Maar ook weer minder waard...quote:Op vrijdag 16 februari 2007 23:44 schreef Aanvoerder het volgende:
Sneijder moet nog een jaartje blijven. Dan is 'ie nog beter.
Dat besef ik me heel goed, maar in mijn geheugen staat nog altijd gegrift:quote:Op vrijdag 16 februari 2007 23:45 schreef Black-Death het volgende:
[..]
Maar ook weer minder waard...
Het contract, heb ik het dan over
quote:Met 16 miljoen wordt je geen kampioen!
Wie zei dat toen?quote:Op vrijdag 16 februari 2007 23:56 schreef Aanvoerder het volgende:
[..]
Dat besef ik me heel goed, maar in mijn geheugen staat nog altijd gegrift:
[..]
Spandoek mbt. Zlatan meen ik mij te herinneren. Dat jaar was ook weer 3 keer niks.quote:
Owja kan best kloppen. Wel gaafquote:Op vrijdag 16 februari 2007 23:58 schreef Aanvoerder het volgende:
[..]
Spandoek mbt. Zlatan meen ik mij te herinneren. Dat jaar was ook weer 3 keer niks.
AZ uit wordt zo belangrijk.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 00:04 schreef F1Bas het volgende:
Zondag gaat wel lukken, ben meer benieuwd naar AZ uit.
Hopelijk dan weer een behoorlijke verdediging op de been en niet zo lafjes spelen als tegen Bremen.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 01:07 schreef BliksemSchigt het volgende:
[..]
AZ uit wordt zo belangrijk.
quote:Ten Cate: Eerste echelon niet naar AZ
Door PAUL VAN DEN BOSCH
AMSTERDAM - Ajax is niet bang dat prominente spelers de komende jaren naar AZ zullen vertrekken.
Technisch directeur Marcel Brands zei afgelopen week in het weekblad VI dat de Alkmaarse club wellicht moet gaan shoppen bij concurrenten.
Daarmee bedoelde hij clubs als Ajax, PSV en Feyenoord. ,,Zij doen dat ook bij ons, dus waarom niet?’’ aldus Brands. Vorig jaar gingen Olaf Lindenbergh en Kenneth Perez van AZ naar Ajax.
,,Misschien dat spelers uit ons tweede en derde echelon naar AZ vertrekken, als daar een bak met geld wordt opengetrokken,’’ zo reageerde Ajax-trainer Henk ten Cate gisteren. ,,Maar dat geldt niet voor het eerste echelon, denk ik.’’
Concurrentie uit Nederland is wel het laatste dat Ajax kan gebruiken. In de Arena piekeren de beleidsmakers zich suf hoe zij een elftal elke twee jaar kampioen maken kunnen maken en naar de beste zestien van Europa voortstuwen, zonder dat buitenlandse clubs weer komen winkelen in Amsterdam.
Zo vertrekt Zdenek Grygera straks transfervrij naar Juventus in Italië. Tijdens zijn wekelijkse persconferentie filosofeerde Ten Cate gisteren openlijk over het dilemma van een club als Ajax.
Een ploeg geleidelijk naar de top brengen, zoals Louis van Gaal in de jaren ’90 nog lukte, is vrijwel onmogelijk geworden. In de uitwedstrijd bij Werder Bremen, woensdag, bleek dat Ajax nog weinig in Europa heeft te zoeken.
Ten Cate: ,,Bij Ajax is de situatie zo dat je A-junioren als Mitchell Donald en Vurnon Anita al moet inbrengen, als er mensen wegvallen. Zij moeten het straks ook overnemen als bepaalde spelers weggaan. Vroeger ging een Ajax-voetballer op z’n 24ste naar het buitenland en was zijn vervanger twintig. Nu vertrekken de jongens van twintig, 21 jaar.
,,Kijk naar Van der Vaart en De Jong. Van der Vaart was zelfs al aanvoerder. Hun vervangers zijn A-junioren. Gelukkig brengen Stam en Davids nu de nodige balans.’’
Een speler die mag, Mauro Rosales, komt niet weg. River Plate deed afgelopen dagen nog een verwoede poging hem naar Argentinië terug te halen, maar dat is definitief mislukt. Rosales heeft het mentaal zwaar door het mislukken van de transfer. ,,Ik weet niet wat ze in Buenos Aires nog willen,’’ aldus Ajax’ technisch directeur Martin van Geel, ,,maar het is nu te laat.’’
Ben je d'r zondag bij?quote:Op zaterdag 17 februari 2007 10:46 schreef Sethje het volgende:
kampioen
Ook begin jaren 90 werden de beste spelers weggekocht meneer Ten Cate. Er zat een groot verschil in het elftal dat in 1992 de Uefa Cup won en het elftal dat in 1995 de CL won.quote:
Iddquote:Op zaterdag 17 februari 2007 00:04 schreef F1Bas het volgende:
Zondag gaat wel lukken, ben meer benieuwd naar AZ uit.
Sneijder heeft altijd gezegd dat hij Ajax wil verlaten na een kampioenschap. Maar wat dat waard is.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 09:09 schreef twi het volgende:
Het moet niet zo zijn dat investeringen in de jeugdopleiding zich alleen letterlijk terugbetalen. Natuurlijk was Sneijder voor dit jaar al goed voor Ajax, maar eigenlijk is het sinds dit jaar pas echt een speler waar je op kunt bouwen.
In het hedendaagse voetbal kun je helaas niet meer van morele verplichtingen spreken met al die miljoenen. Maar kon je dat wel, dan zou Sneijder toch min of meer moreel verplicht zijn zich ten minste nog 1 seizoen sportief in te zetten voor Ajax.
Want wat heeft 'ie met Ajax nu bereikt? Zeker als je het vergelijkt met andere toptalenten uit de historie. Nog helemaal niks...
quote:Ajax en Nederlands elftal willen op commerciële toer in Azië
AMSTERDAM - De KNVB is in onderhandeling over een trip van het Nederlands elftal naar Azië. In dezelfde periode wil Ajax naar China.
Oranje en Ajax wensen beide spelers als uithangborden voor de commercieel interessante onderneming te gebruiken. De KNVB heeft echter het eerste recht op internationals.
Ajax-trainer Henk ten Cate maakte zich weinig illusies over de sportieve motieven van de voetbalbond. "De KNVB moet gewoon geld verdienen om het het hele apparaat in stand te houden."
Het is nog niet duidelijk welke landen Oranje zal aandoen. De Thaise voetbalbond maakte gisteren echter al bekend dat Nederland op 6 juni naar Thailand zal komen voor een vriendschappelijke wedstrijd in Bangkok tegen het nationale elftal.
Ook voor Ajax zijn de motieven voor de trip naar China van commerciële aard. Algemeen-directeur Maarten Fontein ziet in het land van meer dan een miljard inwoners financiële en sportieve groeimogelijkheden. Feit is wel dat zowel de KNVB als Ajax afhankelijk is van de beschikbaarheid van spelers. De trip van Oranje is gepland rond 2 en 6 juni. Dat zijn speeldata voor de EK-kwalificatie, maar Nederland is dan vrij. Ajax heeft de reis naar China in dezelfde periode gepland. "De internationals van Ajax zijn in die periode opeisbaar door de KNVB", aldus Ten Cate. "Maar met Jaap Stam en Edgar Davids beschikken we nog steeds over gezichtsbepalende spelers." Hij voorziet echter toch problemen: "De zomerstop is voor een aantal spelers erg kort. Mocht Ajax de voorronde van de Champions League spelen, dan is er weinig vrije tijd."
Ja maar dat ging niet zo hard zoals het nu gaat.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 11:00 schreef StarGazer het volgende:
[..]
Ook begin jaren 90 werden de beste spelers weggekocht meneer Ten Cate. Er zat een groot verschil in het elftal dat in 1992 de Uefa Cup won en het elftal dat in 1995 de CL won.
Ik denk ook dat het perspectief destijds als speler anders was dan nu. De groep die uiteindelijk de champions league won, wilden ook bij elkaar blijven totdat er iets gewonnen werd. Nu was dat ook een groep die het in zich had, bij de huidige spelers zie ik die potentie niet, en dan gaan ze naar het buitenland poen pakken.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 11:38 schreef ub40_bboy het volgende:
[..]
Ja maar dat ging niet zo hard zoals het nu gaat.
Nee, toen had je nog geen bossman arrest.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 11:42 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Ik denk ook dat het perspectief destijds als speler anders was dan nu. De groep die uiteindelijk de champions league won, wilden ook bij elkaar blijven totdat er iets gewonnen werd. Nu was dat ook een groep die het in zich had, bij de huidige spelers zie ik die potentie niet, en dan gaan ze naar het buitenland poen pakken.
Kluivert en Davids zijn destijds gratis en voor niks naar AC Milan gegaan. Was bosman niet ergens in 1993 of 1994 ?quote:Op zaterdag 17 februari 2007 11:52 schreef ub40_bboy het volgende:
[..]
Nee, toen had je nog geen bossman arrest.
Gelukkig kwam Davids ook weer gratis terugquote:Op zaterdag 17 februari 2007 12:01 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Kluivert en Davids zijn destijds gratis en voor niks naar AC Milan gegaan. Was bosman niet ergens in 1993 of 1994 ?
Dat wordt gezegd ja. Het groepje De Boertjes, Blind tegen Davids, Seedorf, Kluivert.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 12:04 schreef Urquhart het volgende:
Er waren destijds toch ook conflicten rondom de salarisschalen?
quote:Op zaterdag 17 februari 2007 11:38 schreef ub40_bboy het volgende:
[..]
Is die soap ook weer ten einde.quote:Transfer Rosales definitief afgeketst
Mauro Rosales blijft defintief de rest van het seizoen bij Ajax. Technisch directeur Martin van Geel meldt vandaag dat de Amsterdammers geen zaken meer zullen doen met River Plate.
De Argentijnse topclub is al ruim een maand bezig om Rosales naar Buenos Aires te halen. Beide clubs geraakten echter steeds niet tot overeenstemming, omdat River Plate moeite had om een solide bankgarantie op tafel te leggen.
Gisteren kwam uit Argentinië het bericht binnen dat River Plate alsnog 1,8 miljoen euro wil overmaken aan Ajax, maar voor de Amsterdammers komt deze ultieme poging te laat. Rosales, die graag terug wilde naar zijn vaderland, zal daardoor gewoon in de Arena blijven.
Helaasquote:Op zaterdag 17 februari 2007 12:34 schreef Urquhart het volgende:
[..]
Is die soap ook weer ten einde.
Denk eerder dat het een cliffhanger is.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 12:34 schreef Urquhart het volgende:
[..]
Is die soap ook weer ten einde.
Leonardoquote:Op zaterdag 17 februari 2007 13:07 schreef Erwtensoep het volgende:
Ik zit er niet mee hoor. Als De Mul geblesseerd raakt heb je anders helemaal niets op rechts.
Buiten het feit dat je dan nog beter met 10 man kan spelen (quote:Op zaterdag 17 februari 2007 13:07 schreef Erwtensoep het volgende:
Ik zit er niet mee hoor. Als De Mul geblesseerd raakt heb je anders helemaal niets op rechts.
1995.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 12:01 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Kluivert en Davids zijn destijds gratis en voor niks naar AC Milan gegaan. Was bosman niet ergens in 1993 of 1994 ?
Tof dat Rosales blijftquote:Op zaterdag 17 februari 2007 13:10 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Buiten het feit dat je dan nog beter met 10 man kan spelen () kost hij gewoon erg veel salaris...
Oh nee?quote:Op zaterdag 17 februari 2007 11:38 schreef ub40_bboy het volgende:
[..]
Volgens mij had-ie zijn officiele affscheid in de rust van een CL-wedstrijd seizoen 94-95 iin het olympischquote:Op zaterdag 17 februari 2007 13:27 schreef StarGazer het volgende:
Rob Alflen werd afgekeurd wegens een dubbele hernia.
Jep, was tegen AEK Athene.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 13:41 schreef Doc het volgende:
[..]
Volgens mij had-ie zijn officiele affscheid in de rust van een CL-wedstrijd seizoen 94-95 iin het olympisch
Dat was ook de eerste wedstrijd met de Ajax-vlaggetjes. Die waren kwalitietief echt heel goedquote:Op zaterdag 17 februari 2007 13:55 schreef StarGazer het volgende:
[..]
Jep, was tegen AEK Athene.
Goede gozer, die Alflen.
En Andre Rieu op de middenstipquote:Op zaterdag 17 februari 2007 13:58 schreef Doc het volgende:
[..]
Dat was ook de eerste wedstrijd met de Ajax-vlaggetjes. Die waren kwalitietief echt heel goed
Dat was tegen Bayern Munchen thuis, halve finalequote:Op zaterdag 17 februari 2007 14:13 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
En Andre Rieu op de middenstipDestijds live commercial, was best wel een stunt om zijn cd te promoten
Met dat heeeerlijke doelpunt van Finidi..........Waar is die toch in hemelsnaam gebleven ? Kunnen we die niet als rechtsbuiten binnenhalen ?quote:Op zaterdag 17 februari 2007 14:16 schreef StarGazer het volgende:
[..]
Dat was tegen Bayern Munchen thuis, halve finale
Allang gestopt geloof ik.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 14:18 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Met dat heeeerlijke doelpunt van Finidi..........Waar is die toch in hemelsnaam gebleven ? Kunnen we die niet als rechtsbuiten binnenhalen ?
Dat vlaggetje heb ik ook nog steeds. Maar die was kwalitatief niet zo goed als de eerste. Daar stond ook geen " Ajax - AEK" op. Op de volgende stond wel altijd ook bij welke wedstrijd het vlaggetje hoorde.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 14:13 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
En Andre Rieu op de middenstipDestijds live commercial, was best wel een stunt om zijn cd te promoten
quote:Het is 19 april 1995; Ajax - Bayern Munchen in een uitverkocht sfeervol Olympisch Stadion. Het is de 41ste minuut, de rook van het vele vuurwerk is eindelijk opgetrokken. Ajax staat 1-0 voor door een doelpunt van Jari Litmanen. Plots is daar een heerlijke goal van;...Finidi George; gewoon snoeihard in het uiterste hoekje van de kruising......vanaf een metertje of 20....krijg er gewoon bijna weer kippenvel van! “Finidi, oh oh, Finidi, oh oh”, galmt door het stadion.
Finidi George kende zijn doorbraak in de zomer van 1993. Ajax had in die zomer grote plannen. Louis van Gaal wilde met zijn jonge selectie de wereld gaan bestormen en kneedde spelers als de broertjes De Boer, Van der Sar, Litmanen en Overmars naar zijn hand. Aangevuld met de teruggekeerde routinier Frank Rijkaard moesten zij de landstitel pakken. Van Gaal miste nog iets in zijn selectie en wel een typische buitenspeler. Hij had interesse in Tijani Babangida, Nigeriaanse rechtsbuiten in Nederland (bij Roda), maar kreeg van de toenmalige Nigeriaanse bondscoach Clemens Westerhof een tip. Zo mocht de rechtsbuiten die Babangida uit de nationale ploeg hield op proef komen bij Ajax: Finidi George in de beginperiode door iedere NOS-verslaggever nog George Finidi genoemd.
De man voor een klein huisje in Nigeria mijmert na over die stageperiode; Samen met de Serviër Mitar Mrkela en de Oekraïner Yuri Petrov moest hij proberen om een contract af te dwingen. De beste zou winnen, zo veel was zeker. Grinnikend bedenkt hij hoe zenuwachtig hij was en dat hij toch eigenlijk nauwelijks indruk kon maken. Op zijn zachtst gezegd vonden de andere Ajacieden hem niet direct een aanwinst. “Finito”, zo noemden ze hem al. Toch zag Van Gaal iets in hem wat de rest toen nog niet zag en koos zeer verrassend voor de Nigeriaan.
Al direct speelde hij zich in de basis bij Ajax, ten koste van de dure aankoop Peter van Vossen. Met Overmars als tegenpool op links diende hij de Amsterdammers drie seizoenen in de meest succesvolle periode sinds jaren. Ajax haalde onder Van Gaal drie landstitels op rij, won de Champions League, de wereldbeker en de Europese supercup. Hij was een belangrijke schakel in een elftal dat als geheel veel meer was dan de som der delen. Finidi werd een publiekslieveling geroemd om zijn rushes langs de zijlijn.
Na die drie seizoenen wilde hij meer geld. Het werd een principiële kwestie. Ajax wilde niet, hij vertrok. Het was niet het grootse vertrek wat hem had gepast. Te weinig mensen hielden rekening met zijn kant van de zaak. Hij had, hier in het dorp waar hij nu zit te genieten van het ware leven, een familie te onderhouden. Kent u de grootte van de gemiddelde Afrikaanse familie? Iedereen wordt erbij betrokken. Vandaar dat hij niet aarzelde toen Betis Sevilla, op dat moment zeker geen sportieve verbetering, hem een dik contract aanbood. Weg was hij.
Na vier seizoenen Real Betis verhuisde hij in 2000 naar Real Mallorca. Steeds verder gleed hij weg in de anonimiteit, de man die op twee WK’s actief was. Bij Betis en bij Mallorca speelde hij redelijk, maar niet op Ajax-niveau. Alleen zijn inkomsten lagen ruim boven Ajax-niveau, wat zelfs ook nog zo was bij zijn periode daarna in Engeland bij Ipswich Town. Vorig seizoen keerde hij nog kortstondig terug bij Mallorca, maar het goede was er echt af. Deze zomer besefte hij het. Hij werd niet meer geselecteerd voor Nigeria voor het WK in Japan in 2002, hetgeen zijn 3e WK had moeten worden. Nadat Ipswich degradeerde, drukte Finidi te zwaar op de begroting voor de Engelse club. Finidi vertrok in de zomer van 2003 transfervrij wederom naar Real Mallorca waar hij speelde voor een prestatiecontract. Medio augustus 2004 had geen enkele club serieuze interesse en dus stopte hij met voetballen.
Hij zelf herinnert het zich wel, zittend voor zijn huisje. Hij is de grote man in het dorp, maar wel gewoon gebleven. Wellicht knaagt het nog wel eens aan hem, dat zijn financiële loopbaan uiteindelijk superieur is geworden aan zijn sportieve loopbaan. Spijt zal hij desondanks niet hebben. Hij heeft zijn taak gedaan en kan zijn familie tot in lengte van dagen onderhouden. Het is tijd geworden voor nieuw bloed. Zijn opvolger moet hier maar lopen, tussen die jongetjes die zich uitsloven voor zijn neus en de ene na de andere dribbel uitvoeren. Als hij zijn ogen sluit, kan hij het soms nog horen. Heel in de verte eerst, daarna langzaam aanzwellend qua sterkte. “Finidi, oh oh, Finidi, oh oh”.
Het ga je goed, Finidi!
Wat een heldquote:
Mooi verhaal. Ook leuk om te zien wat voor goede kijk Louis van Gaal heeft op spelers. Beter word Van Gaal scout bij Ajax na zijn trainersloopbaan.quote:
Heeeeeeeeerljkquote:Op zaterdag 17 februari 2007 15:23 schreef jna het volgende:
http://www.youtube.com/watch?v=jeIgw4AHONA
Denthemen![]()
Hier hetzelfde, maar dan met een oom. Geeft niks om Ajax, maar heeft wel al die wedstrijden gezien.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 15:14 schreef PLAE@ het volgende:
Vind het toch jammer dat ik nooit zo'n wedstrijd in het olympisch stadion heb meegemaakt. M'n pa heeft notabene Bayern Munchen die halve finale meegemaakt terwijl hij helemaal niet van voetbal houdt
ach ja zakenmannetjes he, die je dan vervolgens blij maken met zo'n vlaggetje![]()
Waar zouden jullie zonder mij zijn héquote:Op zaterdag 17 februari 2007 15:23 schreef jna het volgende:
http://www.youtube.com/watch?v=jeIgw4AHONA
Denthemen![]()
Ik vind Heracles sowieso wel een leuke club. Maar ik verwacht niet dat psv punten laat liggen. Ach, dan kan het alleen maar mee vallenquote:Op zaterdag 17 februari 2007 19:10 schreef PizzaSalami het volgende:
Als Heracles nou zijn best een beetje doet straks.
Aldus een feyenoorder die met 8-1 afgedroogt is door onsquote:Op zaterdag 17 februari 2007 19:24 schreef dlebrok het volgende:
Zelfs HSV wint met 2-0 van WerderKun je nagaan hoe slecht jullie waren.
Hoe ging de wedstrijd tegen Tottenham Hotspur?quote:Op zaterdag 17 februari 2007 19:24 schreef dlebrok het volgende:
quote:
quote:Op zaterdag 17 februari 2007 19:42 schreef HeinekenAFCA het volgende:
[..]
Als het morgen al niet goed komt, dan weet ik het niet meer
Come on Heracles!
Zou zomaar kunnen inderdaad, of uit dat boek Godenzonen 10 jaar later ofzo? Dat van die 2-1 klopt in ieder geval.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 18:46 schreef HeinekenAFCA het volgende:
Leuk verhaal over Finidi. Maar dat verhaal is al erg oud volgens mij. Heb het een tijd terug geloof ik al eens in sportweek gelezen. Overigens maakte Finidi de 2-1 en niet de 2-0 tegen Bayern
3-0 2-4 0-4 4-1quote:Op zaterdag 17 februari 2007 19:24 schreef dlebrok het volgende:
(zegt een puber met een username waar heineken in voor komt)quote:
Moet jij je niet voorbereiden op de pleuris die morgen uitbreekt? Want daar heb jij het al de hele week over, ben jij van de SCF of de FlllR?quote:
quote:Op zaterdag 17 februari 2007 19:51 schreef Vakkie_W het volgende:
[..]
(zegt een puber met een username waar heineken in voor komt)
Wie is er hier dan stoer? Jij toch?
Ik ben morgen niet eens in de Kuipquote:Op zaterdag 17 februari 2007 19:52 schreef denthemen het volgende:
[..]
Moet jij je niet voorbereiden op de pleuris die morgen uitbreekt? Want daar heb jij het al de hele week over, ben jij van de SCF of de FlllR?![]()
Was te verwachten, Ticketbox smoes weer? Oh nee, was jij het niet die carnaval boven zijn club verkoos?quote:Op zaterdag 17 februari 2007 19:53 schreef Vakkie_W het volgende:
[..]
Ik ben morgen niet eens in de Kuip![]()
Jij viert liever carnaval?quote:Op zaterdag 17 februari 2007 19:53 schreef Vakkie_W het volgende:
[..]
Ik ben morgen niet eens in de Kuip![]()
Jij woont zeker boven de grote rivieren? Dan weet je niet wat carnaval is. Ben de hele dag al kut zatquote:Op zaterdag 17 februari 2007 19:54 schreef denthemen het volgende:
[..]
Was te verwachten, Ticketbox smoes weer? Oh nee, was jij het niet die carnaval boven zijn club verkoos?![]()
Waar heb je dit verhaal vandaan?quote:
Tja, dat werkt niet echt op FOK!.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 19:59 schreef Erwtensoep het volgende:
Voortaan deze jongen
[afbeelding]
erachter gooien.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |