abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_46310385
quote:
Op woensdag 14 februari 2007 21:17 schreef Schaduwtje het volgende:

[..]

Als je al gepest zou worden had ik ook niet verwacht dat je dat hier nu aan mij zou toegeven.

Pesten is trouwens heel normaal en komt zowel in het dierenrijk als in de grote mensenwereld voor: in elke laag van de samenleving, op elk niveau, binnen elke structuur, zowel openlijk als heimelijk. Het heeft overigens een prima biologische functie: de zwakste schakel eruit pikken maakt de groep sterker.

Dat jij jezelf sociaal superieur voelt gaat daar in ieder geval niks aan veranderen.
Die puntgave sociaal darwinisten als jij zouden ze in een museum moeten tentoonstellen Ik dacht dat ze al lang en breed uitgestorven waren.
pi_46310873
quote:
Op woensdag 14 februari 2007 21:29 schreef Filatelistfetisjist het volgende:

[..]

Die puntgave sociaal darwinisten als jij zouden ze in een museum moeten tentoonstellen Ik dacht dat ze al lang en breed uitgestorven waren.
Bedankt voor je zeer verlichtte, superieure en vooral inhoudelijke denkbeelden.
pi_46310969
quote:
Op woensdag 14 februari 2007 21:37 schreef Schaduwtje het volgende:

[..]

Bedankt voor je zeer verlichtte, superieure en vooral inhoudelijke denkbeelden.
Jij bent altijd welkom om te zuigen aan de tepel der wijsheid.
  woensdag 14 februari 2007 @ 21:50:56 #54
67978 HenryHill
Fake it 'till you make it
pi_46311693
quote:
Op woensdag 14 februari 2007 21:29 schreef Filatelistfetisjist het volgende:

[..]

Ik ben het in ieder geval wel met hem eens. En ik snap eigenlijk niet hoe iemand het hier niet mee eens kan zijn...?
So this is how liberty dies... with thunderous applause.
Truth? What's so great about the truth? Try lying for a change, it's the currency of the world
pi_46311844
quote:
Op woensdag 14 februari 2007 21:50 schreef HenryHill het volgende:

[..]

Ik ben het in ieder geval wel met hem eens. En ik snap eigenlijk niet hoe iemand het hier niet mee eens kan zijn...?
Een collega neerhalen om het groepsgevoel te vergroten is okee, omdat dieren ook groepsgenoten uitstoten?
  woensdag 14 februari 2007 @ 22:02:39 #56
67978 HenryHill
pi_46312402
quote:
Op woensdag 14 februari 2007 21:53 schreef Filatelistfetisjist het volgende:

[..]

Een collega neerhalen om het groepsgevoel te vergroten is okee, omdat dieren ook groepsgenoten uitstoten?
Heeft niks te maken met groepsgevoel, 't gaat er gewoon om dat je wordt ingeschat op je weerbaarheid, dat gebeurt bij dieren evengoed als bij mensen. En iemand die gepest wordt is allang daarvoor uitgeprobeerd en te licht bevonden.

En voor het geval je heel idealistisch vind dat dat nergens voor nodig is, omdat je als collega's allemaal gelijk bent, en de chef de enige is die wat te vertellen heeft, dan zul je waarschijnlijk ook heel wat rotklusjes in je schoenen geschoven krijgen...

Niet van je chef, maar van je collega's.
Truth? What's so great about the truth? Try lying for a change, it's the currency of the world
pi_46312945
quote:
Op woensdag 14 februari 2007 21:53 schreef Filatelistfetisjist het volgende:

[..]

Nee, dat heb ik helemaal niet gezegd. Ik heb niet gezegd dat "een collega neerhalen okee is", of dat het voorkomen in het dierenrijk een reden zou zijn om dit in het "mensenrijk" ook te gaan toepassen.

Wat zeg ik dan wel?
De zwaktste schakel uit de groep verstoten is beter voor de groep. Daarom zie je dit gedrag overal in groepen binnen de natuur, simpelweg omdat de groepen die dit doen een grotere kans van succes hebben en daarom overblijven. De mensen zijn hier niet van uitgezonderd, ook al vinden wij onszelf hoog verheven boven dieren, omdat we een "beschaving" hebben. Je kunt het ook gewoon meten. Om wikipedia even te citeren:
quote:
Onderzoek heeft aangetoond dat de omvang en de verschijningsvorm van pesten in Noord-, Midden- en Zuid-Europa vrijwel identiek is. Ook in de Verenigde Staten en Japan komt het voor.
Het is dus geen aangeleerd gedrag, maar het bestaat gewoon. Het is deel van het groepsproces. Kinderen doen dit sowieso automatisch. Volwassenen ook, maar daar neemt het hoogstens wat doordachtere en verborgenere aspecten aan. Verschil tussen geslacht is er ook nauwelijks wat dat betreft. Vrouwen doen het zelfs iets meer dan mannen. Weer een quote van wikipedia:
quote:
Statistics show that one in six experiences bullying at work. In terms of gender, more than half of all bullies are female (58%), with the vast majority of bullying targets also being women (80%).
Jouw opmerking is zeggen als dat "omdat dieren aan natuurlijke selectie doen, gebeurt dan bij mensen nog niet", of om wat meer contrast te geven "omdat dieren zwaartekracht ondervinden, geldt dit voor mensen nog niet".
pi_46313026
quote:
Op woensdag 14 februari 2007 22:02 schreef HenryHill het volgende:

[..]

Heeft niks te maken met groepsgevoel, 't gaat er gewoon om dat je wordt ingeschat op je weerbaarheid, dat gebeurt bij dieren evengoed als bij mensen. En iemand die gepest wordt is allang daarvoor uitgeprobeerd en te licht bevonden.

En voor het geval je heel idealistisch vind dat dat nergens voor nodig is, omdat je als collega's allemaal gelijk bent, en de chef de enige is die wat te vertellen heeft, dan zul je waarschijnlijk ook heel wat rotklusjes in je schoenen geschoven krijgen...

Als de realiteit niet prettig genoeg is, dan ontken je die toch gewoon?
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_46313103
quote:
Op woensdag 14 februari 2007 22:02 schreef HenryHill het volgende:

[..]

Je test iemand niet op weerbaarheid door achter zijn rug om bijvoorbeeld opmerkingen te maken over zijn/haar kapsel. Bovendien kan er enkel effectief gepest worden bij de gratie van een domme meute die kritiekloos meelacht. Jij vindt mij idealistisch, maar ik heb werkplekken gezien waar iedereen in zijn waarde werd gelaten. Waarom een potentieel waardevolle collega de kans en ondersteuning ontzeggen om zijn potentie waar te maken. Je hoeft niet iedereen te mogen, maar professionaliteit en enig fatsoen zijn toch wel op te roepen?
quote:

Dit snap ik niet. Als ik vind dat collega's met eenzelfde minimum aan respect behandeld kunnen worden krijg ik door mijn collega's kutklusjes in de schoenen geschoven
pi_46313285
quote:
Op woensdag 14 februari 2007 22:12 schreef Schaduwtje het volgende:
[..]

Jouw opmerking is zeggen als dat "omdat dieren aan natuurlijke selectie doen, gebeurt dan bij mensen nog niet", of om wat meer contrast te geven "omdat dieren zwaartekracht ondervinden, geldt dit voor mensen nog niet".
Nee, wat jij zegt is: omdat dieren het doen, moeten we maar accepteren dat mensen het ook doen. Daar ben ik het niet mee eens. Jouw argumenten kunnen ook gebruikt worden om moord maar te accepteren.
pi_46313519
quote:
Op woensdag 14 februari 2007 22:18 schreef Filatelistfetisjist het volgende:

[..]

Nee, wat jij zegt is: omdat dieren het doen, moeten we maar accepteren dat mensen het ook doen. Daar ben ik het niet mee eens. Jouw argumenten kunnen ook gebruikt worden om moord maar te accepteren.
Voor het geval het grote geheim nog niet aan je is verklapt: mensen zijn ook gewoon dieren.

En volgens mij zijn mensen de enige dieren die doelbewust elkaar vermoorden.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_46313760
quote:
Op woensdag 14 februari 2007 22:23 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Voor het geval het grote geheim nog niet aan je is verklapt: mensen zijn ook gewoon dieren.
Met empathisch vermogen waarvan ik hoop dat die bij sommige mensen andere instincten wel de kop weet in te drukken.
quote:
En volgens mij zijn mensen de enige dieren die doelbewust elkaar vermoorden.
Chimpansees vermoorden elkaar ook. Daarbij vermoorden andere jonge dieren vaak een zwakkere broer/zus om de eigen overlevingskansen te vergroten. Maar dat maakt het bij ons niet goed/noodzakelijk.
pi_46313910
Pesten is natuurlijk ook in the eye of the beholder. Bij ons heeft een nieuwe collega zichzelf vanaf dag 1 dermate onmogelijk gemaakt door haar arrogante houding, haar dedain voor iedereen die niet zulke topdiploma's heeft als zij, haar geklaag over de kwaliteiten van de zwangere collega die zij (deels) verving en haar gejammer dat het salaris toch wel echt veel te min was voor iemand zo briljant als zij, dat ik nu liever bij anderen aanschuif in de pauze en zo denken er wel meer over. Zij vindt nu dat ze stelselmatig wordt weggetreiterd.

Verder is het bij ons nogal een rommeltje en iedereen vindt dat grappig, zo heb ik bijv. na vier jaar hier werken nog steeds geen sleutel van een bepaalde kast, en da's niet erg, want daar weet ik altijd wel een mouw aan te passen en ik vind het ook wel horen bij de charme van mijn afdeling dat die sleutel er na vier jaar nog steeds niet is Zij echter ziet in het feit dat zij na een half jaar ook nog steeds geen sleutel heeft een bewijs van het feit dat zij stelselmatig wordt tegengewerkt en dat het functioneren haar onmogelijk wordt gemaakt.

Die gaat door haar eigen communicatieve vaardigheden de proeftijd niet doorkomen, en verschijnt wellicht daarna in een tijdschrift in een artikel over 'weggepest worden van je werk'. Tsja.
  woensdag 14 februari 2007 @ 22:33:28 #64
67978 HenryHill
pi_46314124
quote:
Op woensdag 14 februari 2007 22:15 schreef Filatelistfetisjist het volgende:

[..]

Je test iemand niet op weerbaarheid door achter zijn rug om bijvoorbeeld opmerkingen te maken over zijn/haar kapsel. Bovendien kan er enkel effectief gepest worden bij de gratie van een domme meute die kritiekloos meelacht sukkel die zich alles laat welgevallen.
Vergis je niet, als je de verkeerde in zeik zet, dan weet je dat snel genoeg en dan denk je de volgende keer wel 2 keer na voordat je het weer probeert.
quote:
Waarom een potentieel waardevolle collega de kans en ondersteuning ontzeggen om zijn potentie waar te maken. Je hoeft niet iedereen te mogen, maar professionaliteit en enig fatsoen zijn toch wel op te roepen?
Fatsoen is een gunst die een ander je gunt. En ik bepaal liever zelf wat mijn grenzen zijn in plaats van ze over te laten aan wat een ander 'fatsoenlijk' vindt. Misschien dat jij daar anders over denkt...
quote:
Dit snap ik niet. Als ik vind dat collega's met eenzelfde minimum aan respect behandeld kunnen worden krijg ik door mijn collega's kutklusjes in de schoenen geschoven
Nee, het gaat erom dat als je dat gelooft, dat je dan waarschijnlijk niet in de gaten hebt hoe het spel gespeeld wordt en dat jij "uit fatsoen, want dat heb je toch voor elkaar over" wonderbaarlijk genoeg eindigt met de rotklusjes.
pi_46314140
quote:
Op woensdag 14 februari 2007 22:18 schreef Filatelistfetisjist het volgende:
Moord, zoals dieren andere dieren doden voor voedsel, wat wij de voedselindustrie noemen en wat we geindustriliseerd hebben? Moord op soortgenoten komt in de natuur niet heel vaak voor hoor.

Verder, waar zeg ik dat je het maar moet accepteren? Ik zeg dat het een natuurlijk proces is en dat het in de menselijke natuur zit. Wil niet zeggen dat we er niks aan moeten of kunnen doen. Tegen moord moeten we ook wat doen al gaan we dat natuurlijk ook nooit uitgebannen krijgen.
  woensdag 14 februari 2007 @ 22:36:50 #66
67978 HenryHill
pi_46314293
Oh, en naar aanleiding van de reactie van Thaleia:
Vrouwen pesten op een heel ander niveau dan mannen. 't Is (imho) bijna niet te vergelijken.
pi_46314379
quote:
Op woensdag 14 februari 2007 22:33 schreef HenryHill het volgende:

[..]

Vergis je niet, als je de verkeerde in zeik zet, dan weet je dat snel genoeg en dan denk je de volgende keer wel 2 keer na voordat je het weer probeert.
Jij hebt het over openlijk pesten, ik heb het over heimelijk pesten. Wel een verschil
quote:
[..]

Fatsoen is een gunst die een ander je gunt. En ik bepaal liever zelf wat mijn grenzen zijn in plaats van ze over te laten aan wat een ander 'fatsoenlijk' vindt. Misschien dat jij daar anders over denkt...
Iemand stelselmatig kleineren vind ik onfatsoenlijk ja.
quote:
Nee, het gaat erom dat als je dat gelooft, dat je dan waarschijnlijk niet in de gaten hebt hoe het spel gespeeld wordt en dat jij "uit fatsoen, want dat heb je toch voor elkaar over" wonderbaarlijk genoeg eindigt met de rotklusjes.
Ik zie alleen geen noodzaak voor het spel.
pi_46314566
quote:
Op woensdag 14 februari 2007 22:27 schreef Filatelistfetisjist het volgende:
Chimpansees vermoorden elkaar ook. Daarbij vermoorden andere jonge dieren vaak een zwakkere broer/zus om de eigen overlevingskansen te vergroten. Maar dat maakt het bij ons niet goed/noodzakelijk.
Niet noodzakelijk?

Hier een wat sterke vergelijjking om te laten zien dat we moord in sommige gevallen best ok vinden.

De geallieerden heb Hitler ook vermoord om de overlevingskansen van de mensen in het Westen te vergroten. Dat vonden wij destijds en nu nog ook erg goed en noodzakelijk. Ook nu sturen wij soldaten naar gebieden met "vredesmissies", waarbij ook "doden" vallen (wat we in dat geval ineens geen moord noemen), die (of je nu persoonlijk met een individuele missie eens bent of niet) het bestaansleven in het algemeen horen te verbeteren. Ook uit naam van de VN. Dat vindt de overgrote meerderheid prima ok.

*ja, ik vind hitler-vergelijkingen over het algemeen ook niet tof, maar in dit geval vind ik het wel kunnen, omdat het mijn punt duidelijk maakt
pi_46314667
quote:
Op woensdag 14 februari 2007 22:33 schreef Schaduwtje het volgende:

[..]

Moord, zoals dieren andere dieren doden voor voedsel, wat wij de voedselindustrie noemen en wat we geindustriliseerd hebben? Moord op soortgenoten komt in de natuur niet heel vaak voor hoor.
Kom ik toch weer terug op de chimpansees . Die moorden ook zonder een voedselnoodzaak. Kinderen van andere vrouwtjes, chimpansees uit andere groepen, en zefs chimpansees uit de eigen groep worden vermoord. Ik blijf bij mijn punt dat pesten in de dierenwereld totaal geen noodzaak hiervoor op de werkvloer impliceert. Het kan het hooguit verklaren.
quote:
Verder, waar zeg ik dat je het maar moet accepteren? Ik zeg dat het een natuurlijk proces is en dat het in de menselijke natuur zit. Wil niet zeggen dat we er niks aan moeten of kunnen doen. Tegen moord moeten we ook wat doen al gaan we dat natuurlijk ook nooit uitgebannen krijgen.
Wat zeg je dan? Ik beweer toch ook niet dat pesten niet gebeurt
  woensdag 14 februari 2007 @ 22:47:21 #70
67978 HenryHill
pi_46314840
quote:
Op woensdag 14 februari 2007 22:38 schreef Filatelistfetisjist het volgende:

[..]

Jij hebt het over openlijk pesten, ik heb het over heimelijk pesten. Wel een verschil
Ja en nee. De overeenkomst is dat men je uitprobeert op wat je over je kant laat gaan. In een gevangenis kan dat heel lomp gaan, op een kantoor speelt men dat spel veel subtieler. Maar aan het einde van de dag is wel bepaald wie shit van wie pikt.
quote:
Ik zie alleen geen noodzaak voor het spel.
Noodzaak. De noodzaak is dat je weet wie boven je staat (en waarvoor je op moet passen) en wie je in de zeik kan zetten en jouw zooi kan laten opruimen.

"Ja maar dat is niet netjes / eerlijk / etc.". Nee dat klopt, en je hoeft het er ook niet mee eens te zijn. Accepteren dat het zo werkt is genoeg.
  woensdag 14 februari 2007 @ 22:49:32 #71
102582 Asics
Asics HIGH !!!
pi_46314957
Jaaaa pesten op het werk erg leuk . . .

pas op het kan ook JOU gebeuren en dan piep je wel enders
Asics neemt de tijd.
Asics geniet. Lees mijn columns op http://www.raaskal.com
pi_46314994
quote:
Op woensdag 14 februari 2007 22:41 schreef Schaduwtje het volgende:

[..]

Niet noodzakelijk?

Hier een wat sterke vergelijjking om te laten zien dat we moord in sommige gevallen best ok vinden.

De geallieerden heb Hitler ook vermoord om de overlevingskansen van de mensen in het Westen te vergroten. Dat vonden wij destijds en nu nog ook erg goed en noodzakelijk. Ook nu sturen wij soldaten naar gebieden met "vredesmissies", waarbij ook "doden" vallen (wat we in dat geval ineens geen moord noemen), die (of je nu persoonlijk met een individuele missie eens bent of niet) het bestaansleven in het algemeen horen te verbeteren. Ook uit naam van de VN. Dat vindt de overgrote meerderheid prima ok.

*ja, ik vind hitler-vergelijkingen over het algemeen ook niet tof, maar in dit geval vind ik het wel kunnen, omdat het mijn punt duidelijk maakt
Hitler heeft overigens zelfmoord gepleegd

Hoe vormt een collega met gek haar en een matig zelfvertrouwen een gevaar voor de werkvloer, waardoor uitstoting noodzakelijk wordt? Ik kan het ook wel proberen te verklaren door te verhalen over de groepsidentiteit die aan elk nieuw lid opnieuw wordt getoetst, maar een verklaring is iets anders dan stellen dat het niet te voorkomen is.
  woensdag 14 februari 2007 @ 22:50:31 #73
67978 HenryHill
pi_46315004
quote:
Op woensdag 14 februari 2007 22:49 schreef Asics het volgende:
Jaaaa pesten op het werk erg leuk . . .

pas op het kan ook JOU gebeuren en dan piep je wel enders
Nee hoor, mij gebeurt het niet. En ik weet ook waarom niet.
  woensdag 14 februari 2007 @ 22:51:09 #74
102582 Asics
Asics HIGH !!!
pi_46315048
quote:
Op woensdag 14 februari 2007 22:50 schreef HenryHill het volgende:

[..]

Nee hoor, mij gebeurt het niet. En ik weet ook waarom niet.
het kan IEDEREEN overkomen, ook jou
Asics neemt de tijd.
Asics geniet. Lees mijn columns op http://www.raaskal.com
pi_46315177
quote:
Op woensdag 14 februari 2007 22:47 schreef HenryHill het volgende:

[..]

Ja en nee. De overeenkomst is dat men je uitprobeert op wat je over je kant laat gaan. In een gevangenis kan dat heel lomp gaan, op een kantoor speelt men dat spel veel subtieler. Maar aan het einde van de dag is wel bepaald wie shit van wie pikt.
[..]

Noodzaak. De noodzaak is dat je weet wie boven je staat (en waarvoor je op moet passen) en wie je in de zeik kan zetten en jouw zooi kan laten opruimen.

"Ja maar dat is niet netjes / eerlijk / etc.". Nee dat klopt, en je hoeft het er ook niet mee eens te zijn. Accepteren dat het zo werkt is genoeg.
Mijn slotwoorden maar van de avond : Met het zuur maken van het leven van een welwillende collega schiet niemand iets op.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')