abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_46027505
Wat is Roaccutane?
De werkzame stof in Roaccutane is isotretinoïne. Isotretinoïne behoort tot een groep geneesmiddelen die bekend staat onder de naam retinoïden. Retinoïden zijn afgeleid van vitamine A. Het middel wordt gebruikt bij de behandeling van moeilijk te bestrijden acne (jeugdpuistjes en meeëters). Roaccutane wordt voorgeschreven aan mensen met bepaalde ernstige vormen van acne die niet op een gebruikelijke behandeling reageren. Roaccutane is alleen verkrijgbaar op recept en wordt vaak niet door de huisarts voorgeschreven, maar door een dermatoloog (huidarts).

De meeste posters hier gebruiken waarschijnlijk een generiek van Isotretinoine, omdat Roaccutane niet standaard wordt gegeven bij de apotheek. Wil je weten over wat generiek nu eigenlijk is, dan kan je hier er wat over lezen

Roaccutane patientinformatie en bijsluiters
Officiële website van Roche (fabrikant)
Patiëntenbijsluiter (pdf-formaat)
Informatie op Achmea Health
Overzichtelijke informatie (tip)

Middelen die helpen bij droge lippen (mogelijke bijwerking Roaccutane)
Labello lippencreme (verkrijgbaar bij bv de drogist)
Blistex lip relief cream (verkrijgbaar bij bv de drogist)



Pubmed (engelstalig - wetenschappelijke publicaties)
Roacutane
Blijvende oogklachten na gebruik Roacutane

Roaccutane negatief in de publiciteit
Rechtzaken aangespannen ivm Roaccutane (google search - engelstalig)

Voorgaande topics
Ervaringen met "Roaccutane"
Ervaringen met Roaccutane, deel 2
Ervaringen met Roaccutane - deel 3
Ervaringen met Roaccutane - deeltje 4 alweer
Ervaringen met Roaccutane - deeltje 5 -
Ervaringen met Roaccutane - deeltje 6 -
Ervaringen met Roaccutane - Deel 7
Ervaringen met Roaccutane - Deel 8
Ervaringen met Roaccutane - Deel 9
Ervaringen met Roaccutane - Deel 10
[Centraal] Roaccutane Topic - Deel 11
[Centraal] Roaccutane Topic - Deel 12
[Centraal] Roaccutane Topic - Deel 13
[Centraal] Roaccutane Topic - Deel 13
Het Roaccutane topic - deel 14
Het Roaccutane topic - deel 15
Het Roaccutane topic - deel 16
Het Roaccutane topic - deel 17


Oi!
Op maandag 5 april 2004 21:27 schreef Lorax het volgende:
Ik had die kop van SC wel willen zien toen MUUS 'm in z'n bek scheet
  dinsdag 6 februari 2007 @ 00:04:36 #2
168006 Ladysusy
2B continued...
pi_46027715
Ik quote even een post uit deel 17. Mijn antwoord ging er niet meer bij, zodat ik die nu in deel 18 plaats!
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 23:12 schreef Resync het volgende:

knip

Ik wil dus eigenlijk niet aan nog een kuur beginnen, want waar is dan de grens? Dan kan ik het elk jaar wel blijven doen. Daarnaast ken ik niemand die meer dan twee kuren heeft gehad.
Geen idee wat ik nu moet doen. Het is maar de vraag of het in de lente/zomer weer over is of niet. Ik hoop het wel.


Aangenaam, nu ken je mij en ik heb wel 8 kuren gehad ongeveer (heb ze niet geteld). Maar vanaf mijn 18e tot mijn 29e heb ik dus elke anderhalf jaar een kuur gedaan. Daarna een poosje niet maar nu ben ik dus net weer begonnen. Mijn huidarts zei altijd dat het ergens tussen mijn 25e en mijn 40e waarschijnlijk vanzelf over zou gaan. Maar dat is tot op heden nog niet gebeurd. En ik ga niet tot mijn 40e wachten voor ze eindelijk vanzelf weggaan hoor. Zo lang als ik dit in zulke mate blijf houden, zal ik af en toe zo'n kuur nemen heb ik besloten (oke om het krijgen van kinderen heen dan). Het zal wel niet zo goed zijn voor mijn lichaam, maar altijd maar met die pukkels lopen is weer niet goed voor mijn geest, zo zie ik het. Het is het een of het ander en er heeft tot op heden nog nooit iets anders gewerkt. Ik ben blij dat Roa er is!



Overigens schreef ik eerder vandaag dat bij mijn voorgaande kuren ook werden afgebouwd aan het einde, voor zover ik mij nog kan herinneren (al weet ik de precieze dosis niet meer die ik toen moest slikken) maar misschien is dat hele afbouwen wel helemaal niet goed geweest, aangezien ik het natuurlijk toch elk jaar weer terugkreeg. Maar misschien heeft het er ook wel niets mee te maken, wie zal het zeggen. Ik heb nu ook een andere dermatoloog en wie weet gaat hij er weer anders mee om dan mijn vorige dermatoloog (daar was ik niet meer tevreden over).

Grtz!
pi_46039221
tvp

Ik heb m'n eerste week achter de rug, en de bijwerking zijn al behoorlijk aanwezig. Mn lippen zijn erg droog, en de rest van mn huid ook behoorlijk. Ik heb nu een kleine uitbraak rond mn mond, en icm die droge huid is dat erg pijnlijk wanneer ik te ver mn mond open doe.

Nou goed, het zal het allemaal wel waard zijn.
  dinsdag 6 februari 2007 @ 15:32:27 #4
168006 Ladysusy
2B continued...
pi_46041936
Ik las een stukje terug trouwens (volgens mij van Gelderland) over hoe onzeker je kan worden als je acne weer zo erg is. Ik herkende daar zelf ook ontzettend veel in, al ben ik dan een vrouw, maar wél eentje van 33 die op deze leeftijd toch echt geen zin meer heeft om als krentenbol door het leven te gaan.

Toen het bij mij sinds november weer zo erg werd merkte ik aan mezelf dat ik andere mensen minder aan durfde te kijken, een grotere afstand bewaarde als ik met iemand aan het praten was, in het weekend minder zin had om naar vrienden of familie te gaan, laatst staan om uit te gaan, super dekkende foundation heb gekocht bij een visagist (dit zal dus ook wel niet goed zijn voor mijn huid enzo maar hey, zonder die zooi ga ik dus echt niet meer de straat op he!!), schaam me zelfs voor mijn eigen vriend (we wonen al 6 jaar samen) en zelfs als ik de hele dag de deur niet uit hoef loop ik met een dikke laag make up op rond, huilend thuiskomen uit de stad na niets te hebben gekocht tijdens het winkelen omdat toch niets leuk stond met zo'n rotkop erboven en ga zo maar door…
Het is verdorie een complete obsessie voor me aan het worden lijkt het wel.

Het is dat ik uit het verleden al weet dat Roa werkt en dat ik er vertrouwen in moet hebben maar vooral geduld moet uitoefenen, want ik benader op het ogenblik weer een beetje het punt alle hoop te verliezen hoor. Het leek wat beter te gaan vorige week, maar nu zit ik weer zo onder en ik heb a.s. vrijdag een verjaardag en zaterdag een feest! Als ik er zo uit zie ga ik niet, bekijk het maar… Geduld is nooit mijn sterkste kant geweest dat geef ik toe. Maar opnieuw een outbreak na de 5e week had ik niet verwacht! Pfff it just better be better at the end of this week!

[ Bericht 1% gewijzigd door Ladysusy op 06-02-2007 15:37:43 ]
pi_46056659
quote:
Op maandag 5 februari 2007 18:58 schreef JimmyJames het volgende:

[..]

Maja ik deel dit puur mee omdat ik de mening ben toegedaan dat je je hele lichaam niet moet slopen voor wat puistjes. Je kunt IMO beter lokaal iets aanbrengen en BP is daar perfect voor.
Ja en jij hebt zeker geen last van acne.
pi_46060505
Even een reply om hier active topic van te maken

Gaat nog steeds goed bij mij, vrijwel nooit een puistje, bijna geen droge lippen en bijna geen schilfers, alleen de rode vlekjes..
  woensdag 7 februari 2007 @ 10:07:22 #7
168006 Ladysusy
2B continued...
pi_46066857
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 22:04 schreef emss het volgende:

[..]

Ja en jij hebt zeker geen last van acne.
Nou inderdaad zeg, "een paar puistjes" daar hebben we het hier niet over hoor! Dit staat niet voor niets bekend als het laatste redmiddel. Als je eenmaal hier aan begint dan ben je meestal al ten einde raad

Het valt over het algemeen best mee met die bijwerkingen. Bij de meesten wegen ze bij lange na niet op tegen het uiteindelijk resultaat. En dan staat er in de bijsluiter dat je zelfs zelfmoordneigingen van dit middel zou kunnen krijgen, dat begrijp ik absoluut niet. Sterker nog, ik kan me meer voorstellen dat je juist zelfmoordneigingen zou krijgen als je het NIET zou gebruiken, want het constant rond moeten lopen met zo'n aangedaan gezicht daar word je ook niet vrolijk van (op zijn zachtst gezegd).
pi_46082659
quote:
Op woensdag 7 februari 2007 10:07 schreef Ladysusy het volgende:

[..]

Nou inderdaad zeg, "een paar puistjes" daar hebben we het hier niet over hoor! Dit staat niet voor niets bekend als het laatste redmiddel. Als je eenmaal hier aan begint dan ben je meestal al ten einde raad

Het valt over het algemeen best mee met die bijwerkingen. Bij de meesten wegen ze bij lange na niet op tegen het uiteindelijk resultaat. En dan staat er in de bijsluiter dat je zelfs zelfmoordneigingen van dit middel zou kunnen krijgen, dat begrijp ik absoluut niet. Sterker nog, ik kan me meer voorstellen dat je juist zelfmoordneigingen zou krijgen als je het NIET zou gebruiken, want het constant rond moeten lopen met zo'n aangedaan gezicht daar word je ook niet vrolijk van (op zijn zachtst gezegd).
Ja inderdaad waarom denk je dat je eerst na huisarts moet 20x verschillende dingen moet proberen

Benzolperioxide 5%
Beonzolperioxide 10%
Tertorine creme 5%
Minocyline 50 mg
Minocyline 100 mg
En nog een middeltje met alchol

zo dat was mijn lijstje hierna werdt ik pas naar derma gestuurd en mocht ik aan de roa dus je moet of enorm veel puistjes hebben of in mijn geval milde ance die niet zommaar weg gaat en geloof mij dat benzol bij mij niet werkte dus het is niet zomaar een puistje voordat je roa krijgt.
  woensdag 7 februari 2007 @ 22:08:17 #9
168006 Ladysusy
2B continued...
pi_46088159
Precies, bij mij hielpen al die andere middelen ook niet. Ben blij dat Roa bestaat! Al ben ik op het moment nog steeds niet zo blij (zie mijn post van gisteren), het wordt verdorie elke dag weer erger in plaats van dat het de goede kant op gaat Krijg er elke dag nieuwe pukkels bij, van die pijnlijke onderhuidse, echt ik baal als een stekker! Mega uitbraak weer dus!

Ik vraag het hier nogmaals (in het vorige deeltje geen antwoord op gehad) maar zou het kunnen dat die nieuwe uitbraak het gevolg is van het verhogen van mijn dosis vorige week? Want anders heb ik er geen verklaring voor. Het ging juist zo goed maar nu is het weer helemaal mis.

Overigens vind ik het jammer dat er maar weinig activiteit is in dit topic. Was dat eerst anders of liep het altijd zo langzaam (hooguit paar posts per dag)??? Ik vind dat jammer, had wel gehoopt op een iets actiever topic...

Groetjes Susan
pi_46089633
quote:
Op woensdag 7 februari 2007 22:08 schreef Ladysusy het volgende:
zou het kunnen dat die nieuwe uitbraak het gevolg is van het verhogen van mijn dosis vorige week?
Dat is 100% logisch dat een verhoging van de dosis tot gevolg heeft dat je een nieuwe uitbraak krijgt. Dat was bij mij net hetzelfde!

Ik zit nu ondertussen in mijn 7de week. Maandag moet ik weer naar de dermatoloog. Het ziet er al ietsje beter uit, maar ik ben nog helemaal niet tevreden met het resultaat. Ik dacht dat het na 7 weken al wel wat beter zou gaan. Daarstraks had ik nog een enorme puist op mijn bovenlip

Voor de rest gaat het wel goed met de kuur... Ik merk bijna niets meer van de bijwerkingen. Droge lippen valt best mee als ik er op tijd wat opsmeer. De extreem droge huid, bloedneuzen en rugpijn zijn verdwenen! Heb enkel nog last van gescheurde mondhoeken en droge plekjes op mijn handen.
  woensdag 7 februari 2007 @ 23:25:17 #11
168006 Ladysusy
2B continued...
pi_46089992
Tja het is kennelijk een middel waarbij je vooral erg geduldig moet zijn

Senne op wat voor dosis zit jij? Enne, bizar is dat he, bij mij lijken de bijwerkingen ook minder te worden! De eerste twee weken stond mijn huid in de fik als ik er creme op deed, nu helemaal niet meer. Het is ook niet meer zo schilferig als eerst. Succes bij de derma!
pi_46091345
Jeltos hoe gaat het nu bij jou? zit je nogsteeds op 30?
pi_46098534
quote:
Op woensdag 7 februari 2007 23:25 schreef Ladysusy het volgende:
Senne op wat voor dosis zit jij?
De eerste maand 40mg, en daarna overgeschakeld op 50mg. En mijn gewicht is 60kg. + ik neem 2 maal per dag lijnzaadolie in.

Ik hoop eigenlijk dat ik maandag nog tot 60mg mag stijgen. Men derma zei dat 50mg wel het hoogste was voor me, maar ik denk dat ik het wel aankan eigenlijk. Hoewel ik dan weer met zo'n stomme uitbraak zit.
pi_46098801
Ik ben nu zo'n half jaar van de roa af en het gaat nog steeds prima met mijn huid
ik heb geen pukkeltjes of mee-eters en de vetheid van mijn huid is zeer goed in balans. Ik heb nog steeds geen vet haar als ik het een paar dagen niet gewassen heb

Ik gebruik nog wel een dagcreme als ik merk dat mijn huid trekt. Het is ook zo'n fijn gevoel als de creme is ingetrokken en mijn huidje lekker zacht aanvoelt
pi_46107525
Hier weer ff een update van mij:

Ik ben nu 2.5 week bezig en zie al degelijk resultaat… nu al… Er komen eigenlijk al geen puisten meer bij en mijn huid is al vrij glad… Voel me ook steeds beter Ga met plezier naar me werk, ben veel zelfverzekerder, heb weer zin om uit te gaan (en met meiden af te spreken )… En dan te bedenken dat ik nog langggggggggggg niet klaar ben . Had ik maar altijd zo'n gladde huid , wat een luxe is dat

Slik 60 MG p/d. Wie doet dat nog meeR? En hoe slikken jullie dat dan? Welke tijden? Ik doe nu om 8.00 's ochtends om 15.00 smiddags en om 22.00 's avonds. Eet elke keer iets van te voren (dat 't beter opgenomen wordt). MAAR.. is het wel goed om om 22.00 's avonds nog een pil te nemen. Want in de nacht drink/eet je niets en dan neem je om 8.00 's ochtends al gelijk een nieuwe… (met maar 1 boterham ervoor)….Kan dat wel of is dat niet goed

Oja; heb me 1e carnavals zuipfeest (van studentenvereniging) al afgezegt Heeft geen zin om daar te zijn, wordt alleen gefeest + bier gedronken en ik kon er mooi onderuit ;p. Ik zal er nog een paar afzeggen en maar 1-2 avonden gaan carnavallen, en met mate (max 5 biertjes) drinken… Maar ik denk dan altijd ff aan me mooie cleane huid en dat maakt 't wel weer voor de helft goed
Haleloeja
pi_46119696
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 00:06 schreef sinasasappeltje het volgende:
Jeltos hoe gaat het nu bij jou? zit je nogsteeds op 30?
heej jeps moest van derma 6 maanden 30 mg doen maar hij zij dat wer er dan nog niet waren dusjaa denk daarna nog wel paar maandjes .

Verder met men huid gaat het goed wordt egt steeds beter vooral de afgelopen weken is het echt weer stuk verminderd en nu bijna helemaal glad alleen de laaste paar puistjes nog maja dan is het nog w8 totdat ik nooit meer een nieuwe puist krijg kreeg geen verhoogde dosis denk omdat mijn ance maar mild is maar we doen wel gewoon dit maja door lagere dossis ben ik natuurlijk langer bezig met de kuur. maar het gaat goed mag ook wel na 3 maanden dus zit op de helft maar hoe is het verder bi jouw

[ Bericht 20% gewijzigd door Jeltos op 08-02-2007 21:12:43 ]
  donderdag 8 februari 2007 @ 23:09:46 #17
168006 Ladysusy
2B continued...
pi_46124690
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 15:20 schreef Gelderland het volgende:
Hier weer ff een update van mij:

Ik ben nu 2.5 week bezig en zie al degelijk resultaat… nu al… Er komen eigenlijk al geen puisten meer bij en mijn huid is al vrij glad… Voel me ook steeds beter Ga met plezier naar me werk, ben veel zelfverzekerder, heb weer zin om uit te gaan (en met meiden af te spreken )… En dan te bedenken dat ik nog langggggggggggg niet klaar ben . Had ik maar altijd zo'n gladde huid , wat een luxe is dat

Slik 60 MG p/d. Wie doet dat nog meeR? En hoe slikken jullie dat dan? Welke tijden? Ik doe nu om 8.00 's ochtends om 15.00 smiddags en om 22.00 's avonds. Eet elke keer iets van te voren (dat 't beter opgenomen wordt). MAAR.. is het wel goed om om 22.00 's avonds nog een pil te nemen. Want in de nacht drink/eet je niets en dan neem je om 8.00 's ochtends al gelijk een nieuwe… (met maar 1 boterham ervoor)….Kan dat wel of is dat niet goed

Oja; heb me 1e carnavals zuipfeest (van studentenvereniging) al afgezegt Heeft geen zin om daar te zijn, wordt alleen gefeest + bier gedronken en ik kon er mooi onderuit ;p. Ik zal er nog een paar afzeggen en maar 1-2 avonden gaan carnavallen, en met mate (max 5 biertjes) drinken… Maar ik denk dan altijd ff aan me mooie cleane huid en dat maakt 't wel weer voor de helft goed
Wat fijn voor je dat je nu na 2,5 week al resultaat ziet!! En ik geef je helemaal gelijk v.w.b. je opmerking over wat een luxe het toch is om een gladde huid te hebben. Dat realieren mensen zonder pukkels zich zelf niet, maar ik ben er altijd zoooo jaloers op geweest! Het gekke is, als je wel pukkels hebt zie je dat zelf ook veel erger dan anderen hoor. Ik heb weleens na zo'n Roa-kuur dat ik helemaal gaaf was tegen een bekend iemand, die opmerkte dat ik er goed uit zag, gezegd "ja he, mijn puistjes zijn weg, beter he!" waarop die persoon zei "Puistjes? Had jij dat dan zo erg?" Ja duuhhhh dacht ik dan, daar kon je niet omheen. Maar anderen zagen dat kennelijk toch een stuk minder dan jijzelf. Al is het nu de laatste maanden zo erg, daar kun je ECHT niet omheen, anderen ook niet.

Nu even over die dosis en de manier van innemen. Ik merk iedereen die pillen weer op verschillende wijze inneemt. Dat bepaalt je derma dus. Maar op basis waarvan hij dat bepaalt weet ik niet!! Ik slik 40 mg (bij een gewicht van 50 kg, dus ook best veel) maar ik moet het van hem allemaal tegelijk nemen en wel bij de avondmaaltijd (en dus niet bij het ontbijt). Waarom ik dit moet en iemand anders het weer moet verdelen weet ik niet! Goeie vraag eigenlijk, ik ga dat de volgende keer eens vragen. Overigens ben ik er met deze dosis met ruim 5 maanden weer vanaf (vanaf het begin dus). Maar dat wilde hij bij mij ook, een 'snelle' kuur dus.

Jammer van je zuipfeest maar ik denk een goede beslissing hoor. Zonder veel drank is er ook niets aan carnaval natuurlijk (zelfs MET drank heb ik er niets mee maargoed ) Ik heb zaterdag een feestje (Parkzicht) maar ik ben de bob dus verplicht rustig aan
pi_46148580
Ik zal nu ook 'iets' vaker de BOB zijn me vrienden hadden volges mij ook niet door dat ik niet 1 week (toen ik 't vertelde) maar wel 5-6 maanden niet kan drinken, ghehe. Zal ik ze binnenkort nog es duidelijk zeggen (A)

oja , ook mijn 2e carnaval's (zuip)feest is gister afgezegd door mezelf... onder 't mom van 'ik moet vroeg werken' (heb bijbaantje) de volgende dag (ben gwwoon vrij, maarja, weten hun niet )


ennn... toen ik tegen me pa zei dat ik dit medicijn ging slikken was zijn reactie ook: 'zo erg had je 't toch niet'.. MAargoed, 't is onderhand een obsessie voor me, waar ik nu ik clean begin te worden weer lekker vanaf raak . Gister (donderdagavond) ook lekker in Utrecht wat wezen drinken met een vriendin, en TOTAAL niet aan me huid gedacht.. waar ik normaal erg onzeker zou zijn, kon ik nu lekker mezelf zijn (en dat terwijl 't nog 10x beter wordt) heerlijk
Haleloeja
pi_46151144
Hmf. Kom net terug van de dermatoloog, en door een afwijking (nooit last van gehad) mbt mijn cholesterol gehalte (zit geen 'grens' op, dus ik ben gewoon slank en cholesterol is ook 100% goed nu, maar ik moet er wel op létten) is het niet handig volgens haar om Roa te gaan gesbruiken. gvd.

Wel had ze het over een soort roaccutane achtige zalf, die volgens de patienten beter werkt als de roaccutane pillen, maar onder al te veel bijwerkingen!
Iemand ervaring mee?
  vrijdag 9 februari 2007 @ 21:28:46 #20
168006 Ladysusy
2B continued...
pi_46155093
@ Gelderland: herkenbaar hoor. Al ben ik nu niet meer vrijgezel maar heb al bijna 6 jaar een relatie en ben ik mama, dus ga ik niet meer daten enzo Maar die onzekerheid herken ik wel, heb ik zelfs nog last van tegenover mijn eigen vriend

@ Bot: die creme ken ik niet? Hoe heet 'ie dan? Balen van je cholesterol, dan heb je er wsl. aanleg voor? Of had je toevallig de dag voor de bloedtest heel veel gedronken? Bij mij is het 1 keer voorgekomen namelijk dat ik verhoogde leverfuncties had tijdens de bloedtest, maar toen had ik die avond daarvoor (dom natuurlijk) flink doorgezakt. Toen werd ik gebeld door het ziekenhuis dat de uitslag niet goed was en moest ik terugkomen. Daarna is het altijd goed geweest. Maar ik pas nu wel beter op met alcohol hoor.


Trouwens, waar zijn de overige Roa-gebruikers? Is het altijd zo stil in dit topic? Of komt het soms door mij
pi_46156295
quote:
Op vrijdag 9 februari 2007 21:28 schreef Ladysusy het volgende:
@ Bot: die creme ken ik niet? Hoe heet 'ie dan? Balen van je cholesterol, dan heb je er wsl. aanleg voor? Of had je toevallig de dag voor de bloedtest heel veel gedronken? Bij mij is het 1 keer voorgekomen namelijk dat ik verhoogde leverfuncties had tijdens de bloedtest, maar toen had ik die avond daarvoor (dom natuurlijk) flink doorgezakt. Toen werd ik gebeld door het ziekenhuis dat de uitslag niet goed was en moest ik terugkomen. Daarna is het altijd goed geweest. Maar ik pas nu wel beter op met alcohol hoor.
'afwijking' was als in 'aandoening' bedoeld. Het bloedprikken in mijn leven is nog nooit fout gegaan.
Zo ernstig is de afwijking overigens niet. Sterker nog; het is een zeer lichte aanleg voor een hoger cholesterolgehalte als je belachelijk veel cholesterol verhogend spul tot je neemt. Er is totaal geen sprake van dieten in m'n leven, als ik maar niet 100x per jaar naar de macD ga, maar welke gek doet dat dan ook?

Dus het was wel schrikken dat zo'n klein dingetje nu de doorslag zou kunnen geven tot het niet/wel gebruiken van Roa, en als ik over 2 weken de testresultaten (vanmiddag daar gelijk ff geprikt) doorgebeld krijg en mijn cholesterolgehalte is onder het gemiddelde heb ik er gewoon schijt aan en begin ik aan de kuur. Maar mijn lever kan dus echt blijvend beschadigd geraken, dus ik ben er wel voorzichtig mee.

De zalf is een Isotetrisoine-zalf (ofzo.)
pi_46196217
Nog maar eens een update van mezelf

Men huid ziet er nu niet goed uit... Vanmorgen had ik ineens 3 kleine pukkels bij. Ik denk dat het komt doordat ik vrijdagnacht ben weggeweest naar een plaats waar veel rook hing...
Men lippen zijn een ramp. Men beide mondhoeken zijn erg gescheurd en zo droog dat het lijkt alsof men lippen ineens dubbel zo breed zijn

Morgen moet ik dus naar de dermatoloog. Ben benieuwd wat ze gaat zeggen, want ik zie nog niet echt verbetering ten opzichte van vorige maand. Ben nu dus al 2 maand bezig... Zou stilletjes aan wel eens mogen gaan werken.
pi_46198224
@ Senne;

hou gedult... het werkt wel degelijk, anders had je nu niet van die droge lippen . Je moet maar denken, hij is nu aan het voorbereiden, op een gegeven moment krijg je de 'clean-klap' en kan 't binnen paar weken omslaan. Wat ik zei; bij mij werkte 't pas GOED na 5 maanden...

Nu bij de 2e kuur ben ik na 3-4 weken al clean (nu dus)... maar dat komt omdat i khet ook lang niet zo erg had als de 1e....

BTW. als je écht last van je lippen blijft houden, voeg me ff toe op MSN. Ik heb miss nog wel een klein tubetje Aquaphor die je kan kopen van me..... Dat helpt voor mij ideaal...
Haleloeja
pi_46204821
Ik heb ook nog een tweetal vragen/problemen waar ik al een tijdje mee worstel. Misschien hebben jullie een oplossing, ik hoop het in ieder geval, want in real life praat ik er liever niet over met iemand. Had al de grootste moeite om mn ouders het verhaal uit te leggen, wat wel moest, aangezien ik dan wel uitwonend ben maar nog steeds via hun verzekerd.

Het eerste probleem is mijn dokter. Hij kent het middel niet echt en schreef het dan ook direct voor nadat in een boek had gekeken en ik had aangeven alles al geprobeerd te hebben etc. etc. 40mg per dag, nu een week of 6 en het gaat best ok. Laatst weer bij 'm geweest en wat zegt ie: Goh, in mn boek staat 4 maanden, misschien moeten we het maar gaan afbouwen!!! Als ik naar 4 maanden stop en nu al de dosis ga afbouwen, is alles juist voor niets geweest. Bovendien is mn gezicht wel gigantisch opgeknapt maar durf ik mijn rug voorlopig echt nog niet aan iemand te vertonen. Ik zou juist een hogere dosis moeten hebben aangezien ik zo weinig last heb van deze 40mg (alleen de extreem droge huid en lippen, maar dat heeft iedereen, heb verder nergens last van). De dokter duld echter geen tegenspraak en noemt talloze gebruikerservaringen die ik noemnde, geen betrouwbare bron.

Nu is mijn vraag: Waar kan ik ergens informatie vandaan halen die hem zal overtuigen en waardoor hij de kuur langer dan 4 maanden zal laten duren en niet de dosis nu al zal verlagen?

Het tweede probleem is, wat ik hierboven al noemde, mn rug. Ik heb veel te lang gewacht met een behandeling en ben bang dat het daar ook nooit meer weg zal gaan. Durf dat dan ook aan niemand te laten zien en zwemmen/strand etc. is dan ook iets wat ik al een jaar of 4-5 ten allen koste vermijd. Mensen die hier ook ervaring mee hebben op die plaats (vooral onderhuidse, pijnlijke rode bulten), kunnen jullie misschien vertellen of zoiets ook verdwijnt na een ROA kuur en of dat langer duurt dan het wegtrekken op het gezicht??


Bedankt!!
pi_46210202
(Lange tekst, mijn excuus alvast )

Hallo mensen.

Ik lees hier nu iets meer dan een tweetal weken mee. Ik ben zelf ook begonnen aan een Roa kuur en zocht gebruikerservaringen op internet. Zodoende kwam ik hier terecht. Maar ik voelde toch de druk om mijn ervaringen te delen, aangezien ik ook veel aan jullie ervaringen heb.

Mijn acne kwam pas ver na mijn 18e, eerst met een paar nietszeggende puistjes, maar zo'n beetje in de winter van 2004/2005 (toen ik 21 was) barstte de bom. Eerst op mijn gezicht en toen het daar weer beter begon te worden, waren mijn rug en borst aan de beurt. Mijn zelfvertrouwen zakte naar een nulpunt, ik sloot mezelf op als ik niet naar buiten hoefde en ik vermeed zoveel mogelijk nieuwe contacten. Ik had toch het idee dat bij het maken van nieuwe contacten, de eerste indruk voornamelijk afhing van je uiterlijk en dat zat dus ff niet mee. Ik kon het in de omgang met mensen echter wel goed verbergen, waardoor niemand aan de buitenkant kon merken dat ik me best ongelukkig voelde met de situatie.

Ik ging echter nog niet naar de dokter. Ik had het idee dat het vanzelf wel weer weg zou gaan. Ik begon een zwaardere baardgroei te krijgen en kreeg meer haargroei op andere delen van m'n lijf. Dat komt van de hormonen, dus ik dacht dat mijn gezicht die hormoonboost gewoon niet goed trok en dat het wel weer weg zou gaan als de hormoonlevels weer omlaag zouden gaan.

En jawel, afgelopen zomer ging het heel erg goed. Mijn gezicht klaarde echt op, mijn borst was weer glad (op de littekens na) en ik kreeg weer een hoop zelfvertrouwen. Ik leerde ook nog een heel lief meisje kennen en we zijn nu alweer een half jaar gelukkig met elkaar.

Echter begon het rond oktober/november weer langzaam te verergeren in mijn gezicht. Tot overmaat van ramp begon het op mijn borst ook weer erger te worden. En mijn rug verergerde echt supersnel. Ik schaamde me opnieuw dood, maar gelukkig krijg ik heel veel steun van mijn meisje en wijst zij me altijd op mijn mooie uiterlijke kenmerken en eigenschappen. Ik besef dat ik daar echt zo ontzettend veel geluk mee heb, aangezien veel jongens/meisjes met deze problemen het andere geslacht amper durven aan te kijken.

Maar ik besloot dat het genoeg was en zocht de huisarts op. Die schreef me minocycline voor, een antibiotica, voor een maand. Natuurlijk werkte dit niet, want je moet het minstens 3 tot 4 maanden slikken. Het werd in deze periode alleen maar erger op mijn rug. Na een maand verwees mijn andere huisarts me door naar de dermatoloog. In de verwijsbrief had hij het over acne conglobata , voornamelijk op rug en borst. Nou, dan weet je wel hoe laat het is. (Avaro, je bent dus niet de enige ).

En nu zit ik dus aan de Roa. Ik slik nu ongeveer 2,5 week 30 mg per dag en dat wordt na een maand verhoogd naar 40 als ik het kan hebben. Ik heb al last van droge lippen en een droge huid. Ik had een klein beetje last van een bloedneus, maar dat kwam omdat ik met een zakdoekje in mijn neus zat te krabben, omdat ik daar zo'n ontzettende jeuk had. En dat is ook meteen de volgende bijwerking: jeuk. Op mijn rug, borst, hals, niet normaal meer. Echt heel irritant.
Na ongeveer 2 weken verergerde het wat op mijn gezicht. Ik heb me al meer dan een week niet meer geschoren, om mijn gezicht wat rust te gunnen en dat lijkt te helpen. Op zich gaat het wel redelijk goed. Mijn rug lijkt zich ook lichtelijk te verbeteren. Het lijkt meer naar de oppervlakte te komen ipv onderhuids te blijven. Mijn borst ziet er nog steeds niet uit, maar er zijn weinig actieve pukkels. Het zijn voornamelijk korstjes, rode vlekken en littekens. Heel lelijk, maar gelukkig is de zomer nog ver weg.

Ik had de sudocrem ook al gevonden. Sterker nog, ik smeer mezelf er al 2 jaar ofzo mee in. Soms lijkt het te helpen, soms niet en dan gebruik ik het dagen niet. Maar af en toe loop ik er gewoon een hele zondag bij als clown en lijkt het toch wel weer te werken. Ik smeer het er dan ook vooral 's avonds voor ik naar bed ga op.

Ik was mijn gezicht overigens met Clearskin Facewash van Dr. van der Hoog. Dat zijn die grijze producten die je bij de drogist kunt kopen. Het is het enige wat ik kan verdragen. Ik gebruik ook die spot cream van hetzelfde merk. Dat is echt een pukkel killer Als je er op tijd bij bent kun je voorkomen dat grote pukkels rijpen en het werkt ook nog een beetje camouflerend, zoals sudocrem. Het droogt de huid best wel uit, dus je er helemaal mee insmeren is niet echt een goed idee. Maar het doet z'n werk heel goed. Nadeel is dat die tubes klein zijn en nog duur ook. Daarom gebruik ik het ook alleen op mijn gezicht.

Wat ook wel helpt is klei. Gewone groene klei. Het absorbeert zweet en talg. Gewoon 's avonds je pukkels aanstippen en op laten drogen. Daarna je bed in duiken en het er 's morgens weer afwassen. Meestal zie je dan dat de klei weer donkerder gekleurd is, wat betekent dat het dus zweet en tag heeft opgenomen en z'n werk heeft gedaan. Niet te vaak gebruiken, want je huid moet wel kunnen blijven ademen.

@Avaro: We hebben beide last van hetzelfde probleem op de rug. Vooralsnog is Roa het enige dat het echt kan oplossen, maar het hangt van de persoon af of het snel werkt of dat je zelfs meerdere kuren nodig hebt. Mijn dermatoloog vertelde me dat het kan gebeuren dat het wel een jaar duurt voordat milde acne helemaal weg is, terwijl ernstige acne al in een half jaar kan verdwijnen. Het hangt er dus vanaf hoe goed je reageert op de medicijnen. Maar maak je vooralsnog geen zorgen. Aangezien je net als mij al aan de ernstige variant lijdt, kan het alleen maar beter worden. Die pijnlijke onderhuidse bulten heb ik ook. Omdraaien in bed kan een hel zijn, rugtassen ook en dan heb ik het nog niet over de bevriende klap op de rug die sommige vrienden je dan geven. Ik wil ze dan graag een beuk verkopen .

Het is een lang verhaal geworden, maar ik hoop dat jullie er wat aan hebben. Het belangrijkste is gewoon dat je moet proberen schijt te hebben aan wat andere mensen eventueel over je zouden kunnen denken. Denk maar zo: de meeste vreemden zie je toch nooit meer terug. En daarnaast zijn er altijd ergere gevallen. Ik betrap mezelf nog wel eens op het bekijken van de foto's uit de picture gallery van www.acne.org. Als ik dan zie wat daar allemaal rondloopt, dan voel ik me meteen weer een stuk zekerder. En ook die hele ernstige gevallen zie je miraculeus verbeteren.

Dus mensen: kin omhoog, toon je mooiste glimlach en leef.
Ik zal hier af en toe updates en tips geven. Maar niet meer van die hele lange teksten zoals nu

[ Bericht 0% gewijzigd door Dropmix op 11-02-2007 22:48:21 ]
Venco Dropmakers
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')