FOK!forum / Films & Series / 1408 - De Nieuwe Stephen King
7eVeNLzondag 28 januari 2007 @ 21:13
Ik ben zelf niet bekend met het verhaal, maar 1408 schijnt een kort verhaal te zijn uit een bundel van allerlei verschillende korte verhalen van Stephen King. Dit keer dus wederom een verhaal van King op het witte doek met o.a. Samuel L Jackson en John Cusack in de hoofdrol

Het verhaal in een notendop...

1408 surrounds supernatural writer Robert Enslin, an author of two hit books focusing on supernatural phenomena. As research for his latest book, Enslin is determined to check out the notorious room 1408 in a New York City hotel by personally staying as a guest in the fabled room. With the intention that 1408 is just a myth perpetuated by stories and rumor that Enslin has collected for his past works. However, hotel manager Mr. Olin has strong objections to Enslin's stay and only warns him of possible danger to come. But Enslin is determined to go through and convinced that the horrific past of 1408 is just mere coincidence and a myth. But what Mike Enslin is about to experience is no myth, as 1408 truly is a room where the guests don't check out by noon.

De regie ligt helaas niet in de handen van de meester Darabont, maar dit keer neemt de Zweedse regisseur Mikael Håfström, de touwtjes in handen, hij verzorgde in 2005 de regie van de Thriller Derailed met Clive Owen & Jennifer Aniston.

Anyway, de trailer is v/d week uitgekomen en ik vind het verassend goed en spannend uitzien, wie weet kan dit nog wel eens een goede verfilming worden

Trailer: http://movies.yahoo.com/feature/1408.html
IMDb: http://www.imdb.com/title/tt0450385/

[ Bericht 0% gewijzigd door 7eVeNL op 28-01-2007 21:22:50 ]
michiel-zondag 28 januari 2007 @ 21:51
Trailer is best relaxt.
Ben er wel benieuwd naar.
sylvesterrrzondag 28 januari 2007 @ 22:16
Trailer ziet er goed uit.
Locustazondag 28 januari 2007 @ 22:18
Ik heb net 3 dagen geleden (ofzo ) het verhaal gelezen! Vond het ook best wel een eng verhaal eigenlijk
Staat in de bundel "Alles is eventueel"
Ben erg benieuwd, trailer ziet er goed uit!
7eVeNLzondag 28 januari 2007 @ 22:28
quote:
Op zondag 28 januari 2007 22:18 schreef Locusta het volgende:
Ik heb net 3 dagen geleden (ofzo ) het verhaal gelezen! Vond het ook best wel een eng verhaal eigenlijk
Staat in de bundel "Alles is eventueel"
Ben erg benieuwd, trailer ziet er goed uit!
Jij kent het verhaal dus, vind je dat de trailer al te veel laat zien? heb namelijk al het gevoel dat het plot zowat verklapt wordt
InTrePidIvityzondag 28 januari 2007 @ 23:38
quote:
Op zondag 28 januari 2007 22:18 schreef Locusta het volgende:
Ik heb net 3 dagen geleden (ofzo ) het verhaal gelezen! Vond het ook best wel een eng verhaal eigenlijk
Staat in de bundel "Alles is eventueel"
Ben erg benieuwd, trailer ziet er goed uit!
Toevallig heb ik die bundel ook pas gelezen en daaruit vond ik dit verhaal eigenlijk een van de verhalen die minder geschikt zijn om verfilmd te worden.

Na de trailer te hebben gezien, moet ik daar toch op terugkomen. Het verhaallijntje met de dochter van Enslin (wat ik me niet kan herinneren uit het verhaal) lijkt me meer tijdrekken dan echt essentieel voor het verhaal. Maar de scènes in 1408 zien er erg tof uit! Alleen denk ik dat Samuel L. Jackson misschien niet de beste keus is voor de hotel-manager; daar had ik toch meer een creepy, wazig figuur bij verwacht, iets wat Jackson (voorzover de trailer daar wat over kan zeggen) niet echt bij me oproept.
Adelantezaterdag 23 juni 2007 @ 12:14
trailer net gezien in HD, zeker een leuke bios film
Cerielzondag 24 juni 2007 @ 22:26
Ik heb net ook de trailer gezien op trailers.apple.com. Lijkt me een erg goede film!
Rating op IMDB een 7.9 op het moment. Da's best hoog.
Ziet eruit als inderdaad een prima biosfilm, ga ik zeker checken!
neggixdonderdag 28 juni 2007 @ 00:36
Trailer lis zeker wel vet, beetje jammer dat wij weer tot 22 aug moeten wachten.... Wil em wel graag in de bios zien, maar dit duurt nog wel erg lang... we zullen afwachten
neggixdonderdag 5 juli 2007 @ 13:04
Hmm, vond het verhaal wel super. Vond alleen het einde wat tegenvallen
SPOILER
En wat er in de trailer staat heb ik niet eens allemaal gezien in die film, zoals dat meisje dat iets zegt en die stem veranderd in een monster.
7eVeNLdonderdag 5 juli 2007 @ 13:26
Lees er tot nu toe alleen maar positieve dingen over, ben benieuwd naar de film!
PinPinewoensdag 8 augustus 2007 @ 00:54
Vermakelijk, maar vond het tegen vallen. De laatste tijd zie je veel te veel in de trailers wat de film verpest.

7/10
Asapwoensdag 8 augustus 2007 @ 12:00
Ik heb hem ook gezien en de film was zeker de moeite waard. Tenminste weer eens een Stephen King die ook goed wordt verfilmd. Cusack voert zijn rol prima uit.
BobRooneyzondag 12 augustus 2007 @ 23:04
Net in me eentje gekeken ...vond hem aardig creepy moet ik zeggen.
Sala-adinmaandag 13 augustus 2007 @ 01:42
Voor de mensen die hem al willen zien.
Hij is aankomende dinsdag te zien in de sneak preview in Pathé Arena
GeFrenzy2maandag 13 augustus 2007 @ 11:54
Lijkt me een erg gave film om te zien dit, al is alles wat ik hier lees over dat de trailer teveel prijsgeeft niet erg motiverend
Lassekjusdinsdag 14 augustus 2007 @ 18:00
Heb hem gezien.
Was wel aardig... totaal geen horror oid, meer thriller.
Sala-adindinsdag 14 augustus 2007 @ 23:21
quote:
Op dinsdag 14 augustus 2007 18:00 schreef Lassekjus het volgende:
Heb hem gezien.
Was wel aardig... totaal geen horror oid, meer thriller.
Ik kom net van de sneak en zoals ik eerder aangaf was hij te zien.En wat hij zegt klopt het is geen horror maar meer een thriller en er zitten soms wel komische stukjes in
Het is gewoon een leuke thriller en geen duistere horror ofzo
Okselvrijdag 17 augustus 2007 @ 17:54
Hoe eng is hij?
Swetseneggervrijdag 17 augustus 2007 @ 20:11
Het leuke is dat 1408 bedoeld was als uitleg over schrijven. De eerste aanzet vind je terug in 'overleven en schrijven' een non fictie boek van Stephen King over het schrijversvak.

Later bedacht hij dat het wel uitgewerkt kon worden en zo is het in everythings eventual terecht gekomen en nu dus verfilmd.
Tim86vrijdag 17 augustus 2007 @ 23:59
hmmm ik had de reacties die ik hier zie niet verwacht..had echt een horror verwacht...
Ben wel benieuwd naar de film maar de trailer is dus aardig misleidend begrijp ik? (zoals zo vaak..)
Swetseneggerzaterdag 18 augustus 2007 @ 08:13
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2007 23:59 schreef Tim86 het volgende:
hmmm ik had de reacties die ik hier zie niet verwacht..had echt een horror verwacht...
Ben wel benieuwd naar de film maar de trailer is dus aardig misleidend begrijp ik? (zoals zo vaak..)
Het verhaal is rasechte horror. Hoe dat in deze film is uitgewerkt kan ik niet vertellen.
sampoozaterdag 18 augustus 2007 @ 21:02
Mensen hier verwarren horror met slashers en gore. Het is zeer zeker horror en bereikt bij mij veel meer dan de komedie die veel slashers,zombieflicks en films met veel gore brengen. Behoorlijk aangrijpende film.
SPOILER
Wat is nou meer "horror" dan je kind in je armen te zien sterven (voor de tweede keer)? Nee, een kabouter die je kind in de mixer gooit dat is "eng".
The_Forcerzondag 19 augustus 2007 @ 12:03
Ik denk dat deze film te veel eng is, en het verhaal gewoon echt aan alle kanten niet klopt.
-edit- Ik had gelijk.
SPOILER
Ook denk ik dat die hoteleigenaar er meer mee te maken heeft.


[ Bericht 36% gewijzigd door The_Forcer op 19-08-2007 12:09:59 ]
sampoozondag 19 augustus 2007 @ 13:01
quote:
Op zondag 19 augustus 2007 12:03 schreef The_Forcer het volgende:
Ik denk dat deze film te veel eng is, en het verhaal gewoon echt aan alle kanten niet klopt.
-edit- Ik had gelijk.
Vertel?
Okselzondag 19 augustus 2007 @ 14:02
Veel schrikmomenten?
The_Forcerzondag 19 augustus 2007 @ 17:26
Iemand die ik ken die hem al heeft gezien, zegt dat alle schrikmomenten al in de trailer zitten.
MikelenniuMvrijdag 24 augustus 2007 @ 09:34
ff een TVP voor deze film. Volgende week maar eens in de bios aanschouwen
Jaszazondag 26 augustus 2007 @ 19:49
Lauwe film, echt wel vetjes
Chenzondag 26 augustus 2007 @ 22:06
Ik ben eigenlijk geen een keer geschrokken, vond het zeker wel een kicke film om te zien. Maar de 7,6 beoordeling op imdb.com vind ik ook weer een beetje aan de overdreven kant. Iedereen die van het genre horror/thriller houdt zal er zeker geen problemen mee hebben om deze film te bekijken. Wat ik wel een beetje storen vond was dat het van moment naar moment over schoot. Ook de veranderingen in de kamer vond ik soms een beetje een vaag. Maar voor mij haalt die wel gewoon een 6 uit 10
Komakiemaandag 27 augustus 2007 @ 16:08
Ik ga er donderdag heen.
Net kaartjes gereserveerd

Mijn vriendin en ik zagen de trailer in de bioscoop, we keken elkaar aan en we zeiden tegelijk "daar gaan wel heen!"

Sowieso zijn John Kusack en Samuel L Jackson vet
Jaszadinsdag 28 augustus 2007 @ 17:52
ik ging stuk bij ons, was vrijdag in de Munt, weet ook niet, was eenmalig?

Maargoed, de trailer van de film kwam als voorstukje, dus veel mensen ineens onrustig enzo, trailertje klaar, staat er een gast op voor me:

Nou de film was leuk, Mazzels
7eVeNLwoensdag 29 augustus 2007 @ 00:02
Donderdagavond ga ik, ben erg benieuwd
7eVeNLdonderdag 30 augustus 2007 @ 23:45
Ja hoor, en zo juist gezien, vermakelijk en interessant king verhaal! Het einde vond ik echt goed, en had mij echt te pakken. Hier en daar had de film nog wat last van enkele plot holes, maar die vallen in het niets door het interessante verhaal en de acteerprestaties van Cusack. Kortom wel een aanradertje!

Ik vind achteraf alleen dat ik al 'te veel' in de trailers heb gezien, qua 'schrikmomenten' of plotselingen situaties, maar des ondanks nog voldoende van deze film kunnen genieten. Thumbs up voor Hafström
funridervrijdag 31 augustus 2007 @ 12:41
zie trailer nu pas zeker film om te kijken in bios.
Tim86vrijdag 31 augustus 2007 @ 15:02
ik ga morgen
DuchessXzaterdag 1 september 2007 @ 00:10
Heb de film vorige week gezien, best aardig. Leuk einde ook wel. Maar ik verklap niks
Tim86zondag 2 september 2007 @ 03:16
quote:
Op vrijdag 31 augustus 2007 15:02 schreef Tim86 het volgende:
ik ga morgen
inmiddels gezien, was met een paar mensen, zowel horror als niet horror fans en zowel King als niet King fans en iedereen vond hem goed eigenlijk..

Alleen het laatste stuk vond ik persoonlijk iets tegenvallen hoewel ik met dit verhaal zelf ook geen enkel goed einde had kunnen bedenken..misschien is er wel het maximale uitgehaald..
PeRizondag 2 september 2007 @ 08:09
Gisteren gezien, vond het begin erg spannend tot het moment dat er daadwerkelijk iets gebeurde in de kamer. Daarna verloor het mn aandacht, geheel tot het eind. Beetje saai. Had er veel meer van verwacht.
RuneRosezondag 2 september 2007 @ 10:32
Ik ga vanavond! Lekker avondje bioscoop, deze week nog niet geweest en heb er zin in.
sylvesterrrzondag 2 september 2007 @ 10:46
Ik heb de film gisteravond gezien. Mooie film.
Ridocarzondag 2 september 2007 @ 10:55
* heeft boek gelezen en film gezien.

De film begint goed, alleen een beetje afgeraffeld einde.
SPOILER
De introductie, dus het moment dat Enslin het gesprek heeft met de hotelmanager en de hersenspinsels van Enslin in het begin van zijn verblijf in de kamer vond ik spannend. Daarna werd het verhaal onrustig en onsamenhangend. Wel een onverwacht einde.
w00h00maandag 3 september 2007 @ 00:43
net thuis, lijpe shit.

Al vond ik het in het begin wel subtiel later te overdreven.
Rock-shockermaandag 3 september 2007 @ 13:57
Was wel okay. Ik vond hem toffer dan ik verwacht had. Was er heen met mijn intreekinderen en dat was best lachen.

Uiteindelijk waren we het er wel over eens dat hij gespoofd dient te worden door South Park!
Sethjemaandag 3 september 2007 @ 15:42
Hij begint wel leuk maar daarna word het toch echt te vaag in die hotelkamer mijns inziens
mr.nastymaandag 3 september 2007 @ 19:53
als je die fillm gaat zien moet je NIET de trailer checken!!!
Okseldinsdag 4 september 2007 @ 10:18
Ik vond hem tegenvallen.. inderdaad doordat je alles al ziet in de trailer. Slecht hoor.

Aardig matig. Jammer.

Ocean's 13 is ook al zo'n flop.
HiZdinsdag 4 september 2007 @ 10:25
Ik kijk al jaren niet meer naar trailers, zeker bij actie en horror is dat de absolute killer van je kijkgenot. Dus tegenwoordig zit ik lekker met mijn iPod op en oogjes dicht te wachten tot de film begint.

Ik vond 1408 een goede film, heel sterk begin, beetje over the top tegen het einde. Ik was waarschijnlijk helemaal lyrisch geweest als het de regiseur was gelukt om iets langer het moment uit te stellen van ´oh dat is het truukje´.
sampoodinsdag 4 september 2007 @ 10:50
Beviel mij anders uitstekend. Ik heb hem bekeken naar aanleiding van de trailer maar die was ik toch alweer "vergeten" bij het zien van de film. Boeit mij eigenlijk niet zo veel. Maar goed ik kan dan ook goede films gemakkelijk meerdere keren bekijken en het gaat mij ook niet zo om het "schrikken".
Cerieldinsdag 4 september 2007 @ 17:06
Ik vond het ook een zeer vermakelijke film. Veel credits ook naar John Cusack die zijn rol werkelijk symphatiek neerzet. Het wordt allemaal wel een beetje veel van het 'goede' naarmate de film vordert, maar voor een ieder die van een onderhoudende spannende thriller houdt toch zeker een aanrader!
Mr.Ndinsdag 4 september 2007 @ 18:05
Een typische Stephen King thriller met een vleugje humor
quote:
Op maandag 27 augustus 2007 16:08 schreef Komakie het volgende:

Sowieso zijn John Kusack en Samuel L Jackson vet
Eensch is
Kia_Tamwoensdag 5 september 2007 @ 12:58
Ik vond het een super film.
De spanning zit er heel de film goed in.
Frenkelwoensdag 5 september 2007 @ 14:07
Goeie film!

Kan iemand mij (in spoilertag) uitleggen wat ze nu precies met dat einde willen/bedoelen.. ??
sampoowoensdag 5 september 2007 @ 14:23
SPOILER
Je bedoelt de stem van zijn inmiddels overleden dochtertje? Ik neem aan om aan zowel het karakter van Cusack en vooral zijn vrouw uiteindelijk duidelijk te maken dat het toch geen droom of door stimulerende middelen opgewekte hallicunaties was.


[ Bericht 6% gewijzigd door sampoo op 05-09-2007 14:29:29 ]
Mademoiselle.Moivrijdag 7 september 2007 @ 11:17
Goeie film!

