abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 8 juni 2010 @ 12:10:21 #151
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_82488877
Ingrid ik reageer even hier, je kunt wellicht ook terug lezen zitten handige tips bij.
Met het overlijden van Juffie kwam bij arwen het verdriet de boosheid ook van haar vaders verlies heel sterk naar boven.

En dit keer was t ook weer dagen zo heftig, het verscheuren van foto's etc..

IIk heb het hier verteld niet meer en niet minder als dat papa en later dus juffie dood zijn, en naar de sterren gegaan zijn.
Zoals BE in haar poost in het autisme topic al aanhaalde vond ik een mooie.
Vraag haar van weet je nog dat Kiro in het zkh lag? En vertel dan eventueel dat Kiro stuk was en de dokters hem niet konden maken.

Kikker en het vogeltje is een heel fijn mooi boek om uit te leggen. Een vogeltje kan nl oud zijn, ziek zijn, op zijn.. jong zijn.. je kunt je eigen invulling er aan geven.
Je kunt het vogeltje ook Kiro noemen in deze.

Het waarom en hoe etc. is zeker voor zo'n klein kindje nog helemaal niet van belang.. wel de duidelijkheid, Kiro is dood en komt niet meer terug. ( oh wat breekt mijn hart om dit zo te zeggen )

Hou rekening mee met weerbarstig gedrag, geef haar ruimte voor haar verdriet, Nu was ze niet zo direct verbonden met Kiro, maar toch kan zoiets diepe sporen na laten. Boosheid/zorgen/onmacht/angst/ zelfs gevoelloosheid.
Mocht ze bijvoorbeeld veel boosheid hebben en die kan er niet uit, ga bij de speelgoed winkel een kinder bokssetje van boksbal en handschoenen halen.
En zeg haar dat al ze boos is ze naar jou of djeez moet gaan, als ze verdriet heeft.
En als ze wil meppen, ( kinderen uiten zich vooral nog fysiek) geef haar de ruimte
of ga samen de bossen in en ga heeeeeel hard gillen.
Ga samen proberen de muur om te duwen.

Ik weet niet hoe simmu en sangdrax staan tov het meenemen van kinderen bij het afscheid, maar als ze het goed vinden, neem haar mee, leg uit wat er gebeurt. Dat de mensen huilen omdat ze Kiro missen, Een afscheid zien maakt het ook werkelijker voor ze..

schroom ook niet om zelf je tranen te laten zien, Kim mag weten dat jullie verdriet hebben. zien dat jullie verdriet hebben. Vertel haar dan dat jullie verdriet hebben om Kiro.
Niet verhalen afsteken maar gewoon weg dat je Kiro mist.

kortom wees duidelijk/kort in uitleg, maar benadruk dat ze mag voelen wat ze wil.
Als ze een dansje doet, of juist heel hard lacht, wordt NIET boos, dat is kim haar verwrking, geef haar daar de ruimte voor. Ga niet tegen houden als kim bijv. ineens op de grond gaat liggen en zegt ik ben dood, maar ga naast haar liggen en vraag haar waarom ze dat zegt, daag haar uit om te vertellen, en speel daar op in.

Ter voorbreiding op de dienst als ze mee mag kun je wellicht met wat popjes en wat blokjes etc. de dienst het verhaaltje nabootsen, en dus visualiseren.
kan ook fijn voor haar zijn ter verwerking/ om het concept dood te snappen. en wat daar bij hoort.

Zo een hele waslijst met wat ik hier zo;n beetje heb gedaan, misschien is het gros niet eens van toepassing, maar kinderen ijn onvoorspelbaar, je weet niet hoe ze gaan reageren, en hopenlijk heb je nu wat handvaten

En vooral sterkte, ik weet als geen ander hoe moeilijk dit is
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_82496821
Bedankt voor de uitgebreide reactie.
Met alle tips die ik heb gelezen moet het wel lukken goed uit te leggen.
Ik ben bang dat als we het verkeerd uitleggen ze erg angstig word voor ziek zijn / ziekenhuis.
Kim leeft zo mee, ze had het er al veel over. Zo ineens tijdens het spelen, Kiro ligt in het ziekenhuis he mama.
pi_82558261
Pfff, ik vind het maar lastig om te beslissen of Kim meegaat naar de crematie.
Ben bang dat ze de dienst verstoord. Dat is voor hun en voor Kim niet leuk.
Ook dat ze paniekerig wordt. Blijven zitten en stil zijn is lastig.
Tyler gaat niet mee. Die vind ik te jong. Bovendien wil hij dat toch alleen aan mij vastgeplakt zitten en aan mijn been hangen.
  woensdag 9 juni 2010 @ 17:15:41 #154
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_82558591
Ingrid vraag Simmu wat hun willen.
je kan bijvoorbeeld als simmu het fijn zou vinden, als het even niet gaat dat djeez of jij even met haar naar buiten gaat.
Ik ben zelf voorstanderd van wel mee nemen, het maakt voor kindjes het tastbaarder/begrijpelijker.

En kinderen kunnen je ook op een positieve manier verbazen.

Even drie voorbeelden van hier.

Bij de crematie van Maurice was het juist zij die het allemaal wat draagbaarder maakte met haar gekwaak toen de mensen binnen liepen,

Bij mijn oma "moesten" de achterkleinkinderne juist erbij, want dit was waar oma gek op was, en alle achterklein kinderen en klein kinderen waren onderdeel van de dienst.

Bij de Juf van Arwen, was ze ook mee, en dat ging heel goed, en ik hoorde later van de zus hoe fijn ze het vond, want die kindjes van haar klasje dat waren ook en beetje haar kindjes, en wederom die kindertjes zorgden voor een lach tussen de tranen door.
pi_82558628
Ingrid, is het een optie om iemand mee te nemen die eventueel met Kim de zaal uit kan als ze te luidruchtig is of paniekerig wordt?
Ik weet niet wat wijsheid is, jij kent haar het beste natuurlijk...
Fake it till you make it...
  woensdag 9 juni 2010 @ 17:20:54 #156
274310 agenda
altijd vol!
pi_82558836
Ik ben het eens met evenstar.

Mijn zoon pdd-nos en doof is toen hij 4 was mee naar een begrafenis geweest van een oom die ik als tweede vader beschouwde. Eigenlijk dus een soort opa voor hem.

We hadden afgesproken dat als het niet zou gaan mijn man met hem naar buiten zou gaan. Alles ging goed, hij gaf zelfs snel een kusje op de kist, waardoor de hele zaal zat van ahhhhhh.

Hij heeft het naderhand thuis verwerkt door nog dagen daar na begravennisje te spelen, kist in het midden, kaarsjes erop en stoelen er om heen.
  woensdag 9 juni 2010 @ 17:26:55 #157
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_82559138
quote:
Op woensdag 9 juni 2010 17:20 schreef agenda het volgende:
Ik ben het eens met evenstar.

Mijn zoon pdd-nos en doof is toen hij 4 was mee naar een begrafenis geweest van een oom die ik als tweede vader beschouwde. Eigenlijk dus een soort opa voor hem.

We hadden afgesproken dat als het niet zou gaan mijn man met hem naar buiten zou gaan. Alles ging goed, hij gaf zelfs snel een kusje op de kist, waardoor de hele zaal zat van ahhhhhh.

Hij heeft het naderhand thuis verwerkt door nog dagen daar na begravennisje te spelen, kist in het midden, kaarsjes erop en stoelen er om heen.
Wat fijn dat hij door toneelspel het kon verwerken
pi_82561322
quote:
Op woensdag 9 juni 2010 17:16 schreef Nijna het volgende:
Ingrid, is het een optie om iemand mee te nemen die eventueel met Kim de zaal uit kan als ze te luidruchtig is of paniekerig wordt?
Ik weet niet wat wijsheid is, jij kent haar het beste natuurlijk...
Dat is wel een goede, maar ik zou niet weten wie.
Er staat wel op de kaart dat kinderen welkom zijn.
Ik ga Simmu iig bellen vanavond, dan vraag ik het wel gewoon.
pi_82561367
quote:
Op woensdag 9 juni 2010 17:15 schreef _evenstar_ het volgende:
Ingrid vraag Simmu wat hun willen.
je kan bijvoorbeeld als simmu het fijn zou vinden, als het even niet gaat dat djeez of jij even met haar naar buiten gaat.
Ik ben zelf voorstanderd van wel mee nemen, het maakt voor kindjes het tastbaarder/begrijpelijker.

En kinderen kunnen je ook op een positieve manier verbazen.

Even drie voorbeelden van hier.

Bij de crematie van Maurice was het juist zij die het allemaal wat draagbaarder maakte met haar gekwaak toen de mensen binnen liepen,

Bij mijn oma "moesten" de achterkleinkinderne juist erbij, want dit was waar oma gek op was, en alle achterklein kinderen en klein kinderen waren onderdeel van de dienst.

Bij de Juf van Arwen, was ze ook mee, en dat ging heel goed, en ik hoorde later van de zus hoe fijn ze het vond, want die kindjes van haar klasje dat waren ook en beetje haar kindjes, en wederom die kindertjes zorgden voor een lach tussen de tranen door.
Dat kan idd ook nog.
  Redactie Frontpage woensdag 9 juni 2010 @ 18:58:34 #160
3926 crew  Djeez
Orde van de Paarsgepunte Lans
pi_82563097
Ik twijfel ook nog of Kim mee moet. Ik vond het als kind van 9 al onwerkelijk, laat staan op Kims leeftijd. Daarnaast is ze gewoon erg druk, dus mij lijkt het toch beter haar elders te houden
Op woensdag 10 juli 2013 01:46 schreef Littlerabbit het volgende:
Djeez is een literaire grootheid. Hij weet op een poëtische wijze zelfs de schoonheid in een kinderverkrachting bloot te leggen. Tuinbeeld kopen?
pi_82563968
Wordt de dienst gefilmd?
Of foto's?

Misschien kunnen jullie zo een eigen Kimcrematie "naspelen"/visualiseren zonder dat ze er bij is.

Sterkte met de crematie voor jullie allemaal.
  woensdag 9 juni 2010 @ 20:29:47 #162
593 sjak
Juffie Bloem
pi_82568232
Ik denk wel dat het iets anders is geweest voor jou Djeez, het ging om je moeder.
Hebben jullie ook gevraagd aan haar wat ze zelf wil? Uiteraard nadat je goed uitgelegd hebt wat het inhoudt.
Lekker douchen!
pi_89286971
Topickick...

Vannacht is M's opa overleden. We hebben het vanmorgen tegen Amber verteld en ze was even verdrietig maar dat was zo weer over. Een dezer dagen is de begrafenis en we zitten heel erg in dubio of we haar mee gaan nemen. Mocht de begrafenis vrijdag zijn, gaat ze niet mee want dan is het Sinterklaasfeest op school en daar leeft ze zo naartoe. Als de begrafenis donderdag is gaat ze misschien wel mee. Ik vind het heel lastig om te beslissen of ze wel of niet mee gaat.
Aan de ene kant zeg ik ja, ze is 5 jaar en overlijden hoort erbij, aan de andere kant zeg ik nee, want ze kan best gevoelig zijn..
Tess gaat sowieso niet mee, die heeft er niks aan/te zoeken.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 29 november 2010 @ 09:00:41 #164
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_89287039
Sterkte Vicky, ga op je gevoel af en bekijk de komende dagen hoe ze reageert. Je hoeft niet meteen vandaag te beslissen.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_89287069
Gecondoleerd Vicky en M!
And if I could choose the world around me, the world I'd choose would all revolve 'round you
12/07/2009 om 12:07 kwam de zon op, om nooit meer onder te gaan....
En sinds 23/06/2015 staan er 2 zonnen aan onze hemel!
  maandag 29 november 2010 @ 09:51:30 #166
124373 Ireth
#sjongejongejonge
pi_89287962
Susanne is bij mijn moeder (haar oma dus, crematie) niet meegeweest, ze was toen ook 5. Maar dat was meer omdat ik het zelf die dag erg druk had met mijn gevoelens en emoties en omdat ik er ook voor mijn vader en broertje moest zijn. Ze was dus, om het even cru te zeggen, mij te veel daarbij. Ze is toen wel bij de aula geweest waar mijn moeder opgebaard lag en dat is gewoon goed gegaan. Oma was net sneeuwwitje. Bij haar opa (mijn schoonvader, begravenis) is ze wel mee geweest, toen was ze 1 jaar ouder. Ze heeft dat heel goed opgepakt, heeft opa ook nog opgebaard gezien (en gevoeld, hij is koud he mama..) en meegeholpen bloemblaadjes op het graf te gooien. Achteraf was ze dus ook nog boos, want ze dacht dat ze opa ging begraven (en was haar schep vergeten) maar de kist bleef boven de grond en is niet in ons bijzijn gezakt. Ze heeft het nu nog regelmatig over de tuintjes van opa en oma (mijn moeder heeft een urnengraf)
Goedemiddag! Kan ik u ergens mee helpen?
  maandag 29 november 2010 @ 09:53:31 #167
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_89287999
quote:
Gecondoleerd Vicky. Wat wil Amber zelf? Dat zou ik ook mee laten wegen. Wij zijn wel afscheid gaan nemen van opa met de kinderen, maar ze zijn niet mee geweest naar de begrafenis (zo'n kerkdienst vraagt veel van wiebelkontjes ) maar ze halen zich echt de meest rare dingen in hun hoofd? Dus de volgende keer gaan ze gewoon mee (al hoop ik dat het nog lang duurt. )
crosspost uit de SC
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  maandag 29 november 2010 @ 10:08:46 #168
11682 Moonah
Jolie femme
pi_89288411
Oh Vicky, gecondoleerd.... :{ :*
Ik kan me voorstellen dat het voor een kind wel goed is om bij een begrafenis aanwezig te zijn. Dat maakt het abstracte van de dood toch een beetje concreter. Denk ik.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_89288454
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 10:08 schreef Moonah het volgende:
Oh Vicky, gecondoleerd.... :{ :*
Ik kan me voorstellen dat het voor een kind wel goed is om bij een begrafenis aanwezig te zijn. Dat maakt het abstracte van de dood toch een beetje concreter. Denk ik.
dat dus...

nou ja, we denken er ngo even over na en gaan ook aan Amber vragen wat ze wil..
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 29 november 2010 @ 10:11:11 #170
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_89288470
Christan is niet mee geweest naar de begrafenis van mijn vader (hij was toen ook 5) maar we zijn wel 's middags met hem naar het graf geweest en hebben toen verteld dat opa daar nu lag. Voor hem was dat genoeg maar ieder kind is natuurlijk anders.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  maandag 29 november 2010 @ 10:36:38 #171
144006 chacama
Ondernemend!
pi_89289113
En jezelf goed afvragen waarom je ze niet mee zou nemen....
1. omdat je bang bent dat het teveel van haar vraagt qua emotie. Dan zou ik alleen afscheid nemen en de dienst niet doen.
2. omdat je bang bent dat ze de dienst verstoord. Dan zou ik als ze zelf mee wilt, iemand standby hebben staan (achterin de kerk) die Amber over kan nemen op het moment dat het haar te veel wordt. Zodat jij nog gewoon de dienst bij kan wonen.
pi_89289227
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 10:36 schreef chacama het volgende:
En jezelf goed afvragen waarom je ze niet mee zou nemen....
1. omdat je bang bent dat het teveel van haar vraagt qua emotie. Dan zou ik alleen afscheid nemen en de dienst niet doen.
2. omdat je bang bent dat ze de dienst verstoord. Dan zou ik als ze zelf mee wilt, iemand standby hebben staan (achterin de kerk) die Amber over kan nemen op het moment dat het haar te veel wordt. Zodat jij nog gewoon de dienst bij kan wonen.
Ik denk neit eens dat er een dienst komt. Het wordt een begrafenis vanuit de sociale dienst, heel karig dus.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
  maandag 29 november 2010 @ 10:49:19 #173
144006 chacama
Ondernemend!
pi_89289520
Eerst nog gecondoleerd :@

Dan zou ik afgaan op Ambers gevoel en wat ze zelf aangeeft.
  maandag 29 november 2010 @ 11:37:24 #174
164686 _Bar_
Carpe Diem
pi_89291062
Jullie hebben het Amber verteld, dan zou ik kijken hoe Amber er de komende dagen op reageert, vraagt ze er veel over en jullie daar weer op reageren, kijken of ze aangeeft om erbij te willen zijn.
En dan overwegen naar Ambers gevoel erbij ofdat het verstandig is om haar mee te nemen of niet.

Sta er overgens niet van te kijken, dat ze er soms misschien wat Luchtig mee om kan gaan, en het andere moment heel erg verdrietig kan gaan zijn.
Ik weet nog wel bij het zusje van m'n nichtje die was vrolijk druk spelend met een bevroren waterballon met haar overleden zus in "gesprek"
En nog geen 10 min later helemaal in tranen en groot verdriet.

gecondoleerd nogmaals :*
Herinnering is een vorm van ontmoeting.
  maandag 29 november 2010 @ 12:12:57 #175
267540 Books
Vorige Mibosmama's
pi_89292307
Vicky, M, Amber en Tess gecondoleerd met het verlies van Opa.

Wij hebben een periode gehad waarbij er drie oma's in een korte periode kwamen te overlijden en bij de eerste was K mee toen wij alleen met de directe familie kwamen kijken en kroop toen onder de kist door en vond het wel interessant. Net geen twee was ze daar en voelde ook en oma slapen dat zei ze ervan en met het condoleren zelf kwamen wij op het allerlaatste moment aan met haar en de oppas (tante van de andere kant) kwam als eerste condoleren en is toen met haar naar huis gegaan en met de begrafenis en kerkdienst is ze thuisgebleven.

Paar maanden later ging nummer twee en toen was ik hoogzwanger van Eva en toen hebben we het op dezelfde manier gedaan en 10 weken later ging nummer drie ook en daar hebben we beide dames mee naar toe genomen. E was een krappe zes weken en die heeft gewoon liggen slapen en kreeg van mijn mams een flesje en nam K mee uit de dienst en K heeft ook meegeholpen rozenblaadjes strooien. De reden dat de dames met de laatste begrafenis wel allebei meemochten was dat dit aan lief zijn kant was en niet van mijn kant van de familie want de begrafenissen uit mijn kant van de familie zijn de hel/verdoemenis en twee uur durende donderpreken van doorgeslagen dominee's of ouderlingen (lang verhaal) en dat is zelfs voor mij (ik ben zo opgevoed en op mijn zestiende heb ik mezelf ervan afgezet) een superlange en moeilijke zit.

Ondanks dat wij dachten dat K het nog niet helemaal meekreeg heeft ze het nog wel eens over oma C en toen was ze net geen drie en ze weet ook precies waar haar tuintje is op het kerkhof en oma C is begraven bij mijn schoonvader in het graf en dat weet ze ook en ze heeft op de eea reden ook onthouden dat ze daar met papa bij de kist mocht lopen. Ze vind het normaal en het hoort er ook bij. Ze weet echt dat oma bij apa ligt en dat Opa J niet haar eigen opa is en noemt hem dus stug J ipv Opa J wat de rest van de kleinkids wel klakkeloos aannam trouwens. E ook maar ze is nogal stijfkoppig wat betreft haar eigen Apa (ze kon geen open zeggen en verbasterde dat toen ze mini was tot Apa)...

[ Bericht 3% gewijzigd door Books op 29-11-2010 13:09:15 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')