Wat een zielige reactie.quote:Op woensdag 14 februari 2007 15:07 schreef EnderOnline het volgende:
Ja een puzzel van 35 stukjes oplossen, ik zou haar zeker naar een school voor hoogbegaafden sturen
Komop als ze echt slim zou zijn dan komt dat als ze 10 of zo is toch wel boven, haar nu al pushen helpt alleen je ego, niet je kind. Koop een dure auto als je wilt opscheppen op verjaardagsfeestjes in plaats van je kind zo te verneuken.
Vriendelijke reactie.quote:Op woensdag 14 februari 2007 15:07 schreef EnderOnline het volgende:
Ja een puzzel van 35 stukjes oplossen, ik zou haar zeker naar een school voor hoogbegaafden sturen
Komop als ze echt slim zou zijn dan komt dat als ze 10 of zo is toch wel boven, haar nu al pushen helpt alleen je ego, niet je kind. Koop een dure auto als je wilt opscheppen op verjaardagsfeestjes in plaats van je kind zo te verneuken.
IDD ik denk dat de doorstroomcijfers naar het VO belangrijker zijnquote:Op woensdag 14 februari 2007 15:40 schreef kapitein_pannekoek het volgende:
Ja, daar moet ik me toch even mee bemoeien. De ene school is de ander niet. Ik ken ook onzettend goede Jenaplan scholen. Je kunt ook de beoordelingen van de scholen bekijken bij de schoolinspectie.
Mwoah, waarom off-topic? Het gaat toch om het kiezen van een basisschool en ook dat kan je meenemen in je beslissing. Er zijn een hoop ouders die tegen al die toetsen zijn en dan kan het heel fijn zijn als je hoort dat ze er op die school niet aan doen.quote:Op woensdag 14 februari 2007 17:00 schreef kapitein_pannekoek het volgende:
Het wordt helemaal gezellig met de inspectie als het woord CITO valt, want die hebben we niet.....
Maar dat is behoorlijk off-topic., volgens mij.
Oh, je kan haar nu al aanmelden, hoor. Die van mij was twee toen ik haar inschreef.quote:Op woensdag 14 februari 2007 17:14 schreef Stiekemurd het volgende:
Ja goeie Muus, nogmaals ik heb er geen verstand van en helemaal niet mee bezig gehouden. Vraag me ook af wanneer je je kind aanmeldt voor een school...
Maar laat je dan weer niet verleiden tot het kiezen van een school door die wachtlijst.quote:Op woensdag 14 februari 2007 17:18 schreef MUUS het volgende:
[..]
Oh, je kan haar nu al aanmelden, hoor. Die van mij was twee toen ik haar inschreef..
Vraag daarom ook meteen of de school een wachtlijst heeft en of je dus snel moet inschrijven. Die school had geen wachtlijst (en ze keken ook erg raar toen ik zei dat ze pas twee was), maar sommige scholen hebben die wel.
Zo'n wachtlijst zegt inderdaad helemaal niets, kleine school en veel gezinnen die dichtbij wonen = snel een 'volle' school.quote:Op woensdag 14 februari 2007 17:20 schreef reese.com het volgende:
[..]
Maar laat je dan weer niet verleiden tot het kiezen van een school door die wachtlijst.
Mensen denken dat een wachtlijst ook aangeeft dat zo'n school goed is want iedereen wil zijn kind daarop hebben.
Een openbare school mag geen kinderen weigeren en mag dus niet eens zeggen dat ze een wachtlijst hebben.
Mja, mijn dochter krijgt het van mij ook niet mee, maar ik wilde haar daarom ook niet op een christelijke school doen.quote:Op woensdag 14 februari 2007 19:02 schreef Martineke het volgende:
wat een goeie zeg, topic volgt met veel interesse.
als wij Maxim naar de school willen doen die hier 5 min lopen vandaan is, moet ik hem dit jaar inschrijven. daar heb ik over gebeld.
die school is protestants-christelijk, en gericht op dat adaptief wat ik eerder las in dit topic.
ene kant krijg ik de kriebels als ik lees op de website... " Alle activiteiten op de huppeldepupschool worden ondernomen vanuit de Protestants Christelijke levensvisie, waarbij de Bijbel het richtsnoer voor ons handelen is".
maar andere kant, een beetje kennis van het geloof is ook niet verkeerd. want van mij zal hij t niet mee krijgen in ieder geval.
Klopt, veel scholen hebben het al wel, maar niet alle. De andere school die hier in de buurt ligt, is juist slecht beoordeeld op het onderdeel zelfstandig werken. De school waar Femke nu naartoe zal gaan, staat juist bekend om het feit dat het werken met taken en het zelfstandig werken heel goed geregeld is. En dat vind ik wel belangrijkquote:Op woensdag 14 februari 2007 20:02 schreef reese.com het volgende:
Volgens mij doen tegenwoordig veel scholen aan weektaken en dan met name in de bovenbouw. Ook zelfstandig werken is een hot item. Met het oog op het studiehuis in het voortgezet onderwijs geen slechte ontwikkeling lijkt me.
Jij bent al bezig met indrinken voor carnavalquote:Op woensdag 14 februari 2007 15:11 schreef mvingerhoets het volgende:
Voordat je je kind naar een basischool stuurt waarin ze wat vrijer onderwijs krijgen zoals het Montessori, bedenk dan wel wat voor gevolgen dit op de psychologische ontwikkeling van je kind kan hebben. Kinderen hebben hoe dan ook veel structuur nodig in die levensfase. Het is dan ook bewezen ( heb zo vlug even geen idee waar ik dat ookalweer had gelezen ) dat kinderen die veel vrij onderwijs zouden genieten later in hun leven een makkelijker beinvloedbare persoonlijkheid ontwikkelen. Zoiets kan natuurlijk een goed iets zijn als dat zou betekenen dat ze dan dus erg open minded zijn. Helaas betekend het in deze context dat eerder de neiging hebben om beinvloed te worden door extreme dingen. Om maar even een heel radicaal voorbeeld te noemen, het is dan makkelijker om door personen als Adolf Hitler beinvloed te worden.
Maar alsjeblieft geloof mij niet op mijn woord. Doe er zelf onderzoek naar!
Gewijzigd: Typfout.
Dat vind ik inderdaad ook belangrijk. Bij ons zijn twee scholen in de wijk. Naar deze scholen zou onze dochter op een gegeven moment zelfstandig kunnen lopen / fietsen. En het is zeker leuk dat ze met schoolvriendjes kunnen spelen, zonder dat ze naar het andere eind van de stad moetenquote:Op woensdag 14 februari 2007 20:37 schreef sjak het volgende:
Ik heb hier nog niet zo heel erg veel over nagedacht, dat laat ik straks voor een deel aan mijn man over. Maar wat ik nu bijvoorbeeld wel een belangrijk punt vind is dat de school een beetje in de buurt zit waar je woont zodat je kind ook na schootijd makkelijk met zijn/haar vriendjes kan spelen. Maar goed, nu hebben wij geloof ik het voordeel dat alle scholen hier goed aangeschreven staan.
Dit vind ik niet anders klinken dan een gemiddelde kleuterklas op een 'gewone' basisschool.quote:Op woensdag 14 februari 2007 20:28 schreef jessie het volgende:
Ze doen veel projecten.
Pas is de post aan de beurt geweest. De poppenhoek word dan een klein postkantoortje. De groepjes waarin ze zitten worden straten met postcodes. Ze gaan echte brieven, kaarten maken, opsturen, maar de brievenbus enz enz.
Zo gaan ze ook naar musea, hebben ze het over vormen, de jaargetijde, kleuren mengen enz enz.
Bo zit nu bv in haar gevoelige periode voor taal (ik zelf vind het superzweverig klinken, zo ben ik helemaal niet, maar het klopt wel. Ze is steeds met letters bezig, tertwijl ze ook mag tekeken, in de poppenhoek of wat dan ook) en ze krijgt dan ook de mogelijkheid daar wat mee te doen. Inmiddels kan ze nu wat woordjes lezen. De cijfers hebben midner haar aandacht. Als die gvoelige periode overgens niet komt, word dat wel gewoon aangeboden hoor. De juf of meester houd echt wel overzicht op het totale plaatje.
De klassen zijn klein wat ik een voordeel vind. Ook de verschillende leeftijden zijn prettig. Bo vind het heerlijk bv om te helpen bij de wat jongeren kinderen. Zo doet ze bv voor hoe je veters moet strikken.
In de klas word dus niet vaak klassikaal les gegeven. Bijna nooit. Maar door de rust en structuur is het altijd rustig. Iedereen weet wat hij doen moet en mag en doet dat dus ook.
verder gaan ze elke dag naar buiten (mits het stortregent, dan gymen ze binnen ) vind ik ook belangrijk. Dat ze elke dag lekker kunnen uitrazen.
Dit is niet specifiek voor een montessori school hoor. In groep 3 van mijn moeder op een openbare school zijn er die direct instappen in AVI 4 omdat ze bij de kleuters 1 t/m 3 al gedaan hebben en lopen dus 4 kernen voor op de rest. Er zijn er ook die de stapjes variant doen en juist 3 kernen achter lopen.quote:Op woensdag 14 februari 2007 20:35 schreef Five_Horizons het volgende:
Verder is het een stuk eenvoudiger om "vóór" te lopen, omdat de verschillende groepen door elkaar heen lopen. Het zorgt er bij onze oudste in elk geval bijvoorbeeld voor dat 'ie gewoon door kan gaan met lezen (AVI 9) in plaats van hem enigszins te temperen. (waarvan ik weet dat het gebeurt, gewoon omdat het niet kan worden aangeboden)
Het gebeurt alleen zo weinig. Je zegt zelf al: "kan".quote:Op woensdag 14 februari 2007 21:09 schreef reese.com het volgende:
Dit is niet specifiek voor een montessori school hoor. In groep 3 van mijn moeder op een openbare school zijn er die direct instappen in AVI 4 omdat ze bij de kleuters 1 t/m 3 al gedaan hebben en lopen dus 4 kernen voor op de rest. Er zijn er ook die de stapjes variant doen en juist 3 kernen achter lopen.
Het kan dus best aangeboden worden. Adaptief onderwijs.
Ik nuanceerde dat ook, door te zeggen dat dat meer te maken heeft met het omgaan van de school met dat soort "gevallen" en dat dat dus overal kan voorkomen en dat dat dus een goed gevoel bij de school zelf geeft, niet zozeer bij het onderwijstype.quote:Op woensdag 14 februari 2007 21:14 schreef poemojn het volgende:
Five vertelde over zijn zoontje dat versnelde op een Montessorischool, maar er zijn ook scholen die dat niet willen vanwege de ontwikkelingsfases die Maria Montessori beschreven heeft.
Heb je ook communie en vormsel gedaan?quote:Op woensdag 14 februari 2007 21:25 schreef dutchie het volgende:
Nog even over Openbaar of 'Religieus' onderwijs: Ik ben zelf niet katholiek en ben wel naar een katholieke school gegaan. Mijn ouders vonden het wel belangrijk dat ik daar iets van mee kreeg. Ik heb ook alles gewoon meegemaakt, communie, vormsel, heb zelfs nog in het koor gezeten. Prachtig man dat zingen in de kerk, die echo!
Dat was eigenlijk nog erg progressief in die tijd, ik was de enige van mijn klas. Maar ik heb me nooit buitengesloten gevoeld.
Ik heb dus ook nu gekozen voor een katholieke school. Deze school is hier heel vrij in, er zitten zelfs moslim-kinderen op.(dan vraag je je wel af tot in hoeverre dit thuis actief gebezigd wordt)
Ik vind het toch wel belangrijk dat ze hier wat van weten. De school vertelt over de religie en wij vertellen wel over de evolutie.(kind helemaal in de war straks) Een open blik op de wereld zeg maar.
Dan krijg je zo'n lekker allegaartje, met van die fijne PABO leraren.....quote:Op woensdag 14 februari 2007 17:20 schreef reese.com het volgende:
[..]
Maar laat je dan weer niet verleiden tot het kiezen van een school door die wachtlijst.
Mensen denken dat een wachtlijst ook aangeeft dat zo'n school goed is want iedereen wil zijn kind daarop hebben.
Een openbare school mag geen kinderen weigeren en mag dus niet eens zeggen dat ze een wachtlijst hebben.
Dat dus.quote:Op woensdag 14 februari 2007 21:26 schreef poemojn het volgende:
En kwam met de opmerking dat een schoolgids leuk is maar niet veel zegt: die draai je in een middagje in elkaar. Hoe het in de praktijk loopt is een 2e. Bovendien zijn er ook scholen die de praktijk heel goed geregeld hebben maar minder goed zijn in het schrijven van een schoolgids.
Die leerkrachten hebben ook PABO gedaan hoor.quote:Op woensdag 14 februari 2007 22:36 schreef desiredbard het volgende:
[..]
Dan krijg je zo'n lekker allegaartje, met van die fijne PABO leraren.....
Nope speciaal/bijzonder onderwijs zal mijn keuze woren.
Net zoals zowel VMBO als VWO leerlingen allemaal basisonderwijs gedaan hebben....quote:Op woensdag 14 februari 2007 22:51 schreef Moonah het volgende:
[..]
Die leerkrachten hebben ook PABO gedaan hoor.![]()
Kromme vergelijking.quote:Op woensdag 14 februari 2007 22:59 schreef desiredbard het volgende:
[..]
Net zoals zowel VMBO als VWO leerlingen allemaal basisonderwijs gedaan hebben....
En toch kan dat lastig zijn. Hier schrijf je je kind in met 2 jaar en als het 4 is kan alles wel weer heel anders zijn. Nieuwe directeur, nieuwe leraren....quote:Op woensdag 14 februari 2007 22:50 schreef Moonah het volgende:
[..]
Wat voor mensen staan er voor de klassen. Lijken de kinderen het er naar hun zin te hebben. En iemand schreef "Hebben de leerkrachten een open houding?". Dát lijkt me heel belangrijk, want dan kun je dus veel bespreken.
IDD slechts PABO gedaan....quote:Op woensdag 14 februari 2007 23:06 schreef Moonah het volgende:
[..]
Kromme vergelijking.
Het gros van de basisschoolleerkrachten heeft 'slechts' (en ja, ik vind het slechts) PABO gedaan. Soort school maakt daarin geen verschil. Het is de persoon an sich, levensvisie, mentaliteit die het verschil maakt.
Idd wat staat er voor de klas, geven de leerkrachten handjes op ouderavonden etc.quote:Op woensdag 14 februari 2007 22:50 schreef Moonah het volgende:
[..]
Waar ik tzt op ga letten is de sfeer. Hoe vóelt een school. Wat voor mensen staan er voor de klassen. Lijken de kinderen het er naar hun zin te hebben. En iemand schreef "Hebben de leerkrachten een open houding?". Dát lijkt me heel belangrijk, want dan kun je dus veel bespreken.
Maar wat zie jij dan als speciaal/bijzonder onderwijs?quote:Op donderdag 15 februari 2007 12:51 schreef desiredbard het volgende:
[..]
IDD slechts PABO gedaan....
Maar afgezien van onderwijs kunnen genieten is het ook wat je kiest van je opleiding mee te nemen.
speciaal/bijzonder onderwijs leerkrachten lijken met een andere houding hun PABO doorlopen te hebben en er meer van meegenomen te hebben. (maar ook hier zit de klad erin ...daar niet van)
My fault...wat is de correcte term ook alweer voor katholiek, protestants, hervormd onderwijs. Want dat bedoel ik inderdaadquote:Op donderdag 15 februari 2007 13:01 schreef reese.com het volgende:
[..]
Maar wat zie jij dan als speciaal/bijzonder onderwijs?
Een school met gelovige inslag is geen speciaal/bijzonder onderwijs. Speciaal onderwijs is een mlk school e.d. en ja die hebben ook wel wat anders gedaan dan alleen de Pabo.
Pabo hoeft wat mij betreft niet gelovig te zijn..... Maar de leerkracht op de lagere school wel....quote:Op de 'gelovige' pabo's zitten ook ongelovige types die de kinderen het gebed laten doen omdat ze zelf niet religieus zijn maar die pabo was om de hoek.
Komop als je "studeert" moet je een hoop zelf doen ...je hoeft toch niet meer als de kindertjes die je na afronding van je "opleiding" hoopt te gaan lesgeven alles in hapklare brokken voorgeschoteld te krijgen.quote:Elke pabo student openbaar of gelovig wil een zo goed mogelijke leerkracht worden hoor. Dat de pabo's zelf te wensen overlaten kan de student niks aan doen en dat is niet beperkt tot alleen de openbare hoor.
Ik heb op beide scholen lesgehad... Katholiek, openbaar en Christelijk die laatste twee waren middelbaar.quote:Ik vind het zo makkelijk om altijd maar af te geven op openbaar. Ik heb stage gelopen op ook christelijke en katholieke scholen en die mensen zijn echt niet beter dan een leerkracht op een openbare school en vaak hebben mensen ook op beiden varianten gewerkt.
Hier vond ik nog de meeste uitleg:quote:Op donderdag 15 februari 2007 13:00 schreef Loena-tik- het volgende:
Pluis wat is circuitonderwijs? Klinkt iig spannend en heel jongensachtig![]()
Nee, maar wel het hele proces mee gelopen. En er ook bijgeweest toen mijn klasgenoten het 'ondergingen'.quote:Op woensdag 14 februari 2007 22:31 schreef desiredbard het volgende:
[..]
Heb je ook communie en vormsel gedaan?
Jij hebt een beeld van speciaal/bijzonder onderwijs dat niet klopt.quote:Op donderdag 15 februari 2007 12:51 schreef desiredbard het volgende:
[..]
IDD slechts PABO gedaan....
Maar afgezien van onderwijs kunnen genieten is het ook wat je kiest van je opleiding mee te nemen.
speciaal/bijzonder onderwijs leerkrachten lijken met een andere houding hun PABO doorlopen te hebben en er meer van meegenomen te hebben. (maar ook hier zit de klad erin ...daar niet van)
Ik zal je eens wat vertellen waar je bek van zal open vallen!quote:Idd wat staat er voor de klas, geven de leerkrachten handjes op ouderavonden etc.
Ik weet niet wat jij onder open houding verstaat, maar 12x12=144, Parijs is de hoofdstad van Frankrijk en Bonifatius werd in 754 door de Friezen bij Dokkum vermoord. Daar hoeft geen pedagogisch discussieuurtje voor ingericht te worden. Kinderen horen het redelijk naar hun zin te hebben maar er dient wel orde endisciplibe te zijn, het is school geen dagje efteling.
Ik zei al eerder ik haal de termijn bijzonder en speciaal door de war.quote:Op donderdag 15 februari 2007 17:53 schreef Moonah het volgende:
[..]
Jij hebt een beeld van speciaal/bijzonder onderwijs dat niet klopt.
Speciaal onderwijs is er voor kinderen die op een reguliere (al dan niet bijzondere) school niet meekomen. Bv voor (zeer)moeilijk lerende kinderen (ZMLK), zeer moeilijk opvoedbare kinderen (ZMOK)etc. Daarvoor heb je als leerkracht een aanvullende opleiding nodig.
Bijzonder onderwijs (dus katholiek, protestant, nuts etc) is niet meer dan alles dat niet openbaar is.
Daar heb je geen extra opleiding voor nodig.
Niet in Nederland nee, hier daarentegen heeft het nog trekjes die "opa" meegemaakt heeft.quote:Dan heb je nog bepaalde onderwijsvormen gestoeld op een specifieke visie, die openbaar dan wel bijzonder kunnen zijn. Sommige vormen zijn al genoemd: Montessori, Dalton, Jenaplan, Vrije school, Iederwijs. Zij vragen naast de reguliere lerarenopleiding vaak een aanvullende cursus/opleiding.
Maar tegenwoordig hebben ook doodnormale scholen al veel elementen van deze andere soorten onderwijs overgenomen. Groepswerk, projectwerk, meer eigen verantwoordelijkheid voor de kinderen, weektaken, ervaringsgericht onderwijs, allemaal zaken die uit die specifieke vormen voortkomen, maar op bijna elke school gemeengoed zijn geworden.
Onderwijs ís niet meer zoals 'vroeger' toen jij op school zat. Nergens meer.
Misschien voor jou...niet voor mij.quote:Ik zal je eens wat vertellen waar je bek van zal open vallen!
Bij mij in de groep staat veiligheid, vertrouwen en sfeer bovenaan het prioriteitenlijstje. En lezen, schrijven en rekenen komt pas daarna. Want, als een kind zich niet prettig voelt op school kun je stampenstampenstampen wat je wil, het zal veel minder oppikken dan wanneer het zich wél veilig en vertrouwd weet.
Er zijn studie s die daar al op terugkomen...althans op de definitie van goed pedagogisch klimaatquote:Een goed pedagogisch klimaat ( wat niet hetzelfde is als een dagje Efteling) is dus een vereiste om tot goede leerprestaties te kunnen komen.
Een leraar is er om les te geven en om de ouders te voorzien van de vooruitgang van hun kind op school.quote:En met een open houding bedoel ik dat je als leerkracht openstaat voor problemen die ouders ervaren.
Nou, dan wens ik je veel succes als jouw kind gepest wordt op school, of wanneer je een vraag hebt aan de leerkracht. Ik wil jou nog wel eens horen als hij of zij níet openstaat voor jouw mening! Leerkracht zijn is niet alleen maar lesgeven, gelukkig niet zelfs, hoewel het natuurlijk wel de hoofdtaak moet zijn. Maar dat betekent niet dat daarmee al het andere dan lesgeven uitgesloten moet worden!quote:Op donderdag 15 februari 2007 18:07 schreef desiredbard het volgende:
Een leraar is er om les te geven en om de ouders te voorzien van de vooruitgang van hun kind op school.
Zo'n pabo muts of eikel die volgens de recentelijke berichtgeving niet eens fastoenlijk de tafel van 7 kan opzeggen wil nu ook voor socio/peda/psycholoog gaan spelem?
Tja, ik heb een begaafde vriend, inderdaad ook voornamelijk op logica etc. Goed geheugen, heel slim, veel inzicht. Hij is naar het montessori-onderwijs gegaan. Dat ging in eerste instantie goed. Hij mocht vooruit werken en vond dat leuk. Was leergierig, geďnteresseerd en werkte hard. Toen hij in groep vier zat (en zelfs al een kleutergroep had overgeslagen) had hij alle stof tot en met groep acht af.quote:Op woensdag 14 februari 2007 14:56 schreef Stiekemurd het volgende:
Ik weet niet of er al een soortgelijk topic is, dan deze maar sluiten....
Vandaag ging ik met mijn meiden naar mijn beste vriendin toe. Vriendin zit al jaren in het basisonderwijs en heeft diverse studies gevolgd en onderzoeken gedaan. Benthe is al vrij vroeg een ontzettende puzzelaar. Puzzels van 35 stukjes doet ze zonder moeite. Inmiddels is de doos met bambino loco al tevoorschijn getoverd. Verbanden leggen is ook geen probleem. Of te wel logisch denken is ze erg goed in. Mijn vriendin zei dat ik echt moet gaan opletten naar welke school/onderwijs haar laten gaan.
Op de creche had ik al een keer gevraagd hoe Benthe het doet t.o.v de andere kindjes en daar werd het van tafel geveegd, "laat haar gewoon kind zijn". Tuurlijk helemaal mee eens en wij stimuleren helemaal niet dat ze dit MOET doen, ze wil het zelf. De loco had ik onderin de kast gestopt en daar kwam ze zelf mee. De poppen zijn ook enorm favoriet.
Mijn vriendin vindt het zonde als er niks mee gedaan wordt en ja eigenlijk wil ik ook wel dat er wat mee gedaan wordt. Zelf kwam ze met Jenaplan en Montessori. Ik weet er helemaal niks van. En hoeveel soorten onderwijs heb je wel niet. Wat zijn de verschillen. Zelf ben ik niet zo van het "vrije", maar dat komt misschien wel omdat ik zelf helemaal geen discipline heb.
Naar welk soort onderwijs sturen jullie je kind en wat vind je er van? En waarom is die keuze daarop gevallen?
Nou, dat inrammen van de Nederlandsche Taal vroeger heeft blijkbaar niet geholpenquote:Op donderdag 15 februari 2007 18:07 schreef desiredbard het volgende:
[..]tutoieren[..]
[..]gramatikale regels[..]
[..]studie s[..]
[..]
Een leraar is er om les te geven en om de ouders te voorzien van de vooruitgang van hun kind op school.
Zo'n pabo muts of eikel die volgens de recentelijke berichtgeving niet eens fastoenlijk de tafel van 7 kan opzeggen wil nu ook voor socio/peda/psycholoog gaan spelem?[..]
Jij wel, ik niet.quote:Op donderdag 15 februari 2007 20:12 schreef Macka66 het volgende:
[..]
Nou, dat inrammen van de Nederlandsche Taal vroeger heeft blijkbaar niet geholpen![]()
Ik zou mijn kind met liefde en vertrouwen bij Moonah in de klas zetten.
Als Lucie straks bepaalde zaken waarvan ik denk dat ze nodig zijn of waar ze speciale interesse in toont niet leert op school, dan bied ik haar die zelf aan. In dat soort dingen kun je als ouder een aanvullende rol spelen.
Als de sociale en basisveiligheid ontbreekt op school kan een kind niet goed functioneren en leren, en dat valt met zelf wel die veiligheid aanbieden niet op te lossen.
Daar ben ik ook voor gewaarschuwd door Loena inderdaad. Maar ik heb besloten dat me dat geen **** interesseert, eerlijk gezegd.quote:Op vrijdag 16 februari 2007 17:12 schreef Grijs het volgende:
(ons zoontje (6 jr) is hoogbegaafd, hoewel je dat op dit forum schijnbaar niet mag zeggen)
Daar ben ik het mee eens. Ik denk dat je vantevoren niet echt kunt weten hoe er in de praktijk mee omgegaan wordt. Maar als een school aangeeft dat ze nog nooit met hoogbegaafden te maken hebben gehad, lijkt het me onverstandig om een kind dat al een voorsprong heeft daar naartoe te sturen. Want waarschijnlijk hebben ze wel hoogbegaafde leerlingen gehad (statistisch gezien is 1 op de 50 hoogbegaafd), maar ze niet herkend.quote:Op vrijdag 16 februari 2007 17:16 schreef Five_Horizons het volgende:
Dat is wel iets dat wél een lastig issue is: hoe gaan ze daar mee om. Onderpresteren, verveeld zijn, noem maar op. Er wordt íets mee gedaan, dat wel, maar de juiste weg vinden is wel een lastige. En eigenlijk is dat niet persé iets dat met een onderwijstype te maken heeft, maar met de toepassing daarvan door een specifieke leerkracht.
Niet dat dat nu echt een discussie voor dit topic is, maar zoals dat met een hoop dingen gaat (en dat wordt in [OUD] nogal uitvergroot, echt waar) word je afgeschoten als je zoiets ook maar vermoedt en het durft te zeggen.(allemaal in de trant van: "ja ja, omdat jij nou zo niet zo intelligent bent, lijkt je kind ineens heel slim, da's niet hoogbegaafdquote:Op vrijdag 16 februari 2007 17:18 schreef Sugar het volgende:
Waarom vinden jullie dat dan, dat je dat niet mag zeggen hier?
Door ervaringen in het verleden. Je krijgt altijd opmerkingen die nergens op slaan, bijv. dat je je kind niet moet pushen (totaal niet aan de orde), dat iedere ouder z'n kind intelligenter inschat dan ze zijn, of iets van gelijke strekking. Ikzelf zit daar niet zo mee, maar merk wel dat andere ouders daardoor terughoudender zijn om het woord 'hoogbegaafd' in de mond te nemen, of juist opmerkingen maken van "ik denk niet dat zij/hij hoogbegaafd is, maar..." (hoewel ikzelf ook niet direct aan hoogbegaafdheid dachtquote:Op vrijdag 16 februari 2007 17:18 schreef Sugar het volgende:
Waarom vinden jullie dat dan, dat je dat niet mag zeggen hier?
O, OUD valt wat dat betreft wel mee, ik bedoelde meer Fok! is z'n geheel.quote:Op vrijdag 16 februari 2007 17:26 schreef Sugar het volgende:
Oh, ik vind het hier in OUD juist best openminded en begripvol als het om dit soort dingen gaat. Maar ik heb me er niet in verdiept.
Bij 6-7 jarigen (waar het nu over gaat) toch wel al?quote:Op vrijdag 16 februari 2007 20:36 schreef poemojn het volgende:
Maar de meeste kinderen waarover hier geschreven wordt zijn toch ook nog te jong om van hoogbegaafdheid te spreken? Veel meer dan constateren dat een kind op bepaalde gebieden een voorsprong heeft kun je nog niet doen bij baby's/peuters/jonge kleuters.
Oja, nog iets: veel scholen laten het van het kind afhangen of 't moeilijker werk te doen krijgt; ze moeten dan zelf iets pakken uit een moeilijkere kast. Maar omdat veel kinderen zich het liefst bij de groep aanpassen kan het dan zijn dat je kind gaat onderpresteren. Kan dus ook iets zijn om rekening mee te houden (speelt bijv ook snel bij onderwijsmethodes als Montessori die uitgaan van initiatief vh kind al is het dan ook per leerkracht weer verschillend).
Ook op een openbare school wordt aandacht besteed aan het geloof, met als groot voordeel dat het christelijke of katholieke geloof niet als het ware geloof wordt gepresenteerd. Daar leren kinderen juist van alles over meerdere geloven.quote:Op woensdag 14 februari 2007 19:02 schreef Martineke het volgende:
wat een goeie zeg, topic volgt met veel interesse.
als wij Maxim naar de school willen doen die hier 5 min lopen vandaan is, moet ik hem dit jaar inschrijven. daar heb ik over gebeld.
die school is protestants-christelijk, en gericht op dat adaptief wat ik eerder las in dit topic.
ene kant krijg ik de kriebels als ik lees op de website... " Alle activiteiten op de huppeldepupschool worden ondernomen vanuit de Protestants Christelijke levensvisie, waarbij de Bijbel het richtsnoer voor ons handelen is".
maar andere kant, een beetje kennis van het geloof is ook niet verkeerd. want van mij zal hij t niet mee krijgen in ieder geval.
quote:Op vrijdag 16 februari 2007 17:40 schreef Grijs het volgende:
[..]
O, OUD valt wat dat betreft wel mee, ik bedoelde meer Fok! is z'n geheel.
maar dat is nu niet aan de orde, dus maar weer on-topic?
Nee daar wordt ook verteld dat het normaal is dat een karavaanrovende moordenaar 6 jarigen neukt en datje begrip moet hebben voor mensen die meisjes die hun hoofd niet bedekken hoer noemen.quote:Ook op een openbare school wordt aandacht besteed aan het geloof, met als groot voordeel dat het christelijke of katholieke geloof niet als het ware geloof wordt gepresenteerd. Daar leren kinderen juist van alles over meerdere geloven.
Als het plaatsen van dit soort opmerkingen valt onder rooms-katholieke of christelijke normen en waarden, ben ik blij dat ik deze niet heb.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 01:27 schreef desiredbard het volgende:
Nee daar wordt ook verteld dat het normaal is dat een karavaanrovende moordenaar 6 jarigen neukt en datje begrip moet hebben voor mensen die meisjes die hun hoofd niet bedekken hoer noemen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |