Na
FOK!/Tweakers PTA mobiel en
FOK! Mobiel deeltje 2 nu hier een deel 3!
Wat is het plan: Ik wil een auto ontwikkelen die aan een aantal dingen voldoet:
-Ultra zuinig
-Moet mee kantelen in de bochten
-Moet ruimte hebben voor 2 personen + 2 rugzakken bagage
Ik ga hem gebruiken voor mijn woon-werk verkeer dus hij moet redelijk praktisch zijn in gebruik.
Het concept dat ik hier voor gekozen heb is een zogenaamde kantelende 3 wieler, op internet veel te vinden onder de term "tilting three wheeler". Bij het maken van een zuinige auto zijn een aantal dingen erg belangrijk:
-Laag gewicht
-Lage luchtweerstand
-Efficiente aandrijving
Omdat bij woon-werk verkeer veel starten en stoppen om de hoek komt (bij mij althans) is een hybride aandrijving een erg goede keuze voor het rendement. Een verbrandingsmotor heeft namelijk altijd een minimum verbruik zodra hij aan is en een elektro motor heeft dat niet. Bovendien kun je bij het remmen een elektro motor gebruiken als dynamo en zo je bewegings energie terug omzetten in stroom die je later weer kunt gebruiken voor aandrijving. Tot slot heeft hybride het voordeel dat je een extra groot accupakket kunt monteren voor dagelijks gebruik. Op die manier kun je je woon-werk verkeer volledig elektrisch doen wat erg goed is voor het milieu en niet te vergeten je portemonnaie
![]()
Als voorbeeld van een kantelende 3 wieler zijn een aantal wagens belangrijk. Om te beginnen natuurlijk hollandse glorie: De Carver!
![]()
Dit is in feite een sportwagen op 3 wielen waarbij plezier in het rijden een grote rol speelt. Te koop voor circa 40k euri per stuk.
General Motors heeft ooit de Lean Machine gebouwd, een superzunige 3 wieler (zo ziet hij er althans uit) met 1 wiel voor, 2 achter.
![]()
Ten slotte heeft Mercedes een studiemodel gemaakt met twee wielen voor en 1 achter:
![]()
Inmiddels heb ik zelf wat tekenwerk verricht en een aantal concepten geprobeerd. Voor een goede aerodynamica is het hebben van een spitse kont erg belangrijk, dus ik ga voor een twee wielen voor- 1 achter concept. Bij dat concept heb ik al wat eenvoudig tekenwerk verricht, de meest belangrijke plaatjes staan hieronder
![]()
![]()
Voor het kantelsysteem heb ik een aantal concepten gemaakt, de meest geschikte op het moment lijkt me deze:
![]()
Ik heb sinds kort brochures binnen van SKF voor lineaire actuatoren voor het kantelsysteem waarmee ik hoop dat lelijke rechtopstaande ding een stuk kleiner te kunnen laten worden.
Voor de versnellingsbak/achterwiel ophanging wil ik onderdelen uit deze motorfiets gebruiken:
![]()
De zuigermotor voor energie opwekking komt waarschijnlijk uit deze:
![]()
Tot slot nog een schaamteloze kopie uit de topicstart van deel 2:
Deze wil ik om (laten) bouwen naar LPG om goedkoop te rijden. De auto wordt -zoals het er nu voor staat- in principe LPG-only(!) dus alle benzine zooi gaat eruit.
Het streefgewicht wordt 500kg max voor een lege auto. Er is mij verteld dat onder de 400kg blijven voor wat ik wil goed te doen moet zijn maar ik wil me vooralsnog niet rijk rekenen en de elektro motoren worden ongetwijfeld zwaar. Het vermogen wordt zoals ik het nu zie rond de 20kW elektrisch en de verbrandingsmotor zal 12-15kW kunnen leveren. Doordat er een accu tussen zit kan de elektromotor redelijk lang 20kW leveren voordat de accu zo leeg is dat de wagen het niet meer trekt.
De streefhoogte ligt rond de 1m25, de breedte op 75cm en de lengte is in de huidige tekeningen 4m. Als de Cw waarde op 0.15 blijft steken krijgt de wagen een top van rond de 200km/u met 20kW. Dit is echter harder dan ik zelf vertrouw dus het plan is om de wagen (in elk geval mijn exemplaar) vooralsnog elektronisch te begrenzen op 150km/u.
Wie doen er op het moment al mee?
-Ik natuurlijk
Algemeen ontwerp +visie, aero, coordinatie
-Vlad:
Aandrijving
-Skinkie en Aibmi:
Computer systeem
-ThaFreak:
Productie, met name metaalbewerking
-Scheepschroef:
Sterkteberekeningen, evt composietenwerk
Hobbyisten die ook wat mee willen helpen:
-Nonono: Kluswerk algemeen
-Glasbak: Toekijken, dit mag je doen bij de bouw als je ook catering doet
-Bleiblei: Coordineren. Ik hou je belangstelling in mijn achterhoofd en kijk waar je bij kunt dragen als het zo ver is. Mogelijk krijg je wat sub-management dingen als dat handig blijkt.
Verder heeft mijn vriendin aangegeven het wel leuk te vinden om mee te denken over de binnenkant. Het is bij auto's ontwerpen door de industrie gebleken dat een vrouw vaak een erg goede visie blijkt te hebben op wat handig is bij de inrichting van de binnenkant en zij moet er ook in gaan rijden. Aangezien het prototype bij ons in de schuur gebouwd gaat worden wordt mijn moppie dus ook onderdeel van het team
Mensen die aangegeven hebben zelf een exemplaar te willen hebben:
-TR08
-Skinkie
Ik heb een paar topics gestart over specifieke sub onderwerpen, mocht je daar een en ander over te melden hebben dan kan dat daar
Relevante links naar gerelateerde topics:
FOK!/Tweakers PTA mobiel het mee begon)
Motorfiets blokken tunen (voor meer koppel)Kleine dieselmotorenHoogte van zwaartepunt en comfort motorfietsKleine diameter bandenOnderhoud motor CVT'sKleine gasturbinesFok! Mobiel body/chassis constructieBedrijfsvorm voor FOK! mobielWaar zoeken we nog mensen voor:
-Design/styling (dus styling dingen binnen in de auto, handig ontwerp van vakjes e.d., eventueel ook wat buitenkant styling, mits de aero er niet slechter van wordt). Ondanks dat de aerodynamische vorm niet veranderd mag is de styling van enorme invloed op het uiterlijk door plaatsing van ramen, verlichting, vorm van deuren, etc, je kunt dus een behoorlijk stempel drukken op hoe de wagen wordt!
-Elektro/Electronica: Het motor management systeem en wat andere geavanceerde dingen zijn al gecovered, maar er moet natuurlijk ook ventilatie, verlichting, ruitenwissers, dashboard, knopjes, en wie weet wat nog meer in de wagen.
Voor het geval we (onderdelen van) schade auto's/motoren gekocht moeten worden kan hier even rondgekeken:
http://www.unfallauto.de/motorsearch.phphttp://schadeautos.nlMet dank aan Rib-i
Interessante links:
RDW voertuig eisenhttp://www.rqriley.com/frp-foam.htmIk heb een site gevonden waar alle voertuig wetgeving op lijkt te staan
Hoofdsite:
http://www.tdekkers.nl/Stukken die ik van de RDW gekregen heb staan hier:
http://www.tdekkers.nl/vr-h3a5.htmhttp://www.tdekkers.nl/vr-h5a5.htmWil je mee doen in het project, meld je hier aan en laat ook weten of je zelf evt zo'n ding voor je deur zou willen. In principe is elke vaardigheid welkom, laat hier gewoon weten wat je bij denkt te kunnen dragen
Op 9 maart verwacht ik af te studeren, daarna hoop ik veel werk aan dit project te kunnen besteden. Tot die tijd zal ik even wat minder kunnen tekenen in elk geval....
Kleine FAQ:
-Waarom LPG?
Omdat LPG ontzettend goedkoop en tevens milieuvriendelijk is om te tanken
![]()
Als je besluit puur op LPG te rijden kun je bovendien de compressieverhouding verhogen waardoor je ook nog eens flink zuiniger kunt rijden.
-Waarom motorbanden?
Dat is makkelijker bij het ontwerpen van een kantelmechanisme. Bij autobanden moet je een stuurmechaniek bouwen dat meekantelt met de body maar niet de wielen stuurt bij het kantelen. Dat is erg lastig tenzij je elektronisch stuurt. Bovendien is het qua vorm heel lastig om een niet-bewegende voorkant te integreren met een wel-kantelende body. Ik heb heel wat dingen uitgeschetst met auto banden ipv motorbanden en ik kreeg het niet werkend. Mocht je er heilig van overtuigd zijn dat autobanden toch een beter plan zijn: Teken het uit in 3D incl stuurmechaniek. Als het beter is dan wat ik heb wil ik het motorbanden verhaal graag nog eens opnieuw overdenken
![]()
-Waarom niet gewoon een kitcar of bestaande wagen als basis en daar zelf wat omheen klussen?
Het kantelen spreekt me erg aan. Bovendien geeft het kantelen de mogelijkheid om de auto extra smal te maken zonder dat hij omkiept in de bochten. Ondanks de extra complexiteit denk ik toch dat het zinvol is dit te doen voor het verbruik en niet te vergeten het plezier
![]()
-Waarom niet meer vermogen?
Voor de topsnelheid is 20kW zat. Ook voor het op redelijke snelheid nemen van vrij steile hellingen voldoet dit vermogen ook. Als je een auto met veel vermogen bouwt gaat het verbruik ook behoorlijk omhoog. Het punt van deze wagen is dat hij naast plezierig ook erg zuinig moet zijn. Als je een kantelende driewieler wilt die geschikt is om lekker mee te racen kun je veel beter gewoon een carver kopen. Die loopt alleen wel 1:16 op benzine terwijl bij deze wagen 1:50 op LPG het maximum streefverbruik is.
[ Bericht 5% gewijzigd door ThaFreak op 05-04-2007 21:26:14 ]