Acuut gevaar: Weg trekken (in veiligheid brengen), en dan bestraffen (als ze zelf dit gevaar hebben veroorzaakt) en dan meteen ook uitleggen WAAROM ze straf krijgen. Het is het effect van schrikken, straffen en gerust stellen.quote:Op maandag 29 januari 2007 10:08 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Ik weet niet of mijn reflexen verkeerd zijn ingesteld bij de geboorte, maar zelfs als ik mijn kat uit een gevaarlijke situatie wil halen is mijn eerste neiging hem weg te trekken, niet om hem een tik te geven. Hij zal van schrik in die pannen vallen zeg! Een kind moet uit die situatie gehaald worden, juist bij acuut gevaar zou ik eerder aan wegtrekken dan aan een tik geven denken. (en dat wil niet zeggen dat ik het per se fout vind als je in zo'n situatie een tik uitdeelt, maar ik zat gewoon even te denken...)

We hebben grof grenol(of hoe je dat ook schrijft...) op de muurquote:Op maandag 29 januari 2007 10:15 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Maar da's toch niet echt acuut gevaar? Dat is althans niet wat ik daaronder versta, hoewel kinderen zich daarbij ook lelijk kunnen verwonden, maar ik dacht zelf meer dat er hete pannen- vuur- hete kannen water- op het randje van de vijver staan bedoeld werd met acuut gevaar, dat soort dingen.

Ik denk dat in zo'n geval het acuut wegtrekken al een heftige schrikreactie kan opleveren. Het straffen dmv een tik zou ik dan achterwege laten, das totaal overbodig en nutteloos in zo'n geval. Eventueel een straf in de zin van huisarrest oid zou wel een overweging zijn indien er sprake was van opzettelijk gevaar opzoeken.quote:Op maandag 29 januari 2007 10:16 schreef hassanjassan het volgende:
[..]
Acuut gevaar: Weg trekken (in veiligheid brengen), en dan bestraffen (als ze zelf dit gevaar hebben veroorzaakt) en dan meteen ook uitleggen WAAROM ze straf krijgen. Het is het effect van schrikken, straffen en gerust stellen.

De ene keer dat we dat deden werd ze nog driftigerquote:Op maandag 29 januari 2007 10:18 schreef Sjeen het volgende:
Ireth, helpt op zo'n moment een klats koudwater/nat washandje niet? Ik weet dat mijn moeder dat wel vaker met mij gedaan heeft, om me weer bij mijn positieve te krijgen als ik flipte...

Geen voorstander, maar wel verstandig toepasser van een beproefd en succesvol middel. Want is dit geval hoef je ook sommige dingen niet uit te leggen aan kids, maar die moeten ze gewoon als waarheid aannemen. Electriciteit, vuur, gas, messen, ROLTRAPPEN etc...zijn voor de hand liggende zaken waar een kind gewoon respect voor moeten hebben en in het begin gewoon voor moeten vrezen.quote:Op zondag 28 januari 2007 00:20 schreef m@x het volgende:
Op papier en in theorie klinken dingen altijd zo mooi maar in de praktijk loopt het soms net even anders. Ik heb vandaag Kai een tik op zijn vingers gegeven. Puur om hem te laten schrikken aangezien meneer op het snoer van de stofzuiger zat te knagen terwijl de stekker in het stopcontact zat enzonder het door te hebben doorging met stofzuigen. Ik kreeg zijn kaken met geen mogelijkheid los en zag dit als de snelste manier om hem uit een gevaarlijke situatie te halen. Geloof me, boe roepen werkt bij een koppige peuter niet altijd
Begrijp me overigens niet verkeerd hoor, ik ben absoluut geen voorstander van de pedagogische tik of wat voor soort tik dan ook.

Oei... geen goed plan danquote:Op maandag 29 januari 2007 10:21 schreef Ireth het volgende:
[..]
De ene keer dat we dat deden werd ze nog driftiger

Ook goed...ze moeten WEL, bij opzettelijk gevaar opzoeken, voelen wat ze hebben gedaan en vooral ook de uitleg krijgen (= wijze les van volwassenen). En een brugje naar respect voor volwassenen/ouderen is dan ook snel geslagen, want als je ze respecteerd, neem je ook sneller dingen van ze aan ipv een grote mond geven.quote:Op maandag 29 januari 2007 10:19 schreef Ireth het volgende:
[..]
Ik denk dat in zo'n geval het acuut wegtrekken al een heftige schrikreactie kan opleveren. Het straffen dmv een tik zou ik dan achterwege laten, das totaal overbodig en nutteloos in zo'n geval. Eventueel een straf in de zin van huisarrest oid zou wel een overweging zijn indien er sprake was van opzettelijk gevaar opzoeken.

quote:Op maandag 29 januari 2007 10:23 schreef hassanjassan het volgende:
[..]
Ook goed...ze moeten WEL, bij opzettelijk gevaar opzoeken, voelen wat ze hebben gedaan en vooral ook de uitleg krijgen (= wijze les van volwassenen). En een brugje naar respect voor volwassenen/ouderen is dan ook snel geslagen, want als je ze respecteerd, neem je ook sneller dingen van ze aan ipv een grote mond geven.

Hehehe, net wat ik de hele tijd denk. Zeker de 1e paar jaren is het 1 grote puppytraining voor zo'n kind. En ja, ook ouders moeten getraind worden.quote:Op zondag 28 januari 2007 01:50 schreef LennyKravitz het volgende:Daarnaast vind ik dat mensen toch best wel dicht bij dieren staan als ze zoiets doen... en dat vind ik helemaal niet negatief. Als een jong dier iets fout doet, te ver weg loopt of zo, dan wil moeder-dier ook wel eens een corrigerende knauw geven... Kom svp niet met het argument dat we geen dieren zijn... zo verheven zijn wij mensen echt niet.
LATEN opvoeden, ik dacht eerst...door wie LAAT jij dat doen...maar dat doen de ouders niet alleen, dat doet de maatschappij ook.quote:Ben je van mening dat een corrigerende tik niet hoeft... mij best... doe jij het anders... maar laat mij mijn kind opvoeden zoals ik denk hoe dat het beste is...

kun je dit even anders formuleren? zodat ik je misschien wel volg? ik heb geen behoefte aan conclusies te tekken over iets waarvan ik niet precies de intentie/bedoeling van snapquote:Op maandag 29 januari 2007 10:13 schreef hassanjassan het volgende:
[..]
Er is een balans tussen heel je leven omgooien om kinderen niet in gevaar laten komen of gevaar laten lopen EN aan de andere kant, het kunnen functioneren in een maatschappij. In dit geval, de nederlandse maatschappij.
Denk je echt dat je baas of op school mensen, buiten je ouders, dan voor jou uit de weg gaan omdat je niet anders gewend bent? Dit noemt men in de volksmond...een verwend nest, die een verknipte kijk op de wereld heeft.
Ouders hebben de verantwoordelijkheid en plicht om hun kinderen naar eigen dunk zo op te voeden dat het goed zal functioneren in de maatschappij waar ze later zelf deel van gaan uitmaken.
Daar valt respect voor anderen hebben erg hoog in het lijstje bij mij. Een andere is, weten hoe je je moet gedragen in verschillende sociale situaties.

HOE je je kinderen opvoedt kan mij idd ook geen reet schelen WEL kan het me schelen met welk DOEL je dat doet. Een kind hoort zich gewoon gepast te gedragen in een bepaalde situatie, en dat betekent dus niet in de hema de boel bij elkaar schreeuwen. Dat betekent ook niet, in de blokker oid aan de glazen komen, etc...pas als ze laten zien hebben dat ze iets kunnen of ermee om kunnen gaan, dan mogen ze zoiets. Gewoon puppytraining dus, belonen en straffen...en natuurlijk uitleggen, want dat kan je dus weer wel aan een kind doen....MOET je ook doen als ouder.quote:Op zondag 28 januari 2007 22:39 schreef Diaan73 het volgende:
No offence Moonah, maar iemand uit groep 7 is toch wat anders dan een kind van 2,5 tot pakweg 4,5 jaar. En dan ook nog eens je eigen kind. Net wat ik zeg, elk kind is anders en sommige kinderen kunnen je echt het bloed onder de nagels halen.
Trouwens over die tik in de winkel: mijn oma vertelde van mijn oom die al de hele tijd strontvervelend was in de HEMA.. hield maar niet op. Op een gegeven moment heeft ze hem een tik gegeven en bemoeide een andere klant zich ermee. Nou dan moet je niet bij mijn oma zijn.. die vindt dat iemand anders zich daar niet mee hoeft te bemoeien, maar een caissiere die het allemaal had gezien, had gezegd: mevrouw ik heb respect voor u, wat een geduld, als dat mijn kind zou zijn, had het allang een tik gekregen.
Wat ik hiermee wil zeggen, is dat het ogenschijnlijk misschien snel is, maar daar kan wel een heel verhaal aan vooraf zijn gegaan. Ik heb Twan ook weleens huilend/gillend in de winkel achtergelaten, ik kon werkelijk helemaal niets goed doen en hij kreeg zijn zin niet.. en iedereen keek me aan.... maar op dat moment interesseerde het me geen reet wat de mensen ervan vonden.
Hoe dan ook, het is en blijft moeilijk dat kinderen opvoeden. Helemaal als je zelf een slechte of vermoeide dag hebt, dan kun je gewoon minder hebben.

Ik vind dat je als ouder de plicht hebt om je kind zodanig op te voeden dat het later een waardevolle en nuttige aanvulling is op de maatschappij, ZEKER in nederland.quote:Op maandag 29 januari 2007 11:06 schreef _evenstar_ het volgende:
[..]
kun je dit even anders formuleren? zodat ik je misschien wel volg? ik heb geen behoefte aan conclusies te tekken over iets waarvan ik niet precies de intentie/bedoeling van snap![]()

Tja ik vind ook dat een kind zich gewoon gepast hoort te gedragen in de winkel, helemaal mee eens. Mijn doel is dan ook inderdaad dat hij zich de volgende keer wel weer bedenkt om het te doen. Maar soms komt zo'n bui opzetten zonder dat je er erg in hebt en gebeurt het gewoon. Ik vind dat ik dan wel mijn kind op zn plaats mag zetten... maar de blikken die je dan krijgt....quote:Op maandag 29 januari 2007 11:10 schreef hassanjassan het volgende:
[..]
HOE je je kinderen opvoedt kan mij idd ook geen reet schelen WEL kan het me schelen met welk DOEL je dat doet. Een kind hoort zich gewoon gepast te gedragen in een bepaalde situatie, en dat betekent dus niet in de hema de boel bij elkaar schreeuwen. Dat betekent ook niet, in de blokker oid aan de glazen komen, etc...pas als ze laten zien hebben dat ze iets kunnen of ermee om kunnen gaan, dan mogen ze zoiets. Gewoon puppytraining dus, belonen en straffen...en natuurlijk uitleggen, want dat kan je dus weer wel aan een kind doen....MOET je ook doen als ouder.

Maar waar hoor je iemand zeggen dat hij/zij alles doet voor het kind? en zo dus het kind de ouder laat opvoeden..?quote:Op maandag 29 januari 2007 11:14 schreef hassanjassan het volgende:
[..]
Ik vind dat je als ouder de plicht hebt om je kind zodanig op te voeden dat het later een waardevolle en nuttige aanvulling is op de maatschappij, ZEKER in nederland.
mee eensch is
Als je dus je kind opvoedt in een omgeving waar je alles doet voor je kind, dan voedt het kind jou op en niet andersom.

Ik vind het veel belangrijker dat je als ouder je kind met veel liefde, warmte, gevoel en empathie opvoedt. Het kind onwikkelt zich dan tot een mooi, sociaal mens. Dan komt de rest als bijna vanzelf wel goed.quote:Op maandag 29 januari 2007 11:14 schreef hassanjassan het volgende:
[..]
Ik vind dat je als ouder de plicht hebt om je kind zodanig op te voeden dat het later een waardevolle en nuttige aanvulling is op de maatschappij, ZEKER in nederland.

Je zult wel grenzen moeten stellen hoor, anders kan een kind over je heen walsen.... Jij moet je kind aanleren wat wel en niet kan. En helaas kan dat niet altijd in love & peace. Net als een relatie....quote:Op maandag 29 januari 2007 11:20 schreef Moonah het volgende:
[..]
Ik vind het veel belangrijker dat je als ouder je kind met veel liefde, warmte, gevoel en empathie opvoedt. Het kind onwikkelt zich dan tot een mooi, sociaal mens. Dan komt de rest als bijna vanzelf wel goed.
Just food for thought.

Dat doet me weer denken aan die Dossier 2300 aflevering waarin Pa met een zuur gezicht verkondigde dat hij het respect van zijn dochter(5j) nog niet had verdiend omdat ze hem een klootzak noemde.. Hij kon geen respect eisen, dat moest hij verdienen...quote:Op maandag 29 januari 2007 11:20 schreef Moonah het volgende:
[..]
Ik vind het veel belangrijker dat je als ouder je kind met veel liefde, warmte, gevoel en empathie opvoedt. Het kind onwikkelt zich dan tot een mooi, sociaal mens. Dan komt de rest als bijna vanzelf wel goed.
Just food for thought.

De blikken die je krijgt, doen MIJ in ieder geval veel minder dan het voordeel dat je krijgt als je een kind succesvol opvoedt als mooie aanvulling op de maatschappij.quote:Op maandag 29 januari 2007 11:17 schreef Diaan73 het volgende:
[..]
Tja ik vind ook dat een kind zich gewoon gepast hoort te gedragen in de winkel, helemaal mee eens. Mijn doel is dan ook inderdaad dat hij zich de volgende keer wel weer bedenkt om het te doen. Maar soms komt zo'n bui opzetten zonder dat je er erg in hebt en gebeurt het gewoon. Ik vind dat ik dan wel mijn kind op zn plaats mag zetten... maar de blikken die je dan krijgt....![]()
![]()

aaahhh...kom op joh...het is toch een kwestie van elkaar (man&vrouw) goed kennen en vertrouwen. En vooral goed communiceren en afstemmen.quote:Op maandag 29 januari 2007 11:16 schreef Leah het volgende:
Ik trek mij terug uit de discussie. Hassan + DesiredBard is mij iets teveel van het goede.
Onthou echter wel heren, dat het mooi theoretiseren is, als je hele dagen werkt, en je vrouw waarschijnlijk het leeuwendeel van de opvoeding op zich neemt.

Doe ik ook niet, maar gelukkig heeft hij het niet meerquote:Op maandag 29 januari 2007 11:25 schreef hassanjassan het volgende:
[..]
De blikken die je krijgt, doen MIJ in ieder geval veel minder dan het voordeel dat je krijgt als je een kind succesvol opvoedt als mooie aanvulling op de maatschappij.
Neemt niet weg dat het soms balen is, dat je het liever anders zou willen doen. Maar schamen hoef je je nooit hoor !!

Waar zeg ik dat je geen grenzen zou moeten stellen?quote:Op maandag 29 januari 2007 11:22 schreef Diaan73 het volgende:
[..]
Je zult wel grenzen moeten stellen hoor, anders kan een kind over je heen walsen.... Jij moet je kind aanleren wat wel en niet kan. En helaas kan dat niet altijd in love & peace. Net als een relatie....

wat is volgens jou dan DE manier om je kind succesvol op te laten groeien?quote:Op maandag 29 januari 2007 11:25 schreef hassanjassan het volgende:
[..]
De blikken die je krijgt, doen MIJ in ieder geval veel minder dan het voordeel dat je krijgt als je een kind succesvol opvoedt als mooie aanvulling op de maatschappij.
Neemt niet weg dat het soms balen is, dat je het liever anders zou willen doen. Maar schamen hoef je je nooit hoor !!

Dat klinkt als een heel interessant sociaal expiriment. Maar wat je zegt is ook helemaal correct, maar dat zijn slechts middelen/gereedschappen om het doel te bereiken. En het doel is wat ik net zei...althans zo heb ik het doel voor ogen.quote:Op maandag 29 januari 2007 11:20 schreef Moonah het volgende:
[..]
Just food for thought.

Ik zie het verband niet tussen mijn ideeën over opvoeding en die idiote docu.quote:Op maandag 29 januari 2007 11:24 schreef Ireth het volgende:
[..]
Dat doet me weer denken aan die Dossier 2300 aflevering waarin Pa met een zuur gezicht verkondigde dat hij het respect van zijn dochter(5j) nog niet had verdiend omdat ze hem een klootzak noemde.. Hij kon geen respect eisen, dat moest hij verdienen...

ruimte is begrensd door je eigen creativiteit, kennis, mening en houding.quote:Op maandag 29 januari 2007 11:28 schreef Moonah het volgende:
[..]
Waar zeg ik dat je geen grenzen zou moeten stellen?
Ik heb het in een ander topic al gezegd laatst:
Geef een kind de ruimte zich te onwikkelen, niet de leegte.
Een ruimte is per definitie begrensd.

Okay dan heb ik dat verkeerd begrepen...het klonk allemaal zo vrijheid, blijheid. Ik vind het ook belangrijk om een kind te laten ontwikkelen hoor en soms mag het kind ook iets beslissen, zodat je het kind ook vertrouwen schenkt. dat wat je laatst hebt gezegd, had ik niet gelezen . Maar ook dan kan er weleens strijd zijn en lukt het niet altijd in love & peace.quote:Op maandag 29 januari 2007 11:28 schreef Moonah het volgende:
[..]
Waar zeg ik dat je geen grenzen zou moeten stellen?
Ik heb het in een ander topic al gezegd laatst:
Geef een kind de ruimte zich te onwikkelen, niet de leegte.
Een ruimte is per definitie begrensd.

Ik sloeg ook in mijn hoofd door naar het extreme "only love" geneuzel zoals ik in dat programma zag in dat gezin. Gewoon een gedachtekronkel in mijn hoofd dus, niet verwijtend naar/over jouw berichtje bedoeldquote:Op maandag 29 januari 2007 11:30 schreef Moonah het volgende:
[..]
Ik zie het verband niet tussen mijn ideeën over opvoeding en die idiote docu.
Jammer (en vreemd ook!) dat de termen liefde, warmte, gevoel en empathie blijkbaar andere associaties triggeren dan bedoeld.
Ik ben zeer zeker geen geitenwollensok om die term dan maar eens te noemen!

Ook dat. Zo had ik dat nog niet bekeken.quote:Op maandag 29 januari 2007 11:31 schreef hassanjassan het volgende:
[..]
ruimte is begrensd door je eigen creativiteit, kennis, mening en houding.

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |