Nee, naar aanleiding van Janneke Vreugdenhil. Het ziet er voorlopig in elk geval nog niet echt smakelijk uit, maar dat klopt ook volgens de weblog..quote:Op zaterdag 10 februari 2007 14:19 schreef minilotje het volgende:
Toeval of naar aanleiding van deze post?
Ik heb het recept gisteravond naar mijn moeder doorgemaild, die gaat om 19.00h bakken (want is gelijk begonnen), dus ik zal jullie niet te lang in spanning houden en vanavond vast de eerste resulaten meldenquote:Op zaterdag 10 februari 2007 15:31 schreef Maneki.Neko het volgende:
Ik ben benieuwd of het wat is Leonoor!
Hmmm dat van mij is een stuk vochtiger geloof ik.. Ik had het overigens eerst met 345 ml gedaan, het bleek met 345 g water te moeten (en dat was wel een stukje meerquote:Op zaterdag 10 februari 2007 16:02 schreef minilotje het volgende:
Havermout, gist, tarwebloem, zout en water paraat! Speciaal voor de gelegenheid een mooie, oranje, gietijzeren pan bij de Hema gekocht.. Ik heb er zin in!
edit:
[afbeelding]
Zo. Dat staat klaar.
Volgens mij is dat stiekem hetzelfde. 1liter water= 1kgquote:Op zaterdag 10 februari 2007 17:55 schreef Leonoor het volgende:
[..]
Hmmm dat van mij is een stuk vochtiger geloof ik.. Ik had het overigens eerst met 345 ml gedaan, het bleek met 345 g water te moeten (en dat was wel een stukje meer).
Spannend he!
Oh ja, dat is wel logisch hequote:Op zaterdag 10 februari 2007 20:59 schreef ajampaniki het volgende:
[..]
Volgens mij is dat stiekem hetzelfde. 1liter water= 1kg
edit: spuit11
Zojuist aan de volgende kneedfase begonnen, mijn deeg was letterlijk de pan uitgerezen, en voldeed keurig aan de beschrijving van Janneke. Het ligt nu een kwartier te rusten terwijl ik ontbijt...quote:Op zondag 11 februari 2007 00:16 schreef golfer het volgende:
Ik volg jullie experimenten verder vol interesse.
Ben benieuwd naar het eindresultaatquote:Op zondag 11 februari 2007 10:13 schreef Leonoor het volgende:
[..]
Zojuist aan de volgende kneedfase begonnen, mijn deeg was letterlijk de pan uitgerezen, en voldeed keurig aan de beschrijving van Janneke. Het ligt nu een kwartier te rusten terwijl ik ontbijt...
Dat ziet er lekker uitquote:Op zondag 11 februari 2007 14:48 schreef Leonoor het volgende:
Ik heb hem zojuist uit de pan gekieperd!
[afbeelding]
Foto is niet zo scherp, maar hij ziet er in elk geval puik uit! Nu nog even af laten koelen...
Ja, ik weet hetquote:
Nietes!quote:
Sinds deze week heb ik de BBM die in de aanbieding was bij de Lidl. Ik heb er nu twee broden mee gemaakt (mix van de Lidl), maar ik vond ze nogal tegenvallen. Nou heb ik ook wel erg lekker brood van mn bakker, maar ik had gehoopt dit toch minimaal te evenaren.quote:Op zondag 11 februari 2007 16:41 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Nietes!
Ik ben 's avonds drie minuten bezig en dan heb ik de volgende ochtend als ik opsta een vers brood dat stukken lekkerder is en minder dan de helft kost van een supermarktbrood.
quote:Op zondag 11 februari 2007 16:31 schreef releaze het volgende:
ik wil ook de binnenkant zien!En een uitgebreid proefverslag
Jaaa zo ziet de mijne er dus ook uit! Puik!quote:Op zondag 11 februari 2007 16:58 schreef minilotje het volgende:
[..]
[afbeelding]
[afbeelding]
Klaaaaaaaaaaaaaar! En eerlijk gezegd ook al bijna op!![]()
Het brood had naar mijn idee nog een ietsje langer in de oven gemogen, of op een iets hogere temperatuur. Nu moet ik daarbij zeggen dat ik momenteel slechts beschik over zo'n klein, kloterig snackoventje dat al moeite heeft om mijn afbakstokbroodjes bruin te krijgen..Dus het brood van morgen maar gewoon op 280 graden bakken, zodat het broodkruim nét een tikkeltje minder vochtig is.
Ondanks de handicap van zo'n totaal ongeschikt kabouteroventje ben ik eigenlijk reuze tevreden over het brood. Naar aanleiding van de tip van Janneke in de krant ben ik vrij ruim geweest met het zout (bijna twee theelepels), wat resulteerde in een nogal hartige smaak. Driekwart theelepel minder zorgt vast voor een prima, neutraal brood waar je ook je chocoladepasta op kunt smeren.Ik ben ook blij met de korst, die dik en knapperig is en door het laagje havermout ook nog een extra smaakje heeft.
We hebben net een hele stapel sneetjes weg zitten werken met pesto, oude brokkelkaas, rauwe ham en kruidenroomkaas en dat was érg smakelijk. Het is gewoon heel lekker brood! Ik maak vanavond nog een berg deeg zodat ik morgen dit fijne brood in verse tomatensoep kan dopen. Ik heb er nu al zin in! En ik ben blij dat ik gisteren niet voor niks vijftig euro aan een gietijzeren braadpan heb uitgegeven.
[afbeelding]
edit: Och. Met chocoladepasta is het eigenlijk ook best lekker. *kauwt*
Ziet er prima en lekker uit.quote:
Ik krijg nu echt spontaan zin in brood!! Wat ziet dat er heerlijk uit.quote:Op zondag 11 februari 2007 16:58 schreef minilotje het volgende:
[..]
[afbeelding]
[afbeelding]
Het brood had naar mijn idee nog een ietsje langer in de oven gemogen, of op een iets hogere temperatuur. Nu moet ik daarbij zeggen dat ik momenteel slechts beschik over zo'n klein, kloterig snackoventje dat al moeite heeft om mijn afbakstokbroodjes bruin te krijgen..Dus het brood van morgen maar gewoon op 280 graden bakken, zodat het broodkruim nét een tikkeltje minder vochtig is.
Ondanks de handicap van zo'n totaal ongeschikt kabouteroventje ben ik eigenlijk reuze tevreden over het brood. Naar aanleiding van de tip van Janneke in de krant ben ik vrij ruim geweest met het zout (bijna twee theelepels), wat resulteerde in een nogal hartige smaak. Driekwart theelepel minder zorgt vast voor een prima, neutraal brood waar je ook je chocoladepasta op kunt smeren.Ik ben ook blij met de korst, die dik en knapperig is en door het laagje havermout ook nog een extra smaakje heeft.
We hebben net een hele stapel sneetjes weg zitten werken met pesto, oude brokkelkaas, rauwe ham en kruidenroomkaas en dat was érg smakelijk. Het is gewoon heel lekker brood! Ik maak vanavond nog een berg deeg zodat ik morgen dit fijne brood in verse tomatensoep kan dopen. Ik heb er nu al zin in! En ik ben blij dat ik gisteren niet voor niks vijftig euro aan een gietijzeren braadpan heb uitgegeven.
[afbeelding]
Dat dus.quote:Op zondag 11 februari 2007 17:17 schreef Maerycke het volgende:
Terugvindbrood!
-edit- Ziet nu de foto's. Ziet er goed uit zeg
het ziet er iig een stuk smakelijker uit dan het brood van de bakker. veel meer echt/naturel. prachtig broodje geworden, en ik ben nu ook wel benieuwd!quote:Op zondag 11 februari 2007 16:58 schreef minilotje het volgende:
[..]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
quote:Op zondag 11 februari 2007 17:26 schreef minilotje het volgende:
Ennnn: op!
[afbeelding]
Ik zit érg vol.![]()
Tsja, wat is tijdrovend? Je kunt natuurlijk gewoon lekker naar bed gaan als het deeg aan het rijzen is, je hoeft er niet met een nachtlampje bij te gaan zitten en het brood-in-spe sprookjes voor te lezen tot het tijd is voor de oven. Al sluit ik overigens niet uit dat je daar nóg lekkerder broden van zou krijgen..quote:Op zondag 11 februari 2007 17:25 schreef Tinkepink het volgende:
Lijkt me lekker. Wel erg tijdrovend.
Ik bak normaal ook mijn eigen brood, zelf, niet met een broodbakmachine, en dat lijkt me minder werk te zijn dan dit brood eerlijk gezegd. Ik kneed mijn brood echt nauwelijks en het eerste mixen gaat gewoon met de mixer. Maar goed, misschien waag ik het er ook nog eens op met dit brood.
Uit het filmpje maakte ik op dat het vooral er om gaat dat je de het gedeelte waar de deksel er op zit de luchtvochtigheid hoog houdt. Daar is een tajine dus ideaal voor lijkt mij.quote:Op zondag 11 februari 2007 17:33 schreef minilotje het volgende:
Volgens mij kan het ook prima in een emaille pan. Ook tajines lijken goed te werken, en ik las laatst over iemand die alleen een aardewerken bak met bijpassend deksel had staan en dat is ook gelukt. Ik denk dat het er vooral om gaat dat je iets hebt dat ervoor zorgt dat de temperatuur mooi gelijkmatig blijft tijdens het bakken.
Ik kan het filmpje niet meer vindenquote:Op zondag 11 februari 2007 17:35 schreef reclamedoos het volgende:
[..]
Uit het filmpje maakte ik op dat het vooral er om gaat dat je de het gedeelte waar de deksel er op zit de luchtvochtigheid hoog houdt. Daar is een tajine dus ideaal voor lijkt mij.
Nee, het is vooral de manier van bakken en het feit dat het deeg he-le-maal niet gekneed wordt, maar wél achttien uur staat te rijzen.quote:Op zondag 11 februari 2007 22:15 schreef __Saviour__ het volgende:
Wat is hier nou ineens zo de hype aan en waarom heeft niemand het eerder bedacht? Het is toch gewoon standaard ingredienten in een wat andere verhouding ofzo.
totaal offtopic, maar wat heb ik jou hier lang niet gezien zeg:quote:Op maandag 12 februari 2007 17:43 schreef Byte_Me het volgende:
zijn alle geemailleerde pannen hiervoor geschikt (als ze maar wat massa hebben)? want ik heb er een paar gevonden op zolder, maar ik heb geen idee of het gietijzer is.
maar ik ken jou helemaal nietquote:Op maandag 12 februari 2007 17:47 schreef Muck het volgende:
[..]
totaal offtopic, maar wat heb ik jou hier lang niet gezien zeg:
[sub]of ben ik gewoon blind?[/sub}
maar ik jou welquote:
dan moet ik even zoeken... ik dacht pasta carbonara...quote:Op maandag 12 februari 2007 18:20 schreef Byte_Me het volgende:
wat voor recept dan?
en ik kom nog wel regelmatig in cul hoor.
oh ja, dat kan wel kloppen, die heb ik hier weleens neergeplempt. is trouwens lang geleden dat ik dat gemaakt heb, dus goeie tip voor vanavond.quote:Op maandag 12 februari 2007 18:21 schreef Muck het volgende:
[..]
dan moet ik even zoeken... ik dacht pasta carbonara...
mijn geheugen zit raar in elkaarquote:Op maandag 12 februari 2007 18:23 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
oh ja, dat kan wel kloppen, die heb ik hier weleens neergeplempt. is trouwens lang geleden dat ik dat gemaakt heb, dus goeie tip voor vanavond.
quote:Op maandag 12 februari 2007 18:25 schreef MissHobje het volgende:
Zeg Muck en Byte_Me mag ik jullie even doorverwijzen naar voor de andere zaken [CUL SC #39] Ober, refill! dank![]()
och dan zet er nog wel iets opquote:Op maandag 12 februari 2007 22:28 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Ik denk dat je een zwaar deksel nodig hebt om het vocht in de pan te houden. Ik betwijfel of een taartvormbodem voldoet.
Ik denk dat als je het langer had laten rijzen het brood minder vast zou zijn geworden.quote:Op woensdag 14 februari 2007 11:24 schreef Byte_Me het volgende:
eerste poging: redelijk gelukt. het brood is een beetje te vast geworden, ik denk door te veel water. het was namelijk een erg slap deegje en ook moeilijk in de pan te gooien. heb die extra rijsstap ook overgeslagen, want die zat ook niet in het filmpje.
wel een heerlijk knapperige korst!
misschien, maar de eerste rijsstap heeft al een stuk langer geduurt bij mij, zo'n 22 uur. ach, ik blijf het gewoon proberen.quote:Op woensdag 14 februari 2007 21:27 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Ik denk dat als je het langer had laten rijzen het brood minder vast zou zijn geworden.
Je kunt ook het topic wat beter bekijkenquote:Op vrijdag 16 februari 2007 00:11 schreef nein het volgende:
Ik mis fotos :'[
Nee, langer rijzen kan geen kwaad (het moet alleen geen dagen langer worden)quote:Op dinsdag 20 februari 2007 10:30 schreef JacMar het volgende:
Gisteren keurig een deegje gemaakt en laten rijzen en eigenlijk moet ik het nu gaan kneden, maar ik heb geen tarwezemelen of polenta in huis![]()
Zou een uurtje of 2 langer rijzen kwaad kunnen?
Ik denk dat het wel lukt om vandaag nog boodschappen te doenquote:Op dinsdag 20 februari 2007 10:35 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Nee, langer rijzen kan geen kwaad (het moet alleen geen dagen langer worden)
Ik weet het niet..Misschien een keer proberen?quote:Op dinsdag 20 februari 2007 11:07 schreef Byte_Me het volgende:
zou je op deze manier ook maisbrood kunnen maken?![]()
Maismeel bevat geen gluten, dus als je het probeert dan geen 100% maismeel gebruiken maar zeg 40/60 mais/bloem. Doordat er geen gluten in maismeel zitten kan het deeg slecht lucht vasthouden, je krijgt geen luchtkamers of bellen in je deeg.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 11:07 schreef Byte_Me het volgende:
zou je op deze manier ook maisbrood kunnen maken?![]()
ja ik weet dat je maisbrood met 50/50 mais/tarwemeel maakt (wist niet dat dat met gluten te maken had), maar in de meeste recepten die ik zie zit boter, melk en/of ei. en om dat nou 18 uur te laten staan bij kamertemperatuur...quote:Op dinsdag 20 februari 2007 11:37 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Maismeel bevat geen gluten, dus als je het probeert dan geen 100% maismeel gebruiken maar zeg 40/60 mais/bloem. Doordat er geen gluten in maismeel zitten kan het deeg slecht lucht vasthouden, je krijgt geen luchtkamers of bellen in je deeg.
Komt het mexicaantje eraan dan?quote:Op zondag 11 februari 2007 17:26 schreef minilotje het volgende:
Ennnn: op!
[afbeelding]
Ik zit érg vol.![]()
lijkt me idd erg geschikt en een mooi prijsje. ik had het eerst in een glazen schaal met deksel gedaan, maar dat is geen aanrader omdat ik het brood er amper uit kreeg.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 13:09 schreef cinnamongirl het volgende:
Deze pan lijkt me heel geschikt, en is niet duur!
Hee die heb ik! Daar wil ik het dit weekend in gaan proberen!quote:Op dinsdag 20 februari 2007 13:09 schreef cinnamongirl het volgende:
Deze Ikea braadpan lijkt me heel geschikt, en is niet duur!
Ik kreeg mijn brood er dus ook niet uitquote:Op dinsdag 20 februari 2007 13:13 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
lijkt me idd erg geschikt en een mooi prijsje. ik had het eerst in een glazen schaal met deksel gedaan, maar dat is geen aanrader omdat ik het brood er amper uit kreeg.
ikea heeft sowieso wel een hele rits van die gietijzeren pannen in het assortiment zag ik laatst. wij hebben een fonduset daar aangeschaft, en met het fondupannetje ben ik heel erg gelukkigquote:Op dinsdag 20 februari 2007 13:09 schreef cinnamongirl het volgende:
Deze Ikea braadpan lijkt me heel geschikt, en is niet duur!
Mijn emaille pan deed het prima hoor, zonder anti-aanbaklaag of invetten, had wel zemelen op mn brood liggen. Hij kwam er overigens ook zonder problemen uit. De verveling slaat wel een beetje toe, ik heb ook al geen zin meer in broodbakkenquote:Op woensdag 21 februari 2007 09:59 schreef JacMar het volgende:
Dan denk ik toch dat een emaille pan niet geschikt is.. Ik had namelijk genoeg griesmeel (had niets anders) op de onderkant van het brood, maar die was helemaal aangebrand in de pan![]()
![]()
of je klikt even op zo'n link in de OPquote:Op woensdag 21 februari 2007 18:40 schreef kabouter.muts het volgende:
en een bakje water in de oven net als met gewoon brood bakken?
Nee, het moet absoluut in een afgesloten pan! Het werkt dan nl. als een oven in een oven en door de stoom die ontstaat krijgt het brood een mooie korst.quote:Op woensdag 21 februari 2007 18:40 schreef kabouter.muts het volgende:
en een bakje water in de oven net als met gewoon brood bakken?
quote:Op zaterdag 10 februari 2007 17:55 schreef Leonoor het volgende:
[..]
Hmmm dat van mij is een stuk vochtiger geloof ik.. Ik had het overigens eerst met 345 ml gedaan, het bleek met 345 g water te moeten (en dat was wel een stukje meer).
Spannend he!
Droge gist, uit een zakje dus.quote:Op vrijdag 23 februari 2007 20:32 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
Wat ik me even afvraag (ik wil dit morgen gaan proberen): gebruiken jullie gewoon van die gist uit een zakje of verse gist van de bakker? En waarom zitten die zemelen (of zoiets dergelijks) erop? Op een " normaal" brood zit dat toch niet altijd?
...
Anders lees je even verderquote:Op vrijdag 23 februari 2007 21:10 schreef NT-T.BartMan het volgende:
[..]
[afbeelding]
1 ml water weegt per definitie 1 g (bij 4 graden overigens)...
Hoe is het geworden?quote:Op zaterdag 24 februari 2007 05:00 schreef Libris het volgende:
Ik ben gisteren toch nog even naar de Ikea geweest en heb de Senior pan gehaald en mijn brood staat nu te bakken
quote:Op zaterdag 24 februari 2007 17:11 schreef -Marjo- het volgende:
Mijn oven gaat maar tot 200 graden (hetelucht). Gaat dat lukken?
quote:Drie kwartier voordat je gaat bakken verwarm je de oven voor op de hoogst mogelijke stand, bij voorkeur tussen 230 en 260 graden.
mss moet jij het dan gewoon langer laten bakken en afbakkenquote:laat het deeg 30 minuten bakken. Haal dan het deksel eraf (!) en bak het brood in nog eens 15 tot 25 minuten mooi bruin.
Zemelen toevoegen of volkorenmeel gebruikenquote:Op maandag 26 februari 2007 10:41 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
Nou die van mij is gelukt (geen foto helaas). Mijn vriend was er helemaal weg van en is dus voor herhaling vatbaar ... Nu heb ik misschien een rare vraag (dit was mijn eerste broodbakervaring): hoe maar ik bruinbrood? Is daar in supermarkt meel voor of zo?![]()
![]()
![]()
En?quote:Op zondag 25 februari 2007 21:30 schreef -Marjo- het volgende:
Ja, hij is nu weer in de oven. Hopelijk lukt ie alsnog...
Dank je wel! dat ga ik aankomend weekend proberenquote:Op maandag 26 februari 2007 10:51 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zemelen toevoegen of volkorenmeel gebruiken
De oven was tussendoor uitgevallen, een storing. Geen idee hoe lang hij uitgestaan heeft. Had 'm wel iets langer laten bakken daarna maar dus toch te kort.quote:Op maandag 26 februari 2007 14:50 schreef Bluezz het volgende:
[..]
En?
Je temperatuur was toch te laag dus
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |