Ik kan dat wel begrijpen en dat zal dan niet zozeer om de zondag gaan maar om het hebben van een vaste rustdag in de week waarop je niets moet.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 10:56 schreef speknek het volgende:
Overigens is de koopzondag in een referendum in Utrecht gewoon weggestemd (wat ik tot op de dag van vandaag maar moeilijk begrijp).
Dat in Utrecht was toch omdat kleine winkeliers dan eigenlijk ook open zouden moeten zijn en dat dat niet rendabel was ofzo?quote:Op dinsdag 20 februari 2007 10:56 schreef speknek het volgende:
4 procent van de kamerzetels, maar als het gaat om mensen die daadwerkelijk de zondagsrust heiligen, dat is zelfs maar ongeveer 2 a 3 procent van Nederland. Apart is het wel, inderdaad. Overigens is de koopzondag in een referendum in Utrecht gewoon weggestemd (wat ik tot op de dag van vandaag maar moeilijk begrijp).
Inderdaad. Zelfstandige ondernemers zitten over het algemeen helemaal niet te wachten op een koopzondag. En het levert ook geen mooi staadbeeld op als de één besluit zondags dicht te zijn, de ander maandag, de ander dinsdag, de ander woensdag etc. Dus een beleid op dit vlak vind ik prima.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 11:03 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ik kan dat wel begrijpen en dat zal dan niet zozeer om de zondag gaan maar om het hebben van een vaste rustdag in de week waarop je niets moet.
Nope; dat men tegen koopzondagen is komt niet alleen voort uit overtuiging...quote:Op dinsdag 20 februari 2007 11:06 schreef avw1982 het volgende:
Kleine winkels zijn ook tegen de koopzondag. De eigenaren hiervan wonen vast niet allemaal in de bible belt.
Je was me voor.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 11:06 schreef avw1982 het volgende:
Kleine winkels zijn ook tegen de koopzondag. De eigenaren hiervan wonen vast niet allemaal in de bible belt.
Als het niet rendabel is, zou ik vooral niet opengaan. En ik zie niet zo waarom Utrecht wezenlijk anders is dan de andere steden. Je kunt ook voortaan op zondag opengaan, en op maandag dicht blijven, lijkt me veel rendabeler (is toegegeven wel lastig als je als kleine zelfstandige kinderen hebt). Maar goed, de echt kleine winkels vervullen een niche en hoeven dus niet op zondag open. Voor de rest staat Utrecht bol van de studenten die graag op zondag willen werken.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 11:03 schreef Gizmore het volgende:
Dat in Utrecht was toch omdat kleine winkeliers dan eigenlijk ook open zouden moeten zijn en dat dat niet rendabel was ofzo?
Lang leve de anarchiequote:Op dinsdag 20 februari 2007 11:16 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Wanneer iemand zijn winkel opendoet is niemands zaak behalve die van de winkelier.
quote:Op dinsdag 20 februari 2007 10:53 schreef Haaglander het volgende:
Elke keer dat ik op zondag naar het winkelcentrum rijd om boodschappen te doen, denk ik angstvallig aan het feit dat de biblebelt met 4 procent van de kamerzetels de overige 96 procent van Nederland op zondag kan verbieden om boodschappen te doen.
Andere voorbeelden te over.
Dit is toch geen democratie meer?
Niemand houdt ze tegen.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 11:29 schreef ElectricEye het volgende:
En 4% kan helemaal niets verbieden. Het is de meerderheid (democratie) van de winkeliers die niet op zondag open wil. Die willen ook met familie en vrienden een dag in de week hun ding kunnen doen.
Het welzijn van ondernemende cafébazen en pret- en dierenparkhouders is minder belangrijk begrijp ik?quote:Het zou mooi zijn als we in Nederland op zondag weer ALLES dicht lieten gaan muv horeca en pret- en dierenparken. Ter bescherming van het welzijn van de ondernemende burger zeg maar.
Welja bepaal ook meteen de salariëring even in één moeite door. Of het ook rendabel is is niet van belang, het moet wel een plezier blijven.quote:Zij die wel moeten werken krijgen altijd minimaal 150% van het normale salaris betaald. Dan blijft het nog voor die enkelen een plezier ook.
Het is wel rendabel, maar de kleine zelfstandigen moesten idd open zijn om zichzelf niet weg te concurreren...quote:Op dinsdag 20 februari 2007 11:03 schreef Gizmore het volgende:
[..]
Dat in Utrecht was toch omdat kleine winkeliers dan eigenlijk ook open zouden moeten zijn en dat dat niet rendabel was ofzo?
Wat dacht je van de druk van de concurrentie?quote:
Niet minder belangrijk, maar zij kunnen op een zondag duidelijk scoren, voor een winkel geldt dat men niet ineens meer bankstellen, televisies of hagelslag gaat kopen. Men koopt het alleen op een ander moment.quote:Het welzijn van ondernemende cafébazen en pret- en dierenparkhouders is minder belangrijk begrijp ik?
Om het voor die horeca- en parkmedewerkers ook interessant te houden om die dag te willen werken en voor die ondernemers dus het probleem niet te laten ontstaan dat ze door gebrek aan personeel niet open kunnen.quote:Welja bepaal ook meteen de salariëring even in één moeite door. Of het ook rendabel is is niet van belang, het moet wel een plezier blijven.
Het feit dat mensen dan maar naar een warenhuis gaan, in plaats van hun eenmanszaak, houdt ze tegen. Iemand er neerzetten is niet rendabel genoeg, dus het komt er op neer dat zij ook hun laatste vrije dag met hun familie en gezin kwijt zijn.quote:
Door de concurrentie te verbieden los je de druk van de concurrentie inderdaad op ja. We kunnen ook de Ikea verbieden, dat neemt een hoop druk weg bij de overige meubelwinkeliers. Goed idee?quote:Op dinsdag 20 februari 2007 11:41 schreef ElectricEye het volgende:
Wat dacht je van de druk van de concurrentie?
Als je dus daarin één en ander reguleert dan los je dat ook op.
Dan is het dus handig om op zondag je winkel open te doen en op maandag gesloten te zijn.quote:Niet minder belangrijk, maar zij kunnen op een zondag duidelijk scoren, voor een winkel geldt dat men niet ineens meer bankstellen, televisies of hagelslag gaat kopen. Men koopt het alleen op een ander moment.
Laat dat soort voorstellen maar aan de ondernemers zelf over.quote:Om het voor die horeca- en parkmedewerkers ook interessant te houden om die dag te willen werken en voor die ondernemers dus het probleem niet te laten ontstaan dat ze door gebrek aan personeel niet open kunnen.
En het was geen eis, maar een voorstel.
Apart is wel weer dat in Het Land met den Bijbel, Amerika, alle winkels open zijn op zondag.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 11:45 schreef dVTB het volgende:
Bij mijn weten is het al dan niet toestaan van koopzondagen een gemeentelijke aangelegenheid. In de overwegend katholieke gemeente waarin ik woon, zijn koopzondagen geen enkel probleem. Iets noordelijker, in een buurgemeente is dat wel een groot punt. Die gemeente is overwegend gereformeerd.
Omdat jij op zondag naar de winkel wilt, MOET de winkelier wel.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 11:45 schreef dVTB het volgende:
Bij mijn weten is het al dan niet toestaan van koopzondagen een gemeentelijke aangelegenheid. In de overwegend katholieke gemeente waarin ik woon, zijn koopzondagen geen enkel probleem. Iets noordelijker, in een buurgemeente is dat wel een groot punt. Die gemeente is overwegend gereformeerd.
Ik blijf het eigenlijk vooral zorgwekkend vinden hoe wij worden geacht om ons leven op zondag aan te passen aan mensen die *menen* dat God de aarde heeft geschapen en de zondag tot rustdag heeft betiteld. Ik wil graag ZELF bepalen op welke dag ik werk, wanneer ik boodschappen doe en wanneer ik rust.
Niemand MOET op zondag naar de winkel...
En die winkelier kan natuurlijk niet op maandag dicht, eh? Want dan kan hij zijn ding niet doen, zeker?quote:Op dinsdag 20 februari 2007 11:50 schreef ElectricEye het volgende:
[..]
Omdat jij op zondag naar de winkel wilt, MOET de winkelier wel.
Daarom: als we nu gewoon alle winkels dichthouden is er ook voor de kleine winkelier die druk niet. Daarnaast heeft iedere winkelier die dag tijd voor andere zaken, wat die zaken dan ook zijn en dat komt het welzijn ten goede.
Nou, de meeste winkels zijn op maandagochtend ook gewoon dicht, terwijl de grote concerns open zijn.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 11:50 schreef ElectricEye het volgende:
Omdat jij op zondag naar de winkel wilt, MOET de winkelier wel.
Dat komt omdat men daar nog net iets minder collectivistisch denkt dan hier te lande en men het grotendeels aan de winkeliers zelf overlaat wanneer zij hun winkel open en dicht doen. Hier meent men altijd voor een ander te moeten bepalen wat goed voor hem is.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 11:49 schreef speknek het volgende:
Apart is wel weer dat in Het Land met den Bijbel, Amerika, alle winkels open zijn op zondag.
Ja hallo zeg, dan hadden ze maar een vak moeten leren, dalijk houdt de brandweer er ook nog mee op in 't weekend, wat een non-argument zeg.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 11:53 schreef Neerio het volgende:
ook winkeleigenaren en medewerkers willen weleens een vrije dag
Al nemen ze er 364 per jaar. Wat zeg ik, al nemen ze er 365 per jaar.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 11:53 schreef Neerio het volgende:
ook winkeleigenaren en medewerkers willen weleens een vrije dag
Klopt, en het grappige is dat je daar dan ook ziet dat dergelijke zaken zich vanzelf reguleren. Maar hier moet het weer van overheidswege opgelegd worden.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 11:53 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Dat komt omdat men daar nog net iets minder collectivistisch denkt dan hier te lande en men het grotendeels aan de winkeliers zelf overlaat wanneer zij hun winkel open en dicht doen. Hier meent men altijd voor een ander te moeten bepalen wat goed voor hem is.
Ja leuk en dan alleen eenheidsworst overhoudenquote:Op dinsdag 20 februari 2007 11:56 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
Ik ben zelf een groot voorstander van het volledig vrijgeven van de openingstijden. Laat winkeliers zelf maar bepalen wanneer ze denken hun klanten het beste van dienst te kunnen zijn.
Wie zegt dat?quote:Op dinsdag 20 februari 2007 11:57 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ja leuk en dan alleen eenheidsworst overhouden.
En de keuzevrijheid voor de werknemer dan?quote:Op dinsdag 20 februari 2007 12:52 schreef MrX1982 het volgende:
De dwang komt niet alleen van de "bible belt". Ook andere linkse partijen zoals de SP zijn niet altijd voor koopzondagen.
Ik vind het onzin om anderen te dwingen wanneer een winkel gesloten moet zijn en wanneer niet. Laat winkeliers zelfs de keuze maken. Mja keuzevrijheid is niet iets wat elke partij omarmt.
De werknemer wordt gedwongen om op zondag te werken of in een winkel?quote:Op dinsdag 20 februari 2007 12:53 schreef du_ke het volgende:
En de keuzevrijheid voor de werknemer dan?
Wat is daarmee?quote:Op dinsdag 20 februari 2007 12:53 schreef du_ke het volgende:
En de keuzevrijheid voor de werknemer dan?
Je toko gesloten moeten houden noem jij niets moeten? Je moet blijkbaar wel iets, namelijk je gedragen zoals anderen vinden dat goed is voor jou.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 11:03 schreef du_ke het volgende:
Ik kan dat wel begrijpen en dat zal dan niet zozeer om de zondag gaan maar om het hebben van een vaste rustdag in de week waarop je niets moet.
Ja.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 12:55 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
De werknemer wordt gedwongen om op zondag te werken of in een winkel?
Als men daar in een referendum over beslist vind ik het prima.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 12:56 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Je toko gesloten moeten houden noem jij niets moeten? Je moet blijkbaar wel iets, namelijk je gedragen zoals anderen vinden dat goed is voor jou.
Die moet werken op zondag. De werkgever heeft de keuze om al of niet open te gaan, de werknemer wordt onder zware druk gezet om toch vooral te komen werken.quote:
Ik geloof er niets van. Incidenteel zal het eerste gebeuren maar dat werknemers verplicht worden om bij een winkel te gaan werken lijkt me erg sterk. Wie dwingt je om in een winkel te werken?quote:Op dinsdag 20 februari 2007 12:58 schreef du_ke het volgende:
Ja.
Als je er al werkt en de winkel gaat daarna op zondag open zal de sociale dwang om op zondag te gaan werken erg groot zijn.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 13:03 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Ik geloof er niets van. Incidenteel zal het eerste gebeuren maar dat werknemers verplicht worden om bij een winkel te gaan werken lijkt me erg sterk. Wie dwingt je om in een winkel te werken?
Dan neem je ontslag als dat echt zo zou zijn.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 13:04 schreef du_ke het volgende:
Als je er al werkt en de winkel gaat daarna op zondag open zal de sociale dwang om op zondag te gaan werken erg groot zijn.
Dan is die werkgever een eikel.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 13:00 schreef du_ke het volgende:
Die moet werken op zondag. De werkgever heeft de keuze om al of niet open te gaan, de werknemer wordt onder zware druk gezet om toch vooral te komen werken.
Oh, dus ook de ziekenhuizen, politie, (petro) chemische en process industrie, bejaardentehuizen, Nutsbedrijven (stroom, gas, water), brandweer, televisie, radio, nieuwsdiensten, anwb, service personeel, artsen, apotheken, spoorwegen, nooddiensten, etc etc etc moeten allemaal ophouden met werken op zondag?quote:Op dinsdag 20 februari 2007 11:29 schreef ElectricEye het volgende:
[..]
En 4% kan helemaal niets verbieden. Het is de meerderheid (democratie) van de winkeliers die niet op zondag open wil. Die willen ook met familie en vrienden een dag in de week hun ding kunnen doen. Het zou mooi zijn als we in Nederland op zondag weer ALLES dicht lieten gaan muv horeca en pret- en dierenparken. Ter bescherming van het welzijn van de ondernemende burger zeg maar. Zij die wel moeten werken krijgen altijd minimaal 150% van het normale salaris betaald. Dan blijft het nog voor die enkelen een plezier ook.
En? waarom is winkelpersoneel zo bijzonder dat ze niet zouden mogen werken op zondag?quote:
Die keuze is natuurlijk lang niet altijd. Dit gaat over kleine winkels met personeel dat vaak al jaren in dienst is en niet zomaar wat anders kan gaan doen.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 13:08 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Dan neem je ontslag als dat echt zo zou zijn.
Ben inderdaad van mening dat je ze niet zou moeten dwingen.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 13:11 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En? waarom is winkelpersoneel zo bijzonder dat ze niet zouden mogen werken op zondag?
En al de mensen in ziekenhuizen, politie, (petro) chemische en process industrie, bejaardentehuizen, Nutsbedrijven (stroom, gas, water), brandweer, televisie, radio, nieuwsdiensten, anwb, service personeel, artsen, apotheken, spoorwegen, nooddiensten, etc etc etc moeten allemaal ophouden met werken op zondag?quote:Op dinsdag 20 februari 2007 13:12 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ben inderdaad van mening dat je ze niet zou moeten dwingen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |