Waar(stad) vieren mensen boven de rivieren carnaval dan?quote:Op maandag 29 januari 2007 17:10 schreef Jenny_ het volgende:
Mensen van boven de rivieren die carnaval vieren *proest* *proest*
die hebben gewoon geen recht van spreken
Het is van oorsprong (voordat de kerk zich evenals bij kerst zich dit feest toe eigende) een feest om het begin van de lente in te luiden, feest van de vruchtbaarheid. Het verkleden heeft zijn oorsprong in het verjagen van boze geesten.quote:Waar de traditie van verkleden en feesten vandaan komt, is niet helemaal duidelijk. Vroeger zaten de kerken er dan ook danig mee in hun maag. Het enige dat ze wisten was dat het een hardnekkig heidens gebruik was. Eén aannemelijke theorie is dat het feest van de Grieken afkomstig is. Zij vierden eind februari een driedaags feest ter ere van Dionysus of Bacchus. Afbeeldingen van deze god van de wijn werden op een scheepskar (carrus navalis) door Hellas gereden.
Omdat de heidense gebruiken niet uit te bannen waren, besloten de kerken er op positieve wijze gebruik van te maken. Zij verbonden het feest aan de Vastenavond. De naam carnaval zou in dit verband afkomstig zijn van het Latijnse carne vale ('vaarwel vlees'). Een andere aannemelijke verklaring is dat het een afleiding is van 'carrus navalis'.
In de achttiende eeuw, na de Franse revolutie) is het feest onder druk van de Protestant-Christelijken bijna helemaal verdwenen. In de negentiende eeuw ontstonden de carnavalsverenigingen en na WO II bloeit het carnaval weer helemaal op. Voor weinigen heeft het nog de katholieke betekenis (viering van de vastenavond), maar is het nog slechts de ultieme gelegenheid om ongestraft uit het dagelijkse keurlijf te springen.
Carnaval wordt in Nederland met name 'onder de rivieren' gevierd (d.w.z. beneden de Waal en Maas). Maar ook Belgen en Duitsers zijn fanatieke caranavalsvierders en in Zuid-Amerika en op de Caribische eilanden wordt carnaval meer dan uitbundig gevierd.
Delftquote:Op maandag 29 januari 2007 17:13 schreef Sjakie01 het volgende:
[..]
Waar(stad) vieren mensen boven de rivieren carnaval dan?![]()
Katholieke enclavesquote:Op maandag 29 januari 2007 17:13 schreef Sjakie01 het volgende:
[..]
Waar(stad) vieren mensen boven de rivieren carnaval dan?![]()
Ach, jij bent gewoon zo'n gast die het niet durft te vieren omdat je een nerd bent.quote:Op maandag 29 januari 2007 17:21 schreef postmortum het volgende:
carnaval echt triest veel zuipen en je als een gek verkelden en dan maar dingen doen die je door het jaar niet durft te doen![]()
Ik doe al gek genoeg tijdens de rest van het jaar![]()
En ik kots op aller die hollanders die opeens Limburg wel tof vinden omdat ze dan dronken 15-jarigen kunnen batsen![]()
Het schijnt een soort van Skihut te zijn, alleen dan ook met 'ons mam en pap' erbijquote:Op maandag 29 januari 2007 17:24 schreef HenkBenzinetank het volgende:
T zelfde volk als die skihut sektes
Ben je uberhaupt ooit eens in een skihut geweest?quote:Op maandag 29 januari 2007 17:27 schreef parselmouth het volgende:
[..]
Het schijnt een soort van Skihut te zijn, alleen dan ook met 'ons mam en pap' erbij.
1x een halfuur, HOE kansloos daar. Why the fuck deed ik datquote:Op maandag 29 januari 2007 17:31 schreef Sjakie01 het volgende:
[..]
Ben je uberhaupt ooit eens in een skihut geweest?
Ik heb het over een echte Oostenrijkse skihut, niet die kampertenten hier in NL.quote:Op maandag 29 januari 2007 17:38 schreef Hi_flyer het volgende:
[..]
1x een halfuur, HOE kansloos daar. Why the fuck deed ik dat
Eerst ¤10 betalen om binnen te komen langs zo'n sjacherijn van een hersenloze bewaker. Binnen geen poot kunnen verzetten door de drukte, slecht lauw bier uit plastic bekertjes voor een woekerprijs, kutmuziek, doofheid etcquote:Op maandag 29 januari 2007 17:40 schreef parselmouth het volgende:
Ja duh, die kampertenten hier in Nederland bedoel ik.
Nooit echt naar binnen geweest, zou niet durven. Wel 'sfeerbeelden' mogen aanschouwen
Ik doe 2 dagen zuipen man. Kan ik me tenminste eens op zondag en maandag in een cafe begeven zonder dat ze in de gaten hebben dat ik een alcolist benquote:Op maandag 29 januari 2007 17:21 schreef postmortum het volgende:
carnaval echt triest veel zuipen en je als een gek verkelden en dan maar dingen doen die je door het jaar niet durft te doen![]()
Ik doe al gek genoeg tijdens de rest van het jaar![]()
En ik kots op aller die hollanders die opeens Limburg wel tof vinden omdat ze dan dronken 15-jarigen kunnen batsen![]()
quote:Op maandag 29 januari 2007 17:23 schreef Sjakie01 het volgende:
[..]
Ach, jij bent gewoon zo'n gast die het niet durft te vieren omdat je een nerd bent.
maar jij bent een echte limburgerquote:Op maandag 29 januari 2007 17:44 schreef -Sandstorm- het volgende:
[..]
Ik doe 2 dagen zuipen man. Kan ik me tenminste eens op zondag en maandag in een cafe begeven zonder dat ze in de gaten hebben dat ik een alcolist ben![]()
Maarja. Gelukkig hier in Limburg niet van die skihut troep zoals in Brabant![]()
![]()
Als is het geen carnaval. Huilanders moeten ook door het jaar heen getroffen worden door een dijkdoorbraak van de Noordzeequote:Op maandag 29 januari 2007 17:47 schreef postmortum het volgende:
Ik heb het eigenlijk over die huilanders![]()
en ze noemen het ook nog eens carnavalquote:Op maandag 29 januari 2007 17:48 schreef -Sandstorm- het volgende:
[..]
Als is het geen carnaval. Huilanders moeten ook door het jaar heen getroffen worden door een dijkdoorbraak van de Noordzee
Als je naast me staat op Oost krijg je een knal voor je kop. In carnavalsoutfit voetbal kijkenquote:Op maandag 29 januari 2007 17:49 schreef leolinedance het volgende:
Maar de dinsdag wordt wel heel vet met PSV - Arsenal in het stadion in carnavalsoutfit![]()
hij komt als arsenalsupporterquote:Op maandag 29 januari 2007 17:50 schreef -Sandstorm- het volgende:
[..]
Als je naast me staat op Oost krijg je een knal voor je kop. In carnavalsoutfit voetbal kijken![]()
![]()
Barbaar !
Wat een kutvolk zijn jullie Limburgers tochquote:Op maandag 29 januari 2007 17:48 schreef -Sandstorm- het volgende:
[..]
Als is het geen carnaval. Huilanders moeten ook door het jaar heen getroffen worden door een dijkdoorbraak van de Noordzee
Dat moet ik nog zien gebeurenquote:Op maandag 29 januari 2007 17:50 schreef -Sandstorm- het volgende:
[..]
Als je naast me staat op Oost krijg je een knal voor je kop. In carnavalsoutfit voetbal kijken![]()
![]()
Barbaar !
Ga je mee naar Arsenal uit ? Kunnen we daar Er staat een Paard in de Gang gaan lallen.quote:Op maandag 29 januari 2007 18:16 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Dat moet ik nog zien gebeuren
Nee, ga ik (helaas) niet naartoe...was wel leuk geweestquote:Op maandag 29 januari 2007 18:31 schreef -Sandstorm- het volgende:
[..]
Ga je mee naar Arsenal uit ? Kunnen we daar Er staat een Paard in de Gang gaan lallen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |