Wikipedia:quote:Op donderdag 15 februari 2007 16:43 schreef erkel het volgende:
Heb het over personen zoals jouw jij.![]()
Je hebt het over personen zoals ongeveer een derde van de wereldbevolking aangenomen dat er gemiddeld zo'n 2 pestkoppen per gepestte zijn.quote:Statistics show that one in six experiences bullying at work.
En wat wil je nu? Applaus?quote:Op donderdag 15 februari 2007 16:52 schreef Schaduwtje het volgende:
Ik ben een van de weinigen die er niet scheiijnheilig over is en toegeef dat ik af en toe ook wel eens meedoe (al waren mijn eerdere posts wat overtrokken om te provoceren en discussie los te maken).
Ik vind dat dus helemaal niet flauw, onprofessioneel, anti-sociaal en kinderachtig is.quote:Omdat je toegeeft mee te doen aan iets dat (nogmaals) flauw, onprofessioneel, anti-sociaal en kinderachtig is?
Kun jij met drogen ogen zeggen dat je nog nooit iemand gepest, uitgelachen of anderszins pijn hebt gedaan? Zij die zonder zonden zijn werpen de eerste steen.quote:Iets dat blijkbaar (volgens jouw eigen rekensom) twee derde van de mensheid al heeft ingezien, maar jij blijkbaar nog niet...
Je hebt hier helemaal gelijk in.quote:Op donderdag 15 februari 2007 15:41 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ja, dat zou ik raar vinden. Binnen een bedrijf is dat namelijk niet belangrijk, maar is belangrijker dat iemand zijn of haar werk goed doet. Dat belang wordt geschaad door pesten of iemand om irrelevante redenen niet serieus nemen.
Waar ik nu werk is dat toch niet het geval. Mogelijk omdat het een klein bedrijf is en er bij sollicitaties ook wordt ingeschat of iemand in het team past, maar het lijkt me geen wetmatigheid dat buitenbeentjes gepakt worden.quote:Op vrijdag 16 februari 2007 13:52 schreef von_manstein het volgende:
[..]
Je hebt hier helemaal gelijk in.
Echter werkt dit in de praktijk niet.
Buiten beentjes worden altijd gepakt. Dat begint al op de kleuterschool en stopt in het bejaarde/verzorgings tehuis.
Bij kleine bedrijven komt dit idd minder voor dan bij grote bedrijven.quote:Op vrijdag 16 februari 2007 14:12 schreef Alicey het volgende:
[..]
Waar ik nu werk is dat toch niet het geval. Mogelijk omdat het een klein bedrijf is en er bij sollicitaties ook wordt ingeschat of iemand in het team past, maar het lijkt me geen wetmatigheid dat buitenbeentjes gepakt worden.
De grappen zijn verreweg meestal helemaal niet leuk, ze gaan alleen over de rug van anderen en dus (hoera) niet over die van jezelf. Je sluit er mensen mee buiten. Je bezigt gedrag dat ten koste gaat van de teamgeest (of je sluit in elk geval mensen buiten het team) en het belemmert mensen in het fatsoenlijk uitvoeren van hun werk. In plaats van constructief met iemand praten of negeren van die zaken waar je niets mee te maken hebt richt je je op een kwetsende en weinig bijdragende wijze op een paar eigenschappen van een specifieke persoon.quote:Op vrijdag 16 februari 2007 12:13 schreef Schaduwtje het volgende:
[..]
Ik vind dat dus helemaal niet flauw, onprofessioneel, anti-sociaal en kinderachtig is.
Natuurlijk heb ik wel eens iemand pijn gedaan. Ik kan me echter geen moment herinneren dat ik iemand opzettelijk heb gekwetst of pijn gedaan... Niet sinds de brugklas in ieder geval.quote:Kun jij met drogen ogen zeggen dat je nog nooit iemand gepest, uitgelachen of anderszins pijn hebt gedaan? Zij die zonder zonden zijn werpen de eerste steen.
Om in het kader van de anti-hypocratie dan maar trots te zijn dat je het out-in-the-open gooit vind ik ook weer wat overdreven...quote:Ik kan natuurlijk ook net als jij en veel anderen nu gaan roepen hoe tegen ik ben, en dat pesten e.d. heel erg slecht is als je dat liever hebt. Ik houd alleen niet zo van hypocriet gedrag. Jij wel? Dus ja, als ik dat moet kiezen doe dan maar flauw, onprofessioneel, anti-sociaal en kinderachtig.
