abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_46131099
quote:
AMSTERDAM - Amerikanen geven meer uit dan er binnenkomt. ‘En dat gaat een keer mis.’

‘De laatste dagen van de Verenigde Staten als economische grootmacht zijn geteld, en als er niet snel wordt ingegrepen, dreigt de Amerikaanse samenleving te bezwijken onder haar eigen schuldenlast’, zegt de Amerikaanse econoom en schuldenexpert Robert Manning.

Het Amerikaanse ministerie van Handel maakte vorige week bekend dat Amerikanen in 2006 het minst hebben gespaard in bijna 75 jaar. De spaarquote, het gedeelte van het besteedbaar inkomen dat gezinnen naar de bank brengen, kwam vorig jaar op minus 1 procent uit. Met andere woorden: Amerikanen gaven in 2006 meer uit dan er binnenkwam.

Eind januari luidde Manning over die trend de noodklok in de Amerikaanse senaat, waar hij als expert werd opgeroepen. Het grote publiek waarschuwde hij in In Debt We Trust, een documentaire over de creditcardindustrie die vorig jaar uitkwam, en waarvoor Mannings boek Credit Card Nation (2000) de basis was.

Tot de jaren vijftig was het volgens Manning, die als hoogleraar is verbonden aan het Rochester Institute of Technology, nog deugdzaam om veel te sparen. ‘Maar die tijd kunnen de meesten zich niet meer herinneren’, zegt hij in een telefoongesprek.

‘De afgelopen decennia heeft zich een grote culturele transformatie voorgedaan. We leven niet meer in een productiesamenleving, maar in een consumptiemaatschappij. Amerikanen proberen meer dan ooit status te verwerven door middel van consumptie. Wil je het verschil weten tussen een garage in Europa en een in de VS? In Europa kun je er je auto kwijt. In een Amerikaanse garage niet, want die staat tjokvol nutteloze consumptiegoederen.’

Dat Amerikanen steeds minder sparen, heeft echter niet alleen met de opkomst van de consumptiesamenleving te maken. Ook de ontmanteling van de verzorgingsstaat, voor zover de VS die echt hebben gekend, is er volgens Manning debet aan. ‘Daardoor zijn Amerikanen meer geld kwijt aan zaken die nog niet zo lang geleden door de overheid werden geregeld, zoals onderwijs en gezondheidszorg. Ook huisvesting is veel duurder geworden. Tegelijkertijd is het besteedbaar inkomen van de gemiddelde Amerikaan tussen 2000 en 2004 met 2 procent gedaald.’

Zo worden Amerikaanse burgers volgens Manning in de fuik van de creditcardmaatschappijen gedreven. In 2006 had de gemiddelde Amerikaan zeven creditcards. Tussen 1980 en 2006 liepen de schulden (hoofdzakelijk credit cardschulden, maar ook studieleningen en doorlopend krediet worden meegeteld) van Amerikaanse gezinnen op van 350 naar 2.200 miljard dollar.

Manning: ‘Meer dan de helft van de kaarthouders lukt het niet aan het eind van de maand hun creditcardtransacties af te betalen. Zij gaan dus schulden aan bij de creditcardmaatschappij. De creditcard is het nieuwe sociale vangnet van de Amerikaanse samenleving geworden.’ Daarbij geldt dat de armsten extra worden getroffen. Uit onderzoek blijkt dat zij doorgaans een hogere rente op hun schuld betalen dan de rijken, bijvoorbeeld omdat zij vaker te laat zijn met afbetalen en daarvoor worden beboet; of omdat zij, na een persoonlijk bankroet, bij vaak schimmige geldleners of bij de lommerd moeten aankloppen.

‘De ironie is dat onze levensloop door globalisering onzekerder is geworden. De verzorgingsstaat is er niet meer om je op te vangen als je ziek wordt, werkloos raakt, of met pensioen gaat. Je zou verwachten dat mensen in deze tijden meer gaan sparen. Maar het tegendeel is het geval.’

‘Nog erger: Begin jaren dertig gaven we ook meer uit dan we binnenkregen. Maar dat was tijdens een diepe recessie. De negatieve spaarquote van 2005 en 2006 deed zich voor tijdens een economische bloeiperiode.’

Volgens collega-economen wordt de daling van de spaarquote althans gedeeltelijk gecompenseerd door vermogensopbouw. Manning is niet van dat argument onder de indruk. ‘In de afgelopen tien jaar gingen Amerikanen twee keer zo snel schulden aan als zij bezittingen opbouwden. Bovendien zijn die bezittingen sterk geconcentreerd in de hogere sociale klassen.’

Wat hem vooral zorgen baart, is dat een gevoel van urgentie in de Amerikaanse samenleving ontbreekt: ‘De creditcardindustrie laat ons in de waan dat de middenklasse een stabiele klasse is. De consumenten zijn zelfvoldaan, zij hebben het gevoel dat ze recht hebben op hun huidige levensstijl van overmatige consumptie. In dat opzicht lijken de VS op het Romeinse rijk in zijn nadagen.’

Maar de generatie van babyboomers – meer dan 70 miljoen in totaal – zal er niet aan ontkomen: ‘Zij gaan met pensioen terwijl zij hoge schulden meetorsen. Dat is voor het eerst in de geschiedenis. Om hun kinderen naar de universiteit te sturen, hebben ze nu al nauwelijks voldoende geld. Zij zullen hun levensstijl fors moeten aanpassen.’

Manning vreest bovendien dat de Amerikaanse schuldenlast een belangrijk onderwerp wordt in het Amerikaanse buitenlandbeleid. ‘Het is een kwestie van jaren of we moeten de Chinezen smeken of ze nog wat geld aan ons willen lenen’, zegt hij.

Europa kan volgens Manning zijn borst natmaken: ‘De Amerikaanse markt is helemaal verzadigd. Creditcardmaatschappijen zien behalve Azië ook Europa als groeimarkt. In het Verenigd Koninkrijk, Ierland en Italië is de spaarquote de afgelopen tien jaar al hard teruggelopen. In dezelfde tijd zijn creditcardmaatschappijen daar agressiever marketing gaan voeren. In Frankrijk zie je nu dat de banken, net als in de Verenigde Staten eind jaren zeventig, stevig lobbyen voor deregulering zodat zij hun creditcards nog agressiever aan de man kunnen brengen, en minder rekening hoeven te houden met het consumentenbelang.’
volkskrant

En dan een voor de overheid peperdure voortslepende oorlog eroverheen..
Hoe lang voordat de reus z'n lemen voeten ziet verkruimen?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 9 februari 2007 @ 09:48:21 #2
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_46131193
Ongeveer in de tweede helft van dit jaar gok ik.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_46131358
Ik heb drie credit cards, maar er is er maar één die mij wel eens een brieffie stuurt dat ik ook in termijnen terug mag betalen (lachwekkend, aangezien ik vorig jaar misschien 200 euro met VISA heb uitgegeven). De Eurocard wordt rechtstreeks van de rekening afgeboekt en Amex kent ook geen andere mogelijkheid.

Wel handig hoor, credit cards.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_46131395
quote:
Op vrijdag 9 februari 2007 09:56 schreef DS4 het volgende:
Ik heb drie credit cards, maar er is er maar één die mij wel eens een brieffie stuurt dat ik ook in termijnen terig mag betalen (lachwekkend, aangezien ik vorig jaar misschien 200 euro met VISA heb uitgegeven). De Eurocard wordt rechtstreeks van de rekening afgeboekt en Amex kent ook geen andere mogelijkheid.

Wat is het voordeel van het hebben van meerdere credit cards?

Enige dat ik kan bedenken dat je drie keer een flink bedrag in de min kunt staan, dus drie keer zoveel als met 1 kreditcard.
zoals het potje thuis poept, poept het nergens
_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*
ACWW NWFC id: 2921-2609-9160 nick: tbone Town: Finetown
Fiets
pi_46131538
quote:
Op vrijdag 9 februari 2007 09:57 schreef kareltje_de_grote het volgende:

Enige dat ik kan bedenken dat je drie keer een flink bedrag in de min kunt staan, dus drie keer zoveel als met 1 kreditcard.
In België kun je soms alleen maar met Visa betalen. American Express is in heel Europa niet vanzelfsprekend.

Maar ik heb een grote voorkeur voor mijn Amex. Het is een platinum, hetgeen inhoudt dat het allerhande verzekeringen heeft (w.o. een zeer ruime ziektekostenverzekering voor in het buitenland, altijd handig), voor mij reizen regelt indien nodig, hoog serviceniveau en onbeperkte bestedingslimiet.

De Eurocard is dus backup. En de Visa is af en toe handig in België. En daarenboven standaard bij de reis- en kredietbrief (thans Europa service geheten) van de ANWB. Strikt genomen kan de Eurocard eruit denk ik. Maar goed, die kost zo weinig dat de moeite van het opzeggen mij de besparing niet waard is.
pi_46131546
quote:
Op vrijdag 9 februari 2007 09:57 schreef kareltje_de_grote het volgende:

[..]

Wanneer je bijvoorbeeld vaak in zuidamerika komt daar is visa vaker wel overal geaccepteerd, dit in tegenstelling tot de american expres die ze dan weer niet vaak accepteren.
pi_46131623
quote:
Op vrijdag 9 februari 2007 09:56 schreef DS4 het volgende:
Ik heb drie credit cards, maar er is er maar één die mij wel eens een brieffie stuurt dat ik ook in termijnen terug mag betalen (lachwekkend, aangezien ik vorig jaar misschien 200 euro met VISA heb uitgegeven). De Eurocard wordt rechtstreeks van de rekening afgeboekt en Amex kent ook geen andere mogelijkheid.

Reuze handig, maar heeft verder niet veel te maken met het probleem van de VS, dat er massaal op de pof geleefd wordt.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_46131661
Ik heb geen credit card. Zelfbescherming.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_46131768
quote:
Op vrijdag 9 februari 2007 10:06 schreef sigme het volgende:

Reuze handig, maar heeft verder niet veel te maken met het probleem van de VS, dat er massaal op de pof geleefd wordt.
Niet echt waar. Ik reageer op dit deel van de berichtgeving:

Europa kan volgens Manning zijn borst natmaken: ‘De Amerikaanse markt is helemaal verzadigd. Creditcardmaatschappijen zien behalve Azië ook Europa als groeimarkt. In het Verenigd Koninkrijk, Ierland en Italië is de spaarquote de afgelopen tien jaar al hard teruggelopen. In dezelfde tijd zijn creditcardmaatschappijen daar agressiever marketing gaan voeren. In Frankrijk zie je nu dat de banken, net als in de Verenigde Staten eind jaren zeventig, stevig lobbyen voor deregulering zodat zij hun creditcards nog agressiever aan de man kunnen brengen, en minder rekening hoeven te houden met het consumentenbelang.’

Aangezien in Europa het helemaal niet zo normaal is dat je "rood" kan staan bij credit cards, is het toenemen van credit card-bezit in Europa niet de opmaat voor oplopen van schuldenlasten. Natuurlijk kan er wel een nieuwe kaart komen waar dat allemaal wel kan, maar Amex is al lastig genoeg. En veel winkels willen eerder minder dan meer cards accepteren.
pi_46131773
quote:
Op vrijdag 9 februari 2007 10:07 schreef Pappie_Culo het volgende:
Ik heb geen credit card. Zelfbescherming.
Heb jij dan ook geen pinpas?
  vrijdag 9 februari 2007 @ 10:13:58 #11
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_46131805
quote:
Op vrijdag 9 februari 2007 10:12 schreef DS4 het volgende:

[..]

Heb jij dan ook geen pinpas?
Ja, dat wel. Ontkom je ook niet aan, aangezien je verplicht bent een bankrekening te hebben. En daar hoort tegenwoordig een pin pas bij.
pi_46131978
quote:
Op vrijdag 9 februari 2007 10:13 schreef Pappie_Culo het volgende:

Ja, dat wel. Ontkom je ook niet aan, aangezien je verplicht bent een bankrekening te hebben. En daar hoort tegenwoordig een pin pas bij.
Dan kun je toch ieder moment van de dag net zoveel geld uitgeven als je zelf wil (met saldobeperking uiteraard)?
  vrijdag 9 februari 2007 @ 10:25:17 #13
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_46132070
quote:
Op vrijdag 9 februari 2007 10:21 schreef DS4 het volgende:

[..]

Dan kun je toch ieder moment van de dag net zoveel geld uitgeven als je zelf wil (met saldobeperking uiteraard)?
Kerel, ga ergens anders je verkooppraatjes houden.
pi_46132098
Daardoor vallen ze Irak binnen om olie te stelen
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
  vrijdag 9 februari 2007 @ 10:29:13 #15
78918 SeLang
Black swans matter
pi_46132161
De Nederlander is overigens zo'n beetje koploper waar het gaat om schuld in verhouding tot GDP per capita. Wij doen het aanzienlijk slechter dan de Amerikanen.
Dat is natuurlijk geen verrassing....
Lang leve de hypotheekrente aftrek
Vergelijk ons eens met Belgie, Duitsland en Frankrijk...

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_46132204
quote:
Op vrijdag 9 februari 2007 10:12 schreef DS4 het volgende:

[..]

Niet echt waar. Ik reageer op dit deel van de berichtgeving:

Aangezien in Europa het helemaal niet zo normaal is dat je "rood" kan staan bij credit cards, is het toenemen van credit card-bezit in Europa niet de opmaat voor oplopen van schuldenlasten. Natuurlijk kan er wel een nieuwe kaart komen waar dat allemaal wel kan, maar Amex is al lastig genoeg. En veel winkels willen eerder minder dan meer cards accepteren.
OK .

Mij lijkt dat uit het lobbyen voor deregulering en uit agresievere marketing je zou kunnen opmaken dat de creditcardmaatschappijen streven naar verandering van wat jij hier opnoemt. Dus méér geaccepteerd betaalmiddel ervan maken, méér krediet laten gebruiken (rood staan).

Aangezien lenen de afgelopen jaren sowieso gebruikelijker geworden is en spaarzaamheid al heel lang afneemt (nog steeds hoog, in Nederland), lijkt het me dat de creditcardmaatschappijen het tij mee hebben.

Maar als de Amerikaanse economie instort hebben we in Europa andere problemen dan de doelstellingen van creditcardmaatschappijen .
  vrijdag 9 februari 2007 @ 10:35:34 #17
6484 ExTec
Would you like to know more?
pi_46132314
Ik heb principieel geen creditcard. Die dingen heten verkeerd, ze moeten debetcards heten.

Zo heel af en toe mis ik het wel, dat ik bv. niet een contributie kan doen aan een fansite.

En, ja, menig econoom houd z'n hart vast voor als het dollar kaartenhuis valt.

Deze VPRO Tegenlicht docu zet het mooi uiteen.

We mogen hopen dat dat niet gebeurt, en de volgende amerikaanse president puin gaat ruimen.

Alternatief is dat de ECB op een geleidelijke manier gaat proberen de defacto rol van de dollar over te zetten naar de euro. Dan kan de ECB ongeveer en eeuw lang 'money for nothing' gaan misbruiken, na een eeuw zullen hun het ook wel vergald hebben.

De amerikanen gaan dat zeker niet tof vinden, en meewerken, als je je verdiept in de situatie, kun je je een beeld vormen van hoeveel welvaart in de VS direct afhangt van het feit dat die dollar toch wel altijd afgenomen wordt.

Dat was een mooie uitgangssituatie, alleen de yanks hebben die situatie grof misbruikt. En de yank in de straat, denk nog steeds dat de zon uit z'n reet schjijnt, en hij er 'recht' op heeft

Het is dat het instorten van de dollar een wereldcrisis inleid waar de honden geen brood van lusten, anders had ik die ignorant yanks graag op hun plaat zien gaan.
pi_46132337
quote:
Op vrijdag 9 februari 2007 10:30 schreef sigme het volgende:

[..]

Maar als de Amerikaanse economie instort hebben we in Europa andere problemen dan de doelstellingen van creditcardmaatschappijen .
Volgens mij heeft Tegenlicht van de VPRO daar ooit eens een mooi doom-scenario over gemaakt.

edit: laat maar

[ Bericht 8% gewijzigd door PieterBas op 09-02-2007 10:37:30 (ExTec was me voor) ]
Op zondag 26 juli 2009 15:19 schreef The_Dean het volgende:
Wat ben je ook een klier :D
  vrijdag 9 februari 2007 @ 10:44:46 #19
6484 ExTec
pi_46132519
quote:
Op vrijdag 9 februari 2007 10:30 schreef sigme het volgende:

Aangezien lenen de afgelopen jaren sowieso gebruikelijker geworden is en spaarzaamheid al heel lang afneemt (nog steeds hoog, in Nederland), lijkt het me dat de creditcardmaatschappijen het tij mee hebben.
Ik weet het niet.

De weerstand onder de NL bevolking tegen die debetcards is vrij groot. Ken een hoop mensen die er om dezelfde reden geen een willen hebben.

Vroeg het toevallig aan een collega, die dacht er in principe hetzelfde over als ik.

Heeft ook met onze calvinistische volksaart te maken. Is 180 graden tegenovergesteld aan de "de zon schijnt uit m'n reet' mentaliteit die de amerikanen hebben.
pi_46132655
quote:
Op vrijdag 9 februari 2007 10:44 schreef ExTec het volgende:

[..]

Ik weet het niet.

De weerstand onder de NL bevolking tegen die debetcards is vrij groot. Ken een hoop mensen die er om dezelfde reden geen een willen hebben.

Vroeg het toevallig aan een collega, die dacht er in principe hetzelfde over als ik.

Heeft ook met onze calvinistische volksaart te maken. Is 180 graden tegenovergesteld aan de "de zon schijnt uit m'n reet' mentaliteit die de amerikanen hebben.
Ik denk dat het ook veel met de bovenstaande volksaart te maken heeft. Liever een tijdje in somberheid leven, dan met hoge schulden zitten.
pi_46132719
quote:

[..]

Ik weet het niet.

Psies.
  vrijdag 9 februari 2007 @ 10:51:46 #22
74548 Jo0Lz
Lick the box!
pi_46132731
quote:

[..]

Ik weet het niet.

Ik had ook een CC, heb hem opgezegd toen ik mijn huis ging kopen. Nu had ik laatst toch weer 1 nodig, om iets in een online game te kopen. Koste maar 6 euro ofzo, maar moest met CC betaald worden. HEb er dus maar weer 1 aangevraagd.
Blijft WS toch in de kast liggen.
Yes we can! | I didn't fail, it's just postponed success.
pi_46132738
quote:

[..]

Ik weet het niet.

Die calvinistische volksaard was vroeger goed voor méér spaarzaamheid dan tegenwoordig. Er zit -al decennia- langzaam beweging in, richting minder sparen & meer lenen.

Het bericht in de OP gaat wat in op ontwikkelingen in Europa, uiteindelijk maken wij daar ook deel vanuit. Ook als wij, met de Zwitsers en nog wat andere meer protestants georienteerde landen, als burgers ons niet zo in de schulden steken konden we er nog wel eens last van krijgen als de rest van Europa dat teveel wel gaat doen.
pi_46132852
quote:
Op vrijdag 9 februari 2007 10:52 schreef sigme het volgende:

[..]

Die calvinistische volksaard was vroeger goed voor méér spaarzaamheid dan tegenwoordig. Er zit -al decennia- langzaam beweging in, richting minder sparen & meer lenen.

Het bericht in de OP gaat wat in op ontwikkelingen in Europa, uiteindelijk maken wij daar ook deel vanuit. Ook als wij, met de Zwitsers en nog wat andere meer protestants georienteerde landen, als burgers ons niet zo in de schulden steken konden we er nog wel eens last van krijgen als de rest van Europa dat teveel wel gaat doen.
dus jij wilt in feite zeggen, dat wij Nederlands ons flink in de schulden moeten maken.. om zelf straks niet de dupe willen zijn de torenhoge schulden die de andere EU lidstaten hebben gemaakt.

* PieterBas moet misschien straks aan een CC.. waarschijnlijk studeren in het buitenland..
Ik sta zelf ook een beetje huiverig tegenover, moet ik eerlijk bekenen.
  vrijdag 9 februari 2007 @ 11:01:53 #25
6484 ExTec
pi_46133030
quote:
Op vrijdag 9 februari 2007 10:51 schreef Jo0Lz het volgende:

Blijft WS toch in de kast liggen.
Ja, en daarom moet ik em niet.

Omdat je aan het eind van de maand toch betaalt, ook al doe je er geen fuck mee.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')