abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_46435361
quote:
Op zondag 18 februari 2007 02:34 schreef HenryHill het volgende:

[..]

Weerstand bieden. Niet alleen met woorden, maar met je gedrag. Desnoods met je vuisten.
Duh.
Dat is toch discussieren?
pi_46436956
quote:
Op donderdag 15 februari 2007 15:57 schreef Alicey het volgende:

[..]

Hoe gedraagt een herman zich dan? Ik ken het fenomeen niet.
dit schijnt iets met idols te maken te hebben.

OT: Ik werk bij de overheid, misschien dat dat verschil maakt, maar ik heb het idee niet dat er overal gepest moet worden. Bij ons werkt een christelijke homo, wat op zich al reden genoeg zou kunnen zijn, iemand die veel herhaalt en niet al te bijster intelligent overkomt, en zo iemand die iets in 24 zinnen nog niet duidelijk maakt, terwijl het in 3 zinnen kan. Geroddelt wordt er altijd wel wat, maar gepest heb ik nog nooit kunnen ontdekken.
And the druids turn to stone...
pi_46440105
Opschoonslotje en meteen een flinke waarschuwing. Dit is niet de manier van discussiëren die hier gewenst is, dat kan iedereen wel bedenken.

Edit :En weer open. Dat haantjesgedrag kan ergens anders.

[ Bericht 19% gewijzigd door #ANONIEM op 18-02-2007 21:46:29 ]
  maandag 19 februari 2007 @ 09:18:52 #129
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_46450119
Er stond toevallig vanmorgen een heel stuk over pesten/roddelen op het werk in de Spits.
Er werden verschillende types onderscheiden.
pi_46454623
quote:
Op zondag 18 februari 2007 19:32 schreef tong_poh het volgende:
Ik denk niet dat je dit echt pesten kunt noemen. Die persoon vertoont gedrag dat om heel normale redenen niet gewenst wordt. Zoals je al aangeeft, wordt die ongenoegen duidelijk gemaakt.
Ja, maar die scheidslijn is dus vaak lastig. Ik gaf in het begin van dit topic ook al een voorbeeld van een collega van ons. Ik weet zeker dat zij er voor 100% van overtuigd is dat ze zonder enige aanleiding buitengesloten en getreiterd wordt.

Misschien kun je stellen dat en van pesten in elk geval sprake is als het om uiterlijkheden gaat. Maar als het een reactie is van collega's op bepaalde gedragingen van iemand, dan wordt het allemaal lastiger.
pi_46457529
quote:
Op maandag 19 februari 2007 12:55 schreef thaleia het volgende:

[..]

Ja, maar die scheidslijn is dus vaak lastig. Ik gaf in het begin van dit topic ook al een voorbeeld van een collega van ons. Ik weet zeker dat zij er voor 100% van overtuigd is dat ze zonder enige aanleiding buitengesloten en getreiterd wordt.

Misschien kun je stellen dat en van pesten in elk geval sprake is als het om uiterlijkheden gaat. Maar als het een reactie is van collega's op bepaalde gedragingen van iemand, dan wordt het allemaal lastiger.
Imo ligt hier dan ook een taak van een collega of (beter) leidinggevende om zo iemand subtiel te wijzen op zijn/haar aandeel in stroeve contact. Soms is het voor mensen een blinde vlek en soms zijn ze al zo vooringenomen met het idee dat dingen negatief bedoeld zijn, dat dingen daardoor fout geinterpreteerd worden. Zoals het voorbeeld van de kastsleutel, misschien zou het wel helpen als ze van anderen hoorde dat zij er ook al heel lang op zitten te wachten en manieren aangedragen kreeg om het op te lossen. En als zij zich wel constant ergert aan dat soort dingen of ze in haar eigen gedrag geen verbetermogelijkheid ziet, dan past de bedrijfscultuur misschien idd echt niet bij haar en is het ook maar beter dat ze weggaat. Imo moet iemand iig wel altijd de kans krijgen om zich enigszins aan te passen (als hij/zij dat zelf ook wil natuurlijk) en daarvoor moet iemand wel weten waarom het fout gaat. En dan heb ik het niet over echt pesten (wat gewoon triest is), maar het 'er niet bij horen'.

Een voorbeeld, een kennis van mij, die sociaal ook niet zo sterk is, ging vaak naar een café om te snookeren en had altijd het gevoel dat de vaste groep een beetje raar naar m keek. Tot iemand eens naar m toe kwam en het open gooide. Gewoon duidelijk zei van, hee je 'hoort' eigenlijk gewoon eerst aan de bar te komen zitten, even wat babbelen en geef eens een rondje ipv alleen maar bezig met snookeren en dan weer weggaan. Sindsdien ging het contact met de rest ook veel soepeler, hij wilde wel, maar 'zag' gewoon niet hoe het hoorde. Sociaal minder vaardig, maar echt niet zo raar als hij in het begin misschien over kwam.

Brighteyes, lastig probleem. Het lijkt mij dat jullie leidinggevende hierin wel een rol zou moeten spelen? Lijken het smoesjes of is het toch iemand die gewoon echt pech heeft? Als het iemand is die haar werk niet serieus neemt en de kantjes er vanaf loopt, lijkt het me dat het 'hogerop' ook niet echt gewaardeerd wordt en best eens besproken zou moeten worden. Lijkt ze er zelf last van te hebben dat de rest vrij koeltjes reageert?
One of the least benightedly unintelligent life forms it has been my profound lack of pleasure not to be able to avoid meeting.
pi_46458947
Enige gepest heen en weer dat wij hier hebben is op voetbal gebied. Maar wat wil je met 2 Ajacieden in een filiaal in het centrum van Eindhoven .

Overigens zit er naast mij een gast van de 'harde kern' van PSV. Kan ik het prima mee vinden, alhoewel we het erover eens zijn dat we bij de wedstrijd absoluut geen vrienden van elkaar zijn.

Voor de rest heb ik hier nog geen 'echte' pesterijen gezien in de zin van treiteren etc. Plagerijen wel maar die zijn tof.
JOHNNY HEITINGA
pi_46486681
quote:
Op maandag 19 februari 2007 15:28 schreef Camplo het volgende:
Enige gepest heen en weer dat wij hier hebben is op voetbal gebied. Maar wat wil je met 2 Ajacieden in een filiaal in het centrum van Eindhoven .

Overigens zit er naast mij een gast van de 'harde kern' van PSV. Kan ik het prima mee vinden, alhoewel we het erover eens zijn dat we bij de wedstrijd absoluut geen vrienden van elkaar zijn.

Voor de rest heb ik hier nog geen 'echte' pesterijen gezien in de zin van treiteren etc. Plagerijen wel maar die zijn tof.
Het verschil tussen plagerijen en pesten is dat het eerste sporadisch gebeurt tov verschillende mensen.
Pesten is het constant plagen/treiteren van een en dezelfde persoon/groep.

Pesten en gepest worden hoort er bij vind ik. Hier wordt je wat harder van.
Echter je moet oppassen dat een plagerij niet uitmond in een pesterij en dat de persoon in questie er geen sociaal isolement aan overhoudt.

Ik weet vrijwel zeker dat iedereen hier ooit is gepest of heeft gepest in welke vorm dan ook.

Want het is altijd de combinatie van actie -> reactie en het EQ van de personen in questie.
De een staat wat somberder in het leven tov iemand anders en is eerder vatbaar voor pesterijtjes e.d.

Pak b.v. twee voetbal supporters.
Bij de een kan je wel zeggen club X is bagger terwijl de ander dat ziet als een zware belediging. Interpretatie van iedereen is verschillend dus wanneer een treiterij omslaat tot pesterij is per persoon verschillend.
pi_46487524
Als je echt van iemand af wilt dan is het achterbaks diegene weg te treiteren.
Je kunt zoiets ook gewoon direct zeggen.
Dan is de situatie tenminste gelijk glashelder.
Als zo iemand dan nog niet weg wil dan is er of niet genoeg werk en moeten er compromissen gesloten worden, of je bespreekt het gewoon met de baas.

Pesten is achterbaks en inefficient.
---Grtz---------Spacehamster-->
Waarschuwing: Posts van deze user kunnen een hoog gehalte aan cynisme bevatten.
pi_46517473
quote:
Op woensdag 14 februari 2007 22:12 schreef Schaduwtje het volgende:

[..]

Nee, dat heb ik helemaal niet gezegd. Ik heb niet gezegd dat "een collega neerhalen okee is", of dat het voorkomen in het dierenrijk een reden zou zijn om dit in het "mensenrijk" ook te gaan toepassen.

Wat zeg ik dan wel?
De zwaktste schakel uit de groep verstoten is beter voor de groep. Daarom zie je dit gedrag overal in groepen binnen de natuur, simpelweg omdat de groepen die dit doen een grotere kans van succes hebben en daarom overblijven. De mensen zijn hier niet van uitgezonderd, ook al vinden wij onszelf hoog verheven boven dieren, omdat we een "beschaving" hebben. Je kunt het ook gewoon meten. Om wikipedia even te citeren:
[..]

Het is dus geen aangeleerd gedrag, maar het bestaat gewoon. Het is deel van het groepsproces. Kinderen doen dit sowieso automatisch. Volwassenen ook, maar daar neemt het hoogstens wat doordachtere en verborgenere aspecten aan. Verschil tussen geslacht is er ook nauwelijks wat dat betreft. Vrouwen doen het zelfs iets meer dan mannen. Weer een quote van wikipedia:
[..]

Jouw opmerking is zeggen als dat "omdat dieren aan natuurlijke selectie doen, gebeurt dan bij mensen nog niet", of om wat meer contrast te geven "omdat dieren zwaartekracht ondervinden, geldt dit voor mensen nog niet".
Mensen die worden gepest, zijn vaak mikpunt omdat ze ANDERS zijn dan de rest van de groep. Dat kan zijn kleding, uiterlijk, of ze zijn niet even pretentieus en geinteresseerd in bijvoorbeeld status, enz.enz.

Wat er op neerkomt dat de pester vaak zo'n doorsnee, huisje-boompje-beestje-is-het-beste, onoriginele figuur is die niet zichzelf durft te zijn. Schaduwtje bijvoorbeeld: ik durf te wedden dat onze lieve Schaduwtje bang is te zijn wie hij/zij is. Zijn nick zegt het al: hij/zij leeft in de schaduw van wie hij eigenlijk zou willen zijn. Maar uitkomen voor wie hij is, uit de kast komen, dat durft hij niet, hij schikt zich liever in zijn bourgeouis, Vinex bestaan en pest anderen die wel gewoon zichzelf willen zijn.

Je valt door de mand, dude. En nee, ik ben niet gepest. Viel zelf ooit onder de pesters. Ik heb spijt dat ik op school de nerd in de klas uitlachte omdat zijn naam toevallig 'Godfried' was. Nu zie ik in hoe kinderachtig ik toen was. Misschien is dat het wel met Schaduwzijde: hij is vast nog wat jong. Advies dus voor Schaduwzijde: Grow up, dude. En doe jezelf een plezier: kom eens uit de kast.
  donderdag 22 februari 2007 @ 22:35:54 #136
67978 HenryHill
Fake it 'till you make it
pi_46577358
quote:
Op woensdag 21 februari 2007 09:11 schreef Walrik het volgende:

[..]

Mensen die worden gepest, zijn vaak mikpunt omdat ze ANDERS zijn dan de rest van de groep. Dat kan zijn kleding, uiterlijk, of ze zijn niet even pretentieus en geinteresseerd in bijvoorbeeld status, enz.enz.
(...)
En nee, ik ben niet gepest. Viel zelf ooit onder de pesters.
Als je zelf ooit pester bent geweest, dan moet je ook weten dat 'anders' zijn maar de helft van het verhaal is. De andere helft is dat de gepeste niet weet hoe ermee om te gaan en het gewoon over zich heen laat komen (of, meestal: er op de verkeerde manier mee omgaat, waarmee hij de pester direct in de kaart speelt).

Hoeveel gepeste 'aparte' mensen ken jij die wel een duidelijke grens hebben qua wat zij wel en niet acceptabel meer vinden, en daar ook naar handelen?

Het feest is voor de pester snel voorbij als hij consequent wordt afgerekend op zijn irritante gedrag hoor...
So this is how liberty dies... with thunderous applause.
Truth? What's so great about the truth? Try lying for a change, it's the currency of the world
  donderdag 22 februari 2007 @ 22:50:50 #137
67978 HenryHill
Fake it 'till you make it
pi_46578141
quote:
Op zondag 18 februari 2007 19:33 schreef Puzzelaar het volgende:

[..]

Dat is toch discussieren?
Ja en nee.

Discussie kan een manier van weerstand bieden zijn, mits het om een gesprek tussen gelijkwaardige personen gaat. Als de een zich al pester voelt, en de ander (zou het gevoel moeten krijgen) dat hij de gepeste wordt, dan is inhoudelijk discussieren imo geen manier om jezelf uit die situatie te redden.

Daarbij, discussieren impliceert naar mijn idee twee dingen die je juist niet helpen op het moment dat je gepest wordt:
1) Dat woorden het spel bepalen. Dat doen ze nl. niet, het gaat om je hele houding tegenover de pester. Je kunt nog zo rap van tong zijn, maar als de pester aan je houding kan zien dat je onzeker bent en niet overtuigd van je eigenwaarde, dan leg je het af. Simpel.
2) Dat de ander tegen jou in mag gaan. Die indruk wil je de pester dus nooit geven. Wat een pester doet is jou voor het blok zetten door je in een vervelende situatie te brengen en te kijken hoe jij reageert. Wil je winnen, dan moet je diegene dus vooral niet de spelregels laten bepalen. Feit: Jij accepteert zijn gedrag niet, punt. En dan ligt de bal bij de pester, en moet hij maar zien hoe hij daarop reageert.

Oh, en nog wat: als gepeste nooit de meelopers proberen te pakken omdat ze een gemakkelijker doelwit lijken. Altijd rechtstreeks de pester zelf pakken. Als je die onder de duim krijgt, haakt de rest vanzelf af.

[ Bericht 0% gewijzigd door HenryHill op 22-02-2007 23:10:14 (Cruciale verspreking gecorrigeerd) ]
So this is how liberty dies... with thunderous applause.
Truth? What's so great about the truth? Try lying for a change, it's the currency of the world
pi_53309433
Stel er zit een pestkop in het bedrijf, is het dan juridisch mogelijk om zón persoon per direct op staande voet te ontslaan?
pi_53310692
quote:
Op woensdag 19 september 2007 20:10 schreef F04 het volgende:
Stel er zit een pestkop in het bedrijf, is het dan juridisch mogelijk om zón persoon per direct op staande voet te ontslaan?
Volgens mij moet je dan wel een rapport hebben liggen, waarin precies is bijgehouden wat er wanneer heeft plaatsgevonden, en moet de leidinggevende er ook helemaal van op de hoogte zijn.
pi_53310715
Om te beginnen, pesten op het werk is niet erg professioneel. De enige keer dat ik het in mijn omgeving heb gezien was het ook iemand die niet lang meer bleef. Hij viel te veel op, was niet sympathiek, en toen er door onze head nigger in charge (= manager) iemand geslachtofferd moest worden was hij dat. De afscheidsspeech was heel vriendelijk en gemoedelijk, maar je kon aan hem zien dat hij kookte van woede. Het is mijn stelling dat het vaak de mensen zijn die niets kunnen die pesten of worden gepest. Dan heb ik het over de situatie in een normaal bedrijf. Niet bij de BV van Piet de Glazenwasser ofzo. Overigens is er een verschil tussen pesten en grapjes maken, waarbij de acties soms volledig hetzelfde kunnen zijn maar door de ontvangende partij totaal verschillend worden opgevat. En van iemand aan wie je professioneel gezien wat hebt pik je meer dan van een nitwit die behalve pesten ook nog regelmatig je tijd verdoet.
pi_53311375
quote:
Op woensdag 19 september 2007 20:10 schreef F04 het volgende:
Nee. Ontslag op staande voet is slechts in uitzonderlijke gevallen mogelijk. Wanneer het pesten structureel van aard is, wordt het uiteindelijk wel mogelijk om de pestkop te ontslaan.
pi_53311688
quote:
Op woensdag 19 september 2007 21:26 schreef Alicey het volgende:

[..]

Nee. Ontslag op staande voet is slechts in uitzonderlijke gevallen mogelijk. Wanneer het pesten structureel van aard is, wordt het uiteindelijk wel mogelijk om de pestkop te ontslaan.
dat kan inderdaad niet ik pest niemand maar zou wel denken als iemand een raar hoofd heeft van hahahah : wat een rare kop zou hij zonder hoofd knapper zijn
On the loose
pi_53311772
quote:
Op woensdag 19 september 2007 21:35 schreef T.Bundy het volgende:

[..]

dat kan inderdaad niet ik pest niemand maar zou wel denken als iemand een raar hoofd heeft van hahahah : wat een rare kop zou hij zonder hoofd knapper zijn
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')