Al zag je wel aankomen dat hij de eerste keer niet écht uit die kamer was. Maar wel super hoe hij daar dan weer op reageerde.
Jiviszaterdag 8 september 2007 @ 21:53
Hele spannende film en goed acteerwerk van Cussack
7eVeNLzaterdag 8 september 2007 @ 23:06
quote:
Op vrijdag 7 september 2007 11:17 schreef Mademoiselle.Moi het volgende:
Zulke dingen MOGEN ook in een spoilertag hoor...
-Hans-zondag 9 september 2007 @ 00:16
quote:
Op dinsdag 4 september 2007 17:06 schreef Ceriel het volgende:
Ik vond het ook een zeer vermakelijke film. Veel credits ook naar John Cusack die zijn rol werkelijk symphatiek neerzet. Het wordt allemaal wel een beetje veel van het 'goede' naarmate de film vordert, maar voor een ieder die van een onderhoudende spannende thriller houdt toch zeker een aanrader!
Weinig aan toe te voegen..

Heb me ook prima vermaakt, maar inderdaad het einde is misschien net iets te veel van het goede. Die John is wel aardig, maar een Jack Nicholson zou in deze rol briljant zijn geweest (zie The Shining). Qua spanning was het ook wel te doen.
sampoozondag 9 september 2007 @ 10:03
De Jack Nicholson van 1980 was wellicht ook goed in de rol geweest, maar die van 2007 niet.
BdRzondag 9 september 2007 @ 10:09
Niet slecht maar ook niet geweldig Het verhaal begon goed, maar uiteindelijk wordt er niks "opgelost" (hoe kwam die kamer nou eigenlijk zo evil, wat was er met z'n vader, etc.) en die twist-maar-niet-heus vond ik gewoon flauw.
InTrePidIvitymaandag 17 september 2007 @ 17:51
Aardige film, een 7.5.

Cusack draagt het verhaal prima en Samuel L. Jackson doet het eigenlijk een stuk beter dan ik had verwacht, naar aanleiding van het korte verhaal had ik een heel ander personage in gedachten. Dat komt ook doordat er meer tijd is om een karakter te ontwikkelen in een verhaal, maar hij doet het zeker niet slecht.

De film wijkt op een hoop punten wel stevig af van het korte verhaal van King, maar komt er toch mee weg. Het enige overbodige vond ik het wel/niet-stuk, dat had vrij weinig zin in een film die daardoor juist net te lang ging duren.

Verder zijn er maar weinig King-verhalen waarin er dingen worden 'opgelost', hij laat altijd in het midden hoe en waarom iets gebeurt. Dat is niet altijd even bevredigend, maar hier vond ik het niet echt een gemis. Vroeg in de film wordt al uitgelegd dat het niet pluis is, en het zij dan maar zo. Als je daar geen genoegen mee neemt, dan is het geen film voor jou.
funriderdinsdag 18 september 2007 @ 10:35
best aardige film idd.
Wouter2006dinsdag 18 september 2007 @ 10:49
welke versie hebben jullie gezien dan? de Directors Cut of de Theathrical Cut?

weet alleen einde van DC:
SPOILER
John Cusack gaat dood
dus hoe is het einde van de TC??
7eVeNLdinsdag 18 september 2007 @ 11:07
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 10:49 schreef Wouter2006 het volgende:
welke versie hebben jullie gezien dan? de Directors Cut of de Theathrical Cut?

weet alleen einde van DC:
SPOILER
John Cusack gaat dood
dus hoe is het einde van de TC??
for real?

Wil je best het einde vertellen van de standaard versie, die is overigens veel mooier
Wouter2006dinsdag 18 september 2007 @ 12:06
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 11:07 schreef 7eVeNL het volgende:

[..]

for real?

Wil je best het einde vertellen van de standaard versie, die is overigens veel mooier
zet maar in spoilertags, vond het niet zo'n beste film om nog een keer te kijken voor een ander einde.
7eVeNLdinsdag 18 september 2007 @ 12:27
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 12:06 schreef Wouter2006 het volgende:

[..]

zet maar in spoilertags, vond het niet zo'n beste film om nog een keer te kijken voor een ander einde.
SPOILER
Na de brand in 1408 komt hij bij in het ziekenhuis, zijn vrouw zit erbij, ditmaal is hij dus echt uit de kamer, scene daarna zien we hem met zijn ex vrouw spullen inpakken in een huis, hij vind tussen de dozen in een plasticzakje zijn verbrande taperecorder en ziet dat het nog werkt. Hij spoelt terug, hoort zichzelf praten over de kamer, spoelt nog iets verder door, en vervolgens horen we de stem van zijn dochter. Op de achtergrond zien we zijn ex mee luisteren, schrikt, laat de doos met spullen uit haar handen vallen en begint te huilen en Cusack knikt met overtuiging.
The End. (zover ik het nog weet, het is uiteraard nog uitgebreider en intenser) maar ik vond het iig een erg aangrijpende scene. en een beter einde had ik ook niet kunnen wensen.
Wouter2006dinsdag 18 september 2007 @ 14:21
SPOILER
In de DC wordt die dus meeverbrand in 1408 en krijg je de begrafenis te zien van cusack,
dan komt samuel l jackson en wilt de taperecorder aan zijn vrouw geven, maar die wilt hem niet.
Terug in zijn auto luistert samuel naar de tape en hoort die idd het dochtertje.
Vervolgens krijg je nog een geestverschijning van cusack in zijn auto binnenspiegel en
dan is het afgelopen.
Tim86dinsdag 18 september 2007 @ 14:24
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 14:21 schreef Wouter2006 het volgende:
SPOILER
In de DC wordt die dus meeverbrand in 1408 en krijg je de begrafenis te zien van cusack,
dan komt samuel l jackson en wilt de taperecorder aan zijn vrouw geven, maar die wilt hem niet.
Terug in zijn auto luistert samuel naar de tape en hoort die idd het dochtertje.
Vervolgens krijg je nog een geestverschijning van cusack in zijn auto binnenspiegel en
dan is het afgelopen.
dat was beter geweest denk ik..
sampoodinsdag 18 september 2007 @ 18:30
Ik denk het niet eigenlijk.
Lamondonderdag 20 september 2007 @ 01:11
Gezien. Goede film, deed me een beetje aan Jacobs Ladder denken om de 1 of andere reden. Alhoewel die film zelfs een stukje beter was wat mij betreft.
Qua schrikeffecten en twists deed het er zeker niet voor onder, maar de emotionele impact was bij die film wat heftiger voor me.

Wel een freaky meisje, die dochter trouwens, wat een ziekelijk grote ogen!!
Hapertjedonderdag 20 september 2007 @ 09:19
Eindelijk gezien... totaal niets engs aan. Knap om de film te laten dragen door 1 persoon (vakwerk van Cusack!) en alles in 1 ruimte af te laten spelen. Maar damn, wat was alles voorspelbaar! En zoveel dingen die niet uitgelegd worden! Onderhoudende film, maar weinig bijzonders te noemen!
sampoodonderdag 20 september 2007 @ 11:16
Ieder het zijne, moet je maar denken. Ik ben dan weer verbaasd dat weinigen het wel bijzonder noemen.
CrazyDutchPunkdonderdag 20 september 2007 @ 17:59
Jumanji voor Volwassenen. Meer kon ik er echt niet van maken.
7eVeNLdonderdag 20 september 2007 @ 19:06
quote:
Op donderdag 20 september 2007 17:59 schreef CrazyDutchPunk het volgende:
Jumanji voor Volwassenen. Meer kon ik er echt niet van maken.


Dat is écht slecht...
Harevrijdag 21 september 2007 @ 13:16
Butfilm zeg, tering. Het zag er allemaal zo goed uit, maar toen er geen ontknoping of uitleg van het gebeuren kwam had ik het echt wel gezien met deze film. Tering zeg, wat slecht.
7eVeNLvrijdag 21 september 2007 @ 13:39
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 13:16 schreef Hare het volgende:
Butfilm zeg, tering. Het zag er allemaal zo goed uit, maar toen er geen ontknoping of uitleg van het gebeuren kwam had ik het echt wel gezien met deze film. Tering zeg, wat slecht.
Uitleg? Je verwacht toch niet in een king verfilming, dat er op het einde iets wordt uitgelegd? Er werd iets duidelijk gemaakt aan het einde van de film. En als je dat niet hebt begrepen of mee hebt gekregen moet je toch echt de film op een andere manier 'leren' kijken
Harevrijdag 21 september 2007 @ 13:45
Jaja, vertel mij even dat ik een film moet leren kijken
Verdwaalde_99zaterdag 22 september 2007 @ 12:53
Vond overigens de sfeer van het hotel overkomen als de sfeer van the shining, leek wel alsof ze met effecten gewerkt hebben om bepaalde sferen op te roepen. Alsof de kleuren bewerkt waren of iets dergelijks.

Ik heb niet kritisch gekeken en heb de film op me laten afkomen helemaal, ik zat in de film en beleefde gewoon de film intens mee. En als ik dan in een film zit en helemaal opga in de film sta ik niet stil bij zaken die niet zouden kloppen. En volgens mij klopte in mijn ogen alles, maar nogmaals, ik heb niet kritisch gekeken. Een 2e keer kijken wie weet en dan wat kritischer zijn. Zoals ik altijd bij een 2e keer of 3e keer kritischer ben.

Film verdiend in mijn ogen zeker een 7,5. Film duurde me ook te kort omdat de film gewoon in mijn beleving erg snel verliep.

Heb vannacht nog een soortgelijke droom overgehouden na het kijken van die film, dus dat is dan nog meer de moeite waard.
milagrozaterdag 22 september 2007 @ 19:20
net gezien, en ik check iig niet in die kamer in, niet eens zozeer vanwege het enge, maar het frustrerende ervan

aardige film wel, niet eng, een beetje droef wel , en zoals ik het zelf interpreteer, waarmee we te maken hebben hier, verwerking (ja, of toch niet, met King weet je het niet, want er valt niets te weten ....) wel goed weergegeven..... het deed me aan angstaanvallen denken, datzelfde derealisatie gevoel zag ik erin.
golferzondag 23 september 2007 @ 02:12
Net bekeken.
Zeer matig.
Zeer voorspelbaar.
SPOILER
Enige scene die mij raakte was het dochtertje die aan de ouders vroeg wat er met je gebeuren gaat als je dood gaat
.
Leuke special effects, slap verhaaltje.
Lamonzondag 23 september 2007 @ 02:19
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 13:45 schreef Hare het volgende:
Jaja, vertel mij even dat ik een film moet leren kijken
Alhoewel het waar is dat iemand een film niet kan leren kijken, is het zeggen "Tering, wat slecht" wel een teken dat je niet echt objectief naar een film kunt kijken natuurlijk.
Deze film is door critici en de meerderheid van het publiek gewoon als goed bestempeld.
Een objectieve filmkijker zegt dan gewoon in wat subtielere termen waarom hij of zij de film persoonlijk vindt tegenvallen.
milagrozondag 23 september 2007 @ 09:14
Ah ik zie nu dat ik de DC gezien heb
Die is wat duidelijker qua einde dan de standaard versie, denk ik zo
Harezondag 23 september 2007 @ 10:07
quote:
Op zondag 23 september 2007 02:19 schreef Lamon het volgende:

[..]

Alhoewel het waar is dat iemand een film niet kan leren kijken, is het zeggen "Tering, wat slecht" wel een teken dat je niet echt objectief naar een film kunt kijken natuurlijk.
Deze film is door critici en de meerderheid van het publiek gewoon als goed bestempeld.
Een objectieve filmkijker zegt dan gewoon in wat subtielere termen waarom hij of zij de film persoonlijk vindt tegenvallen.
Niemand kijkt toch objectief naar een film? Van de 100 film critici zullen er vast ook een paar bij zitten die de film ook niets vonden. En ik heb ook gezegd wat ik er zo ruk aan vond: er is totaal geen motivatie voor het gebeurde en het eind van de film sluit ook niets af. Het is voor mijn gevoel gewoon een film zonder eind.

Sunset Blvd. wordt door velen als een van de beste films ooit gezien, maar bij mij staat ie toch wel in de 100 slechtste films die ik ooit heb gezien. Heb ik ook zo mijn redenen voor, maar betekend toch niet dat ik niet goed naar films kijk? Shichinin no Samurai, Rear Window, Citizen Kane, Casablanca, 12 Angry Men vind ik allemaal geweldig, net als de meerderheid, maar dat betekend op zich toch ook helemaal niets?
Caironzondag 23 september 2007 @ 11:25
Ik vond het een tegenvallende film. Geen antwoorden, alleen maar vragen.

En vanuit een flurrie aan vragen komt er een nogal voorspelbaar verhaaltje voort met een anti-climax. Dat is wat de film echt de nek omdraait, je hebt een boeiende achtergrond, een situatie waar je iets meer over wil weten, maar je krijgt niets te zien of te horen, je krijgt een aantal schrikmomenten voorgeschoteld, en een heel erg standaard verhaal.

Er is een personage, je ziet het op twee momenten, in een geheel andere context.
SPOILER
Een man met een bijl, je ziet hem op de hoofdpersoon afstormen redelijk vroeg in de film, een van de eerste schrikmomenten, later zien we hem heel kort aan boord van het schip.

Wie is het, wat heeft hij met de kamer te maken, en waarom is hij op het schip te vinden?

Het feit dat de geesten nooit meer zijn dan "dat dikke wijf dat uit het raam springt", "die ene gozer aan de andere kant van de straat" "die ene met een bijl" "die ene gozer die uit het raam springt" is al vrij verketterend voor de film, omdat ze niemand zijn, gewoon standaard spoken zonder achtergrond, zonder verhaal.
JKzondag 23 september 2007 @ 11:33
Ik heb de DC versie gezien, vond het einde slecht... niets over wie Olin nu precies is/was.
In de trailer zie je Olin bij de deur staan terwijl het binnen sneeuwt en zegt 'I warned you about 1408'... dit komt totaal niet terug in de DC, wel in de TC ?
Ook de stemverandering van het meisje aan het eind van 'Don't you love me anymore?', in de trailer veranderd haar hele stem, zie je enge verrotte handen, maar in de DC is er niets aan de hand.... ik haat dat als ze in trailers scenes stoppen die ze in de film eruit halen. Laat ze dan ook uit de trailer, want toen ik de trailer in de bioscoop zag dacht ik te weten wat voor soort film het zou worden en het is nu totaal wat anders zonder die twee 3 dingen (Olin die 'm waarschuwde (en dus meer schijnt te weten van het alles, ik dacht dat hij zelf een demoon ofzo was), z'n dochter met enge stem en die handen...) ... nee, het einde vond ik maar vreemd van de DC.

Ik doe het niet tussen spoilertags, want ik neem aan dat iedereeen die het topic leest op z'n minst wel eens onlangs in de bios heeft gezeten en de trailer heeft gezien...
milagrozondag 23 september 2007 @ 11:34
quote:
Op zondag 23 september 2007 11:25 schreef Cairon het volgende:
Ik vond het een tegenvallende film. Geen antwoorden, alleen maar vragen.

En vanuit een flurrie aan vragen komt er een nogal voorspelbaar verhaaltje voort met een anti-climax. Dat is wat de film echt de nek omdraait, je hebt een boeiende achtergrond, een situatie waar je iets meer over wil weten, maar je krijgt niets te zien of te horen, je krijgt een aantal schrikmomenten voorgeschoteld, en een heel erg standaard verhaal.

Er is een personage, je ziet het op twee momenten, in een geheel andere context.
SPOILER
Een man met een bijl, je ziet hem op de hoofdpersoon afstormen redelijk vroeg in de film, een van de eerste schrikmomenten, later zien we hem heel kort aan boord van het schip.

Wie is het, wat heeft hij met de kamer te maken, en waarom is hij op het schip te vinden?

Het feit dat de geesten nooit meer zijn dan "dat dikke wijf dat uit het raam springt", "die ene gozer aan de andere kant van de straat" "die ene met een bijl" "die ene gozer die uit het raam springt" is al vrij verketterend voor de film, omdat ze niemand zijn, gewoon standaard spoken zonder achtergrond, zonder verhaal.
SPOILER
uh ze hebben wel een verhaal toch, het zijn gasten die in dat hotel geweest zijn en tot waanzin gedreven door die specifieke kamer, ja ik weet dat jij dat heus wel weet maar.... wat had je dan nog meer wilen weten van ze? of ze getrouwd waren, waarom ze daar logeerden? ... niet echt boeiend, lijkt me en vergeet niet, he, de film is gebaseerd op een short story, geen dik boekverhaal.
Caironzondag 23 september 2007 @ 11:41
En het korte verhaal is honderd keer beter... hier heb je wat vragen:
SPOILER
- Waarom is de kamer slecht?
- Heeft Samuel L. Jackson's personage iets met het ontstaan van de kamer te maken?
- Wie is de man met de bijl, en waarom is hij ook op het schip te vinden?
- Is alleen de kamer evil, of het hele hotel, er zijn meerdere hints dat het hele hotel evil is...
- Wat wil de kamer nu eigenlijk van zijn slachtoffers?
- Waarom kon zijn dochter een bezoekje brengen aan de kamer? Ze heeft het erover dat ze maar kort kan blijven.
milagrozondag 23 september 2007 @ 11:49
quote:
Op zondag 23 september 2007 11:41 schreef Cairon het volgende:
En het korte verhaal is honderd keer beter... hier heb je wat vragen:
SPOILER
- Waarom is de kamer slecht?
- Heeft Samuel L. Jackson's personage iets met het ontstaan van de kamer te maken?
- Wie is de man met de bijl, en waarom is hij ook op het schip te vinden?
- Is alleen de kamer evil, of het hele hotel, er zijn meerdere hints dat het hele hotel evil is...
- Wat wil de kamer nu eigenlijk van zijn slachtoffers?
- Waarom kon zijn dochter een bezoekje brengen aan de kamer? Ze heeft het erover dat ze maar kort kan blijven.
ja, zo kijk ik dus niet naar een film als dit.
die antwoorden doen er voor mij niet toe.


dat is ook niet wat ik miste, ik miste spanning, echte spanning, suspense geen gegriezel of zo voor je me verkeerd begrijpt, en op een bepaald moment was het te overdone, dat werkt ms in een boek wel, maar in een film krijg je zoiets van
SPOILER
"flikker op, entiteiten, ben jullie helemaal zat nu"
maar ms hadden jouw aanvullingen het idd wel interessanter gemaakt
we zullen het nooit weten
Caironzondag 23 september 2007 @ 12:03
Het probleem voor mij was dat de film echt zat mogelijkheden gaf voor uitleg. In sommige gevallen was het zo simpel als de telefoon opnemen...

Maar niets of niemand die iets onderneemt. En het gevolg is dat je als kijker passief kijkt, en niet na kan denken omdat er alleen een heel oppervlakkige reeks aan gebeurtenissen word gegeven. We moeten medelijden hebben met de hoofdpersoon, omdat hij zo overduidelijk slachtoffer is van het verhaal, maar omdat het allemaal zo overduidelijk oppervlakkig blijft, er helemaal geen achtergrond is waa je op kan bouwen... kan het me eigenlijk niet zo veel schelen wat er allemaal gebeurd... want ik krijg toch nooit een verklaring, nog geen subtiele hint over het waarom.
SPOILER
De telefoon geeft de stem van de kamer door, heel kort heeft de schrijver een gesprek met de kamer, het moment voor antwoorden, of om een aanzet te geven voor een antwoord zodat de kijker kan filosoferen over het hoe en wat en waarom... maar nee dus.

De computer zelf is een tweede middel. We weten dat de kamer kan communiceren, we weten zelfs dat de kamer actief op jacht gaat... maar we weten niet waarom de kamer fucking evil is, en waarom de kamer jaagt op slachtoffers, of waarom de kamer zijn slachtoffers kiest.

De kamer is slecht, er zitten spoken in... en daar blijft het bij. Boeiend is anders, want nu moet ik de hoofdpersoon heel erg zielig vinden, ook al is het een cynische klootzak... hij is tenminste een mens, en hij is een cynische klootzak vanwege zijn verleden... de kamer daarentegen is fooking evil omdat... gewoon omdat.

En als er daarna ook nog eens muren omvallen en alles onder water komt te staan, alles bevriest... dan heb ik zoiets van... mjah, minder effecten hadden misschien wel eens voor meer spanning kunnen zorgen, meer antwoorden hadden misschien de kijker wat meer kunnen activeren om mee te denken en mee te leven met de hoofdpersoon.

Daarom valt het voor mij tegen... te veel van het een, te weinig van het ander... de gemiste kansen doen het de strop om. Niets is zo slecht voor een film als zichtbaar potentieel dat niet benut word.
milagrozondag 23 september 2007 @ 12:06
ja, zoals ik al zei, met die insteek ben ik de film niet gaan kijken, antwoorden die uitblijven vind ik , in dit geval dan, minder irri dan antwoorden die niet kloppen , tegenstrijdig zijn met wat eerder te zien was, bv.

maar in dit genre hoeft voor mij niet alles verklaard te worden, de suspense , de sfeer vind ik belangrijker, en die vond ik wel aardig, maar het had beter gekund en de ' chaotische toestanden' wat minder, zeg maar
Caironzondag 23 september 2007 @ 12:14
Oh voor mij hoeft niet alles beantwoord te worden. Ik pleit niet voor kant-en-klare magnetron antwoorden.

Less is more, en je kan de kijker activeren door een vaag antwoord te geven. Een kleine zin die eigenlijk niets zegt, maar de kijker een zwik gedachtes en mogelijkheden kan geven door ze in een bepaalde richting te laten denken omtrent de oorsprong van het verhaal.

Het verhaal waar het op gebasseerd is geeft absoluut geen antwoorden, maar is tien keer beter dan het verhaal in de film. Daar is de spanning subtieler en veel enger... een aanrader.

Nu kijk je heel passief naar de film, en ga je niet verder denken dan de beelden toelaten, want er is niets concreet genoeg om verder over na te denken...
Verdwaalde_99zondag 23 september 2007 @ 15:53
Zelf verklaren is ook mogelijk, gewoon eigen fantasie laten werken en zelf verzinnen wat er aan de hand kan zijn. Zelf invullen van het karakter van de hotel-manager en wat hij eventueel gedaan kan hebben met die kamer. Tijdens het lezen van een boek gaat dat makkelijker dan bij het zien van een film die snel verloopt, maar goed, daarna even denken erover.

Bij het uitlezen van het boek "mobiel" van King wist ik ook niet wat nu het einde betekende en dat weet ik nog steeds niet. Wie weet nog eens lezen en dan zelf een conclusie trekken zonder dat het me voorgekauwd is. Mocht er geen conclusie te trekken zijn dan is het verhaal op zich de moeite waard geweest tot het einde, dus ook geen grote schade.

Het genieten van de scenes alleen al van 1408 maakte voor mij de film meer dan de moeite waard.
Commensaalzondag 23 september 2007 @ 16:11
Film deed me een beetje denken aan Hotel California, "you can check out any time you like, but you can never leave." Het is ook bekend dat Stephen King veel inspiratie haalt uit popsongs. Zou er alleen een beetje te dik bovenop hebben gelegen als ze dat als achtergrondmuziek hadden gebruikt
sampoozondag 23 september 2007 @ 17:26
quote:
Op zondag 23 september 2007 11:25 schreef Cairon het volgende:
Ik vond het een tegenvallende film. Geen antwoorden, alleen maar vragen.

En vanuit een flurrie aan vragen komt er een nogal voorspelbaar verhaaltje voort met een anti-climax. Dat is wat de film echt de nek omdraait, je hebt een boeiende achtergrond, een situatie waar je iets meer over wil weten, maar je krijgt niets te zien of te horen, je krijgt een aantal schrikmomenten voorgeschoteld, en een heel erg standaard verhaal.

Er is een personage, je ziet het op twee momenten, in een geheel andere context.
SPOILER
Een man met een bijl, je ziet hem op de hoofdpersoon afstormen redelijk vroeg in de film, een van de eerste schrikmomenten, later zien we hem heel kort aan boord van het schip.

Wie is het, wat heeft hij met de kamer te maken, en waarom is hij op het schip te vinden?

Het feit dat de geesten nooit meer zijn dan "dat dikke wijf dat uit het raam springt", "die ene gozer aan de andere kant van de straat" "die ene met een bijl" "die ene gozer die uit het raam springt" is al vrij verketterend voor de film, omdat ze niemand zijn, gewoon standaard spoken zonder achtergrond, zonder verhaal.
Waarom moet alles beantwoord worden? Niets moet!
SPOILER
Een berichtje in de krant dat iemand zelfmoord heeft gepleegd is ook niets meer dan een berichtje. Ze worden meer wanneer je er zelf over nadenkt of wanneer zo'n berichtje over iemand gaat die je kent. Een film hoeft het niet allemaal voor te kauwen.

Zo denk ik soms ook aan een man die 's avonds laat levensloos naast zijn scooter zat bij een aanrijding omringt door twee agenten. Ik heb het allemaal slechts2 seconden gezien tijdens het voorbij rijden. Wat maakt hem iets meer dan een stukje vlees? De gedachten van degene die hem ziet. Dat het een vader, een broer, een man, een goede vriend of een zoon van vele anderen is.
quote:
Op zondag 23 september 2007 11:41 schreef Cairon het volgende:
En het korte verhaal is honderd keer beter... hier heb je wat vragen:
SPOILER
- Waarom is de kamer slecht?
Boeieh?
- Heeft Samuel L. Jackson's personage iets met het ontstaan van de kamer te maken?
Wie weet? Dat mag je zelf bepalen.
- Wie is de man met de bijl, en waarom is hij ook op het schip te vinden?
Wie zegt dat het dezelfde man is en dat het niet gewoon een droom was?
- Is alleen de kamer evil, of het hele hotel, er zijn meerdere hints dat het hele hotel evil is...
Zou het de film beter maken als je het wel wist?
- Wat wil de kamer nu eigenlijk van zijn slachtoffers?
Waarom al die vragen?
- Waarom kon zijn dochter een bezoekje brengen aan de kamer? Ze heeft het erover dat ze maar kort kan blijven.
Dat wordt niet beantwoord, maar je kan er honderden dingen over bedenken
Zie je eigen spoiler voor "beantwoording" van de vragen
Je vindt het blijkbaar belangrijk dat alles beantwoord wordt. Je houdt er niet van om met vragen rond te lopen na de film. Je wil gewoon de film afsluiten na het einde. Van zo dat was het en zo was het en klaar ermee. Deze film beviel mij uitzonderlijk goed en de film hoeft mij niet alles te vertellen. Een beetje fantasie mag ook wel, anders is het film kijken niets meer dan informatievergaring.
Evil_Jurzondag 23 september 2007 @ 17:28
Deed me niet zoveel eigenlijk...
sampoozondag 23 september 2007 @ 17:30
quote:
Op zondag 23 september 2007 15:53 schreef Dromenvanger het volgende:
Zelf verklaren is ook mogelijk, gewoon eigen fantasie laten werken en zelf verzinnen wat er aan de hand kan zijn. Zelf invullen van het karakter van de hotel-manager en wat hij eventueel gedaan kan hebben met die kamer. Tijdens het lezen van een boek gaat dat makkelijker dan bij het zien van een film die snel verloopt, maar goed, daarna even denken erover.

Bij het uitlezen van het boek "mobiel" van King wist ik ook niet wat nu het einde betekende en dat weet ik nog steeds niet. Wie weet nog eens lezen en dan zelf een conclusie trekken zonder dat het me voorgekauwd is. Mocht er geen conclusie te trekken zijn dan is het verhaal op zich de moeite waard geweest tot het einde, dus ook geen grote schade.

Het genieten van de scenes alleen al van 1408 maakte voor mij de film meer dan de moeite waard.
Bij het kijken van een film is je fantasie laten werken niet moeilijker. We zijn het minder gewend omdat het door de makers vaak niet wordt bevorderd. Verder helpt het niet dat de gemiddelde bioscoopganger iets minder vaak een boek zal lezen.
Caironzondag 23 september 2007 @ 19:32
sampoo... no offense, maar tyf een eind op als je niets anders kan dan de retarded little fanboy uithangen.
Verdwaalde_99zondag 23 september 2007 @ 21:47
Ik vind sampoo gelijk hebben, niet alle films hoeven het einde te verklappen en gesloten te zijn. King is een apart verhaal en zijn verhalen zijn apart, dus waarom verwachten dat de film ineens wel alles verklaard?

Ik vind de verfilmingen van king's boeken een verademing. De films die logisch en afgesloten zijn kan ik dan ook waarderen maar wat nieuws onder de zon kan geen kwaad in mijn ogen.

En nee, ik ben geen kloon van Sampoo.
InTrePidIvityzondag 23 september 2007 @ 22:17
quote:
Op zondag 23 september 2007 19:32 schreef Cairon het volgende:
sampoo... no offense, maar tyf een eind op als je niets anders kan dan de retarded little fanboy uithangen.

Een beetje open staan voor andere meningen kan ook geen kwaad. Sowieso een vrij kansloze discussie in dit topic.
Falcozondag 23 september 2007 @ 22:27
Wat is dat nou tegenwoordig? Dat op elk klein puntje uitleg verwacht wordt? Kan de filmkijker van tegenwoordig niet meer dingen aannemen, omdat het 'gewoonweg zo is'? Het maakt het allemaal ook wel erg saai, als je zelf als filmkijker niet verklaringen weet te bedenken...

1408 vond ik trouwens oke en op dat dramatische middengeneuzel na, was het een prima film.
sampoomaandag 24 september 2007 @ 00:28
quote:
Op zondag 23 september 2007 19:32 schreef Cairon het volgende:
sampoo... no offense, maar tyf een eind op als je niets anders kan dan de retarded little fanboy uithangen.
Lief dat je eerst nog met no offense komt. Ik geef mijn mening en ik ga mij niet voor een iemand die blijkbaar geen manieren heeft aanpassen. Ben je een 1408 hateboy dat je een dikke wortel in je kont voelt voor iedereen die iets goeds over de film te zeggen heeft?
Lamonmaandag 24 september 2007 @ 01:27
quote:
Op zondag 23 september 2007 10:07 schreef Hare het volgende:
Niemand kijkt toch objectief naar een film?
Daar heb je gelijk in. Maar al is het kijken van een film per definitie een subjectieve ervaring, kan de uiteindelijke beoordeling wel wat genuanceerder natuurlijk.
quote:
Sunset Blvd. wordt door velen als een van de beste films ooit gezien, maar bij mij staat ie toch wel in de 100 slechtste films die ik ooit heb gezien. Heb ik ook zo mijn redenen voor, maar betekend toch niet dat ik niet goed naar films kijk? Shichinin no Samurai, Rear Window, Citizen Kane, Casablanca, 12 Angry Men vind ik allemaal geweldig, net als de meerderheid, maar dat betekent op zich toch ook helemaal niets?
Ik vind bijvoorbeeld 12 Angry Men persoonlijk behoorlijk overschat, ik zie niet zo in waarom dat een klassieker is, en een film als Glengarry Glenn Ross, een film die met dezelfde middelen (de toneelstukachtige manier van filmen) niets bijzonders zou zijn, terwijl de acteerprestaties, die cinematografie, de intensiteit van het moment niets minder is. Eerder zelfs nog een stukje beter.
Maar ja, 12 angry men is oud, dus dan moet het wel geniaal zijn.

Dat betekent niet dat ik 12 angry men teringslecht vind, want ik ben ook wel in staat om de kwaliteiten van de film te zien, alleen op persoonlijk vlak een enorme tegenvaller..

1408 is zeker niet teringslecht, klaar uit.
Votzmaandag 24 september 2007 @ 08:00
Als ik de kritieken zo lees hebben de meeste maar met een half oog zitten kijken. King staat voor horror en bloed, maar ook voor drama en thriller. En dat laatste is het. King vertelt vaak over schrijvers en valt soms terug naar oudere verhalen 1408 is een beetje The Shining, Rose Red door elkaar gemixt.
Over het waarom de kamer slecht is, wordt wel degelijk uitgelegd:
SPOILER
De dertiende etage bestaat niet, de dertiende is de veertiende etage. Veel hotels in Amerika hebben dit, puur uit bijgeloof. Je ziet Enslin ook iets schrijven op de ansichtkaart: 1408=13 (optelsom). Dus kamer 13 op de 13de etage. Dat maakt de kamer de "bad guy". Het hoe en waarom, interesseert me niet, het is een gegeven! Ik heb alleen maar de director's cut gezien en kon me wel vinden in het einde.
Haremaandag 24 september 2007 @ 08:05
quote:
Op maandag 24 september 2007 01:27 schreef Lamon het volgende:

1408 is zeker niet teringslecht, klaar uit.
Maar IK vind hem wel teringslecht, klaar uit
Votzmaandag 24 september 2007 @ 08:33
quote:
Op zondag 23 september 2007 10:07 schreef Hare het volgende:

[..]

Niemand kijkt toch objectief naar een film? Van de 100 film critici zullen er vast ook een paar bij zitten die de film ook niets vonden. En ik heb ook gezegd wat ik er zo ruk aan vond: er is totaal geen motivatie voor het gebeurde en het eind van de film sluit ook niets af. Het is voor mijn gevoel gewoon een film zonder eind.

Sunset Blvd. wordt door velen als een van de beste films ooit gezien, maar bij mij staat ie toch wel in de 100 slechtste films die ik ooit heb gezien. Heb ik ook zo mijn redenen voor, maar betekend toch niet dat ik niet goed naar films kijk? Shichinin no Samurai, Rear Window, Citizen Kane, Casablanca, 12 Angry Men vind ik allemaal geweldig, net als de meerderheid, maar dat betekend op zich toch ook helemaal niets?
De motivatie is er wel....beter kijken wil ook wel eens helpen en je verstand gebruiken, en dat voor iemand die 2x "betekend" schrijft.
HAL9000Swoensdag 10 oktober 2007 @ 10:39
Ik vond 'm tof.

Hij deed me qua sfeer bij vlagen op een positieve manier denken aan The Shining, en mooi hoe ze het verhaal, en dan met name de beleving van de hoofdpersoon ook echt neerzetten als een delirium. Op de drama na een prima film.

[ Bericht 88% gewijzigd door HAL9000S op 10-10-2007 10:48:55 ]
Lonewolf2003dinsdag 16 oktober 2007 @ 13:11
Ik vond hem ook goed.
Biancaviazaterdag 20 oktober 2007 @ 10:59
Ik vond hem tof.
SPOILER
Dat stukje waarin die man aan de overkant zijn bewegingen ging spiegelen vond ik wel freaky.
Lonewolf2003zaterdag 20 oktober 2007 @ 11:39
quote:
Op zaterdag 20 oktober 2007 10:59 schreef Biancavia het volgende:
Ik vond hem tof.
SPOILER
Dat stukje waarin die man aan de overkant zijn bewegingen ging spiegelen vond ik wel freaky.
SPOILER
ik dacht eerst dat het gewoon een of andere zwakzinnige was, die het grappig vond hem na te doen.
tbl1966maandag 29 oktober 2007 @ 15:49
quote:
Op zaterdag 20 oktober 2007 10:59 schreef Biancavia het volgende:
Ik vond hem tof.
SPOILER
Dat stukje waarin die man aan de overkant zijn bewegingen ging spiegelen vond ik wel freaky.
SPOILER
Was dat niet gewoon zijn spiegelbeeld, geprojecteerd door de kamer?
Biancaviadinsdag 30 oktober 2007 @ 09:16
quote:
Op maandag 29 oktober 2007 15:49 schreef tbl1966 het volgende:

[..]
SPOILER
Was dat niet gewoon zijn spiegelbeeld, geprojecteerd door de kamer?
Nee!
tbl1966dinsdag 30 oktober 2007 @ 21:41
quote:
Op dinsdag 30 oktober 2007 09:16 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Nee!
volgens mij wel, heb het net nog even teruggekeken en vond ook dit op 't internet
SPOILER
Mike goes over to the window and looks out. Across the street he can see a man sitting in a building through a window on the other side of the street. Mike tries to signal and scream to the man. The man across the street gets up and takes a look at Mike. Mike keeps signaling to him and sees the man across the street signaling back, but eventually he realizes this person across the street is just mimicking his own actions. Mike cannot understand what is going on. He takes the lamp he has been holding in his hand trying to signal the other man and holds it up to his face. When he does so the man across the street does the same and Mike sees the man across the street is actually him.
Hier staat het hele verhaal uitgeschreven
SPOILER
http://www.themoviespoiler.com/Spoilers/1408.html
Biancaviawoensdag 31 oktober 2007 @ 09:49
quote:
Op dinsdag 30 oktober 2007 21:41 schreef tbl1966 het volgende:

[..]

volgens mij wel, heb het net nog even teruggekeken en vond ook dit op 't internet
SPOILER
Mike goes over to the window and looks out. Across the street he can see a man sitting in a building through a window on the other side of the street. Mike tries to signal and scream to the man. The man across the street gets up and takes a look at Mike. Mike keeps signaling to him and sees the man across the street signaling back, but eventually he realizes this person across the street is just mimicking his own actions. Mike cannot understand what is going on. He takes the lamp he has been holding in his hand trying to signal the other man and holds it up to his face. When he does so the man across the street does the same and Mike sees the man across the street is actually him.
Hier staat het hele verhaal uitgeschreven
SPOILER
http://www.themoviespoiler.com/Spoilers/1408.html
Ja! Maar
SPOILER
In eerste instantie is het een andere man. Het is ook een andere lamp. Natuurlijk doet de hotelkamer dit wel, maar het is niet écht zijn spiegelbeeld.
tbl1966woensdag 31 oktober 2007 @ 16:20
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 09:49 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Ja! Maar
SPOILER
In eerste instantie is het een andere man. Het is ook een andere lamp. Natuurlijk doet de hotelkamer dit wel, maar het is niet écht zijn spiegelbeeld.
SPOILER
Voor hem wel, dit is 1 van de trucs die de hotelkamer met hem uithaalt. Ik denk dat hij vanaf dat hij de kamer binnenkomt in een soort van niemandsland is, totaal overgeleverd aan de kamer op het kleine intermezzo met de monteur na. De kamer laat hem elke keer geloven dat er een uitweg is en dan keert de kamer zich weer tegen hem.
Ik vond het wel een goede film, op sommige punten week het af van het korte verhaal maar dat vond ik niet echt storend.
SPOILER
Wat ik wel jammer vind is dat het eind in allebei de versies zo afwijkt van het eind van het boek. Dat was beter geweest als het zo gelaten was.
Biancaviawoensdag 31 oktober 2007 @ 16:27
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 16:20 schreef tbl1966 het volgende:

[..]
SPOILER
Voor hem wel, dit is 1 van de trucs die de hotelkamer met hem uithaalt. Ik denk dat hij vanaf dat hij de kamer binnenkomt in een soort van niemandsland is, totaal overgeleverd aan de kamer op het kleine intermezzo met de monteur na. De kamer laat hem elke keer geloven dat er een uitweg is en dan keert de kamer zich weer tegen hem.
Ik vond het wel een goede film, op sommige punten week het af van het korte verhaal maar dat vond ik niet echt storend.
SPOILER
Wat ik wel jammer vind is dat het eind in allebei de versies zo afwijkt van het eind van het boek. Dat was beter geweest als het zo gelaten was.
Hoe eindigt het dan in het boek?
tbl1966woensdag 31 oktober 2007 @ 17:48
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 16:27 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Hoe eindigt het dan in het boek?
Wat ik me ervan herinner
SPOILER
Hij steekt zijn shirt in de brand en ontsnapt, terwijl hij in brand staat, uit de kamer. Op de gang loopt toevallig een andere hotelgast met een emmer vol ijs. Hiermee dooft hij het vuur en redt Enslins leven. Deze gast wil de kamer inlopen maar Enslin verbiedt hem dat en op dat moment slaat de deur van 1408 dicht. Enslin wordt paranoïde, zijn gezondheid wordt slechter en hij heeft hevige nachtmerries. Uiteindelijk stopt hij met schrijven en trekt zich terug in een strandhuis als een kluizenaar. Het enige wat hem aan die nacht herinnert is zijn taperecorder met de opnames.
Het eindigt met een in zichzelf gekeerde Enslin die wat voor zich uit zit te mompelen over de verschrikkingen uit kamer 1408.
Het boek is nog indringender dan de film omdat je hier je eigen fantasie kunt laten spelen.
sampoowoensdag 31 oktober 2007 @ 19:02
Alleerst zou dat einde wanneer men dat goed wil vertolken nog heel veel tijd extra kosten en ten tweede komt het bij mij toch behoorlijk cliche over.
tbl1966woensdag 31 oktober 2007 @ 19:48
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 19:02 schreef sampoo het volgende:
Alleerst zou dat einde wanneer men dat goed wil vertolken nog heel veel tijd extra kosten en ten tweede komt het bij mij toch behoorlijk cliche over.
Hoezo zou dat dat veel meer tijd zou kosten? Er zijn nu verhaallijnen toegevoegd die niet in het verhaal voorkomen. Verder vind ik het einde uit het boek niet zo cliché. Ik vind de beide eindes zoals ze nu zijn nogal cliché
SPOILER
vooral in de tc als ze de stem van hun dochter op de taperecorder horen, sorry hoor maar hoe corny kun je zijn. Het einde dat Enslin sterft in de hotelkamer en dan dat je hem op 't eind met een glimlach weg ziet lopen vond ik verdomd veel op het einde van Rose Red lijken en dat vond ik weer jammer.
Ik zie wel wat in het einde zoals in het boek/verhaal.
sampoowoensdag 31 oktober 2007 @ 21:49
Wat je nu stel is dus dat men zaken die niet in het boek voorkomen verwijderd worden ten behoeve van het einde die in het boek voorkomt? Dat is nog ingrijpender dan alleen het einde veranderen. Wat zijn nu de problemen die je hebt met de verhaallijnen die toegevoegd zijn die niet in het boek voorkomen?

Ik denk dat veel liefhebber van een boek, bij een verfilming erg weinig kunnen hebben bij veranderingen bij een verfilming.
SPOILER
Corny of niet. Het veranderd de kijk van Enslin en zijn vrouw op het gebeuren compleet en dat met niet meer dan 10 seconden materiaal. Dat noem ik behoorlijk knap. Zoals je het verteld komt het einde in het boek mij nog cornier. Zo van ik ben zo zielig en oh wat was het zo erg. Dat soort "definitief ogende" eindes zijn ongeloofwaardig. Vroeg of laat moet ie een eitje koken, rekeningen betalen ect. en komt de realiteit vanzelf naar boven.
tbl1966woensdag 31 oktober 2007 @ 22:39
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 21:49 schreef sampoo het volgende:
Wat je nu stel is dus dat men zaken die niet in het boek voorkomen verwijderd worden ten behoeve van het einde die in het boek voorkomt? Dat is nog ingrijpender dan alleen het einde veranderen. Wat zijn nu de problemen die je hebt met de verhaallijnen die toegevoegd zijn die niet in het boek voorkomen?

Ik denk dat veel liefhebber van een boek, bij een verfilming erg weinig kunnen hebben bij veranderingen bij een verfilming.
SPOILER
Corny of niet. Het veranderd de kijk van Enslin en zijn vrouw op het gebeuren compleet en dat met n.iet meer dan 10 seconden materiaal. Dat noem ik behoorlijk knap. Zoals je het verteld komt het einde in het boek mij nog cornier. Zo van ik ben zo zielig en oh wat was het zo erg. Dat soort "definitief ogende" eindes zijn ongeloofwaardig. Vroeg of laat moet ie een eitje koken, rekeningen betalen ect. en komt de realiteit vanzelf naar boven.
Nee dat bedoel ik niet, maar jij zegt dat het einde uit het boek 'heel veel extra tijd' zal kosten. Ik zeg als ze geen verhaallijn zouden hebben toegevoegd in de film, dan zouden ze het boek/verhaal beter kunnen volgen en dat einde kunnen gebruiken. Hoewel ik niet denk dat dit einde veel meer tijd zal kosten. Feit blijft natuurlijk dat
SPOILER
de verhaallijn rond zijn vrouw en dochter niet in het boek zit, hij heeft zijn broer verloren. In het boek heeft hij dus niemand die hem kan redden om over deze nachtmerrie heen te komen. Het enige dat hij heeft is dat bandje met daarop de gebeurtenissen van die nacht. Het steeds herleven hiervan maakt hem langzaam gek. Dat kun je corny vinden, maar ik vind dit zoetsappige einde van 2 mensen die elkaar zijn kwijtgeraakt door de dood van hun dochter erger. Hij is bijna om 't leven gekomen en dan is alles opeens weer goed tussen ze. Vervolgens speelt hij dat bandje af en hoort de stem van z'n dochter, z'n vrouw is verbijsterd en hij knikt alsof hij het altijd wel geweten heeft dat het echt was. Hij is totaal niet geschokt of zo. Nee, ik vind dat hij in dit einde er te goed uit komt. Wat dat betreft vind ik het andere einde passender voor een SK verfilming.
7eVeNLwoensdag 6 oktober 2010 @ 22:50
Hey wat leuk, dit is een eigen topic geweest :D

Anyway! Deze uitermate sterke Stephen King 'verfilming' was zojuist op TV en wat bleek, RTL heeft zonder vermelding de alternatieve versie uitgezonden, met een compleet ander einde. Werkelijkwaar, dit is echt zo slecht! Schandalig dat men dit zo maar kan doen en mag verkopen als de film 1408. :N
InTrePidIvitywoensdag 6 oktober 2010 @ 22:59
quote:
Op woensdag 6 oktober 2010 22:50 schreef 7eVeNL het volgende:
Hey wat leuk, dit is een eigen topic geweest :D

Anyway! Deze uitermate sterke Stephen King 'verfilming' was zojuist op TV en wat bleek, RTL heeft zonder vermelding de alternatieve versie uitgezonden, met een compleet ander einde. Werkelijkwaar, dit is echt zo slecht! Schandalig dat men dit zo maar kan doen en mag verkopen als de film 1408. :N
Het is gewoon de Director's Cut hoor. Dat maakt het m.i. juist legitiemer om als 1408 te verkopen, dit is tenslotte zoals de regisseur het voor ogen had. Dan maar een keer geen happy ending.
DrDentzdonderdag 7 oktober 2010 @ 00:43
Zonden ze het blije of het treurige einde uit? Ik houd niet happy eindes. The Mist vind ik ook zo'n mooie.
Komakiedonderdag 7 oktober 2010 @ 15:04
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 00:43 schreef DrDentz het volgende:
Zonden ze het blije of het treurige einde uit? Ik houd niet happy eindes. The Mist vind ik ook zo'n mooie.
The Mist is zo cru. I like it :D

Maar ehm hoe gaat het alternatieve einde van 1408?
InTrePidIvitydonderdag 7 oktober 2010 @ 15:11
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 15:04 schreef Komakie het volgende:

[..]

The Mist is zo cru. I like it :D

Maar ehm hoe gaat het alternatieve einde van 1408?
quote:
The Director's Cut contains a more tragic ending. Mike Enslin sets fire to 1408 but is not rescued by the fire department. Instead, the last we see of him is when he's lying on his back in the burning room and we hear the words of his daughter "everybody dies". The camera zooms in on the numbers on the outside door, just as they melt from the heat. The next scene is at Mike's funeral where his coffin is lowered into the ground right next to his daughter's; just as the visions 1408 prophesied. Lily is there, being consoled by Mike's agent. As the procession ends, Lily walks to her car and is met by Gerald Olin who is carrying a box. Gerald introduces himself and gives his condolences. He says the box contains some of Mike's belongings still left in the room. He offers it to Lily while also trying to explain, with a sense of hope, that Mike's death of was not in vain and that because of his actions no one else will *ever be able to stay in room 1408. Lily, in too much grief to listen, cuts him off and refuses to accept the box. Gerald returns to his car and opens the box, which contains the nightgown that was sent through the fax machine as well and the burned tape recorder. Gerald plays it and hears the same dialog between Mike and his daughter heard at the end of the theatrical release. As he listens, he sees a young girl in his rear-view mirror waving in his direction. He turns around to look at her and catches a brief vision of Mike Enslin in his back seat, hideously burned. Gerald jumps but the vision quickly disappears. He looks back at the girl who has found her dad that was looking for her. Gerald catches his breath, starting his car and driving off. The final scene goes back to room 1408. We see a specter Mike Enslin staring out the window. The last shot is of him finishing his cigarette and walking towards the door just as he vanishes.
Komakiedonderdag 7 oktober 2010 @ 15:30
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 15:11 schreef InTrePidIvity het volgende:

[..]


[..]


Klinkt cool, ff opzoeken :)
Ian_Nickdonderdag 7 oktober 2010 @ 15:32
Nu wil ik weten welke van de 2 versies ik op DVD heb :o
7eVeNLdonderdag 7 oktober 2010 @ 16:32
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 15:32 schreef Ian_Nick het volgende:
Nu wil ik weten welke van de 2 versies ik op DVD heb :o
De 'eerste' originele bioscoop versie speelt de laatste scene zich af in een nieuwe woning van Mike en zijn vriendin, bij het uitpakken van de verhuisdozen komt Mike zijn taperecorder tegen, als hij deze afluistert hoort hij eerst geruis en zijn eigen stem, even later hoort hij het dialoog met zijn overleden dochter, waardoor zij schrikt en in het zelfde shot een verhuisdoos met spullen uit haar handen laat vallen, de blik van Mike zegt genoeg, 'dus toch...'

De alternatieve versie, staat hier boven beschreven, Mike is dood, Samuel komt op de begrafenis zijn taperecorder overhandigen aan zijn vrouw, etc etc ;)

en om het te verduidelijken:
Ge-wel-dig om weer te zien zeg _O_