abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 2 februari 2007 @ 10:24:00 #201
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_45909651
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 05:02 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dus nu heb ik al lange termijn-geheugen problemen en een of ander debiel syndroom. Laat maar zitten mensen het is goed zo.
Och arme toch. En jij doet nog wel zo je best om een goede discussie te voeren.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_45909697
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 10:21 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Als iemand alle rationele argumenten naast zich neerlegt met een "maar ik vind..." reactie en dan ook nog eens denkt de discussie te hebben gewonnen dan kwalificeer je toch echt voor deze eer.

Ali zal zelfs nadat elk klein stukje twijfel is weggenomen, nadat elk klein probleempje die hij kan vinden op creationisten sites is ge-debunked, nadat alle problemen zijn weggenomen nog steeds dezelfde positie houden als waarmee hij het debat is ingegaan.

En dat zie je ook duidelijk. Als iemand -weer- eens een van m'n argumenten vernietigt zegt hij misschien eventjes "ok... hmmm zo heb ik het nog niet bekeken" of "hoe ga ik mij hieruit redden". 10 seconden daarna komt 'ie weer terug met dezelfde oude argumenten alsof er niets is gebeurd.

Typisch gevalletje TbS. Onovertuigbaar. Onbuigbaar, irrationeel en bovendien erg irritant als discussiepartner. Ik voel alles wat ik getypt heb in de afgelopen 3 topics als complete tijdverspilling.
Jij weet zogenaamd zeker dat er geen God bestaat en dat evolutie een feit is, hij weet zeker dat God wel bestaat, hoe makkelijk ben jij buigbaar dan? Ik ben gewoon een reeel persoon, met echte keiharde bewijzen krijg je me om, met alle bewijzen die ik hier heb gezien zou ik ook niet omgaan, ook jouw bewijzen niet, gewoonweg omdat er toch een andere kant van het verhaal aan KAN zitten.
pi_45909765
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 10:26 schreef bigore het volgende:

[..]

... gewoonweg omdat er toch een andere kant van het verhaal aan KAN zitten.
Dat is altijd zo. Je moet alleen bij jezelf nagaan hoe waarschijnlijk het is dat een theorie klopt, en in dit topic specifiek waarom je tegen bent.
pi_45909866
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 10:29 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dat is altijd zo. Je moet alleen bij jezelf nagaan hoe waarschijnlijk het is dat een theorie klopt, en in dit topic specifiek waarom je tegen bent.
Heb je gelijk in, maar er zit ook "bewijs" tussen wat mij een beetje boven de pet gaat, ik dus ook niet echt 100% snap wat ze ermee bedoelen, helaas voor diegene die het post, maar dan kan ik het gewoon niet als bewijs aanvoeren.
  vrijdag 2 februari 2007 @ 10:34:09 #205
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_45909868
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 10:26 schreef bigore het volgende:

[..]

Jij weet zogenaamd zeker dat er geen God bestaat
Waar claim ik dat?
quote:
en dat evolutie een feit is,
Evolutie is een feit. Dat klopt.
quote:
hij weet zeker dat God wel bestaat, hoe makkelijk ben jij buigbaar dan?
Alles wat binnen de rationaliteit ligt ben ik bereid om naar te luisteren.
quote:
Ik ben gewoon een reeel persoon, met echte keiharde bewijzen krijg je me om, met alle bewijzen die ik hier heb gezien zou ik ook niet omgaan, ook jouw bewijzen niet, gewoonweg omdat er toch een andere kant van het verhaal aan KAN zitten.
Dat is niet een reeele positie gast. Je zegt nu letterlijk. Evolutie kan dan wel een feit zijn.. .maar STELL!!!! stel.. er bestaat een donkergroene onzichtbare godkabouter die in het andesgebergte woont en vroeger in z'n vingertjes heeft geknipt en het universum heeft gemaakt... nou dat zou ik echt niet willen uitsluiten hoorrrr... nee.. die evolutietheorie mag je houden... want stel je voor dat.

Evolutie is een feit. Kan je nog zo hard janken dat het niet zo is. Maar dan zit je er keihard naast. Het is logisch, te observeren, te reproduceren. Als je het -DAN- nog niet accepteert dan kan je niet claimen dat je een reeel persoon bent.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_45909912
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 10:34 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Waar claim ik dat?
Dat vroeg ik me ook af, en ik kon het niet terugvinden.
  vrijdag 2 februari 2007 @ 10:36:37 #207
8369 speknek
Another day another slay
pi_45909933
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 10:29 schreef Haushofer het volgende:
Yep, biologie is een empirische wetenschap en daarom gebonden aan statistische waarschijnlijkheid. Meestal zegt men dat een hypothese klopt als deze in zeker 19 van de 20 experimenten bevestigt zal worden (significantie p < 0.05). Dat betekent nog altijd dat er een kans is van 1 op 20 dat er iets anders uitkomt. Zo werkt de wetenschap nou eenmaal.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_45909978
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 10:21 schreef SpecialK het volgende:

Typisch gevalletje TbS. Onovertuigbaar. Onbuigbaar, irrationeel en bovendien erg irritant als discussiepartner. Ik voel alles wat ik getypt heb in de afgelopen 3 topics als complete tijdverspilling.
Hehe, dat je daar nu pas achterkomt. Je hebt het met sommige andere posters het anders veel langer vol gehouden dan ik dacht. Ik post ook regelmatig in dit soort topics, maar toen ik de eerste posts van Ali al zag, twijfelde ik ernstig of het zin heeft om te reageren. Ik had al snel in de gaten dat Ali niets wilde leren van evolutie en de argumenten serieus wilde afwegen, maar hij had zijn a priori conclusie al klaar liggen en daar zocht hij 'bewijzen' voor. Dus precies het tegenovergestelde van hoe een wetenschapper te werk zou moeten gaan...
"Nicht wie die Welt ist, ist das Mystische, sondern daß sie ist" Ludwig Wittgenstein.
pi_45910032
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 10:34 schreef bigore het volgende:

[..]

Heb je gelijk in, maar er zit ook "bewijs" tussen wat mij een beetje boven de pet gaat, ik dus ook niet echt 100% snap wat ze ermee bedoelen, helaas voor diegene die het post, maar dan kan ik het gewoon niet als bewijs aanvoeren.
Dan kun je drie dingen doen:
1. proberen het te gaan begrijpen
2. afgaan op het oordeel van de mensen die er voor gestudeerd hebben (de biologen dus, die allemaal de evolutietheorie aanhangen)
3. vasthouden aan je wereldbeeld
pi_45910588
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 10:34 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Waar claim ik dat?
[..]

Evolutie is een feit. Dat klopt.
[..]

Alles wat binnen de rationaliteit ligt ben ik bereid om naar te luisteren.
[..]

Dat is niet een reeele positie gast. Je zegt nu letterlijk. Evolutie kan dan wel een feit zijn.. .maar STELL!!!! stel.. er bestaat een donkergroene onzichtbare godkabouter die in het andesgebergte woont en vroeger in z'n vingertjes heeft geknipt en het universum heeft gemaakt... nou dat zou ik echt niet willen uitsluiten hoorrrr... nee.. die evolutietheorie mag je houden... want stel je voor dat.

Evolutie is een feit. Kan je nog zo hard janken dat het niet zo is. Maar dan zit je er keihard naast. Het is logisch, te observeren, te reproduceren. Als je het -DAN- nog niet accepteert dan kan je niet claimen dat je een reeel persoon bent.
Even voor de duidelijkheid, ik geloof dat evolutie een feit is, maar mocht God bestaan houdt het dus in dat er wel degelijk een kans is dat alles voor een reden is gedaan en het dus allemaal niet zo hoeft te zijn als het lijkt. En evolutie in de zin van aanpassingen/verbeteringen vanwege leefomstandigheden is een feit, en zal je me ook nooit over horen twijfelen.

Maar de evolutie zoals wij denken dat het is gegaan van aap naar mens, van vis naar amfibie kan niemand voor 100% kei en keihard bewijs aanleveren in de zin van reproduceren die hap. Hier ben ik dus nog steeds niet mee overtuigd, dat kan jij dan wel zijn, maar je bent wel in een onwijze minderheid. Zoals ik al eerder heb gezegd, nog steeds 85% van de aarde geloofd in een hogere macht en niet dat we van een aap komen of dat we uit niets zijn ontstaan(oerknal)
pi_45910636
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 10:35 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Dat vroeg ik me ook af, en ik kon het niet terugvinden.
My bad, ging er eigenlijk gewoon vanuit omdat ie zo zeker weet dat we van de apen afkomen en dergelijke, en daarmee nam ik aan dat ie niet in God geloofd, want ja...lijkt me sterk dat God een stel apen op de aarde zet waar wij toevallig uitkomen.
pi_45910793
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 10:59 schreef bigore het volgende:

[..]

Even voor de duidelijkheid, ik geloof dat evolutie een feit is, maar mocht God bestaan houdt het dus in dat er wel degelijk een kans is dat alles voor een reden is gedaan en het dus allemaal niet zo hoeft te zijn als het lijkt. En evolutie in de zin van aanpassingen/verbeteringen vanwege leefomstandigheden is een feit, en zal je me ook nooit over horen twijfelen.

Maar de evolutie zoals wij denken dat het is gegaan van aap naar mens, van vis naar amfibie kan niemand voor 100% kei en keihard bewijs aanleveren in de zin van reproduceren die hap. Hier ben ik dus nog steeds niet mee overtuigd, dat kan jij dan wel zijn, maar je bent wel in een onwijze minderheid. Zoals ik al eerder heb gezegd, nog steeds 85% van de aarde geloofd in een hogere macht en niet dat we van een aap komen of dat we uit niets zijn ontstaan(oerknal)
Geloof in een hogere macht en evolutie zijn niet wederzijds uitsluitend. Nogmaals, dat het merendeel van de aardbewoners te stom is om complexe onderwerpen te bevatten zegt geen zak. Ik wil ook wel graag even een bron zien van je bewering. Ik meen namelijk dat bijvoorbeeld in de VS dit aantal ongeveer op 1/3e lag.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_45910954
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 11:07 schreef Monolith het volgende:

[..]

Geloof in een hogere macht en evolutie zijn niet wederzijds uitsluitend. Nogmaals, dat het merendeel van de aardbewoners te stom is om complexe onderwerpen te bevatten zegt geen zak. Ik wil ook wel graag even een bron zien van je bewering. Ik meen namelijk dat bijvoorbeeld in de VS dit aantal ongeveer op 1/3e lag.
http://www.adherents.com/Religions_By_Adherents.html

Het is niet 1 van de nieuwste sites, ik zie een aantal data's staan, ongeveer 10 jaar oud, maar kan me niet voorstellen dat het in die 10 jaar heel erg sterk gedaald is. Overigens je 1/3 deel van amerika wil ik weleens een bron zien, aangezien ik dus gehoord heb dat in amerika over de 90% gelovig is.

Ik heb een aantal weken geleden ergens geleden dat het aantal religieuze mensen aan het toenemen is de laatste jaren. Ff de bron zoeken.

Gevonden:

Geloven groeien harder dan ongeloof en atheïsme

[ Bericht 6% gewijzigd door bigore op 02-02-2007 11:26:17 ]
pi_45911107
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 11:12 schreef bigore het volgende:

[..]

Het is niet 1 van de nieuwste sites, ik zie een aantal data's staan, ongeveer 10 jaar oud, maar kan me niet voorstellen dat het in die 10 jaar heel erg sterk gedaald is. Overigens je 1/3 deel van amerika wil ik weleens een bron zien, aangezien ik dus gehoord heb dat in amerika over de 90% gelovig is.

Ik heb een aantal weken geleden ergens geleden dat het aantal religieuze mensen aan het toenemen is de laatste jaren. Ff de bron zoeken.
Je leest over de eerste zin van mijn post heen en die is ook vrij essentieel in dit opzicht. Dat mensen een religie aanhangen, betekent niet dat ze evolutie en big bang afwijzen. Dat soort ideeën zijn meer aanwezig in fundamentalistische kringen.

Edit: dat cijfer van 1/3e komt volgens mij uit Robert Pennock's Tower of Babel.
pi_45911254
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 10:59 schreef bigore het volgende:

[..]

Even voor de duidelijkheid, ik geloof dat evolutie een feit is, maar mocht God bestaan houdt het dus in dat er wel degelijk een kans is dat alles voor een reden is gedaan en het dus allemaal niet zo hoeft te zijn als het lijkt.
Mocht God bestaan dan is evolutie nog steeds een feit. Het zou alleen betekenen dat God het waarschijnlijk allemaal in gang heeft gezet. Er is gewoon teveel bewijs voor evolutie. Het basisprincipe zal volgens mij dan ook nooit meer omver gekegeld worden (het aanpassen van elk organisme aan zijn omgeving en de daaruit vloeiende soortvorming). Hooguit de machinerie achter evolutie.
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_45911432
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 11:18 schreef Monolith het volgende:

[..]

Je leest over de eerste zin van mijn post heen en die is ook vrij essentieel in dit opzicht. Dat mensen een religie aanhangen, betekent niet dat ze evolutie en big bang afwijzen. Dat soort ideeën zijn meer aanwezig in fundamentalistische kringen.

Edit: dat cijfer van 1/3e komt volgens mij uit Robert Pennock's Tower of Babel.
Je hebt gelijk, deed ik niet expres. Maar dat is waar, maar deze mensen geloven wel in een hogere macht. En lijkt me dan sterk dat je dan wel de Big bang gelooft, want ja...wat deed God of welke andere hogere macht dan uberhaupt. Evolutie en geloof ligt wel dicht bij elkaar, maar dan nog heb je evolutie in omstandigheden en evolutie van het volledig wijzigen van een soort.

Sterker nog, ik vind het gewoon echt zwaar naief dat je wel in evolutie van miljoenen jaren kan geloven, terwijl in de bijbel toch wel degelijk de aarde maar rond de 6000 jaar oud is. en 4400 jaar na de zondvloed. Ik bedoel, de bijbel is het woord van God, als daar zulk soort "fouten" dan instaan kan je toch het hele boek niet serieus meer nemen en kan je God toch ook niet meer aannemen.

Alle gelovigen die ik ken,en dat zijn er heel wat, die geloven de Bijbel woord voor woord.
  vrijdag 2 februari 2007 @ 11:33:54 #217
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_45911569
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 11:01 schreef bigore het volgende:

[..]

My bad, ging er eigenlijk gewoon vanuit omdat ie zo zeker weet dat we van de apen afkomen en dergelijke, en daarmee nam ik aan dat ie niet in God geloofd, want ja...lijkt me sterk dat God een stel apen op de aarde zet waar wij toevallig uitkomen.
Als je denkt dat ik niet in god geloof heb je het goed. Maar dat is niet relevant voor deze discussie. Punt.

Verder zijn er (zoals ik al eerder heb gezegd) genoeg christelijke biologen die JUIST wel denken dat god een mooi systeem als evolutie heeft bedacht ipv arbitraire beslissingen te nemen en handmatig in te grijpen. Dat jij je nou niet kan voorstellen dat mensen dat zouden kunnen geloven betekend niet dat het een absurde gedachte is.
pi_45911776
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 11:29 schreef bigore het volgende:

[..]

Je hebt gelijk, deed ik niet expres. Maar dat is waar, maar deze mensen geloven wel in een hogere macht. En lijkt me dan sterk dat je dan wel de Big bang gelooft, want ja...wat deed God of welke andere hogere macht dan uberhaupt. Evolutie en geloof ligt wel dicht bij elkaar, maar dan nog heb je evolutie in omstandigheden en evolutie van het volledig wijzigen van een soort.
Voorwaarden scheppen, een 'trigger' zijn, etc.
quote:
Sterker nog, ik vind het gewoon echt zwaar naief dat je wel in evolutie van miljoenen jaren kan geloven, terwijl in de bijbel toch wel degelijk de aarde maar rond de 6000 jaar oud is. en 4400 jaar na de zondvloed. Ik bedoel, de bijbel is het woord van God, als daar zulk soort "fouten" dan instaan kan je toch het hele boek niet serieus meer nemen en kan je God toch ook niet meer aannemen.
Ten eerste betekent geloof in een hogere macht natuurlijk niet dat je de bijbel als woord van deze hogere macht aanneemt. Daarnaast ligt het bij mensen die dit wel doen aan de manier waarop ze de bijbel wensen te interpreteren. Dat getal van 6000 wordt door sommige mensen niet letterlijk genomen in de eenheid jaren. Bovendien zou je als je consequent bent ook de evolutie van talen af moeten wijzen. Deze parallel wordt in het boek Tower of Babel uitgewerkt, aangezien in de bijbel het ontstaan van talen gevolg is van de Babylonische spraakverwarring. In deze lijst van reviews van het boek zie je bovendien ook een aantal reviews uit gelovige hoek, die het een erg nuttig boek noemen in de zin dat het de fouten in de creationistische denkwijze aangeeft en bovendien ook goed uitwerkt hoe hun poging om god in de fysica te betrekken leidt tot mogelijke falsificatie en versterking van het atheisme.
quote:
Alle gelovigen die ik ken,en dat zijn er heel wat, die geloven de Bijbel woord voor woord.
Dan ken jij minder ruimdenkende gelovigen dan ik.
pi_45912150
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 17:45 schreef bigore het volgende:

[..]

Ik moet hier Ali gelijk in geven, je hebt gewoon een fokkin irritante manier van discussie voeren, alsof alles al bewezen is, lul niet zo dom man, als dat zo zijn geweest, waarom zijn er dan nog steeds evolutionisten die omturnen naar creationisten omdat ze erachter komen na heel erg veel onderzoek, dat het van geen kanten klopt(nog).
Omdat mensen niet naar bewijs kijken als het gaat om hun geloof. En creationisme is geen wetenschap en vindt geen onderzoek plaats. Het is louter religie. Daarnaast; alles wat ik hier beweer IS bewezen, tenzij het gaat om mijn mening over ali. Die is op persoonlijke titel.
quote:
Als het ZOOOO duidelijk was als jij stelt zouden er geen gelovigen meer zijn. Dus het ligt niet alleen aan onwetendheid, eerder aan jouw koppigheid.
Onzin. Er is bewezen dat de aarde rond is. Ga eens opzoeken hoeveel amerikanen daar niet in geloven.
quote:
Oh, en om je nog harder op je bek te laten gaan

ik had wel degelijk gelijk
Nope. Dat je religieus bent wil niet zeggen dat je niet in de evolutietheorie 'gelooft'. Er zijn ook weldenkende religieuzen die weten wanneer ze moeten stoppen.
pi_45912288
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 11:54 schreef eRixx het volgende:

[..]
En creationisme is geen wetenschap en vindt geen onderzoek plaats.
Dat het niet als wetenschap wordt erkend door universiteiten wil nog niet zeggen dat er geen onderzoek plaatsvindt. Kijk bijvoorbeeld op: http://www.answersingenesis.org/docs2003/0821rate.asp
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
  vrijdag 2 februari 2007 @ 12:00:42 #221
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_45912325
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 11:33 schreef SpecialK het volgende:

Verder zijn er (zoals ik al eerder heb gezegd) genoeg christelijke biologen die JUIST wel denken dat god een mooi systeem als evolutie heeft bedacht ipv arbitraire beslissingen te nemen en handmatig in te grijpen.
De grap van evolutie is juist dat het niet bedacht HOEFT te worden. Het is een wetmatigheid die vanzelf ontstaat omdat hij wel MOET ontstaan.

Draai het maar eens om, probeer maar eens een systeem te bedenken waarin dingen die niet zijn aangepast, voordeel hebben boven dingen die wel zijn aangepast. Dat kan toch niet bestaan?

Gelovigen zeggen wel eens: De natuur grijpt allemaal zo mooi in elkaar, dat moet wel door God gemaakt zijn! Ik zou het eerder omdraaien: Als de natuur niet perfect in elkaar zou zitten en tóch zou bestaan, dat zou pas een argument vóór God zijn.

Hmmmz, toen ik dit net op de wc zat te bedenken, leek het logischer en kon ik het beter verwoorden dan nu.
pi_45912417
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 11:29 schreef bigore het volgende:

[..]

..., terwijl in de bijbel toch wel degelijk de aarde maar rond de 6000 jaar oud is.
In den beginne schiep God de hemel en de aarde...Dat kan heeeel lang geleden zijn hoor. Die 6000 jaar slaat meer op het begin van het scheppen van de leefbare aarde.
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
pi_45912440
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 12:03 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

In den beginne schiep God de hemel en de aarde...Dat kan heeeel lang geleden zijn hoor. Die 6000 jaar slaat meer op het begin van het scheppen van de leefbare aarde.
Ben jij gelovig? de 1e dag bladiebla, de 2e dag bladiebla...

hmmm lees het net ff door, de eerste dag is idd breed op te vatten.

[ Bericht 7% gewijzigd door bigore op 02-02-2007 12:10:06 ]
  vrijdag 2 februari 2007 @ 12:07:34 #224
15967 Frollo
pi_45912525
Die 6000 jaar, daar komen ze toch aan door gewoon de generaties sinds Adam te tellen?
  vrijdag 2 februari 2007 @ 12:13:34 #225
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_45912688
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 12:00 schreef Frollo het volgende:

[..]

De grap van evolutie is juist dat het niet bedacht HOEFT te worden. Het is een wetmatigheid die vanzelf ontstaat omdat hij wel MOET ontstaan.

...
Nee, want een dergelijk mechanisme staat en valt bij de natuurwetten. Het feit dat er zelf replicerende systemen zijn die chemisch gezien gewoon hun werk doen. Dat lijkt mij dan de plek waar gelovigen hun god zien als ze de evolutietheorie in een deistisch licht willen zetten voor zichzelf.

De maker van een universum waarin de natuurwetten het mogelijk maken dat er levende wezens zoals ons bestaan.

Uiteraard is dit weer een ongefundeerd waardeoordeel en totaal geen naturalistische blik op het universum maar ik zie wel hoe het gebruikt kan worden om je persoonlijke geloof met wetenschap iig naast elkaar te kunnen laten bestaan.

Let's face it. religie en wetenschap zullen nooit hetzelfde domein innemen en bijten elkaar op veel punten maar sommige mensen willen en kunnen prima de 2 combineren.

Ikzelf niet. Anderen wel.
  vrijdag 2 februari 2007 @ 12:18:53 #226
8369 speknek
Another day another slay
pi_45912822
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 11:59 schreef Dwerfion het volgende:
Dat het niet als wetenschap wordt erkend door universiteiten wil nog niet zeggen dat er geen onderzoek plaatsvindt. Kijk bijvoorbeeld op: http://www.answersingenesis.org/docs2003/0821rate.asp
Interessant!

(totdat ik z'n sorry excuse van een paper ook echt gelezen had. Overigens niet geheel onverwacht compleet met de grond gelijk gemaakt op talkorigins)

Niet dat enig argument over radio-dating nog enige indruk maakt; laat ze eerst de plaat-tectoniek maar eens ontkrachten. Of ze moeten werkelijk geloven dat in de Bijbelse tijd Pangaea bestond, en in die zesduizend jaar alle continenten zoals ze nu zijn gevormd zijn.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_45913041
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 11:07 schreef Monolith het volgende:

[..]

Ik meen me te herinneren dat vorig jaar uit een poll in de VS bleek dat de meerderheid van de amerikanen niet geloofd dat de evolutietheorie klopt.
En dat weet ik vrij zeker, omdat ik het diverse keren als argument heb gebruik dat wat de meerderheid denkt, niet hoeft te kloppen.

En dan heb je natuurlijk ook nog hordes afrikanen en aziaten die er niet of nauwelijks van gehoord heeft, dus die 85% kan wel eens kloppen.

Maar je hebt gelijk dat geloof in een hogere macht en evolutie elkaar niet hoeven uit te sluiten.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 02-02-2007 12:29:58 ]
pi_45913572
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 12:04 schreef bigore het volgende:

[..]

Ben jij gelovig? de 1e dag bladiebla, de 2e dag bladiebla...

hmmm lees het net ff door, de eerste dag is idd breed op te vatten.
Mart de Groot is een sterrenkundige (geweest) en ook dominee. Hij heeft ook de grondteksten in de bijbel bestudeerd en komt tot de conclusie dat het leven vrij jong is, maar het heelal veel ouder, zeg maar de miljarden jaren. De grondtekst staat zo'n visie zeker niet in de weg.

http://www.arm.ac.uk/staff/mart.html
  vrijdag 2 februari 2007 @ 13:09:38 #229
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_45914306
quote:

[..]

Als het daarop slaat waarom staat dat er niet dan?
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
  vrijdag 2 februari 2007 @ 13:12:05 #230
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_45914370
Slijpsteen van de geest, niks mis met een irrationele discussiepartner.
Zyggie.
  vrijdag 2 februari 2007 @ 13:13:07 #231
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_45914406
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 12:44 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Mart de Groot is een sterrenkundige (geweest) en ook dominee. Hij heeft ook de grondteksten in de bijbel bestudeerd en komt tot de conclusie dat het leven vrij jong is, maar het heelal veel ouder, zeg maar de miljarden jaren. De grondtekst staat zo'n visie zeker niet in de weg.

Who gives a fuck, de bijbel klopt gewoon niet.
Zyggie.
pi_45914435
quote:

[..]

Nee, sinds Genesis 1 is men gaan tellen, leeftijden registreren en gemiddeldes schatten. Dan komt men op 6000 of 8000 jaar uit....zo'n duizend jaar nadat Sumeriërs lijm uitvonden .
pi_45914499
Wat, Soemeriërs in 7000 voor Christus?
pi_45914508
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 12:44 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Hier word ik zo moe van he, elke gelovige heeft weer zijn eigen interpretatie wat allemaal precies in hun straatje past. Ouders van me vriendin zeggen dus wel dat de aarde 6000 jaar oud is, omdat als je alles terugtelt in de bijbel je op 6000 jaar uitkomt, die miljarden jaren waar jij het nu over hebt wordt met geen woord over gerept.
pi_45914518
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 13:16 schreef Monidique het volgende:
Wat, Soemeriërs in 7000 voor Christus?
Niet in de vorm van een beschaving hè.
  vrijdag 2 februari 2007 @ 13:19:28 #236
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_45914577
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 13:17 schreef bigore het volgende:

[..]

Hier word ik zo moe van he, elke gelovige heeft weer zijn eigen interpretatie wat allemaal precies in hun straatje past. Ouders van me vriendin zeggen dus wel dat de aarde 6000 jaar oud is, omdat als je alles terugtelt in de bijbel je op 6000 jaar uitkomt, die miljarden jaren waar jij het nu over hebt wordt met geen woord over gerept.
Ach de kerk is bijzonder goed in het creeëren van vage verhalen, al begonnen door kerkvader Augustinus.
Zyggie.
pi_45914639
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 13:17 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Niet in de vorm van een beschaving hè.
Maar in de vorm van een onbekend nomadenvolk?
pi_45914851
quote:

[..]

Ik probeer alleen maar te zeggen dat een bigbang miljarden jaren geleden helemaal geen probleem hoeft te zjin. Als je moe wordt van verschillende visies op zulke details, dan zou ik me er maar niet druk om maken en gewoon naar hoofdlijnen kijken.
pi_45914937
quote:

[..]

Vraag ze eens naar het ontstaan van talen en de Babylonische spraakverwarring.
pi_45915662
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 13:30 schreef Monolith het volgende:

[..]

Vraag ze eens naar het ontstaan van talen en de Babylonische spraakverwarring.
Whehe, die is ook leuk ja, Ja de mens werd te "slim" dus vond God het een goed idee om verwarring te scheppen door de talen aan te passen zodat ze niet meer van die torenhoge gebouwen konden bouwen die tot aan de hemel reiken.
pi_45917286
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 11:23 schreef Knipoogje het volgende:

[..]

Mocht God bestaan dan is evolutie nog steeds een feit. Het zou alleen betekenen dat God het waarschijnlijk allemaal in gang heeft gezet. Er is gewoon teveel bewijs voor evolutie. Het basisprincipe zal volgens mij dan ook nooit meer omver gekegeld worden (het aanpassen van elk organisme aan zijn omgeving en de daaruit vloeiende soortvorming). Hooguit de machinerie achter evolutie.
En dat schept een volledig ander beeld van god waardoor alle religies hun standpunten telkens weer moeten aanpassen aan de ontwikkeling van de wetenschap. En niet andersom :-)
pi_45917348
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 11:59 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Het IS geen wetenschap. Het voldoet niet aan de wetenschappelijke methode. Dat is het gevaar van creationisme. Het probeert niet een alternatief te vinden voor evolutie, maar het probeert de definitie van wetenschap in haar basis te veranderen.
pi_45917549
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 14:50 schreef eRixx het volgende:

[..]

Het IS geen wetenschap. Het voldoet niet aan de wetenschappelijke methode. Dat is het gevaar van creationisme. Het probeert niet een alternatief te vinden voor evolutie, maar het probeert de definitie van wetenschap in haar basis te veranderen.
Wat hun doel is weet ik niet. Je zei dat er geen creationistisch onderzoek plaatsvindt. Ik wou alleen zeggen dat dat onderzoek wel plaatsvind.
pi_45917608
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 14:48 schreef eRixx het volgende:

[..]

En dat schept een volledig ander beeld van god waardoor alle religies hun standpunten telkens weer moeten aanpassen aan de ontwikkeling van de wetenschap. En niet andersom :-)
Er zijn weinig religies die een uitspraak over evolutie doen hoor. Er wordt hier wel veel door christenen en islamieten gezegd, maar offiele standpunten vanuit de kerk zijn er amper volgens mij.
pi_45917648
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 14:57 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Wat hun doel is weet ik niet. Je zei dat er geen creationistisch onderzoek plaatsvindt. Ik wou alleen zeggen dat dat onderzoek wel plaatsvind.
Onderzoeken ze ook andere creatiemythen?
pi_45917731
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 15:00 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Geen idee. Er wordt zo veel onzinnigs onderzocht. In wetenschappelijke en niet-wetenschappelijke kringen.
  vrijdag 2 februari 2007 @ 15:12:12 #247
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_45917983
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 14:57 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Oh onderzoek vast wel Alleen geen wetenschappelijk onderzoek.
Onikaan ni ov dovah
pi_45918044
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 14:59 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Er zijn weinig religies die een uitspraak over evolutie doen hoor. Er wordt hier wel veel door christenen en islamieten gezegd, maar offiele standpunten vanuit de kerk zijn er amper volgens mij.
Evolutie heeft heel veel impliciete gevolgen voor ieder geloof. God is namelijk niet perfect meer als wij ons aanpassen aan onze omgeving. Naar welk evenbeeld zijn we dan precies geschapen en waarom was dat op een gegeven moment niet goed genoeg mee? Etc. etc.
pi_45918074
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 15:00 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Ze 'onderzoeken' niet eens andere wetenschappelijke gebieden. Louter en alleen evolutie. Waarom zou dat toch zijn?
pi_45918102
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 15:03 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Geen idee. Er wordt zo veel onzinnigs onderzocht. In wetenschappelijke en niet-wetenschappelijke kringen.
Wat ik er eigenlijk mee wilde zeggen, is dat ze zich met hun onderzoek beperken tot deze ene mythe, ze toch op zijn minst wel de schijn tegen hebben, qua onafhankelijkheid.
pi_45918121
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 15:12 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Oh onderzoek vast wel Alleen geen wetenschappelijk onderzoek.
volgens mij is het niet eens onderzoek te noemen als je vanuit de wens een bepaalde conclusie te willen bereiken gaat oversimplificeren en filteren.. ;-)
pi_45918130
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 15:14 schreef eRixx het volgende:

[..]

Evolutie heeft heel veel impliciete gevolgen voor ieder geloof. God is namelijk niet perfect meer als wij ons aanpassen aan onze omgeving. Naar welk evenbeeld zijn we dan precies geschapen en waarom was dat op een gegeven moment niet goed genoeg mee? Etc. etc.
Wij passen toch vooral de omgeving aan ons aan?
pi_45918150
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 15:16 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Wij passen toch vooral de omgeving aan ons aan?
Het gaat hier over evolutie he? Niet over architectuur ;-)
pi_45918160
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 15:16 schreef eRixx het volgende:

[..]

volgens mij is het niet eens onderzoek te noemen als je vanuit de wens een bepaalde conclusie te willen bereiken gaat oversimplificeren en filteren.. ;-)
Dat bedoel ik
Ze gaan uit van een scheppingsverhaal en wringen zich in allerlei bochten om gelijk te krijgen.
En dan zijn er vast ook wel een paar puntjes waarbij ze ook werkelijk gelijk hebben. Dus helemaal zinloos is het dan niet, maar effectief
pi_45918196
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 15:14 schreef eRixx het volgende:

[..]
God is namelijk niet perfect meer als wij ons aanpassen aan onze omgeving.
Interessante stelling. Hoe kom je er bij?
pi_45918222
Ik heb toch veel creationistische schrijfsels gelezen en veel toespraakjes en presentaties en debatten bekeken op google en youtube enzo en ik heb nog NOOIT een creationist gelijk zien hebben in een door hun geformuleerde stelling (ALS het al zover komt) :-)
pi_45918241
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 15:17 schreef eRixx het volgende:

[..]

Het gaat hier over evolutie he? Niet over architectuur ;-)
Ik heb ook wel eens de stelling gezien dt de moderne mens minder aan evolutie onderhevig is, doordat die de zwakkeren beschermt en allerlei aanpassingen/beschermingen heeft om beter te functioneren. Dat de natuurlijke selectie minder goed werkt, zeg maar.
pi_45918245
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 15:16 schreef eRixx het volgende:

[..]

metingen doen aan materialen is al snel onderzoeken hoor.
pi_45918263
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 15:19 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Interessante stelling. Hoe kom je er bij?
Om er 1 te noemen: "Wij zijn geschapen naar gods evenbeeld." Welk evenbeeld? Homo erectus, homo sapiens, australopiticus africanus? ;-)
pi_45918291
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 15:21 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

metingen doen aan materialen is al snel onderzoeken hoor.
Maar het is geen goed onderzoek meer als je alleen de metingen presenteert die je uitkomen ;-)
pi_45918321
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 15:20 schreef eRixx het volgende:
Ik heb toch veel creationistische schrijfsels gelezen en veel toespraakjes en presentaties en debatten bekeken op google en youtube enzo en ik heb nog NOOIT een creationist gelijk zien hebben in een door hun geformuleerde stelling (ALS het al zover komt) :-)
Als je op mij reageerde. Ik bedoelde ook niet dat ze gelijk hebben met hun stellingen, maar dat er onderdelen in hun betoog kunnen zitten waar ze gelijk mee hebben.
In de link een paar post terug ging het o.a. om de radio-actieve dateringsmethoden. Er werd o.a. in gesteld dat een uitgangspunt nu is dat dit altijd volgens dezelfde halfwaardetijd gaat, maar ze geven aan dat er ook omstandigheden zijn dat de halfwaardetijd varieert.

Ik kan me voorstellen dat ze op dat punt gelijk hebben, maar niet zo gelijk dat ze daarmee een Aarde van 6.000 jaar oud kunnen verklaren.
pi_45918328
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 15:20 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Ik heb ook wel eens de stelling gezien dt de moderne mens minder aan evolutie onderhevig is, doordat die de zwakkeren beschermt en allerlei aanpassingen/beschermingen heeft om beter te functioneren. Dat de natuurlijke selectie minder goed werkt, zeg maar.
Maar dan nog zullen we ons nooit eraan onttrekken.
  vrijdag 2 februari 2007 @ 15:26:28 #263
15967 Frollo
pi_45918424
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 15:20 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Dat betekent hooguit dat de evolutie op andere eigenschappen gaat selecteren dan we tot nu toe gewend waren.
pi_45918432
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 15:23 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Als je op mij reageerde. Ik bedoelde ook niet dat ze gelijk hebben met hun stellingen, maar dat er onderdelen in hun betoog kunnen zitten waar ze gelijk mee hebben.
In de link een paar post terug ging het o.a. om de radio-actieve dateringsmethoden. Er werd o.a. in gesteld dat een uitgangspunt nu is dat dit altijd volgens dezelfde halfwaardetijd gaat, maar ze geven aan dat er ook omstandigheden zijn dat de halfwaardetijd varieert.
Dat is een typisch voorbeeld van verkeerd onderzoek. Er zijn meerdere dateringsmethodieken. Zij pakken alleen degene die ze dubieus vinden en vergeten daarbij te vermelden dat andere wetenschappelijke gebieden bewijs leveren voor de juistheid van de aannames die ze nu zo dubieus achten. Plaattectoniek is al eerder genoemd, bijvoorbeeld.

Kwestie van niet snappen en half informeren. Simple as that. Als je dat illustreert met 'wetenschappelijke' missers, heb je zo de gelovers op je hand. De Kent Hovind tactiek :-)

http://www.talkorigins.org/faqs/hovind/howgood-c14.html
pi_45918463
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 15:21 schreef eRixx het volgende:

[..]

Om er 1 te noemen: "Wij zijn geschapen naar gods evenbeeld." Welk evenbeeld? Homo erectus, homo sapiens, australopiticus africanus? ;-)
'Naar Gods beeld geschapen' betekent niet dat we een kopie van God zijn. Alleen dat we eigenschappen van God vertonen. Dit zou bijvoorbeeld 'zorg voor anderen' kunnen zijn. Verder geen idee sinds welke 'homo' dat het geval is. DOet niks af aan de perfectheid van God. Volgende graag.
pi_45918468
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 15:26 schreef eRixx het volgende:

[..]

Dat is een typisch voorbeeld van verkeerd onderzoek. Er zijn meerdere dateringsmethodieken. Zij pakken alleen degene die ze dubieus vinden en vergeten daarbij te vermelden dat andere wetenschappelijke gebieden bewijs leveren voor de juistheid van de aannames die ze nu zo dubieus achten. Plaattectoniek is al eerder genoemd, bijvoorbeeld.

Kwestie van niet snappen en half informeren. Simple as that. Als je dat illustreert met 'wetenschappelijke' missers, heb je zo de gelovers op je hand. De Kent Hovind tactiek :-)
We zijn het eens hoor
  vrijdag 2 februari 2007 @ 15:27:42 #267
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_45918472
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 15:27 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

'Naar Gods beeld geschapen' betekent niet dat we een kopie van God zijn. Alleen dat we eigenschappen van God vertonen. Dit zou bijvoorbeeld 'zorg voor anderen' kunnen zijn. Verder geen idee sinds welke 'homo' dat het geval is. DOet niks af aan de perfectheid van God. Volgende graag.
Zyggie.
pi_45918505
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 15:22 schreef eRixx het volgende:

[..]

Maar het is geen goed onderzoek meer als je alleen de metingen presenteert die je uitkomen ;-)
Ik moet het eerste creationistische 'onderzoek' nog tegenkomen waarin ook daadwerkelijk resultaten die een probleem vormen voor de gepresenteerde theorie behandeld worden inderdaad.
  vrijdag 2 februari 2007 @ 15:29:18 #269
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_45918537
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 15:28 schreef Monolith het volgende:

[..]

Ik moet het eerste creationistische 'onderzoek' nog tegenkomen waarin ook daadwerkelijk resultaten die een probleem vormen voor de gepresenteerde theorie behandeld worden inderdaad.
Het meeste is pure scholastiek inderdaad.
Zyggie.
pi_45918557
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 15:27 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Sorry, dat staat er niet. Er staat evenbeeld. Evenbeeld is nogal plastisch, vind je niet? Dat het om eigenschappen zou gaan, is jouw interpretatie. Daarnaast is het feitelijk onjuist, want god heeft ons geschapen zonder besef van goed en kwaad. Niet bepaald gods evenbeeld in pschychologische zin van het woord dus. Volgende graag.
  vrijdag 2 februari 2007 @ 15:30:05 #271
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_45918563
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 15:23 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Ik kan me voorstellen dat ze op dat punt gelijk hebben, maar niet zo gelijk dat ze daarmee een Aarde van 6.000 jaar oud kunnen verklaren.
Helaas bleef het daar ook bij. Op de vraag wat die omstandigheden zouden kunnen zijn kwam geen antwoord.
Onikaan ni ov dovah
pi_45918569
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 15:27 schreef Wombcat het volgende:

[..]

We zijn het eens hoor
I know
pi_45918681
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 15:30 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Helaas bleef het daar ook bij. Op de vraag wat die omstandigheden zouden kunnen zijn kwam geen antwoord.
Dacht dat ik daar ook iets over had gezien, maar kan het nu niet meer vinden
pi_45918728
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 15:29 schreef eRixx het volgende:

[..]

Sorry, dat staat er niet. Er staat evenbeeld. Evenbeeld is nogal plastisch, vind je niet? Dat het om eigenschappen zou gaan, is jouw interpretatie. Daarnaast is het feitelijk onjuist, want god heeft ons geschapen zonder besef van goed en kwaad. Niet bepaald gods evenbeeld in pschychologische zin van het woord dus. Volgende graag.
OK, dit gaat niet werken, denk ik. Laat ik er even een ware (maar ware) dooddoener tegenaan gooien: 1Kor 2 :14

Een mens die de Geest niet bezit, aanvaardt niet wat van de Geest van God komt, want voor hem is het dwaasheid. Hij kan het ook niet begrijpen, omdat het geestelijk moet worden beoordeeld.
pi_45918889
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 15:37 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

OK, dit gaat niet werken, denk ik. Laat ik er even een ware (maar ware) dooddoener tegenaan gooien: 1Kor 2 :14

Een mens die de Geest niet bezit, aanvaardt niet wat van de Geest van God komt, want voor hem is het dwaasheid. Hij kan het ook niet begrijpen, omdat het geestelijk moet worden beoordeeld.
Dit gaat inderdaad niet werken. De bijbel zegt expliciet 'evenbeeld' en NIETS over een psychologisch evenbeeld. Als jij dat zo wilt interpreteren, moet je dat niet laten. Het is alleen maar weer een bewijs van hoe religie zich in bochten moet wringen om buiten het 'verwoestende' bereik van de wetenschap te blijven ;-)
  vrijdag 2 februari 2007 @ 15:45:54 #276
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_45918945
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 15:37 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Jij bent best ver heen. Citeer ook even dat je in de hel komt als je niet gelooft.
Zyggie.
pi_45919067
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 15:43 schreef eRixx het volgende:

[..]

Dit gaat inderdaad niet werken. De bijbel zegt expliciet 'evenbeeld' en NIETS over een psychologisch evenbeeld. Als jij dat zo wilt interpreteren, moet je dat niet laten. Het is alleen maar weer een bewijs van hoe religie zich in bochten moet wringen om buiten het 'verwoestende' bereik van de wetenschap te blijven ;-)
Haha, God is geest. Hoe wou je daar een lichamelijk evenbeeld van maken?
pi_45919071
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 15:29 schreef eRixx het volgende:

[..]

"Betsalmo" betekent niet letterlijk "evenbeeld", maar meer " zijn beeld". Die interpretatie, dat het om eigenschappen zou gaan, is zover ik weet vrij algemeen aanvaard. Sowieso zijn die teksten vrij breed te interpreteren, dus die nauwe vertaling van jou is helemaal niet zo evident.

Alleen heeft dit niks met evolutie te maken
pi_45919229
Haushofer: zijn beeld, evenbeeld (dat is even plastisch). Nergens rept men dat het niet om zijn letterlijke beeld gaat. ZEER evident dus. Alles wat je daarbij bedenkt is interpretatie. Daarnaast is het vrij algemeen aanvaard dat god bestaat in die kringen, dus dat is een vrij nutteloze toevoeging ;-)

Het is in mijn optiek een feit dat religie zich steeds meer bloot geeft aan interpretaties teneinde wetenschappelijke bevindingen in te passen in haar verhaaltjes. Zo ook met evolutie. En dat geeft nu precies het religieuze bestaansrecht aan de hele creationistische/ID stroming. DAT is de enige reden dat evolutie wordt aangevallen en niet scheikunde of natuurkunde DAT is de reden dat hier een topic over kan bestaan. Ik vind het dus vrij relevant.
pi_45919250
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 15:50 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Haha, God is geest. Hoe wou je daar een lichamelijk evenbeeld van maken?
God is een geest
  vrijdag 2 februari 2007 @ 16:04:23 #281
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_45919426
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 15:56 schreef eRixx het volgende:

[..]

God is een geest

Een heilige geest.

Als je roept dat je er niet in gelooft, overgens, kom je onherroepelijk in de hel terecht dus ik zou maar oppassen met de richting waar dit gesprek heen gaat
pi_45919427
quote:

[..]

God is een geest
Enne, buiten ruimte, tijd en onze dimensies. Ja, het is niet eens fysiek, maar je voelt zijn aanwezigheid! Zoals een onzichtbare vriend.
  vrijdag 2 februari 2007 @ 16:22:22 #283
125011 Bog
dat wil jij niet weten
pi_45919902
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 16:04 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Enne, buiten ruimte, tijd en onze dimensies. Ja, het is niet eens fysiek, maar je voelt zijn aanwezigheid! Zoals een onzichtbare vriend.
ja maar, hoe kan je nou iets " voelen " wat zich buiten onze dimensies plaatsvind ?

"tsja, dat moet je dus voelen"

ja maar dat kan toch niet

"ik voel het toch "

echt niet

"jongeeee, god wegen zijn ondoorgrondelijk"

pi_45920086
quote:
Haushofer: zijn beeld, evenbeeld (dat is even plastisch). Nergens rept men dat het niet om zijn letterlijke beeld gaat. ZEER evident dus.
Als jij dat zeer evident vind, raad ik je een bijbelcursus aan
pi_45920254
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 16:28 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Als jij dat zeer evident vind, raad ik je een bijbelcursus aan
Ik denk niet dat ik mensen nodig heb om mij 'het woord van god' uit te leggen volgens hun interpretatie. Volgens mij is het daar juist misgegaan. Als god niet wil dat ik dat letterlijk interpreteer, had ie dat er wel bij laten zetten, dunkt me.
pi_45920437
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 16:33 schreef eRixx het volgende:

[..]

Ik denk niet dat ik mensen nodig heb om mij 'het woord van god' uit te leggen volgens hun interpretatie. Volgens mij is het daar juist misgegaan. Als god niet wil dat ik dat letterlijk interpreteer, had ie dat er wel bij laten zetten, dunkt me.
Da's lekker makkelijk. Je moet niks natuurlijk, maar je gaat nu net zo simpel om met die bijbelteksten als sommige gelovigen hier de evolutietheorie beoordelen.
pi_45920491
Wat voor een topic is dit aan het worden?
pi_45920509
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 16:04 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Ja, sommige mensen voelen dat, en dat is erg persoonlijk. Erg makkelijk om dat belachelijk te maken Kijk, zodra het logisch moet worden onderbouwd, ben ik het met je eens, dan wordt het vaak wanhopig. Maar lang niet iedereen probeert dat, en dan is er niks mis mee met zulke denkbeelden.
pi_45920518
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 16:41 schreef Triggershot het volgende:
Ja, idd, zoals ik zei: offtopic
pi_45920585
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 16:39 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Da's lekker makkelijk. Je moet niks natuurlijk, maar je gaat nu net zo simpel om met die bijbelteksten als sommige gelovigen hier de evolutietheorie beoordelen.
Ik interpreteer de tekst niet, ik hou me aan de letterlijke betekenis. Ik verdraai niets en citeer geen halve feiten. Je zult eerder moeten constateren dat een interpretatie altijd onrecht doet aan de originele tekst. Zeker als het gaat om dit citaat. 'Zijn beeld' heeft meer een uiterlijke connotatie dan een overdrachtelijke. Daarnaast kan niemand ontkennen dat deze interpretatie pas de laatste eeuwen aan populariteit gewonnen heeft. Vroeger was het wel degelijk een man met een baard. Rara, hoe kan dat? ;-)

Je gaat nu wel heel erg kort door de bocht.
pi_45920600
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 16:41 schreef Triggershot het volgende:
Creationisme is religie. Dusseh... een religieus topic :-)
pi_45920638
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 16:42 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ja, idd, zoals ik zei: offtopic
Geen natuurlijke selectief voor dit topic

OT:

Topic ging dus over het ontkrachten van evolutie, niet ontkrachten van het bestaan van een God, als het topic zo door gaat zal het zich of moeten splisten of zie ik een komende deel niet zitten
pi_45920723
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 16:44 schreef eRixx het volgende:

Vroeger was het wel degelijk een man met een baard. Rara, hoe kan dat? ;-)
Verdiep je je es in het Joodse Godsbeeld van voor de jaartelling. Je praat nu onzin. Het Godsbeeld was toen heel abstract, en dat is ook een reden waarom Joden niet in Christus als zoon van God geloven. En ik vind het heel knap van je dat je met alleen een Nederlandse vertaling zulke conclusies kunt trekken.

Zullen we het hier maar bij laten, 't is een evolutietopic.
pi_45920798
En toch posten nadat dat verzoek reeds gedaan was door de moderator. Heb je graag het laatste woord? ;-)
pi_45920935
quote:

[..]

Ja, sommige mensen voelen dat, en dat is erg persoonlijk. Erg makkelijk om dat belachelijk te maken
En zo is het ook heel makkelijk om iets belachelijks te claimen . Buiten tijd, buiten ruimte, buiten onze observering....je kunt hiermee alles claimen.
quote:
Kijk, zodra het logisch moet worden onderbouwd, ben ik het met je eens, dan wordt het vaak wanhopig. Maar lang niet iedereen probeert dat, en dan is er niks mis mee met zulke denkbeelden.
Zolang men er een ander niet mee opzadelt...helaas is dat zelden het geval.
pi_45920976
---------------------------------------------------------------------------------------------------
En nu is het afgelopen
  vrijdag 2 februari 2007 @ 16:57:51 #297
15967 Frollo
pi_45920991
Bijna vol, dit is post 296.

Komt er nog een vierde deel of kunnen we eindelijk concluderen dat de ET niet ontkracht kan worden?
pi_45921124
Hoe zit het eigenlijk met de vervalste bewijzen als de "Piltdown mens"?

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 02-02-2007 17:02:49 ]
  vrijdag 2 februari 2007 @ 17:03:22 #299
15967 Frollo
pi_45921156
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 17:02 schreef Triggershot het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met de vervalste bewijzen als de "Piltdown mens"?
Dat is een prima uithangbord voor de wetenschappelijke methode.
pi_45921170
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 17:03 schreef Frollo het volgende:

[..]

Dat is een prima uithangbord voor de wetenschappelijke methode.
Dat het klakkeloos werd overgenomen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')