abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_45918121
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 15:12 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Oh onderzoek vast wel Alleen geen wetenschappelijk onderzoek.
volgens mij is het niet eens onderzoek te noemen als je vanuit de wens een bepaalde conclusie te willen bereiken gaat oversimplificeren en filteren.. ;-)
pi_45918130
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 15:14 schreef eRixx het volgende:

[..]

Evolutie heeft heel veel impliciete gevolgen voor ieder geloof. God is namelijk niet perfect meer als wij ons aanpassen aan onze omgeving. Naar welk evenbeeld zijn we dan precies geschapen en waarom was dat op een gegeven moment niet goed genoeg mee? Etc. etc.
Wij passen toch vooral de omgeving aan ons aan?
pi_45918150
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 15:16 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Wij passen toch vooral de omgeving aan ons aan?
Het gaat hier over evolutie he? Niet over architectuur ;-)
pi_45918160
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 15:16 schreef eRixx het volgende:

[..]

volgens mij is het niet eens onderzoek te noemen als je vanuit de wens een bepaalde conclusie te willen bereiken gaat oversimplificeren en filteren.. ;-)
Dat bedoel ik
Ze gaan uit van een scheppingsverhaal en wringen zich in allerlei bochten om gelijk te krijgen.
En dan zijn er vast ook wel een paar puntjes waarbij ze ook werkelijk gelijk hebben. Dus helemaal zinloos is het dan niet, maar effectief
pi_45918196
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 15:14 schreef eRixx het volgende:

[..]
God is namelijk niet perfect meer als wij ons aanpassen aan onze omgeving.
Interessante stelling. Hoe kom je er bij?
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
pi_45918222
Ik heb toch veel creationistische schrijfsels gelezen en veel toespraakjes en presentaties en debatten bekeken op google en youtube enzo en ik heb nog NOOIT een creationist gelijk zien hebben in een door hun geformuleerde stelling (ALS het al zover komt) :-)
pi_45918241
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 15:17 schreef eRixx het volgende:

[..]

Het gaat hier over evolutie he? Niet over architectuur ;-)
Ik heb ook wel eens de stelling gezien dt de moderne mens minder aan evolutie onderhevig is, doordat die de zwakkeren beschermt en allerlei aanpassingen/beschermingen heeft om beter te functioneren. Dat de natuurlijke selectie minder goed werkt, zeg maar.
pi_45918245
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 15:16 schreef eRixx het volgende:

[..]

metingen doen aan materialen is al snel onderzoeken hoor.
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
pi_45918263
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 15:19 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Interessante stelling. Hoe kom je er bij?
Om er 1 te noemen: "Wij zijn geschapen naar gods evenbeeld." Welk evenbeeld? Homo erectus, homo sapiens, australopiticus africanus? ;-)
pi_45918291
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 15:21 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

metingen doen aan materialen is al snel onderzoeken hoor.
Maar het is geen goed onderzoek meer als je alleen de metingen presenteert die je uitkomen ;-)
pi_45918321
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 15:20 schreef eRixx het volgende:
Ik heb toch veel creationistische schrijfsels gelezen en veel toespraakjes en presentaties en debatten bekeken op google en youtube enzo en ik heb nog NOOIT een creationist gelijk zien hebben in een door hun geformuleerde stelling (ALS het al zover komt) :-)
Als je op mij reageerde. Ik bedoelde ook niet dat ze gelijk hebben met hun stellingen, maar dat er onderdelen in hun betoog kunnen zitten waar ze gelijk mee hebben.
In de link een paar post terug ging het o.a. om de radio-actieve dateringsmethoden. Er werd o.a. in gesteld dat een uitgangspunt nu is dat dit altijd volgens dezelfde halfwaardetijd gaat, maar ze geven aan dat er ook omstandigheden zijn dat de halfwaardetijd varieert.

Ik kan me voorstellen dat ze op dat punt gelijk hebben, maar niet zo gelijk dat ze daarmee een Aarde van 6.000 jaar oud kunnen verklaren.
pi_45918328
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 15:20 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Ik heb ook wel eens de stelling gezien dt de moderne mens minder aan evolutie onderhevig is, doordat die de zwakkeren beschermt en allerlei aanpassingen/beschermingen heeft om beter te functioneren. Dat de natuurlijke selectie minder goed werkt, zeg maar.
Maar dan nog zullen we ons nooit eraan onttrekken.
  vrijdag 2 februari 2007 @ 15:26:28 #263
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_45918424
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 15:20 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Dat betekent hooguit dat de evolutie op andere eigenschappen gaat selecteren dan we tot nu toe gewend waren.
pi_45918432
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 15:23 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Als je op mij reageerde. Ik bedoelde ook niet dat ze gelijk hebben met hun stellingen, maar dat er onderdelen in hun betoog kunnen zitten waar ze gelijk mee hebben.
In de link een paar post terug ging het o.a. om de radio-actieve dateringsmethoden. Er werd o.a. in gesteld dat een uitgangspunt nu is dat dit altijd volgens dezelfde halfwaardetijd gaat, maar ze geven aan dat er ook omstandigheden zijn dat de halfwaardetijd varieert.
Dat is een typisch voorbeeld van verkeerd onderzoek. Er zijn meerdere dateringsmethodieken. Zij pakken alleen degene die ze dubieus vinden en vergeten daarbij te vermelden dat andere wetenschappelijke gebieden bewijs leveren voor de juistheid van de aannames die ze nu zo dubieus achten. Plaattectoniek is al eerder genoemd, bijvoorbeeld.

Kwestie van niet snappen en half informeren. Simple as that. Als je dat illustreert met 'wetenschappelijke' missers, heb je zo de gelovers op je hand. De Kent Hovind tactiek :-)

http://www.talkorigins.org/faqs/hovind/howgood-c14.html
pi_45918463
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 15:21 schreef eRixx het volgende:

[..]

Om er 1 te noemen: "Wij zijn geschapen naar gods evenbeeld." Welk evenbeeld? Homo erectus, homo sapiens, australopiticus africanus? ;-)
'Naar Gods beeld geschapen' betekent niet dat we een kopie van God zijn. Alleen dat we eigenschappen van God vertonen. Dit zou bijvoorbeeld 'zorg voor anderen' kunnen zijn. Verder geen idee sinds welke 'homo' dat het geval is. DOet niks af aan de perfectheid van God. Volgende graag.
pi_45918468
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 15:26 schreef eRixx het volgende:

[..]

Dat is een typisch voorbeeld van verkeerd onderzoek. Er zijn meerdere dateringsmethodieken. Zij pakken alleen degene die ze dubieus vinden en vergeten daarbij te vermelden dat andere wetenschappelijke gebieden bewijs leveren voor de juistheid van de aannames die ze nu zo dubieus achten. Plaattectoniek is al eerder genoemd, bijvoorbeeld.

Kwestie van niet snappen en half informeren. Simple as that. Als je dat illustreert met 'wetenschappelijke' missers, heb je zo de gelovers op je hand. De Kent Hovind tactiek :-)
We zijn het eens hoor
  vrijdag 2 februari 2007 @ 15:27:42 #267
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_45918472
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 15:27 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

'Naar Gods beeld geschapen' betekent niet dat we een kopie van God zijn. Alleen dat we eigenschappen van God vertonen. Dit zou bijvoorbeeld 'zorg voor anderen' kunnen zijn. Verder geen idee sinds welke 'homo' dat het geval is. DOet niks af aan de perfectheid van God. Volgende graag.
Zyggie.
pi_45918505
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 15:22 schreef eRixx het volgende:

[..]

Maar het is geen goed onderzoek meer als je alleen de metingen presenteert die je uitkomen ;-)
Ik moet het eerste creationistische 'onderzoek' nog tegenkomen waarin ook daadwerkelijk resultaten die een probleem vormen voor de gepresenteerde theorie behandeld worden inderdaad.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  vrijdag 2 februari 2007 @ 15:29:18 #269
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_45918537
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 15:28 schreef Monolith het volgende:

[..]

Ik moet het eerste creationistische 'onderzoek' nog tegenkomen waarin ook daadwerkelijk resultaten die een probleem vormen voor de gepresenteerde theorie behandeld worden inderdaad.
Het meeste is pure scholastiek inderdaad.
Zyggie.
pi_45918557
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 15:27 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Sorry, dat staat er niet. Er staat evenbeeld. Evenbeeld is nogal plastisch, vind je niet? Dat het om eigenschappen zou gaan, is jouw interpretatie. Daarnaast is het feitelijk onjuist, want god heeft ons geschapen zonder besef van goed en kwaad. Niet bepaald gods evenbeeld in pschychologische zin van het woord dus. Volgende graag.
  vrijdag 2 februari 2007 @ 15:30:05 #271
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_45918563
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 15:23 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Ik kan me voorstellen dat ze op dat punt gelijk hebben, maar niet zo gelijk dat ze daarmee een Aarde van 6.000 jaar oud kunnen verklaren.
Helaas bleef het daar ook bij. Op de vraag wat die omstandigheden zouden kunnen zijn kwam geen antwoord.
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_45918569
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 15:27 schreef Wombcat het volgende:

[..]

We zijn het eens hoor
I know
pi_45918681
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 15:30 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Helaas bleef het daar ook bij. Op de vraag wat die omstandigheden zouden kunnen zijn kwam geen antwoord.
Dacht dat ik daar ook iets over had gezien, maar kan het nu niet meer vinden
pi_45918728
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 15:29 schreef eRixx het volgende:

[..]

Sorry, dat staat er niet. Er staat evenbeeld. Evenbeeld is nogal plastisch, vind je niet? Dat het om eigenschappen zou gaan, is jouw interpretatie. Daarnaast is het feitelijk onjuist, want god heeft ons geschapen zonder besef van goed en kwaad. Niet bepaald gods evenbeeld in pschychologische zin van het woord dus. Volgende graag.
OK, dit gaat niet werken, denk ik. Laat ik er even een ware (maar ware) dooddoener tegenaan gooien: 1Kor 2 :14

Een mens die de Geest niet bezit, aanvaardt niet wat van de Geest van God komt, want voor hem is het dwaasheid. Hij kan het ook niet begrijpen, omdat het geestelijk moet worden beoordeeld.
pi_45918889
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 15:37 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

OK, dit gaat niet werken, denk ik. Laat ik er even een ware (maar ware) dooddoener tegenaan gooien: 1Kor 2 :14

Een mens die de Geest niet bezit, aanvaardt niet wat van de Geest van God komt, want voor hem is het dwaasheid. Hij kan het ook niet begrijpen, omdat het geestelijk moet worden beoordeeld.
Dit gaat inderdaad niet werken. De bijbel zegt expliciet 'evenbeeld' en NIETS over een psychologisch evenbeeld. Als jij dat zo wilt interpreteren, moet je dat niet laten. Het is alleen maar weer een bewijs van hoe religie zich in bochten moet wringen om buiten het 'verwoestende' bereik van de wetenschap te blijven ;-)
  vrijdag 2 februari 2007 @ 15:45:54 #276
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_45918945
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 15:37 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Jij bent best ver heen. Citeer ook even dat je in de hel komt als je niet gelooft.
Zyggie.
pi_45919067
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 15:43 schreef eRixx het volgende:

[..]

Dit gaat inderdaad niet werken. De bijbel zegt expliciet 'evenbeeld' en NIETS over een psychologisch evenbeeld. Als jij dat zo wilt interpreteren, moet je dat niet laten. Het is alleen maar weer een bewijs van hoe religie zich in bochten moet wringen om buiten het 'verwoestende' bereik van de wetenschap te blijven ;-)
Haha, God is geest. Hoe wou je daar een lichamelijk evenbeeld van maken?
pi_45919071
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 15:29 schreef eRixx het volgende:

[..]

"Betsalmo" betekent niet letterlijk "evenbeeld", maar meer " zijn beeld". Die interpretatie, dat het om eigenschappen zou gaan, is zover ik weet vrij algemeen aanvaard. Sowieso zijn die teksten vrij breed te interpreteren, dus die nauwe vertaling van jou is helemaal niet zo evident.

Alleen heeft dit niks met evolutie te maken
pi_45919229
Haushofer: zijn beeld, evenbeeld (dat is even plastisch). Nergens rept men dat het niet om zijn letterlijke beeld gaat. ZEER evident dus. Alles wat je daarbij bedenkt is interpretatie. Daarnaast is het vrij algemeen aanvaard dat god bestaat in die kringen, dus dat is een vrij nutteloze toevoeging ;-)

Het is in mijn optiek een feit dat religie zich steeds meer bloot geeft aan interpretaties teneinde wetenschappelijke bevindingen in te passen in haar verhaaltjes. Zo ook met evolutie. En dat geeft nu precies het religieuze bestaansrecht aan de hele creationistische/ID stroming. DAT is de enige reden dat evolutie wordt aangevallen en niet scheikunde of natuurkunde DAT is de reden dat hier een topic over kan bestaan. Ik vind het dus vrij relevant.
pi_45919250
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 15:50 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Haha, God is geest. Hoe wou je daar een lichamelijk evenbeeld van maken?
God is een geest
  vrijdag 2 februari 2007 @ 16:04:23 #281
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_45919426
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 15:56 schreef eRixx het volgende:

[..]

God is een geest

Een heilige geest.

Als je roept dat je er niet in gelooft, overgens, kom je onherroepelijk in de hel terecht dus ik zou maar oppassen met de richting waar dit gesprek heen gaat
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_45919427
quote:

[..]

God is een geest
Enne, buiten ruimte, tijd en onze dimensies. Ja, het is niet eens fysiek, maar je voelt zijn aanwezigheid! Zoals een onzichtbare vriend.
  vrijdag 2 februari 2007 @ 16:22:22 #283
125011 Bog
dat wil jij niet weten
pi_45919902
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 16:04 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Enne, buiten ruimte, tijd en onze dimensies. Ja, het is niet eens fysiek, maar je voelt zijn aanwezigheid! Zoals een onzichtbare vriend.
ja maar, hoe kan je nou iets " voelen " wat zich buiten onze dimensies plaatsvind ?

"tsja, dat moet je dus voelen"

ja maar dat kan toch niet

"ik voel het toch "

echt niet

"jongeeee, god wegen zijn ondoorgrondelijk"

pi_45920086
quote:
Haushofer: zijn beeld, evenbeeld (dat is even plastisch). Nergens rept men dat het niet om zijn letterlijke beeld gaat. ZEER evident dus.
Als jij dat zeer evident vind, raad ik je een bijbelcursus aan
pi_45920254
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 16:28 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Als jij dat zeer evident vind, raad ik je een bijbelcursus aan
Ik denk niet dat ik mensen nodig heb om mij 'het woord van god' uit te leggen volgens hun interpretatie. Volgens mij is het daar juist misgegaan. Als god niet wil dat ik dat letterlijk interpreteer, had ie dat er wel bij laten zetten, dunkt me.
pi_45920437
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 16:33 schreef eRixx het volgende:

[..]

Ik denk niet dat ik mensen nodig heb om mij 'het woord van god' uit te leggen volgens hun interpretatie. Volgens mij is het daar juist misgegaan. Als god niet wil dat ik dat letterlijk interpreteer, had ie dat er wel bij laten zetten, dunkt me.
Da's lekker makkelijk. Je moet niks natuurlijk, maar je gaat nu net zo simpel om met die bijbelteksten als sommige gelovigen hier de evolutietheorie beoordelen.
pi_45920491
Wat voor een topic is dit aan het worden?
pi_45920509
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 16:04 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Ja, sommige mensen voelen dat, en dat is erg persoonlijk. Erg makkelijk om dat belachelijk te maken Kijk, zodra het logisch moet worden onderbouwd, ben ik het met je eens, dan wordt het vaak wanhopig. Maar lang niet iedereen probeert dat, en dan is er niks mis mee met zulke denkbeelden.
pi_45920518
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 16:41 schreef Triggershot het volgende:
Ja, idd, zoals ik zei: offtopic
pi_45920585
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 16:39 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Da's lekker makkelijk. Je moet niks natuurlijk, maar je gaat nu net zo simpel om met die bijbelteksten als sommige gelovigen hier de evolutietheorie beoordelen.
Ik interpreteer de tekst niet, ik hou me aan de letterlijke betekenis. Ik verdraai niets en citeer geen halve feiten. Je zult eerder moeten constateren dat een interpretatie altijd onrecht doet aan de originele tekst. Zeker als het gaat om dit citaat. 'Zijn beeld' heeft meer een uiterlijke connotatie dan een overdrachtelijke. Daarnaast kan niemand ontkennen dat deze interpretatie pas de laatste eeuwen aan populariteit gewonnen heeft. Vroeger was het wel degelijk een man met een baard. Rara, hoe kan dat? ;-)

Je gaat nu wel heel erg kort door de bocht.
pi_45920600
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 16:41 schreef Triggershot het volgende:
Creationisme is religie. Dusseh... een religieus topic :-)
pi_45920638
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 16:42 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ja, idd, zoals ik zei: offtopic
Geen natuurlijke selectief voor dit topic

OT:

Topic ging dus over het ontkrachten van evolutie, niet ontkrachten van het bestaan van een God, als het topic zo door gaat zal het zich of moeten splisten of zie ik een komende deel niet zitten
pi_45920723
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 16:44 schreef eRixx het volgende:

Vroeger was het wel degelijk een man met een baard. Rara, hoe kan dat? ;-)
Verdiep je je es in het Joodse Godsbeeld van voor de jaartelling. Je praat nu onzin. Het Godsbeeld was toen heel abstract, en dat is ook een reden waarom Joden niet in Christus als zoon van God geloven. En ik vind het heel knap van je dat je met alleen een Nederlandse vertaling zulke conclusies kunt trekken.

Zullen we het hier maar bij laten, 't is een evolutietopic.
pi_45920798
En toch posten nadat dat verzoek reeds gedaan was door de moderator. Heb je graag het laatste woord? ;-)
pi_45920935
quote:

[..]

Ja, sommige mensen voelen dat, en dat is erg persoonlijk. Erg makkelijk om dat belachelijk te maken
En zo is het ook heel makkelijk om iets belachelijks te claimen . Buiten tijd, buiten ruimte, buiten onze observering....je kunt hiermee alles claimen.
quote:
Kijk, zodra het logisch moet worden onderbouwd, ben ik het met je eens, dan wordt het vaak wanhopig. Maar lang niet iedereen probeert dat, en dan is er niks mis mee met zulke denkbeelden.
Zolang men er een ander niet mee opzadelt...helaas is dat zelden het geval.
pi_45920976
---------------------------------------------------------------------------------------------------
En nu is het afgelopen
  vrijdag 2 februari 2007 @ 16:57:51 #297
15967 Frollo
pi_45920991
Bijna vol, dit is post 296.

Komt er nog een vierde deel of kunnen we eindelijk concluderen dat de ET niet ontkracht kan worden?
pi_45921124
Hoe zit het eigenlijk met de vervalste bewijzen als de "Piltdown mens"?

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 02-02-2007 17:02:49 ]
  vrijdag 2 februari 2007 @ 17:03:22 #299
15967 Frollo
pi_45921156
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 17:02 schreef Triggershot het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met de vervalste bewijzen als de "Piltdown mens"?
Dat is een prima uithangbord voor de wetenschappelijke methode.
pi_45921170
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 17:03 schreef Frollo het volgende:

[..]

Dat is een prima uithangbord voor de wetenschappelijke methode.
Dat het klakkeloos werd overgenomen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')