abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_46297060
Ik weet niet of er al een soortgelijk topic is, dan deze maar sluiten....

Vandaag ging ik met mijn meiden naar mijn beste vriendin toe. Vriendin zit al jaren in het basisonderwijs en heeft diverse studies gevolgd en onderzoeken gedaan. Benthe is al vrij vroeg een ontzettende puzzelaar. Puzzels van 35 stukjes doet ze zonder moeite. Inmiddels is de doos met bambino loco al tevoorschijn getoverd. Verbanden leggen is ook geen probleem. Of te wel logisch denken is ze erg goed in. Mijn vriendin zei dat ik echt moet gaan opletten naar welke school/onderwijs haar laten gaan.

Op de creche had ik al een keer gevraagd hoe Benthe het doet t.o.v de andere kindjes en daar werd het van tafel geveegd, "laat haar gewoon kind zijn". Tuurlijk helemaal mee eens en wij stimuleren helemaal niet dat ze dit MOET doen, ze wil het zelf. De loco had ik onderin de kast gestopt en daar kwam ze zelf mee. De poppen zijn ook enorm favoriet.

Mijn vriendin vindt het zonde als er niks mee gedaan wordt en ja eigenlijk wil ik ook wel dat er wat mee gedaan wordt. Zelf kwam ze met Jenaplan en Montessori. Ik weet er helemaal niks van. En hoeveel soorten onderwijs heb je wel niet. Wat zijn de verschillen. Zelf ben ik niet zo van het "vrije", maar dat komt misschien wel omdat ik zelf helemaal geen discipline heb.

Naar welk soort onderwijs sturen jullie je kind en wat vind je er van? En waarom is die keuze daarop gevallen?
pi_46297366
Nog niet besloten. Maar waarom zou volgens je vriendin Jenaplan/Montessori beter zijn?
(Myrthe puzzelt nu ook tot 50 stukjes, loco hebben we niet, maar ik heb dat nog niet als link naar een alternatieve onderwijsvorm gezien eigenlijk. Dus ik ben wel geďnteresseerd.)
J/M zijn niet per definitie vrij trouwens. Als je leren plannen belangrijk vindt is Dalton misschien nog wat. Maar veel 'gewone' scholen gebruiken ook elementen uit die soorten onderwijs.
pi_46297405
Ja een puzzel van 35 stukjes oplossen, ik zou haar zeker naar een school voor hoogbegaafden sturen

Komop als ze echt slim zou zijn dan komt dat als ze 10 of zo is toch wel boven, haar nu al pushen helpt alleen je ego, niet je kind. Koop een dure auto als je wilt opscheppen op verjaardagsfeestjes in plaats van je kind zo te verneuken.
deze account is gehacked door GreyHatHacks
pi_46297529
EnderOnline, ik heb nergens geschreven dat we haar pushen en nergens geschreven dat we haar hoog begaafd vinden.

Poemojn, ik zou niet weten wat Dalton onderwijs is. Vraag me gewoon af waarom sommige ouders voor een bepaald onderwijs hebben gekozen. Ik vind wel belangrijk om het talent van je kind te stimuleren.
pi_46297539
Voordat je je kind naar een basischool stuurt waarin ze wat vrijer onderwijs krijgen zoals het Montessori, bedenk dan wel wat voor gevolgen dit op de psychologische ontwikkeling van je kind kan hebben. Kinderen hebben hoe dan ook veel structuur nodig in die levensfase. Het is dan ook bewezen ( heb zo vlug even geen idee waar ik dat ookalweer had gelezen ) dat kinderen die veel vrij onderwijs zouden genieten later in hun leven een makkelijker beinvloedbare persoonlijkheid ontwikkelen. Zoiets kan natuurlijk een goed iets zijn als dat zou betekenen dat ze dan dus erg open minded zijn. Helaas betekend het in deze context dat eerder de neiging hebben om beinvloed te worden door extreme dingen. Om maar even een heel radicaal voorbeeld te noemen, het is dan makkelijker om door personen als Adolf Hitler beinvloed te worden.

Maar alsjeblieft geloof mij niet op mijn woord. Doe er zelf onderzoek naar!

Gewijzigd: Typfout.

[ Bericht 2% gewijzigd door mvingerhoets op 14-02-2007 15:18:14 ]
pi_46297592
Oh enne, er zijn ook psychologen die niet geloven in talent. Wel in een biologische aanleg en veel veel veel veel oefening. ( Biologische aanleg kan ook een biologische aanleg in de hersenen betekenen, persoonlijk beschouw ik dat dan als "talent" ).
pi_46297743
quote:
Op woensdag 14 februari 2007 15:07 schreef EnderOnline het volgende:
Ja een puzzel van 35 stukjes oplossen, ik zou haar zeker naar een school voor hoogbegaafden sturen

Komop als ze echt slim zou zijn dan komt dat als ze 10 of zo is toch wel boven, haar nu al pushen helpt alleen je ego, niet je kind. Koop een dure auto als je wilt opscheppen op verjaardagsfeestjes in plaats van je kind zo te verneuken.
Wat een zielige reactie.
Kind moet op een plaats terecht komen waar ze voldoende gestimuleerd wordt.
Kortom om even wat stereotypes uit de kast te trekken;
Opeen zwarte school die vooral de overheidsfinanciering voor moeilijk lerende najaagt en het gemiddelde kind dus net 10 puzzelstukjes voor elkaar krijgt zit ze niet op haar plaats

Ben zelf ook niet montesori of dalton achtig maar er zijn genoeg doorstroom gegevens bekend van een school
Muslims are the only people who make a lesbian feminist look moderate.
pi_46297764
quote:
Op woensdag 14 februari 2007 15:07 schreef EnderOnline het volgende:

Vriendelijke reactie.
TS vraagt hier een advies en niet om afgefikt te worden...
Inhoudelijk heb je wellicht wel gelijk maar de manier waarop ..?!

Ik ben persoonlijk niet voor het "al te vrije" onderwijs maar ben van mening dat je het kind in de basisvorming idd niet al te veel vooruit moet plaatsen. Er moet een zekere balans blijven tussen spelen en leren...
Dulce de leche!
  woensdag 14 februari 2007 @ 15:31:28 #9
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_46298183
Ik begrijp ook niet zo goed waarom het puzzelen iets zou zeggen over welke vorm van onderwijs het beste is. Of in elk geval niet wat Jenaplan of Montessori daarmee voor raakvlakken heeft.

Hebben jullie weleens gehoord van de 'unieke basisschool' de Wittering? Mijn nichtjes gaan er volgend jaar naartoe en ik heb nog niet mijn vinger op het 'soort' onderwijs kunnen leggen. Misschien echt uniek, maar het lijkt me dat er (net als op heel veel 'gewone basisscholen') allerlei aspecten van allerlei onderwijsvormen terugkomen. Wie heeft er verstand van en weet me wat wijzer te maken? Bedankt.

Wij gaan 6 maart naar een open dag van een gewone basisschool. Ben benieuwd. Zelf plannen doen ze daar in elk geval wel, dus dat komt idd ook wel soms terug op gewone basisscholen.
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
  woensdag 14 februari 2007 @ 15:35:16 #10
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_46298316
Stiekemurd soms moet je gewoon wat selectiever lezen.

Ik kan me goed voorstellen dat je Benthe op de goede plek wil hebben. Waar ze genoeg uitdaging vindt. Waar ikzelf naar gekeken heb is een stukje zelfstandigheid en hoe er op een creatieve manier geleerd wordt. En ook belangrijk; de grootte van de klassen. Je kunt je voorstellen dat in een klas van 30 kinderen de 'gewone' leerling heel goed gedijt, maar een kind die net even wat anders is (dyslectie, hoogbegaafd of juist een kind wat moeilijk leert) sneeuwt daar onder. Ik ga echt niet beweren dat mijn man hoogbegaafd is (dom is hij iig niet), maar hij heeft zich op de lagere school enorm verveeld. Had sommen binnen no time af, boeken in een ruk uitgelezen, noem maar op. Hij wilde meer en kon meer, maar dat was in zijn klas niet mogelijk. Hij had de top van het klasseniveau bereikt en dat uitte zich in verveling.
Dus let daar op, dat men op school daar mee om kan gaan en dat daar ook ruimte voor is.
Als je niet lacht, ben je dood.
pi_46298339
Leuk topic. Ik geef zelf les op een montessori school. Ik geef les aan gr 3,4 en 5.
En voor de vrijheid geldt : vrijheid in gebondenheid.
Ik heb 100 % vertrouwen in de ontwikkeling van het kind zelf, het zijn vaak de ouders die niet volledig achter de visie van montessori staan. Of daar niet op durven te vertrouwen. Ouders zijn toch geneigd om resultaten te vergelijken met die van de buurjongen die klassikaal onderwijs volgt. Eind groep 8 moeten montessori kinderen dezelfde leerstof hebben gehad als klassikale kinderen, de weg ernaartoe is anders en veel breder.
pi_46298432
Jenaplan heb ik negatieve verhalen over gehoord.De kinderen komen met een taal- en rekenachterstand op t vo terrecht.En je moet wel heel veel zelf doen,je word er niet echt achter je vodden gezeten.Ook lopen de niveau's in de klas door elkaar heen,zodat niet iedereen hetzelfde werk doet.Laat je goed voorlichten,want het is best een belangrijke keuze.Succes!

Groetjes,Minoes
pi_46298451
Juist Dutchie op zo een reactie wachtte ik dus
  woensdag 14 februari 2007 @ 15:40:24 #14
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_46298482
Maar dan dekt de topictitel de lading niet echt, denk ik. Toch?
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
pi_46298501
Ja, daar moet ik me toch even mee bemoeien. De ene school is de ander niet. Ik ken ook onzettend goede Jenaplan scholen. Je kunt ook de beoordelingen van de scholen bekijken bij de schoolinspectie.
pi_46299089
Het is gewoon heel, heel lastig om verschillende soorten onderwijs te vergelijken omdat het valt en staat met het individuele plan van de school, de leerkracht, de samenstelling van de klas en last but certainly not least de ontwikkeling van het individuele kind en de manier waarop de ouders daar mee om gaan.

Soms lijkt het alsof er over anders-dan-anders-scholen veel meer negative dingen te vinden zijn maardat komt in mijn ogen eerder doordat dat soort dingen sneller blijven hangen wanneer het om niet-regulier onderwijs gaat dan wanneer het de school-op-de-hoek gaat. Iedereen heeft wel een buurvrouw die een dochter heeft wiens vriendin een zoontje heeft dat niet kon aarden op een montessori-, jenaplan-, vrije- of daltonschool. Kop en maaiveld, dat idee.

Daarnaast zijn landelijke testen niet altijd even accuraat omdat die uitgaan van het reguliere onderwijs. Zoals Kapitein Pannenkoek al schreef, het eindpunt is gelijk, de weg naar dat eindpunt anders. Meten halverwege de schoolcarriere kan dus een scheef beeld geven omdat de ontwikkeling op dat moment scheef loopt ten opzichte van het reguliere onderwijs.
pi_46299199
Nu trap ik vast een open deur in, maar de sfeer van een school, ongeacht welke onderwijsvorm ze hanteren, lijkt me heel belangrijk. Is er open contact met de onderwijzers? Dan kun je als er leervoorsprongen of achterstanden ontstaan direct in overleg gaan. Hoe zien de materialen eruit? Welke normen en waarden gelden op de school? Past dat bij jou en je kind?

Edit: Owlet zegt het iets uitgebreider zie ik.
pi_46299240
quote:
Op woensdag 14 februari 2007 15:40 schreef kapitein_pannekoek het volgende:
Ja, daar moet ik me toch even mee bemoeien. De ene school is de ander niet. Ik ken ook onzettend goede Jenaplan scholen. Je kunt ook de beoordelingen van de scholen bekijken bij de schoolinspectie.
IDD ik denk dat de doorstroomcijfers naar het VO belangrijker zijn
  woensdag 14 februari 2007 @ 16:02:53 #19
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_46299266
Heb je helemaal gelijk in, owlet. Ik denk ook dat negatieve kritiek zo werkt.

En Cloarie, ik vind jouw punten allemaal heel zinnig. Ik denk ook dat ik daarop het meest zal afgaan bij het kiezen van een school.
  woensdag 14 februari 2007 @ 16:24:51 #20
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_46299987
Idd, het type onderwijs is natuurlijk wel een belangrijk punt, maar het is nog belangrijker om op de school zelf te kijken en te zien hoe het eraan toegaat. Of dat aansluit bij jouw idee van hoe onderwijs moet zijn voor je kinderen.
(ben dan ook superblij met onze keuze)
pi_46300460
Ja maar hoe wordt er geinspecteerd? Op papier kan er natuurlijk een prachtig beleidsplan staan, maar het gaat uiteindelijk om de leerkracht die moet signaleren of een kind achter loopt of voor loopt.
Op een grote scholengemeenschap is er op iedere functie een persoon gezet en is er zat tijd voor een mooi plan, terwijl op het platteland een onderwijzer ook nog nevenfuncties heeft en geen tijd heeft voor een mooi geschreven plan. Wil toch niet zeggen dat daar minder goed op een kind gelet/onderwezen wordt?
pi_46300683
Een langere reactie volgt nog maar Stiekemurd om jouw vraag te beantwoorden...
Een inspecteur kijkt niet alleen naar wat er op papier staat. Hij/zij komt in de klassen kijken hoor. Er wordt gekeken naar hoe er les gegeven wordt maar ook naar de toets uitslagen. Het ligt geheel aan een inspecteur zelf waar de nadruk op komt te liggen. Sommigen kunnen erg doorzeveren over het gemiddelde van de toetsuitslagen. Bedenk ook dat heus niet elke inspecteur zelf voor de klas heeft gestaan en soms dus dingen van een school verwacht die in de praktijk niet haalbaar/realistisch zijn.
Kortom ook zo'n inspectierapport op internet moet je met een korreltje zout nemen.
Syllables govern the world
pi_46300765
Stiekemurd, de inspectie bekijkt eigenlijk je hele school. Het zorgsysteem wordt bijv, besproken met de intern begeleidster, ze bekijkt de leerlingdossiers, administratie van de leerkrachten etc etc. Er worden gesprekken gevoerd met directie, leerkrachten, leerlingen, remedial teachers, intern begeleiders en ga zo maar door.
Op alle scholen hebben leekrachten te maken met neven activiteiten. Dat zijn de jaarlijkse dingen zoals sinterklaas, kerst en eindfeest organiseren. Maar ook het onderwijsinhoudelijke komt aan bod. Dit geld ook op de grote scholengemeenschappen en de kleinere basisscholen op het platteland.

Uiteraard is er een enorm verschil in de mogelijkheden van een school. Als je de gemeente het bestuur van school vormt, heb je meer te maken met bezuinigingen etc. Scholen met een bestuur dat uit ouders bestaat en de schoolbijdrag afhankelijk is van het inkomen vd ouders, ja...die hebben natuurlijk meer financiele middelen om aan de eisen te voldoen.

De leerkracht heeft een observerende en signalerende rol en moet absoluut ouders e.d inlichten over de voortgang van je kind. Dat lijkt mij voor alle soorten basisonderwijs een belangrijk uitgangspunt.
pi_46300910
Het wordt helemaal gezellig met de inspectie als het woord CITO valt, want die hebben we niet.....
Maar dat is behoorlijk off-topic., volgens mij.
pi_46301046
Maar waarom kom je dan bij een Jenaplan of Montessori school uit? Het is ook daar maar de vraag of ze het oppikken of een kind meer (of minder!) kan en dus meer begeleiding nodig heeft en of ze er wat mee kunnen. Dat is hetzelfde als op een 'normale' basisschool, hoor.

Ga gewoon eens wat basisscholen af en kijk daar eens rond. Maak een afspraak en dan word je door een directeur rondgeleid. Let inderdaad op sfeer, hoe ze lesgeven, kijk wat er aan materiaal in de klas is, vraag of je de schoolgids mee kan nemen, vraag hoe ze omgaan met pesten, kijk hoe de kinderen in de klas zitten en vraag dan ook hoe ze omgaan met kinderen die extra aandacht nodig hebben. Is daar de tijd voor, zijn daar mogelijkheden voor in de klas of moeten ze dan apart genomen worden door een speciale juf, is er überhaupt wel zo'n speciale begeleider of krijgen ze dan alleen extra aandacht als de juf tijd over heeft etc etc...
Ga ook eens langs als er pauze is en kijk hoe het op het schoolplein is, kijk op de website, zoek op internet de verslagen van de inspectie over de scholen en vergelijk alles.

Jenaplan, Montessori, of gewoon openbaar onderwijs, dat maakt niet uit, het verschilt altijd van school tot school en ook op het Montessori of een Jenaplan school kunnen dingen scheef lopen als de mogelijkheden er niet zijn.
Oi!
Op maandag 5 april 2004 21:27 schreef Lorax het volgende:
Ik had die kop van SC wel willen zien toen MUUS 'm in z'n bek scheet
pi_46301085
Met een moeder in het onderwijs en zelf pabo gedaan te hebben (niet afgemaakt) heb ook ik een mening over de verschillende soorten onderwijs die er zijn. Op de pabo is er ook uitgebreid aandacht besteed aan andere varianten dan openbaar (welke vorm ik deed) en ik heb ook het voorrecht gehad om op verschillende scholen te kunnen kijken.

Ik denk dat voorop gesteld moet worden dat voor elke onderwijs vorm geldt: Je kind moet er geschikt voor zijn.
Helaas is dat vaak pas te beoordelen als ze daadwerkelijk naar school gaan maar toch kan je wel een klein beetje inschatten denk ik wat voor vorm bij jouw kind past.
Als jij het thuis al enorm moet stimuleren om een puzzle o.i.d. te doen dan zal het wellicht op school ook gestimuleerd moeten worden om zijn/haar werk te doen. Een montessori school kan dan bijvoorbeeld een minder goede keus zijn. Uiteraard ligt het als nog erg aan de leerkracht maar ik ken montessori kinderen die enorm ver in rekenen waren maar echt nul taalbegrip hadden omdat ze het vak taal maar uitstelden en uitstelden omdat ze het niet leuk vonden.
Je moet natuurlijk kiezen voor een variant waar jij je goed bij voelt maar bedenk wel of je kind zich daar ook goed bij gaat voelen. Bij een jenaplanschool is het heel erg gericht op groepjes. Kinderen van verschillende leeftijden in een groepje en worden dan geacht samen te werken en elkaar te helpen. Is heel leuk maar vindt jouw kind veel samenwerken leuk? Misschien is het meer een zelfdoener.

Als laatste wil ik nog aandragen dat eigenlijk alle varianten, ook openbaar, tegenwoordig doen aan adaptief onderwijs. Dit houdt in, onderwijs toegespitst op het kind i.p.v. alleen klassikaal. Er wordt tegenwoordig echt heel goed gekeken naar wat je kind kan en juist niet kan en daarvoor worden handelingsplannen gemaakt. Alle methodes hebben de mogelijkheid om vooruit te werken voor de snelle leerlingen en herhaling voor de zwakkeren.
Verveling zoals ik in een reactie las is echt niet meer nodig/mogelijk. Vraag of er een intern begeleider is en wat de aanpak is als jouw kind buiten de gemiddelden valt.

Verder doen veel ouders, zoals eerder genoemd, het op gevoel. Zeker belangrijk maar laat je niet verleiden door alle leuke extra activiteiten die ze doen. Onderwijs moet voorop blijven staan en elke school viert de feestdagen en bouwt af en toe een feestje of houdt een kijkavond maar sommige scholen kunnen hierin overdrijven en helaas zijn er genoeg ouders die hier voor vallen.
pi_46301098
quote:
Op woensdag 14 februari 2007 17:00 schreef kapitein_pannekoek het volgende:
Het wordt helemaal gezellig met de inspectie als het woord CITO valt, want die hebben we niet.....
Maar dat is behoorlijk off-topic., volgens mij.
Mwoah, waarom off-topic? Het gaat toch om het kiezen van een basisschool en ook dat kan je meenemen in je beslissing. Er zijn een hoop ouders die tegen al die toetsen zijn en dan kan het heel fijn zijn als je hoort dat ze er op die school niet aan doen.
Oi!
pi_46301119
Ja goeie Muus, nogmaals ik heb er geen verstand van en helemaal niet mee bezig gehouden. Vraag me ook af wanneer je je kind aanmeldt voor een school...
pi_46301189
quote:
Op woensdag 14 februari 2007 17:14 schreef Stiekemurd het volgende:
Ja goeie Muus, nogmaals ik heb er geen verstand van en helemaal niet mee bezig gehouden. Vraag me ook af wanneer je je kind aanmeldt voor een school...
Oh, je kan haar nu al aanmelden, hoor. Die van mij was twee toen ik haar inschreef. .

Vraag daarom ook meteen of de school een wachtlijst heeft en of je dus snel moet inschrijven. Die school had geen wachtlijst (en ze keken ook erg raar toen ik zei dat ze pas twee was), maar sommige scholen hebben die wel.
Oi!
pi_46301231
quote:
Op woensdag 14 februari 2007 17:18 schreef MUUS het volgende:

[..]

Oh, je kan haar nu al aanmelden, hoor. Die van mij was twee toen ik haar inschreef. .

Vraag daarom ook meteen of de school een wachtlijst heeft en of je dus snel moet inschrijven. Die school had geen wachtlijst (en ze keken ook erg raar toen ik zei dat ze pas twee was), maar sommige scholen hebben die wel.
Maar laat je dan weer niet verleiden tot het kiezen van een school door die wachtlijst.
Mensen denken dat een wachtlijst ook aangeeft dat zo'n school goed is want iedereen wil zijn kind daarop hebben.
Een openbare school mag geen kinderen weigeren en mag dus niet eens zeggen dat ze een wachtlijst hebben.
pi_46301365
quote:
Op woensdag 14 februari 2007 17:20 schreef reese.com het volgende:

[..]

Maar laat je dan weer niet verleiden tot het kiezen van een school door die wachtlijst.
Mensen denken dat een wachtlijst ook aangeeft dat zo'n school goed is want iedereen wil zijn kind daarop hebben.
Een openbare school mag geen kinderen weigeren en mag dus niet eens zeggen dat ze een wachtlijst hebben.
Zo'n wachtlijst zegt inderdaad helemaal niets, kleine school en veel gezinnen die dichtbij wonen = snel een 'volle' school.

Ook iets om op te letten: hoe groot zijn de groepen, hoeveel kinderen mogen er maximaal in één groep zitten, wat doen ze als er 'teveel' kinderen binnenkomen in groep 1 (komt er dan bv. een extra groep), zijn er combinatieklassen etc.
Oi!
pi_46301975
en zo'n wachtlijst zit ook vol met wachtenden die allang een plek op een andere school gevonden hebben. Maar die ouders bellen niet even af...Dus een actief beleid op de wachtlijst is ook wel handig.

Blij om te lezen dat niet iedereen "van de toetsen" is. Ik had daar even niet aan gedacht, Muus.
  woensdag 14 februari 2007 @ 18:15:27 #33
141023 ik80
leer het mij zelf te doen
pi_46302078
Hier nog een montessori-juf (kleuters, dus groep 0-1 en 2)

Waar wij vooral naar kijken is het kind, wat wil het kind leren, in welke gevoelige periode zit het. Dat gaan we aanbieden. Zo beginnen wij vaak al bij de kleuters met letters en rekenen.
Ook zijn wij heel eerlijk tegenover de kinderen en gaan we heel diep op stof in bij projecten.

Voor mij ging er een wereld open toen ik op deze school kwam werken.
We werken hier met meerdere jaargroepem bij elkaar: 1/2 3/4/5 en 6/7/8 Dit zodat de kinderen van elkaar kunnen leren, en keer middelste/jongste en oudste zijn. Een leerkacht kan een kind dus 3 jaar in zijn/haar groep hebben.
Dit systeem hanteren ze ook op Jenaplan scholen, daar noemen ze het stamgroepen.

Maar ik zou idd op scholenjacht gaan. Neem een kijkje binnen, hoe voelt het, hoe is de sfeer, hoe is het gebouw, bekijk wat sites op internet over de verschillende systemen, zo kom je al een hoop te weten!

Zeker voor het montessori onderwijs (tenminste op onze school wel) moet je op tijd inschrijven. Wij zitten voor de komende 3 jaar al gewoon vol...
pi_46302660
Fijn, een basisschooltopic!
Dat adaptief onderwijs vind ik fijn om te lezen. Ik kende het woord niet, vind het een goeie om op te letten bij een bezoek aan de scholen.
Zijn er hier ook ouders die bekend zijn met dalton onderwijs? Ik geloof dat wij gaan kiezen tussen Dalton of openbaar. Verder zit er hier een christelijke basisschool, een katholieke en iederwijs. Die laatste wordt het zeker niet. Maar over de rest ben ik natuurlijk aan het twijfelen.
Geluk zit in een klein Wolkje
Wil degene die vroeg om een witte kerst ook even vragen naar een mooie zomer?
  woensdag 14 februari 2007 @ 19:02:09 #35
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_46303524
wat een goeie zeg, topic volgt met veel interesse.
als wij Maxim naar de school willen doen die hier 5 min lopen vandaan is, moet ik hem dit jaar inschrijven. daar heb ik over gebeld.
die school is protestants-christelijk, en gericht op dat adaptief wat ik eerder las in dit topic.
ene kant krijg ik de kriebels als ik lees op de website... " Alle activiteiten op de huppeldepupschool worden ondernomen vanuit de Protestants Christelijke levensvisie, waarbij de Bijbel het richtsnoer voor ons handelen is".
maar andere kant, een beetje kennis van het geloof is ook niet verkeerd. want van mij zal hij t niet mee krijgen in ieder geval.
pi_46303776
quote:
Op woensdag 14 februari 2007 19:02 schreef Martineke het volgende:
als wij Maxim naar de school willen doen die hier 5 min lopen vandaan is, moet ik hem dit jaar inschrijven. daar heb ik over gebeld.
die school is protestants-christelijk, en gericht op dat adaptief wat ik eerder las in dit topic.
ene kant krijg ik de kriebels als ik lees op de website... " Alle activiteiten op de huppeldepupschool worden ondernomen vanuit de Protestants Christelijke levensvisie, waarbij de Bijbel het richtsnoer voor ons handelen is".
maar andere kant, een beetje kennis van het geloof is ook niet verkeerd. want van mij zal hij t niet mee krijgen in ieder geval.
Mja, mijn dochter krijgt het van mij ook niet mee, maar ik wilde haar daarom ook niet op een christelijke school doen.
Een kind neemt namelijk alles voor waar aan van een juf, zeker die kleintjes en ik wil juist dat ze zélf kiest waar ze eventueel in gelooft. De juf zegt dat God bestaat, ja leuk, maar wat denk jij?

In de kleutergroepen moesten de drinkpakjes plat gemaakt worden en dat gebeurde thuis ook. Waarom? Omdat dat moest van de juf.
Ik leg iets uit, maar ik doe het niet goed, want de juf legt het anders uit en wat de juf doet is goed.
Snap je. .
Oi!
pi_46303921
Zo ging een oppaskindje eens "Onze vader uit de schuur halen". Hihi, die zat een vorm van kerkelijk onderwijs (protestants?) en had een kopie van het Onze Vader achterop haar fiets laten zitten.
Geluk zit in een klein Wolkje
Wil degene die vroeg om een witte kerst ook even vragen naar een mooie zomer?
  woensdag 14 februari 2007 @ 19:56:27 #38
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_46305786
Wij hebben vorige week de brief gekregen dat wij Femke moeten gaan opgeven voor de basisschool (ze wordt in april 3, dus we moeten haar vast opgeven voor de instroom in het volgend schooljaar).

Wij kiezen voor een Daltonschool. Ik heb een vriendin die lerares is en zij is helemaal lyrisch over die school. Een kennis van mij geeft les op die school en zij is er ook superenthousiast over.

Wat mij erg aanspreekt, is dat de kinderen leren plannen. Ik denk dat ze daar op de middelbare school veel voordeel aan hebben.
En ik vind het fijn dat - in tegenstelling tot veel andere "bijzondere" onderwijsvormen, er een tijdslimiet zit aan een taak. Aan het eind van de week moet je bepaalde dingen gewoon gedaan hebben. Zo gaat het later in het bedrijfsleven ook: je kunt niet eerst maar doen wat je leuk vindt en de rest maar uitstellen. Je zit in heel veel beroepen vast aan deadlines.
Verder vind ik het goed dat er veel aandacht is voor het individuele kind. Er zijn verbredings- en verdiepingstaken (voor als je minder goed in iets bent, of juist heel erg goed) en een aantal keuzetaken.

Oh, het is een katholieke Daltonschool, maar ze staan open voor alle geloven. Femke is niet gedoopt, maar ik vind het wel fijn dat ze op school toch de basis van het RK geloof leert. Onze samenleving is toch grotendeels gestoeld op Christelijke waarden.

Begin maart is de gemeentelijke inschrijfavond, ik vind het best wel spannend .
Fuck the EBU
pi_46306075
Volgens mij doen tegenwoordig veel scholen aan weektaken en dan met name in de bovenbouw. Ook zelfstandig werken is een hot item. Met het oog op het studiehuis in het voortgezet onderwijs geen slechte ontwikkeling lijkt me.
  woensdag 14 februari 2007 @ 20:10:07 #40
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_46306366
quote:
Op woensdag 14 februari 2007 20:02 schreef reese.com het volgende:
Volgens mij doen tegenwoordig veel scholen aan weektaken en dan met name in de bovenbouw. Ook zelfstandig werken is een hot item. Met het oog op het studiehuis in het voortgezet onderwijs geen slechte ontwikkeling lijkt me.
Klopt, veel scholen hebben het al wel, maar niet alle. De andere school die hier in de buurt ligt, is juist slecht beoordeeld op het onderdeel zelfstandig werken. De school waar Femke nu naartoe zal gaan, staat juist bekend om het feit dat het werken met taken en het zelfstandig werken heel goed geregeld is. En dat vind ik wel belangrijk .
Fuck the EBU
pi_46307209
Bo zit dus op de montesorri (groep 1) en Jans over een half jaartje dus ook.
Ik ben supertevreden.
Dat vrije waar iedereen het altijd over heeft snap ik echt niet.
Als er iets gestructureerd is, is het het montesorri odnerwijs wel.
Bo weet elke dag precies waar ze aan toe is.
Dat is wat haar houvast en vertrouwen geeft om zich te ontwikkelen en zelfstandig dingen te ondernemen,
Leer mij het zelf te doen is wel een montesorri uitdrukking geloof ik.
En dat is ook iets wat voor mij de doorslag heeft gegeven.
In de vroege ontwikkeling van Bo merkte ik al dat ze veel dingen zelf wilde doen. Alleen moest ze die soms nog leren. Zelf haar flesje vast houden, later zelf aan en uit kleden, dat soort dingen.
Bo is wat dat betreft dus ook vrij snel zelfstandig. Oversteken, naast me naar school fietsen enz enz.
Om die dingen te leren, moet ze dus bepaalde baisisregels kennen, wat zijn bv haaietanden, waar dienen ze voor. Dat leg ik haar dan ook allemaal uit.
En zo moet je dat op school ook een beetje zien.
Ze doen veel projecten.
Pas is de post aan de beurt geweest. De poppenhoek word dan een klein postkantoortje. De groepjes waarin ze zitten worden straten met postcodes. Ze gaan echte brieven, kaarten maken, opsturen, maar de brievenbus enz enz.
Zo gaan ze ook naar musea, hebben ze het over vormen, de jaargetijde, kleuren mengen enz enz.
Bo zit nu bv in haar gevoelige periode voor taal (ik zelf vind het superzweverig klinken, zo ben ik helemaal niet, maar het klopt wel. Ze is steeds met letters bezig, tertwijl ze ook mag tekeken, in de poppenhoek of wat dan ook) en ze krijgt dan ook de mogelijkheid daar wat mee te doen. Inmiddels kan ze nu wat woordjes lezen. De cijfers hebben midner haar aandacht. Als die gvoelige periode overgens niet komt, word dat wel gewoon aangeboden hoor. De juf of meester houd echt wel overzicht op het totale plaatje.
De klassen zijn klein wat ik een voordeel vind. Ook de verschillende leeftijden zijn prettig. Bo vind het heerlijk bv om te helpen bij de wat jongeren kinderen. Zo doet ze bv voor hoe je veters moet strikken.
In de klas word dus niet vaak klassikaal les gegeven. Bijna nooit. Maar door de rust en structuur is het altijd rustig. Iedereen weet wat hij doen moet en mag en doet dat dus ook.
verder gaan ze elke dag naar buiten (mits het stortregent, dan gymen ze binnen ) vind ik ook belangrijk. Dat ze elke dag lekker kunnen uitrazen.

Het snel opgeven voor deze vorm van onderwijs is echt belangrijk. Als je pas met 3 jaar gaat neuzen ben je te laat.
De jan lul van het geheel.
Alles is gaan hangen, behalve me lach :)
Kutsch; tussen kut en kitsch
Het voelt heerlijk!!!!
pi_46307516
quote:
Op woensdag 14 februari 2007 15:11 schreef mvingerhoets het volgende:
Voordat je je kind naar een basischool stuurt waarin ze wat vrijer onderwijs krijgen zoals het Montessori, bedenk dan wel wat voor gevolgen dit op de psychologische ontwikkeling van je kind kan hebben. Kinderen hebben hoe dan ook veel structuur nodig in die levensfase. Het is dan ook bewezen ( heb zo vlug even geen idee waar ik dat ookalweer had gelezen ) dat kinderen die veel vrij onderwijs zouden genieten later in hun leven een makkelijker beinvloedbare persoonlijkheid ontwikkelen. Zoiets kan natuurlijk een goed iets zijn als dat zou betekenen dat ze dan dus erg open minded zijn. Helaas betekend het in deze context dat eerder de neiging hebben om beinvloed te worden door extreme dingen. Om maar even een heel radicaal voorbeeld te noemen, het is dan makkelijker om door personen als Adolf Hitler beinvloed te worden.

Maar alsjeblieft geloof mij niet op mijn woord. Doe er zelf onderzoek naar!

Gewijzigd: Typfout.
Jij bent al bezig met indrinken voor carnaval

In elk geval:

Wij hebben uiteindelijk bewust gekozen voor Montessori-onderwijs. We zijn wel langs een aantal scholen gegaan (de beschikbare scholen hier in de wijk) om te zien of ons eerste gevoel het juiste was.

Ik bedoel: het soort onderwijs is voor ons absoluut belangrijk, maar toch moet het "gevoel" bij een school gewoon goed zijn. We zijn daarin niet teleurgesteld. Onze oudste (6, in maart 7) zit nu in groep 4 en de begeleiding rond zijn voortgang en vooral plezier in school (hij had veel meer behoefte aan uitdaging, meer dan bijvoorbeeld de onderbouw (1-2) in kon voorzien en daarom is hij midden in groep 2 naar groep 3 gegaan en dat heeft 'ie een half jaar gedaan en nu dus in groep 4). Hij verloor zijn interesses en we hebben veel gesprekken gehad en uiteindelijk lijken de beslissingen daarover gewoon goed gevallen te zijn. Dat kan overigens waarschijnlijk op iedere school, dus dat is meer een goed gevoel dat je bij deze specifieke basisschool hebt.

Voor wat betreft het type onderwijs, kan ik eigenlijk alleen maar lyrisch zijn. (en voor de mensen die me wat beter kennen, lyrisch ben ik haast nooit ). Juist het feit dat er een middenbouw is, die uit drie groepen bestaat, zorgt ervoor dat je je kunt optrekken aan de oudere kinderen (als we willen dat de oudste de middelste helpt met zijn veters, noemen we dat gekscherend "doe eens even Montessori!") en je kunt aan de andere kant ook de jongere kinderen helpen. Dat is ook een sociaal iets, waar we erg achter staan.
Verder is het een stuk eenvoudiger om "vóór" te lopen, omdat de verschillende groepen door elkaar heen lopen. Het zorgt er bij onze oudste in elk geval bijvoorbeeld voor dat 'ie gewoon door kan gaan met lezen (AVI 9) in plaats van hem enigszins te temperen. (waarvan ik weet dat het gebeurt, gewoon omdat het niet kan worden aangeboden)

In klassikaal onderwijs zie je dat gewoon minder. Niet dat dat slechter is, want uiteindelijk zullen ze aan de minimale standaard moeten voldoen, zoals een leerkracht hier al aangaf, maar het is wel iets waar we in de opvoeding rekening mee houden. Het is wat ons betreft ook een beetje een instelling.

Ons bevalt het tot op heden heel goed. Onze oudste is in zijn doen en laten een stuk ouder (heeft allerlei "volwassen' vraagstukken) en kan zich nu goed optrekken aan de oudere kinderen. Iets waar hij voorheen flink wat moeite mee had.

Onze middelste zit er inmiddels in de onderbouw (net sinds de eerste week van dit jaar) Dat is naast een logisch gevolg (want broer zit er toch ook), ook gewoon een bewuste keuze geweest.

Het meest belangrijke blijft, denk ik, het bezoeken van zoveel mogelijk scholen en kijken naar jezelf en je kind om te zien wat het beste voelt en past.

[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  woensdag 14 februari 2007 @ 20:37:25 #43
593 sjak
Juffie Bloem
pi_46307592
Ik heb hier nog niet zo heel erg veel over nagedacht, dat laat ik straks voor een deel aan mijn man over. Maar wat ik nu bijvoorbeeld wel een belangrijk punt vind is dat de school een beetje in de buurt zit waar je woont zodat je kind ook na schootijd makkelijk met zijn/haar vriendjes kan spelen. Maar goed, nu hebben wij geloof ik het voordeel dat alle scholen hier goed aangeschreven staan.
Lekker douchen!
pi_46307782
Veel is al gezegd in het topic. Ga eens langs bij zo'n school en kijk of de sfeer je aanspreekt. Een schoolgids is ook handig en misschien heeft de school een website? Sommige scholen zetten foto's en verhaaltjes op de site. Dat soort dingen kunnen je ook helpen om een beeld te creeren.
Adaptief onderwijs is inderdaad min of meer verplicht door het ministerie en de school moet kunnen aantonen dat ze hier aan werken. Op de website www.kwaliteitskaart.nl kun je korte overzichten vinden van de beoordeling van alle scholen. Ook zijn de rapporten van de inspectie daar op te lezen.
Veel succes met het vinden van een goede school
  woensdag 14 februari 2007 @ 20:59:20 #45
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_46308687
quote:
Op woensdag 14 februari 2007 20:37 schreef sjak het volgende:
Ik heb hier nog niet zo heel erg veel over nagedacht, dat laat ik straks voor een deel aan mijn man over. Maar wat ik nu bijvoorbeeld wel een belangrijk punt vind is dat de school een beetje in de buurt zit waar je woont zodat je kind ook na schootijd makkelijk met zijn/haar vriendjes kan spelen. Maar goed, nu hebben wij geloof ik het voordeel dat alle scholen hier goed aangeschreven staan.
Dat vind ik inderdaad ook belangrijk. Bij ons zijn twee scholen in de wijk. Naar deze scholen zou onze dochter op een gegeven moment zelfstandig kunnen lopen / fietsen. En het is zeker leuk dat ze met schoolvriendjes kunnen spelen, zonder dat ze naar het andere eind van de stad moeten .

Het valt mij op dat hier in dit topic relatief veel mensen voor een "speciale" vorm van onderwijs hebben gekozen .
Fuck the EBU
pi_46309239
quote:
Op woensdag 14 februari 2007 20:28 schreef jessie het volgende:

Ze doen veel projecten.
Pas is de post aan de beurt geweest. De poppenhoek word dan een klein postkantoortje. De groepjes waarin ze zitten worden straten met postcodes. Ze gaan echte brieven, kaarten maken, opsturen, maar de brievenbus enz enz.
Zo gaan ze ook naar musea, hebben ze het over vormen, de jaargetijde, kleuren mengen enz enz.
Bo zit nu bv in haar gevoelige periode voor taal (ik zelf vind het superzweverig klinken, zo ben ik helemaal niet, maar het klopt wel. Ze is steeds met letters bezig, tertwijl ze ook mag tekeken, in de poppenhoek of wat dan ook) en ze krijgt dan ook de mogelijkheid daar wat mee te doen. Inmiddels kan ze nu wat woordjes lezen. De cijfers hebben midner haar aandacht. Als die gvoelige periode overgens niet komt, word dat wel gewoon aangeboden hoor. De juf of meester houd echt wel overzicht op het totale plaatje.
De klassen zijn klein wat ik een voordeel vind. Ook de verschillende leeftijden zijn prettig. Bo vind het heerlijk bv om te helpen bij de wat jongeren kinderen. Zo doet ze bv voor hoe je veters moet strikken.
In de klas word dus niet vaak klassikaal les gegeven. Bijna nooit. Maar door de rust en structuur is het altijd rustig. Iedereen weet wat hij doen moet en mag en doet dat dus ook.
verder gaan ze elke dag naar buiten (mits het stortregent, dan gymen ze binnen ) vind ik ook belangrijk. Dat ze elke dag lekker kunnen uitrazen.
Dit vind ik niet anders klinken dan een gemiddelde kleuterklas op een 'gewone' basisschool.
quote:
Op woensdag 14 februari 2007 20:35 schreef Five_Horizons het volgende:

Verder is het een stuk eenvoudiger om "vóór" te lopen, omdat de verschillende groepen door elkaar heen lopen. Het zorgt er bij onze oudste in elk geval bijvoorbeeld voor dat 'ie gewoon door kan gaan met lezen (AVI 9) in plaats van hem enigszins te temperen. (waarvan ik weet dat het gebeurt, gewoon omdat het niet kan worden aangeboden)
Dit is niet specifiek voor een montessori school hoor. In groep 3 van mijn moeder op een openbare school zijn er die direct instappen in AVI 4 omdat ze bij de kleuters 1 t/m 3 al gedaan hebben en lopen dus 4 kernen voor op de rest. Er zijn er ook die de stapjes variant doen en juist 3 kernen achter lopen.
Het kan dus best aangeboden worden. Adaptief onderwijs.
pi_46309447
quote:
Op woensdag 14 februari 2007 21:09 schreef reese.com het volgende:

Dit is niet specifiek voor een montessori school hoor. In groep 3 van mijn moeder op een openbare school zijn er die direct instappen in AVI 4 omdat ze bij de kleuters 1 t/m 3 al gedaan hebben en lopen dus 4 kernen voor op de rest. Er zijn er ook die de stapjes variant doen en juist 3 kernen achter lopen.
Het kan dus best aangeboden worden. Adaptief onderwijs.
Het gebeurt alleen zo weinig. Je zegt zelf al: "kan".
pi_46309537
Een leuke boekenserie om eens door te kijken waarin verteld wordt wat er klassikaal ongeveer geleerd wordt op een 'gewone' school is http://www.mijnkindnaarschool.nl/mijnkindnaarschool/index.asp (bijv tellen in de kleuterklassen, kleuren leren, enz). En 'De allerbeste basisschool' van Robert Sikkes is ook wel leeswaardig, zie ook http://www.ouders.nl/moff2004-basisschool.htm .

Jenaplan is wat meer richting 'sociaal' ingesteld, met het idee dat de school en ouders een gemeenschap vormen. Maar hoe dat concreet vormgegeven wordt zal bij elke school wel anders zijn.
Five vertelde over zijn zoontje dat versnelde op een Montessorischool, maar er zijn ook scholen die dat niet willen vanwege de ontwikkelingsfases die Maria Montessori beschreven heeft.
Hier is bijv een school die een 'gematigd leerstofjaarklassensysteem met elementen vanuit adaptief onderwijs' aanhangt waar een meisje in groep 3 gewoon op avi-9 mag lezen omdat ze dat kan, en die school heeft verder ideeën over weektaken ed uit het Daltononderwijs overgenomen om zelfstandig leren te bevorderen.
Dus je zult zelf moeten kijken en rondvragen in je woonplaats wat een goede school lijkt te zijn.
Wij 'moeten' ook nog, hopelijk heeft m'n man binnenkort vakantie zodat we samen op kennismakingsgesprek kunnen. Bij bijv Montessori hier moet je voor de 3e verjaardag inschrijven.
pi_46309731
quote:
Op woensdag 14 februari 2007 21:14 schreef poemojn het volgende:

Five vertelde over zijn zoontje dat versnelde op een Montessorischool, maar er zijn ook scholen die dat niet willen vanwege de ontwikkelingsfases die Maria Montessori beschreven heeft.
Ik nuanceerde dat ook, door te zeggen dat dat meer te maken heeft met het omgaan van de school met dat soort "gevallen" en dat dat dus overal kan voorkomen en dat dat dus een goed gevoel bij de school zelf geeft, niet zozeer bij het onderwijstype.
  woensdag 14 februari 2007 @ 21:25:11 #50
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_46310154
Nog even over Openbaar of 'Religieus' onderwijs: Ik ben zelf niet katholiek en ben wel naar een katholieke school gegaan. Mijn ouders vonden het wel belangrijk dat ik daar iets van mee kreeg. Ik heb ook alles gewoon meegemaakt, communie, vormsel, heb zelfs nog in het koor gezeten. Prachtig man dat zingen in de kerk, die echo!
Dat was eigenlijk nog erg progressief in die tijd, ik was de enige van mijn klas. Maar ik heb me nooit buitengesloten gevoeld.
Ik heb dus ook nu gekozen voor een katholieke school. Deze school is hier heel vrij in, er zitten zelfs moslim-kinderen op. (dan vraag je je wel af tot in hoeverre dit thuis actief gebezigd wordt)
Ik vind het toch wel belangrijk dat ze hier wat van weten. De school vertelt over de religie en wij vertellen wel over de evolutie. (kind helemaal in de war straks) Een open blik op de wereld zeg maar.
pi_46310234
Ja, klopt Five, maar ik wilde dat laatste iets verduidelijken eigenlijk. Ik weet niet hoe dat hier is bij de Montessorischool maar volgens de site (weblog) hebben er pas een paar kinderen halverwege het jaar een echte bouwsprong gemaakt dus ze lijken daar wel voor open te staan.

Verder zul je waarschijnlijk scholen tegen komen die een protocol voor omgaan met snellere leerlingen hebben. Een school hier heeft bijv de mogelijkheid dat die kinderen in groep 7/8 een of twee dagen per week lessen mogen volgen in het voortgezet onderwijs. Vond ik wel positief klinken, maar een bekende die zelf directeur VO is zag dat vooral als een makkelijke oplossing voor de basisschool. En kwam met de opmerking dat een schoolgids leuk is maar niet veel zegt: die draai je in een middagje in elkaar. Hoe het in de praktijk loopt is een 2e. Bovendien zijn er ook scholen die de praktijk heel goed geregeld hebben maar minder goed zijn in het schrijven van een schoolgids.
pi_46310488
Daar hebben wij dan weer niet op gelet. Dat is inderdaad iets dat uit de praktijk moet blijken, uiteindelijk.
(al is het in ons geval wel actueel; het kijken hoe men daar mee omgaat op dit moment)
pi_46313894
Nog een handige site, oa met een lijst met vragen die je als ouders kunt stellen, is www.50tien.nl
De lijst die ik bedoel staat hier.
pi_46314043
quote:
Op woensdag 14 februari 2007 21:25 schreef dutchie het volgende:
Nog even over Openbaar of 'Religieus' onderwijs: Ik ben zelf niet katholiek en ben wel naar een katholieke school gegaan. Mijn ouders vonden het wel belangrijk dat ik daar iets van mee kreeg. Ik heb ook alles gewoon meegemaakt, communie, vormsel, heb zelfs nog in het koor gezeten. Prachtig man dat zingen in de kerk, die echo!
Dat was eigenlijk nog erg progressief in die tijd, ik was de enige van mijn klas. Maar ik heb me nooit buitengesloten gevoeld.
Ik heb dus ook nu gekozen voor een katholieke school. Deze school is hier heel vrij in, er zitten zelfs moslim-kinderen op. (dan vraag je je wel af tot in hoeverre dit thuis actief gebezigd wordt)
Ik vind het toch wel belangrijk dat ze hier wat van weten. De school vertelt over de religie en wij vertellen wel over de evolutie. (kind helemaal in de war straks) Een open blik op de wereld zeg maar.
Heb je ook communie en vormsel gedaan?
pi_46314280
quote:
Op woensdag 14 februari 2007 17:20 schreef reese.com het volgende:

[..]

Dan krijg je zo'n lekker allegaartje, met van die fijne PABO leraren.....
Nope speciaal/bijzonder onderwijs zal mijn keuze woren.
En ja een wachtlijst geeft aan dat er iets bijzonders aan de hand is waardoor veel mensen kiezen daar hun kind naar school te sturen, zeker als er een openbare school in de buurt zit.

1) Het onderwijs
2) Religieuze overtuiging
  Licht Ontvlambaar woensdag 14 februari 2007 @ 22:47:56 #56
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_46314877
Ik had Isa graag naar Openbaar onderwijs laten gaan, omdat ik daar zelf goede ervaringen mee heb gehad. Maar de Openbare school hier in de wijk staat dermate slecht aangeschreven, dat we dat plan hebben laten varen. Verder is er een katholieke school in de buurt en wat bijzonder onderwijs betreft... dat zit allemaal relatief ver weg. We zouden dus altijd met de auto naar de binnenstad moeten om haar naar school te brengen. Dat vind ik persoonlijk niet opwegen tegen de voordelen die bijzonder onderwijs eventueel zou bieden. Er is een Vrije School in de buurt, maar daar begin ik echt niet aan... De kinderen van mijn baas gaan daar naar school. Ik heb geen zin om 3% van mijn jaarinkomen aan een school te geven, al helemaal niet als ik de verhalen hoor...

Dus... wij hebben een afspraak gemaakt bij de Katholieke school in de wijk. Zijn daar geweest, hebben een rondleiding gehad en een gesprek en het klikte... Het voelde echt goed, Isa wilde niet meer weg. Voor mij duidelijk dat ik op dit moment een goede keuze heb gemaakt... En verder zien we over 1,5 jaar wel weer...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_46315037
quote:
Op woensdag 14 februari 2007 21:26 schreef poemojn het volgende:
En kwam met de opmerking dat een schoolgids leuk is maar niet veel zegt: die draai je in een middagje in elkaar. Hoe het in de praktijk loopt is een 2e. Bovendien zijn er ook scholen die de praktijk heel goed geregeld hebben maar minder goed zijn in het schrijven van een schoolgids.
Dat dus.
Vrijwel alles wat er in dit topic genoemd wordt gebeurt op heel veel scholen. Of men streeft er iig naar. In woorden en plannen is het allemaal prachtig en doen scholen weinig voor elkaar onder, maar toch zijn er goede en minder goede scholen...
Hoe eea in praktijk plaatsvindt staat of valt imo met de persoon die voor de klas staat.
Echt, als ik zie hoe sommigen bij ons op school lesgeven cq. met kinderen omgaan... maar ze voldoen wél aan de criteria die we met elkaar hebben gesteld hoor...
Waar ik tzt op ga letten is de sfeer. Hoe vóelt een school. Wat voor mensen staan er voor de klassen. Lijken de kinderen het er naar hun zin te hebben. En iemand schreef "Hebben de leerkrachten een open houding?". Dát lijkt me heel belangrijk, want dan kun je dus veel bespreken.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dč ôk wir.
pi_46315074
quote:
Op woensdag 14 februari 2007 22:36 schreef desiredbard het volgende:

[..]

Dan krijg je zo'n lekker allegaartje, met van die fijne PABO leraren.....
Nope speciaal/bijzonder onderwijs zal mijn keuze woren.
Die leerkrachten hebben ook PABO gedaan hoor.
pi_46315431
quote:
Op woensdag 14 februari 2007 22:51 schreef Moonah het volgende:

[..]

Die leerkrachten hebben ook PABO gedaan hoor.
Net zoals zowel VMBO als VWO leerlingen allemaal basisonderwijs gedaan hebben....
pi_46315818
quote:
Op woensdag 14 februari 2007 22:59 schreef desiredbard het volgende:

[..]

Net zoals zowel VMBO als VWO leerlingen allemaal basisonderwijs gedaan hebben....
Kromme vergelijking.
Het gros van de basisschoolleerkrachten heeft 'slechts' (en ja, ik vind het slechts) PABO gedaan. Soort school maakt daarin geen verschil. Het is de persoon an sich, levensvisie, mentaliteit die het verschil maakt.
pi_46321163
quote:
Op woensdag 14 februari 2007 22:50 schreef Moonah het volgende:

[..]

Wat voor mensen staan er voor de klassen. Lijken de kinderen het er naar hun zin te hebben. En iemand schreef "Hebben de leerkrachten een open houding?". Dát lijkt me heel belangrijk, want dan kun je dus veel bespreken.
En toch kan dat lastig zijn. Hier schrijf je je kind in met 2 jaar en als het 4 is kan alles wel weer heel anders zijn. Nieuwe directeur, nieuwe leraren....
Pffff, ik vind het erg lastig allemaal.
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
pi_46323187
Ik las ergens "doe eens montessori", hahaha. Grappig.

Ja, Snoopy dat is ook weer zoiets. Niet alleen binnen 2 jaar kan er binnen de formatie veel veranderen, dat is per jaar al zo. Maar een goede sollicitatiecie hebt, een duidelijke visie etc, dan behoud je de kwaliteit van je school. Echt, ik heb veel mensen zien komen en gaan de afgelopen jaren en "mijn" school staat als een huis. Onderwijsinhoudelijk staan alle neuzen dezelfde kant op.
Daar moet je, als team, hard aan werken.

Keuze basisschool heeft in 1e instantie, in een aantal gevallen jammer genoeg, toch te maken met sfeer etc. Jammer genoeg, omdat tijdens de "schoolcarriere" blijkt dat opvoeding thuis en school zo anders kunnen zijn. En dat is voor het kind erg lastig. Maar goed, door gesprekken aan te gaan met de ouders kom je daar ook wel weer uit. Meestal zijn dit soort gesprekken erg verhelderend en positief, trouwens.

En het niveau van de PABO vind ik ook dramatisch.
pi_46324024
Vraagje voor de kenners:
heeft er iemand ervaring met circuitonderwijs?
Er zit hier in de buurt een school die dit hanteert, en ik lees er ook allemaal goede verhalen over, maar heb er nog niet echt mijn vinger op kunnen leggen qua methode.

Verder hebben wij hier op loopafstand nogal een ruime keuze. We wonen op de grens van 2 wijken, en beide beschikken over een openbare, katholieke en christelijke school, en daarnaast is er ook nog een Montessori school (die ene waar Five zo lyrisch over is ) op loopafstand. De christelijke vallen beiden af, te beperkend qua geloof. Of Montessori voor Tobias de juiste keuze is betwijfel ik (gewoon een gevoel). De openbare spreken me ook iets minder aan, zodat we bij de 2 katholieke zijn uitgekomen. En 1 daarvan hanteert dus dat circuitonderwijs, en begint het jaar dat Tobias naar school gaat in een heel nieuw pand. Die heeft vooralsnog stiekum mijn voorkeur, maar ik wil er nog wel wat meer over weten en eens gaan kijken.

Lastig
pi_46326042
Vriend en ik hebben afgesproken ons goed te gaan orienteren de komende tijd en desnoods alvast gaan inschrijven..... Bedankt voor de vele reacties en hoop op meer ervarings verhalen Valt me op dat de montessori verhalen erg enthousiast zijn... Dus daar gaan we ook zeker kijken. Helaas zouden we dan naar Delft moeten en hier in de wijk zijn er 3 scholen, RK, protestants en Openbaar. Daar gaan we uiteraard ook kijken en heeft dat toch de voorkeur vanwege het spelen met andere kindjes uit de wijk en kan ze op den duur zelf daar naar toe lopen....
pi_46328117
quote:
Op woensdag 14 februari 2007 23:06 schreef Moonah het volgende:

[..]

Kromme vergelijking.
Het gros van de basisschoolleerkrachten heeft 'slechts' (en ja, ik vind het slechts) PABO gedaan. Soort school maakt daarin geen verschil. Het is de persoon an sich, levensvisie, mentaliteit die het verschil maakt.
IDD slechts PABO gedaan....
Maar afgezien van onderwijs kunnen genieten is het ook wat je kiest van je opleiding mee te nemen.
speciaal/bijzonder onderwijs leerkrachten lijken met een andere houding hun PABO doorlopen te hebben en er meer van meegenomen te hebben. (maar ook hier zit de klad erin ...daar niet van)
quote:
Op woensdag 14 februari 2007 22:50 schreef Moonah het volgende:

[..]

Waar ik tzt op ga letten is de sfeer. Hoe vóelt een school. Wat voor mensen staan er voor de klassen. Lijken de kinderen het er naar hun zin te hebben. En iemand schreef "Hebben de leerkrachten een open houding?". Dát lijkt me heel belangrijk, want dan kun je dus veel bespreken.
Idd wat staat er voor de klas, geven de leerkrachten handjes op ouderavonden etc.
Ik weet niet wat jij onder open houding verstaat, maar 12x12=144, Parijs is de hoofdstad van Frankrijk en Bonifatius werd in 754 door de Friezen bij Dokkum vermoord. Daar hoeft geen pedagogisch discussieuurtje voor ingericht te worden. Kinderen horen het redelijk naar hun zin te hebben maar er dient wel orde endisciplibe te zijn, het is school geen dagje efteling.

[ Bericht 7% gewijzigd door desiredbard op 15-02-2007 12:58:44 ]
pi_46328379
Pluis wat is circuitonderwijs? Klinkt iig spannend en heel jongensachtig
Het is niet jouw taak mij aardig te vinden, dat is mijn taak.
Hyves!
pi_46328411
niet aan die hippiescholen beginnen en gewoon op een normale school zetten.
pi_46328419
quote:
Op donderdag 15 februari 2007 12:51 schreef desiredbard het volgende:

[..]

Maar afgezien van onderwijs kunnen genieten is het ook wat je kiest van je opleiding mee te nemen.
speciaal/bijzonder onderwijs leerkrachten lijken met een andere houding hun PABO doorlopen te hebben en er meer van meegenomen te hebben. (maar ook hier zit de klad erin ...daar niet van)
Maar wat zie jij dan als speciaal/bijzonder onderwijs?

Een school met gelovige inslag is geen speciaal/bijzonder onderwijs. Speciaal onderwijs is een mlk school e.d. en ja die hebben ook wel wat anders gedaan dan alleen de Pabo.

Op de 'gelovige' pabo's zitten ook ongelovige types die de kinderen het gebed laten doen omdat ze zelf niet religieus zijn maar die pabo was om de hoek.
Elke pabo student openbaar of gelovig wil een zo goed mogelijke leerkracht worden hoor. Dat de pabo's zelf te wensen overlaten kan de student niks aan doen en dat is niet beperkt tot alleen de openbare hoor.
Ik vind het zo makkelijk om altijd maar af te geven op openbaar. Ik heb stage gelopen op ook christelijke en katholieke scholen en die mensen zijn echt niet beter dan een leerkracht op een openbare school en vaak hebben mensen ook op beiden varianten gewerkt.
pi_46329160
quote:
Op donderdag 15 februari 2007 13:01 schreef reese.com het volgende:

[..]

Maar wat zie jij dan als speciaal/bijzonder onderwijs?

Een school met gelovige inslag is geen speciaal/bijzonder onderwijs. Speciaal onderwijs is een mlk school e.d. en ja die hebben ook wel wat anders gedaan dan alleen de Pabo.
My fault...wat is de correcte term ook alweer voor katholiek, protestants, hervormd onderwijs. Want dat bedoel ik inderdaad
quote:
Op de 'gelovige' pabo's zitten ook ongelovige types die de kinderen het gebed laten doen omdat ze zelf niet religieus zijn maar die pabo was om de hoek.
Pabo hoeft wat mij betreft niet gelovig te zijn..... Maar de leerkracht op de lagere school wel....
Hert leek er in mijn tijd op dat leerkrachten op een geloofsgeorienteerde lagere school meer meegenomen hadden van hun PABO dan op eeen openbare. Die verschillken waren in het VO te bemerken (uitzonderingen op die regel daargelaten)
quote:
Elke pabo student openbaar of gelovig wil een zo goed mogelijke leerkracht worden hoor. Dat de pabo's zelf te wensen overlaten kan de student niks aan doen en dat is niet beperkt tot alleen de openbare hoor.
Komop als je "studeert" moet je een hoop zelf doen ...je hoeft toch niet meer als de kindertjes die je na afronding van je "opleiding" hoopt te gaan lesgeven alles in hapklare brokken voorgeschoteld te krijgen.
Je hebt nu eenmaal mensen die altijd met de haklken over de sloot komen.

Het modern ouderschap is te ver doorgeslagen in deze lieden:
Schrappen alle orde tucht die ze vroeger zelf gehad hebben en waarmee ze het niet eens waren, zonder te beseffen dat juist die dingen ze instaat gebracht heeft te komen waar ze nu zijn.
quote:
Ik vind het zo makkelijk om altijd maar af te geven op openbaar. Ik heb stage gelopen op ook christelijke en katholieke scholen en die mensen zijn echt niet beter dan een leerkracht op een openbare school en vaak hebben mensen ook op beiden varianten gewerkt.
Ik heb op beide scholen lesgehad... Katholiek, openbaar en Christelijk die laatste twee waren middelbaar.
En het verschil tussen scholieren was duidelijk merkbaar.
pi_46330320
quote:
Op donderdag 15 februari 2007 13:00 schreef Loena-tik- het volgende:
Pluis wat is circuitonderwijs? Klinkt iig spannend en heel jongensachtig
Hier vond ik nog de meeste uitleg:
http://www.circuitscholen.nl/

Zo te zien hoeft hij zijn raceauto dus niet mee te nemen om eens even flink mee te scheuren

Het komt op mij iig heel positief over, veel aandacht voor verschillende tempo's enzo en de mogelijkheid om dingen op verschillende manieren te leren.
(en dat die school nog het dichtste bij ligt van allemaal is natuurlijk ook best fijn )
  donderdag 15 februari 2007 @ 15:27:27 #71
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_46333189
quote:
Op woensdag 14 februari 2007 22:31 schreef desiredbard het volgende:

[..]

Heb je ook communie en vormsel gedaan?
Nee, maar wel het hele proces mee gelopen. En er ook bijgeweest toen mijn klasgenoten het 'ondergingen'.
pi_46338563
quote:
Op donderdag 15 februari 2007 12:51 schreef desiredbard het volgende:

[..]

Jij hebt een beeld van speciaal/bijzonder onderwijs dat niet klopt.
Speciaal onderwijs is er voor kinderen die op een reguliere (al dan niet bijzondere) school niet meekomen. Bv voor (zeer)moeilijk lerende kinderen (ZMLK), zeer moeilijk opvoedbare kinderen (ZMOK)etc. Daarvoor heb je als leerkracht een aanvullende opleiding nodig.
Bijzonder onderwijs (dus katholiek, protestant, nuts etc) is niet meer dan alles dat niet openbaar is.
Daar heb je geen extra opleiding voor nodig.
Dan heb je nog bepaalde onderwijsvormen gestoeld op een specifieke visie, die openbaar dan wel bijzonder kunnen zijn. Sommige vormen zijn al genoemd: Montessori, Dalton, Jenaplan, Vrije school, Iederwijs. Zij vragen naast de reguliere lerarenopleiding vaak een aanvullende cursus/opleiding.
Maar tegenwoordig hebben ook doodnormale scholen al veel elementen van deze andere soorten onderwijs overgenomen. Groepswerk, projectwerk, meer eigen verantwoordelijkheid voor de kinderen, weektaken, ervaringsgericht onderwijs, allemaal zaken die uit die specifieke vormen voortkomen, maar op bijna elke school gemeengoed zijn geworden.
Onderwijs ís niet meer zoals 'vroeger' toen jij op school zat. Nergens meer.
quote:
Idd wat staat er voor de klas, geven de leerkrachten handjes op ouderavonden etc.
Ik weet niet wat jij onder open houding verstaat, maar 12x12=144, Parijs is de hoofdstad van Frankrijk en Bonifatius werd in 754 door de Friezen bij Dokkum vermoord. Daar hoeft geen pedagogisch discussieuurtje voor ingericht te worden. Kinderen horen het redelijk naar hun zin te hebben maar er dient wel orde endisciplibe te zijn, het is school geen dagje efteling.
Ik zal je eens wat vertellen waar je bek van zal open vallen!
Bij mij in de groep staat veiligheid, vertrouwen en sfeer bovenaan het prioriteitenlijstje. En lezen, schrijven en rekenen komt pas daarna. Want, als een kind zich niet prettig voelt op school kun je stampenstampenstampen wat je wil, het zal veel minder oppikken dan wanneer het zich wél veilig en vertrouwd weet. Een goed pedagogisch klimaat ( wat niet hetzelfde is als een dagje Efteling ) is dus een vereiste om tot goede leerprestaties te kunnen komen.
En met een open houding bedoel ik dat je als leerkracht openstaat voor problemen die ouders ervaren.
pi_46338931
quote:
Op donderdag 15 februari 2007 17:53 schreef Moonah het volgende:

[..]

Jij hebt een beeld van speciaal/bijzonder onderwijs dat niet klopt.
Speciaal onderwijs is er voor kinderen die op een reguliere (al dan niet bijzondere) school niet meekomen. Bv voor (zeer)moeilijk lerende kinderen (ZMLK), zeer moeilijk opvoedbare kinderen (ZMOK)etc. Daarvoor heb je als leerkracht een aanvullende opleiding nodig.
Bijzonder onderwijs (dus katholiek, protestant, nuts etc) is niet meer dan alles dat niet openbaar is.
Daar heb je geen extra opleiding voor nodig.
Ik zei al eerder ik haal de termijn bijzonder en speciaal door de war.
Ik heb nergens gesteld dat je extra papieren nodig hevt voor bijzonder onderwijs..... Ik heb gesteld dat pabostudenten die in het bijzonder onderwijs willen werken een andere werk/studie houding hebben.
quote:
Dan heb je nog bepaalde onderwijsvormen gestoeld op een specifieke visie, die openbaar dan wel bijzonder kunnen zijn. Sommige vormen zijn al genoemd: Montessori, Dalton, Jenaplan, Vrije school, Iederwijs. Zij vragen naast de reguliere lerarenopleiding vaak een aanvullende cursus/opleiding.
Maar tegenwoordig hebben ook doodnormale scholen al veel elementen van deze andere soorten onderwijs overgenomen. Groepswerk, projectwerk, meer eigen verantwoordelijkheid voor de kinderen, weektaken, ervaringsgericht onderwijs, allemaal zaken die uit die specifieke vormen voortkomen, maar op bijna elke school gemeengoed zijn geworden.
Onderwijs ís niet meer zoals 'vroeger' toen jij op school zat. Nergens meer.
Niet in Nederland nee, hier daarentegen heeft het nog trekjes die "opa" meegemaakt heeft.
Onderbewuste achterliggende gedachten geweest bij mijn emigratie realiseerde ik me dan ook.
quote:
Ik zal je eens wat vertellen waar je bek van zal open vallen!
Bij mij in de groep staat veiligheid, vertrouwen en sfeer bovenaan het prioriteitenlijstje. En lezen, schrijven en rekenen komt pas daarna. Want, als een kind zich niet prettig voelt op school kun je stampenstampenstampen wat je wil, het zal veel minder oppikken dan wanneer het zich wél veilig en vertrouwd weet.
Misschien voor jou...niet voor mij.
Veiligheid is een .... gecheckte leerkrachten... maar rekenen lezen schrijven en aardrijkskunde komen toch voor de meester tutoieren, kleuren plakken knippen kleien en drie uur durende sprookjes aaangaande gramatikale regels. Derde persoon enkelvoud in tegenwoordige tijd is stam+t geen gezeur waarom, zo is het en niet anders
quote:
Een goed pedagogisch klimaat ( wat niet hetzelfde is als een dagje Efteling ) is dus een vereiste om tot goede leerprestaties te kunnen komen.
Er zijn studie s die daar al op terugkomen...althans op de definitie van goed pedagogisch klimaat
quote:
En met een open houding bedoel ik dat je als leerkracht openstaat voor problemen die ouders ervaren.
Een leraar is er om les te geven en om de ouders te voorzien van de vooruitgang van hun kind op school.
Zo'n pabo muts of eikel die volgens de recentelijke berichtgeving niet eens fastoenlijk de tafel van 7 kan opzeggen wil nu ook voor socio/peda/psycholoog gaan spelem?
pi_46340138
Gaat dit nou om de verschillende soorten onderwijs of de kwaliteit van de Pabo?
Met alle respect hoor, maar deze discussie vind ik nou niet echt in dit topic passen.
pi_46341363
quote:
Op donderdag 15 februari 2007 18:07 schreef desiredbard het volgende:
Een leraar is er om les te geven en om de ouders te voorzien van de vooruitgang van hun kind op school.
Zo'n pabo muts of eikel die volgens de recentelijke berichtgeving niet eens fastoenlijk de tafel van 7 kan opzeggen wil nu ook voor socio/peda/psycholoog gaan spelem?
Nou, dan wens ik je veel succes als jouw kind gepest wordt op school, of wanneer je een vraag hebt aan de leerkracht. Ik wil jou nog wel eens horen als hij of zij níet openstaat voor jouw mening! Leerkracht zijn is niet alleen maar lesgeven, gelukkig niet zelfs, hoewel het natuurlijk wel de hoofdtaak moet zijn. Maar dat betekent niet dat daarmee al het andere dan lesgeven uitgesloten moet worden!

Overigens ben ik het met je eens over het taalniveau van veel mensen die van de Pabo af komen (lang niet alle hoor, no offence...), maar als jij op zo'n geweldige school hebt gezeten waar je zo geweldig de taalregels hebt geleerd, dan heb je daar denk ik niet veel van opgestoken aan jouw stukjes te zien...
pi_46343076
quote:
Op woensdag 14 februari 2007 14:56 schreef Stiekemurd het volgende:
Ik weet niet of er al een soortgelijk topic is, dan deze maar sluiten....

Vandaag ging ik met mijn meiden naar mijn beste vriendin toe. Vriendin zit al jaren in het basisonderwijs en heeft diverse studies gevolgd en onderzoeken gedaan. Benthe is al vrij vroeg een ontzettende puzzelaar. Puzzels van 35 stukjes doet ze zonder moeite. Inmiddels is de doos met bambino loco al tevoorschijn getoverd. Verbanden leggen is ook geen probleem. Of te wel logisch denken is ze erg goed in. Mijn vriendin zei dat ik echt moet gaan opletten naar welke school/onderwijs haar laten gaan.

Op de creche had ik al een keer gevraagd hoe Benthe het doet t.o.v de andere kindjes en daar werd het van tafel geveegd, "laat haar gewoon kind zijn". Tuurlijk helemaal mee eens en wij stimuleren helemaal niet dat ze dit MOET doen, ze wil het zelf. De loco had ik onderin de kast gestopt en daar kwam ze zelf mee. De poppen zijn ook enorm favoriet.

Mijn vriendin vindt het zonde als er niks mee gedaan wordt en ja eigenlijk wil ik ook wel dat er wat mee gedaan wordt. Zelf kwam ze met Jenaplan en Montessori. Ik weet er helemaal niks van. En hoeveel soorten onderwijs heb je wel niet. Wat zijn de verschillen. Zelf ben ik niet zo van het "vrije", maar dat komt misschien wel omdat ik zelf helemaal geen discipline heb.

Naar welk soort onderwijs sturen jullie je kind en wat vind je er van? En waarom is die keuze daarop gevallen?
Tja, ik heb een begaafde vriend, inderdaad ook voornamelijk op logica etc. Goed geheugen, heel slim, veel inzicht. Hij is naar het montessori-onderwijs gegaan. Dat ging in eerste instantie goed. Hij mocht vooruit werken en vond dat leuk. Was leergierig, geďnteresseerd en werkte hard. Toen hij in groep vier zat (en zelfs al een kleutergroep had overgeslagen) had hij alle stof tot en met groep acht af.

Daarna is het fout gegaan. Er was niks meer te doen, daarnaast zat hij qua leerstof samen met kinderen van 11 of 12 terwijl hij pas 7 was. In combinatie met wat opvoedkundige problemen thuis is hij volledig doorgedraaid, agressief geworden en uiteindelijk van school gestuurd. Hij is het regulier onderwijs ingegaan, alwaar bleek dat hij alles wat hij had geleerd ook weer vergeten was.

Ikzelf heb het hele regulier onderwijs met tien vingers in mijn neus doorlopen. Als je zelf goed leert, dan zitten er gewoon grote gaten in het huidige onderwijs, dat is zo. Ik heb me geregeld verveeld en redactiesommen tot het oneindige gemaakt. Vaak is er ook gewoon echt geen tijd voor extra begeleiding, iets wat ik de leerkrachten zeker niet kwalijk neem.

Wat mijn ervaring is, is dat je door het regulier onderwijs een hoop discipline mee krijgt en dat je daarnaast ook geconfronteerd wordt met het feit dat makkelijk leren niet voor iedereen vanzelfsprekend is. Je leert geduldig te zijn en moet je geregeld aanpassen. Ik zie dat als een groot voordeel als je later de samenleving in moet, waar ook niet iedereen universiteit doet... Na de basisschool zit je namelijk zo snel in je eigen wereldje...

Naar aanleiding van mijn ervaringen en die van mijn vriend zullen eventuele kinderen gewoon het regulier onderwijs in gaan. Dat heeft ook zeker tekortkomingen maar momenteel zie ik er nog steeds de beste voorbereiding op de maatschappij in.

Zie dat ik een niet vergeten was in de zin van "leerkrachten het niet kwalijk nemen"... Het lijkt me logisch dat met 30 kinderen in een klas er mensen tussendoor glippen, en de slimme leerlingen hebben 't nu eenmaal minder nodig.

[ Bericht 3% gewijzigd door innovative op 15-02-2007 20:44:56 ]
  † In Memoriam † donderdag 15 februari 2007 @ 20:12:54 #77
141844 Macka66
Ingewikkeld doekiemonster
pi_46343228
quote:
Op donderdag 15 februari 2007 18:07 schreef desiredbard het volgende:
[..]tutoieren[..]
[..]gramatikale regels[..]
[..]studie s[..]
[..]
Zo'n pabo muts of eikel die volgens de recentelijke berichtgeving niet eens fastoenlijk de tafel van 7 kan opzeggen wil nu ook voor socio/peda/psycholoog gaan spelem?[..]
Nou, dat inrammen van de Nederlandsche Taal vroeger heeft blijkbaar niet geholpen

Ik zou mijn kind met liefde en vertrouwen bij Moonah in de klas zetten.
Als Lucie straks bepaalde zaken waarvan ik denk dat ze nodig zijn of waar ze speciale interesse in toont niet leert op school, dan bied ik haar die zelf aan. In dat soort dingen kun je als ouder een aanvullende rol spelen.
Als de sociale en basisveiligheid ontbreekt op school kan een kind niet goed functioneren en leren, en dat valt met zelf wel die veiligheid aanbieden niet op te lossen.
DancingPhoebe op <a href="http://forum.fok.nl/topic/1352192/3/51#73971988" target="_blank" >23/10/09</a>:[/b]
God, wat is het toch een dunne scheidslijn tussen een vrije geest zijn en je plek in het universum niet kennen :')
pi_46344114
Ik moet er eigenlijk nog helemaal niet over nadenken, maar ik doe het toch en ik weet zelfs al bijna waar ik max op school ga doen

Ik woon in een deel van de stad waar 1 school is waar ik zelf op heb gezeten en waar ik heel snel weer van af ben gegaan, elke week 3 keer ziek, vol met eczeem dus daar gaat Max niet naartoe
Er zit ook een christelijke school, en door mijn stage op een c.b.s ga ik daar ook niet aan beginnen.
De rest van de scholen zitten aan de ene kant van de stad (3 scholen bijeen, dat vind ik te massaal)
en aan de andere kant van de stad (moet ik met mn kind over een kei drukke weg met veel middelbare scholieren die op verkeerde weghelften fietsen)

Dan blijft er voor mij max dus de jenaplanschool over. ik heb er zelf op gezeten en ik heb het daar keigoed naar mn zin gehad.
Eerlijk; als ik op de andere school was blijven zitten had ik nu misschien een hbo opleiding gedaan, op de jenaplan kreeg ik MAVO advies.
Maar ik was wel van mn eczeem af, ik was nooit meer ziek en ik had het echt naar mijn zin.
Er is in de tussentijd een heel hoop veranderd, maar de wijze waarop de leerkrachten met de kinderen omgaan is nogsteeds goed! en ik wil dat max zich net zo goed voelt op de basisschool als ik in de laatste jaartjes heb gedaan.
Er is daar werkelijk wederzijds respect.

En als max het nou niks vind, dan kijken we wel verder
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
pi_46361466
quote:
Op donderdag 15 februari 2007 20:12 schreef Macka66 het volgende:

[..]

Nou, dat inrammen van de Nederlandsche Taal vroeger heeft blijkbaar niet geholpen

Ik zou mijn kind met liefde en vertrouwen bij Moonah in de klas zetten.
Als Lucie straks bepaalde zaken waarvan ik denk dat ze nodig zijn of waar ze speciale interesse in toont niet leert op school, dan bied ik haar die zelf aan. In dat soort dingen kun je als ouder een aanvullende rol spelen.
Als de sociale en basisveiligheid ontbreekt op school kan een kind niet goed functioneren en leren, en dat valt met zelf wel die veiligheid aanbieden niet op te lossen.
Jij wel, ik niet.
Niets persoonlijks, ik stel gewoon andere eisen.
  vrijdag 16 februari 2007 @ 17:12:00 #80
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_46372916
Mijn kind gaat naar het bijzonder onderwijs (gereformeerd), waar op de reguliere manier lesgegeven wordt, maar wel adaptief.
Wat ik in ons geval belangrijk vind (ons zoontje (6 jr) is hoogbegaafd, hoewel je dat op dit forum schijnbaar niet mag zeggen) is dat de leerkrachten zowel de ouders als het kind serieus nemen. Bij de leerkrachten die mijn kind niet serieus nemen (hij is immers nog zo jong!) kwam mijn kind ontzettend vervelend uit school, bij de anderen niet.
Grote klassen hoeft niet een probleem te zijn, het ligt eraan hoe dat ingevult wordt. Mijn zoontje zit in een klas met 31 kinderen, maar heeft daarnaast een klassenassistente, die hem vaak instructie geeft en verder helpt (hij heeft een aangepast programma, dus de instructie heeft hij vaak apart van de klas).
Bereidheid om je kind te helpen is belangrijker dan aanwezige materialen (hoewel dat laatste ook wel prettig is, bij ons er een tekort aan). Als de materialen er zijn, maar er wordt weinig mee gedaan, schiet het minder op dan wanneer er op een inventieve manier toch wegen gezocht worden om je kind te helpen. Wat dat betreft ben ik zeer tevreden over deze school.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_46373037
quote:
Op vrijdag 16 februari 2007 17:12 schreef Grijs het volgende:
(ons zoontje (6 jr) is hoogbegaafd, hoewel je dat op dit forum schijnbaar niet mag zeggen)
Daar ben ik ook voor gewaarschuwd door Loena inderdaad. Maar ik heb besloten dat me dat geen **** interesseert, eerlijk gezegd.

Dat is wel iets dat wél een lastig issue is: hoe gaan ze daar mee om. Onderpresteren, verveeld zijn, noem maar op. Er wordt íets mee gedaan, dat wel, maar de juiste weg vinden is wel een lastige. En eigenlijk is dat niet persé iets dat met een onderwijstype te maken heeft, maar met de toepassing daarvan door een specifieke leerkracht.
  vrijdag 16 februari 2007 @ 17:18:55 #82
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_46373115
Waarom vinden jullie dat dan, dat je dat niet mag zeggen hier?
  vrijdag 16 februari 2007 @ 17:22:31 #83
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_46373225
quote:
Op vrijdag 16 februari 2007 17:16 schreef Five_Horizons het volgende:
Dat is wel iets dat wél een lastig issue is: hoe gaan ze daar mee om. Onderpresteren, verveeld zijn, noem maar op. Er wordt íets mee gedaan, dat wel, maar de juiste weg vinden is wel een lastige. En eigenlijk is dat niet persé iets dat met een onderwijstype te maken heeft, maar met de toepassing daarvan door een specifieke leerkracht.
Daar ben ik het mee eens. Ik denk dat je vantevoren niet echt kunt weten hoe er in de praktijk mee omgegaan wordt. Maar als een school aangeeft dat ze nog nooit met hoogbegaafden te maken hebben gehad, lijkt het me onverstandig om een kind dat al een voorsprong heeft daar naartoe te sturen. Want waarschijnlijk hebben ze wel hoogbegaafde leerlingen gehad (statistisch gezien is 1 op de 50 hoogbegaafd), maar ze niet herkend.
pi_46373261
quote:
Op vrijdag 16 februari 2007 17:18 schreef Sugar het volgende:
Niet dat dat nu echt een discussie voor dit topic is, maar zoals dat met een hoop dingen gaat (en dat wordt in [OUD] nogal uitvergroot, echt waar) word je afgeschoten als je zoiets ook maar vermoedt en het durft te zeggen.(allemaal in de trant van: "ja ja, omdat jij nou zo niet zo intelligent bent, lijkt je kind ineens heel slim, da's niet hoogbegaafd ", terwijl dat toch echt een stuk verder gaat dan een beetje voorlopen of een klasje overslaan)

vrijdag 16 februari 2007 @ 17:26:13 #85
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_46373350
Oh, ik vind het hier in OUD juist best openminded en begripvol als het om dit soort dingen gaat. Maar ik heb me er niet in verdiept.
  vrijdag 16 februari 2007 @ 17:33:21 #86
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_46373585
quote:
Op vrijdag 16 februari 2007 17:18 schreef Sugar het volgende:
Door ervaringen in het verleden. Je krijgt altijd opmerkingen die nergens op slaan, bijv. dat je je kind niet moet pushen (totaal niet aan de orde), dat iedere ouder z'n kind intelligenter inschat dan ze zijn, of iets van gelijke strekking. Ikzelf zit daar niet zo mee, maar merk wel dat andere ouders daardoor terughoudender zijn om het woord 'hoogbegaafd' in de mond te nemen, of juist opmerkingen maken van "ik denk niet dat zij/hij hoogbegaafd is, maar..." (hoewel ikzelf ook niet direct aan hoogbegaafdheid dacht , zie Hoogbegaafd? ), het is geen schande/arrogantie als je kind wel hoogbegaafd is.

[ Bericht 1% gewijzigd door Grijs op 16-02-2007 17:39:55 ]
  vrijdag 16 februari 2007 @ 17:40:43 #87
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_46373815
quote:
Op vrijdag 16 februari 2007 17:26 schreef Sugar het volgende:
Oh, ik vind het hier in OUD juist best openminded en begripvol als het om dit soort dingen gaat. Maar ik heb me er niet in verdiept.
O, OUD valt wat dat betreft wel mee, ik bedoelde meer Fok! is z'n geheel.
maar dat is nu niet aan de orde, dus maar weer on-topic?
pi_46379578
Maar de meeste kinderen waarover hier geschreven wordt zijn toch ook nog te jong om van hoogbegaafdheid te spreken? Veel meer dan constateren dat een kind op bepaalde gebieden een voorsprong heeft kun je nog niet doen bij baby's/peuters/jonge kleuters.

Oja, nog iets: veel scholen laten het van het kind afhangen of 't moeilijker werk te doen krijgt; ze moeten dan zelf iets pakken uit een moeilijkere kast. Maar omdat veel kinderen zich het liefst bij de groep aanpassen kan het dan zijn dat je kind gaat onderpresteren. Kan dus ook iets zijn om rekening mee te houden (speelt bijv ook snel bij onderwijsmethodes als Montessori die uitgaan van initiatief vh kind al is het dan ook per leerkracht weer verschillend).
  Licht Ontvlambaar vrijdag 16 februari 2007 @ 21:11:14 #89
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_46380782
quote:
Op vrijdag 16 februari 2007 20:36 schreef poemojn het volgende:
Maar de meeste kinderen waarover hier geschreven wordt zijn toch ook nog te jong om van hoogbegaafdheid te spreken? Veel meer dan constateren dat een kind op bepaalde gebieden een voorsprong heeft kun je nog niet doen bij baby's/peuters/jonge kleuters.

Oja, nog iets: veel scholen laten het van het kind afhangen of 't moeilijker werk te doen krijgt; ze moeten dan zelf iets pakken uit een moeilijkere kast. Maar omdat veel kinderen zich het liefst bij de groep aanpassen kan het dan zijn dat je kind gaat onderpresteren. Kan dus ook iets zijn om rekening mee te houden (speelt bijv ook snel bij onderwijsmethodes als Montessori die uitgaan van initiatief vh kind al is het dan ook per leerkracht weer verschillend).
Bij 6-7 jarigen (waar het nu over gaat) toch wel al?
pi_46381286
Ja, meestal wordt die term alleen gebruikt als er getest is of 't overduidelijk is*, en dat kan vanaf een jaar of 4, hoewel de uitslag betrouwbaarder is als het kind ouder is (ivm de sprongsgewijze ontwikkeling die jonge kinderen hebben).
Maar voor de aanpak op school maakt dat verder niet uit, een kind wat meer nodig heeft dan 't gemiddelde moet ook meer aangeboden krijgen dan dat gemiddelde. En dan heb je het theoretisch over ca 15% vd leerlingen.

* nadeel van dat laatste is dat leraren vaak meerbegaafde leerlingen aanzien/aanzagen voor hoogbegaafd omdat die meer voldoen aan de stereotypen, en dan de hoogbegaafde onderpresteerders over het hoofd zien.
  vrijdag 16 februari 2007 @ 21:27:06 #91
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_46381330
Ja, maar daarom ook misschien wel verstandig om het niet bij voorbaat uit te sluiten. Als je kind voorloopt op diverse gebieden, is het wellicht verstandig om te kijken hoe een school omgaat met meer- en hoogbegaafde leerlingen.

En als voorsprongen steeds groter worden voordat ze naar school gaan, maar op school "verdwijnen", zou er sprake kunnen zijn van onderpresteren. Het kind past zich dan aan aan de groep en durft niet meer te laten zien wat hij kan (en wie hij is). Vaak lopen onderpresterende leerlingen vroeg of laat vast.

En nog een voorbeeldje van wat poemojn zegt over scholen die vinden dat kinderen zelf met dingen moeten komen, omdat ze er anders nog niet aan toe zijn:
Mijn zoontje kon lezen voordat hij naar de basisschool ging, maar op school wilde hij dat absoluut niet doen. Lezen was iets voor thuis, vond hij, op school lazen de andere kinderen van zijn klas ook niet. Even later wilde hij alleen nog maar stil lezen, voorlezen deed hij niet meer. De juffen wilden hem niet 'pushen' en hem gaan testen (AVI-niveau) zodra hij op school zou gaan lezen. Dat deed hij dus niet, maar uiteindelijk hebben ze hem aan het eind van groep 1 toch getest. Hij las AVI 9.
pi_46383191
quote:
Op woensdag 14 februari 2007 19:02 schreef Martineke het volgende:
Ook op een openbare school wordt aandacht besteed aan het geloof, met als groot voordeel dat het christelijke of katholieke geloof niet als het ware geloof wordt gepresenteerd. Daar leren kinderen juist van alles over meerdere geloven.

En iemand anders schreef dat onze samenleving is gebaseerd op christelijke normen en waarden. Die normen en waarden waren er al voor het geloof. Bestaande waarden zijn opgenomen in het geloof en bestaan ook zeer zeker buiten het geloof. Ik begrijp niet dat zo veel mensen lijken te denken dat religies en gelovige mensen (en dan vooral de christelijke) het alleenrecht hebben op normen en waarden.
pi_46385061
laat ik het maar niet doen.
  Licht Ontvlambaar vrijdag 16 februari 2007 @ 23:18:52 #94
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_46385232
Goed idee, Repeat... zal ik er anders voor zorgen dat dit topic uit je AT gaat?
pi_46388842
quote:
Op vrijdag 16 februari 2007 17:40 schreef Grijs het volgende:

[..]

O, OUD valt wat dat betreft wel mee, ik bedoelde meer Fok! is z'n geheel.
maar dat is nu niet aan de orde, dus maar weer on-topic?
Ik ben dus niet de enige die dat vind......
OUD valt inderdaad wel mee maar ook hier is de politiek correcte tendens dat het beste willen voor jezelf en je kind een doodzonde is voor de pedagogisch correcte politiek boomknuffelaars...

Ik kan zo voorspellen hoe een pol betreffende chemisch gebleekte wegwerpluiers en fosfaatvrij wasbare hennep strontdoekjes gaat uitpakken.
quote:
Ook op een openbare school wordt aandacht besteed aan het geloof, met als groot voordeel dat het christelijke of katholieke geloof niet als het ware geloof wordt gepresenteerd. Daar leren kinderen juist van alles over meerdere geloven.
Nee daar wordt ook verteld dat het normaal is dat een karavaanrovende moordenaar 6 jarigen neukt en datje begrip moet hebben voor mensen die meisjes die hun hoofd niet bedekken hoer noemen.
Ik ben RK... Mohammed is voor mij dus geen profeet.... mijn kinfd word met RK normen en waarden opgevoed en hoeft du ook niet de leugen geleerd te worden dat Mohamed een profeet was.

Nou is het RK in de school niet velangrijk.Gereformeerd/hervormd/ anglicaans in ons ook best
Bovendien lijkt een witte school beter uit de bus te komen dan een zwarte school dus twee vliegen in een klap

[ Bericht 7% gewijzigd door desiredbard op 17-02-2007 01:35:32 ]
pi_46392764
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 01:27 schreef desiredbard het volgende:

Nee daar wordt ook verteld dat het normaal is dat een karavaanrovende moordenaar 6 jarigen neukt en datje begrip moet hebben voor mensen die meisjes die hun hoofd niet bedekken hoer noemen.
Als het plaatsen van dit soort opmerkingen valt onder rooms-katholieke of christelijke normen en waarden, ben ik blij dat ik deze niet heb.

Verder begrijp ik dat mensen die zelf rooms-katholiek of christelijk zijn, kiezen voor een school met dezelfde grondslag. Mijn opmerking was echter bedoeld voor mensen die dat niet zijn. Ik lees dat veel van die mensen toch kiezen voor een bijzondere school vanwege de aandacht voor geloof en normen en waarden. Het lijkt erop dat veel mensen niet beseffen dat deze zaken ook op een openbare school aan bod komen. Op een openbare school wordt verteld over diverse geloven, zonder daar een waardeoordeel aan te hangen.
pi_46392916
O, en Moonah, jij weet precies onder woorden te brengen wat ik belangrijk vind in het onderwijs. Je lijkt me een topjuf.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')