abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 19 februari 2007 @ 19:35:34 #251
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_46466842
quote:
Op maandag 19 februari 2007 19:31 schreef MrX1982 het volgende:
Dat moet een mooie viering zijn geweest in 1989 .
Ik vind vooral die opmerkelijke sympathie voor de CPN hier boeiend...
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
  maandag 19 februari 2007 @ 19:36:43 #252
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_46466898
quote:
Op maandag 19 februari 2007 19:35 schreef SCH het volgende:
Dat is dan ook een heel wat genuanceerder verhaal dan de oneliners van vriend PJO, dunkt me
pi_46466915
quote:
Op maandag 19 februari 2007 19:23 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Wat wil je dan dat ik zeg?
Wees eerlijk over je voorkeuren in plaats van weg te duiken als je er op wordt aangesproken. Je hebt altijd een grote mond maar als het dan benoemd wordt, ben je ineens niet thuis.
pi_46466931
quote:
Op maandag 19 februari 2007 19:26 schreef rood_verzet het volgende:

[..]

Dat hoef ik niet op te zoeken, ik heb mijn prestatieverslag over de Russische Revolutie gedaan en daar kwam uit dat de mensen niet tevreden waren met de pro kapitalistische regering die zich had geinstalleerd na de februarirevolutie. Ondertussen werd er geen einde aan de oorlog gemaakt en werd het voedsel steeds schaarser, de inflatie steeds hoger, etc.
Probeer het nog een keer: waar komt de naam bolsjewieken vandaan en wat zegt het over het 'meerderheidsgehalte'?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_46466939
quote:
Op maandag 19 februari 2007 19:35 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Nou verrassend
  maandag 19 februari 2007 @ 19:37:59 #256
133012 rood_verzet
The needs of the many
pi_46466975
quote:
Lijkt me inderdaad wel interessant
pi_46467064
quote:
Op maandag 19 februari 2007 19:35 schreef SCH het volgende:

[..]

Dat is dan ook een heel wat genuanceerder verhaal dan de oneliners van vriend PJO, dunkt me
Het is een dissertatie van een genuanceerde onderzoeker, uiteraard heeft die andere bewoordingen dan een poster op fok.

Inhoudelijk heeft PJO gewoon gelijk, en is het niet moeilijk te staven. Waarom meende je het in twijfel te moeten trekken? Is het nieuw voor je?
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_46467091
quote:
Op maandag 19 februari 2007 19:35 schreef PJORourke het volgende:
De sympathie verbaast me niets. Anti-kapitalistisch en anti-Amerikaans scoren in sommige kringen nog steeds vrij hoog. Het is 1+1 =2.
  maandag 19 februari 2007 @ 19:40:29 #259
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_46467110
quote:
Op maandag 19 februari 2007 19:36 schreef SCH het volgende:
Wees eerlijk over je voorkeuren in plaats van weg te duiken als je er op wordt aangesproken. Je hebt altijd een grote mond maar als het dan benoemd wordt, ben je ineens niet thuis.
Mijn voorkeuren: Disraeli, Churchill, Thatcher, Reagan, Bolkestein, John Howard, Rudolph Giuliani, Geert Wilders. Of is dat niet eerlijk genoeg?
  maandag 19 februari 2007 @ 19:41:32 #260
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_46467162
quote:
Op maandag 19 februari 2007 19:40 schreef MrX1982 het volgende:
De sympathie verbaast me niets. Anti-kapitalistisch en anti-Amerikaans scoren in sommige kringen nog steeds vrij hoog. Het is 1+1 =2.
Dat ze het zo openlijk doen en dan nog roepen dat Fok niet links is, tja, dat verbaast me vooral.
pi_46467172
quote:
Op maandag 19 februari 2007 19:39 schreef sigme het volgende:

[..]

Het is een dissertatie van een genuanceerde onderzoeker, uiteraard heeft die andere bewoordingen dan een poster op fok.

Inhoudelijk heeft PJO gewoon gelijk, en is het niet moeilijk te staven. Waarom meende je het in twijfel te moeten trekken? Is het nieuw voor je?
Nee, PJO heeft helemaal geen gelijk, hoe kom je daar nou bij. Wat doe jij ineens raar en simplistisch - waarom is dat? Je kunt het niet in 1 zin zeggen terwijl het een genuanceerd betoog behoeft. Probleem van PJO was weer eens dat hij in houdelijk niks zei maar gewoon een zinnetje dropte. Had jou hoger ingeschat dan dat je daar klakkeloos in mee gaat.

Over die bolsjewieken zit je ook al fout, wijsneusch
  maandag 19 februari 2007 @ 19:42:34 #262
133012 rood_verzet
The needs of the many
pi_46467226
quote:
Op maandag 19 februari 2007 19:37 schreef sigme het volgende:

[..]

Probeer het nog een keer: waar komt de naam bolsjewieken vandaan en wat zegt het over het 'meerderheidsgehalte'?
Bolsjewieken betekent de meerderheid in het Russisch. En ze genoten meer steun bij de bevolking dan de mensjewieken. Maar of de meerderheid ook wist wat het inhield, is af te vragen, de meerderheid van de Russische bevolking was namelijk analfabeet. Het is wel een feit dat ze zaten te schreeuwen om verbetering
pi_46467256
quote:
Op maandag 19 februari 2007 19:40 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Mijn voorkeuren: Disraeli, Churchill, Thatcher, Reagan, Bolkestein, John Howard, Rudolph Giuliani, Geert Wilders. Of is dat niet eerlijk genoeg?
Giuliani schaatm zich dood voor je man
Maar ja, een paar populistische politici noemen is niet zo moeiljik - het gaat om het gedachtengoed dat jij er uit destilleert en dat staat erg dichtbij hoe de nazi's dachten en opereerden. Een groep de schuld van alles geven en weg willen hebben.
  maandag 19 februari 2007 @ 19:44:05 #264
133012 rood_verzet
The needs of the many
pi_46467281
quote:
Op maandag 19 februari 2007 19:40 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Ligt eraan wat je anti-amerikaans vind. Ik zal niks tegen iemand hebben omdat hij van Amerikaanse afkomst is,maar ik hou niet van de american way of live.
  maandag 19 februari 2007 @ 19:44:15 #265
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_46467291
quote:
Op maandag 19 februari 2007 19:41 schreef SCH het volgende:
Nee, PJO heeft helemaal geen gelijk, hoe kom je daar nou bij. Wat doe jij ineens raar en simplistisch - waarom is dat? Je kunt het niet in 1 zin zeggen terwijl het een genuanceerd betoog behoeft. Probleem van PJO was weer eens dat hij in houdelijk niks zei maar gewoon een zinnetje dropte. Had jou hoger ingeschat dan dat je daar klakkeloos in mee gaat.
Wat ben jij toch een schertsfiguur. Tuurlijk is die lap tekst genuanceerder dan mijn samenvatting van 1 zin. Maar als je die lap tekst zou inkorten, zou er niet veel anders uit voortkomen.
pi_46467340
FOK! links. . FOK! is gewoon laagopgeleid, ongenuanceerd, niet wereldlijk, niet slim, voorbarig.. euh.. The list goes on.
pi_46467348
quote:
Op maandag 19 februari 2007 19:44 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Wat ben jij toch een schertsfiguur. Tuurlijk is die lap tekst genuanceerder dan mijn samenvatting van 1 zin. Maar als je die lap tekst zou inkorten, zou er niet veel anders uit voortkomen.
Dus wel. Ook Voerman zou zich voor je dood schamen.
Over schertsfiguren gesproken
pi_46467368
quote:
Op maandag 19 februari 2007 19:34 schreef rood_verzet het volgende:

[..]

Ik snap het probleem echt niet, het is toch logisch dat de CPN enthousiast was over de Russische revolutie? De partijleiding had zichzelf wel gestraft om te veel de koers van Moskou te varen en daardoor is ze waarschijnlijk ook ten onder gegaan.
Enthousiasme over de revoltie had toch vrij snel moeten temperen door berichten over dood & verderf. Zeker toen het aanhield, en al helemaal nadat de dissidenten eindelijk hun berichten naar buiten kregen. Het getuigt niet van kritisch vermogen of intelligentie om luichend achter een gruwelijke dictator te blijven lopen, terwijl je niet zelf onder de terreur valt. Natuurlijk is het bergijpelijk: maar dan wel vanuit het oogpunt dat die CPN dom of kwaadaarig waren. Intelligente mensen, of mensen die het goed voor hebben met anderen (echt), die juichen niet bij een paar miljoen doden, bij terreur, bij tanks tegen demonstraties, bij Berlijnse muren en doodschieten van mensen die proberen te ontsnappen. Ook niet als er gratis onderwijs en medische zorg tegenover staat. Of op tijd rijdende treinen & goeie autowegen.
pi_46467370
quote:
Op maandag 19 februari 2007 19:44 schreef PJORourke het volgende:

[..]

DAt zegt genoeg over jou. Één zin zegt zelden iets zinnigs.
pi_46467383
quote:
Op maandag 19 februari 2007 17:44 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
WOW HO STOP. DIT TOPIC HEET NIET: COMMUNISME VS KAPITALISME. okAy?!
  maandag 19 februari 2007 @ 19:46:09 #271
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_46467388
quote:
Op maandag 19 februari 2007 19:43 schreef SCH het volgende:
Giuliani schaatm zich dood voor je man
Dat denk ik niet hoor. De gemiddelde Republikein is wel een stukje rechtser als ik.
quote:
Maar ja, een paar populistische politici noemen is niet zo moeiljik - het gaat om het gedachtengoed dat jij er uit destilleert en dat staat erg dichtbij hoe de nazi's dachten en opereerden. Een groep de schuld van alles geven en weg willen hebben.
Jij bent niet goed wijs man.
pi_46467403
quote:
Op maandag 19 februari 2007 19:45 schreef sigme het volgende:

[..]

Enthousiasme over de revoltie had toch vrij snel moeten temperen door berichten over dood & verderf. Zeker toen het aanhield, en al helemaal nadat de dissidenten eindelijk hun berichten naar buiten kregen. Het getuigt niet van kritisch vermogen of intelligentie om luichend achter een gruwelijke dictator te blijven lopen, terwijl je niet zelf onder de terreur valt. Natuurlijk is het bergijpelijk: maar dan wel vanuit het oogpunt dat die CPN dom of kwaadaarig waren. Intelligente mensen, of mensen die het goed voor hebben met anderen (echt), die juichen niet bij een paar miljoen doden, bij terreur, bij tanks tegen demonstraties, bij Berlijnse muren en doodschieten van mensen die proberen te ontsnappen. Ook niet als er gratis onderwijs en medische zorg tegenover staat. Of op tijd rijdende treinen & goeie autowegen.
Jezus sigme, je weet er echt geen zak van
  maandag 19 februari 2007 @ 19:46:42 #273
133012 rood_verzet
The needs of the many
pi_46467414
quote:
Op maandag 19 februari 2007 19:39 schreef sigme het volgende:

[..]

Inhoudelijk zwets PJO, hij wilt ex CPN'ers criminaliseren terwijl zij geen misdaden op hun conto hebben en een aanzienlijk deel van het verzet waren.
  maandag 19 februari 2007 @ 19:47:26 #274
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_46467455
quote:
Op maandag 19 februari 2007 19:45 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
DAt zegt genoeg over jou. Één zin zegt zelden iets zinnigs.
Dus negeer ik jouw posts maar. Staat toch zelden iets zinnigs in.
pi_46467470
quote:
Op maandag 19 februari 2007 19:46 schreef PJORourke het volgende:

Jij bent niet goed wijs man.
Da's altijd je enige argument. du_ke heeft gewoon gelijk of je bent heel iemand anders dan dat je voordoet zoals Lemmeb altijd beweert, dat je hier de nazi uithangt maar in werkelijkheid gewoon een van de nerds uit Delft bent die een beetje wereldvreemd is maar verder wel meevalt. Ik ga gewoon af op je posts.
  maandag 19 februari 2007 @ 19:48:17 #276
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_46467489
quote:
Op maandag 19 februari 2007 19:46 schreef rood_verzet het volgende:
Inhoudelijk zwets PJO, hij wilt ex CPN'ers criminaliseren terwijl zij geen misdaden op hun conto hebben en een aanzienlijk deel van het verzet waren.
Dus ik moet CPN'ers ophemelen omdat ze de ene dictatuur voor de andere wilden inruilen? Jij bakt ze bruin.
pi_46467509
quote:
Op maandag 19 februari 2007 19:47 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Dus negeer ik jouw posts maar. Staat toch zelden iets zinnigs in.
. Gevat man! . .

edit: oh, is the cool thing to do in fok!-rhetorics.

dus: .

p.s. fijn dat je me affirmeert..????!?!?
pi_46467541
quote:
Op maandag 19 februari 2007 19:44 schreef rood_verzet het volgende:
Ligt eraan wat je anti-amerikaans vind. Ik zal niks tegen iemand hebben omdat hij van Amerikaanse afkomst is,maar ik hou niet van de american way of live.
Van mij hoef je daar niet van te houden maar om dan meteen door te slaan naar het andere uiterste is ook wat opmerkelijk. Maar je bent wel een anti-kapitalist of niet?
pi_46467554
Maar goed, op basis van deze onkunde is het lastig praten - als jullie echt nog eens over de CPN en die tijd willen hebben, houd ik me aanbevolen. Als sigme een keer wel koffie op heeft en PJO op vakantie is, stel ik voor
  maandag 19 februari 2007 @ 19:49:56 #280
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_46467557
quote:
Op maandag 19 februari 2007 19:47 schreef SCH het volgende:
Da's altijd je enige argument. du_ke heeft gewoon gelijk of je bent heel iemand anders dan dat je voordoet zoals Lemmeb altijd beweert, dat je hier de nazi uithangt maar in werkelijkheid gewoon een van de nerds uit Delft bent die een beetje wereldvreemd is maar verder wel meevalt. Ik ga gewoon af op je posts.
Omdat ik geen communistische sympathieen heb, ben ik een nazi? Laat naar je kijken man. Je draait de zaak gewoon om.
pi_46467580
quote:
Op maandag 19 februari 2007 19:41 schreef SCH het volgende:

[..]

Nee, PJO heeft helemaal geen gelijk, hoe kom je daar nou bij. Wat doe jij ineens raar en simplistisch - waarom is dat? Je kunt het niet in 1 zin zeggen terwijl het een genuanceerd betoog behoeft.
De CPN werd grotendeels bestuurd vanuit Moskou. Dat ligt reuze genuanceerd, en komt uiteindelijk gewoon daarop neer.
pi_46467612
Wat een mongolentopic. Is dit normaal in POL?
  maandag 19 februari 2007 @ 19:52:15 #283
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_46467657
quote:
Op maandag 19 februari 2007 19:49 schreef SCH het volgende:
Maar goed, op basis van deze onkunde is het lastig praten - als jullie echt nog eens over de CPN en die tijd willen hebben, houd ik me aanbevolen. Als sigme een keer wel koffie op heeft en PJO op vakantie is, stel ik voor
Luister eens, met jou valt toch niet te discussieren. Je baggert, geeft nooit feiten, kraakt alleen maar andersdenkenden af en kunt je idioterie zelden onderbouwen met bronnen. De artikelen van Sigme heb je niet weerlegd, en die komen aardig overeen met mijn korte posts op dit vlak.

Dus wees niet verbaasd als ik hetzelfde lage niveau kies als ik met jou in discussie ben.
pi_46467670
quote:
Op maandag 19 februari 2007 19:46 schreef SCH het volgende:

[..]

Jezus sigme, je weet er echt geen zak van
Sorry SCH, daar denk ik anders over. Vooral omdat ik nogal een en ander gelezen heb over het reëel bestaand communisme.
  maandag 19 februari 2007 @ 19:52:59 #285
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_46467695
quote:
Op maandag 19 februari 2007 19:50 schreef sigme het volgende:
De CPN werd grotendeels bestuurd vanuit Moskou. Dat ligt reuze genuanceerd, en komt uiteindelijk gewoon daarop neer.
Zie je wel? Het kan best aardig samengevat worden in 1 zin.
  maandag 19 februari 2007 @ 19:53:45 #286
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_46467746
quote:
Op maandag 19 februari 2007 19:51 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
Wat een mongolentopic. Is dit normaal in POL?
Als SCH en Doek meedoen wel ja.
  maandag 19 februari 2007 @ 19:53:49 #287
133012 rood_verzet
The needs of the many
pi_46467752
quote:
Op maandag 19 februari 2007 19:45 schreef sigme het volgende:

[..]

Nou sleep je er zaken aan de haren bij die er niets van doen hebben. Ten eerste was de burgeroorlog op initatief van de witten, aangevoerd door o.a Churchill, die voor de meeste doden in de burgeroorlog verantwoordelijk zijn. Het was een wanhopige poging van de burgerlijke krachten uit het westen om een revolutie van arbeiders en boeren neer te slaan en de grootgrondbezitters en patronen weer in het zadel te helpen. Juist omdat CPN'ers vaak de achtergrond van gebeurtenissen wisten hadden ze daar een andere mening over dan de publieke opinie, dat met zero informatie stond te huilen over schendingen van mensenrechten. Overigens heb ik iemand zoals Bolkenstein of Tatcher nooit maar dan ook nooit excuses horen maken over misdaden gepleegd om antikapitalitstische bewegingen de mond te snoeren, nog voor de talloze oorlogen die gevoerd moesten en moeten worden vanwege het faillisement van kapitalisme. Communisten uit Rusland hebben in de jaren 80 wel excuses gemaakt, bijvoorbeeld voor de invasie in Afghanistan.
pi_46467768
Die laatste zin slaat echt weer helemaal nergens op PJOR, en daarmee maak je jezelf volkomen belachelijk.

Laag niveau van een ander -> laag niveau van mij
=
Als japie in de sloot springt, spring ik er achter aan

dat dat soort opmerkingen/gevolgrtrekkingen nonsens zijn heb je als het goed is op de middelbare achool al geleerd, dat je je daar dan nog steeds van bedient ,....
pi_46467782
quote:
Op maandag 19 februari 2007 19:53 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Als SCH en Doek meedoen wel ja.
Jouw argumentatie-skillz schort ook behoorlijk wat aan anders.
  maandag 19 februari 2007 @ 19:55:02 #290
133012 rood_verzet
The needs of the many
pi_46467802
quote:
Op maandag 19 februari 2007 19:49 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Van mij hoef je daar niet van te houden maar om dan meteen door te slaan naar het andere uiterste is ook wat opmerkelijk. Maar je bent wel een anti-kapitalist of niet?
Dat moge duidelijk wezen.
pi_46467883
quote:
Op maandag 19 februari 2007 19:52 schreef sigme het volgende:

[..]

Sorry SCH, daar denk ik anders over. Vooral omdat ik nogal een en ander gelezen heb over het reëel bestaand communisme.
Toch, sigme, kan je nioet ontkennen dat het onzin is om te zeggen dat omdát het verkeerd is gegaan in bep. landen het oko verkeerd gaat in alle andre landen.
pi_46467897
quote:
Op maandag 19 februari 2007 19:46 schreef rood_verzet het volgende:

[..]

Lazer toch op met dat verzet man! Ten eerste rechtvaardigt verzet niks behalve hooguit wat niet zo nette dingen tijdens WO II, ten tweede zijn er ontzettend veel exCPN'ers die helemaal geen verzet pleegden. De CPN heeft ook (juist) na WOII leden geworven.
  maandag 19 februari 2007 @ 19:56:51 #293
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_46467898
quote:
Op maandag 19 februari 2007 19:54 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
Die laatste zin slaat echt weer helemaal nergens op PJOR, en daarmee maak je jezelf volkomen belachelijk.

Laag niveau van een ander -> laag niveau van mij
=
Als japie in de sloot springt, spring ik er achter aan

dat dat soort opmerkingen/gevolgrtrekkingen nonsens zijn heb je als het goed is op de middelbare achool al geleerd, dat je je daar dan nog steeds van bedient ,....
Hij is anders verdomde duidelijk. Het ligt dus echt aan jou als je het niet volgen kan. Je bent niet de enige hoor.
  maandag 19 februari 2007 @ 19:57:09 #294
133012 rood_verzet
The needs of the many
pi_46467910
quote:
Op maandag 19 februari 2007 19:50 schreef sigme het volgende:

[..]

Moeten daarom ex CPN'ers gecriminalisseerd worden? De VVD vertegenwoordigt toch ook belangen van coorperaties?
  maandag 19 februari 2007 @ 19:57:41 #295
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_46467930
quote:
Op maandag 19 februari 2007 19:56 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
Toch, sigme, kan je nioet ontkennen dat het onzin is om te zeggen dat omdát het verkeerd is gegaan in bep. landen het oko verkeerd gaat in alle andre landen.
Noem eens een communistisch land waar het wel goed is gegaan.
pi_46467961
quote:
Op maandag 19 februari 2007 19:57 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Noem eens een communistisch land waar het wel goed is gegaan.
Kan ik niet. Echter: irrelevant voor de onjuistheid van de gevolgtrekking.
  maandag 19 februari 2007 @ 19:59:22 #297
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_46468001
quote:
Op maandag 19 februari 2007 19:57 schreef rood_verzet het volgende:
Moeten daarom ex CPN'ers gecriminalisseerd worden?
CPN'ers moeten van het landsbestuur uitgesloten worden omdat er iets scheelt aan hun beoordelingsvermogen.
pi_46468020
quote:
Op maandag 19 februari 2007 19:56 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Hij is anders verdomde duidelijk. Het ligt dus echt aan jou als je het niet volgen kan. Je bent niet de enige hoor.
. Waar héb je het over!? Ik volg je prima, doe niet zo uit de hoogte man! Je gevolgtrekking klopt gewoon van geen kant! Als je heel even afstand neemt van je statements, ze objectief en gedistancieerd bekijkt, dan kan je zelf ook zien dat het nergens op slaat.
  maandag 19 februari 2007 @ 19:59:50 #299
133012 rood_verzet
The needs of the many
pi_46468024
quote:
Op maandag 19 februari 2007 19:56 schreef sigme het volgende:

[..]

Lazer toch op met dat verzet man! Ten eerste rechtvaardigt verzet niks behalve hooguit wat niet zo nette dingen tijdens WO II, ten tweede zijn er ontzettend veel exCPN'ers die helemaal geen verzet pleegden. De CPN heeft ook (juist) na WOII leden geworven.
Je hoeft niet boos te worden hoor. Ik kwam met dat voorbeeld omdat jij Marcus Bakker aanhaalde en daarnaast stelde PJO in zijn openingspost CPN'ers gelijk aan nazi-sympathisanten. Die pro-Moskou koers was tot de jaren 60. Waarschijnlijk heeft de persoon in kwestie daar ook helemaal niks mee te maken
  maandag 19 februari 2007 @ 20:00:19 #300
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_46468042
quote:
Op maandag 19 februari 2007 19:58 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
Kan ik niet. Echter: irrelevant voor de onjuistheid van de gevolgtrekking.
Het is geen bewijs, maar wel een hele sterke indicatie. Waarschijnlijk zijn er geen sterkere bewijzen voor of tegen politieke systemen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')