abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_46336469
quote:
Op donderdag 15 februari 2007 16:43 schreef erkel het volgende:
Heb het over personen zoals jouw jij.
Wikipedia:
quote:
Statistics show that one in six experiences bullying at work.
Je hebt het over personen zoals ongeveer een derde van de wereldbevolking aangenomen dat er gemiddeld zo'n 2 pestkoppen per gepestte zijn.

Ik ben een van de weinigen die er niet schijnheilig over is en toegeef dat ik af en toe ook wel eens meedoe (al waren mijn eerdere posts wat overtrokken om te provoceren en discussie los te maken).

[ Bericht 1% gewijzigd door Schaduwtje op 16-02-2007 12:07:54 ]
  vrijdag 16 februari 2007 @ 11:40:46 #102
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_46362270
quote:
Op donderdag 15 februari 2007 16:52 schreef Schaduwtje het volgende:
Ik ben een van de weinigen die er niet scheiijnheilig over is en toegeef dat ik af en toe ook wel eens meedoe (al waren mijn eerdere posts wat overtrokken om te provoceren en discussie los te maken).
En wat wil je nu? Applaus?
Omdat je toegeeft mee te doen aan iets dat (nogmaals) flauw, onprofessioneel, anti-sociaal en kinderachtig is?

Iets dat blijkbaar (volgens jouw eigen rekensom) twee derde van de mensheid al heeft ingezien, maar jij blijkbaar nog niet...
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_46363352
quote:
Omdat je toegeeft mee te doen aan iets dat (nogmaals) flauw, onprofessioneel, anti-sociaal en kinderachtig is?
Ik vind dat dus helemaal niet flauw, onprofessioneel, anti-sociaal en kinderachtig is.
quote:
Iets dat blijkbaar (volgens jouw eigen rekensom) twee derde van de mensheid al heeft ingezien, maar jij blijkbaar nog niet...
Kun jij met drogen ogen zeggen dat je nog nooit iemand gepest, uitgelachen of anderszins pijn hebt gedaan? Zij die zonder zonden zijn werpen de eerste steen.

Ik kan natuurlijk ook net als jij en veel anderen nu gaan roepen hoe tegen ik ben, en dat pesten e.d. heel erg slecht is als je dat liever hebt. Ik houd alleen niet zo van hypocriet gedrag. Jij wel? Dus ja, als ik dat moet kiezen doe dan maar flauw, onprofessioneel, anti-sociaal en kinderachtig .
pi_46366541
quote:
Op donderdag 15 februari 2007 15:41 schreef Alicey het volgende:

[..]

Ja, dat zou ik raar vinden. Binnen een bedrijf is dat namelijk niet belangrijk, maar is belangrijker dat iemand zijn of haar werk goed doet. Dat belang wordt geschaad door pesten of iemand om irrelevante redenen niet serieus nemen.
Je hebt hier helemaal gelijk in.
Echter werkt dit in de praktijk niet.

Buiten beentjes worden altijd gepakt. Dat begint al op de kleuterschool en stopt in het bejaarde/verzorgings tehuis.
  vrijdag 16 februari 2007 @ 14:12:22 #105
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_46367233
quote:
Op vrijdag 16 februari 2007 13:52 schreef von_manstein het volgende:

[..]

Je hebt hier helemaal gelijk in.
Echter werkt dit in de praktijk niet.

Buiten beentjes worden altijd gepakt. Dat begint al op de kleuterschool en stopt in het bejaarde/verzorgings tehuis.
Waar ik nu werk is dat toch niet het geval. Mogelijk omdat het een klein bedrijf is en er bij sollicitaties ook wordt ingeschat of iemand in het team past, maar het lijkt me geen wetmatigheid dat buitenbeentjes gepakt worden.
pi_46367801
quote:
Op vrijdag 16 februari 2007 14:12 schreef Alicey het volgende:

[..]

Waar ik nu werk is dat toch niet het geval. Mogelijk omdat het een klein bedrijf is en er bij sollicitaties ook wordt ingeschat of iemand in het team past, maar het lijkt me geen wetmatigheid dat buitenbeentjes gepakt worden.
Bij kleine bedrijven komt dit idd minder voor dan bij grote bedrijven.
Het zal ongetwijfeld geen wetmatigheid zijn maar als ik kijk naar mijn werk verleden dan kan ik daar uit wel concluderen dat de buitenbeentjes meestal de lul warem m.b.t. het pesten en treiteren.

Maar in het algemeen wordt iedereen "getest" door de omgeving. De een gaat er soepel mee om en de andere niet (zwakste) Dat heb je binnen 30 sec door. En aan de hand van je persoonlijkheid hangt het er om of je de pestkop gaat worden of dat je hem gewoon als collega/klasgenoot behandeld.

Ik ben zelf ook niet heilig mbt pesterijtjes maar als ik aan de houding merk dat deze er niet van gedient is dan stop ik meteen en bied mn verontschuldiging aan.
  vrijdag 16 februari 2007 @ 14:28:23 #107
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_46367834
quote:
Op vrijdag 16 februari 2007 12:13 schreef Schaduwtje het volgende:

[..]

Ik vind dat dus helemaal niet flauw, onprofessioneel, anti-sociaal en kinderachtig is.
De grappen zijn verreweg meestal helemaal niet leuk, ze gaan alleen over de rug van anderen en dus (hoera) niet over die van jezelf. Je sluit er mensen mee buiten. Je bezigt gedrag dat ten koste gaat van de teamgeest (of je sluit in elk geval mensen buiten het team) en het belemmert mensen in het fatsoenlijk uitvoeren van hun werk. In plaats van constructief met iemand praten of negeren van die zaken waar je niets mee te maken hebt richt je je op een kwetsende en weinig bijdragende wijze op een paar eigenschappen van een specifieke persoon.

Ja, dat noem ik flauw, onprofessioneel, anti-sociaal en kinderachtig.
quote:
Kun jij met drogen ogen zeggen dat je nog nooit iemand gepest, uitgelachen of anderszins pijn hebt gedaan? Zij die zonder zonden zijn werpen de eerste steen.
Natuurlijk heb ik wel eens iemand pijn gedaan. Ik kan me echter geen moment herinneren dat ik iemand opzettelijk heb gekwetst of pijn gedaan... Niet sinds de brugklas in ieder geval.
Net als iedereen flap ik er wel eens onhandige dingen uit, ben ik onredelijk boos, soms onbeleefd of weinig diplomatiek. Ik ben soms chagerijnig, jaloers en ben het soms hardgrondig oneens met mensen. Ik beoordeel mensen verkeerd of te snel en scheld wel eens iemand die wat (in mijn ogen) stoms doet (terwijl die persoon misschien ook alleen maar een rotdag heeft).

Maar nogmaals: ik kan me geen moment in mijn volwassen leven herinneren dat ik het nodig heb gevonden om iemand (al vind ik die persoon misschien nog zo belachelijk, vervelend of een sociale kneus) te pesten. Ik vind het (behalve de bewoordigen die ik hierboven al gebruik) ook nog eens onnodig en zonde van mijn tijd en energie. Ik vind mezelf al niet erg aantrekkelijk als ik per ongeluk uit m'n slof schiet, laat staan dat ik mezelf lekker voel als ik bewust tijd ga besteden aan het kwetsen van mensen.
quote:
Ik kan natuurlijk ook net als jij en veel anderen nu gaan roepen hoe tegen ik ben, en dat pesten e.d. heel erg slecht is als je dat liever hebt. Ik houd alleen niet zo van hypocriet gedrag. Jij wel? Dus ja, als ik dat moet kiezen doe dan maar flauw, onprofessioneel, anti-sociaal en kinderachtig .
Om in het kader van de anti-hypocratie dan maar trots te zijn dat je het out-in-the-open gooit vind ik ook weer wat overdreven...
Misschien kun je de wereld en het gedrag van andere mensen niet veranderen, dat van jezelf wel degelijk. Bovengenoemd chagrijn, onredelijkheid en jaloezie zijn o-zo menselijk (voor absoluut meer dan 1/3 van de wereldbevolking!). Desondanks vind ik wel dat ik actief mijn best moet doen om ze niet te veel de kop te laten opsteken... dat is namelijk een stuk prettiger voor mijn omgeving EN voor mezelf.

Persoonlijk vind ik het heel makkelijk om je te verschuilen achter "iedereen doet het" en "ik ben tenminste niet hypocriet". Het voorkomt in elk geval dat je jezelf en je gedrag zo nu en dan kritisch onder de loep neemt, "want wat je doet is toch mensen eigen"? (en je bent in ieder geval niet hypocriet)
Makkelijk, als je zo snel tevereden bent met jezelf.
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_46368422
Helemaal mee eens met Hik. In feite is pesten een methode om je eigen tekortkomingen of je eigen onzekerheden te maskeren ten kostte van een ander (het slachtoffer). Vandaar dat het bijna altijd in een groep wordt gedaan, zodat jouw status 'beter' wordt in de groep.
Bij de meeste mensen zal het besef van dit infantiele gedrag aan het einde van de pubertijd wel intreden, helaas zal er altijd een groep mensen overblijven voor wie dit soort sociale vaardigheden niet is weggelegt. Die moeten hun sociale onvaardigheden blijven compenseren met het pesten.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_46368613
quote:
Op vrijdag 16 februari 2007 14:28 schreef Hik het volgende:

[..]
Je hebt me overtuigd, ik ben om.
Vanaf nu probeer ik alleen nog vriendelijk te doen tegen mijn ondergeschikten.
pi_46368671
quote:
Op vrijdag 16 februari 2007 14:46 schreef Lucille het volgende:

[...]

In feite is pesten een methode om je eigen tekortkomingen of je eigen onzekerheden te maskeren ten kostte van een ander (het slachtoffer).
Wel, toen ik nog aan pesten deed was dat meer om gewoon eens heerlijk te kunnen lachen en lachen is gezond.
  vrijdag 16 februari 2007 @ 14:58:31 #111
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_46368781
quote:
Op vrijdag 16 februari 2007 14:52 schreef Schaduwtje het volgende:

[..]

Je hebt me overtuigd, ik ben om.
Vanaf nu probeer ik alleen nog vriendelijk te doen tegen mijn ondergeschikten.
Halejujah!
pi_46369045
quote:
Op vrijdag 16 februari 2007 14:55 schreef Schaduwtje het volgende:

[..]

Wel, toen ik nog aan pesten deed was dat meer om gewoon eens heerlijk te kunnen lachen en lachen is gezond.
Je deed het om jezelf een goed gevoel te geven. Dat is het subtiele verschil. Iets goeds voor jezelf ten kostte van een ander.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_46369124
quote:
Op vrijdag 16 februari 2007 15:07 schreef Lucille het volgende:

[..]

Je deed het om jezelf een goed gevoel te geven. Dat is het subtiele verschil. Iets goeds voor jezelf ten kostte van een ander.
Niet alleen voor mezelf, mijn andere collega's konden ook van harte meelachen natuurlijk, hoe meer zielen hoe meer vreugd. Ik ben niet a-sociaal of zo.
  zaterdag 17 februari 2007 @ 01:15:27 #114
67978 HenryHill
Fake it 'till you make it
pi_46388534
quote:
Op vrijdag 16 februari 2007 13:52 schreef von_manstein het volgende:
And that's all there is to it.

"Ja, maar het is niet eerlijk!" - Nee, dat klopt.
"Maar waarom doen ze het dan?" - Omdat ze het kunnen en jij het blijkbaar toelaat.
"Kunnen we nu niet wat professioneler met elkaar omgaan" - Ja, zo gauw jij laat merken dat jij het ook verdiend dat je mening gerespecteerd wordt.

En de beste:
"Je zegt dus dat ik boos moet worden als iemand zo tegen me doet. Maar dat wil ik helemaal niet, ik wil eigenlijk helemaal niet boos hoeven te worden, waarom beginnen ze dan tegen mij? Ik doe toch niks verkeerd (snif, snif)?". - Je hebt gelijk, doe maar lekker niks en laat gewoon met je sollen. Daar voel je jezelf blijkbaar het gemakkelijkst bij.

Btw: ik doe zelf niet aan pesten (althans, bijna nooit), maar ik herken de 'zwakheid' die gepeste mensen uitstralen, en het werkt eerder irritatie dan medelijden op. Je zou ze bijna zelf een klets in hun gezicht willen geven en ze toeschreeuwen dat ze zichzelf wat weerbaarder op moeten stellen.

[ Bericht 7% gewijzigd door HenryHill op 17-02-2007 01:21:42 ]
So this is how liberty dies... with thunderous applause.
Truth? What's so great about the truth? Try lying for a change, it's the currency of the world
  zaterdag 17 februari 2007 @ 15:10:49 #115
167723 sanni
Acima de seu
pi_46399385
De enige manier om die mannetjes of vrouwtjes te laten stoppen
met pesten is handelen zoals vroeger op school: Of sterker in bewoording
van repliek dienen of flink lichamelijk toetakelen en de gevolgen voor
lief nemen. Stil zijn en niets van aantrekken of in het ergste geval
- wat helemaal het toppunt van idioterie is - met je pester in discussie gaan
waarom hij dat doet,is het domste en meest laffe wat je maar kunt bedenken
en geeft vaak de pester vaak des te meer reden om gewoon door te gaan
met zijn daad. ja ik spreek dus uit ervaring

[ Bericht 1% gewijzigd door sanni op 18-02-2007 07:00:38 ]
  zondag 18 februari 2007 @ 02:15:47 #116
67978 HenryHill
pi_46416965
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 15:10 schreef sanni het volgende:
De enige manier om die mannetjes of vrouwtjes te laten stoppen
pesten is zoals vroeger op school. Of sterker in bewoording
van repliek dienen of flink lichamelijk toetakelen en de gevolgen voor
lief nemen.
Very true. En misschien winnen ze dan alsnog van je, maar dan weten ze in ieder geval dat je jezelf niet zomaar laat pakken. En meestal volgt daaruit dat ze het in het vervolg wel laten om je nog een keer proberen te pakken. Niet dat ze het niet zouden kunnen winnen, maar gewoon omdat het ze teveel moeite kost.

N.B. Die regel blijft niet eeuwig staan (sterker nog: hooguit een week). Je zult moeten blijven bewijzen dat je jezelf niet op je kop laat zitten, anders pakt de pester de draad zo weer op.
quote:
Stil zijn en niets van aantrekken of in het ergste geval - wat helemaal het toppunt van idioterie is - met je pester in discussie gaan waarom hij dat doet,is het domste en meest laffe wat je maar kunt bedenken
en geeft vaak de pester vaak des te meer reden om gewoon door te gaan
met zijn daad. ja ik spreek dus uit ervaring
Klopt helemaal. Op het moment dat je aan de pester gaat vragen "maar dit is toch nergens voor nodig, waarom doe je dit?", dan is het enige wat diegene hoort "Ik heb geen zin in vechten, want ik weet dat ik bij voorbaat al verloren heb".

Met andere woorden: Ik ben een makkelijke prooi.
Truth? What's so great about the truth? Try lying for a change, it's the currency of the world
pi_46417100
Wat blijft er dan nog over als niks doen en in discussie gaan afvalt?
  zondag 18 februari 2007 @ 02:34:52 #118
67978 HenryHill
pi_46417159
quote:
Op zondag 18 februari 2007 02:29 schreef Puzzelaar het volgende:
Wat blijft er dan nog over als niks doen en in discussie gaan afvalt?

Weerstand bieden. Niet alleen met woorden, maar met je gedrag. Desnoods met je vuisten.
Duh.
pi_46417291
Edit: niet echt het topic hiervoor he?

[ Bericht 66% gewijzigd door #ANONIEM op 18-02-2007 02:58:02 ]
pi_46420896
Als je pesten goedpraat met theorien over evolutie en zwakste schakel, dan prat je ook goed als de gepeste vermoord wordt of zelfmoord pleegt. Want dat is toch goed voor de evolutie, dat digene ophoudt te bestaan?
De evolutie is helemaal niet gebaat bij pesten, want het zou moeten betekenen dat de pester een aanwinst is voor de groep. Echter, pesters zijn laffe mensen die alleen hun ego opkrikken door anderen neer te stampen en er mensen tegen op te zetten wat afleidt van het feit dat de pester verder helemaal geen of weinig echte kwaliteiten heeft.
Dus evolutietechnisch gezien is pesten waardeloos want het bevorderd stoornissen zoals psychopathie (het helpt om geen geweten te hebben en mensen makkelijk te kunnen manipuleren).

Voor de gepeste geldt dat het geen zin heeft zich te verweren als je niet tegen de pester (en handlangers) opkan en/of ondanks je verweer nog steeds alleen staat. Want het grootste wapen tegen de gepeste is isolatie. Alleen een medestander kan die isolatie opheffen.
---Grtz---------Spacehamster-->
Waarschuwing: Posts van deze user kunnen een hoog gehalte aan cynisme bevatten.
pi_46426485
quote:
Op woensdag 14 februari 2007 20:22 schreef Schaduwtje het volgende:

[..]

Machtsgevoel.
Verder geeft het gewoon veel hilariteit en plezier voor de pesters.

Wat ik eigenlijk wil aangeven is dat op dit forum wel iedereen kan roepen hoe belachelijk pesten is, maar bijna iedereen doet hier aan mee vroeger of later. Dat is een natuurlijk proces; zie je in de natuur ook heel veel. De zwakke worden eruit gehaald. Dat gaat vanzelf, dat merk je, en dat pesten doe je vervolgens ook vanzelf. Dat kunnen kleinigheidjes zijn die onschuldig lijken te zijn en die je voor jezelf goedpraat, maar die toch voor de gepestte hard aankomen. Maar ja, zo werk het nu eenmaal. Ik doe er ook best soms aan mee, en ook al ben ik er niet in het bijzonder trots op, ik ga het verder ook niet uit de weg.
Nope, ik doe dat ook niet. Een geintje is altijd leuk, maar moedwillig iemand omlaag halen en vernederen voor eigen gewin, vind ik een van de laagste omgangsvormen. Gewoon not done.
pi_46434952
Tja, het ligt eraan wat je onder pesten verstaat en natuurlijk ook aan het 'slachtoffer'. Ik heb wel mensen meegemaakt die uitgesloten werden, die er dan ook zelf alles aan deden om het te verdienen. Natuurlijk hoef je mensen nog niet te pesten omdat je ze niet mag, maar er zijn gewoon mensen die zich zo beroerd gedragen dat eigenlijk niemand nog zin heeft er tegenaan te lullen.

Het verschilt ook gewoon per situatie wat je eraan moet doen.

Ik werd vroeger ook buitengesloten op m'n werk, grotendeels omdat er een enorm verschil in onze belevingswerelden zat: ik kwam daar als student binnen in een groep vmbo'ers. Tja, ik had niet zo veel met de programma's waar zij naar keken, en het woord 'lauw' kende ik alleen als een term om de temperatuur aan te duiden. Zij vonden mij maar raar, want ik gebruikte 'moeilijke woorden' en zij dachten in eerste instantie dat ik dat expres deed terwijl ik me er niet van bewust was dat zij die woorden niet kenden. Verder las ik in een jaar waarschijnlijk meer boeken dan hun in een heel leven zullen doen met de hele afdeling bij elkaar en uitgaan doe ik ook al niet. Zij vonden mij duf en arrogant, ik hun ongeinteresseerd en onverantwoordelijk. Uiteindelijk ging het vanzelf beter toen we elkaar beter leerden kennen. Soms klikt het gewoon niet en of het komt goed, of niet. Soms past iemand gewoon niet in een groep en wordt het ook niet beter.

Als je het echt hebt over uitschelden en dat soort dingen, dan moet je daar m.i. wel wat van zeggen. Ik heb wel meegemaakt dat iemand een ander vertelde dat ie niet in de kantine mocht zitten als hij daar zat en dat ie diegene begon te knijpen. Dat was z'n laatste werkdag en iedereen die hij niet mocht ging hij kleineren, uitschelden etc. Daar moet je bij mij niet mee aankomen, dat vind ik nogal triest en dat zal ik je dan ook wel vertellen.

Verder ligt het ook aan wat de gepeste zelf wil. Ik ben inmiddels leidinggevende, maar ik weet dat er in ieder geval voorheen heel erg over mij geroddeld werd. Verder zitten er bij mijn personeel een paar die mij de schuld geven van hun fouten. Als ze niet op hun rooster gekeken hebben wanneer ze moeten werken en ze komen te laat of helemaal niet, dan zeggen ze bijvoorbeeld tegen mijn leidinggevende dat ik het rooster op het laatste moment veranderd heb (of ze houden het glashard vol tegen mij terwijl de printdatum op het rooster staat). Ik heb er een griet bij zitten die heel achterbaks is, die tegen mij poeslief en aardig is en aanbiedt wat extra werk te doen bijvoorbeeld, en dan achter mijn rug om tegen anderen zegt dat ze van mij niet naar huis mocht tot het af was. Een ander doet aardig tegen mij maar scheldt op alle leidinggevenden zodra haar collega's erbij zijn, misschien om stoer te doen of zo, ik kan het niet zo peilen. Een collega van mij maakt zich daar heel boos om, mij interesseert het geen ene moer. Ik verwacht niet dat iemand daar wat aan gaat doen of zo. Zeker als leidinggevende weet je dat er mensen zijn die jou niet mogen of die gewoon ongemotiveerd zijn, of niet tegen kritiek kunnen, en dan moet je voor jezelf opkomen.

Maar als collega's moet je wel voor elkaar opkomen. Als iemand op mijn collega of mijn assistent gaat zitten kankeren, dan pik ik dat niet. Ook pesten onder het personeel pik ik niet. Dat ze iemand niet aardig vinden, dat kan en daar is niks mis mee. Maar ik moet echt niet merken dat de een de ander uitscheldt, of diegene zou intimideren/bestelen/whatever. Dat is wat mij betreft gewoon einde contract.
Sanity is (not) statistical
  zondag 18 februari 2007 @ 19:23:45 #123
71602 tong_poh
Mylee! Good Fuck!
pi_46435098
quote:
Op vrijdag 16 februari 2007 12:13 schreef Schaduwtje het volgende:

Ik kan dat niet. Ik heb zeker mensen in mijn leven gepest. Maar ik pest nooit zwakkeren zoals ze in het algemeen worden beoordeeld). Ik pest namelijk de meelopers zoals jij. De mensen die meeliften met de pesters, omdat ze bang zijn om zelf de lul te zijn. Daarom pak ik ze aan.

God wat is het leuk om hun verbaasd te zien kijken als ik ze telkens maar in de zeik zet. Ik heb zelfs eentje zover gekregen dat hij zei dat hij mij zou vermoorden Die mensen zijn naar mijn mening pas echt de zwakkeren in de samenleving.

Een echt sterk iemand voelt niet de neiging om zwakkeren neer te halen voor hun persoonlijke eer.
Horrible Cunt!
  zondag 18 februari 2007 @ 19:28:23 #124
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_46435215
Toevallig heb ik van de week ook over pesten op het werk na zitten denken.

Wij werken met 11 mensen op ons kantoor en er is er dus eentje die om de haverklap (en dan bedoel ik dus bijna elke week wel een keertje) ziek meldt met de meest vage excuses. Ze lijkt een beetje hypochondrische trekjes te hebben.

Het resultaat hiervan is dat de rest van de collega's die verhalen niet meer serieus nemen en er dus ook niet meer op zitten te wachten.
Als zij weer eens ziek naar huis gaat of belt met een of ander kutexcuus hebben we het daaronderling over met elkaar, en er wordt 'geparodieerd', er wordt gelachen.

Is dat pesten? Ja, misschien wel, maar het is ook het uiten van een collectief ongenoegen over een collega die keer op keer de boel laat zitten. Gelukkig heeft ze vrij geisoleerde werkzaamheden en is dus niemand van haar afhankelijk voor zijn/haar eigen werkzaamheden, maar het is wel heel vervelend.

Laatst was ze weer eens thuis en er gebeurde iets heftigs bij haar in de straat, prompt was ze natuurlijk de dag daarop wel op d'r werk om daarover te kunnen vertellen, maar vanwege dat altijd maar naar huis gaan etc. zit eigenlijk niemand op d'r verhalen te wachten waardoor mensen lauw reageren. Voor haar niet leuk, maar ik snap het wel.

Ik heb van de week ook zitten bedenken dat het ergens heel sneu is dat we dus met een heel lauw 'uhuh' reageren op het zoveelste verhaal, maar de helft van de tijd is het echt over-geacteerde bull-shit...

Hoe fout ben je dan als collega's? Vertel me dat eens?
En nee, dit is niet om mijn eigen gedrag goed te keuren. Ik luister, maar reageer verder ook niet, en als ze weer eens strompelend het gebouw verlaten heeft doe ik idd wel mee met het 'waarom gaat ze nou weer weg?'.
  zondag 18 februari 2007 @ 19:32:48 #125
71602 tong_poh
Mylee! Good Fuck!
pi_46435344
quote:
Op zondag 18 februari 2007 19:28 schreef Brighteyes het volgende:
knip
Ik denk niet dat je dit echt pesten kunt noemen. Die persoon vertoont gedrag dat om heel normale redenen niet gewenst wordt. Zoals je al aangeeft, wordt die ongenoegen duidelijk gemaakt. Zeker als het de collgea al eens duidelijk gemaakt is, dat het gedrag niet gewenst is. Als jullie het niet gedaan hebben, dan is het misschien tijd om het wel te doen. Ik ben van mening dat iemand altijd de kans moet hebben om hun gedrag aan te passen.
Horrible Cunt!
pi_46435361
quote:
Op zondag 18 februari 2007 02:34 schreef HenryHill het volgende:

[..]

Weerstand bieden. Niet alleen met woorden, maar met je gedrag. Desnoods met je vuisten.
Duh.
Dat is toch discussieren?
pi_46436956
quote:
Op donderdag 15 februari 2007 15:57 schreef Alicey het volgende:

[..]

Hoe gedraagt een herman zich dan? Ik ken het fenomeen niet.
dit schijnt iets met idols te maken te hebben.

OT: Ik werk bij de overheid, misschien dat dat verschil maakt, maar ik heb het idee niet dat er overal gepest moet worden. Bij ons werkt een christelijke homo, wat op zich al reden genoeg zou kunnen zijn, iemand die veel herhaalt en niet al te bijster intelligent overkomt, en zo iemand die iets in 24 zinnen nog niet duidelijk maakt, terwijl het in 3 zinnen kan. Geroddelt wordt er altijd wel wat, maar gepest heb ik nog nooit kunnen ontdekken.
And the druids turn to stone...
pi_46440105
Opschoonslotje en meteen een flinke waarschuwing. Dit is niet de manier van discussiëren die hier gewenst is, dat kan iedereen wel bedenken.

Edit :En weer open. Dat haantjesgedrag kan ergens anders.

[ Bericht 19% gewijzigd door #ANONIEM op 18-02-2007 21:46:29 ]
  maandag 19 februari 2007 @ 09:18:52 #129
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_46450119
Er stond toevallig vanmorgen een heel stuk over pesten/roddelen op het werk in de Spits.
Er werden verschillende types onderscheiden.
pi_46454623
quote:
Op zondag 18 februari 2007 19:32 schreef tong_poh het volgende:
Ik denk niet dat je dit echt pesten kunt noemen. Die persoon vertoont gedrag dat om heel normale redenen niet gewenst wordt. Zoals je al aangeeft, wordt die ongenoegen duidelijk gemaakt.
Ja, maar die scheidslijn is dus vaak lastig. Ik gaf in het begin van dit topic ook al een voorbeeld van een collega van ons. Ik weet zeker dat zij er voor 100% van overtuigd is dat ze zonder enige aanleiding buitengesloten en getreiterd wordt.

Misschien kun je stellen dat en van pesten in elk geval sprake is als het om uiterlijkheden gaat. Maar als het een reactie is van collega's op bepaalde gedragingen van iemand, dan wordt het allemaal lastiger.
pi_46457529
quote:
Op maandag 19 februari 2007 12:55 schreef thaleia het volgende:

[..]

Ja, maar die scheidslijn is dus vaak lastig. Ik gaf in het begin van dit topic ook al een voorbeeld van een collega van ons. Ik weet zeker dat zij er voor 100% van overtuigd is dat ze zonder enige aanleiding buitengesloten en getreiterd wordt.

Misschien kun je stellen dat en van pesten in elk geval sprake is als het om uiterlijkheden gaat. Maar als het een reactie is van collega's op bepaalde gedragingen van iemand, dan wordt het allemaal lastiger.
Imo ligt hier dan ook een taak van een collega of (beter) leidinggevende om zo iemand subtiel te wijzen op zijn/haar aandeel in stroeve contact. Soms is het voor mensen een blinde vlek en soms zijn ze al zo vooringenomen met het idee dat dingen negatief bedoeld zijn, dat dingen daardoor fout geinterpreteerd worden. Zoals het voorbeeld van de kastsleutel, misschien zou het wel helpen als ze van anderen hoorde dat zij er ook al heel lang op zitten te wachten en manieren aangedragen kreeg om het op te lossen. En als zij zich wel constant ergert aan dat soort dingen of ze in haar eigen gedrag geen verbetermogelijkheid ziet, dan past de bedrijfscultuur misschien idd echt niet bij haar en is het ook maar beter dat ze weggaat. Imo moet iemand iig wel altijd de kans krijgen om zich enigszins aan te passen (als hij/zij dat zelf ook wil natuurlijk) en daarvoor moet iemand wel weten waarom het fout gaat. En dan heb ik het niet over echt pesten (wat gewoon triest is), maar het 'er niet bij horen'.

Een voorbeeld, een kennis van mij, die sociaal ook niet zo sterk is, ging vaak naar een café om te snookeren en had altijd het gevoel dat de vaste groep een beetje raar naar m keek. Tot iemand eens naar m toe kwam en het open gooide. Gewoon duidelijk zei van, hee je 'hoort' eigenlijk gewoon eerst aan de bar te komen zitten, even wat babbelen en geef eens een rondje ipv alleen maar bezig met snookeren en dan weer weggaan. Sindsdien ging het contact met de rest ook veel soepeler, hij wilde wel, maar 'zag' gewoon niet hoe het hoorde. Sociaal minder vaardig, maar echt niet zo raar als hij in het begin misschien over kwam.

Brighteyes, lastig probleem. Het lijkt mij dat jullie leidinggevende hierin wel een rol zou moeten spelen? Lijken het smoesjes of is het toch iemand die gewoon echt pech heeft? Als het iemand is die haar werk niet serieus neemt en de kantjes er vanaf loopt, lijkt het me dat het 'hogerop' ook niet echt gewaardeerd wordt en best eens besproken zou moeten worden. Lijkt ze er zelf last van te hebben dat de rest vrij koeltjes reageert?
One of the least benightedly unintelligent life forms it has been my profound lack of pleasure not to be able to avoid meeting.
pi_46458947
Enige gepest heen en weer dat wij hier hebben is op voetbal gebied. Maar wat wil je met 2 Ajacieden in een filiaal in het centrum van Eindhoven .

Overigens zit er naast mij een gast van de 'harde kern' van PSV. Kan ik het prima mee vinden, alhoewel we het erover eens zijn dat we bij de wedstrijd absoluut geen vrienden van elkaar zijn.

Voor de rest heb ik hier nog geen 'echte' pesterijen gezien in de zin van treiteren etc. Plagerijen wel maar die zijn tof.
JOHNNY HEITINGA
pi_46486681
quote:
Op maandag 19 februari 2007 15:28 schreef Camplo het volgende:
Enige gepest heen en weer dat wij hier hebben is op voetbal gebied. Maar wat wil je met 2 Ajacieden in een filiaal in het centrum van Eindhoven .

Overigens zit er naast mij een gast van de 'harde kern' van PSV. Kan ik het prima mee vinden, alhoewel we het erover eens zijn dat we bij de wedstrijd absoluut geen vrienden van elkaar zijn.

Voor de rest heb ik hier nog geen 'echte' pesterijen gezien in de zin van treiteren etc. Plagerijen wel maar die zijn tof.
Het verschil tussen plagerijen en pesten is dat het eerste sporadisch gebeurt tov verschillende mensen.
Pesten is het constant plagen/treiteren van een en dezelfde persoon/groep.

Pesten en gepest worden hoort er bij vind ik. Hier wordt je wat harder van.
Echter je moet oppassen dat een plagerij niet uitmond in een pesterij en dat de persoon in questie er geen sociaal isolement aan overhoudt.

Ik weet vrijwel zeker dat iedereen hier ooit is gepest of heeft gepest in welke vorm dan ook.

Want het is altijd de combinatie van actie -> reactie en het EQ van de personen in questie.
De een staat wat somberder in het leven tov iemand anders en is eerder vatbaar voor pesterijtjes e.d.

Pak b.v. twee voetbal supporters.
Bij de een kan je wel zeggen club X is bagger terwijl de ander dat ziet als een zware belediging. Interpretatie van iedereen is verschillend dus wanneer een treiterij omslaat tot pesterij is per persoon verschillend.
pi_46487524
Als je echt van iemand af wilt dan is het achterbaks diegene weg te treiteren.
Je kunt zoiets ook gewoon direct zeggen.
Dan is de situatie tenminste gelijk glashelder.
Als zo iemand dan nog niet weg wil dan is er of niet genoeg werk en moeten er compromissen gesloten worden, of je bespreekt het gewoon met de baas.

Pesten is achterbaks en inefficient.
---Grtz---------Spacehamster-->
Waarschuwing: Posts van deze user kunnen een hoog gehalte aan cynisme bevatten.
pi_46517473
quote:
Op woensdag 14 februari 2007 22:12 schreef Schaduwtje het volgende:

[..]

Nee, dat heb ik helemaal niet gezegd. Ik heb niet gezegd dat "een collega neerhalen okee is", of dat het voorkomen in het dierenrijk een reden zou zijn om dit in het "mensenrijk" ook te gaan toepassen.

Wat zeg ik dan wel?
De zwaktste schakel uit de groep verstoten is beter voor de groep. Daarom zie je dit gedrag overal in groepen binnen de natuur, simpelweg omdat de groepen die dit doen een grotere kans van succes hebben en daarom overblijven. De mensen zijn hier niet van uitgezonderd, ook al vinden wij onszelf hoog verheven boven dieren, omdat we een "beschaving" hebben. Je kunt het ook gewoon meten. Om wikipedia even te citeren:
[..]

Het is dus geen aangeleerd gedrag, maar het bestaat gewoon. Het is deel van het groepsproces. Kinderen doen dit sowieso automatisch. Volwassenen ook, maar daar neemt het hoogstens wat doordachtere en verborgenere aspecten aan. Verschil tussen geslacht is er ook nauwelijks wat dat betreft. Vrouwen doen het zelfs iets meer dan mannen. Weer een quote van wikipedia:
[..]

Jouw opmerking is zeggen als dat "omdat dieren aan natuurlijke selectie doen, gebeurt dan bij mensen nog niet", of om wat meer contrast te geven "omdat dieren zwaartekracht ondervinden, geldt dit voor mensen nog niet".
Mensen die worden gepest, zijn vaak mikpunt omdat ze ANDERS zijn dan de rest van de groep. Dat kan zijn kleding, uiterlijk, of ze zijn niet even pretentieus en geinteresseerd in bijvoorbeeld status, enz.enz.

Wat er op neerkomt dat de pester vaak zo'n doorsnee, huisje-boompje-beestje-is-het-beste, onoriginele figuur is die niet zichzelf durft te zijn. Schaduwtje bijvoorbeeld: ik durf te wedden dat onze lieve Schaduwtje bang is te zijn wie hij/zij is. Zijn nick zegt het al: hij/zij leeft in de schaduw van wie hij eigenlijk zou willen zijn. Maar uitkomen voor wie hij is, uit de kast komen, dat durft hij niet, hij schikt zich liever in zijn bourgeouis, Vinex bestaan en pest anderen die wel gewoon zichzelf willen zijn.

Je valt door de mand, dude. En nee, ik ben niet gepest. Viel zelf ooit onder de pesters. Ik heb spijt dat ik op school de nerd in de klas uitlachte omdat zijn naam toevallig 'Godfried' was. Nu zie ik in hoe kinderachtig ik toen was. Misschien is dat het wel met Schaduwzijde: hij is vast nog wat jong. Advies dus voor Schaduwzijde: Grow up, dude. En doe jezelf een plezier: kom eens uit de kast.
  donderdag 22 februari 2007 @ 22:35:54 #136
67978 HenryHill
pi_46577358
quote:
Op woensdag 21 februari 2007 09:11 schreef Walrik het volgende:

[..]

Mensen die worden gepest, zijn vaak mikpunt omdat ze ANDERS zijn dan de rest van de groep. Dat kan zijn kleding, uiterlijk, of ze zijn niet even pretentieus en geinteresseerd in bijvoorbeeld status, enz.enz.
(...)
En nee, ik ben niet gepest. Viel zelf ooit onder de pesters.
Als je zelf ooit pester bent geweest, dan moet je ook weten dat 'anders' zijn maar de helft van het verhaal is. De andere helft is dat de gepeste niet weet hoe ermee om te gaan en het gewoon over zich heen laat komen (of, meestal: er op de verkeerde manier mee omgaat, waarmee hij de pester direct in de kaart speelt).

Hoeveel gepeste 'aparte' mensen ken jij die wel een duidelijke grens hebben qua wat zij wel en niet acceptabel meer vinden, en daar ook naar handelen?

Het feest is voor de pester snel voorbij als hij consequent wordt afgerekend op zijn irritante gedrag hoor...
  donderdag 22 februari 2007 @ 22:50:50 #137
67978 HenryHill
pi_46578141
quote:
Op zondag 18 februari 2007 19:33 schreef Puzzelaar het volgende:

[..]

Dat is toch discussieren?
Ja en nee.

Discussie kan een manier van weerstand bieden zijn, mits het om een gesprek tussen gelijkwaardige personen gaat. Als de een zich al pester voelt, en de ander (zou het gevoel moeten krijgen) dat hij de gepeste wordt, dan is inhoudelijk discussieren imo geen manier om jezelf uit die situatie te redden.

Daarbij, discussieren impliceert naar mijn idee twee dingen die je juist niet helpen op het moment dat je gepest wordt:
1) Dat woorden het spel bepalen. Dat doen ze nl. niet, het gaat om je hele houding tegenover de pester. Je kunt nog zo rap van tong zijn, maar als de pester aan je houding kan zien dat je onzeker bent en niet overtuigd van je eigenwaarde, dan leg je het af. Simpel.
2) Dat de ander tegen jou in mag gaan. Die indruk wil je de pester dus nooit geven. Wat een pester doet is jou voor het blok zetten door je in een vervelende situatie te brengen en te kijken hoe jij reageert. Wil je winnen, dan moet je diegene dus vooral niet de spelregels laten bepalen. Feit: Jij accepteert zijn gedrag niet, punt. En dan ligt de bal bij de pester, en moet hij maar zien hoe hij daarop reageert.

Oh, en nog wat: als gepeste nooit de meelopers proberen te pakken omdat ze een gemakkelijker doelwit lijken. Altijd rechtstreeks de pester zelf pakken. Als je die onder de duim krijgt, haakt de rest vanzelf af.

[ Bericht 0% gewijzigd door HenryHill op 22-02-2007 23:10:14 (Cruciale verspreking gecorrigeerd) ]
pi_53309433
Stel er zit een pestkop in het bedrijf, is het dan juridisch mogelijk om zón persoon per direct op staande voet te ontslaan?
pi_53310692
quote:
Op woensdag 19 september 2007 20:10 schreef F04 het volgende:
Stel er zit een pestkop in het bedrijf, is het dan juridisch mogelijk om zón persoon per direct op staande voet te ontslaan?
Volgens mij moet je dan wel een rapport hebben liggen, waarin precies is bijgehouden wat er wanneer heeft plaatsgevonden, en moet de leidinggevende er ook helemaal van op de hoogte zijn.
pi_53310715
Om te beginnen, pesten op het werk is niet erg professioneel. De enige keer dat ik het in mijn omgeving heb gezien was het ook iemand die niet lang meer bleef. Hij viel te veel op, was niet sympathiek, en toen er door onze head nigger in charge (= manager) iemand geslachtofferd moest worden was hij dat. De afscheidsspeech was heel vriendelijk en gemoedelijk, maar je kon aan hem zien dat hij kookte van woede. Het is mijn stelling dat het vaak de mensen zijn die niets kunnen die pesten of worden gepest. Dan heb ik het over de situatie in een normaal bedrijf. Niet bij de BV van Piet de Glazenwasser ofzo. Overigens is er een verschil tussen pesten en grapjes maken, waarbij de acties soms volledig hetzelfde kunnen zijn maar door de ontvangende partij totaal verschillend worden opgevat. En van iemand aan wie je professioneel gezien wat hebt pik je meer dan van een nitwit die behalve pesten ook nog regelmatig je tijd verdoet.
pi_53311375
quote:
Op woensdag 19 september 2007 20:10 schreef F04 het volgende:
Nee. Ontslag op staande voet is slechts in uitzonderlijke gevallen mogelijk. Wanneer het pesten structureel van aard is, wordt het uiteindelijk wel mogelijk om de pestkop te ontslaan.
pi_53311688
quote:
Op woensdag 19 september 2007 21:26 schreef Alicey het volgende:

[..]

Nee. Ontslag op staande voet is slechts in uitzonderlijke gevallen mogelijk. Wanneer het pesten structureel van aard is, wordt het uiteindelijk wel mogelijk om de pestkop te ontslaan.
dat kan inderdaad niet ik pest niemand maar zou wel denken als iemand een raar hoofd heeft van hahahah : wat een rare kop zou hij zonder hoofd knapper zijn
On the loose
pi_53311772
quote:
Op woensdag 19 september 2007 21:35 schreef T.Bundy het volgende:

[..]

dat kan inderdaad niet ik pest niemand maar zou wel denken als iemand een raar hoofd heeft van hahahah : wat een rare kop zou hij zonder hoofd knapper zijn
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')