Op de pabo vertelden ze altijd "als je het niet weet, zeg dan dat je er op terug komt" En doe dat dan ook, probeer het uit te zoeken en geef het kind dan antwoord. Of zeg dat het je niet gelukt is het antwoord te vinden, maar kom er iig op terug. Zodat je een kind niet het gevoel geeft afgescheept te worden met de loze belofte erop terug te komen.quote:Op dinsdag 28 december 2004 14:04 schreef Anitra het volgende:
En probeer zijn vragen zo goed mogelijk te beantwoorden en l;aat soms ook merken dat mama's ook niet alles weten.
Mij lijkt het dus niet leuk als mijn kind hoogbegaafd is (vooral niet na wat info doorgelezen te hebben), maar het als het wel zo is, is het beter voor hem als ik het niet negeer.quote:Op dinsdag 28 december 2004 14:00 schreef DancingPhoebe het volgende:
Ten eerste, volgens mij willen veel ouders graag dat hun kind hoogbegaafd is en nemen dat dan maar voor zoete koek aan en gaan dan rondbazuinen dat dat zo is, waar het kind niets aan heeft. Dus het lijkt mij verstandig om dit uit te zoeken vooor je kind naar die school gaat.
Dat lijkt me ook, maar hoe kom ik daar achter?quote:Ik denk da tje maar beter zo vroeg mogelijk kunt weten of het echt zo is, want dan kun je het kind de juiste begeleiding en stimulans bieden.
Oei, da's een moeilijke! Dan zou ik de hele dag met pen en papier rond moeten lopen om de vragen op te schrijven waar ik geen antwoord op weet! Ik zeg hem ook dat ik niet alles weet, of dat hij het op een ander moment nog een keer moet vragen of het aan papa moet vragen. 't Zijn niet altijd heel moeilijke vragen, maar vaak vanzelfsprekendheden, waar ik nooit bij stil heb gestaan.quote:Op dinsdag 28 december 2004 14:07 schreef DancingPhoebe het volgende:
[..]
Op de pabo vertelden ze altijd "als je het niet weet, zeg dan dat je er op terug komt" En doe dat dan ook, probeer het uit te zoeken en geef het kind dan antwoord. Of zeg dat het je niet gelukt is het antwoord te vinden, maar kom er iig op terug. Zodat je een kind niet het gevoel geeft afgescheept te worden met de loze belofte erop terug te komen.
Zo bedoel ik het ook. Maar het is helemaal geen schande om tegen je kind te zeggen: sorry mama weet het antwoord ook niet op die vraag. En dan kan je altijd zeggen van dat je samen gaat zoeken naar het antwoord bvquote:Op dinsdag 28 december 2004 14:07 schreef DancingPhoebe het volgende:
[..]
Op de pabo vertelden ze altijd "als je het niet weet, zeg dan dat je er op terug komt" En doe dat dan ook, probeer het uit te zoeken en geef het kind dan antwoord. Of zeg dat het je niet gelukt is het antwoord te vinden, maar kom er iig op terug. Zodat je een kind niet het gevoel geeft afgescheept te worden met de loze belofte erop terug te komen.
Tja, je zou eens je huisarts kunnen bellen. Die zal allicht zijn weg weten tussen de instanties en mogelijkheden.quote:Op dinsdag 28 december 2004 14:13 schreef Grijs het volgende:
Dat lijkt me ook, maar hoe kom ik daar achter?
Dat zegt toch niet alles. Zo had mijn zusje een klasgenootje dat ook al voor de basisschool kon lezen, maar dat eigenlijk niet beter ging lezen. Toen de rest van de klas eenmaal leesonderwijs kreeg, zaten ze binnen korte tijd op hetzelfde niveau als het meisje in questie, sterker nog, het betreffende meisje is uiteindelijk een probleemkindje geworden.quote:Op dinsdag 28 december 2004 14:18 schreef Sandyman het volgende:
Ik kan ook verklappen dat hij inderdaad redelijk voorloopt voor zijn leeftijd. Ze beginnen op de basisschool namelijk normaal gesproken pas met lezen in groep 3. En in groep 3 zijn er nog genoeg kinderen die niet alle letters van het alfabet kunnen. Alleen daarom al zou ik inderdaad hier meer info over proberen te verzamelen.
Die ruimte voor het individu is er niet op de basisschool, maar op de middelbare school vaak zelfs nog minder en op de universiteit vaak ook niet (verschilt wel per studie). Als kind moet je dus altijd zelf uitdagingen zien te vinden en dat kan je maar beter zo vroeg mogelijk leren in plaats van van de school te verwachten dat ze extra aandacht geven aan het kind dat sneller leert. Veel scholen zeggen wel dat ze dat doen, maar in praktijk komt daar weinig van terecht. Jammer, maar waar.quote:Op dinsdag 28 december 2004 14:16 schreef innovative het volgende:
Uit eigen ervaring, als "snelle" en "gedreven" leerlinge (geen idee wat mijn IQ is, het is nooit getest en daar ben ik blij om ook), kan ik zeggen dat het ontzettend vervelend is als basisscholen niet inspelen op jouw tempo. Je verveelt je, dingen zijn te simpel, vaak gaan kinderen klieren onderling of anderen van het werk afhouden. Het probleem is echter dat een snellere leerling veel extra aandacht nodig heeft, al is het alleen maar omdat het extra werk moet worden nagekeken. Die tijd is er vaak niet.
Ik denk dat dat laatste eerder gebeurt als een kind dat toevallig wat sneller/slimmer is dan gemiddeld naar allerlei huisartsen en instanties gesleept wordt.quote:Op dinsdag 28 december 2004 14:21 schreef DancingPhoebe het volgende:
@Innovative, het lijkt mij juist handig om te weten waar je met je kind aan toe bent, zodat je het kind op de juiste manier kunt stimuleren als het wel zo is en het niet een richting op "dwingt" waar hij niet thuis hoort als het niet zo is.
Daar heb ik zelf ook wel ervaring mee (ik ben niet hoogbegaafd, maar zat als 'vwo-er' op de basisschool tussen 'mavo-ers' en mijn man ook (waarvan ik sterke vermoedens heb dat hij hoogbegaafd is)quote:Op dinsdag 28 december 2004 14:16 schreef innovative het volgende:
Uit eigen ervaring, als "snelle" en "gedreven" leerlinge (geen idee wat mijn IQ is, het is nooit getest en daar ben ik blij om ook), kan ik zeggen dat het ontzettend vervelend is als basisscholen niet inspelen op jouw tempo. Je verveelt je, dingen zijn te simpel, vaak gaan kinderen klieren onderling of anderen van het werk afhouden. Het probleem is echter dat een snellere leerling veel extra aandacht nodig heeft, al is het alleen maar omdat het extra werk moet worden nagekeken. Die tijd is er vaak niet. Overleg dan ook met de leerkracht hoe jij zelf een rol kunt spelen in dit geheel, door bijvoorbeeld werkstukjes na te kijken of een lesjes uit een vreemde taal thuis te corrigeren.
Dat ben ik niet met je eens. Van mijn man heb ik dus sterke vermoedens dat hij hoogbegaafd is. Dat was iets wat ik nooit belangrijk vond (en hij ook niet). Het gaat me niet om 'erkenning van zijn superieur zijn', want hoogbegaafden zijn niet superieur, net zo min als mensen met een leerachterstand minderwaardig zijn. Maar beide hebben ze extra aandacht nodig en daar gaat het me om.quote:Met betrekking tot testen of het kind hoogbegaafd is, dat lijkt me nergens voor nodig. Je merkt het vanzelf wanneer een kind voor loopt op de rest, daar is geen cijfertje in de vorm van het IQ voor nodig. Mijn ervaring is dat kinderen die getest zijn, hier mee gaan lopen schermen. Kinderen die van zichzelf weten begaafd of hoogbegaafd te zijn worden vaak onuitstaanbaar en gaan zich beter voelen dan anderen, terwijl dat nergens voor nodig is. Een optie is om niet aan je kind te laten blijken dat het een hoog IQ heeft, maar ook dan heb je er maar weinig aan. Zelf je kind in de gaten houden en hier met regelmaat over praten met de leraren volstaat over het algemeen.
Dat ben ik niet met je eens. Als een kind sneller en slimmer is dan de rest merk je dat, daar is geen extra maatstaf voor nodig. Ik spreek nu uit eigen ervaring, maar als een kind zich gaat vervelen dan uit het dat, meestal door vervelend gedrag, geklier. Op zo'n moment moet je hier op inspelen en er over praten, proberen om uit te vinden wat je kind graag zou willen. Ik heb vanaf groep 3 zelf aangegeven dat ik extra werk wilde op de momenten dat ik me verveelde. Helaas zat ik op een basisschool die niet wilde snappen dat er slimmere kinderen rondlopen (ik was niet de enige die zich kapot verveelde, en uiteindelijk hebben ze naar aanleiding van ervaringen met mij en een klasgenoot jaren later toch maar een speciaal leerplan ingesteld), maar ik kon altijd zelf mijn moeder sturen om weer eens even om extra werk te gaan zeuren (wat zullen ze een hekel aan haar hebben gehad).quote:Op dinsdag 28 december 2004 14:21 schreef DancingPhoebe het volgende:
[..]
Tja, je zou eens je huisarts kunnen bellen. Die zal allicht zijn weg weten tussen de instanties en mogelijkheden.
@Innovative, het lijkt mij juist handig om te weten waar je met je kind aan toe bent, zodat je het kind op de juiste manier kunt stimuleren als het wel zo is en het niet een richting op "dwingt" waar hij niet thuis hoort als het niet zo is. Als je weet hoe het zit kun je een beter plan trekken toch?
Inderdaad. Iedereen die slim is (en sowieso iedereen in het algemeen) zal moeten leren zijn weg te vinden in deze wereld zonder aan het handje genomen te worden. Onderschat de veerkracht en de eigen creativiteit van kinderen niet! Van alle slimme kinderen en volwassenen is er maar een heel klein percentage dat daar problemen mee heeft (en dan nog betwijfel ik hevig of die problemen niet ergens anders vandaan komen)quote:Op dinsdag 28 december 2004 14:28 schreef _Boo_ het volgende:
Die ruimte voor het individu is er niet op de basisschool, maar op de middelbare school vaak zelfs nog minder en op de universiteit vaak ook niet (verschilt wel per studie). Als kind moet je dus altijd zelf uitdagingen zien te vinden en dat kan je maar beter zo vroeg mogelijk leren in plaats van van de school te verwachten dat ze extra aandacht geven aan het kind dat sneller leert.
Kind naar school sturen (doe je al) en contact houden met de leerkrachten, dan hoor je als het goed is wel of het waar is (ik ga er even vanuit dat het een goeie school is).quote:Op dinsdag 28 december 2004 14:13 schreef Grijs het volgende:
Dat lijkt me ook, maar hoe kom ik daar achter?
Ik heb zelf geen ervaring met Montessori-onderwijs, maar als je kind dan toch slimmer/sneller is dan gemiddeld lijkt dat systeem me wel heel veel voordelen hebben t.o.v. "traditioneel" basisonderwijs, ja. Van zes jaar lang met de veel langzamere meute moeten meelopen word je niet erg gelukkig, ook al roep ik dan wel dat kinderen creatief genoeg zijn om zich dan toch op de 1 of andere manier aangenaam bezig te leren houden hoeven we het ze natuurlijk niet moeilijker te maken dan nodig isquote:Op dinsdag 28 december 2004 14:27 schreef Loena-tik- het volgende:
Verder hebben we wel een school gezocht die past bij Connor( maar welke ouder doet dat niet), de keus is voor ons gevallen op Montessorionderwijs, er wordt veel nadruk gelegd op sociale vaardigheden en de kinderen werken op hun eigen tempo. Je kunt dus voorlopen op de rest zonder dat andere kinderen daar erg in hebben.
Het lastige is dat kinderen die van zichzelf wéten hoogbegaafd te zijn, zich hier negen van de tien keer ook naar gaan gedragen...quote:Op dinsdag 28 december 2004 14:29 schreef Grijs het volgende:
Dat ben ik niet met je eens. Van mijn man heb ik dus sterke vermoedens dat hij hoogbegaafd is. Dat was iets wat ik nooit belangrijk vond (en hij ook niet). Het gaat me niet om 'erkenning van zijn superieur zijn', want hoogbegaafden zijn niet superieur, net zo min als mensen met een leerachterstand minderwaardig zijn. Maar beide hebben ze extra aandacht nodig en daar gaat het me om.
Mijn man heeft bijna een jaar thuisgezeten (tegen een burn-out aan, volgens de psycholoog). Volgens de psycholoog had hij last van 'understress' en had hij meer uitdaging nodig. Nu las ik dat dat bij hoogbegaafden (die daar op latere leeftijd achter komen) ook veel voorkomt. Dat wil ik dus bij Daan voorkomen.
Dat is denk ik (hoop ik) ook een gevolg van opvoeding.quote:Op dinsdag 28 december 2004 14:41 schreef innovative het volgende:
Het lastige is dat kinderen die van zichzelf wéten hoogbegaafd te zijn, zich hier negen van de tien keer ook naar gaan gedragen...
Waarom en tegenover wie moet hij zich bewijzen?quote:Overigens helpt het stempeltje niks. Mijn vriend is getest op jonge leeftijd (7 oid) en is of net wel of net niet hoogbegaafd (dat vergeet ik steeds). Ondanks dat het van hem bekend was, is hij tegen dezelfde dingen aangelopen als ik. Ook hij heeft beneden zijn niveau moeten werken, ook hij zich ook jaren lang geergerd aan anderen (we doen het allebei nog steeds, ook al zitten we nu beiden op het hoogst mogelijke niveau...) Hoewel hij getest was, heeft het niet geholpen. Sterker nog, hij moet zich harder bewijzen dan ik nu moet doen.
Dat ben ik met je eens. Waar het mij om gaat is dat de valkuilen bekend zijn, zodat we daar enigszins op in kunnen spelen.quote:Understress zul je altijd tegenkomen als je sneller en slimmer bent dan de middenmoot. Helaas ben je zelf de enige die hier iets aan kan doen. Als je studie niet uitdagend genoeg is, moet je er iets bij gaan doen. Als je baan te saai is, moet je er iets extra's bij gaan doen. Door alleen te schermen met "hoogbegaafd" krijg je echt geen spannender werk oid, of puur andere leerstof. Dat krijg je als je jezelf capabel toont voor die positie, of voor die extra's. Dat bereik je door jezelf op de kaart te zetten, jezelf uit te dagen en te toetsen, telkens opnieuw. Ik vind mijn studie saai, dus leer ik mezelf spaans of zoek ik een leuke commissie om te doen op mijn faculteit. Daar zul je altijd zelf achteraan moeten, of je nou een getalsmatige waarde aan je intelligentie toegekend hebt gekregen of niet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |