Ik kende zo iemand op de middelbare school ja. Het was gewoon geen aardig persoon maar ook geen klootzak. Erg op zichzelf en nooit enthousiast. Daarmee meette hij zich uiteraard een uitzonderingspositie aan, en dan ben je snel de penis.quote:Op woensdag 14 februari 2007 12:41 schreef Angst het volgende:
ik denk dat stap 1 gewoon is tegen die persoon die gepest wordt dat je er voor hem bent. Ook daar openlijk voor uit komen.
op de bassischool en middelbare school ben ik heel vaak gepest. Ik vond het vroeger altijd verschrikkelijk op de middelbare school was het niet minder erg, maar omdat je op die leeftijd peer-groeps (ooit van gehoord? groepjes van gelijkstemde zijn dat die ontstaan bij mensen in de pubertijd) krijgt. Kortweg ik had dus een groep vrienden.
Hierdoor kon het me geen zak meer schelen dat ik gepest werd. Er waren immers mensen die me wel aardig vonden en zich daar ook niet voor schaamde en openlijk met mij kletsen etc.
Het ergste van pesten is dat je buitengesloten en compleet eenzaam voelt. Daar kan jij in je eentje veranderen.
Dat lost het probleem niet op, maar de gepeste zal er veel minder last van hebben.
Ook zend jij een signaal naar de pester dat de gepeste wat waard is, anders zou deze immers geen vrinedschappelijke contacten hebben.
Overigens geloof ik dat het gepest worden alleen opgelost kan worden door de gepeste zelf, en dat je daar weinig aan kan doen.
Want zodra er gesprekken over pesten komen doet iedereen zo schijnheilig als de pest en verandert er geen flikker en krijgt de gepeste in sommige gevallen zelfs de schuld, dat deze bijvoorbeeld aggressief is (wat je soms wordt als je tijdenlang gepest wordt)>
Jij kan als je enig contact met hem hebt opgebouwd kan hem misschien wel op dingen wijzen waardoor hij het hef in eigen hand kan nemen.
p.s. dit is wat je kan doen, maar dat iemand gepest wordt wil niet zeggen dat deze een aardig persoon is, of dat het klikt tussen jou en hem. Als je met hem omgaat en je mag hem gewoon niet (wat altijd kan gebeuren). voel je dan niet verplicht, hierdoor wordt hij een blok aan je been en krijg je misschien zelf ook een hekel aan hem.
Maar behandel hem wel openlijk respectvol.
ik denk dat dat jij ingreep heel veel voor zijn zelfvertrouwen gedaan heeft!quote:Op woensdag 14 februari 2007 12:54 schreef VaLkyRie het volgende:
[..]
Ik kende zo iemand op de middelbare school ja. Het was gewoon geen aardig persoon maar ook geen klootzak. Erg op zichzelf en nooit enthousiast. Daarmee meette hij zich uiteraard een uitzonderingspositie aan, en dan ben je snel de penis.
Maargoed, ik praatte weleens met em en ook al vond ik het een vage dude, toch heb ik dan zoiets van leven en laten leven enz..
Een andere jongen/groep was echter altijd bezig met em voor lul zetten, zo ook een keer in de pauze.
Eerst maakte de pestkop een opmerking over mijn stinkende broodje pindakaas en vervolgens begon hij over die andere jongen die altijd naar pindakaas stonk volgens hem. Sloeg nergens op, die jongen zat er gewoon bij, minding his own business. Ik werd toen erg pissed en heb mn broodje pindakaas vol in zn bek geploft en uitgesmeerd met de woorden 'nu jij de rest van de dag ook'.
Hij heeft in mijn directe bijzijn nooit meer die jongen zo aangepakt. Ook zn vriendjes deden het dus niet meer.
Maarja, als ik er dan niet bij ben bestaat de kans dat ze het wel doen en daarom is ingrijpen van een derde partij nooit een oplossing, eerder symptoombestrijding. Toch hoop ik dat de gepeste jongen iets geleerd heeft en ook zo nu en dan een broodje teringzooi in iemand gezicht geramd heeft
Totaal offtopic: Jouw avatar heb ik al HEEL vaak voorbij zien komen, en elke keer dat ik die zie geeft me dat een creepy gevoel...waar komt dat plaatje vanaf...?quote:Op woensdag 14 februari 2007 06:55 schreef Disorder het volgende:
Vermoord de mensen die pesten, verkracht hun lijken en begraaf ze in een bos.
tvp!quote:Op woensdag 14 februari 2007 13:07 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Totaal offtopic: Jouw avatar heb ik al HEEL vaak voorbij zien komen, en elke keer dat ik die zie geeft me dat een creepy gevoel...waar komt dat plaatje vanaf...?
maar als jij simpel zegt tegen de gepeste, het komt omdat je een blauw petje draagt, denk hij gewoon dat jij hem ook haat hoorquote:Op woensdag 14 februari 2007 13:13 schreef MouseOver het volgende:
Door eerst eens te analyseren waarom hij precies gepest wordt. Er van uitgaan dat de pesters fout zijn en de gepeste beschermd moet worden is even fout als er vanuit gaan dat de gepeste maar eens wat meer van zich af moet bijten.
Anders blijft hij afhankelijk van anderen die de kastanjes voor hem uit het vuur blijven halen.
Als het getreiter te lang duurt dan kun je er wat van zeggen. (zo van "nu weten we het wel weer")quote:Een nieuwe collega van me die er een aparte verschijning en nogal ongebruikelijke hobbies op nahoudt en maar moeilijk ingewerkt raakt word constant getreiterd al dan niet achter zijn rug om.
Wat een lulkoek zeg!quote:Op woensdag 14 februari 2007 13:48 schreef jeroen25 het volgende:
Als het echt te erg is dan kan hij zijn uiterlijk wat aanpassen.
quote:Op woensdag 14 februari 2007 14:56 schreef Hik het volgende:
Bij mijn vorige baan had ik ook een collega die werd "gepest". Een aantal van de oud-gedienden vonden het nodig om haar (in haar gezicht en achter haar rug) belachelijk te maken en over haar te roddelen.
Ik ben absuluut allergisch voor pesten en roddelen en toen er weer een keer een zogenaamd "grappig" verhaal kwam waar ik bij zat heb ik duidelijk gezegd dat ik daar niet van was gediend. Het kwam wel over volgens mij, ze hebben het er nooit meer over gehad waar ik bij was. Ongetwijfeld hebben ze het daarna over mij gehad, maar dat interesseerde me niet zo erg.
Ik heb ook gesproken met het "slachtoffer". Zij liet inderdaad erg over zich heen lopen en daar hebben we over gesproken. Ze is wat meer voor zichzelf opgekomen en voelde zich volgens mij ook beter dat ze haar hart kon luchten.
Tenslotte heb ik het er ook met mijn baas over gehad. Ik zou dat niet altijd doen, maar deze baas was een zeer subtiele man, die het sociale gebeuren op de werkvloer heel belangrijk vond (maar die, door zijn positie, niet makkelijk van alles op de hoogte was). Heb het verteld zonder de namen van de pesters te noemen (al moet ik toegeven dat hij dat waarschijnlijk zelf wel wist) en hij heeft van toen af aan het "slachtoffer" ook een beetje in de gaten gehouden.
Al met al denk ik nog steeds wel dat dit de beste oplossing was. Waar het "slachtoffer" bijstaat opkomen voor hem/haar is soms nogal paternalistisch. de pester afzeiken geeft waarschijnlijk een lekker gevoel, maar past beter op de basisschool: uiteindelijk is het weinig professioneel en constructief.
quote:Op dinsdag 13 februari 2007 23:41 schreef EggsTC het volgende:
Geef je leidinggevende aan dat je niet gediend bent van hun gedrag. Hij/zij moet daar wat aan doen, als je zelf iets zegt gebeurt het als jij er niet bij bent of je wordt zelf ook meegenomen daarin. Dan kan het jou misschien niks interesseren wat anderen over je denken, maar leuk werken daarna is het niet.
Het is vast niet alleen een foute spijkerbroek, zo te zienquote:Op woensdag 14 februari 2007 15:01 schreef Hik het volgende:
[..]
Wat een lulkoek zeg!![]()
Je zit toch niet meer op de basisschool, met iemand die toevallig een fout merk spijkerbroek aan heeft?![]()
Ik ben ook niet te spreken over de kledingkeuze van al mijn collega's, maar zo lang het binnen bepaalde professionele marges blijft, heb ik geen enkel recht om mensen af te zeiken op hun kledingkeuze of te verwachten dat zij hem keuze aanpassen aan mijn smaak.
Dus?quote:Op woensdag 14 februari 2007 16:22 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Het is vast niet alleen een foute spijkerbroek, zo te zien
Grappig dat je dat zegt. Heb namelijk het idee dat mannen daar op de werkvloer vaak nog beter in zijn dan vrouwen.quote:Op dinsdag 13 februari 2007 22:34 schreef zhe-devilll het volgende:
Ik zou die andere lui keihard voor het blok zetten!
Hardop zeggen wat ze net zeiden,
Zo van: Wat zei je vind je ..een grote eikel?
Goh wat stoer zeg, dacht dat roddelen voor wijven was of mietjes..
zoiets dan
Ik haat peeps die anderen naar beneden halen..
vind ik zo not done en nog slap ook![]()
Waarom? Wat maakt het dat je nog niet uit het gedrag van een 12-jarige bent gegroeid?quote:Op woensdag 14 februari 2007 14:26 schreef Schaduwtje het volgende:
Ik pest een collega van me graag. Ik gooi altijd een stress balletje in zijn gezicht, vooral als hij geconcentreerd aan het werk is. Verder benadruk ik altijd dat hij dommer is dan ik en maak ik hele leuke grapjes ten kosten van hem. De rest op mijn kantoor lacht altijd hartelijk mee. We plagen hem ook altijd met zijn bierbuik en kalende hoofd.![]()
Jammer genoeg is hij nu ziek. Is niet erg professioneel van hem, want nu hebben we minder plezier op kantoor en dat verlaagt de productiviteit.![]()
Machtsgevoel.quote:Op woensdag 14 februari 2007 20:04 schreef clumsy_clown het volgende:
[..]
Waarom? Wat maakt het dat je nog niet uit het gedrag van een 12-jarige bent gegroeid?
Nee, sorry, ik kan niet zeggen dat ik mensen gepest heb en het is ook onwaarschijnlijk dat ik het zal doen. Ik vind het bijzonder sneu als iemand zijn plezier over de rug van een ander moet halen. Die collega van je zit daar te werken, net als jij, en verwacht van zijn 'volwassen' collega's een volwassen houding neem ik aan. Pesten gaat niet vanzelf, je kiest er bewust voor om je ego op te krikken door iemand anders naar beneden te halen. Naast het eerder genoemde bijzonder sneue hiervan, getuigt het ook nog 's van een belabberde manier van aandachtstekort.quote:Op woensdag 14 februari 2007 20:22 schreef Schaduwtje het volgende:
[..]
Machtsgevoel.![]()
Verder geeft het gewoon veel hilariteit en plezier voor de pesters.
Wat ik eigenlijk wil aangeven is dat op dit forum wel iedereen kan roepen hoe belachelijk pesten is, maar bijna iedereen doet hier aan mee vroeger of later. Dat is een natuurlijk proces; zie je in de natuur ook heel veel. De zwakke worden eruit gehaald. Dat gaat vanzelf, dat merk je, en dat pesten doe je vervolgens ook vanzelf. Dat kunnen kleinigheidjes zijn die onschuldig lijken te zijn en die je voor jezelf goedpraat, maar die toch voor de gepestte hard aankomen. Maar ja, zo werk het nu eenmaal. Ik doe er ook best soms aan mee, en ook al ben ik er niet in het bijzonder trots op, ik ga het verder ook niet uit de weg.
Heb je al enige actie ondernomen?quote:Op dinsdag 13 februari 2007 22:20 schreef 16meter het volgende:
...
Hoe kan ik die jongen helpen en hoe benader je een pester, ook al is die soms erg komisch in zijn pesterijen.
Aha, jij bent er zo eentje die gepest wordt.quote:Op woensdag 14 februari 2007 20:36 schreef clumsy_clown het volgende:
[..]
Nee, sorry, ik kan niet zeggen dat ik mensen gepest heb en het is ook onwaarschijnlijk dat ik het zal doen. Ik vind het bijzonder sneu als iemand zijn plezier over de rug van een ander moet halen. Die collega van je zit daar te werken, net als jij, en verwacht van zijn 'volwassen' collega's een volwassen houding neem ik aan. Pesten gaat niet vanzelf, je kiest er bewust voor om je ego op te krikken door iemand anders naar beneden te halen. Naast het eerder genoemde bijzonder sneue hiervan, getuigt het ook nog 's van een belabberde manier van aandachtstekort.
Oh, en je zei dat je benadrukt dat die collega dommer dan jij is, ik denk eerlijk gezegd dat hij zich troost met de wetenschap dat mensen die op volwassen leeftijd nog aan pesterijen doen een sociale handicap hebben.
Ik word niet gepest. Het is niet idealistisch, het zijn normale omgangsvormen, probeer het 's zou ik zeggen.quote:Op woensdag 14 februari 2007 20:59 schreef Schaduwtje het volgende:
[..]
Aha, jij bent er zo eentje die gepest wordt.![]()
Klinkt allemaal heel idealistisch wat je zegt, maar jammer genoeg voor jou zit de wereld zo niet in elkaar als dat je wel zou willen.
Nee, met zo'n instelling gaat het de goede kant opquote:Op woensdag 14 februari 2007 20:59 schreef Schaduwtje het volgende:
[..]
Aha, jij bent er zo eentje die gepest wordt.![]()
Klinkt allemaal heel idealistisch wat je zegt, maar jammer genoeg voor jou zit de wereld zo niet in elkaar als dat je wel zou willen.
Als je al gepest zou worden had ik ook niet verwacht dat je dat hier nu aan mij zou toegeven.quote:Op woensdag 14 februari 2007 21:04 schreef clumsy_clown het volgende:
Ik word niet gepest. Het is niet idealistisch, het zijn normale omgangsvormen, probeer het 's zou ik zeggen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |