Die puntgave sociaal darwinisten als jij zouden ze in een museum moeten tentoonstellenquote:Op woensdag 14 februari 2007 21:17 schreef Schaduwtje het volgende:
[..]
Als je al gepest zou worden had ik ook niet verwacht dat je dat hier nu aan mij zou toegeven.
Pesten is trouwens heel normaal en komt zowel in het dierenrijk als in de grote mensenwereld voor: in elke laag van de samenleving, op elk niveau, binnen elke structuur, zowel openlijk als heimelijk. Het heeft overigens een prima biologische functie: de zwakste schakel eruit pikken maakt de groep sterker.
Dat jij jezelf sociaal superieur voelt gaat daar in ieder geval niks aan veranderen.![]()
Bedankt voor je zeer verlichtte, superieure en vooral inhoudelijke denkbeelden.quote:Op woensdag 14 februari 2007 21:29 schreef Filatelistfetisjist het volgende:
[..]
Die puntgave sociaal darwinisten als jij zouden ze in een museum moeten tentoonstellenIk dacht dat ze al lang en breed uitgestorven waren.
Jij bent altijd welkom om te zuigen aan de tepel der wijsheid.quote:Op woensdag 14 februari 2007 21:37 schreef Schaduwtje het volgende:
[..]
Bedankt voor je zeer verlichtte, superieure en vooral inhoudelijke denkbeelden.![]()
Ik ben het in ieder geval wel met hem eens. En ik snap eigenlijk niet hoe iemand het hier niet mee eens kan zijn...?quote:Op woensdag 14 februari 2007 21:29 schreef Filatelistfetisjist het volgende:
[..]
Die puntgave sociaal darwinisten als jij zouden ze in een museum moeten tentoonstellenIk dacht dat ze al lang en breed uitgestorven waren.
Een collega neerhalen om het groepsgevoel te vergroten is okee, omdat dieren ook groepsgenoten uitstoten?quote:Op woensdag 14 februari 2007 21:50 schreef HenryHill het volgende:
[..]
Ik ben het in ieder geval wel met hem eens. En ik snap eigenlijk niet hoe iemand het hier niet mee eens kan zijn...?
Heeft niks te maken met groepsgevoel, 't gaat er gewoon om dat je wordt ingeschat op je weerbaarheid, dat gebeurt bij dieren evengoed als bij mensen. En iemand die gepest wordt is allang daarvoor uitgeprobeerd en te licht bevonden.quote:Op woensdag 14 februari 2007 21:53 schreef Filatelistfetisjist het volgende:
[..]
Een collega neerhalen om het groepsgevoel te vergroten is okee, omdat dieren ook groepsgenoten uitstoten?
Nee, dat heb ik helemaal niet gezegd. Ik heb niet gezegd dat "een collega neerhalen okee is", of dat het voorkomen in het dierenrijk een reden zou zijn om dit in het "mensenrijk" ook te gaan toepassen.quote:Op woensdag 14 februari 2007 21:53 schreef Filatelistfetisjist het volgende:
[..]
Een collega neerhalen om het groepsgevoel te vergroten is okee, omdat dieren ook groepsgenoten uitstoten?
Het is dus geen aangeleerd gedrag, maar het bestaat gewoon. Het is deel van het groepsproces. Kinderen doen dit sowieso automatisch. Volwassenen ook, maar daar neemt het hoogstens wat doordachtere en verborgenere aspecten aan. Verschil tussen geslacht is er ook nauwelijks wat dat betreft. Vrouwen doen het zelfs iets meer dan mannen. Weer een quote van wikipedia:quote:Onderzoek heeft aangetoond dat de omvang en de verschijningsvorm van pesten in Noord-, Midden- en Zuid-Europa vrijwel identiek is. Ook in de Verenigde Staten en Japan komt het voor.
Jouw opmerking is zeggen als dat "omdat dieren aan natuurlijke selectie doen, gebeurt dan bij mensen nog niet", of om wat meer contrast te geven "omdat dieren zwaartekracht ondervinden, geldt dit voor mensen nog niet".quote:Statistics show that one in six experiences bullying at work. In terms of gender, more than half of all bullies are female (58%), with the vast majority of bullying targets also being women (80%).
Als de realiteit niet prettig genoeg is, dan ontken je die toch gewoon?quote:Op woensdag 14 februari 2007 22:02 schreef HenryHill het volgende:
[..]
Heeft niks te maken met groepsgevoel, 't gaat er gewoon om dat je wordt ingeschat op je weerbaarheid, dat gebeurt bij dieren evengoed als bij mensen. En iemand die gepest wordt is allang daarvoor uitgeprobeerd en te licht bevonden.
En voor het geval je heel idealistisch vind dat dat nergens voor nodig is, omdat je als collega's allemaal gelijk bent, en de chef de enige is die wat te vertellen heeft, dan zul je waarschijnlijk ook heel wat rotklusjes in je schoenen geschoven krijgen...
Niet van je chef, maar van je collega's.
Je test iemand niet op weerbaarheid door achter zijn rug om bijvoorbeeld opmerkingen te maken over zijn/haar kapsel. Bovendien kan er enkel effectief gepest worden bij de gratie van een domme meute die kritiekloos meelacht. Jij vindt mij idealistisch, maar ik heb werkplekken gezien waar iedereen in zijn waarde werd gelaten. Waarom een potentieel waardevolle collega de kans en ondersteuning ontzeggen om zijn potentie waar te maken. Je hoeft niet iedereen te mogen, maar professionaliteit en enig fatsoen zijn toch wel op te roepen?quote:Op woensdag 14 februari 2007 22:02 schreef HenryHill het volgende:
[..]
Heeft niks te maken met groepsgevoel, 't gaat er gewoon om dat je wordt ingeschat op je weerbaarheid, dat gebeurt bij dieren evengoed als bij mensen. En iemand die gepest wordt is allang daarvoor uitgeprobeerd en te licht bevonden.
Dit snap ik niet. Als ik vind dat collega's met eenzelfde minimum aan respect behandeld kunnen worden krijg ik door mijn collega's kutklusjes in de schoenen geschovenquote:En voor het geval je heel idealistisch vind dat dat nergens voor nodig is, omdat je als collega's allemaal gelijk bent, en de chef de enige is die wat te vertellen heeft, dan zul je waarschijnlijk ook heel wat rotklusjes in je schoenen geschoven krijgen...
Niet van je chef, maar van je collega's.
Nee, wat jij zegt is: omdat dieren het doen, moeten we maar accepteren dat mensen het ook doen. Daar ben ik het niet mee eens. Jouw argumenten kunnen ook gebruikt worden om moord maar te accepteren.quote:Op woensdag 14 februari 2007 22:12 schreef Schaduwtje het volgende:
[..]
Jouw opmerking is zeggen als dat "omdat dieren aan natuurlijke selectie doen, gebeurt dan bij mensen nog niet", of om wat meer contrast te geven "omdat dieren zwaartekracht ondervinden, geldt dit voor mensen nog niet".
Voor het geval het grote geheim nog niet aan je is verklapt: mensen zijn ook gewoon dieren.quote:Op woensdag 14 februari 2007 22:18 schreef Filatelistfetisjist het volgende:
[..]
Nee, wat jij zegt is: omdat dieren het doen, moeten we maar accepteren dat mensen het ook doen. Daar ben ik het niet mee eens. Jouw argumenten kunnen ook gebruikt worden om moord maar te accepteren.
Met empathisch vermogen waarvan ik hoop dat die bij sommige mensen andere instincten wel de kop weet in te drukken.quote:Op woensdag 14 februari 2007 22:23 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Voor het geval het grote geheim nog niet aan je is verklapt: mensen zijn ook gewoon dieren.
Chimpansees vermoorden elkaar ook. Daarbij vermoorden andere jonge dieren vaak een zwakkere broer/zus om de eigen overlevingskansen te vergroten. Maar dat maakt het bij ons niet goed/noodzakelijk.quote:En volgens mij zijn mensen de enige dieren die doelbewust elkaar vermoorden.
Vergis je niet, als je de verkeerde in zeik zet, dan weet je dat snel genoeg en dan denk je de volgende keer wel 2 keer na voordat je het weer probeert.quote:Op woensdag 14 februari 2007 22:15 schreef Filatelistfetisjist het volgende:
[..]
Je test iemand niet op weerbaarheid door achter zijn rug om bijvoorbeeld opmerkingen te maken over zijn/haar kapsel. Bovendien kan er enkel effectief gepest worden bij de gratie van een domme meute die kritiekloos meelacht sukkel die zich alles laat welgevallen.
Fatsoen is een gunst die een ander je gunt. En ik bepaal liever zelf wat mijn grenzen zijn in plaats van ze over te laten aan wat een ander 'fatsoenlijk' vindt. Misschien dat jij daar anders over denkt...quote:Waarom een potentieel waardevolle collega de kans en ondersteuning ontzeggen om zijn potentie waar te maken. Je hoeft niet iedereen te mogen, maar professionaliteit en enig fatsoen zijn toch wel op te roepen?
Nee, het gaat erom dat als je dat gelooft, dat je dan waarschijnlijk niet in de gaten hebt hoe het spel gespeeld wordt en dat jij "uit fatsoen, want dat heb je toch voor elkaar over" wonderbaarlijk genoeg eindigt met de rotklusjes.quote:Dit snap ik niet. Als ik vind dat collega's met eenzelfde minimum aan respect behandeld kunnen worden krijg ik door mijn collega's kutklusjes in de schoenen geschoven![]()
Moord, zoals dieren andere dieren doden voor voedsel, wat wij de voedselindustrie noemen en wat we geindustriliseerd hebben? Moord op soortgenoten komt in de natuur niet heel vaak voor hoor.quote:Op woensdag 14 februari 2007 22:18 schreef Filatelistfetisjist het volgende:
Nee, wat jij zegt is: omdat dieren het doen, moeten we maar accepteren dat mensen het ook doen. Daar ben ik het niet mee eens. Jouw argumenten kunnen ook gebruikt worden om moord maar te accepteren.
Jij hebt het over openlijk pesten, ik heb het over heimelijk pesten. Wel een verschilquote:Op woensdag 14 februari 2007 22:33 schreef HenryHill het volgende:
[..]
Vergis je niet, als je de verkeerde in zeik zet, dan weet je dat snel genoeg en dan denk je de volgende keer wel 2 keer na voordat je het weer probeert.
quote:[..]
Fatsoen is een gunst die een ander je gunt. En ik bepaal liever zelf wat mijn grenzen zijn in plaats van ze over te laten aan wat een ander 'fatsoenlijk' vindt. Misschien dat jij daar anders over denkt...
Ik zie alleen geen noodzaak voor het spel.quote:Nee, het gaat erom dat als je dat gelooft, dat je dan waarschijnlijk niet in de gaten hebt hoe het spel gespeeld wordt en dat jij "uit fatsoen, want dat heb je toch voor elkaar over" wonderbaarlijk genoeg eindigt met de rotklusjes.
Niet noodzakelijk?quote:Op woensdag 14 februari 2007 22:27 schreef Filatelistfetisjist het volgende:
Chimpansees vermoorden elkaar ook. Daarbij vermoorden andere jonge dieren vaak een zwakkere broer/zus om de eigen overlevingskansen te vergroten. Maar dat maakt het bij ons niet goed/noodzakelijk.
Kom ik toch weer terug op de chimpanseesquote:Op woensdag 14 februari 2007 22:33 schreef Schaduwtje het volgende:
[..]
Moord, zoals dieren andere dieren doden voor voedsel, wat wij de voedselindustrie noemen en wat we geindustriliseerd hebben? Moord op soortgenoten komt in de natuur niet heel vaak voor hoor.
Wat zeg je dan? Ik beweer toch ook niet dat pesten niet gebeurtquote:Verder, waar zeg ik dat je het maar moet accepteren? Ik zeg dat het een natuurlijk proces is en dat het in de menselijke natuur zit. Wil niet zeggen dat we er niks aan moeten of kunnen doen. Tegen moord moeten we ook wat doen al gaan we dat natuurlijk ook nooit uitgebannen krijgen.
Ja en nee. De overeenkomst is dat men je uitprobeert op wat je over je kant laat gaan. In een gevangenis kan dat heel lomp gaan, op een kantoor speelt men dat spel veel subtieler. Maar aan het einde van de dag is wel bepaald wie shit van wie pikt.quote:Op woensdag 14 februari 2007 22:38 schreef Filatelistfetisjist het volgende:
[..]
Jij hebt het over openlijk pesten, ik heb het over heimelijk pesten. Wel een verschil
Noodzaak. De noodzaak is dat je weet wie boven je staat (en waarvoor je op moet passen) en wie je in de zeik kan zetten en jouw zooi kan laten opruimen.quote:Ik zie alleen geen noodzaak voor het spel.
Hitler heeft overigens zelfmoord gepleegdquote:Op woensdag 14 februari 2007 22:41 schreef Schaduwtje het volgende:
[..]
Niet noodzakelijk?
Hier een wat sterke vergelijjking om te laten zien dat we moord in sommige gevallen best ok vinden.
De geallieerden heb Hitler ook vermoord om de overlevingskansen van de mensen in het Westen te vergroten. Dat vonden wij destijds en nu nog ook erg goed en noodzakelijk. Ook nu sturen wij soldaten naar gebieden met "vredesmissies", waarbij ook "doden" vallen (wat we in dat geval ineens geen moord noemen), die (of je nu persoonlijk met een individuele missie eens bent of niet) het bestaansleven in het algemeen horen te verbeteren. Ook uit naam van de VN. Dat vindt de overgrote meerderheid prima ok.
*ja, ik vind hitler-vergelijkingen over het algemeen ook niet tof, maar in dit geval vind ik het wel kunnen, omdat het mijn punt duidelijk maakt
Nee hoor, mij gebeurt het niet. En ik weet ook waarom niet.quote:Op woensdag 14 februari 2007 22:49 schreef Asics het volgende:
Jaaaa pesten op het werk erg leuk . . .
pas op het kan ook JOU gebeuren en dan piep je wel enders
het kan IEDEREEN overkomen, ook jouquote:Op woensdag 14 februari 2007 22:50 schreef HenryHill het volgende:
[..]
Nee hoor, mij gebeurt het niet. En ik weet ook waarom niet.
Mijn slotwoorden maar van de avondquote:Op woensdag 14 februari 2007 22:47 schreef HenryHill het volgende:
[..]
Ja en nee. De overeenkomst is dat men je uitprobeert op wat je over je kant laat gaan. In een gevangenis kan dat heel lomp gaan, op een kantoor speelt men dat spel veel subtieler. Maar aan het einde van de dag is wel bepaald wie shit van wie pikt.
[..]
Noodzaak. De noodzaak is dat je weet wie boven je staat (en waarvoor je op moet passen) en wie je in de zeik kan zetten en jouw zooi kan laten opruimen.
"Ja maar dat is niet netjes / eerlijk / etc.". Nee dat klopt, en je hoeft het er ook niet mee eens te zijn. Accepteren dat het zo werkt is genoeg.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |