abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_45875310
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 10:01 schreef sigme het volgende:

[..]

Laivert, de uitleg was niet nodig.
Waarom laat je me het dan typen.
Allah Al Watan Al Malik
pi_45875338
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 10:03 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Waarom laat je me het dan typen.
Omdat je een retorische vraag niet als zodanig herkende. Daarmee verdien je en geef je jezelf je eigen extra typewerk.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_45875381
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 10:05 schreef sigme het volgende:

[..]

Omdat je een retorische vraag niet als zodanig herkende. Daarmee verdien je en geef je jezelf je eigen extra typewerk.
Allah Al Watan Al Malik
pi_45875456
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 10:08 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Ik ben iets efficienter dan Allah .
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_45875515
;6.
pi_45875578
Allah Al Watan Al Malik
pi_45875605
Ik heb nu acht CD's van Alice in Chains en een DVD.
pi_45875683
quote:
Vorige maand zijn in de Gobi-woestijn de fossiele resten ontdekt van een vroege voorloper van de vogels. Deze dinosaurus, Monidicusaurus Rex gedoopt, blijkt zowel eigenschappen van een reptiel als een vogel te hebben en is daarmee waarschijnlijk een evolutionaire voorloper van de eerste vogels.

Er zijn echter ook wetenschappers die hun twijfels hebben bij de voorgestelde gang van zaken rondom de evolutie. Ze wijzen erop dat wetenschappers nog niet alles van de natuur weten en dat het allerminst zeker is hoe evolutie werkt.
Zo zou objectieve berichtgeving over de evolutie eruitzien.
pi_45875700
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 07:42 schreef Aaahikwordgek het volgende:

[..]

Oi makker!

Biertje?
.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_45875787
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 10:14 schreef Monidique het volgende:
;6.
Wat is dat voor een teken?
pi_45875799
Een fout.
  donderdag 1 februari 2007 @ 10:33:58 #262
66825 Reya
Fier Wallon
pi_45875905
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 07:42 schreef Aaahikwordgek het volgende:

[..]

Oi makker!

Biertje?
Om half acht 's ochtends?
pi_45875930
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 10:33 schreef Reya het volgende:

[..]

Om half acht 's ochtends?
Het is half elf hoor.
Allah Al Watan Al Malik
pi_45875977
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 10:22 schreef Monidique het volgende:

[..]

Zo zou objectieve berichtgeving over de evolutie eruitzien.
Bron?
pi_45875984
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 10:37 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Bron?
Monidique News Agency.
pi_45876027
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 10:37 schreef Monidique het volgende:

[..]

Monidique News Agency.
Linkse media.
Allah Al Watan Al Malik
  donderdag 1 februari 2007 @ 10:41:03 #267
66825 Reya
Fier Wallon
pi_45876045
quote:
India maakt hiv-vrije zones voor migranten

India gaat zogenoemde veilige gebieden aanwijzen in grote steden waar veel migranten werken om hen te beschermen tegen besmetting met het hiv-virus. Volgens het Indiase anti-aidsagentschap moet ook duidelijk worden waar de kans het grootst is het virus te krijgen.

In India leven 5,7 miljoen mensen met hiv, blijkt uit cijfers van de Verenigde Naties. De campagne richt zich op de naar schatting 12 tot 15 miljoen Indiase werkzoekenden die jaarlijks uit hun dorpen naar de steden reizen.

,,Deze migranten klieken meestal samen. We willen ze beschermen tegen infectie, ook al bevinden ze zich in risicogebieden'', zei een woordvoerder van het agentschap.
Bron
pi_45876065
HIV-kolonies.
  donderdag 1 februari 2007 @ 10:43:21 #269
66825 Reya
Fier Wallon
pi_45876094
quote:
Hangijzers naar Kok en Lubbers

Het nieuwe kabinet zal de oud - premiers Lubbers en Kok vragen voorzitter te worden van twee staatscommissies. De één moet de woningmarkt als geheel onderzoeken, inclusief de gevolgen van het mogelijk beperken van de hypotheekrenteaftrek. De tweede commissie moet de gevolgen van de vergrijzing in kaart brengen, inclusief de gevolgen voor de financiering van de AOW.
Beide commissies - waarvan nog niet duidelijk wie precies wat gaat voorzitten - moeten nauw met elkaar samenwerken. Het kabinet geeft de garantie dat oplossingen ‘per saldo geen negatieve inkomenseffecten’ zullen hebben. Lubbers en Kok moeten hun werk in anderhalf jaar afronden. Dat staat in het ontwerpregeerakkoord waaraan deze week in Den Haag de laatste hand wordt gelegd, zo bevestigen verschillende bronnen rond de informatie. Ook hebben partijen elkaar gevonden in de afspraak dat de nieuwe minister van sociale zaken en werkgelegenheid als eerste opdracht krijgt een ‘verkennend startgesprek’ te gaan voeren met de sociale partners over het weer vlottrekken van de arbeidsmarkt.

CDA, PvdA en CU kiezen hiermee voor een breuk met het vorige kabinet, dat zijn hervormingen aan vakbeweging en werknemers wilde opleggen. Nu wordt bewust gezocht naar innige samenwerking met de sociale partners.

De instelling van twee zware staatscommissies betekent dat zowel CDA als PvdA een flinke veer laat. Het CDA stelde in de verkiezingscampagne dat niet aan de hypotheekrenteaftrek wordt gemorreld, maar die voorziening wordt nu toch ter discussie gesteld. PvdA-leider Bos eiste dat mensen met hogere inkomens meer zouden bijdragen aan de kosten van vergrijzing en financiering van de woningmarkt, maar de staatscommissies hebben niet de opdracht inkomenspolitiek te bedrijven.

Via het instellen van de staatscommissies hebben de onderhandelaars tijd gekocht: de politiek komt op zijn vroegst pas over anderhalf jaar aan zet. Dezelfde methode wordt toegepast op het lastige terrein van de arbeidsmarkt, inclusief de verhitte discussies over versoepeling van het ontslagrecht.
Bron
pi_45876211
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 10:41 schreef Monidique het volgende:
HIV-kolonies.
Moderne lepra.
pi_45876248
NieuwRechts is nu een linkse krakersbeweging geworden.
Allah Al Watan Al Malik
  donderdag 1 februari 2007 @ 10:59:08 #272
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_45876689
quote:
Kritiek op Jesus Loves Osama borden Australische kerken

AP

SYDNEY - Sommige Australische baptistenkerken hebben sinds kort een bord buiten hangen met daarop de mededeling Jesus Loves Osama, gevolgd door een aansporing om als goed christen te bidden voor Osama bin Laden, de leider van het terreurnetwerk Al-Qaida.

Dat wordt deze kerken niet door iedereen in dank afgenomen. Zelfs premier John Howard liet weten dat de kerken met deze mededeling, waarmee zij zeggen alleen te willen uitdragen dat God van iedereen houdt, wellicht een stap te ver gaan.

‘Ik heb begrip voor de christelijke beweegredenen van de baptistenkerk. Maar ik hoop dat zij zullen begrijpen dat veel Australiërs, onder wie ook veel Australische christenen, vinden dat de prioriteiten van de kerk wat het bidden betreft in dit geval elders zouden moeten liggen’, aldus Howard.
bron
Strakke actie van die kerk .

Wellicht een stap te ver.. Benieuwd of het vrije westen weer wat vrijheid gaat inleveren.

Zou er een topicje van te maken zijn?
pi_45876768
Doe je best.
pi_45877041
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 11:13 schreef EchtGaaf het volgende:
Doe je best.
Het Vrije Westen bidt voor Osama
  donderdag 1 februari 2007 @ 11:25:27 #276
66825 Reya
Fier Wallon
pi_45877099
Islamitisch complot jegens het Westen ontmaskert

Het doet pijn aan mijn ogen, Mutant.
pi_45877134
Ja ik weet het De D
Allah Al Watan Al Malik
pi_45877211
quote:
Kijk eens an.
pi_45877317
quote:
quote:
Ik snap nu eindelijk waarom we Turkije in de EU willen! Om dit oorlogszuchtig land met imperialistische ambities in toom te kunnen houden! Maar het zal ons echt niet lukken, het is en blijft een illusie. Zien de hoge heren van de EU het niet?
ella, eindhoven
quote:
Ik ben voor Cyprus en hoop dat die gaan winnen. Wat denkt dat landje turkije nou, ik verdom het om die naam met een hoofdletter te schrijven. Het is en blijft een zielig landje! ps ik denk dat die turken ook voor de Grieken dan moeten gaan oppassen.
Willems, Amsterdam
quote:
Definitieve reden om Turkeye niet toe te laten in de EU. Turkeye had allang toenadering kunnen zoeken met Cyprus, nu komt de aap uit de mauw waarom niet.
Para, Amsterdam
pi_45878265
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 22:14 schreef Aaahikwordgek het volgende:
'Tolk' eerder bestuurslid As Soena
[..]

Goeie minister van Onderwijs. Liegen kinders, liegen!!!!
Oh ja: even op terugkomen .
Zo te zien had je tamelijk gelijk, vanaf het begin.
pi_45880808
Licht gaat uit in Tweede Kamer

Vijf minuten, dat is een makkelijke manier om de wereld te redden. Zoiets als Amerikanen die frietjes Freedom Fries gaan noemen, en politieke bumperstickers.
pi_45880932
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 13:38 schreef Autodidact het volgende:
Licht gaat uit in Tweede Kamer

Vijf minuten, dat is een makkelijke manier om de wereld te redden. Zoiets als Amerikanen die frietjes Freedom Fries gaan noemen, en politieke bumperstickers.
sja, dat is tenminste te bevatten, voor de rest sta je relatief machteloos als eenling
pi_45881397
quote:
Controverse rond nieuwe ‘Turkse’ eliteschool

Rotterdamse scholen verzetten zich tegen nieuwe ‘wereldschool’
De minister van Onderwijs gaf deze week subsidie aan een school die volgens haar de integratie bevordert. Maar de leerlingen zijn er bijna allemaal van Turkse afkomst. „Zo’n school moet je niet willen.” (?)

„We schrijven vandaag geschiedenis”, zei minister Maria van der Hoeven (Onderwijs, CDA) afgelopen donderdag. Ze was te gast bij de feestelijke ‘heropening’ van het Cosmicus College, een gloednieuwe school voor havo en vwo in Rotterdam die sinds dit cursusjaar van start is gegaan. „Ik denk dat deze school een groot succes wordt”, zei Van der Hoeven.

Ze geeft de school 300.000 euro subsidie, zo vertelde ze, omdat ze het lesprogramma indrukwekkend vindt, de participatie van de ouders bij de lessen vernieuwend, en omdat het onderwijs op het Cosmicus gericht is op integratie. „Het geld komt deze maand in orde, dat beloof ik u”, hield ze de aanwezigen voor.

Is de school echt zo’n ideaal voorbeeld van integratie? Nu nog niet, zeggen critici. Want op de school zitten vrijwel alleen leerlingen van Turkse afkomst. Turkse Nederlanders, strak in het pak, waren donderdag dan ook veruit in de meerderheid bij de opening.

Bij andere scholen in Rotterdam is verzet ontstaan tegen de nieuwe school. Willem Vonk, rector van het Citycollege Fransiscus in Rotterdam, vindt het „volstrekt belachelijk” dat het Cosmicus subsidie krijgt. „Er zitten bijna alleen Turken op deze school. Dat bevordert niet de integratie, maar de segregatie.” „Deze school is helemaal georiënteerd op de Turkse cultuur”, zegt Jan Kweekel, rector van het Melanchthon college.

Een ander probleem van het Cosmicus College, zegt Vonk, is dat het succesvolle Turkse leerlingen wegtrekt van andere scholen in de binnenstad. Leerlingen worden pas tot Cosmicus toegelaten als ze een Cito-score hebben van 539 of hoger. „Dat is juist een groep die wij dolgraag op de scholen in de binnenstad houden”, zegt Vonk. „De minder ambitieuze leerlingen blijven over. Er ontstaat bikkelharde concurrentie” Verdeel de leerlingen liever over bestaande scholen, zegt Jan Kweekel.

Het Cosmicus College is er snel gekomen. De school werd opgericht door de Stichting Cosmicus, een vereniging voor studenten, alumni en academici van Turkse afkomst. Deze stichting heeft overal in het land huiswerkbegeleidingscursussen opgezet. Voor de bestuursvoorzitter van de stichting, Gürkan Celik, was het al twee jaar een droom om ook een school op te richten, zo zei hij donderdag op de heropening. Maar het lukte niet, zegt directeur van het Cosmicus College, Mehmet Cerit, omdat er te weinig leerlingen waren om de oprichtingsnorm die voor een zelfstandige school geldt, te halen.

Overal ging het tweetal praten. Bij de gemeente Rotterdam, bij multicultureel instituut Forum en bij de minister van Onderwijs, het netwerk is indrukwekkend. Ze kwamen ook langs bij Rotterdamse, Haagse en Utrechtse scholen, of ze konden samenwerken. Kweekel en Vonk wilden niet meewerken, omdat Cosmicus te veel op de Turkse cultuur gericht is, zeggen de rectoren.

Tot Cerit en Celik vorig jaar Rald Visser ontmoetten, bestuursvoorzitter van de Rotterdamse scholenbesturenkoepel LMC, en tevens de baas van rector Willem Vonk. Visser accepteerde het Cosmicus College als één van zijn vestigingen. In dat geval had de nieuwe school geen minimum aantal leerlingen nodig; LMC heeft 10.000 leerlingen. In augustus opende het Cosmicus College haar deuren. Nu zijn er vier brugklassen van havo/vwo niveau en 88 leerlingen. Ze zitten nu nog in gehuurde kantoorruimte in het stadsdeelkantoor Delfshaven, straks krijgen ze mogelijk een eigen pand in de stad. „Ik ben betrokken geweest bij de oprichting van heel veel scholen”, zegt Rasit Bal, voormalig directeur van de Islamitische Scholen Besturen Organisatie (ISBO). „Maar dit had ik niet voor mogelijk gehouden. Blijkbaar moet er alleen maar een ‘wil’ zijn. De wet vormt dan geen belemmering.”

Voor Rald Visser is de samenwerking met Cosmicus een geschenk uit de hemel. „LMC heeft de afgelopen jaren drieduizend leerlingen verloren, vooral van havo en vwo. Ze vertrokken naar scholen aan de randen van de stad. Cosmicus is een initiatief dat de leegloop in de binnenstad kan helpen stoppen.”

Maar rector Willem Vonk noemt de weg die Cosmicus bewandelde om te kunnen worden opgericht een „sluiproute”. Jan Kweekel, rector van het Melanchthon college in Rotterdam, vindt dat er „op illegale manier een gesegregeerde school in Rotterdam is gekomen”. Kweeke: „Cosmicus werd als zelfstandige school door de minister afgewezen. Nu kan het onder het LMC ineens wél en krijgt de school subsidie toe. Dat vind ik zeer verbazingwekkend.”

Ze zijn gewoon bang voor concurrentie, zegt Rald Visser op de klachten van de andere schoolbestuurders. Het Cosmicus College, ís namelijk geen islamitische school, zo bezweert Visser. „Ja, de directeur is islamitisch, so what.” En dat er geen alcohol bij de heropening werd geschonken, is omdat het een schóól is. Niet uit religieuze overtuiging. Het Cosmicus is een gewone Nederlandse school, met gemengd gymmen en een kerstboom”, zegt Visser. „Ze hebben Turkse, maar ook Nederlandse leerkrachten. Volgens mijn statuten mag ik niet eens een islamitische school besturen. Alleen algemeen bijzondere en christelijke.”

Maar de kritiek houdt aan. Een aantal leden van de stichting Cosmicus is gelieerd aan de Turkse islamitische groepering Nurcu, zo zegt Rasit Bal, voormalig directeur van de Islamitische Scholen Besturen Organisatie (ISBO). Nurcu werd onder Atatürk, de stichter van huidig Turkije, verboden. De beweging richt overal ter wereld scholen en internaten op voor Turkse kinderen.

Maar het Cosmicus College vertelt niets over Nurcu in haar informatiemateriaal. De school profileert zich als een school voor wereldburgers, een school die de de ontmoeting en dialoog tussen etniciteiten en culturen wil bevorderen, los van welke religieuze stroming dan ook. Een school met heel veel persoonlijke aandacht voor de leerling en huiswerkbegeleiding. Ouders en leerlingen betoonden zich hierover zeer enthousiast op de heropening.

Mehmet Cerit noemt Nurcu niet in de informatie over zijn school, omdat religie privé is, zegt hij. „Religie hoort niet thuis op school. Bovendien is het bestuur van de stichting Cosmicus en die van de school, strikt gescheiden.” Rald Visser, voorzitter van schoolbesturenkoepel LMC waaronder het Cosmicus College valt, zegt dat de school streng gecontroleerd wordt door het LMC. „Wíj zijn de veiligheidsklep dat alles zuiver is.”

Maar Wim Littooij, bestuursvoorzitter van scholenkoepel CVO in Rotterdam, is er niet gerust op. Hij vraagt zich af of de minister zich wel voldoende heeft verdiept in Cosmicus. „Veel van de mensen die deze school hebben opgericht, vinden dat het onderwijs en de opvoeding van kinderen in het teken moet staan van de Turkse cultuur. Ik vind dat je zo’n school niet moet willen.”

Rasit Bal voorheen van de Islamitische Scholen Besturen Organisatie, vindt dat het Cosmicus College er open voor moet uitkomen wat zijn wortels zijn. „Als leden van de stichting Cosmicus onder moslims zijn, zijn ze hartstikke islamitisch”, zegt Bal.

De school wordt er de komende jaren op afgerekend of ze meerdere etniciteiten aan zich weet te binden dan de Turkse alleen, zo laat Maria van der Hoeven via haar woordvoerder weten. „We hebben nu al een paar Surinamers, Hindoestanen en leerlingen van Nederlandse afkomst”, zegt Mehmet Cerit. Toch vindt hij het logisch dat het merendeel van de leerlingen nú nog van Turkse afkomst is. „We zijn meer bekend in de Turkse samenleving, dus hebben daar ook als eerste onze leerlingen gerekruteerd.” „Straks is deze school zo bekend, dat zelfs kinderen uit Kralingen (de betere buurt van Rotterdam, red.) erop afkomen”, zegt Rald Visser.

Zeki Arslan, onderwijsdeskundige bij het multicultureel instituut Forum, is niet overtuigd. Hij adviseerde het Cosmicus College tijdens de oprichtingsfase. „Ik heb toen gezegd dat ze vanaf het begin moesten proberen meer etniciteiten aan te trekken. Omdat het heel lastig is om, als je eenmaal als Turkse school bekend staat, ouders van andere culturen over de streep te trekken. Als dat niet lukt, is dit geen goed initiatief. We zijn in Nederland niet geïnteresseerd in een nieuw soort segregatie in het onderwijs, namelijk via etnische lijnen. ”
Wat een gedoe. Waarom hoor je niemand als er een school word opgericht waar enkel arische kinderen komen

[ Bericht 0% gewijzigd door KirmiziBeyaz op 01-02-2007 14:06:55 ]
pi_45881774
Een wereldschool met vrijwel alleen Turkse leerlingen. Kleine wereld is dat .
pi_45881896
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 14:08 schreef MrX1982 het volgende:
pi_45881951
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 14:12 schreef zakjapannertje het volgende:
[afbeelding]
Ik wist dat het Ottomaanse Rijk nog bestond.
pi_45882502
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 14:08 schreef MrX1982 het volgende:
Ach die scholen zijn verspreid over de hele wereld.

Voor een lijst van scholen wereldwijd:

http://www.turkokullari.net/index.php?option=com_zoom&Itemid=29&catid=1

Sudan, Tadjikistan, Amerika, Ethiopie, Thailand, Oekraine, Tjaad, Indonesie, Roemenie, Japan, Azerbaycan, Rusland, Nigeria, Pakistan, GB, Belgie, Nederland, Bosnie, Mongolie, enz... Pff, je begrijpt het wel.

"De wereld praat Turks"

En ze praten verder

pi_45882554
Leon de Winter vat het even snel samen: "Klimaatdiscussie? Verhulde linkse maatschappijkritiek".
pi_45882700
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 14:30 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Ach die scholen zijn verspreid over de hele wereld.

Voor een lijst van scholen wereldwijd:

http://www.turkokullari.net/index.php?option=com_zoom&Itemid=29&catid=1

Sudan, Tadjikistan, Amerika, Ethiopie, Thailand, Oekraine, Tjaad, Indonesie, Roemenie, Japan, Azerbaycan, Rusland, Nigeria, Pakistan, GB, Belgie, Nederland, Bosnie, Mongolie, enz... Pff, je begrijpt het wel.

"De wereld praat Turks"

En ze praten verder

Maar wat heeft dat met die school in Rotterdam te maken?
quote:
Is de school echt zo’n ideaal voorbeeld van integratie? Nu nog niet, zeggen critici. Want op de school zitten vrijwel alleen leerlingen van Turkse afkomst. Turkse Nederlanders, strak in het pak, waren donderdag dan ook veruit in de meerderheid bij de opening.
pi_45882734
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 14:31 schreef Monidique het volgende:
Leon de Winter vat het even snel samen: "Klimaatdiscussie? Verhulde linkse maatschappijkritiek".
Want immers: "Onder de oppervlakte van het milieudenken woekeren oude romantische en anti-industriële sentimenten, en afkeer van vooruitgang."

Afkeer van vooruitgang. Jawel.
pi_45882815
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 14:36 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

[..]
Het is gewoon een openbare school. Voor de arische ouders en kinderen is het alleen nog even aftasten, als ze zich niet al te bedreigd voelen door de religieuze vrijheid die er heerst.
pi_45882856
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 14:37 schreef Monidique het volgende:

[..]

Want immers: "Onder de oppervlakte van het milieudenken woekeren oude romantische en anti-industriële sentimenten, en afkeer van vooruitgang."

Dat het niet het enige is betekent niet dat het niet waar is. Niet allen die het met je eens zijn, zijn dat om de redenen die jij van waarde vindt . Of dragen dezelfde argumenten aan.
pi_45882913
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 14:41 schreef sigme het volgende:

[..]

Dat het niet het enige is betekent niet dat het niet waar is. Niet allen die het met je eens zijn, zijn dat om de redenen die jij van waarde vindt . Of dragen dezelfde argumenten aan.
Que?
pi_45882949
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 14:40 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Het is gewoon een openbare school. Voor de arische ouders en kinderen is het alleen nog even aftasten, als ze zich niet al te bedreigd voelen door de religieuze vrijheid die er heerst.
In welke tijd leef je precies met je arische ouders en arische kinderen?

Voor de rest moeten die Turken vooral zelf weten als ze zichzelf willen segregeren jammer dat daar subsidie aan te pas voor moet komen.
pi_45883002
Muisjes, staartjes.
quote:
AMSTERDAM - De Amsterdamse wethouder Ahmed Aboutaleb is de afgelopen dagen bedreigd nadat een ‘tolk’ van de Assoena-moskee omstreden uitspraken had gedaan over het mogen doden van mensen die grappen maken over moslims en de islam. Aboutaleb zei donderdag in een raadscommissie dat de kwestie ‘de afgelopen dagen bedreigingen had opgeleverd’.

De wethouder kreeg van opppositiepartijen VVD en CDA vragen waarom hij zich had bemoeid met de kwestie. ‘Ik heb een reputatie hoog te houden dat ik, soms met gevaar voor eigen leven, bij problemen probeer te interveniëren’, aldus de wethouder.

Vorige week onstond commotie over uitspraken van een ‘tolk’ van de moskee in stadsdeel Westerpark in universiteitsblad Folia. Het blad stapte naar de Assoena-moskee om een reactie uit de moslimgemeenschap te halen naar aanleiding van een onderdeel van een show die cabaretiers Ewout Jansen en Etiënne Kemerink opvoeren. Volgens Aboutaleb en het moskeebestuur waren de uitlatingen die van een ‘bezoeker’. Het bestuur van de moskee nam direct afstand van de uitspraken. Later bleek dat de man oud-bestuurlid is geweest van de moskee.

Met name dit laatste riep bij de gemeenteraadsleden vragen op. Aboutaleb bleef bij zijn eerder standpunt dat de uitlatingen voor ‘eigen rekening’ van de man zijn en dat hij geen officiële functie meer in de moskee vervult. ‘De mening van het huidige bestuur is wat voor mij geldt’ zei de wethouder.

Justitie heeft aangekondigd een verkennend vooronderzoek te doen naar uitspaken van de man. ‘Het is de zaak van het Openbaar Ministerie om te onderzoeken of de uitspraken door de beugel kunnen. Dáár hoort het ook thuis’ aldus Aboutaleb.

Jansen en Kemerink maakte woensdag bekend dat zij de steun zoek van andere cabaretiers in Nederland om aangifte te doen tegen de moskee. Volgens het duo zijn de bedreigende uitlatingen van de ‘tolk’ niet specifiek aan hen gericht, maar in het algemeen aan cabaretiers die grappen over de islam en moslims maken
volkskrant
quote:
AMSTERDAM - Cabaretiers Ewout Jansen en Etiënne Kemerink zoeken de steun van andere cabaretiers in Nederland om aangifte te doen tegen de Assoena-moskee in Amsterdam. Ze doen dit nadat universiteitsblad Folia het volledige interview met de omstreden tolk van de moskee op internet had geplaatst. Daarin zegt de man en oud-bestuurslid van de moskee dat cabaretiers ‘doodgemaakt’ mogen worden naar aanleiding van hun grappen over moslims en de islam.

Uit het volledige interview blijkt volgens Jansen en Kemerink dat het een bedreiging betreft die is gericht aan alle cabaretiers in Nederland. ‘De moskee stelt zich op het standpunt dat cabaretiers die grapjes blijven maken over de islam, uiteindelijk geslagen of gedood moeten worden’, aldus Jansen woensdag.

De rel draait volgens Jansen niet specifiek om zijn grappen, de tolk of hemzelf. Tijdens het interview werd ook niet gezegd dat Jansen doodgemaakt moest worden. Het cabaretduo doet alleen aangifte als voldoende collega's zich bij hen aansluiten. Veel scholen hebben voorstellingen van Jansen en Kemerink geannuleerd na het interview met de moskee. De cabaretiers zeggen last te hebben gehad van de rel, maar niet bang te zijn of extra bedreigd te zijn.

Folia stapte naar de Assoena-moskee in stadsdeel Westerpark om een reactie uit de moslimgemeenschap te halen naar aanleiding van een onderdeel van een show die Jansen en Kemerink opvoeren in cabaretzaaltjes in het hele land. De moskee schoof de ‘tolk’ naar voren als woordvoerder.

Uit het volledige interview blijkt volgens Jansen dat de gewraakte uitlating geen zijdelingse verspreking betrof, maar dat er een half uur is gesproken over wat de islam over cabaret zegt. Ook andere bekende cabaretiers werden met naam en toenaam genoemd.

Jansen neemt de woordvoerder, Elekbir Kabli, niet zoveel kwalijk. ‘Hij probeerde zo goed mogelijk antwoord te geven op de vraag wat de islam zegt over cabaret.’ De moskee en de verschillende koepels verwijzen deze vraag volgens hem liever door naar een moefti, een islamitisch geestelijk rechtsgeleerde. Wethouder Ahmed Aboutaleb probeert dit te verhinderen, stelt Jansen. Aboutaleb ontkent dit. ‘Ik heb er geen aandeel in.’

Volgens Aboutaleb waren de uitlatingen van Kabli die van een ‘bezoeker', omdat hij geen officiële functie meer bekleedt binnen de moskee. Het huidige moskeebestuur heeft afstand genomen van de uitspraken. Justitie is wel een verkennend vooronderzoek begonnen naar de uitlatingen van de man.
volkskrant
pi_45883083
quote:

[..]

pi_45883086
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 14:43 schreef Monidique het volgende:

[..]

Que?
Dat de analyse dat er romantische en anti-indistriele sentimenten bij horen (overigens ook christelijk apocalytische, en ascetische) wel degelijk klopt voor grote delen van de groepen die aandringen op maatregelen.
pi_45883111
quote:

[..]

We staan nog steeds met één been in het stenen tijdperk, hebben nauwelijks een idee van hoe de wereld in elkaar steekt.

Nee, Leon, jij hebt geen idee van hoe de wereld in elkaar steekt.
pi_45883194
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 14:40 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Overigens heb ik ook op een openbare school gezeten met bijna alleen maar leerlingen van Turkse afkomst. Waarmee in het lesprogramma ook rekening werd gehouden, één dag per week kregen de Turkse kindertjes les in het Turks, over Turkije.

Zou tegenwoordig vast niet meer kunnen, maar (even rekenen) 24 jaar geleden was dat geen probleem. Prima les gehad, leuke leraren, niks speciaal over het lesprogramma of het docentencorps te melden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')