Je hebt me overtuigd, ik ben om.quote:
Wel, toen ik nog aan pesten deed was dat meer om gewoon eens heerlijk te kunnen lachen en lachen is gezond.quote:Op vrijdag 16 februari 2007 14:46 schreef Lucille het volgende:
[...]
In feite is pesten een methode om je eigen tekortkomingen of je eigen onzekerheden te maskeren ten kostte van een ander (het slachtoffer).
Halejujah!quote:Op vrijdag 16 februari 2007 14:52 schreef Schaduwtje het volgende:
[..]
Je hebt me overtuigd, ik ben om.![]()
Vanaf nu probeer ik alleen nog vriendelijk te doen tegen mijn ondergeschikten.![]()
Je deed het om jezelf een goed gevoel te geven. Dat is het subtiele verschil. Iets goeds voor jezelf ten kostte van een ander.quote:Op vrijdag 16 februari 2007 14:55 schreef Schaduwtje het volgende:
[..]
Wel, toen ik nog aan pesten deed was dat meer om gewoon eens heerlijk te kunnen lachen en lachen is gezond.![]()
Niet alleen voor mezelf, mijn andere collega's konden ook van harte meelachen natuurlijk, hoe meer zielen hoe meer vreugd. Ik ben niet a-sociaal of zo.quote:Op vrijdag 16 februari 2007 15:07 schreef Lucille het volgende:
[..]
Je deed het om jezelf een goed gevoel te geven. Dat is het subtiele verschil. Iets goeds voor jezelf ten kostte van een ander.
And that's all there is to it.quote:Op vrijdag 16 februari 2007 13:52 schreef von_manstein het volgende:
Buiten beentjes worden altijd gepakt. Dat begint al op de kleuterschool en stopt in het bejaarde/verzorgings tehuis.
Very true. En misschien winnen ze dan alsnog van je, maar dan weten ze in ieder geval dat je jezelf niet zomaar laat pakken. En meestal volgt daaruit dat ze het in het vervolg wel laten om je nog een keer proberen te pakken. Niet dat ze het niet zouden kunnen winnen, maar gewoon omdat het ze teveel moeite kost.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 15:10 schreef sanni het volgende:
De enige manier om die mannetjes of vrouwtjes te laten stoppen
pesten is zoals vroeger op school. Of sterker in bewoording
van repliek dienen of flink lichamelijk toetakelen en de gevolgen voor
lief nemen.
Klopt helemaal. Op het moment dat je aan de pester gaat vragen "maar dit is toch nergens voor nodig, waarom doe je dit?", dan is het enige wat diegene hoort "Ik heb geen zin in vechten, want ik weet dat ik bij voorbaat al verloren heb".quote:Stil zijn en niets van aantrekken of in het ergste geval - wat helemaal het toppunt van idioterie is - met je pester in discussie gaan waarom hij dat doet,is het domste en meest laffe wat je maar kunt bedenken
en geeft vaak de pester vaak des te meer reden om gewoon door te gaan
met zijn daad. ja ik spreek dus uit ervaring![]()
quote:Op zondag 18 februari 2007 02:29 schreef Puzzelaar het volgende:
Wat blijft er dan nog over als niks doen en in discussie gaan afvalt?
Nope, ik doe dat ook niet. Een geintje is altijd leuk, maar moedwillig iemand omlaag halen en vernederen voor eigen gewin, vind ik een van de laagste omgangsvormen. Gewoon not done.quote:Op woensdag 14 februari 2007 20:22 schreef Schaduwtje het volgende:
[..]
Machtsgevoel.![]()
Verder geeft het gewoon veel hilariteit en plezier voor de pesters.
Wat ik eigenlijk wil aangeven is dat op dit forum wel iedereen kan roepen hoe belachelijk pesten is, maar bijna iedereen doet hier aan mee vroeger of later. Dat is een natuurlijk proces; zie je in de natuur ook heel veel. De zwakke worden eruit gehaald. Dat gaat vanzelf, dat merk je, en dat pesten doe je vervolgens ook vanzelf. Dat kunnen kleinigheidjes zijn die onschuldig lijken te zijn en die je voor jezelf goedpraat, maar die toch voor de gepestte hard aankomen. Maar ja, zo werk het nu eenmaal. Ik doe er ook best soms aan mee, en ook al ben ik er niet in het bijzonder trots op, ik ga het verder ook niet uit de weg.
Ik kan dat niet. Ik heb zeker mensen in mijn leven gepest. Maar ik pest nooit zwakkeren zoals ze in het algemeen worden beoordeeld). Ik pest namelijk de meelopers zoals jij. De mensen die meeliften met de pesters, omdat ze bang zijn om zelf de lul te zijn. Daarom pak ik ze aan.quote:Op vrijdag 16 februari 2007 12:13 schreef Schaduwtje het volgende:
Kun jij met drogen ogen zeggen dat je nog nooit iemand gepest, uitgelachen of anderszins pijn hebt gedaan? Zij die zonder zonden zijn werpen de eerste steen.
Ik denk niet dat je dit echt pesten kunt noemen. Die persoon vertoont gedrag dat om heel normale redenen niet gewenst wordt. Zoals je al aangeeft, wordt die ongenoegen duidelijk gemaakt. Zeker als het de collgea al eens duidelijk gemaakt is, dat het gedrag niet gewenst is. Als jullie het niet gedaan hebben, dan is het misschien tijd om het wel te doen. Ik ben van mening dat iemand altijd de kans moet hebben om hun gedrag aan te passen.quote:Op zondag 18 februari 2007 19:28 schreef Brighteyes het volgende:
knip
Dat is toch discussieren?quote:Op zondag 18 februari 2007 02:34 schreef HenryHill het volgende:
[..]
![]()
Weerstand bieden. Niet alleen met woorden, maar met je gedrag. Desnoods met je vuisten.
Duh.
dit schijnt iets met idols te maken te hebben.quote:Op donderdag 15 februari 2007 15:57 schreef Alicey het volgende:
[..]
Hoe gedraagt een herman zich dan?Ik ken het fenomeen niet.
Ja, maar die scheidslijn is dus vaak lastig. Ik gaf in het begin van dit topic ook al een voorbeeld van een collega van ons. Ik weet zeker dat zij er voor 100% van overtuigd is dat ze zonder enige aanleiding buitengesloten en getreiterd wordt.quote:Op zondag 18 februari 2007 19:32 schreef tong_poh het volgende:
Ik denk niet dat je dit echt pesten kunt noemen. Die persoon vertoont gedrag dat om heel normale redenen niet gewenst wordt. Zoals je al aangeeft, wordt die ongenoegen duidelijk gemaakt.
Imo ligt hier dan ook een taak van een collega of (beter) leidinggevende om zo iemand subtiel te wijzen op zijn/haar aandeel in stroeve contact. Soms is het voor mensen een blinde vlek en soms zijn ze al zo vooringenomen met het idee dat dingen negatief bedoeld zijn, dat dingen daardoor fout geinterpreteerd worden. Zoals het voorbeeld van de kastsleutel, misschien zou het wel helpen als ze van anderen hoorde dat zij er ook al heel lang op zitten te wachten en manieren aangedragen kreeg om het op te lossen. En als zij zich wel constant ergert aan dat soort dingen of ze in haar eigen gedrag geen verbetermogelijkheid ziet, dan past de bedrijfscultuur misschien idd echt niet bij haar en is het ook maar beter dat ze weggaat. Imo moet iemand iig wel altijd de kans krijgen om zich enigszins aan te passen (als hij/zij dat zelf ook wil natuurlijk) en daarvoor moet iemand wel weten waarom het fout gaat. En dan heb ik het niet over echt pesten (wat gewoon triest is), maar het 'er niet bij horen'.quote:Op maandag 19 februari 2007 12:55 schreef thaleia het volgende:
[..]
Ja, maar die scheidslijn is dus vaak lastig. Ik gaf in het begin van dit topic ook al een voorbeeld van een collega van ons. Ik weet zeker dat zij er voor 100% van overtuigd is dat ze zonder enige aanleiding buitengesloten en getreiterd wordt.
Misschien kun je stellen dat en van pesten in elk geval sprake is als het om uiterlijkheden gaat. Maar als het een reactie is van collega's op bepaalde gedragingen van iemand, dan wordt het allemaal lastiger.
Het verschil tussen plagerijen en pesten is dat het eerste sporadisch gebeurt tov verschillende mensen.quote:Op maandag 19 februari 2007 15:28 schreef Camplo het volgende:
Enige gepest heen en weer dat wij hier hebben is op voetbal gebied. Maar wat wil je met 2 Ajacieden in een filiaal in het centrum van Eindhoven.
Overigens zit er naast mij een gast van de 'harde kern' van PSV. Kan ik het prima mee vinden, alhoewel we het erover eens zijn dat we bij de wedstrijd absoluut geen vrienden van elkaar zijn.
Voor de rest heb ik hier nog geen 'echte' pesterijen gezien in de zin van treiteren etc. Plagerijen wel maar die zijn tof.
Mensen die worden gepest, zijn vaak mikpunt omdat ze ANDERS zijn dan de rest van de groep. Dat kan zijn kleding, uiterlijk, of ze zijn niet even pretentieus en geinteresseerd in bijvoorbeeld status, enz.enz.quote:Op woensdag 14 februari 2007 22:12 schreef Schaduwtje het volgende:
[..]
Nee, dat heb ik helemaal niet gezegd. Ik heb niet gezegd dat "een collega neerhalen okee is", of dat het voorkomen in het dierenrijk een reden zou zijn om dit in het "mensenrijk" ook te gaan toepassen.
Wat zeg ik dan wel?
De zwaktste schakel uit de groep verstoten is beter voor de groep. Daarom zie je dit gedrag overal in groepen binnen de natuur, simpelweg omdat de groepen die dit doen een grotere kans van succes hebben en daarom overblijven. De mensen zijn hier niet van uitgezonderd, ook al vinden wij onszelf hoog verheven boven dieren, omdat we een "beschaving" hebben. Je kunt het ook gewoon meten. Om wikipedia even te citeren:
[..]
Het is dus geen aangeleerd gedrag, maar het bestaat gewoon. Het is deel van het groepsproces. Kinderen doen dit sowieso automatisch. Volwassenen ook, maar daar neemt het hoogstens wat doordachtere en verborgenere aspecten aan. Verschil tussen geslacht is er ook nauwelijks wat dat betreft. Vrouwen doen het zelfs iets meer dan mannen. Weer een quote van wikipedia:
[..]
Jouw opmerking is zeggen als dat "omdat dieren aan natuurlijke selectie doen, gebeurt dan bij mensen nog niet", of om wat meer contrast te geven "omdat dieren zwaartekracht ondervinden, geldt dit voor mensen nog niet".
Als je zelf ooit pester bent geweest, dan moet je ook weten dat 'anders' zijn maar de helft van het verhaal is. De andere helft is dat de gepeste niet weet hoe ermee om te gaan en het gewoon over zich heen laat komen (of, meestal: er op de verkeerde manier mee omgaat, waarmee hij de pester direct in de kaart speelt).quote:Op woensdag 21 februari 2007 09:11 schreef Walrik het volgende:
[..]
Mensen die worden gepest, zijn vaak mikpunt omdat ze ANDERS zijn dan de rest van de groep. Dat kan zijn kleding, uiterlijk, of ze zijn niet even pretentieus en geinteresseerd in bijvoorbeeld status, enz.enz.
(...)
En nee, ik ben niet gepest. Viel zelf ooit onder de pesters.
Ja en nee.quote:
Volgens mij moet je dan wel een rapport hebben liggen, waarin precies is bijgehouden wat er wanneer heeft plaatsgevonden, en moet de leidinggevende er ook helemaal van op de hoogte zijn.quote:Op woensdag 19 september 2007 20:10 schreef F04 het volgende:
Stel er zit een pestkop in het bedrijf, is het dan juridisch mogelijk om zón persoon per direct op staande voet te ontslaan?
Nee. Ontslag op staande voet is slechts in uitzonderlijke gevallen mogelijk. Wanneer het pesten structureel van aard is, wordt het uiteindelijk wel mogelijk om de pestkop te ontslaan.quote:Op woensdag 19 september 2007 20:10 schreef F04 het volgende:
Stel er zit een pestkop in het bedrijf, is het dan juridisch mogelijk om zón persoon per direct op staande voet te ontslaan?
dat kan inderdaad niet ik pest niemand maar zou wel denken als iemand een raar hoofd heeft van hahahah : wat een rare kop zou hij zonder hoofd knapper zijnquote:Op woensdag 19 september 2007 21:26 schreef Alicey het volgende:
[..]
Nee. Ontslag op staande voet is slechts in uitzonderlijke gevallen mogelijk. Wanneer het pesten structureel van aard is, wordt het uiteindelijk wel mogelijk om de pestkop te ontslaan.
quote:Op woensdag 19 september 2007 21:35 schreef T.Bundy het volgende:
[..]
dat kan inderdaad niet ik pest niemand maar zou wel denken als iemand een raar hoofd heeft van hahahah : wat een rare kop zou hij zonder hoofd knapper zijn![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |