quote:
U vraagt, wij draaien.
Meer discipline en terug naar de kern in het basisonderwijs: rekenen, taal, geschiedenis, aardrijkskunde etc. Dus geen kinder VN, milieubewust kleien of andere linkse fratsen. Het lerarenprobleem is geen probleem meer als lesgeven weer leuk wordt! Leraren moeten niet constant bezig zijn met ordehouden. Ik denk dat meer mensen interesse hebben in het vak als ze niet constant met ettertjes geconfronteerd worden. Discipline is de sleutel. Laat ouders maar een weekend regels komen schrijven als ze hun ettertjes niet onder controle kunnen krijgen. Mwah, misschien is dit wat ouderwets, maar het is al een tijdje geleden dat ik op zo'n school rondliep. Misschien kan de staatssecretaris van onderwijs dit beter overnemen. Het liefst een vrouwlijke staatssecretaris met een hese stem. Dieprood haar. Niet van dat Gonnie haar. Een goed figuur kan ik ook wel waarderen.
Ook in het middelbaar onderwijs moeten we terug naar de kern. Studenten moeten later op de arbeidsmarkt kunnen concurreren, en dat kan alleen als ze hun talen beheersen, als ze goed kunnen rekenen en goede vakkennis hebben. Zekers, er is ook aandacht nodig voor softere zaken als "projectmatig werken" en "hoe je iets opzoekt op het internet", maar de focus moet toch op vakkennis liggen.
Mijn grootste verrassing bewaar ik voor het hoger onderwijs, omdat ik daar het meeste verstand van heb. Ik heb het hoger onderwijs in Nederland meegemaakt en heb ook mogen samenwerken met studenten van MIT, Harvard, CalTech en Cornell. De huidige Nederlandse / Angelsaksische verdeling in
undergraduates & graduates is al een vooruitgang. Ik ben van mening dat we de
undergraduate fase moeten blijven subsidieren, alhoewel studenten in eerste instantie 100% verantwoordelijk zijn voor financiering. Laat ze maar ploeteren om een beurs te krijgen, of een lening afsluiten. Volgens mij realiseert men niet goed hoe veel geld er over de balk wordt gegooid als men er met de pet naar gooit, omdat men in commissie's zit of een baaljaar opneemt. Studenten die hun studie binnen een afgesproken tijd afmaken, krijgen een bonus van de overheid. Ik zit er overigens niet mee als studenten hun lening helemaal zelf terug mogen betalen. Nu draait ook Jan-met-de-pet-die-nooit-gestudeerd-heeft daar gedeeltelijk voor op. Is dat zo eerlijk?
Verder moeten we naar topuniversiteiten. Willen we echt met de rest van de wereld kunnen concurreren, dan hebben we ook in Nederland een Harvard, Oxford of KAIST nodig. Eentje is genoeg. Zo veel talent loopt er niet rond. Wat mij betreft sluiten we de slechtste universiteiten / hogescholen. Als er een tekort is aan scholen, dan mogen studenten in het buitenland gaan studeren. Laat ze maar concurreren met Amerikaanse jongens en meisjes. Dat kan nu al (INTERESSE IN EEN GRATIS MS/PhD OPLEIDING VISION SCIENCE? STUUR ME EEN PM), maar de Nederlandse student ontbreekt het aan ambitie.
Het
graduate program (MS / PhD) schaffen we compleet af. Hier in de VS bestaat ieder
graduate program uit tig contacturen, en ik vraag me af of dat nu wel zo nodig is. Ik heb nog nooit een
graduate class van binnenuit gezien (ik ga er wel binnenkort een geven), en ik voel me er echt geen mindere PhD door.
Graduate programs zijn IMHO programma's om je voor te bereiden op het serieuze werk. Dat kan prima in een bedrijf of op een universiteit. De MS/PhD studenten doen een project en worden daarbij begeleid. Ondertussen krijgen ze daar voor betaald en uiteindelijk mogen ze hun werk verdedigen. Als de begeleider vindt dat de student ondertussen ook nog iets moet leren, dan hebben we daar boeken voor. Op die leeftijd hoor je niet meer in een klas te zitten. Hoe sneller studenten met de keiharde werkelijkheid in aanraking komen, hoe beter. Dat jarenlang pamperen in collegezalen is nergens goed voor.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson