abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 30 januari 2007 @ 16:57:34 #1
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_45828298
http://www.telegraaf.nl/b(...)uskusrat.html?p=10,1
De PvdD wil dat de jacht op de muskusrat afschaffen, en daarmee de dijken in NL bewust in gevaar brengen.
Schande, men kiest voor de zieeeluuuugu muskus rat en neemt daarmee enorme economische schade en mensenlevens in koop.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_45828331
hahahahah wat lief bashen weer
  dinsdag 30 januari 2007 @ 16:58:40 #3
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_45828334
Ben ik benieuwd wat voor plan ze inbrengen om onze dijken overeind te houden
  dinsdag 30 januari 2007 @ 17:02:10 #4
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_45828438
vangen en verkopen aan restaurants
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_45828473
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 17:02 schreef zoalshetis het volgende:
vangen en verkopen aan restaurants
Ik Belgie is het een delicatesse zelfs.
PvdD
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
  dinsdag 30 januari 2007 @ 17:04:59 #6
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_45828529
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 16:58 schreef Hexagon het volgende:
Misschien willen ze een flinke kolonie bevers uitzetten.
  dinsdag 30 januari 2007 @ 17:05:22 #7
45206 Pietverdriet
pi_45828544
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 16:58 schreef Hexagon het volgende:
Kippengaas, dan kunnen ze niet graven.
pi_45828546
Uh...
quote:
De bestrijding van muskusratten moet anders (...) gevraagd of zij onderzoek willen laten doen naar „nut, noodzaak en alternatieven voor de huidige bestrijding van muskusratten” (...) „Dat geld kun je beter gebruiken om bijvoorbeeld gaas aan te brengen of rattenvangers te laten controleren of er gaten in de dijken zitten” (...) Wat betreft Thieme zou ook de vos een rol kunnen spelen in het reguleren van de populatie muskusratten (...) Thieme wijst erop dat het wetenschappelijk instituut Alterra al in 2005 stelde dat nader onderzoek wenselijk was.
Nou ja, niets mis mee.
  dinsdag 30 januari 2007 @ 17:06:47 #9
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_45828604
ik ben benieuwd of de muskusrat op de lijst beschermde dieren komt als er nog maar tienduizend oid over zijn...

hoe zat het ook alweer met dat korenwolfje?
  dinsdag 30 januari 2007 @ 17:07:51 #10
45206 Pietverdriet
pi_45828657
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 17:05 schreef Monidique het volgende:
Uh...
[..]

Nou ja, niets mis mee.
Een vos, die muskusratten vangt?
Suuuure
een beest dat zelden zwemt gebruiken om een beest te bestrijden dat in het water leeft, lang onder water kan blijven en toegang tot burchten onderwater heeft.
Ze heten Partij van de Dieren, niet Verstand van de Dieren
pi_45828690
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 17:07 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Een vos, die muskusratten vangt?
Suuuure
Sja, misschien is het dom, maar ze willen één ding: onderzoek naar alternatieven. En dat is goed. Dit topic geeft een verkeerd beeld van wat in het artikel in De Telegraaf staat.
  dinsdag 30 januari 2007 @ 17:09:55 #12
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_45828724
het schijnt trouwens dat de verdrinkingsdood een fijne dood is. ik denk dat een vos pijnlijker is.
  dinsdag 30 januari 2007 @ 17:10:02 #13
45206 Pietverdriet
pi_45828731
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 17:06 schreef zoalshetis het volgende:
ik ben benieuwd of de muskusrat op de lijst beschermde dieren komt als er nog maar tienduizend oid over zijn...

De korenwolf die in europa geheel niet zeldzaam is, maar in NL alleen de meest noordelijke grens van zijn leefgebied heeft.
  dinsdag 30 januari 2007 @ 17:10:57 #14
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_45828757
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 17:10 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

De korenwolf die in europa geheel niet zeldzaam is, maar in NL alleen de meest noordelijke grens van zijn leefgebied heeft.
ja psies. hoe komt zo'n korenverslindend beest überhaupt op de lijst beschermde dieren?
  dinsdag 30 januari 2007 @ 17:14:01 #15
45206 Pietverdriet
pi_45828862
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 17:10 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

ja psies. hoe komt zo'n korenverslindend beest überhaupt op de lijst beschermde dieren?
Het heeft een lobby.
pi_45828880
PvdD
  dinsdag 30 januari 2007 @ 17:15:29 #17
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_45828912
kan je van een muskusrat niet ook prima wintersokken maken?
  dinsdag 30 januari 2007 @ 17:26:33 #18
45206 Pietverdriet
pi_45829246
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 17:15 schreef zoalshetis het volgende:
kan je van een muskusrat niet ook prima wintersokken maken?
Das heel ecologisch bont, waarmee je ook de wildstand niet schaad, want het beest hoort hier niet.
  dinsdag 30 januari 2007 @ 17:37:09 #19
71624 pomtiedom
Shadow Soldier
pi_45829531
De PvdD is IDIOOT!!

De muskusrat is een plaag, en geen bedreigd diersoort. Hij komt vanuit het zuiden des lands (waar ik heel toevallig woon) binnen en er word op gejaagd wegens het gevaar wat hij vormt voor de inheemse dieren en het landschap en niet voor het eten of de huid van het ongedierte.

Het handeld zich hier over een RAT ter grote van een kat die de revierbeddingen vernield door er holen in te maken en zelfs dijken kan mollen met zijn klauwen.
Dit bewijst eigenlijk alleen maar het niveau van de mensen in PvdD.
I mean no harm
pi_45829624
Ach, ze hebben wel meer ondoordachte plannen. Veel dingen klinken leuk, maar je moet er natuurlijk wel een goede oplossing voor hebben.

Zo willen ze de bioindustrie afschaffen. Marianne Thieme heeft in een radiointerview gezegd dat het gevolg daarvan is dat het vlees 3 x zo duur wordt. Ze hebben alleen nog geen oplossing voor het probleem dat je dan krijgt met de koopkracht van met name de lagere inkomens. De nummer 5 van hun partij heeft tegen mij gezegd dat mensen dan maar een DVD'tje minder moeten kopen.

Verder verschuilde hij zich uiteraard weer achter het feit dat ze nog maar net zijn opgericht en dus nog geen concrete plannen en met name oplossingen hebben. Waarop een van de andere discussiepartners wist te vertellen dat de PvdD al 4 jaar bestaat en dat dat ruimschoots tijd is om een idee te ontwikkelen.
Spoilers!
  dinsdag 30 januari 2007 @ 17:44:57 #21
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_45829735
minder vlees eten is helemaal zo slecht nog niet. maar dat geneuzel over die vieze rat. gaan ze straks ook nog de duiven op de dam verdedigen? trams niet meer laten rijden omdat er dan misschien een duif op de rails staat?
pi_45829857
Ik denk imho dat ze een stuk meer zieltjes winnen als ze dat soort plannen meer zouden kunnen onderbouwen.

Laat ze een motie uitbrengen om te onderzoeken óf er methodes bedacht kunnen worden waarmee de dijken beschermd blijven én de muskusrat niet gedood hoeft te worden.

Voor mij is het een zelfde reden altijd geweest niet voor groenlinks e.d. te stemmen.

De achterliggende gedachte kan ik mij wel in vinden maar ik zou het fijn vinden als er een groene partij zou bestaan die ook een stukje realiteit met zich meedraagt, bijvoorbeeld;

Hoe kunnen we milieuvriendelijker energie opwekken en een goede economie draaiende houden.
Ik denk als je zoiets kan verzinnen / onderbouwen er een stuk meer te porren zullen zijn om ook "groen" te stemmen.
Profiel opgeheven.
  dinsdag 30 januari 2007 @ 17:51:48 #23
71624 pomtiedom
Shadow Soldier
pi_45829918
Even voor de goede orde:

Ik pakte dit plaatje omdat je hierop goed het formaat kunt zien van deze niet-inheemse plaag.
I mean no harm
  dinsdag 30 januari 2007 @ 17:52:59 #24
71624 pomtiedom
Shadow Soldier
pi_45829942
Verdere info:
quote:
Schade door muskusratten
Het meest gevreesd is hij als graver en wroeter. Het zijn de oevers en dijken die het moeten ontgelden. Hier graaft hij zijn hol en legt hij zijn gangenstelsel aan. Vooral bij kleinere dijken kan dit een forse aanslag zijn op de stevigheid van een waterkering. Het dier graaft zijn gangen voor een deel vlak onder de grond. De ingang zit meestal net onder het oppervlak. Zo ontstaan er allerlei onzichtbare valkuilen voor vee en landbouwmachines.
Krabbescheer, wwarvan de wortels zijn aangevreten door de muskusrat. Het zuurstofgehalte van deze sloot zal drastisch veranderen!Het gewroet kan zelfs leiden tot verzakkingen van wegen en spoorwegen. Daarnaast is de muskusrat berucht om zijn knaaglust. Hij is verzot op waterplanten, vooral op de onderste stengeldelen en de wortels. Hele rietkragen vreet het dier weg. Gevolg is dat de oeverkanten afkalven en inzakken, met alle dure reparaties van dien. Door het eten van de wortels van waterplanten zoals krabbescheer, verstoort het ook het zuurstofgehalte van het water. Door het ondergraven van dijkjes tussen natuurgebied en cultuurgronden lopen waterrijke natuurgebieden leeg, krijgen paddepoelen geen kans (Loetbos), of stroomt het water van een hoge polder in een lagere polder en verstoort het daarmee de waterhuishouding in die betreffende gebieden. Naast waterplanten eet de muskusrat ook landbouwgewassen. Voor vele boeren vormen deze eetpartijen dan ook een flinke schadepost. Komt het dier terecht in fuiken en netten van beroepsvissers (broekvissers) dan knaagt hij die ook kapot.
Nederland is een waar paradijs voor de muskusrat. Veel water en veel voedsel. Met name de natuurgebieden hebben hiervan te lijden. Een oever vol riet en waterplanten is een drive-in restaurant voor de muskusrat. Weilanden zonder oevergewas zijn minder aantrekkelijk. Het opsporen van de muskusrat is in een weiland zonder oevergewas een heel stuk makkelijker en wanneer de sloten niet al te diep worden uitgebaggerd, zijn de ingangen makkelijk op te sporen. Oevers vol riet, braambossen en andere flora maken het er voor de bestrijders niet makkelijker op.
Bron: De Muskusrat
I mean no harm
pi_45829949
quote:

Ze worden voorlopig nog gewoon als exoot en ongedierte gezien en mogen dus bestreden worden.

Niet dat dit erg veel nut lijkt te hebben maar toch .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  dinsdag 30 januari 2007 @ 17:55:00 #26
71624 pomtiedom
Shadow Soldier
pi_45830001
quote:

10.000 haha. Zelfs met de jacht (door de EU goedgekeurd overigens!!!) neemt hun aantal nog toe.
I mean no harm
pi_45830013
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 17:40 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ach, ze hebben wel meer ondoordachte plannen. Veel dingen klinken leuk, maar je moet er natuurlijk wel een goede oplossing voor hebben.

Zo willen ze de bioindustrie afschaffen. Marianne Thieme heeft in een radiointerview gezegd dat het gevolg daarvan is dat het vlees 3 x zo duur wordt. Ze hebben alleen nog geen oplossing voor het probleem dat je dan krijgt met de koopkracht van met name de lagere inkomens. De nummer 5 van hun partij heeft tegen mij gezegd dat mensen dan maar een DVD'tje minder moeten kopen.
Je hoeft echt niet iedere dag vlees te eten. Daar zijn we als mensen, hoe lekker het ook is, evolutionair ook niet op ingesteld.
pi_45830042
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 17:44 schreef zoalshetis het volgende:
minder vlees eten is helemaal zo slecht nog niet. maar dat geneuzel over die vieze rat. gaan ze straks ook nog de duiven op de dam verdedigen? trams niet meer laten rijden omdat er dan misschien een duif op de rails staat?
Ze bemoeien zich volgens mij al een tijdje tegen de duivenbestrijding aan .
pi_45830069
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 17:51 schreef pomtiedom het volgende:
Even voor de goede orde:

[afbeelding]

Ik pakte dit plaatje omdat je hierop goed het formaat kunt zien van deze niet-inheemse plaag.
Dat het ongedierte is en bestreden moet worden ben ik helemaal met je eens maar wanneer wordt iets inheems?
Zijn konijnen inheems? Zijn hier immers door de Romeinen heengebracht.
  dinsdag 30 januari 2007 @ 17:59:41 #30
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_45830124
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 17:56 schreef du_ke het volgende:

[..]

Ze bemoeien zich volgens mij al een tijdje tegen de duivenbestrijding aan .
écht?
  dinsdag 30 januari 2007 @ 18:04:32 #31
42306 Vassili_Z
Low Man's Lyric
pi_45830258
Onjuiste vergelijking.
Piet Verdriet is een stomme basher.
Era Vulgaris
  dinsdag 30 januari 2007 @ 18:05:31 #32
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_45830281
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 18:04 schreef Vassili_Z het volgende:
Onjuiste vergelijking.
Piet Verdriet is een stomme basher.

hij heeft een heel goed punt
  dinsdag 30 januari 2007 @ 18:07:22 #33
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_45830332
En er zijn ook andere mogelijkheden dan meteen die beesten te doden.
Denk aan compenserende en/of mitigerende maatregelen. Een nieuw leefgebied in een natuurgebied aan het water.
Maar we kennen het huidige kabinet. Altijd kiezen voor de goedkoopste, snelste, makkelijkste oplossing.

De VVD brengt trouwens veel meer mensenlevens in gevaar, met die mensvriendelijke acties van Verdonk en al die "vredes"missies die gesteund worden. Homo's terugsturen naar Iran, vluchtelingen terugsturen, etc.
pi_45830335
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 17:59 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

écht?
Lijkt me wel . In elk geval is er op veel plaatsen verzet tegen het vangen en vergassen van die vliegende ratten.
  dinsdag 30 januari 2007 @ 18:10:02 #35
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_45830423
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 18:07 schreef Ixnay het volgende:
En er zijn ook andere mogelijkheden dan meteen die beesten te doden.
Denk aan compenserende en/of mitigerende maatregelen. Een nieuw leefgebied in een natuurgebied aan het water.
Maar we kennen het huidige kabinet. Altijd kiezen voor de goedkoopste, snelste, makkelijkste oplossing.

De VVD brengt trouwens veel meer mensenlevens in gevaar, met die mensvriendleijke acties van Verdonk en al die "vredes"missies die gesteund worden. Homo's terugsturen naar Iran, vluchtelingen terugsturen, etc.
gaat dit topic over verdonk die de meeste asielaanvragen heeft goedgekeurd sinds paars? nee daar gaat het niet over.

dit gaat over een beestje dat hardnekkig is, veel vernield en lekker om te eten. welk leefgebied dacht je trouwens aan?
pi_45830551
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 18:10 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

gaat dit topic over verdonk die de meeste asielaanvragen heeft goedgekeurd sinds paars? nee daar gaat het niet over.

dit gaat over een beestje dat hardnekkig is, veel vernield en lekker om te eten. welk leefgebied dacht je trouwens aan?
De Amsterdamse grachtengordel misschien? Hij komt vast niet door kademuren heen met z'n tanden.
  † In Memoriam † dinsdag 30 januari 2007 @ 18:20:28 #37
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_45830712
quote:
Lekker om te eten?

McMuskusrat dan maar? Hoeft de bioindustrie minder te produceren en de plaag lost vanzelf op
Carpe Libertatem
  dinsdag 30 januari 2007 @ 18:21:47 #38
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_45830747
quote:

[..]

Het gaat over een TS die het erg vindt dat mensenlevens in gevaar worden gebracht door het bestaan van die rat.
Zeg dan ook iets over de echte ratten (regeringspartijen) die hetzelfde doen maar dan op veel grotere schaal.

Aan welk leefgebied ik dacht?? Er is een overvloed aan keuze hiervoor. Waarschijnlijk denk je nu dat we ergens in Nederland een nieuwe plek moeten gaan zoeken.
Er zijn 46 Europese landen die het verdrag van Bern ondertekend hebben.
Dit is daarom dus zeker geen nationaal probleem, en de raad van Europa heeft genoeg fauna deskundigen die een nieuwe geschikte lokatie zoeken.
pi_45830780
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 16:57 schreef Pietverdriet het volgende:
De PvdD wil dat de jacht op de muskusrat afschaffen, en daarmee de dijken in NL bewust in gevaar brengen.
Schande, men kiest voor de zieeeluuuugu muskus rat en neemt daarmee enorme economische schade en mensenlevens in koop.
Ja de mens wil lekker pelsdiertjes fokken en haalt daarom de muskusrat uit Noord-Amerika.
Dan blijkt de mens de boel te verkloten en de dieren komen in de natuur terecht.
En jij geeft de muskusrat nu de schuld voor de economische schade?
Audaces fortuna juvat
  dinsdag 30 januari 2007 @ 18:23:10 #40
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_45830790
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 18:20 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Lekker om te eten?

McMuskusrat dan maar? Hoeft de bioindustrie minder te produceren en de plaag lost vanzelf op
de 'pvdd-weken'.

muskusratburgers
mcduifkroket
...
  dinsdag 30 januari 2007 @ 18:23:37 #41
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_45830804
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 18:22 schreef Colnago het volgende:

[..]

Ja de mens wil lekker pelsdiertjes fokken en haalt daarom de muskusrat uit Noord-Amerika.
Dan blijkt de mens de boel te verkloten en de dieren komen in de natuur terecht.
En jij geeft de muskusrat nu de schuld voor de economische schade?
dude!

die pels is dus geld waard?
  dinsdag 30 januari 2007 @ 18:24:54 #42
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_45830847
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 18:21 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Het gaat over een TS die het erg vindt dat mensenlevens in gevaar worden gebracht door het bestaan van die rat.
Zeg dan ook iets over de echte ratten (regeringspartijen) die hetzelfde doen maar dan op veel grotere schaal.

Aan welk leefgebied ik dacht?? Er is een overvloed aan keuze hiervoor. Waarschijnlijk denk je nu dat we ergens in Nederland een nieuwe plek moeten gaan zoeken.
Er zijn 46 Europese landen die het verdrag van Bern ondertekend hebben.
Dit is daarom dus zeker geen nationaal probleem, en de raad van Europa heeft genoeg fauna deskundigen die een nieuwe geschikte lokatie zoeken.
wat is hun toegevoegde waarde eigenlijk? wat gebeurt er als we de ecologische schakel 'muskusrat' weghalen?
  dinsdag 30 januari 2007 @ 18:26:19 #43
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_45830893
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 18:24 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

wat is hun toegevoegde waarde eigenlijk? wat gebeurt er als we de ecologische schakel 'muskusrat' weghalen?
Wat gebeurt er als we jou uitschakelen?
  dinsdag 30 januari 2007 @ 18:27:11 #44
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_45830915
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 18:26 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Wat gebeurt er als we jou uitschakelen?
persoonlijk? ik denk dat wat vrienden en familileden zullen huilen.
  dinsdag 30 januari 2007 @ 18:28:02 #45
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_45830935
Idem voor de vrienden en familie van die muskusratten.
pi_45830974
quote:
Partij voor de Dieren laakt 'wrede jacht' op muskusrat

DEN HAAG - De bestrijding van muskusratten moet anders, vindt de Partij voor de Dieren (PvdD). Marianne Thieme heeft de ministers Cees Veerman (Landbouw) en Karla Peijs (Verkeer en Waterstaat) dinsdag gevraagd of zij onderzoek willen laten doen naar „nut, noodzaak en alternatieven voor de huidige bestrijding van muskusratten”.

De manier waarop de dieren nu worden bestreden noemt kamerlid Thieme „wreed en ondoordacht” aangezien de dieren vaak verdrinken in vallen. Volgens haar is het ook een kostbare aanpak: per jaar wordt 31 miljoen euro uitgegeven om 400.000 ratten te doden. Aan iedere dode muskusrat hangt daardoor een prijskaartje van 77 euro. „Dat geld kun je beter gebruiken om bijvoorbeeld gaas aan te brengen of rattenvangers te laten controleren of er gaten in de dijken zitten”, aldus Thieme.

Ze pleit ervoor te stoppen met het bejagen en vangen van de dieren. „Dit is dweilen met de kraan open. Afschieten zorgt er juist voor dat de ratten zich in groten getale blijven voortplanten, ze worden niet voor niets ook wel 'waterkonijnen' genoemd. Laat de natuur het regelen. Als er weinig dieren zijn, worden er per worp meer jongen geboren. Zijn er veel dan neemt het aantal af, bijvoorbeeld omdat er te weinig voedsel is.” Wat betreft Thieme zou ook de vos een rol kunnen spelen in het reguleren van de populatie muskusratten.

Thieme wijst erop dat het wetenschappelijk instituut Alterra al in 2005 stelde dat nader onderzoek wenselijk was. „Met die aanbeveling lijkt vooralsnog weinig te zijn gedaan en de muskusratbestrijding gaat voort op de oude, naar het zich laat aanzien ineffectieve, kostbare en dieronvriendelijke wijze.”
Laat ze maar lekker onderzoek doen.
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
  dinsdag 30 januari 2007 @ 18:30:02 #47
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_45830993
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 18:28 schreef Ixnay het volgende:
Idem voor de vrienden en familie van de muskusratten die overleven.
doe eens niet zo narrig en dommig. ik bedoelde mijn post serieus. wat is de ecologische functie van een muskusrat? eet ie graag muggenlarven?
  dinsdag 30 januari 2007 @ 18:30:05 #48
71624 pomtiedom
Shadow Soldier
pi_45830995
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 18:28 schreef Ixnay het volgende:
Idem voor de vrienden en familie van de muskusratten die overleven.
Muskusratten hebben echter geen band met naasten. Dus je vergelijking raakt kant nog wal.
I mean no harm
  dinsdag 30 januari 2007 @ 18:31:07 #49
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_45831032
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 18:30 schreef pomtiedom het volgende:

[..]

Muskusratten hebben echter geen band met naasten. Dus je vergelijking raakt kant nog wal.
mooi toepasselijk.

stil is...
  dinsdag 30 januari 2007 @ 18:32:19 #50
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_45831075
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 18:30 schreef pomtiedom het volgende:

[..]

Mensen die geen band hebben met naasten mag je ook niet uitschakelen.
  dinsdag 30 januari 2007 @ 18:33:52 #51
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_45831117
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 18:30 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

doe eens niet zo narrig en dommig. ik bedoelde mijn post serieus. wat is de ecologische functie van een muskusrat? eet ie graag muggenlarven?
Ik heb moeite om posts serieus te nemen die instemmen met het legaliseren van zuivere moord.
pi_45831125
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 18:23 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

dude!

die pels is dus geld waard?
Bont is niet zo populair meer tegenwoordig en een wilde rat zal een minder mooie vacht hebben maar het is wel de reden dat ze naar Europa zijn gehaald inderdaad.
  dinsdag 30 januari 2007 @ 18:34:13 #53
71624 pomtiedom
Shadow Soldier
pi_45831127
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 18:32 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Mensen die geen band hebben met naasten mag je ook niet uitschakelen.
Dat klopt, maar dat komt door zelfbewustzijn, nog zoiets wat muskusratten niet hebben.

Daarlangs is de enigste oprukking van Muskusratten omdat ze de rivieren van andere landen stroomopwaards hebben overbevolkt. Het kenmerk van een plaag dus.
I mean no harm
pi_45831170
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 18:29 schreef sizzler het volgende:

[..]

Laat ze maar lekker onderzoek doen.
Oh dus weer ambtenaren bezig houden en een paar ton uitgeven ?

Zo ken ik je niet Siz.
  dinsdag 30 januari 2007 @ 18:35:35 #55
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_45831177
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 18:33 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Ik heb moeite om posts serieus te nemen die instemmen met het legaliseren van zuivere moord.
en nu ik je heb verteld dat je me met die post heel serieus moet nemen en dat ik op een fatsoenlijk antwoord wacht?
pi_45831188
Ik heb ook liever 4 meter water voor mijn voordeur, zolang ik maar weet dat die lieve zachte muskusratjes het naar hun zin hebben!

Dijken zijn overrated man. Muskusratten en het milieu, dat is waar het om gaat!
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
  dinsdag 30 januari 2007 @ 18:37:06 #57
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_45831224
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 18:36 schreef StefanP het volgende:
Ik heb ook liever 4 meter water voor mijn voordeur, zolang ik maar weet dat die lieve zachte muskusratjes het naar hun zin hebben!

Dijken zijn overrated man. Muskusratten en het milieu, dat is waar het om gaat!
leuk he? die posts op de telegraafsite...
  dinsdag 30 januari 2007 @ 18:39:22 #58
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_45831297
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 18:34 schreef pomtiedom het volgende:

[..]

Dat klopt, maar dat komt door zelfbewustzijn, nog zoiets wat muskusratten niet hebben.

Daarlangs is de enigste oprukking van Muskusratten omdat ze de rivieren van andere landen stroomopwaards hebben overbevolkt. Het kenmerk van een plaag dus.
Er zijn ook mensen zonder zelfbewustzijn, komt vaak voor bij ernstig zwakbegaafden.
Ook die mag je niet zomaar uitschakelen.

Ik vraag me af of jij eigenlijk wel een "zelfbewustzijn" hebt als je zomaar onschuldige dieren uit wil schakelen, omdat we zelf te cheapass zijn geweest om een betere oeververdediging aan te leggen, met waterdicht geotextiel en gaas.
Maar dat kost te veel, we moeten in dit land namelijk zoveel mogelijk bezuinigen.
  dinsdag 30 januari 2007 @ 18:40:57 #59
71624 pomtiedom
Shadow Soldier
pi_45831354
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 18:39 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Er zijn ook mensen zonder zelfbewustzijn, zwakbegaafden. Ook die mag je niet zomaar uitshakelen.

Ik vraag me af of jij wel een "zelfbewustzijn" hebt als je zomaar onschuldige dieren uit wil schakelen, omdat we zelf te cheapass zijn om een betere oeververdediging aan te leggen, met waterdicht geotextiel en gaas.
Maar dat kost te veel, we moeten in dit land namelijk zoveel mogelijk bezuinigen.
Euhm, jij weet overduidelijk niet met wat voor tanden en klauwen die beesten zijn uitgerust. Maar die methode mogen ze best proberen.
Als je denkt dat die wel diervriendelijk zijn heb je het mis, overpopulatie in de bestaande gebieden en dus sterfte onder de Muskusrattenpopulatie.

Owja, een toevoeging. Ik heb zelfbewustzijn, maar waar jij naar refereerd is geweten, dat heb ik idd niet.
I mean no harm
  dinsdag 30 januari 2007 @ 18:44:31 #60
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_45831479
quote:

[..]

Er zijn ook mensen zonder zelfbewustzijn, komt vaak voor bij ernstig zwakbegaafden.
Ook die mag je niet zomaar uitschakelen.

Ik vraag me af of jij eigenlijk wel een "zelfbewustzijn" hebt als je zomaar onschuldige dieren uit wil schakelen, omdat we zelf te cheapass zijn geweest om een betere oeververdediging aan te leggen, met waterdicht geotextiel en gaas.
ik begrijp dus dat die muskusratten niet door gaas heenkunnen. en dat je dat dus wel goed vindt. waar moeten die beestjes dan heen, kunnen ze dan wel leven? en hoe hou je ze in een gesloten gebied in controle. en nogmaals, zucht, welk ecologisch nut hebben ze?
  dinsdag 30 januari 2007 @ 18:47:07 #61
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_45831567
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 18:35 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

en nu ik je heb verteld dat je me met die post heel serieus moet nemen en dat ik op een fatsoenlijk antwoord wacht?
Het antwoord is dat de ecologische waarde van de muskusrat totaal irrelevant is.
We moeten hem met rust laten, als er andere mogelijke oplossingen zijn. Of hij nou wel of geen ecologische waarde heeft.

Of hij daarwerkelijk een ecologische waarde heeft weet ik niet, heb ik niet voor gestudeerd. Ik weet wel een en ander of de flora- en fauna wetgeving. En ik kan je zeggen dat een dergelijke diersoort niet zomaar uitgeschakeld mag worden.
  dinsdag 30 januari 2007 @ 18:48:37 #62
71624 pomtiedom
Shadow Soldier
pi_45831629
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 18:47 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Het antwoord is dat de ecologische waarde van de muskusrat totaal irrelevant is.
We moeten hem met rust laten, als er andere mogelijke oplossingen zijn. Of hij nou wel of geen ecologische waarde heeft.

Of hij daarwerkelijk een ecologische waarde heeft weet ik niet, heb ik niet voor gestudeerd. Ik weet wel een en ander of de flora- en fauna wetgeving. En ik kan je zeggen dat een dergelijke diersoort niet zomaar uitgeschakeld mag worden.
Ook niet als je weet dat ze onnatuurlijk hier zijn gekomen en o.a. eenden opeten (Waardoor het natuurlijke ecosysteem dus in gevaar komt)?
I mean no harm
  dinsdag 30 januari 2007 @ 18:49:28 #63
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_45831658
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 18:47 schreef Ixnay het volgende:

[..]

even het vetgedrukte. jij hebt het over allemaal grote woorden en beschuldigd mensen van het gebrak aan empathie. en daarna zeg je dat door het tegenhouden van het graven van die diertjes in wallen je beter bent dan ik die zegt dat je die dieren snel moet doodmaken...

wie verneukt hier nu de natuur?
  dinsdag 30 januari 2007 @ 18:49:38 #64
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_45831662
Wij kregen "vroeger" een riks per staart.
Ook prima te eten trouwens.
Waterkonijn
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  dinsdag 30 januari 2007 @ 18:49:46 #65
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_45831666
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 18:44 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

ik begrijp dus dat die muskusratten niet door gaas heenkunnen. en dat je dat dus wel goed vindt. waar moeten die beestjes dan heen, kunnen ze dan wel leven? en hoe hou je ze in een gesloten gebied in controle. en nogmaals, zucht, welk ecologisch nut hebben ze?
Dat gaas wordt enkele meters beneden het maaiveld aangebracht.
Verder worden er meestal ondoorlatende lagen toegepast bij kustverdediging, vaste klei bijvoorbeeld, daar komt die muskusrat ook niet doorheen, dus er is totaal geen reden waarom de dijken zouden bezwijken door een paar ratjes.
  dinsdag 30 januari 2007 @ 18:50:56 #66
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_45831714
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 18:49 schreef Hyperdude het volgende:
Waterkonijn
mijn vader ging als kind ook naar belgië (vanuit maastricht) en kreeg idd betaald per rat die hij aan restaurants verkocht.
  dinsdag 30 januari 2007 @ 18:51:49 #67
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_45831747
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 18:49 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Verder worden er meestal ondoorlatende lagen toegepast bij kustverdediging, vaste klei bijvoorbeeld, daar komt die muskusrat ook niet doorheen, dus er is totaal geen reden waarom de dijken zouden bezwijken door een paar ratjes.
dus die populatie van 400.000 uitheemse, harde dijkknagers is een fabeltje?
  dinsdag 30 januari 2007 @ 18:53:49 #68
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_45831826
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 18:49 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Verder worden er meestal ondoorlatende lagen toegepast bij kustverdediging, vaste klei bijvoorbeeld, ...
Muskusratten zitten dan ook niet in zoutwater, maar in zoetwater(dijken). Ook die kunnen door breken. Muskusratten zijn wel degelijk een probleem en gaas lijkt mij ook niet echt een wekbare oplossing. Erg veel onderhoud, rotzooi in het water, en eenden en andere dieren die op de rand van water en land rondhangen worden er ook niet beter van.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  dinsdag 30 januari 2007 @ 18:54:44 #69
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_45831860
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 18:48 schreef pomtiedom het volgende:

[..]

Ook niet als je weet dat ze onnatuurlijk hier zijn gekomen en o.a. eenden opeten (Waardoor het natuurlijke ecosysteem dus in gevaar komt)?
Negers zijn ook onnatuurlijk in Nederland gekomen. Uitschakelen dus??
  dinsdag 30 januari 2007 @ 18:55:48 #70
71624 pomtiedom
Shadow Soldier
pi_45831903
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 18:54 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Negers brengen het ecosysteem niet uit balans slimmerik.
Bovendien zijn negers geen apart soort, maar behoren ze ook tot hetzelfde ras genaamd 'mensen'.

Niet zo dom doen dus.
I mean no harm
pi_45831958
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 18:49 schreef Hyperdude het volgende:
Waterkonijn
Moeten ze weer invoeren en dan een tientje per stuk ofzo. Goedkoper dan de 70 euro die het nu blijkbaar per rat kost om ze te vangen.
  dinsdag 30 januari 2007 @ 18:57:13 #72
71624 pomtiedom
Shadow Soldier
pi_45831972
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 18:54 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Ik heb iig nog geen enkele reden van jouw gezien waarom ze moeten worden behouden.
I mean no harm
  dinsdag 30 januari 2007 @ 18:58:11 #73
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_45832003
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 18:53 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Muskusratten zitten dan ook niet in zoutwater, maar in zoetwater(dijken). Ook die kunnen door breken. Muskusratten zijn wel degelijk een probleem en gaas lijkt mij ook niet echt een wekbare oplossing. Erg veel onderhoud, rotzooi in het water, en eenden en andere dieren die op de rand van water en land rondhangen worden er ook niet beter van.
In natuurlijke oeververdediging zit altijd een ondoorlatende laag, ook bij zoetwater. Er is juist geen onderhoud, en als je die rotzooi in het water mee gaat tellen, dan heb je dus geen idee van wat er allemaal in oppervlaktewater zit.
  dinsdag 30 januari 2007 @ 18:59:49 #74
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_45832051
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 18:57 schreef pomtiedom het volgende:

[..]

Ik heb iig nog geen enkele reden van jouw gezien waarom ze moeten worden behouden.
Omdat wij simpelweg het recht niet hebben om anderen uit te schakelen, de enige oplossing is dus om ze in leven te houden.
  dinsdag 30 januari 2007 @ 18:59:54 #75
71624 pomtiedom
Shadow Soldier
pi_45832056
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 18:58 schreef Ixnay het volgende:

[..]

In natuurlijke oeververdediging zit altijd een ondoorlatende laag, ook bij zoetwater. Er is juist geen onderhoud, en als je die rotzooi in het water mee gaat tellen, dan heb je dus geen idee van wat er allemaal in oppervlaktewater zit.
Je vergeet alleen even dat veel land in Nederland door mensen is gecreerd en niet door de natuur. Ook vergeet je dat dijken niet natuurlijke obstakels zijn.
I mean no harm
  dinsdag 30 januari 2007 @ 19:00:40 #76
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_45832085
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 18:58 schreef Ixnay het volgende:

[..]

waar moeten die 400.000 ratten dan heen met jouw diervriendelijke voorstel?

langzaam kapot kreperen, via de andere walkant erin?
  dinsdag 30 januari 2007 @ 19:01:14 #77
71624 pomtiedom
Shadow Soldier
pi_45832107
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 18:59 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Omdat wij simpelweg het recht niet hebben om anderen uit te schakelen, de enige oplossing is dus om ze in leven te houden.
We hadden geen recht op de eerste plaats om ze hier uit te zetten. We corrigeren dus een fout die Wij hebben gemaakt.
I mean no harm
pi_45832186
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 18:35 schreef du_ke het volgende:

[..]

Oh dus weer ambtenaren bezig houden en een paar ton uitgeven ?

Zo ken ik je niet Siz.
De meeste onderzoeken voor de overheid worden door bedrijven gedaan hoor. PwC, Deloite, Cebeon etc.
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
pi_45832338
Pietverdriet heeft het bericht niet eens gelezen volgens mij
  dinsdag 30 januari 2007 @ 19:07:14 #80
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_45832380
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 19:06 schreef SCH het volgende:
Pietverdriet heeft het bericht niet eens gelezen volgens mij
jij het topic?
  dinsdag 30 januari 2007 @ 19:07:22 #81
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_45832386
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 18:51 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

dus die populatie van 400.000 uitheemse, harde dijkknagers is een fabeltje?
Misschien hebben ze geen verstand van waar ze over praten, komt wel vaker voor in de politiek wanneer het over technische zaken gaat.

Net als dat debat over het geluidsoverlast bij snelwegen.
pi_45832425
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 19:07 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

jij het topic?
Ja, wordt een beetje verdrietig van al die onkunde en het simpele gebash.
  dinsdag 30 januari 2007 @ 19:08:36 #83
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_45832449
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 19:07 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Misschien hebben ze geen verstand van waar ze over praten, komt wel vaker voor in de politiek wanneer het over technische zaken gaat.

Net als dat debat over het geluidsoverlast bij snelwegen.
ik wil ook graag antwoord op jouw 'diervriendelijke solution'. waar moet die populatie heen als ze geen holen in dijken meer kunnen graven. lijkt me een zinvollere discussie.
  dinsdag 30 januari 2007 @ 19:08:55 #84
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_45832462
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 19:08 schreef SCH het volgende:

[..]

Ja, wordt een beetje verdrietig van al die onkunde en het simpele gebash.
ik niet. althans niet als ik voor mezelf spreek.
  dinsdag 30 januari 2007 @ 19:11:01 #85
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_45832553
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 19:00 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

waar moeten die 400.000 ratten dan heen met jouw diervriendelijke voorstel?

langzaam kapot kreperen, via de andere walkant erin?
Ik heb geen voorstel om iets aan de kust/oever verdediging te veranderen.
De huidige voldoet en is veilig, ook met muskusratten.

Als de zaak escaleert zouden ze naar een ander habitat verplaatst kunnen worden.
pi_45832569
Prima punt natuurlijk van de PvdD - dat walgelijke antropocentrische economische denken is zo ontzettend voorbij - ook de muskusrat is een schepsel en verdient het niet om zinloos wreed vermoord te worden.
  dinsdag 30 januari 2007 @ 19:11:40 #87
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_45832584
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 19:11 schreef SCH het volgende:
Prima punt natuurlijk van de PvdD - dat walgelijke antropocentrische economische denken is zo ontzettend voorbij - ook de muskusrat is een schepsel en verdient het niet om zinloos wreed vermoord te worden.
pi_45832609
Niet dan?
  dinsdag 30 januari 2007 @ 19:12:21 #89
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_45832610
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 19:08 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

ik wil ook graag antwoord op jouw 'diervriendelijke solution'. waar moet die populatie heen als ze geen holen in dijken meer kunnen graven. lijkt me een zinvollere discussie.
Ze kunnen toch gewoon holen in dijken graven!?
Wat is je punt?
  dinsdag 30 januari 2007 @ 19:12:39 #90
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_45832625
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 19:11 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Ik heb geen voorstel om iets aan de kust/oever verdediging te veranderen.
De huidige voldoet en is veilig, ook met muskusratten.

Als de zaak escaleert zouden ze naar een ander habitat verplaatst kunnen worden.
en hoe hou je ratten in een habitat?
  dinsdag 30 januari 2007 @ 19:16:57 #91
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_45832819
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 19:12 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

en hoe hou je ratten in een habitat?
Ze gaan niet naar gebieden waar het droger is dan in hun eigen habitat. Ze gaan ook niet naar gebieden waar het zuurstofgehalte in het water (of concentraties mineralen) hoger of lager is dan in hun eigen habitat. etc.
Als je een geschikte locatie uitzoekt, kun je er voor zorgen dat ze zich niet verder verspreiden, dit wordt wel altijd door fauna deskundigen gedaan.
  dinsdag 30 januari 2007 @ 19:18:20 #92
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_45832878
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 19:16 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Ze gaan niet naar gebieden waar het droger is dan in hun eigen habitat. Ze gaan ook niet naar gebieden waar het zuurstofgehalte in het water (of concentraties mineralen) hoger of lager is dan in hun eigen habitat. etc.
Als je een geschikte locatie uitzoekt, kun je er voor zorgen dat ze zich niet verder verspreiden, dit wordt wel altijd door fauna deskundigen gedaan.
de history van de opmars van de muskusrat heeft anders laten zien, maar goed.
pi_45832933
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 17:51 schreef pomtiedom het volgende:
Even voor de goede orde:

[afbeelding]

Ooooh, het zijn gewoon de buitenlanders weer... zeg dat dan!
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
  dinsdag 30 januari 2007 @ 19:20:11 #94
71624 pomtiedom
Shadow Soldier
pi_45832948
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 19:19 schreef Jarno het volgende:

[..]

Ooooh, het zijn gewoon de buitenlanders weer... zeg dat dan!
rofl
I mean no harm
  dinsdag 30 januari 2007 @ 19:22:27 #95
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_45833055
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 19:18 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

de history van de opmars van de muskusrat heeft anders laten zien, maar goed.
In dat geval was er sprake van een (te) groot habitat. Er zit een exponentiële verhouding tussen de oppervlakte van het habitat en de voortplantingssnelheid.
Wanneer een geschikter habitat gekozen wordt kan dit niet gebeuren.
  dinsdag 30 januari 2007 @ 19:52:19 #96
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_45834316
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 16:57 schreef Pietverdriet het volgende:
Noem 1 dijk die doorgebroken is door de muskusrat?

Noem 1 dijk die doorgebroken is door menselijke nalatigheid e.d.?

Kortom..daar heb je je antwoord. Beter is om het geld te besteden aan dijkcontrole en aan dijkverbetering...

Laat ik je eens vertellen. Hier vlakbij is de dijk in Wilnis doorgebroken geweest. Er is toen ten eerste ook nooit geroepen dat het aan muskusratten lag. Onderzoek ging direct naar of er iets misgegaan was met onderhoud en controle van de dijken.

Ten tweede heb je hier meer dijken. Alle muskusrattenvallen staan niet bij de dijken. Dat komt, omdat die plekken blijkbaar niet vol zitten met muskusratten. Daar ook nooit een muskusrat ontdekt. Wel staan die vallen hier met velen tegelijkertijd bij de slootjes in het boerenlandschap. Boeren vinden het nl. niet leuk.. ok.. een muskusrat heeft een impact op de slootkant, maar wind en water heeft dat ook. Niet meer dan een natuurlijke invloed.

Ten derde. Rapporten geven aan dat men in NL naar alternatief beleid moet kijken. Terughoudend beleid in andere landen laten zien dat daarmee de populatie zichzelf regelt en populatie niet vergroot. Zie ook het altera rapport.
http://library.wur.nl/was(...)0341687_A502_001.pdf

Ten vierde. De dodingsmethode is geen prettige. Als men dan toch wilt doden, dan lijkt het me zo menselijk om diervriendelijkere opties te vinden. Nu worden er dieren in gedood die niet gedood moeten worden. Ja ook watervogels die bedreigd zijn.

Ten vijfde. Hoe is de muskusrat hier gekomen? Juist door de mensen. Want het was zo leuk om er mee te fokken en op te jagen op het landgoed van een baron. En de pels was ook nog eens goed om als bont te gebruiken in kleding. Maar tsja.. het liep weer eens uit de hand. En nu moeten de dieren de dupe zijn? Nee.

Ten zesde... zorg dat de natuurlijke vijanden van de dieren de populatie mede op peil houden. Ga dus geen vossen afschieten en daarvan populaties drastisch verkleinen terwijl die zo af en toe ook een muskusratje vangt.
  dinsdag 30 januari 2007 @ 19:55:50 #97
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_45834473
quote:
Ik denk dat gaas geen reeele oplossing is. We moeten accepteren dat die beesten er zijn. We moeten een natuurlijke populatie behouden, het is niet anders... En gewoon dan een terughoudend beleid voeren, zoals in onze buurlanden. En gewoon vangst niet meer goedkeuren.

Het geld kan je dan doen naar dijkenversteviging en controle. De meeste dijken zijn ondanks aanwezige muskusrattenpopulatie toch nooit door hun ingestort. Altijd als er een dijk doorbreekt is het een menselijke fout geweest of door natuurlijke omstandigheden (weer).
  † In Memoriam † dinsdag 30 januari 2007 @ 20:06:12 #98
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_45834893
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 19:55 schreef TechXP het volgende:
We moeten accepteren dat die beesten er zijn. We moeten een natuurlijke populatie behouden,
Waarom kunnen we ze niet allemaal afmaken? Het is andere landen met veel primitievere landen ook gelukt.

Kwestie van de fout van de natuur verstoren herstellen. Probleem opgelost.
Carpe Libertatem
  dinsdag 30 januari 2007 @ 20:09:28 #99
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_45835036
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 19:55 schreef TechXP het volgende:

[..]

Ik denk dat gaas geen reeele oplossing is. We moeten accepteren dat die beesten er zijn. We moeten een natuurlijke populatie behouden, het is niet anders... En gewoon dan een terughoudend beleid voeren, zoals in onze buurlanden. En gewoon vangst niet meer goedkeuren.

Het geld kan je dan doen naar dijkenversteviging en controle. De meeste dijken zijn ondanks aanwezige muskusrattenpopulatie toch nooit door hun ingestort. Altijd als er een dijk doorbreekt is het een menselijke fout geweest of door natuurlijke omstandigheden (weer).
ik stel voor het beest te accepteren, maar dan wel met de mogelijkheid op ze te jagen en van hun huid sloffen te maken, van hun gal parfum en van hun vlees heerlijke boutjes of burgers.
  dinsdag 30 januari 2007 @ 20:10:41 #100
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_45835086
quote:
Op dinsdag 30 januari 2007 20:06 schreef Boze_Appel het volgende:
Waarom kunnen we ze niet allemaal afmaken? Het is andere landen met veel primitievere landen ook gelukt.

Kwestie van de fout van de natuur verstoren herstellen. Probleem opgelost.
In Engeland is dat gelukt, omdat het geen omringende landen heeft. In NL gaat dat niet zo lukken. De dieren kunnen enorm grote afstanden overbruggen. Als je dat wilt proberen, zou je dat in heel de EU moeten doen.
Maar dan nog zal het lastig zijn om dat voor elkaar te krijgen.

Daarnaast zijn de dieren al erg lang in de natuur, waardoor hun aanwezigheid onderdeel is geworden. Ze zijn geintegreerd zeg maar. Als je zo een oplossing zou doen, door ze allemaal af te maken, dan zou je rekening moeten houden dat het een directe impact weer heeft op flora en fauna.

Maar wat is nu het probleem? Dat ze dijken kapot maken? Nee, dat dus niet, want dat argument is niet onderbouwd door niemand en geen enkele bewijs voor.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')