abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_46363786
Ik had wat vragen over een nieuwe PC met Intel Core 2 erin. Andere tips zijn uiteraard ook welkom.

- Een Intel Core 2 Duo is toch een 64-bit processor? Welke Windows XP versie presteert het best onder deze processor?

- Hoe kan je Windows XP installeren via een SATA HD en SATA DVD-drive, terwijl Windows XP helemaal geen standaard SATA-controllers herkent?

- De keuze is tussen een Intel Core 2 Duo 6400 (2.13GHz) en de 6600 (2.40GHz). Is 't het waard om de snellere te nemen? De snellere heeft wel 4MB L2 cache geheugen en de langzamere maar de helft. Alleen is de snelste 100 euro duurder.

- Wat is de geluidsproductie van zo'n boxed CPU-koeler? Is het 't waard om een Zalman-koeler erbij te nemen? Ik ga 'm niet overclocken, het gaat mij puur om de geluidsproductie.

- Elke voeding van 380watt of daarboven is toch ruim voldoende voor een normale Intel Core 2 Duo PC met 2 HD's en verder weinig bijzonders?

- Welke chipset Geforce videokaart is de beste prijs/kwaliteit in de range 120 tot 220 euro?

- Ik zag dat veel MSI-videokaarten een heatsink hebben, oftewel passieve koeling. Koelt dit genoeg of zorgt het regelmatig voor vastlopers? Iemand ervaringen met passief gekoelde mid-range videokaarten?

- Is 1x 120mm fan in de kast genoeg koeling voor een PC met Intel Core 2 Duo + passief gekoelde videokaart + 2 HD's?

- Ik zag dat Core 2 Duo een FSB kon hebben van 1066. Maar ook van 533 en 800. Zit hier veel prestatiesverschil in, en de gebruikte FSB ligt toch aan het type geheugen? Hoe zit het dan met de normale DDR2-geheugen van dit moment, die op 667MHz zit?

Alvast dank .

edit: kunnen meer vragen bijkomen.
pi_46363921
Jij hebt de laatste tijd wel veel vraagjes he?
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
pi_46364075
quote:
Op vrijdag 16 februari 2007 12:27 schreef pberends het volgende:
- Ik zag dat Core 2 Duo een FSB kon hebben van 1066. Maar ook van 533 en 800. Zit hier veel prestatiesverschil in, en de gebruikte FSB ligt toch aan het type geheugen? Hoe zit het dan met de normale DDR2-geheugen van dit moment, die op 667MHz zit?
Als je PC4200 geheugen neemt (533Mhz), dan loopt deze precies gelijk met je FSB van 1066 (533x2). Neem je sneller geheugen, bv 667Mhz, dan heb er zonder overclocken weinig aan, er is wel wat performance winst, maar dat is niet gigantisch. Als je wel gaat overclocken, heb je de kans dat bij een hogere FSB, je 533Mhz geheugen het niet meer trekt. 667 Mhz is dan een juiste keuze...

dacht ik
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_46364720
Het zijn grotendeels geen vragen over de C2D maar goed

De geluidsproductie van de boxed cooler is laag, ook onder volle belasting.

opzich als je een 6300 neemt, de goedkoopste van reeks heb je al een redelijk fors snelle processor. als je van iets ouds upgrade hier naar toe, zul je het enkel als bloedsnel ervaren
pi_46366114
quote:
Ik had wat vragen over een nieuwe PC met Intel Core 2 erin. Andere tips zijn uiteraard ook welkom.
1
- Een Intel Core 2 Duo is toch een 64-bit processor? Welke Windows XP versie presteert het best onder deze processor?
2
- Hoe kan je Windows XP installeren via een SATA HD en SATA DVD-drive, terwijl Windows XP helemaal geen standaard SATA-controllers herkent?
3
- De keuze is tussen een Intel Core 2 Duo 6400 (2.13GHz) en de 6600 (2.40GHz). Is 't het waard om de snellere te nemen? De snellere heeft wel 4MB L2 cache geheugen en de langzamere maar de helft. Alleen is de snelste 100 euro duurder.

5
- Elke voeding van 380watt of daarboven is toch ruim voldoende voor een normale Intel Core 2 Duo PC met 2 HD's en verder weinig bijzonders?

8
- Is 1x 120mm fan in de kast genoeg koeling voor een PC met Intel Core 2 Duo + passief gekoelde videokaart + 2 HD's?
1 ik zelf zou nu helemaal nog geen 64 bits besturingssysteem aanschaffen als je het niet nodig hebt. Als je toch kopen gaat zou ik dan liever een vista erbij nemen, gebruik je een CD die je al hebt dan lijkt 32 bit XP mij voorlopig het beste.

2 a) of een diskette met drivers gebruiken tijdens de installatie
b) nieuwere XP versies herkenen wel sata tijdens de installatie.

3) over het algemeen is goedkoop beter

5) 380 watt lijkt mij voldoende. Let wel je hebt voedingen en voedingen. Een A- merk voeding van 360 kan ruim voldoende zijn waar een 400 watt no-name het niet trekt.

8) 1 keer 80mm zou ook best kunnen werken (tel ik je voedingfan niet mee) ik ben zelf grote fan van grote fans . Een 120 fan is top, eventueel laat je die langzaam draaien dan is het extra stil.
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_46366524
quote:
Alweer?
quote:
64Bit, mits al je drivers voor alle apperaten op 64 bit gemaakt zijn, check dat dus eerst. Voor de rest maakt het niet veel uit.
quote:
Bootflop
quote:
Cache maakt de cpu snel, als je het geld er voor overhebt, doen. Kloksnelheid maakt nauwelijks meer uit bij de C2D series, zelfde verhaal als AMD: meer berekeningen per kloktik
quote:
- Wat is de geluidsproductie van zo'n boxed CPU-koeler? Is het 't waard om een Zalman-koeler erbij te nemen? Ik ga 'm niet overclocken, het gaat mij puur om de geluidsproductie.
zalman = herrie @ 12V(ervaring ja ), ga dan voor een Scythe koeler of een artic freezer pro
quote:
380W of hoger van een fatsoenlijk merk moet werken, dus geen Sweex/Q-tec of Thrust.
quote:
- Welke chipset Geforce videokaart is de beste prijs/kwaliteit in de range 120 tot 220 euro?
Voor dat geld heb je een 7900GS
quote:
- Ik zag dat veel MSI-videokaarten een heatsink hebben, oftewel passieve koeling. Koelt dit genoeg of zorgt het regelmatig voor vastlopers? Iemand ervaringen met passief gekoelde mid-range videokaarten?
Ze koelen goed mits je wat airflow hebt in je kast, maar ze worden uiteraard iets warmer dan actief gekoelde. Maar over het algemeen zijn ze even betrouwbaar als actief gekoelde
quote:
Ik zou 1x 120mm fan outtake doen( dus bij je processor, achterin) en 1 koeler voor je harde schijven( onder, voorin)
quote:
Een 6xxx C2D heeft genoeg aan 533Mhz geheugen( het loopt dan 1:1 mits je dualchannel gebruikt) Die 667 repen kunnen worden gebruikt voor eventueel overklokken.
quote:
Alvast dank .

edit: kunnen meer vragen bijkomen.
Bovenstaande post hoeft geen waarheden te bevatten
pi_46366650
2 vraagjes:
- Welke chipset Geforce videokaart is de beste prijs/kwaliteit in de range 120 tot 220 euro?7900GS of een 7600kaart. Van die 7600 moet je dan wel een opgepompte versie hebben.

Zoals al gezegd: koelt genoeg. Het is wel aan te raden om een beetje goede kast / airflow te hebben. Die warme lucht moet natuurlijk ergens naartoe. Maar dat geldt ook voor een kaart met actieve koeling.
[b]
Ik heb zelf een 7950GT die passief gekoeld is, en hij wordt maar ietsje warmer dat een actief gekoelde versie terwijl hij ook nog iets hoger geklokt is. Hij mag geloof ik iets van 110 graden worden, ik heb hem nooit boven de 80 uit zien komen.
Too lazy to be an evil genius..
PSN ID: Cheironnl
pi_46370639
quote:
Op vrijdag 16 februari 2007 12:32 schreef DutchErrorist het volgende:
Ja en ?

PC stuff brengt altijd veel vragen met zich mee. Moeten ze het maar niet zo ingewikkeld maken!
pi_46370718
Niet nadenken maar gewoon een pc van de aldi kopen man.
pi_46370754
quote:
Op vrijdag 16 februari 2007 12:38 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Als je PC4200 geheugen neemt (533Mhz), dan loopt deze precies gelijk met je FSB van 1066 (533x2). Neem je sneller geheugen, bv 667Mhz, dan heb er zonder overclocken weinig aan, er is wel wat performance winst, maar dat is niet gigantisch. Als je wel gaat overclocken, heb je de kans dat bij een hogere FSB, je 533Mhz geheugen het niet meer trekt. 667 Mhz is dan een juiste keuze...

dacht ik
677mhz heeft de beste prijs kwaliteit geloof ik. Die zijn nauwelijks duurder dan 533mhz.

Maar op welke FSB loopt de processor dan als je 667mhz geheugen erin stopt?
pi_46370779
quote:
Op vrijdag 16 februari 2007 13:00 schreef Keiichi het volgende:
Het zijn grotendeels geen vragen over de C2D maar goed

De geluidsproductie van de boxed cooler is laag, ook onder volle belasting.

opzich als je een 6300 neemt, de goedkoopste van reeks heb je al een redelijk fors snelle processor. als je van iets ouds upgrade hier naar toe, zul je het enkel als bloedsnel ervaren
Van 3000xp naar een Intel6300 is niet echt geweldig denk ik .
pi_46370872
quote:
Op vrijdag 16 februari 2007 13:51 schreef RainofDeath het volgende:

Een 6xxx C2D heeft genoeg aan 533Mhz geheugen( het loopt dan 1:1 mits je dualchannel gebruikt) Die 667 repen kunnen worden gebruikt voor eventueel overklokken.
[..]

Overclocken doe ik niet aan... maar ik neem aan dat je dan alsnog het beste een 677mhz kan nemen? Qua prijs maakt het niet uit. Dual Channel neem ik uiteraard wel.
pi_46371039
quote:
Op vrijdag 16 februari 2007 16:00 schreef pberends het volgende:

[..]

Van 3000xp naar een Intel6300 is niet echt geweldig denk ik .
3000+ van amd? zoja: dat ga je enorm merken, een E6600 staat al gelijk aan een FX62...
Bovenstaande post hoeft geen waarheden te bevatten
pi_46371082
quote:
Op vrijdag 16 februari 2007 13:51 schreef RainofDeath het volgende:
Ik zou 1x 120mm fan outtake doen( dus bij je processor, achterin) en 1 koeler voor je harde schijven( onder, voorin)
Intakes hebben toch weinig zin, omdat er door het luchtdrukverschil dat outtake ventilatoren wordt veroorzaakt toch al automatisch koele lucht binnenkomt? Mits de pc kast natuurlijk van redelijke kwaliteit is.

Ik neem overigens een Antec-kast.
pi_46371104
quote:
Op vrijdag 16 februari 2007 16:09 schreef RainofDeath het volgende:

[..]

3000+ van amd? zoja: dat ga je enorm merken, een E6600 staat al gelijk aan een FX62...
Nou ja, de huidige software is vaak single core he. Dan worden de verschillen kleiner.
pi_46371289
En over de videokaart:

- Wat is het verschil tussen 7600GT en GS en GS XT?
- Het aantal MB geheugen maakt toch weinig uit, mits het maar minimaal 256mb is?
- Je moet toch DDR3 geheugen hebben?

En: MSI is toch een prima merk videokaart en mobo?
pi_46371595
- GT Xt is waarschijnlijk het snelst, daarna de GT en daarna de GS
- Ja, 256 is voor een midrange kaart zat
- geen idee
- Ja, MSI is een goed merk, niets mis mee

Daarnaast: FSB is 1066, je kunt het best 533mhz geheugen nemen als je niet gaat overclocken. Dat loopt namelijk synchroon en is dus beter dan 667 geheugen dat niet synchroon zal lopen (heb ik mij laten vertellen toen ik mijn systeem ging samenstellen)

- de Antec p180 kast is een erg fijne kast!
pi_46371676
quote:
Op vrijdag 16 februari 2007 16:27 schreef Cheiron het volgende:
- GT Xt is waarschijnlijk het snelst, daarna de GT en daarna de GS
- Ja, 256 is voor een midrange kaart zat
- geen idee
- Ja, MSI is een goed merk, niets mis mee

Daarnaast: FSB is 1066, je kunt het best 533mhz geheugen nemen als je niet gaat overclocken. Dat loopt namelijk synchroon en is dus beter dan 667 geheugen dat niet synchroon zal lopen (heb ik mij laten vertellen toen ik mijn systeem ging samenstellen)

Dank. En wat is het performanceverschil tussen de 7600 vs 7900 en 7950. Zoveel prijsverschil heeft het namelijk niet.
pi_46371909
http://www23.tomshardware.com/graphics.html

Wel degelijk een hoop verschil hoor, met name tussen de 7600 en de andere twee
  vrijdag 16 februari 2007 @ 17:24:15 #20
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_46373283
quote:
Op vrijdag 16 februari 2007 12:32 schreef DutchErrorist het volgende:
Hij wil een nieuwe computer.... maar is te lui om zelf op onderzoek uit te gaan middels Google, etc, en laat dus de medefokkers al zijn vragen beantwoorden. Zo hoeft hij alleen nog maar naar My Active Topics te gaan, en zijn computer samen te stellen.

Hij is al net zo lui als die pipo in zijn icoon.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_46373360
quote:
Op vrijdag 16 februari 2007 17:24 schreef maartena het volgende:

[..]

Hij wil een nieuwe computer.... maar is te lui om zelf op onderzoek uit te gaan middels Google, etc, en laat dus de medefokkers al zijn vragen beantwoorden. Zo hoeft hij alleen nog maar naar My Active Topics te gaan, en zijn computer samen te stellen.

Hij is al net zo lui als die pipo in zijn icoon.
Ik gebruik er ook hardware.info naast en nog meer bronnen hoor. Maar ik wil graag ervaringen van gebruikers zelf, ik beschouw dat als betrouwbaarder dan gortdroge informatie over hardware.
Bovendien kunnen Fokkers vaak veel beter antwoord op vragen stellen dan wanneer je artikelen moet doorspitten.
  vrijdag 16 februari 2007 @ 17:31:56 #22
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_46373531
Qua grafische kaarten: Neem een ATI x1950Pro - ongeveer dezelfde prijs als een 9700 GT (meestal net iets goedkoper zelfs) en betere performance.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  vrijdag 16 februari 2007 @ 17:34:20 #23
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_46373618
quote:
Op vrijdag 16 februari 2007 16:27 schreef Cheiron het volgende:
Deze kast heb ik:

Raidmax Smilodon.

Erg solide, fatsoenlijke deur, zeer goede koeling, en een 500 watt powersupply. Maar ik weet niet of deze in Nederland verkrijgbaar is.
-
pi_46373682
quote:
Op vrijdag 16 februari 2007 17:31 schreef maartena het volgende:
Qua grafische kaarten: Neem een ATI x1950Pro - ongeveer dezelfde prijs als een 9700 GT (meestal net iets goedkoper zelfs) en betere performance.
Nee, ik hoef geen ATI meer, na negatieve ervaringen.
pi_46392000
quote:
Op vrijdag 16 februari 2007 16:10 schreef pberends het volgende:

[..]

Intakes hebben toch weinig zin, omdat er door het luchtdrukverschil dat outtake ventilatoren wordt veroorzaakt toch al automatisch koele lucht binnenkomt? Mits de pc kast natuurlijk van redelijke kwaliteit is.
Klopt, maar kan dat extra beetje airflow dat je zelf veroorzaakt door die extra fan kwaad? Integendeel denk ik...
quote:
Op vrijdag 16 februari 2007 17:36 schreef pberends het volgende:

[..]

Nee, ik hoef geen ATI meer, na negatieve ervaringen.
Grappig, dat heb ik met Nvidia....
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_46392687
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 10:03 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Klopt, maar kan dat extra beetje airflow dat je zelf veroorzaakt door die extra fan kwaad? Integendeel denk ik...
[..]

Grappig, dat heb ik met Nvidia....
Ik wil eigenlijk zijn min mogelijk ventilatoren in m'n kast hebben ivm geluidsproductie en dat het geen rotzooi in de kast wordt. Daarom neem ik ook een videokaart met heatsink.

Ik neem aan dat 1 fan van 120cm meer dan genoeg is voor een PC met de relatief laag verbruikende Core 2 Duo (65watt) en 2 HD's en verder niets bijzonders.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')