abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 8 februari 2007 @ 17:47:50 #101
130955 Floripas
Blast from the past
pi_46112927
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 16:59 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Je probeert iets recht te praten wat krom is. Het gaat hier om landverraad en op landverraad staat de doodstraf.
Niet dus, en bovendien moet je te allen tijde bij alles naar de omstandigheden kijken. En in retrospect had Princen gelijk: het was een vuile, onrechtmatige oorlog.
  donderdag 8 februari 2007 @ 17:49:51 #102
130955 Floripas
Blast from the past
pi_46112996
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 16:51 schreef sp3c het volgende:

[..]

allicht
[..]
Dan mag je daar een bron voor geven.
quote:
het Knil was wat anders en daar speelt ook mee dat hun families direct in de TNI vuurlinie lagen of vrolijk door de republiek in de jappenkampen gevangen werden gehouden, dan ben je allicht niet zo heel aardig meer nee
De meeste soldaten kwamen gewoon uit Nederland.
quote:
maakt het er niet beter op maar als je de Republikijnse misstanden wegwuift met 'ze vochten voor hun vrijheid' dan moet je het KNIL dezelfde behandeling geven anders meet je met twee maten
Ik wuif helemaal geen misstanden weg. Ik zeg alleen dat er geen bewijs is dat Princen zich eraan heeft schuldiggemaakt, dus wat mij betreft mag hij eerherstel.
pi_46113006
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 17:45 schreef Pool het volgende:

[..]

Op landverraad staat de doodstraf helemaal niet meer.

En bovendien is Nederland 2007 iets anders dan Nederland 1947, dus landverraad 1947 hoeft in de ogen van Nederland 2007 niet per definitie als kwalijk gezien te worden. Er kan immers sprake zijn van een veranderd inzicht, wat bij de Indië-oorlog bij de meeste Nederlanders het geval is. Net als dat we nu Willem van Oranje eren, ook al verraadde hij zijn eigen Koning.
Nederland kent pas sinds 1983 geen doodstraf meer in militair recht, voor de duidelijkheid.
  Moderator donderdag 8 februari 2007 @ 18:00:37 #104
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_46113322
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 17:49 schreef Floripas het volgende:

[..]

Dan mag je daar een bron voor geven.
zucht ...
quote:
DIENSTWEIGERING

Principiële weigering om deel te nemen aan de verplichte militaire dienstplicht, met name op morele, politieke, religieuze of anderszins levensbeschouwelijke gronden.

Een groep consequent dienstweigeraars waren de Jehova's Getuigen; de weigeryup weigerde uit puur economische, financiële of carrière-motieven; de totaalweigeraar wees zowel de militaire dienstplicht als de vervangende dienstplicht principieel af.

Veel totaalweigeraars namen deel aan de anti-militaristische en pacifistische actiecultuur. Oorspronkelijk werden totaalweigeraars veroordeeld tot 18 maanden gevangenisstraf, sinds 1983 tot 12 maanden. Met het opschorten van de opkomstplicht voor de militaire dienstplicht op 1 februari 1996, kwam de facto een einde aan zowel dienst- als totaalweigeren. De straf voor dienst- en totaalweigeraars is geregeld in artikel 139 van het Wetboek van Militair Strafrecht: maximaal 2 jaar gevangenisstraf in vredestijd tegen maximaal 5 jaar in tijd van oorlog.

Sinds 1923 gold met de Dienstweigerwet in Nederland een wettelijk kader om nee te zeggen tegen de militaire dienstplicht, maar daartoe behoorde nog niet het weigeren op politieke gronden. Vanaf 1 december 1964 ging deze de Wet Gewetensbezwaren Militaire Dienst (WGMD) heten. Bij erkenning op grond van de WGMD kregen op deze wijze erkende gewetensbezwaarden een vervangende dienstplicht opgelegd, die in principe even lang duurde als de organieke militaire dienstplicht. Vervangende dienstplicht werd uitgevoerd ten nutte van het algemeen belang (welzijnswerk, zorg).

Niet te verwarren met desertie.
http://www.boekje-pienter.nl/html/d.htm#dienstweigering
quote:
[..]

De meeste soldaten kwamen gewoon uit Nederland.
nee
quote:
Het KNIL bestond in 1830 al voor de helft uit Indonesische militairen. Hun aantal groeide gestaag. Na de Eerste Wereldoorlog bestond driekwart van het KNIL uit Indonesiërs
http://nl.wikipedia.org/wiki/KNIL
quote:
[..]

Ik wuif helemaal geen misstanden weg. Ik zeg alleen dat er geen bewijs is dat Princen zich eraan heeft schuldiggemaakt, dus wat mij betreft mag hij eerherstel.
dat zeg ik ook helemaal niet, hij heeft zich schuldig gemaakt aan landverraad, hij schoot op Nederlanders in een Nederlandse oorlog dus is er van eerherstel geen sprake

hij gaf het zelf nota bene toe bij tijd en wijlen!
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  donderdag 8 februari 2007 @ 18:05:19 #105
130955 Floripas
Blast from the past
pi_46113440
quote:
Niet op politieke gronden, staat er dus.
quote:
nee
[..]
Je hebt gelijk, ik verwarde de knil met de gewone landmacht. De meeste soldaten kwamen uit Nederland, zo beter?
quote:
dat zeg ik ook helemaal niet, hij heeft zich schuldig gemaakt aan landverraad, hij schoot op Nederlanders in een Nederlandse oorlog dus is er van eerherstel geen sprake

Dat wil nog niet zeggen dat hij geen recht heeft op eerherstel als hij het bij het juiste einde had.
  Moderator donderdag 8 februari 2007 @ 18:16:11 #106
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_46113738
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 18:05 schreef Floripas het volgende:

[..]

Niet op politieke gronden, staat er dus.
so what ... de man was geen communist

"erkende gewetensbezwaren."
quote:
[..]

Dat wil nog niet zeggen dat hij geen recht heeft op eerherstel als hij het bij het juiste einde had.
natuurlijk wel
  donderdag 8 februari 2007 @ 18:25:52 #107
130955 Floripas
Blast from the past
pi_46113982
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 18:16 schreef sp3c het volgende:

[..]

so what ... de man was geen communist

"erkende gewetensbezwaren."
[..]
Dus als hij daar was geweest en hij was naar zijn commandant gelopen en hij had gezegd: ik wil naar huis, dan hadden ze hem laten gaan?
'k Dacht het niet.
quote:
natuurlijk wel
Hoezo? Waarom zou landverraad erger zijn dan opkomen voor wat rechtvaardig is? Waarom? Daar heb je nog steeds geen antwoord op gegeven.
pi_46114119
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 18:25 schreef Floripas het volgende:

[..]

Dus als hij daar was geweest en hij was naar zijn commandant gelopen en hij had gezegd: ik wil naar huis, dan hadden ze hem laten gaan?
'k Dacht het niet.
[..]

Hoezo? Waarom zou landverraad erger zijn dan opkomen voor wat rechtvaardig is? Waarom? Daar heb je nog steeds geen antwoord op gegeven.
Hij heeft gezworen zijn land te dienen en zijn maten te beschermen, in plaats daarvan ging hij tegen die maten vechten. Dat is verraad, ik denk dat je gewoon niet doorhebt hoe belangrijk loyaliteit, zeker voor een krijgsmacht, is. Het hele idee van militair eerherstel voor iemand die zijn tegen zijn eigen leger ging vechten is belachelijk.
  donderdag 8 februari 2007 @ 18:36:00 #109
130955 Floripas
Blast from the past
pi_46114280
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 18:31 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

Hij heeft gezworen zijn land te dienen en zijn maten te beschermen, in plaats daarvan ging hij tegen die maten vechten. Dat is verraad, ik denk dat je gewoon niet doorhebt hoe belangrijk loyaliteit, zeker voor een krijgsmacht, is. Het hele idee van militair eerherstel voor iemand die zijn tegen zijn eigen leger ging vechten is belachelijk.
Ik ben dan ook geen voorstander van legers. Als je je door het leger tot de dood in laat indoctrineren moet je echt je hoofd laten nakijken.
pi_46114386
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 18:36 schreef Floripas het volgende:

[..]

Ik ben dan ook geen voorstander van legers. Als je je door het leger tot de dood in laat indoctrineren moet je echt je hoofd laten nakijken.
En dat is jouw mening ja.
  Moderator donderdag 8 februari 2007 @ 18:48:13 #111
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_46114708
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 18:25 schreef Floripas het volgende:

[..]

'k Dacht het niet.
hij is er geweest en is aldaar gedeserteerd en heeft toen bij de vijand dienstgenomen

en nee ik denk niet dat het in zijn geval veel uit had gemaakt want hij heeft zichzelf vrijwillig gemeld bij de stoottroepen na de oorlog met de volle wetenschap dat Indie nog bevrijd zou gaan worden
quote:
[..]

het staat een beetje dom om eerst een vraag te stellen en dan in dezelfde post te roepen dat ik er nog steeds geen antwoord op heb gegeven ...

verder gaat het er niet om wat erger is dan wat, opkomen voor wat hij dacht dat rechtvaardig was vind ik zelfs best nobel en daar is hij door Indonesie voor beloond. Dat veranderd echter niets aan de strafbare feiten die zijn gepleegd. Hij is niet alleen gedeserteerd maar heeft dienst genomen bij de vijand en actief deelgenomen aan de strijd tegen Nederland volgens onze wet ben je dan een landverrader, tenzij je die wet veranderd is eerherstel out of the question

Mohammed B. zal ook ongetwijfeld overtuigd zijn van zijn gelijk.
pi_46115010
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 18:31 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

Hij heeft gezworen zijn land te dienen en zijn maten te beschermen, in plaats daarvan ging hij tegen die maten vechten. Dat is verraad,
Welja... hij werd gedwongen in dat uniform, gedwongen werd hij naar de andere kant van de wereld gedeporteerd, waar men hem dwong mensen dood te schieten en zelf als schietschijf te dienen.
De echte verraders zaten op het Binnenhof.. die hebben hem verraden en de principes van democratie , menselijkheid en zijn burgerrechten.
pi_46115050
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 18:55 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Welja... hij werd gedwongen in dat uniform, gedwongen werd hij naar de andere kant van de wereld gedeporteerd, waar men hem dwong mensen dood te schieten en zelf als schietschijf te dienen.
De echte verraders zaten op het Binnenhof.. die hebben hem verraden en de principes van democratie , menselijkheid en zijn burgerrechten.
Niemand dwong hem zijn landgenoten aan te vallen.
pi_46115577
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 18:00 schreef sp3c het volgende:

het was een foute Nederlandse oorlog
Ik zal ook niet indie-veteranen veroordelen als onderdrukker...
nu na 60 jaar wordt het wel eens tijd die gewelddadige oorlogsmentaliteit van foei-landverraad eens los te laten en die man te herwaarderen .

Hij was zijn tijd ver vooruit, 60 jaar nog wel:
Minister Bot:
quote:
- Nederland aanvaardt 17 augustus 1945 'moreel en politiek' als de dag van de proclamatie van de republiek Indonesië, de vroegere kolonie Nederlands-Indië. Dat zei minister Bot van Buitenlandse Zaken gisteren in Den Haag bij de herdenking van de capitulatie van Japan.

Bot kreeg van vele kanten waardering voor zijn uitlatingen. Zowel vanuit de Tweede Kamer, als uit kringen van Indisch Nederland, voormalige militaire Indiëgangers en historici is er instemming op gereageerd.

Indonesische rebellen onder leiding van de latere president Sukarno en Hatta riepen in 1945, twee dagen na de capitulatie van Japan, de onafhankelijkheid uit. Het destijds ontstane machtsvacuüm in Nederlands-Indië maakte de proclamatie in door Sukarno en Hatta mogelijk. Veel Nederlanders zaten nog in de Jappenkampen.

Nederland droeg de soevereiniteit echter pas over op 27 december 1949, na onder meer de omstreden politionele acties. Bot zal morgen in Jakarta aanwezig zijn bij de herdenking van het uitroepen van de republiek en is daarmee de hoogste Nederlandse vertegenwoordiger bij deze gelegenheid ooit, al waren er altijd wel vertegenwoordigers van de ambassade bij de plechtigheid. Bots reis houdt echter geen verdere erkenning van de datum in. De republiek erkennen heeft Nederland in 1949 gedaan en dat kun je geen twee keer doen, aldus de bewindsman na afloop in het NOS-Journaal.

Hij zal in Jakarta wel zijn spijt betuigen over de gebeurtenissen tussen 1945 en 1949, al zitten excuses voor het Nederlands handelen er niet in: ,,Aanvaarding in morele zin betekent ook dat ik mij zal aansluiten bij eerdere spijtbetuigingen over de pijnlijke en gewelddadige scheiding der wegen van Indonesië en Nederland. (...) Door de grootschalige inzet van militaire middelen kwam ons land als het ware aan de verkeerde kant van de geschiedenis te staan. (...) Pas achteraf is te zien dat de scheiding tussen Indonesië en Nederland langer heeft geduurd en met meer militair geweld gepaard is gegaan dan nodig was geweest.
http://www.nd.nl/htm/doss(...)rtikelen/050816a.htm

De verantwoordelijkheid voor het schieten van Princen op foute landgenoten ligt dus ook bij Nederland.. De politiek en de publieke opinie
  Moderator donderdag 8 februari 2007 @ 19:15:18 #115
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_46115769
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 19:10 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

De verantwoordelijkheid voor het schieten van Princen op foute landgenoten ligt dus ook bij Nederland.. De politiek en de publieke opinie
wat hij schoot alleen op foute landgenoten??????

als je dat daadwerkelijk gelooft, wie houd je dan eigenlijk voor de gek met
quote:
Ik zal ook niet indie-veteranen veroordelen als onderdrukker...
jezelf?
pi_46115876
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 19:15 schreef sp3c het volgende:

[..]

wat hij schoot alleen op foute landgenoten??????

als je dat daadwerkelijk gelooft, wie houd je dan eigenlijk voor de gek met
[..]

jezelf?
Die landgenoten gingen fout doen, wat minister Bot en de regering onlangs erkende, gedwongen door een foute koloniale mentaliteit van de regering/ delen van de regering.cq publieke opinie.
En iemand fout noemen is nog wat anders dan iemand onderdrukker noemen.
  Moderator donderdag 8 februari 2007 @ 19:30:00 #117
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_46116335
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 19:18 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Die landgenoten gingen fout doen,
en daar jaagde Princen specifiek op ofzo?
quote:
wat minister Bot en de regering onlangs erkende, gedwongen door een foute koloniale mentaliteit van de regering/ delen van de regering.cq publieke opinie.
nee Bot erkende dat Nederland de zaak nodeloos heeft uitgerekt door zo massaal naar de wapens te grijpen waardoor we aan de verkeerde (verliezende) kant zijn komen te staan in de geschiedenis

hij heeft verder geen waardeoordeel gegeven over de kolonia mentaliteit van wie dan
quote:
En iemand fout noemen is nog wat anders dan iemand onderdrukker noemen.
point remains the same
  donderdag 8 februari 2007 @ 19:31:05 #118
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_46116384
eerdmans is de weg kwijt
Deserteur is deserteur
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
  donderdag 8 februari 2007 @ 19:37:41 #119
130955 Floripas
Blast from the past
pi_46116644
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 18:39 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

En dat is jouw mening ja.
Ik zal maar niet zeggen dat het bijna Darwinistisch is.
  donderdag 8 februari 2007 @ 19:43:43 #120
130955 Floripas
Blast from the past
pi_46116870
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 18:48 schreef sp3c het volgende:

[..]

hij is er geweest en is aldaar gedeserteerd en heeft toen bij de vijand dienstgenomen
Die vijand is nu onze vriend.
quote:
en nee ik denk niet dat het in zijn geval veel uit had gemaakt want hij heeft zichzelf vrijwillig gemeld bij de stoottroepen na de oorlog met de volle wetenschap dat Indie nog bevrijd zou gaan worden
[..]
Ja, met het idee dat Nederland bezig was met een rechtvaardige oorlog. Hij was daar en zag dat het niet klopte. Hij kreeg last van zijn geweten toen hij zag wat Nederland daar allemaal uitvrat. Terecht.
quote:
het staat een beetje dom om eerst een vraag te stellen en dan in dezelfde post te roepen dat ik er nog steeds geen antwoord op heb gegeven ...
Ik heb die vraag al meerdere malen in dit topic gesteld.
quote:
verder gaat het er niet om wat erger is dan wat, opkomen voor wat hij dacht dat rechtvaardig was vind ik zelfs best nobel en daar is hij door Indonesie voor beloond. Dat veranderd echter niets aan de strafbare feiten die zijn gepleegd. Hij is niet alleen gedeserteerd maar heeft dienst genomen bij de vijand en actief deelgenomen aan de strijd tegen Nederland volgens onze wet ben je dan een landverrader, tenzij je die wet veranderd is eerherstel out of the question
Nou, onze visie op de politionele acties is wel veranderd, ja.

Overigens was het officieel geen oorlog, dus dan zou er van landverraad ook geen sprake kunnen zijn.
quote:
Mohammed B. zal ook ongetwijfeld overtuigd zijn van zijn gelijk.
Ja, en Nelson Mandela ook. Jeez.
  donderdag 8 februari 2007 @ 19:44:54 #121
130955 Floripas
Blast from the past
pi_46116917
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 19:31 schreef teamlead het volgende:
eerdmans is de weg kwijt
Deserteur is deserteur
Deserteur is een definitiekwestie. Hij had gelijk.
Mijn halve familie is trouwens gedeserteerd tijdens WOII. Moeten die ook alsnog berecht worden?
  donderdag 8 februari 2007 @ 19:45:21 #122
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_46116932
een rehabilitatie van mensen als Princen zou een walgelijke belediging zijn voor al die veteranen die daar gewoon het vaderland gediend hebben
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
  donderdag 8 februari 2007 @ 19:46:08 #123
130955 Floripas
Blast from the past
pi_46116956
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 18:56 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

Niemand dwong hem zijn landgenoten aan te vallen.
Wat is dat toch met dat "landgenoten"? Wat maakt dat het erger?

Overigens, de Indiers waren op dat moment óók zijn landgenoten.
  donderdag 8 februari 2007 @ 19:46:40 #124
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_46116971
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 19:44 schreef Floripas het volgende:

[..]

Deserteur is een definitiekwestie. Hij had gelijk.
Mijn halve familie is trouwens gedeserteerd tijdens WOII. Moeten die ook alsnog berecht worden?
hoe had hij gelijk? Door zich te onttrekken aan de dienstplicht en de wapens op te pakken tegen zijn landgenoten? Dat wij inmiddels op een andere manier terugkijken op die acties dan destijds het geval was, verandert daar niets aan

Voor wat betreft je familie: nee, alsnog berechten is zinloos... Alsnog belonen ook
  donderdag 8 februari 2007 @ 19:46:55 #125
130955 Floripas
Blast from the past
pi_46116979
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 19:45 schreef teamlead het volgende:
een rehabilitatie van mensen als Princen zou een walgelijke belediging zijn voor al die veteranen die daar gewoon het vaderland gediend hebben
En hem niet rehabiliteren zou een walgelijke belediging zijn voor de misdaden die wij als koloniale bezetter hebben begaan.
  donderdag 8 februari 2007 @ 19:47:07 #126
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_46116986
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 19:46 schreef Floripas het volgende:

[..]

Overigens, de Indiers waren op dat moment óók zijn landgenoten.
Daar dachten ze zelf anders heel anders over....
  donderdag 8 februari 2007 @ 19:48:10 #127
111528 Viajero
Who dares wins
pi_46117014
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 19:43 schreef Floripas het volgende:

[..]

[..]
Datzelfde geldt voor Duitsland. Dit is echt een onzinnig argument.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  donderdag 8 februari 2007 @ 19:48:40 #128
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_46117039
quote:

[..]

En hem niet rehabiliteren zou een walgelijke belediging zijn voor de misdaden die wij als koloniale bezetter hebben begaan.
Nonsens. De excessen en vreselijke misdaden die hebben plaatsgevonden (met name op Celebes) zijn niet goed te praten en het is een schande dat de verantwoordelijken daar nooit voor gestraft zijn, maar het blijven excessen. Stellen dat de politionele acties alleen maar uit oorlogsmisdaden bestonden is echt een verkeerde voorstelling van feiten. Veruit de meeste veteranen hebben er alles aan gedaan om te proberen orde en rust te herstellen op een beschaafde manier
  donderdag 8 februari 2007 @ 19:51:10 #129
130955 Floripas
Blast from the past
pi_46117129
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 19:47 schreef teamlead het volgende:

[..]

Daar dachten ze zelf anders heel anders over....
Nou, daar dacht de Nederlandse regering helemáál niet anders over.

Maar geef eens antwoord? Wat is er erger aan op je landgenoten te schieten dan op andere mensen?
  donderdag 8 februari 2007 @ 19:52:11 #130
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_46117162
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 19:51 schreef Floripas het volgende:

[..]

Maar geef eens antwoord? Wat is er erger aan op je landgenoten te schieten dan op andere mensen?
dat heb ik nooit gezegd.
  donderdag 8 februari 2007 @ 19:52:57 #131
130955 Floripas
Blast from the past
pi_46117181
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 19:48 schreef Viajero het volgende:

[..]

Datzelfde geldt voor Duitsland. Dit is echt een onzinnig argument.
Wij hebben toegegeven dat de Indonesische opstandelingen eigen soevereiniteit mochten. Dat vond Princen ook.
  donderdag 8 februari 2007 @ 19:53:41 #132
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_46117205
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 19:52 schreef Floripas het volgende:

[..]

Wij hebben toegegeven dat de Indonesische opstandelingen eigen soevereiniteit mochten. Dat vond Princen ook.
Princen ging daar alleen niet over. Ik vind ook een heleboel en misschien dat ik over 60 jaar zelfs wel gelijk krijg. IN de tussentijd moet ik me gewoon aan de wet houden
  donderdag 8 februari 2007 @ 19:53:47 #133
93744 Finder_elf_towns
Sterf nu en vloek tevergeefs
pi_46117209
quote:

[..]

If you ain't Dutch, you ain't much.
  donderdag 8 februari 2007 @ 19:54:16 #134
130955 Floripas
Blast from the past
pi_46117225
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 19:48 schreef teamlead het volgende:

[..]

Nonsens. De excessen en vreselijke misdaden die hebben plaatsgevonden (met name op Celebes) zijn niet goed te praten en het is een schande dat de verantwoordelijken daar nooit voor gestraft zijn, maar het blijven excessen. Stellen dat de politionele acties alleen maar uit oorlogsmisdaden bestonden is echt een verkeerde voorstelling van feiten. Veruit de meeste veteranen hebben er alles aan gedaan om te proberen orde en rust te herstellen op een beschaafde manier
Ten eerste: het was een onterechte strijd.
Ten tweede: die excessen zijn wèl de reden dat princen is overgestapt.

150.000 excessen
  donderdag 8 februari 2007 @ 19:55:17 #135
111528 Viajero
Who dares wins
pi_46117260
quote:

[..]

In de echte wereld, waar de meesten van ons wonen, is het algemeen aanvaard dat als je land in oorlog is, dat je dan niet de vijand gaat helpen. Je hebt namelijk veel te danken aan je land, je opleiding enzo. Dus hopen we dat als je land, en dus je landgenoten, want daar gaat het om, je nodig hebben, dat je niet op ze gaat schieten.

Hoe is het in jouw wereld?
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  donderdag 8 februari 2007 @ 19:55:30 #136
130955 Floripas
Blast from the past
pi_46117275
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 19:53 schreef teamlead het volgende:

[..]

Princen ging daar alleen niet over. Ik vind ook een heleboel en misschien dat ik over 60 jaar zelfs wel gelijk krijg. IN de tussentijd moet ik me gewoon aan de wet houden
Ik hoop toch bij god dat jij je eerder aan je geweten houdt dan aan de wet. Als vrouwenbesnijdenis hier ooit legaal of verplicht zou worden, reken er dan maar op dat ik die wet een hoop ga breken.
  donderdag 8 februari 2007 @ 19:56:42 #137
130955 Floripas
Blast from the past
pi_46117318
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 19:55 schreef Viajero het volgende:

[..]

In de echte wereld, waar de meesten van ons wonen, is het algemeen aanvaard dat als je land in oorlog is, dat je dan niet de vijand gaat helpen. Je hebt namelijk veel te danken aan je land, je opleiding enzo. Dus hopen we dat als je land, en dus je landgenoten, want daar gaat het om, je nodig hebben, dat je niet op ze gaat schieten.

Hoe is het in jouw wereld?
In mijn wereld, overigens net zo echt als de jouwe, blijf je niet bij een organisatie die massamoord pleegt voor je ogen. In mijn wereld kom je op voor wat rechtvaardig is, ook al druist dat tegen de wet in.
  donderdag 8 februari 2007 @ 19:58:59 #138
130955 Floripas
Blast from the past
pi_46117377
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 19:52 schreef teamlead het volgende:

[..]

dat heb ik nooit gezegd.
Wil iedereen die van nu af aan het woord "landgenoten" gebruikt dan wel even uitleggen waarom het neerschieten van soldaten uit Nederland erger is dan het neerschieten van Indonesische opstandelingen?
pi_46117393
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 19:55 schreef Viajero het volgende:

Als het een foute oorlog is, is het ook algemeen aanvaard dat men dan wel mag schieten op die foute landgenoten aan de zijde van de goede partij.
Nederlands verzet die schoot op foute landgenoten in 40-45.
Duits verzet die schoot op foute Duitsers.
Frans verzet die schoot op foute Fransen
  donderdag 8 februari 2007 @ 20:01:39 #140
111528 Viajero
Who dares wins
pi_46117471
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 19:58 schreef Floripas het volgende:

[..]

Wil iedereen die van nu af aan het woord "landgenoten" gebruikt dan wel even uitleggen waarom het neerschieten van soldaten uit Nederland erger is dan het neerschieten van Indonesische opstandelingen?
Als jij dan even uitlegt waarom het niet erger zou zijn? Schiet je liever op de mensen die je aanvallen, of op de jongen die naast je in de barakken ligt?
  donderdag 8 februari 2007 @ 20:03:47 #141
130955 Floripas
Blast from the past
pi_46117560
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 20:01 schreef Viajero het volgende:

[..]

Als jij dan even uitlegt waarom het niet erger zou zijn? Schiet je liever op de mensen die je aanvallen, of op de jongen die naast je in de barakken ligt?
Ja, zo lust ik er ook nog wel één.

Schiet je liever op de beroepssoldaten van de KNIL of brand je liever een kampong met vrouwen en kinderen erin plat?
pi_46117641
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 19:48 schreef teamlead het volgende:
Veruit de meeste veteranen hebben er alles aan gedaan om te proberen orde en rust te herstellen op een beschaafde manier
jaja... dat zal wel.. veel is ook niet uitgesproken, veel is onder tafel geveegd.
Maar de essentiele fout was dat men verstond onder "orde" ... de "nederlandse orde" met Nederland als heerser..
En daar verzette de TNI-troepen zich tegen... Het waren zeker niet alleen de extremisten diie bestreden werden door Nederlandse legers.
Nederland had zo snel mogelijk de Indonesiers het gevoel moeten geven dat Nederland snel opgerot zou zijn... en dat heeft Nederland niet gedaan... met als gevolg een heuse koloniale oorlog.
Minister Bot (de regering van nu) schijnt dat wel te beseffen ..helaas 60 jaar te laat.
  Moderator donderdag 8 februari 2007 @ 20:31:24 #143
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_46118527
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 19:43 schreef Floripas het volgende:

[..]

Ja, en Engeland ook. Jeez
quote:
[..]

Ja, met het idee dat Nederland bezig was met een rechtvaardige oorlog. Hij was daar en zag dat het niet klopte. Hij kreeg last van zijn geweten toen hij zag wat Nederland daar allemaal uitvrat. Terecht.
nee hij werd er pas toegestuurd na 12 maanden in de gevangenis te hebben gezeten
quote:
[..]

Ik heb die vraag al meerdere malen in dit topic gesteld.
neuh
quote:
[..]

Nou, onze visie op de politionele acties is wel veranderd, ja.
niet echt, nee
quote:
Overigens was het officieel geen oorlog, dus dan zou er van landverraad ook geen sprake kunnen zijn.
je hebt geen oorlog nodig om je land te verraden
quote:
[..]

Ja, en Nelson Mandela ook. Jeez.
  Moderator donderdag 8 februari 2007 @ 20:33:22 #144
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_46118597
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 19:58 schreef Floripas het volgende:

[..]

omdat het bij wet verboden is, anders ben je een landverrader

echter is het niet per definitie "niet erg" om Indonesische opstandelingen neer te schieten, nu niet en 60 jaar geleden ook niet
  donderdag 8 februari 2007 @ 20:34:24 #145
130955 Floripas
Blast from the past
  donderdag 8 februari 2007 @ 20:36:08 #146
130955 Floripas
Blast from the past
pi_46118678
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 20:33 schreef sp3c het volgende:

[..]

omdat het bij wet verboden is, anders ben je een landverrader
Wat kan mij die wet nou schelen? Princen had gewoon gelijk.
quote:
echter is het niet per definitie "niet erg" om Indonesische opstandelingen neer te schieten, nu niet en 60 jaar geleden ook niet
Daarom is het ook "maar" 150.000 keer gebeurd, natuurlijk.
pi_46119644
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 20:36 schreef Floripas het volgende:
Wat kan mij die wet nou schelen? Princen had gewoon gelijk.
Wat kan mij de wet die kinderporno verbiedt nou schelen? Ik heb gewoon gelijk.

Als iedereen voor zichzelf bepaalt wat goed en fout is wordt het rommeltje.
pi_46119778
quote:

[..]

Misschien is vaderlandsliefde voor jou een vies woord en betekent je nationaliteit niets voor jou, maar dat is niet echt een populaire mening gelukkig.
  Moderator donderdag 8 februari 2007 @ 21:11:48 #149
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_46119845
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 20:36 schreef Floripas het volgende:

[..]

Wat kan mij die wet nou schelen?
je moet geen domme vragen stellen als je er geen antwoord op wil hebben
quote:
Princen had gewoon gelijk.
nietes
quote:
[..]

Daarom is het ook "maar" 150.000 keer gebeurd, natuurlijk.
ga je nu beweren dat al die 150.000 doden zomaar zonder enige reden door Nederlanders zijn omgebracht?
  Moderator donderdag 8 februari 2007 @ 21:12:46 #150
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_46119867
weet je wat laat ook maar, tegen zulke "argumentatie" kan ik niet op

ik heb mijn zegje wel gedaan, wmb krijgt hij geen eerherstel, doe ermee wat je wil
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')