quote:
Alves in illuster Braziliaans rijtje
Met zijn drie doelpunten tegen NAC Breda (4-2 winst) verstevigde Afonso Alves niet alleen zijn koppositie in de Nederlandse topscorerslijst van dit seizoen. Ook mengde de Braziliaanse revelatie zich in een rijtje illustere landgenoten.
Zo bleef de teller bij Romario, destijds actief voor PSV, in het seizoen 1990/'91 steken op 25 treffers. Alves heeft dat aantal inmiddels geëvenaard. Ronaldo kwam in 1994/'95, eveneens bij PSV, tot 30 treffers. Met nog vijf wedstrijden te gaan, zou Alves vanaf nu één op één moeten lopen om de productiefste Braziliaan te achterhalen.
De ogen van Alves lichten op wanneer zijn twee vaderlandse voorgangers in de eredivisie tussen neus en lippen door genoemd worden. Bij het voorzichtige vergelijken met Il Fenomeno breekt er zelfs een brede maar bescheiden glimlach op zijn gezicht door. "Natuurlijk wil ik ook hem nog proberen te achterhalen. Hoeveel ik er nog ga maken, weet ik echter nog niet. No sé."
Collega-aanvaller Lasse Nilsson kijkt enigszins verwonderd toe hoe het vaderlandse journaille om Alves heen gedromd is. Eerder kon de Braziliaan, met alleen Portugees en Zweeds in zijn vocabulair, vrijwel altijd doorlopen zonder aangesproken te worden. Met een tolk erbij wordt er toch geprobeerd de revelatie enkele pikante quotes te ontfutselen. "You are my Alves", schalt Nilsson loepzuiver op het door Friese supporters bedachte lied door de spelerstunnel. Een bescheiden lachje is wederom het gevolg.
Glenn Salmon ziet het allemaal rustig achteroverleunend aan. De spits scoorde weliswaar twee keer in Heerenveen, maar wordt toch redelijk ontzien door de pers. Zijn Braziliaanse opponent eist alle aandacht op. "Maar Alves is ook een fantastische speler", lijkt hij zich bijna te verontschuldigen. "Ik vind het mooi om te zien hoe hij met de bal loopt. Het is heel lastig spelen tegen hem."
Daar kan verdediger Rob Penders over meepraten. Welk kruit er gewassen is tegen Alves? Penders: "Dat van ons in ieder geval niet. Alves was weergaloos. Toch lag het mede aan onszelf, want we zaten eigenlijk geen moment in de wedstrijd. We gaven veel te veel ruimte weg en met drie beweeglijke aanvallers bij Heerenveen, kun je er dan op rekenen dat het misgaat."
Lasse Nilsson, één van die twee andere aanvallers, is blij met de aanwezigheid van zijn maatje voorin. Alves maakte vorige week tegen RKC Waalwijk al zijn rentree na een knieblessure, maar leek toen nog op stoom te moeten komen. "Ik denk dat hij nu misschien nog 10 procent mist. Maar hij scoort wel drie keer, dan moet je toch tevreden zijn", concludeert Nilsson terecht.
De blonde Zweed is blij met Alves' trefzekerheid. "Soms geef je de bal aan hem en schiet hij vanaf 25 meter raak. Dat is mooi om te zien. Hij is natuurlijk een goede speler en vriend van mij. Het is fantastisch om naast hem te spelen, ik ben blij dat hij terug is."
Vooral hun wisselwerking bleek doorslaggevend tegen NAC. Het tweetal leek elkaar bij tijd en wijlen moeiteloos te vinden, wat zich liet uitdrukken in vier doelpunten. Alves scoorde drie keer, waarvan één op aangeven van Nilsson. De Zweed wist het doel op zijn beurt één keer te vinden na een asisst van, jawel, Afonso Alves.
Scouts van tal van Europese clubs hebben de weg naar het Abe Lenstra Stadion inmiddels ook gevonden. Indien de Braziliaan deze lijn nog een paar wedstrijden weet door te trekken, lijkt een vertrek in de zomer dan ook onvermijdelijk. Teamgenoot Petter Hansson vreest een transfer echter niet. "Natuurlijk is hij belangrijk voor dit team. Maar hij moet wel de goede ballen krijgen van zijn ploeggenoten. Dat is van net zo'n groot belang. Dit was vorig jaar ook het geval met Klaas Jan Huntelaar (die naar Ajax vertrok, red.). Er is altijd een vervanger te vinden. Zélfs voor Alves."