quote:Edgar Davids' imposante loopbaan
Op 13 maart 1973 komt Edgar Steven Davids ter wereld in Paramaribo, Suriname. Nadat hij verhuist is naar Nederland, begint hij op de Amsterdamse straten zijn voetballoopbaan en Schellingwoude is zijn eerste voetbalclub. Bij het Amsterdamse Schellingwoude ontwikkelt de kleine doorzetter zich goed, driemaal meldt de jonge aanvaller zich bij een Open Dag van Ajax, in de hoop ontdekt te worden, maar tot driemaal toe wordt hij afgewezen. Nadat hij in een duel met Schellingwoude tegen een jeugdteam van Ajax de hele defensie tot wanhoop dreef, werd hij uitgenodigd om in de vermaarde jeugdopleiding van de club te komen spelen. Onder leiding van Leo Beenhakker maakt Edgar Davids in de thuiswedstrijd tegen RKC op 8 september 1991 zijn debuut, deze wedstrijd eindigt in een 5-1 overwinning voor de Amsterdammers, door vier treffers van Dennis Bergkamp, één van deze treffers werd voorbereid door de debutant. Zijn eerste prijs wint hij in seizoen 1991/92 in de vorm van de UEFA Cup en al snel speelt de van nature linksbuiten zich in de basis bij Ajax. In zijn eerste seizoen komt hij al tot dertien wedstrijden en weet daarin tweemaal het net te vinden, maar onder leiding van Louis van Gaal komt hij het seizoen daarop tot vier treffers in 28 wedstrijden en is hij écht basisspeler. Ook in zijn tweede seizoen wint Edgar Davids een prijs met Ajax, ten koste van sc Heerenveen wordt de KNVB-beker gewonnen. Edgar Davids is samen met generatiegenoten als Michael Reiziger, Patrick Kluivert en Clarence Seedorf al snel bepalend voor Ajax, onder leiding van Louis van Gaal wordt er in de jaren negentig een aanvallend elftal gesmeed, dat grote successen moet gaan behalen.
Seizoen 1993/94 wordt aangevangen met de winst van de Nederlandse Super Cup, door Feyenoord met maar liefst 4-0 te verslaan en dat seizoen wordt alleen nog maar mooier. Ajax wordt dat jaar kampioen, met de van AC Milan teruggekeerde Frank Rijkaard als grote man, de jonge spelers van Ajax in combinatie met deze ervaren routinier, blijkt de perfecte combinatie. Door blessures komt Edgar Davids dit seizoen echter tot slechts vijftien wedstrijden en twee treffers, maar het seizoen daarop is hij weer fit. Wederom wordt de Nederlandse Super Cup gewonnen na een overwinning op Feyenoord, ditmaal zijn de Amsterdammers met 3-0 te sterk voor hun grote rivaal en opnieuw blijft het niet bij deze ene prijs. Door het landskampioenschap, mag Ajax voor het eerst in haar historie deelnemen aan de lucratieve Champions League: in Groep D komt Ajax uit tegen het Italiaanse AC Milan, het Oostenrijkse Austria Salzburg en AEK Athene uit Griekenland. Ajax plaatst zich verrassend eenvoudig voor de kwartfinale en in de kwartfinale is de nummer twee uit Groep C, het Kroatische Hajduk Split de tegenstander en wordt ook professioneel uitgeschakeld. In de halve finale wacht het Duitse Bayern München, in de return deklasseert Ajax de Oosterburen met 5-2 en zodoende wordt de finale bereikt. Ajax staat na 22 jaar weer in de finale van de vroegere Europa Cup I, opnieuw AC Milan is hierin de tegenstander en wordt nipt met 1-0 verslagen. Ook het landskampioenschap is dat jaar weer een prooi voor de Amsterdammers en Edgar Davids komt uit in 22 competitiewedstrijden, waarin hij vijfmaal weet te scoren.
Op 20 april 1994 in de vriendschappelijke thuiswedstrijd tegen Ierland, heeft de op dat moment nog maar net 21-jarige Edgar Davids zijn debuut al gemaakt voor het Nederlands elftal, de middenvelder speelt de volle negentig minuten, desondanks verliest Oranje deze wedstrijd met 1-0. Ajax is midden jaren negentig toonaangevend in Europa, ook in seizoen 1995/96 is het avontuur in de Champions League erg succesvol: pas in de finale tegen het Italiaanse Juventus vinden de Amsterdammers hun Waterloo. Maar de winst van de derde Nederlandse Super Cup op rij, de derde landstitel én de Wereldbeker voor clubteams (het Braziliaanse Grêmio wordt na het nemen van strafschoppen verslagen) maken dit verlies nog enigszins goed. Na dit seizoen staat in Engeland het EK op het programma, dat voor Oranje teleurstellend verloopt, in de kwartfinale wordt na strafschoppen, verloren van Frankrijk. Voor Edgar Davids verloopt dit toernooi nog dramatischer, nadat de middenvelder door Guus Hiddink wordt gepasseerd uit hij in de media harde kritiek op de bondscoach en deze besluit hem uit de selectie te zetten. Het Nederlands elftal is voor Edgar Davids al na negen wedstrijden een afgesloten hoofdstuk en hij kan zich vanaf dat moment voor honderd procent richten op zijn club, Ajax. De jaren daarop treedt daar echter het onvermijdelijke verval in, in seizoen 1996/97 wordt nog wel de halve finale van de Champions League bereikt, waarin Ajax wordt uitgeschakeld door opnieuw Juventus, maar er wordt geen prijs meer gewonnen. De jonge, ambitieuze spelersgroep van Ajax zoekt haar heil veelal in Zuid-Europa en ook Edgar Davids vertrekt in de zomer van 1996 transfervrij naar AC Milan, voor Ajax speelde hij 96 competitiewedstrijden en scoorde daarin twintig maal.
Samen met Michael Reiziger meldt Edgar Davids zich vanaf seizoen 1996/97 bij de Italiaanse topclub, maar hier weet hij zijn imponerende, bevlogen spel uit zijn periode bij Ajax niet door te zetten. In zijn eerste seizoen speelt hij slechts vijftien competitiewedstrijden, waarin hij niet tot scoren weet te komen en als hij het seizoen daarop wederom niet als basisspeler wordt gebruikt, trekt hij zijn conclusies. Niet het Spaanse FC Barcelona, geleid door zijn oud-trainer Louis van Gaal waar ook zijn ploeggenoten Michael Reiziger, Winston Bogarde en Patrick Kluivert heentrekken, wordt zijn nieuwe club, maar het eveneens in de Serie A uitkomende Juventus. Bij de club uit Turijn wordt Edgar Davids opgesteld als verdedigende middenvelder, in een middenveld met ruit, waarin de Fransman Zinedine Zidane de meest vooruitgeschoven pion is. Deze positie ligt hem perfect, zijn opportunistische, bevlogen spel levert hem dan ook de bijnamen “Pitbull” en “Piranha” op, achter de technische Zinedine Zidane is het Edgar Davids die de show steelt door zijn indrukwekkende soberheid. Meteen in zijn eerste seizoen verovert Edgar Davids een basisplek bij de Bianconeri en komt hij uit op negentien competitiewedstrijden en weet eenmaal het net te vinden, het seizoen daarop is Edgar Davids één van de belangrijkste spelers tijdens het behalen van de scudetto met Juventus en in de Champions League wordt er pas in de finale verloren van het Spaanse Real Madrid, met oud-ploeggenoot Clarence Seedorf op het middenveld. Niet alleen in Italië valt zijn spel op: ook in Nederland wordt de roep om de terugkeer van Edgar Davids bij Oranje steeds groter. Guus Hiddink wordt door de media haast verplicht de middenvelder weer te benaderen voor een verzoening en uiteindelijk gebeurt dit dan ook, Edgar Davids keert in de aanloop naar het WK van 1998 in Frankrijk weer terug in het Nederlands elftal.
Het toernooi in de zomer van 1998 verloopt voor Nederland én Edgar Davids uitstekend: Oranje speelt de sterren van de hemel en Edgar Davids is één van de grote smaakmakers van dit toernooi, in de wedstrijd tegen Joegoslavië schiet hij Oranje hoogstpersoonlijk naar de kwartfinale tegen Argentinië en ook deze wedstrijd wordt gewonnen, waardoor de halve finale wordt bereikt. In deze halve finale speelt Oranje tegen Brazilië, na een gelijkopgaande wedstrijd moet de wedstrijd worden beslist door strafschoppen, Brazilië neemt deze beter en Nederland wordt hierdoor uitgeschakeld. In de seizoenen die hierop volgen blijft Edgar Davids met zijn club Juventus vechten voor de grootste prijzen, naast de Italiaanse titel wil hij ook de Champions League winnen en ook met Oranje wil hij voor de prijzen gaan. Ook al speelt Juventus elk seizoen een rol van betekenis in de top van Italië én Europa, er worden geen prijzen meer gewonnen met de club, waardoor Euro 2000 in Nederland en België de uitgelezen mogelijkheid is om de palmares uit te breiden. Dit toernooi wordt door Nederland moeizaam begonnen, Tsjechië wordt door een omstreden strafschop slechts met 1-0 verslagen, maar na overwinningen op Denemarken en Frankrijk eindigt Nederland als eerste in de groep en komt het in de kwartfinale uit tegen Joegoslavië. Deze wedstrijd wordt overtuigend met 6-1 gewonnen en in Nederland wordt al openlijk gesproken over de naderende Europese titel, in de halve finale is het echter Italië dat deze droom verstoord, het strafschoppentrauma krijgt een vervolg en Nederland druipt met de staart tussen de benen af. De jaren die op deze teleurstelling volgen, zijn buiten de sportieve prestaties bij Juventus, persoonlijk teleurstellend voor Edgar Davids, meerdere malen zal hij om uiteenlopende redenen in opspraak raken.
Zo wordt Edgar Davids positief getest op het gebruik van Nandrolon, een bloeddoping, maar hij bestrijdt dit te hebben gebruikt. Daarnaast dient zijn ex-vriendin een aanklacht in wegens geweldpleging en is er een vermeend sex-schandaal tijdens een erotisch getint feest met onder anderen het fotomodel Kira Eggers, deze beschuldigen worden echter nooit bewezen en zullen altijd maar geruchten blijven. Door de Nandrolon-affaire wordt Edgar Davids (net als onder andere Frank de Boer, Jaap Stam en Fernando Couto) geschorst en mist hij vele wedstrijden van Juventus en het Nederlands elftal, als zijn schorsing eropzit, wil hij zijn naam zuiveren en wil hij verder gaan met het winnen van prijzen. Met Oranje weet Edgar Davids zich echter niet te plaatsen voor het WK van 2002 in Zuid-Korea en Japan, dit toernooi zou voor de gouden generatie waar hij toebehoort, weleens één van de laatste mogelijkheden zijn om een aansprekende prijs te winnen met het Nederlands elftal. Tussen Euro 2000 en Euro 2004 kan Edgar Davids zich dus helemaal focussen op zijn prestaties met Juventus en dit betaalt zich uit door twee scudetto’s in seizoen 2001/02 en 2002/03, daarnaast wordt seizoen 2002/03 de finale van de Champions League bereikt, deze wedstrijd wordt echter door AC Milan gewonnen, na het nemen van strafschoppen. Als contractonderhandelingen met Juventus in een impasse raken, wordt Edgar Davids de tweede helft van seizoen 2003/04 verhuurd aan FC Barcelona, aangezien hij moet blijven spelen in de aanloop naar Euro 2004 in Portugal, waarvoor Oranje zich voor geplaatst heeft. Het kwakkelende Barça beleeft vanaf de komst van Edgar Davids een geweldige opleving, de club plaatst zichzelf alsnog voor de Champions League en Edgar Davids wordt in Catalonie gezien als de man achter dit succes. Tijdens Euro 2004 was hij in Oranje één van de uitblinkers, Oranje haalt opnieuw de halve finale, waarin het wordt uitgeschakeld door gastland Portugal en Edgar Davids laat zien dat hij op zijn positie nog altijd één van de beste spelers ter wereld is.
In de zomer van 2004 loopt het contract van Edgar Davids bij Juventus af, hij heeft de keuze uit verschillende topclubs en lijkt voor een langer verblijf bij FC Barcelona te kiezen, verrassend is echter zijn keuze voor het Italiaanse Internazionale. De Nerazzurri hebben al sinds 1988/89 geen scudetto meer gewonnen en Edgar Davids moet hier samen met andere ambitieuze versterkingen als Juan Sebastian Verón voor gaan zorgen, maar de middenvelder blijkt echter opnieuw voor niets in Milaan getekend te hebben. Bij Internazionale houdt Edgar Davids vooral de bank warm, een basisplaats zit er niet in en zodoende raakt hij zelfs zijn plaats in Oranje kwijt, waar hij tót zijn transfer naar de Italiaanse club zelfs aanvoerder was. Bij zijn vroegere club Ajax hoopt men hem te kunnen strikken, in Amsterdam ziet men de terugkeer van Frank Rijkaard in de jaren negentig als voorbeeld. Edgar Davids kiest echter niet voor Ajax, maar maakt een onverwachte transfer naar het Engelse Tottenham Hotspur. Bij de ploeg uit London is landgenoot Martin Jol de manager en deze ziet in Edgar Davids de ontbrekende schakel in de weg naar de Engelse en wellicht Europese top. Zijn start bij de Spurs is meteen overweldigend, de agressiviteit die hij tentoonspreid zorgt ervoor dat zijn club zich in de subtop nestelt en al snel is Edgar Davids zeer geliefd bij de supporters. Enig smetje op zijn geweldige start bij Tottenham Hotspur zijn zijn vele kaarten, maar dit is eigenlijk typerend voor zijn speelstijl. In zijn eerste seizoen eindigt Edgar Davids met Tottenham Hotspur op de vijfde plaats en de middenvelder wordt geroemd om zijn spel, de keuze van de pitbull lijkt dus een goede te zijn geweest.
Een seizoen later is de situatie ineens veranderd, Edgar Davids is geen vaste keuze meer in de basis van Tottenham Hotspur en de Engelse roddelpers meldt dat de middenvelder en manager Martin Jol regelmatig botsen tijdens trainingen. Waar jeugdliefde Ajax al meerdere malen tevergeefs informeerde naar Edgar Davids, komen beide partijen begin 2007 wél nader tot elkaar. Henk ten Cate, trainer/coach van Ajax, is al geruime tijd op zoek naar een ervaren kracht voor het middenveld en Edgar Davids wordt al snel in verband gebracht met de Amsterdammers. De geruchten zwellen aan en op 30 januari 2007 is dan eindelijk de kogel door de kerk: Edgar Davids keert terug bij Ajax, hij tekent in de hoofdstad een contract voor anderhalf jaar en kan vijf dagen later zijn debuut maken in de Klassieker tegen Feyenoord. Ajax ziet in Edgar Davids de ervaren man, die samen met Jaap Stam en de talentvolle spelersgroep de club weer naar successen zal moeten leiden, successen waar de supporters van Ajax naar smachten. Edgar Davids kan bij Ajax zijn imposante loopbaan waardig afsluiten, bij de club waar hij is grootgebracht wordt de pitbull groots binnengehaald en de middenvelder is onder de indruk. Vanaf komende zondag, de thuiswedstrijd tegen aartsrivaal Feyenoord, mag Edgar Davids bewijzen nog lang niet versleten te zijn, hij moet Ajax net als Barcelona destijds weer terugbrengen naar de top.
Bron: Voetbalzone.nl
Wat Davids zei op tv over Buijs was nog wel leuker.quote:Op dinsdag 6 februari 2007 13:18 schreef One_conundrum het volgende:
Post de Buijs gifjes ook even.
Die waren wel lachen
Was juist gaafquote:Op dinsdag 6 februari 2007 13:19 schreef -Vaduz- het volgende:
Vond ik eigenlijk wel jammer dat hij dat zei, maar dat is weer typisch Davids.
Opbokken dan uit dit topicquote:Op dinsdag 6 februari 2007 13:22 schreef Rekkie het volgende:
Kan er niet warm of koud van worden dat hij weer in Nederland voetbalt.
Gaat m.i. geen extra impuls brengen
quote:
Nee klopt, maar je kunt er wel 1 opstellen ipv het terughalenquote:Op dinsdag 6 februari 2007 14:06 schreef Erwtensoep het volgende:
Je kan moeilijk een jonkie terughalen he.
Goh daarom waren we zo kut de laatste jaren, omdat de jeugd het niet goed deed daar. Zeik is niet zoquote:Op dinsdag 6 februari 2007 14:10 schreef Rekkie het volgende:
[..]
Nee klopt, maar je kunt er wel 1 opstellen ipv het terughalen
Iets wat tergenwoordig imo veel te weinig gebeurt in Nederland.
Met name Ajax wat toch een zeer behoorlijke jeugdopleiding heeft
Ik zeik niet, ik geef mijn mening.quote:Op dinsdag 6 februari 2007 14:23 schreef Jasza het volgende:
[..]
Goh daarom waren we zo kut de laatste jaren, omdat de jeugd het niet goed deed daar. Zeik is niet zo![]()
Ik kan beter Nederlands dan de meeste hier, alleen is het i-net dus boeiend?quote:Op dinsdag 6 februari 2007 14:28 schreef Rekkie het volgende:
[..]
Ik zeik niet, ik geef mijn mening.
Leer eens Nederlands
Hij is beter, toch is het onzin hem terug te halen.quote:Op dinsdag 6 februari 2007 14:05 schreef Rekkie het volgende:
Daar gelaten dat hij wellicht beter is dan hetgeen nu op het middenveld van de Nederlandse veld staat, vind ik het grote onzin dat juist een "oudje" als hij terug wordt gehaald.
Nee klopt, het feit dat de jeugd gepasseerd wordt klopt niet.quote:Op dinsdag 6 februari 2007 14:30 schreef Soul79 het volgende:
[..]
Hij is beter, toch is het onzin hem terug te halen.
Ergens klopt hier iets niet![]()
Maar dat talent bij Ajax kan nog beter worden met de juiste begeleiding, die ze van een ervaren kracht als Davids kunnen krijgen, zoals Davids in zijn begintijd bij Ajax het vak leerde van Jan Wouters.quote:Op dinsdag 6 februari 2007 14:37 schreef Rekkie het volgende:
[..]
Nee klopt, het feit dat de jeugd gepasseerd wordt klopt niet.
Er loopt genoeg rond bij Ajax wat ook beter is dat het grote gross dat er rond loopt op de velden
Ik onderbouw hem en volgens mij heb ik gewoon gelijkquote:
Ajax miste ervaring, er was juist teveel talent. Nu met Jaap Stam en Edgar Davids erbij, is er een perfecte combinatie. De talenten kunnen zich nu aan iemand optrekken, ik denk dat de terugkeer van Davids heel positief is voor velen.quote:Op dinsdag 6 februari 2007 14:10 schreef Rekkie het volgende:
[..]
Nee klopt, maar je kunt er wel 1 opstellen ipv het terughalen
Iets wat tergenwoordig imo veel te weinig gebeurt in Nederland.
Met name Ajax wat toch een zeer behoorlijke jeugdopleiding heeft
Je zag het zondag al aan Gabri en Sneijder, nog niet zo goed zien spelen dit seizoen die 2 samenquote:Op dinsdag 6 februari 2007 14:46 schreef M0NTANA het volgende:
[..]
Ajax miste ervaring, er was juist teveel talent. Nu met Jaap Stam en Edgar Davids erbij, is er een perfecte combinatie. De talenten kunnen zich nu aan iemand optrekken, ik denk dat de terugkeer van Davids heel positief is voor velen.
Ik zeg nergens dat ze "geen" kans krijgen hè.quote:Op dinsdag 6 februari 2007 14:45 schreef Jasza het volgende:
[..]
Ik onderbouw hem en volgens mij heb ik gewoon gelijk![]()
Er lopen 7 gasten in die ook in de jeugd van Ajax hebben rondgelopen, dus het slaat nergens op dat de jeugd geen kans krijgt?
Ja, jij zal 't uiteraard beter weten dan Ten Cate. Ik zou solliciteren bij Ajax als ik jou was.quote:Op dinsdag 6 februari 2007 14:37 schreef Rekkie het volgende:
[..]
Nee klopt, het feit dat de jeugd gepasseerd wordt klopt niet.
Er loopt genoeg rond bij Ajax wat ook beter is dat het grote gross dat er rond loopt op de velden
Waarom? Omdat ik niet dezelfde mening heb moet ik maar gaan sollicteren als trainer?quote:Op dinsdag 6 februari 2007 15:22 schreef Jajong het volgende:
[..]
Ja, jij zal 't uiteraard beter weten dan Ten Cate. Ik zou solliciteren bij Ajax als ik jou was..
Jij doet het voorkomen alsof jouw mening een feit is. Dat staat dom, hou je mond maar.quote:Op dinsdag 6 februari 2007 15:29 schreef Rekkie het volgende:
[..]
Waarom? Omdat ik niet dezelfde mening heb moet ik maar gaan sollicteren als trainer?
Mijn god wat heb ik dan vaak moeten sollicteren in mijn leven zeg, alleen omdat ik een andere mening heb
![]()
Ik ben duidelijk in het begin begonnen met het verkondingen van mijn mening... dat jij niet in staat bent dat te onthouden en zodanig te verwerken is niet mijn probleem, stakkerquote:Op dinsdag 6 februari 2007 15:36 schreef Jajong het volgende:
[..]
Jij doet het voorkomen alsof jouw mening een feit is. Dat staat dom, hou je mond maar.
Schelden getuigt ook niet echt van veel intelligentie.. Ik laat jou en je Asperger wel met rust nu.quote:Op dinsdag 6 februari 2007 15:46 schreef Rekkie het volgende:
[..]
Ik ben duidelijk in het begin begonnen met het verkondingen van mijn mening... dat jij niet in staat bent dat te onthouden en zodanig te verwerken is niet mijn probleem, stakker
quote:Op dinsdag 6 februari 2007 16:03 schreef Jajong het volgende:
[..]
Schelden getuigt ook niet echt van veel intelligentie.. Ik laat jou en je Asperger wel met rust nu.
Wat zul jij dan dom zijn...!!!quote:Op dinsdag 6 februari 2007 16:03 schreef Jajong het volgende:
[..]
Schelden getuigt ook niet echt van veel intelligentie.. Ik laat jou en je Asperger wel met rust nu.
Omdat dit topic er al isquote:
Hier mag je alleen niet klagen over ons talent Edgar...quote:
quote:Op woensdag 28 februari 2007 22:11 schreef Zyggie het volgende:
[..]
Bwhehe mooi die twee verschillende topics.
Ja handig 6 topics over 1 speler.quote:
Ach het was maar een geintjequote:
quote:Davids als inspirerend voorbeeld
Door SJOERD MOSSOU
AMSTERDAM - Dat Ajax nog kan dromen van het kampioenschap komt niet alleen door de punten die PSV liet liggen, maar ook door de aanwezigheid van Edgar Davids. Sinds zijn terugkeer, begin dit jaar, verloor de ploeg in zeven officiële wedstrijden niet. De pitbull mag dan wat ouder zijn, hij blaft en bijt nog als vanouds.
Hij hoefde niet eens heel boos te kijken, of in een duel te laten voelen dat hij er was. De aanwezigheid van Edgar Davids was vorige week genoeg om Ibrahim Afellay te laten krimpen tot een figurant. De international van PSV was voortdurend op de vlucht, angstig zoekend naar een schuilplaats.
Net als een week eerder tegen FC Twente was Davids in Eindhoven opvallend onopvallend, dienstbaar spelend op het middenveld. Geen driftige demarrages of gepeperde duels, maar geconcentreerd wakend over de balans. Dik tien jaar geleden zei de pitbull al dat hij dat best zou kunnen, controlerend en zuinig spelen, maar hij vond er geen bal aan. De hartstocht moest toen nog dagelijks uit zijn jonge lijf.
De Davids van nu oogt rijper en wijzer. De passie zit nog steeds in zijn benen, maar de drift wordt gedoseerd toegediend. Het resultaat van jarenlange ervaring én zijn eigen fysieke grenzen. Fulltime powervoetbal is geen optie voor een 34-jarige speler die een carrière lang met zijn krachten heeft gesmeten. Hoe zuinig Davids ook altijd op zijn lichaam is geweest, explosiviteit is niet oneindig houdbaar.
Kort na een training bij Ajax verstopt de voetballer zich vaak even in zijn eigen wereld. De bal dicht bij zich, als een boezemvriend. Het zijn intieme momenten voor de liefhebber Davids, die zorgvuldig blijft waken over zijn balgevoel. In de eerste weken na zijn rentree zat het gebrek aan spelritme hem nog zichtbaar dwars. Dan stuitte de bal in een partijtje vaker van zijn voet dan hem lief was, of was een pass te hard of juist te zacht.
Bij fitheidtests behoorde hij altijd al tot de besten, of het nou bij Milan was of in zijn laatste weken bij Tottenham Hotspur. Nog steeds zit Davids vrijwel dagelijks in het krachthonk in Amsterdam, net als collega-routinier Jaap Stam. Met de twee dertigers heeft Ajax eindelijk wat het klassieke clublied verlangt: ‘dapp’re strijders, fier en koen’. De werkethiek van Stam en Davids moet jonge spelers een extra stimulans geven. Wie het wil redden in de échte top, moet hard zijn voor zichzelf.
Davids is binnen de huidige Ajax-selectie in de eerste plaats een lichtend voorbeeld, meer nog dan een pure leider. Stam is de onomstreden aanvoerder, die aan een handvol woorden genoeg heeft om zijn team te sturen. Davids is een verteller, een hartstochtelijke minnaar van het spel. Jonge ploeggenoten hangen aan zijn lippen als hij in het spelershome anekdotes opdiept uit zijn rijke loopbaan. Ajax, Milan, Juventus, Barcelona, Inter, Spurs. Dat rijtje glanst.
Zo spraakzaam en open als hij tussen de muren van de Arena is, zo ouderwets zuinig is hij daarbuiten.
Davids is in principe beschikbaar voor de media, maar alleen kort voor en kort na een wedstrijd. Vragen mogen over de tegenstander gaan, of een specifiek moment uit een wedstrijd. Maar niet te veel over hemzelf. Davids is het liefst onaanraakbaar, ongrijpbaar voor het grote publiek. Alsof hij zijn eigen mysterie koestert.
Of de trainer specifiek van hem verwacht dat hij zich laat gelden binnen de groep? ,,Dat heeft hij me nooit letterlijk gevraagd ofzo,’’ zegt Davids. ,,De trainer wil vooral dat ik goed voetbal, lijkt me. Maar natuurlijk wordt er van mij iets anders verwacht dan toen ik jong was. Méér dan vroeger, dat lijkt me logisch.’’
Onder ploeggenoten gaat het vaak over voetbaldetails. Hoe gebruik je je lichaam optimaal in een duel, hoe verbeter je je balcontrole; Davids strooit met tips en aanbevelingen.
Na de training schiet hij geregeld een balletje over met Ryan Babel. Niet vrijblijvend, maar geconcentreerd en getrapt met hoge snelheid. De jonge aanvaller wil zijn eerste aanname verbeteren en Davids helpt hem daarbij. ,,Dat soort dingen doe ik met meer jongens,’’ zegt Davids. ,,Iedereen die er voor openstaat, probeer ik te helpen.’’
In wedstrijden is hij coach binnen de lijnen. Als Ronaldinho zich liet sturen door Davids, waarom Babel, Sneijder of Manucharyan dan niet? Als de krijger meedoet, voelen de Amsterdammers zich zekerder. Ajax verdwaalt niet meer zo snel met Davids, die voortdurend blijft inpraten op zijn ploeggenoten. Stapje links, stapje rechts.
,,Dat heb ik altijd wel gedaan,’’ zegt Davids. ,,Als jonge speler praatte ik ook veel. Maar misschien dat het nu wat sneller wordt aangenomen. Dat zou kunnen.’’
goedquote:Op dinsdag 17 april 2007 18:37 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Hoe vinden jullie dat hij het doet?
Je kan duidelijk merken dat het niet meer de oude Davids is die 90 minuten als een gek tekeer ging. Logisch ook want dat kan je gewoon niet meer volhouden op die leeftijd. Hij heeft wel laten zien dat het imo een zeer goede aanwinst is voor Ajax.quote:Op dinsdag 17 april 2007 18:37 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Hoe vinden jullie dat hij het doet?
Idd, hij bikkelt echt hard gewoon. Mede dankzij hem spelen Gabri en Sneijder ook gewoon een stuk beterquote:Op dinsdag 17 april 2007 19:10 schreef HeinekenAFCA het volgende:
Ik ben tevreden over hoe Edgar het dit seizoen doet.
Zeker goeie aankoop geweest.quote:Op dinsdag 17 april 2007 19:10 schreef HeinekenAFCA het volgende:
idd constant dat duwen en trekkenquote:Op woensdag 18 april 2007 23:08 schreef MATERAZZl het volgende:
Vanavond weer heerlijk bezig met Tarik Sektioui, schitterend dat hij is teruggehaald.
Maar zelf fantastisch spelen is er nog niet echt bij.quote:Op dinsdag 17 april 2007 19:10 schreef HeinekenAFCA het volgende:
hij laat andere spelers wel beter voetballen iig.quote:Op woensdag 18 april 2007 23:12 schreef zjroentje het volgende:
[..]
Maar zelf fantastisch spelen is er nog niet echt bij.
Dat wel ja, maar zelf heeft hij nog niet echt kunnen overtuigen. Hij lijkt vaker gewoon te gretig.quote:Op woensdag 18 april 2007 23:13 schreef toma het volgende:
[..]
hij laat andere spelers wel beter voetballen iig.
inderdaad. gefrustreerd spelertjequote:Op woensdag 18 april 2007 23:23 schreef zjroentje het volgende:
[..]
Dat wel ja, maar zelf heeft hij nog niet echt kunnen overtuigen. Hij lijkt vaker gewoon te gretig.
Klopt, maar voetballend veel meer in zijn mars dan bijvoorbeeld Danny Buijs.quote:Op woensdag 18 april 2007 23:24 schreef jorienvdherik het volgende:
[..]
inderdaad. gefrustreerd spelertje
ja dat welquote:Op woensdag 18 april 2007 23:25 schreef MATERAZZl het volgende:
[..]
Klopt, maar voetballend veel meer in zijn mars dan bijvoorbeeld Danny Buijs.
Dat merk je wel, bij teamgenoten maakt hij wel veel los in de positieve zin van het woord.quote:Op woensdag 18 april 2007 23:23 schreef zjroentje het volgende:
Maar goed, iemand met zijn passie, beleving en ervaring is gewoon onmisbaar voor dit Ajax.
quote:Op donderdag 19 april 2007 14:12 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Edgar als role-model?
0900-1262626quote:
En die heeft hij niet gekregen, goed bezig dusquote:Op donderdag 19 april 2007 18:55 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Hij had na een minuut al rood moeten krijgen. Goed bezig inderdaad
Gabri pakt pas kaartenquote:Op donderdag 19 april 2007 01:04 schreef the_legend_killer het volgende:
Pakt veel kaarten iets te wild bezig
Laat zich te makkelijk gek maken.
Goed bezig inderdaad. Hij is heel erg belangrijk voor dit team.quote:Op donderdag 19 april 2007 18:58 schreef Urquhart het volgende:
[..]
En die heeft hij niet gekregen, goed bezig dus
Ben er maar trots op als een randdebiel in je team speeltquote:Op donderdag 19 april 2007 18:58 schreef Urquhart het volgende:
[..]
En die heeft hij niet gekregen, goed bezig dus
quote:Op donderdag 19 april 2007 19:01 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Ben er maar trots op als een randdebiel in je team speelt
Kom met argumenten of reageer op mijn stukquote:Op donderdag 19 april 2007 19:20 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Hij is een staatsmongool die zich niet weet te gedragen.
Wat klopt er niet aan?
Ik ben net op dreef en hij gaat zichzelf steeds meer voor lul zettenquote:Op donderdag 19 april 2007 19:21 schreef HeinekenAFCA het volgende:
Denthemen, het is DAM, die zegt nooit iets zinnigs. Laat hem.
roodquote:Op donderdag 19 april 2007 18:55 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Duwen is rood. Vraag maar aan Van Dijk van Utregquote:Op donderdag 19 april 2007 19:25 schreef Jasza het volgende:
[..]
rood![]()
![]()
Da Costa had rood moeten hebbe ja![]()
quote:Op donderdag 19 april 2007 19:25 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Klopt, Davids is inderdaad niet veel
Heb ik gedaanquote:Op donderdag 19 april 2007 19:22 schreef denthemen het volgende:
Kom met argumenten of reageer op mijn stuk
quote:
quote:Op donderdag 19 april 2007 19:18 schreef denthemen het volgende:
Hij heeft op het veld ook echt mensen aangevallen, gister weer toen hij een paar keer flink aangepakt werd, toen Ricky VD Bergh hem even een paar schoppen gaf. Lul toch geen poep man, we weten da je hem niet mag, maar om nu dit erbij te gaan verzinnen, tuurlijk is het stom wat er met Keane gebeurt is, maar is hij nu ook opeens een mafkees? Kom met goeie argumenten! Davids is er zelfs volgens mij nog nooit van afgestuurd omdat hij ruzie met iemand had
Ik begin me toch zorgen te maken over je geestelijke gesteldheidquote:Op donderdag 19 april 2007 19:20 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Hij is een staatsmongool die zich niet weet te gedragen.
Wat klopt er niet aan?
Als er voor een duw rood gegeven moet worden bleven er gister weinig mensen over, even een lijstje met mensen die ik heb zien duwen:quote:Op donderdag 19 april 2007 19:30 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Hij viel in de eerste minuut al Sektoui aan![]()
Dan heb je het ook over iemend, wat een irritante kneus die steeds de bal niet geeftquote:Op donderdag 19 april 2007 19:30 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Hij viel in de eerste minuut al Sektoui aan![]()
Vraag maar aan Van Dijkquote:Op donderdag 19 april 2007 19:35 schreef denthemen het volgende:
Lul toch op als je de regels niet kent, slaan is rood, duwen is geen rood
Zei Van Dijk later niet dat het geen rood wasquote:Op donderdag 19 april 2007 19:37 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Vraag maar aan Van Dijk
Duwden die ook allemaal weg van de bal?
Je verandert nu steeds van mening, blijf eens bij 1 mening, net was het nog rood toch?quote:Op donderdag 19 april 2007 19:41 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Ja, en?
Het was minimaal geel en dan was de snuggere Davids vast nog wel tegen een 2e aangelopen
quote:Op vrijdag 20 april 2007 11:48 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Weet je niet wat minimaal betekend?
quote:Op donderdag 19 april 2007 18:55 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
quote:Op donderdag 19 april 2007 19:41 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Ja, en?
Het was minimaal geel en dan was de snuggere Davids vast nog wel tegen een 2e aangelopen
leg uit.. ik hang aan je lipquote:Op vrijdag 20 april 2007 11:48 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Weet je niet wat minimaal betekend?
ja, davids heeft de zeeuw en dembele van de trap gebeukt gisterquote:Op zaterdag 21 april 2007 18:51 schreef HeinekenAFCA het volgende:
DAM, die gozer is echt nog erger dan Jorien
quote:Op maandag 7 mei 2007 11:17 schreef hardstyle_babbels het volgende:
Hahah Edgar na de penalserie... Tjah ik heb geoefend en tegen de kerels gezegt, als ik er moet staan, dan sta ik er...
Nee wat een held de 7de/8ste penal nemen...!
Hoe kan het verkerenquote:Op dinsdag 6 februari 2007 13:22 schreef Rekkie het volgende:
Kan er niet warm of koud van worden dat hij weer in Nederland voetbalt.
Gaat m.i. geen extra impuls brengen
waar dan?quote:Op maandag 7 mei 2007 09:14 schreef jorienvdherik het volgende:
[..]
ja, davids heeft de zeeuw en dembele van de trap gebeukt gister
Wat maakt hem dan speciaal een held na gisteren?quote:Op maandag 7 mei 2007 11:30 schreef markthemen het volgende:
[..]
waar dan?![]()
maar wat een held is edje..was echt mooi stond schuin voor me en je zag em genieten hehe
![]()
Omdat ajax niet 1 keer verloren heeft met hem erbij?quote:Op maandag 7 mei 2007 14:57 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Als Davids zijn lijn doorzet van de laatste 3 jaar wordt 2007-2008 een kut seizoen
Juve Kutquote:Op maandag 7 mei 2007 15:06 schreef denthemen het volgende:
[..]
Omdat ajax niet 1 keer verloren heeft met hem erbij?
hij heeft geen aangepast huis héquote:Op maandag 7 mei 2007 15:06 schreef jorienvdherik het volgende:
Dennis, ben je sinds de terugkeer nog bij davids thuis geweest ?
En jij gelooft daarinquote:Op maandag 7 mei 2007 15:08 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Juve Kut
Barca goed
Inter Kut
Spurs(eerste seizoen) Goed
Spurs(2e seizoen) kut
Ajax Goed
Hij bedoelt dat hij het laatste seizoen weinig mee deed, voor Ed was het toen kut jaquote:Op maandag 7 mei 2007 15:11 schreef RayMania het volgende:
Ik vond Davids bij Juve niet bepaald kut.
Laatste half jaar welquote:Op maandag 7 mei 2007 15:11 schreef RayMania het volgende:
Ik vond Davids bij Juve niet bepaald kut.
Ik geloof inderdaad dat Davids niet een constant een hoog niveau kan halen en hoe ouder hij wordt hoe kleiner de kans wordtquote:
Maar jij komt met een lijst: Het ene seizoen wel, het andere seizoen niet, dat slaat nergens opquote:Op maandag 7 mei 2007 15:16 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Ik geloof inderdaad dat Davids niet een constant een hoog niveau kan halen en hoe ouder hij wordt hoe kleiner de kans wordt
Die lijst klopt gewoon.quote:Op maandag 7 mei 2007 15:18 schreef denthemen het volgende:
[..]
Maar jij komt met een lijst: Het ene seizoen wel, het andere seizoen niet, dat slaat nergens op
Alleen in 2007 en 2008quote:Op maandag 7 mei 2007 15:21 schreef L.Verschoor het volgende:
Hij is al 10 jaar 34 blijkbaar.
Vorig jaar bij spurs was hij geweldig, dit jaar als hij speelde speelde hij redelijk tot goed, bij Inter heeft hij weinig gespeelt omdat hij geen aankoop van de trainer was en bij Barca was hij ook weergaloosquote:Op maandag 7 mei 2007 15:22 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Die lijst klopt gewoon.
Davids heeft de laatste 4 seizoenen niet meer een constant hoog niveau gehaald. Nu is het niveau in de eredivisie wel wat lager dan in Spanje, Italie of Engeland maar dikke kans dat zijn 2e jaar slechter wordt
Hij was waardeloos bij Spurs in zijn 2e jaar. In die 11 minuten die hij gespeeld heeft danquote:Op maandag 7 mei 2007 15:25 schreef denthemen het volgende:
[..]
Vorig jaar bij spurs was hij geweldig, dit jaar als hij speelde speelde hij redelijk tot goed, bij Inter heeft hij weinig gespeelt omdat hij geen aankoop van de trainer was en bij Barca was hij ook weergaloos
Ga bij wat kenners van het Engelse voetbal navragen hoe Ed daar speelde..quote:Op maandag 7 mei 2007 15:27 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Hij was ook niet geweldig in zijn eerste jaar bij Spurs, wel bij Barca, maar dat is al weer 3 jaar geleden
Ik vetrouw mijn eigen ogen meer maar ook die zullen zeg dat het redelijk was maar niet geweldigquote:Op maandag 7 mei 2007 15:32 schreef denthemen het volgende:
[..]
Ga bij wat kenners van het Engelse voetbal navragen hoe Ed daar speelde..
quote:Op maandag 7 mei 2007 14:55 schreef L.Verschoor het volgende:
Lekker boeiend of jij hem een held vindt, je bent toch geen Ajacied of wel?
Dusquote:Op maandag 7 mei 2007 11:17 schreef hardstyle_babbels het volgende:
Hahah Edgar na de penalserie... Tjah ik heb geoefend en tegen de kerels gezegt, als ik er moet staan, dan sta ik er...
Nee wat een held de 7de/8ste penal nemen...!
Jawel hoor.... hier niet van toepassing.quote:Op maandag 7 mei 2007 21:24 schreef L.Verschoor het volgende:
Van logica heb je nooit gehoord zeker.
Nee jij bent de "minder slimme" tuurlijk snap ik dat hij een Ajacied is, wat ik probeer te ontfutselen is of er nog een serieuze reden is dat hij Davids tot held benoemt.quote:Op maandag 7 mei 2007 21:56 schreef L.Verschoor het volgende:
Kneus, hij zegt dat hij het een held vindt omdat het een Ajax supporter is. Ben je nou echt zo achterlijk dat je dat niet snapt?
niet alleen na gisteren.. na zijn rentree bij Ajax.Hij maakt het team zoveel beter.quote:Op maandag 7 mei 2007 14:43 schreef Rekkie het volgende:
[..]
Wat maakt hem dan speciaal een held na gisteren?
Die penal??
Het is een buffel, balt goed, maar een echte held vind ik hem niet!
Ja, hij maakt het middelveld inderdaad een stuk sterker, maar dat het hele team er zoveel sterker op is geworden, vind ik nou niet.quote:Op dinsdag 8 mei 2007 21:34 schreef markthemen het volgende:
[..]
niet alleen na gisteren.. na zijn rentree bij Ajax.Hij maakt het team zoveel beter.![]()
![]()
Je begrijpt het weer eens niet, maakt verder niet uit. Jij hebt waarschijnlijk andere kwaliteitenquote:
Andersom juist, stam organiseert de hele verdediging en zorgt voor een sterke lijn verdedigers. Davids doet zijn taak in zijn eentje gewoon goed.quote:Op dinsdag 8 mei 2007 21:50 schreef Rekkie het volgende:
[..]
Ja, hij maakt het middelveld inderdaad een stuk sterker, maar dat het hele team er zoveel sterker op is geworden, vind ik nou niet.
Ik moet wel zeggen dat ik Davids een grotere verbetering vind dan Stam en ook met voorsprong één van de beste spelers van Ajax in het 2e helft van het seizoen
Stam vind ik een minder goede aanvulling.quote:Op woensdag 9 mei 2007 10:11 schreef Pizzakoppo het volgende:
[..]
Andersom juist, stam organiseert de hele verdediging en zorgt voor een sterke lijn verdedigers. Davids doet zijn taak in zijn eentje gewoon goed.
25 competitiewedstrijden gespeeld dit seizoen. Erg vaak geblesseerd jaquote:Op woensdag 9 mei 2007 15:33 schreef Rekkie het volgende:
[..]
Stam vind ik een minder goede aanvulling.
Vergeet zijn taak te vaak en is teveel gericht naar voren en bovendien te vaak geblesseerd
Aah, Nostradamus zit ook op FOK!quote:Op woensdag 9 mei 2007 15:38 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Dat houdt hij niet nog een jaar vol en dan is een miljoen of 4 per jaar gewoon te veel
Bookmark hem dan lafaardquote:
Ik had het over Stam.quote:Op woensdag 9 mei 2007 15:47 schreef RayMania het volgende:
Op basis van wat denk je dat Davids het niet volhoudt?
Ken genoeg oude spelers op leeftijd die nog prima ballen.
5 miljoen transfersom, 2 keer 2 miljoen salaris.quote:
Je reageert op de verkeerdequote:Op woensdag 9 mei 2007 16:08 schreef RayMania het volgende:
Ja, gaat over Stam dus in een Davids topic. Ook erg handig.
Stam staat vaak op het middenveldenf gaat de aanval zoeken.quote:Op woensdag 9 mei 2007 15:36 schreef HeinekenAFCA het volgende:
[..]
25 competitiewedstrijden gespeeld dit seizoen. Erg vaak geblesseerd ja![]()
Teveel naar voren gericht, yeah right
Ja dat vind ik te weinig... en ja ik vind het teveel naar voren gericht en zijn verdedigende taken minder goed dan 'vroeger' uitvoeren.quote:Op woensdag 9 mei 2007 15:36 schreef HeinekenAFCA het volgende:
[..]
25 competitiewedstrijden gespeeld dit seizoen. Erg vaak geblesseerd ja![]()
Teveel naar voren gericht, yeah right
Preciesquote:Op woensdag 9 mei 2007 18:43 schreef the_legend_killer het volgende:
[..]
Stam staat vaak op het middenveldenf gaat de aanval zoeken.
De man maakt zo ook zijn slippertjes achterin.
Klopt, toch krijgt hij helaas vaak onnodige kaarten.... zoals die van vandaagquote:Op zondag 13 mei 2007 22:30 schreef denthemen het volgende:
hij had hiervoor al weken/maanden geen kaart gehad
Wij verschillen dus totaal van mening.quote:Op zondag 13 mei 2007 20:25 schreef Rekkie het volgende:
[..]
Ja dat vind ik te weinig... en ja ik vind het teveel naar voren gericht en zijn verdedigende taken minder goed dan 'vroeger' uitvoeren.
Ik denk de meeste mensen wel. Jaap is volgend jaar de beste verdediger op de Nederlandse velden en veruit de belangrijkste speler voor Ajax. Nog belangrijker dan Davids.quote:Op dinsdag 15 mei 2007 22:10 schreef HeinekenAFCA het volgende:
[..]
Wij verschillen dus totaal van mening.
nee, Davids brengt veel meer ballans in het elftal.quote:Op dinsdag 15 mei 2007 22:13 schreef BB-boy het volgende:
[..]
Ik denk de meeste mensen wel. Jaap is volgend jaar de beste verdediger op de Nederlandse velden en veruit de belangrijkste speler voor Ajax. Nog belangrijker dan Davids.
quote:
quote:Davids breekt been
DEVENTER - Edgar Davids heeft zaterdag in de gestaakte oefenwedstrijd tegen Go Ahead Eagles zijn linker scheenbeen gebroken. De middenvelder van Ajax is minimaal drie maanden uit de roulatie. Davids brak het been toen hij een duel aanging. Vlak na zijn blessure werd de wedstrijd in Deventer gestaakt wegens ongeregeldheden op de tribune. Ajax kwam net uit De Lutte, waar het een trainingskamp had belegd.
Alex.quote:Op dinsdag 15 mei 2007 22:13 schreef BB-boy het volgende:
Jaap is volgend jaar de beste verdediger op de Nederlandse velden.
quote:Op zondag 22 juli 2007 01:58 schreef DatMeenJeNiet het volgende:
Zou dit nou zijn laatste seizoen worden? Of heeft hij daar nog geen beslissing over genomen...
Zijn er geen beelden vanquote:Op zondag 22 juli 2007 09:26 schreef Rekkie het volgende:
Tja een scheenbeenbreuk is nog altijd beter dan een kruisband afscheuren.
Zonder.... waarom weet ik uiteraard niet, maar wel dat ik het echt heel erg onverantwoordelijk vind, zeker gezien het spel van heer D. te A.quote:Op maandag 23 juli 2007 13:41 schreef M0NTANA het volgende:
Is het al bekend of Edgar Davids daadwerkelijk zonder scheenbeschermers speelde? En zo ja, waarom?
quote:Geblesseerde Ajacied Davids betaalt revalidatie zelf
Datum: 31-aug-2007 15:42
Door Simon Zwartkruis
Edgar Davids revalideert op eigen kosten in het Amerikaanse Atlanta. De middenvelder van Ajax brak vorige maand in de oefenwedstrijd tegen Go Ahead Eagles zijn scheenbeen en had bij eerdere zware blessures goede ervaringen met het revalidatieteam in Amerika.
Ajax-trainer Henk ten Cate: “Het is het eigen initiatief van Edgar om naar Amerika te gaan en om het zelf te bekostigen. Dat tekent zijn professionaliteit.”
Davids was afgelopen woensdag aanwezig in Tsjechië om zijn teamgenoten te ondersteunen voor de wedstrijd tegen Slavia Praag en verwacht zelf eind september weer bij de groep aan te kunnen sluiten.
Denk niet dat Ajax met hem wel CL zou spelen. Maduro heeft zijn positie redelijk goed overgenomen. Het vertrek van Sneijder is veel erger voor Ajax.quote:Op vrijdag 5 oktober 2007 10:53 schreef Soul79 het volgende:
Wie denkt er net als ik dat als Davids in dat oefenpotje niet geblesseerd was geraakt, Ajax nu gewoon Champions League zou spelen?
Hij maakte vorig jaar ook al zo'n verschil, en zelfs verder terug óók al, ik weet nog dat Ajax in seizoen 1993/94 in een vormcrisis raakte toen hij er een tijd niet bij was.
Baalzooi![]()
quote:Op vrijdag 5 oktober 2007 18:50 schreef toma het volgende:
[..]
Denk niet dat Ajax met hem wel CL zou spelen. Maduro heeft zijn positie redelijk goed overgenomen. Het vertrek van Sneijder is veel erger voor Ajax.
denk dat je de induviduele klasse van Sneijder onderschat om wedstrijden te beslissen. Mét Davids hebben we meer wedstrijden op doorzettingsvermogen gewonnen. Maar met Sneijder hebben we in die zelfde periode veel meer wedstrijden op zijn klasse gewonnen.quote:Op vrijdag 5 oktober 2007 19:57 schreef Soul79 het volgende:
[..]
Maduro![]()
Davids wordt na al die jaren dus nog steeds vreselijk onderschat. Zoals hij het verschil maakt gaat veel verder dan Sneijder. Nog los van het feit dat ook Sneijder ontzettend veel aan Davids had.
quote:Op vrijdag 5 oktober 2007 20:08 schreef toma het volgende:
[..]
denk dat je de induviduele klasse van Sneijder onderschat om wedstrijden te beslissen. Mét Davids hebben we meer wedstrijden op doorzettingsvermogen gewonnen. Maar met Sneijder hebben we in die zelfde periode veel meer wedstrijden op zijn klasse gewonnen.
quote:Op vrijdag 5 oktober 2007 10:53 schreef Soul79 het volgende:
Wie denkt er net als ik dat als Davids in dat oefenpotje niet geblesseerd was geraakt, Ajax nu gewoon Champions League zou spelen?
Hij maakte vorig jaar ook al zo'n verschil, en zelfs verder terug óók al, ik weet nog dat Ajax in seizoen 1993/94 in een vormcrisis raakte toen hij er een tijd niet bij was.
Baalzooi![]()
quote:Op vrijdag 5 oktober 2007 10:53 schreef Soul79 het volgende:
Baalzooi![]()
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 12:07 schreef methodmich het volgende:
[..]
Denk het zeker ja.
Davids heeft vorig seizoen het seizoen gered natuurlijk, samen met de individuele kwaliteiten van een Sneijder. Die kwamen trouwens ook weer veel beter tot uiting met Davids in zijn rug. Hij was toen eigenlijk al belangrijker dan Stam, die zijn potjes miste en dit seizoen een beetje erg versleten lijkt.
De keuze om Davids te laten vervangen door de categorie Maduro / Vertonghen is een grote fout geweest van Van Geel.
Davids is 1000000000x meer waard voor Ajax dan Martin Jol ooit zal worden.quote:Op maandag 22 oktober 2007 00:31 schreef Chadi het volgende:
Nou dan zwaaien we Davids effe uit. Hij is niet in de positie om te bepalen wie er trainer wordt.
Hoezo???quote:Op maandag 22 oktober 2007 00:35 schreef Soul79 het volgende:
[..]
Hetzelfde zal trouwens spelen als Van Basten volgend jaar trainer van Ajax wordt, helaas.
Eeeehm, iets van het WK in 2006, Van Basten die Davids te oud vond, reactie Davids daarop......quote:
Nog niet zeker.quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 15:42 schreef Urquhart het volgende:
Davids stopt toch na dit seizoen?
was Cocu dan ook een lachertje in zn laatste seizoen?quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 17:02 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Als hij slim is stopt hij, anders wordt hij een grap. Zou zonde zijn met zo´n mooie carriere
Voordat DAM er op gaat reageren: Cocu is nog niet gestopt. Hij voetbalt ergens in het Midden-Oosten bij Al-Jazeera ofzo.quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 19:40 schreef toma het volgende:
[..]
was Cocu dan ook een lachertje in zn laatste seizoen?
dat is geen voetballen meer, dat is gewoon geld incasseren en lekker in de zon liggen. Maar goed ..... *zucht* .... je snapt wat ik bedoelquote:Op dinsdag 23 oktober 2007 19:43 schreef Rumille het volgende:
[..]
Voordat DAM er op gaat reageren: Cocu is nog niet gestopt. Hij voetbalt ergens in het Midden-Oosten bij Al-Jazeera ofzo.
Cocu was alsnog een geweldenaar, maar je ziet toch ook dat stam nu geen schim meer is van wie hij vroeger was. Ik denk overigens dat Davids nog wel een jaar door kan. Ben wel benieuwd wat hij doet. Hij kan zich nog een keer willen bewijzen, wat hem al een paar jaar amper lukt; ondanks goed spel komt z'n club nergens, en bij tottenham was hij tribuneklant op een gegeven moment. Hij kan ook denken dit wordt het niet meer, ik heb het gehad, met dit ajaks maak ik een karikatuur van mezelf....quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 19:40 schreef toma het volgende:
[..]
Ik dacht, ik zeg het even.quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 19:47 schreef toma het volgende:
[..]
dat is geen voetballen meer, dat is gewoon geld incasseren en lekker in de zon liggen. Maar goed ..... *zucht* .... je snapt wat ik bedoel
ik geloof niet dat Davids zo in elkaar zit. Hij is een echte Ajaciedquote:Op dinsdag 23 oktober 2007 19:50 schreef Steve_I. het volgende:
[..]
Cocu was alsnog een geweldenaar, maar je ziet toch ook dat stam nu geen schim meer is van wie hij vroeger was. Ik denk overigens dat Davids nog wel een jaar door kan. Ben wel benieuwd wat hij doet. Hij kan zich nog een keer willen bewijzen, wat hem al een paar jaar amper lukt; ondanks goed spel komt z'n club nergens, en bij tottenham was hij tribuneklant op een gegeven moment. Hij kan ook denken dit wordt het niet meer, ik heb het gehad, met dit ajaks maak ik een karikatuur van mezelf....
Nee, maar Cocu is tactisch ongeveer een keer of 100 zo sterk.quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 19:40 schreef toma het volgende:
[..]
je onderschat hem.quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 20:26 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Nee, maar Cocu is tactisch ongeveer een keer of 100 zo sterk.
Davids moet het vooral van loopvermogen en power hebben. 2 jaar geleden kon ie de Serie A niet meer aan, een jaar geleden de subtop in de EPL niet en er komt ook een moment dat hij van alle kanten voorbij gelopen wordt in de eredivisie.
Dat kan hij beter voor zijn.
Elke speler die bovengemiddeld speelt is momenteel een aanwinst voor Ajax.quote:Op dinsdag 23 oktober 2007 20:44 schreef RayMania het volgende:
Voorlopig is hij met zijn ervaring - en ook sportief gezien - altijd nog een aanwinst voor dit Ajax.
Laatste half jaar bij Juve Kutquote:Op dinsdag 23 oktober 2007 23:45 schreef toma het volgende:
[..]
je onderschat hem.
Hij heeft Barcelona uit het slop getrokken toen het minder ging. Vorig jaar is er geloof ik maar 1 competitie wedstrijd geweest die we hebben verloren toen hij in de basis stond. Die wedstrijd heeft hij zelfs niet eens uitgespeeld omdat hij toen rood kreeg. Ook zijn loopvermogen om gaatjes dicht te lopen voor anderen en alle fouten te herstellen van de anderen zijn verschrikkelijk belangrijk. Hij laat anderen beter voetballen (zo zijn Sneijder en Huntelaar nóg beter gaan voetballen met Davids achter hem) ,zijn schot is trouwens ook niet verkeerd en taktisch neemt hij heel wat ervaring mee.
met zoveel ervaring heb je denk ik niet meer veel voorbereiding nodig.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 16:26 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Laatste half jaar bij Juve Kut
Eerste half jaar bij Barca : Goed
Eerste jaar bij Spurs: Goed (al zou ik eerder zeggen redelijk/voldoende)
2e jaar bij Spurs Kut
eerste half jaar bij Ajax: Goed
Welke Davids wordt het? En dan is het ook nog een Davids die geen voorbereiding heeft gehad
maar niet om in vorm te komen.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 17:39 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Juist meer, omdat je conditie moet opbouwen, wedstrijdritme moet opdoen en minder snel herstelt.
Hey Edje, moet je niet trainen nu?quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 14:53 schreef EdgarDavids het volgende:
Komt allemaal we goed hoor.
We?quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 14:53 schreef EdgarDavids het volgende:
Komt allemaal we goed hoor.
Ook dat. Als ze slim zijn, laten ze hem voor de winterstop zo afentoe spelen en dan voorbereiden op de 2e helftquote:
Dat vind ik flauwquote:Op woensdag 30 januari 2008 22:10 schreef rubbereend het volgende:
gevalletje Winter zo langzamerhand?
Omdat hij na een half jaar langs de zijlijn heeft gestaan, z'n draai nog niet kan vinden.quote:Op woensdag 30 januari 2008 22:10 schreef rubbereend het volgende:
gevalletje Winter zo langzamerhand?
ik doelde meer dat hij daar is aangekomen, vorig seizoen was hij belangrijk maar hij lijkt na zn foutje bij Go Ahead moeilijk terug op niveau te kunnen komenquote:Op woensdag 30 januari 2008 22:37 schreef zjroentje het volgende:
[..]
Omdat hij na een half jaar langs de zijlijn heeft gestaan, z'n draai nog niet kan vinden.
Kom op man.
Ach joh, denk ff terug aan WK '98, 1/8e finale tegen Joegoslavië, laatste minuut. Winnaar of loser?quote:Op woensdag 30 januari 2008 22:55 schreef TerroRobbie het volgende:
Dit gaf geen blijk van winnaarsmentaliteit... Eerder van verliezersmentaliteit.
Wat een afgang.
10 jaar terug, lekker relevant.quote:Op woensdag 30 januari 2008 23:00 schreef Soul79 het volgende:
[..]
Ach joh, denk ff terug aan WK '98, 1/8e finale tegen Joegoslavië, laatste minuut. Winnaar of loser?
Volgens mij zijn het frustraties meer over zichzelf hoor. Sinds zijn terugkeer heeft hij nog geen goede minuut gespeeld. Voetballend was ie al niet sterk en nu is hij al helemaal drama. Ook is hij overal te laat. Niet vreemd overigens, als je zo snel al voor de leeuwen wordt gegooid na zo'n blessure.quote:Op woensdag 30 januari 2008 23:00 schreef Soul79 het volgende:
[..]
Ach joh, denk ff terug aan WK '98, 1/8e finale tegen Joegoslavië, laatste minuut. Winnaar of loser?
Als Ajax nu gewoon een redelijk draaiend elftal had, was het zover ook niet gekomen. Hij moet zich beheersen, maar dit zegt uiteindelijk meer over Ajax dan over hem.
Ja he, wat een triest mannetje.. Hij laat zich kennen en dat in zo'n belangrijke fase van het seizoen. Twee keer hard genaaid door Davids, eerste keer "vergeet" meneer zijn scheenbeschermers, tweede keer begaat hij 2 overtredingen die beide rijp zijn voor rood.quote:Op woensdag 30 januari 2008 23:03 schreef DRD het volgende:
[..]
10 jaar terug, lekker relevant.
Wat zei Edgar ook alweer over Danny Buys? Hij is een jaar later net zo zielig geworden.....
PSV - Ajax 1-5 is nog geen jaar geledenquote:Op woensdag 30 januari 2008 23:04 schreef TerroRobbie het volgende:
10 jaar geleden heb je het nu over
Gast lul niet zo slapquote:Op woensdag 30 januari 2008 23:10 schreef Soul79 het volgende:
[..]
PSV - Ajax 1-5 is nog geen jaar geleden![]()
Voetbalfans met korte termijn geheugen
Ja, gelukkig was die ene goal van Kluivert genoeg voor het kampioenschap!quote:Op woensdag 30 januari 2008 23:10 schreef Soul79 het volgende:
[..]
5 wedstrijden ?quote:Op woensdag 30 januari 2008 23:15 schreef Radegast het volgende:
Wat moet je er over zeggen? [ afbeelding ]
Nee opportunistische ramptoeristen doen dat.quote:Op woensdag 30 januari 2008 23:11 schreef TerroRobbie het volgende:
[..]
Gast lul niet zo slapJe zet jezelf net zo voor joker als Davids deed
Geredquote:Op woensdag 30 januari 2008 23:25 schreef Soul79 het volgende:
Nee opportunistische ramptoeristen doen dat.
Hij heeft vorig jaar het seizoen gered voor Ajax, dit keer verneukt ie het. Ik vergeef het hem graag.
De statistieken spreken in zijn voordeel, alle wedstrijden met Davids in de basis gewonnen. Maar wat maakt het nou uit, we zijn het er toch allemaal over eens dat dit een verschrikkelijk stomme actie was, zeker voor iemand met zijn ervaring.quote:
Idd ja, zonder hem was er geen enkel uitzicht op de titel geweest, en was de beker ook niet gewonnen.quote:
Ow ik wist niet dat Ajacieden tegenwoordig al blij zijn met uitzicht op een titel.quote:Op woensdag 30 januari 2008 23:31 schreef Soul79 het volgende:
Idd ja, zonder hem was er geen enkel uitzicht op de titel geweest, en was de beker ook niet gewonnen.
He, en als je niet snapt wat 1-5 in Eindhoven betekent voor de gemiddelde gefrustreerde Ajaxfan van de oude stempel (zoals ik), dan zul je het nooit begrijpen
Beter verwoording; zonder Davids was Ajax niet zo dicht bij PSV gekomen en was het al in de winterstop uitgeschakeld voor het kampioenschap.quote:Op woensdag 30 januari 2008 23:33 schreef TerroRobbie het volgende:
[..]
Ow ik wist niet dat Ajacieden tegenwoordig al blij zijn met uitzicht op een titel.
Hij reageerde op dat uit '98quote:Op woensdag 30 januari 2008 23:10 schreef Soul79 het volgende:
[..]
ik vond het meer getuigen van frustratie, 2-0 achter en hij speelde een waardeloze wedstrijd...quote:Op woensdag 30 januari 2008 23:15 schreef golfer het volgende:
Domme actie van hem, maar het tekent zijn fanatisme nog steeds.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |