Zat gister ff in #kde en vroeg wat over kde4. Kreeg gelijk een heleboel: Je moet kde4 nog niet proberen over me heen. Tis momenteel echt een development versie en ze raden het af om het te installen aangezien het eindresultaat je meer kan afschrikken.quote:
ik kwam inderdaad uit bij ubuntu, kubuntu en gentoo geloof ik.quote:Op zaterdag 20 januari 2007 01:32 schreef whoops het volgende:
[..]
Om niet meteen met Ubuntu aan te komen zetten, hier kan je een test doen welke distributie bij je past... Aangezien je wel e.e.a. van besturingssystemen af weet is het misschien slim zo'n test te doen...
Als je met XGL wil spelen zal je over het algemeen toch wel wat commando's uit moeten voeren, of je moet een distro pakken waar het standaard in zit... Sabayon Linux is een Live-CD waar het bij in zit, die is gebaseerd op Gentoo, wat voor een beginner misschien wat hoog gegrepen is... Om met XGL te spelen is het wel ideaal...
Een andere distro waar XGL eenvoudig aan te zetten was was Suse Linux Enterprise Desktop 10, alleen zijn de effecten daar niet heel up-to-date...
Ik zou me ook niet blind staren op 64bits linux, aangezien dingen als Java en Flash alleen voor 32bits linux uitgebracht zijn, je moet dan dus handwerk verrichten om het aan de praat te krijgen...
Wat voor grafische kaart zit er in het systeem waarmee je wil proberen?
Hit mequote:Op maandag 22 januari 2007 09:17 schreef wdn het volgende:
Of GDM
Ik heb gisteren, omdat ik me verveelde, een mogelijkheid gemaakt om per session @random een ander inlogscherm, desktop splash screen en achtergrond te krijgen. Waarbij alledrie wel hetzelfde thema hebben. Voor gdm natuurlijk maar met wat kleine wijzigingen werkt het ook voor kde lijkt me.
Iemand interesse?
JAAAAAAAAAAAAAAAquote:Op maandag 22 januari 2007 11:27 schreef slaveloos het volgende:
is er ook een publisher achtig programma (dus met veel templates) beschikbaar voor ubuntu?
thanks, ik ga wel ff zoeken.quote:Op maandag 22 januari 2007 11:49 schreef wdn het volgende:
Kan de pagina niet meer vinden op ubuntuforums.org
(daar staat ergens een compeet boekwerk in 1 post met verschillende programma's voor verschillende doeleinden verdeeld naar categorie).
Als je (k)ubuntu gebruikt en edgy kan je automatix2bleeder nemen om beryl en de ati/nvidia drivers te installeren. werkte bij mij zonder problemen. ( nvidia )quote:Op maandag 22 januari 2007 09:44 schreef ikJur het volgende:
[..]
ik kwam inderdaad uit bij ubuntu, kubuntu en gentoo geloof ik.
Ubuntu heb ik inmiddels gedownload. En dat ik dan toch wat commando's moet uitvoeren moet dan maar kan ik wel achterkomen als t allemaal maar beetje logisch werkt.
mijn setup is als volgt:
AMD 64 3200+
ABIT AV8 3rd eye
Twinmos 2x512MB PC3200
Nvidia 7600GS 512mb
En een creative soundblaster als geluidskaart.
*slaat slakkie*quote:
vast de boot sector overschreven met XP. Moet je grub er weer opzetten. Heb je als MS geen bootmanager er standaard bij heeft.quote:Op maandag 22 januari 2007 21:59 schreef Autoreply het volgende:
Ik zit weer 's vast. Ubuntu staat er nog gewoon op; XP geïnstalleerd maar dat was niet de goede versie, dus die partitie gewoon via de Ubuntu installatiedvd geformatteerd. Maar nou start Ubuntu dus niet meer op, ondanks dat hij in de eerste partitie staat en in de boot sequence het de eerste relevante is![]()
Help!
Vista is inmiddels besteld![]()
Ze hebben wel een bootmanager, maar die is even arrogant als het bedrijf zelf ("er bestaat geen ander")...quote:Op dinsdag 23 januari 2007 16:21 schreef dryfit het volgende:
[..]
vast de boot sector overschreven met XP. Moet je grub er weer opzetten. Heb je als MS geen bootmanager er standaard bij heeft.
Eerst Winblows en daarna linsux![]()
time, maar dat heb je denk ik al geprobeerd.quote:Op dinsdag 23 januari 2007 20:39 schreef wdn het volgende:
Zeg is er een mogelijkheid om van een bashscript te zien hoeveel tijd de uitvoer in beslag neemt? Liest op 1000ste van een seconde ofzo
Ongeveer als:quote:Op dinsdag 23 januari 2007 20:54 schreef wdn het volgende:
Ja :P
Krijg ik 2x hetzelfde daarom de aanvulling:tot op 1000ste ;)
1 2 3 4 5 | real 0m1.034s user 0m0.000s sys 0m0.000s |
Je moet doenquote:Op woensdag 24 januari 2007 06:21 schreef wdn het volgende:
Indien ik mijn scriptje uitvoer met time vooraan en time achteraan en dat in 2 verschillende scripts krijg ik 3 keer 0m0.000s![]()
Loginfoto?quote:Op donderdag 25 januari 2007 18:47 schreef wdn het volgende:
cool
Zeg wie weet wat het commando is om je log-in foto te wijzigen?
En nu staat Fedora erop. Was niet echt impressed uiteindelijk. Yum werkt toch een stuk makkelijker..quote:Op donderdag 25 januari 2007 18:14 schreef slakkie het volgende:
* slakkie is bezig met een opensuse (10.2) install. All goes well...
Eindresultaat:
http://www.euronet.nl/users/wesleys/dig/opensuse_default.png
system -> prefs -> about me. Dat ding linksboven.quote:
Hmm even verder kijken dan je neus lang is. Dubbelklik eens op die foto.quote:Op donderdag 25 januari 2007 21:20 schreef wdn het volgende:
[..]
system -> prefs -> about me. Dat ding linksboven.
Dat krijgt je te zien tijdens het inloggen (of als je de klep van je laptop dichtdoet).
Die wil ik ook automatisch zetten
Waarschijnlijk moet je 'gksudo natilus' vervangen door 'gksudo nautilus' ...quote:Op vrijdag 26 januari 2007 19:17 schreef G.Fawkes het volgende:
Ik probeer een webserver op te zetten op een ubuntu machine, nu volg ik de volgende tutorial: http://www.markei.nl/informatie/index.php
maar na Klaar met installeren? Lukt de gksudo wel maar ik kan het bestand apache2.conf niet editten. Heb ik niet de rechten voor. Hoe kan ik dat voor elkaar krijgen?
Om op de command line commando's uit te voeren met root rechten gebruik je 'sudo', dus sudo apt-get install ruby-gems ... Gksudo is niets meer dan een grafische schil voor sudo....quote:Op vrijdag 26 januari 2007 20:41 schreef G.Fawkes het volgende:
Hij geeft een fout over gnome aan als ik nautilus probeer. Hij geeft ook een fot als ik gksudo gedit probeer, iets met none of the authentication protocols specified...
via nautilus is het toch gelukt, ookal zeurt ie om rechten. Maar nu probeer ik via apt-get install ruby-gems te doen,en zegt hij iets over rechten en vraagt ie: are you root?...
Pakket bestaat niet volgens ubuntu. Ik moet waarschijnlijk nog wat resources toevoegen (teminste zo kan ik het herinneren uit een donker SuSe verleden, of toch niet?)quote:Op vrijdag 26 januari 2007 21:54 schreef whoops het volgende:
[..]
Om op de command line commando's uit te voeren met root rechten gebruik je 'sudo', dus sudo apt-get install ruby-gems ... Gksudo is niets meer dan een grafische schil voor sudo....
Bedankt (Y)quote:Op zaterdag 27 januari 2007 20:34 schreef wdn het volgende:
zie system->administration->software resources
universe en multiverse bevatten meer software (welke niet officieel ondersteund wordt).
Na aanpassing wel je update van apt-get uitvoeren
Deze pagina volgen kan ook.
http://www.psychocats.net/ubuntu/sources
En check ook de overige pagina's van deze website
Je kan het bestand vinden door 'locate php.ini' te doen, of met 'find /etc/ -iname php.ini', er aangezien alle systeemconfiguratie in de map /etc staat...quote:Op zondag 28 januari 2007 21:54 schreef G.Fawkes het volgende:
Het lijkt nu te lukkenMaar ik wil deze ubuntu ook gaan gebruiken om mediafiles op af te spelen. Welke apt-get moet ik daar voor hebben?
edit: Ik installeer nu net torrentflux en krijg deze melding:
libphp-adodb is no longer installed in /usr/share/adodb. New │
│ installation path is now /usr/share/php/adodb. │
│ │
│ Please update your php.ini file. Maybe you must also change your │
│ web-server configuraton.
Waar vind ik het bestand php.ini?
Nee (volgens mijn niet merkbaar).quote:Op zondag 28 januari 2007 23:45 schreef ikJur het volgende:
Is het nou wel of niet verstandig om een 64 bits versie te nemen.
Qua snelheidswinst?
Qua comptabiliteit?
Echt compatible is het dus ook niet...quote:Op zaterdag 20 januari 2007 01:32 schreef whoops het volgende:
Ik zou me ook niet blind staren op 64bits linux, aangezien dingen als Java en Flash alleen voor 32bits linux uitgebracht zijn, je moet dan dus handwerk verrichten om het aan de praat te krijgen...
Alleen als je >=3GB ram in je systeem wil. Met 32bit is het maximum aan geheugen dat je kunt addresseren 4GB, maar veel besturingssystemen zoals Windows en FreeBSD reserveren om interne redenen een deel van de adresruimte voor zichzelf, zodat je met een 32bit systeem ongeveer een limiet van 3GB hebt. Heb je meer geheugen dan dat, dan is dat weggegooid. Hoe dit met Linux momenteel is weet ik niet...quote:Op zondag 28 januari 2007 23:45 schreef ikJur het volgende:
Is het nou wel of niet verstandig om een 64 bits versie te nemen.
Qua snelheidswinst?
Qua comptabiliteit?
dank voor je snelle antwoordquote:Op maandag 29 januari 2007 00:01 schreef soylent het volgende:
[..]
Alleen als je >=3GB ram in je systeem wil. Met 32bit is het maximum aan geheugen dat je kunt addresseren 4GB, maar veel besturingssystemen zoals Windows en FreeBSD reserveren om interne redenen een deel van de adresruimte voor zichzelf, zodat je met een 32bit systeem ongeveer een limiet van 3GB hebt. Heb je meer geheugen dan dat, dan is dat weggegooid. Hoe dit met Linux momenteel is weet ik niet...
64bit zal niet sneller zijn, wellicht zelfs ietsje langzamer aangezien veel datastructuren (alles met pointers) extra bytes innemen, waardoor de memory caches van de CPU sneller vol zijn, minder geheugenoperaties uit de cache vervuld kunnen worden, en de vertraging van geheugentoegang groter zal worden.
Dan is er nog veel (vooral commerciele/closed source) software die nog niet is aangepast voor 64bit. Die programma's draaien dus niet op je 64bit OS. Als je werkt met open source software zal dit meestal geen probleem zijn, in mijn ervaring werkt dat allemaal vrij goed.
En natuurlijk zijn de bestaande OS-en vaak minder getest in de 64 bit versies, dus je kan waarschijnlijk iets meer bugs verwachten.
Momenteel heb je er nog weinig mee te winnen denk ik.
1 2 3 4 5 6 7 | total 15 drwxr-xr-x 2 root root 6144 Jan 28 20:20 . drwxr-xr-x 37 root root 9216 Jan 28 19:15 .. ?--------- ? ? ? ? ? locale-archive [root@host:/usr/lib/locale] $ rm locale-archive rm: cannot remove `locale-archive': No such file or directory |
En wat zou ik dan precies moeten veranderen, dat snap ik ook niet helemaalquote:Op zondag 28 januari 2007 23:52 schreef whoops het volgende:
[..]
Je kan het bestand vinden door 'locate php.ini' te doen, of met 'find /etc/ -iname php.ini', er aangezien alle systeemconfiguratie in de map /etc staat...
[..]
Nee (volgens mijn niet merkbaar).
Nee, zoals ik in het vorige topic ook al zei:
[..]
Echt compatible is het dus ook niet...
Ik vind het ook echt vreemd ja... Dit probleem heb ik op een Virtual Private Server waar FC2 op draait...quote:Op maandag 29 januari 2007 00:36 schreef soylent het volgende:
WTF?
Het lijkt er op alsof er een entry in de directory is die niet meer naar een geldige inode verwijst. Heb je toevallig een disk crash gehad lately? Wat voor OS gebruik je, ik heb dit nog nooit meegemaakt.
Geen idee hoe je hem wegkrijgt. FS bug lijkt me... fsck zou hem wel moeten verwijderen.
Als dat niet werkt: de overige bestanden kopieren naar /usr/lib/locale.NEW en dan deze dir in het geheel verwijderen en de nieuwe dir renamen naar locale, I guess. Al zou ik dan deze dir even renamen naar wat anders, zodat je die gekke file nog hebt om verder mee te experimenteren, en mogelijk als een bug te melden, want 't is wel raar.
quote:Op maandag 29 januari 2007 02:01 schreef Schorpioen het volgende:
Misschien lukt het met unlink?
Dat lukt helaas ook niet... Ik kon de directory wel moven en heb een nieuwe aangemaakt met een leeg locale-archive bestand... Morgen maar eens uitzoeken bij welke package die hoort...quote:unlink: cannot unlink `locale-archive': No such file or directory
Good idea...quote:Op maandag 29 januari 2007 13:12 schreef Schorpioen het volgende:
Als je kan moven dan kan je hem toch gewoon naar /dev/null moven?
1 2 | mv: cannot overwrite non-directory `/dev/null' with directory `locale.org' |
`cp /dev/null locale.org` zou volgens mij wel het gewenste effect moeten hebben.quote:Op maandag 29 januari 2007 13:24 schreef whoops het volgende:
Good idea...![]()
Helaas werkt het niet op de manier die ik probeer:
[ code verwijderd ]
Doe ik iets fout?
Nee want dan ben je nog niet van het originele bestand afquote:Op maandag 29 januari 2007 18:40 schreef slakkie het volgende:
[..]
`cp /dev/null locale.org` zou volgens mij wel het gewenste effect moeten hebben.
1 2 3 4 5 6 7 | root@host:/usr/lib# ls -l locale.org/ total 0 ?--------- ? ? ? ? ? locale-archive -rw-r--r-- 1 root root 0 Jan 29 22:53 null root@host:/usr/lib# rm -rf locale.org rm: cannot remove directory `locale.org': Directory not empty |
fsck draaien op een gemountte partitie, in het bijzonder een read/write gemountte partitie zou ik je ten sterkste afraden.quote:Op maandag 29 januari 2007 22:58 schreef whoops het volgende:
Dan zit er niets anders op dan fsck volgens mij.. Kan ik dit gewoon draaien terwijl de partitie gemount is? Het filesystem is reiserfs...
Het probleem is een beetje dat het een server is waar ik geen fysieke toegang toe heb, het is een gesharede rootserver, ik kan dus niet booten met een ander OS of er een modernere distro op zetten... Toch eens kijken naar andere rootservers...
Dat vreesde ik al...quote:Op maandag 29 januari 2007 23:19 schreef cyberstalker het volgende:
[..]
fsck draaien op een gemountte partitie, in het bijzonder een read/write gemountte partitie zou ik je ten sterkste afraden.
Probeer maar eens fsck te runnen, als het gemount is dan zal hij geen wijzigingen aanbrengen, maar wel vermelden wat de inconsistenties zijn.quote:Op maandag 29 januari 2007 22:58 schreef whoops het volgende:
[ code verwijderd ]
Dan zit er niets anders op dan fsck volgens mij.. Kan ik dit gewoon draaien terwijl de partitie gemount is? Het filesystem is reiserfs...
Permissies geef je met: chmod <premissies> <map>quote:Op dinsdag 30 januari 2007 10:34 schreef G.Fawkes het volgende:
Hoe chmod is een map via de ternimal van ubuntu?
Die zin snap ik nietquote:Op dinsdag 30 januari 2007 10:34 schreef G.Fawkes het volgende:
Hoe chmod is een map via de ternimal van ubuntu?
quote:Op dinsdag 30 januari 2007 10:58 schreef wdn het volgende:
Een directory is (nagenoeg) altijd
chmod 777 {directory}
Dat realiseerde ik me ook later, tis een file naar een dir moven/copy'en.quote:Op maandag 29 januari 2007 22:58 schreef whoops het volgende:
[ code verwijderd ]
Als je /dev/null kopieert maakt hij blijkbaar een bestand aan in locale.org... Dat werkt helaas dus ook niet...
Klote moet je het weer vertellen.Nou kan ik nog niet op zijn systeem.quote:Op dinsdag 30 januari 2007 11:01 schreef whoops het volgende:
[..]
Wat doe je, je geeft iedereen schrijfrechten op die map
chmod 755 <dir> is volgens mij een stukkie veiliger...
Bedanktquote:Op dinsdag 30 januari 2007 10:56 schreef whoops het volgende:
[..]
Permissies geef je met: chmod <premissies> <map>
Aangezien dit heel basic is denk ik dat het slim is om je wat in te lezen op permissies:
http://catcode.com/teachmod/
Dude, don't do this!!quote:Op dinsdag 30 januari 2007 10:58 schreef wdn het volgende:
Die zin snap ik niet
Hoe chmod je een map via de terminal van ubuntu? bedoel je dat?
Een directory is (nagenoeg) altijd
chmod 777 {directory}
Een executable file ook 777
Voor de rest is het 666 maximaal.
Had je reply niet gezien, dus doe mijn naam eer aanquote:Op dinsdag 30 januari 2007 11:17 schreef wdn het volgende:
Niet replyen als ik al gereplyed heb slakkieOf doe je nu je naam eer aan?
En het klopt inderdaad wat je zegt![]()
quote:Op dinsdag 30 januari 2007 11:28 schreef slakkie het volgende:
[..]
Had je reply niet gezien, dus doe mijn naam eer aan
Wat klopt er niet aan die site dan?quote:Op dinsdag 30 januari 2007 11:39 schreef wdn het volgende:
[..]
![]()
Maarre ik was wel serieus over het mailen van die gasten die die pagina beheren![]()
Haha ooh op die manier...quote:Op dinsdag 30 januari 2007 13:55 schreef wdn het volgende:
Neeu. Ik bedoelde het probleem met de rechten '?-------' en locale.org
Kunnen ze der meteen een pagina aan wijzen![]()
Chmod is gewoon afhankelijk van het filesystem, en kan hier dus niet zoveel aan doen lijkt me.quote:Op dinsdag 30 januari 2007 15:52 schreef wdn het volgende:
Hmmm naar -mijn- mening is dit ook een fout in chmod.
'root' zou eigenlijk alles moeten mogen dus ook een file met rechten ?------- omzetten naar ?rwx-----
Dus het is ook een chmod probleem.
Dat zouden dan een groep en een user met id '?' moeten zijn, en dat is wat lastig denk ik.quote:Had je trouwens ook geprobeerd om een groep ? en een user ? aan te maken bedenk ik me net![]()
Gewoon omdat ik het nergens in dit topic zie staan, wat gebeurt er als je ownership goed probeert te zetten?quote:Op maandag 29 januari 2007 00:27 schreef whoops het volgende:
[ code verwijderd ]
Er staat een bestand niet helemaal recht op m'n server geloof ik...Iemand enig idee hoe ik dit ding weg krijg?
Ik weet bijna zeker dat het geen fout in chmod is, de permissies worden namelijk opgeslagen in het filesystem, ls leest het in dit geval uit, en kan de waardes niet ophalen...quote:Op dinsdag 30 januari 2007 15:52 schreef wdn het volgende:
Hmmm naar -mijn- mening is dit ook een fout in chmod.
'root' zou eigenlijk alles moeten mogen dus ook een file met rechten ?------- omzetten naar ?rwx-----
Dus het is ook een chmod probleem.
Helaas...quote:Had je trouwens ook geprobeerd om een groep ? en een user ? aan te maken bedenk ik me net >:) :D
1 2 3 4 5 | Password: adduser: To avoid problems, the username should consist of letters, digits, underscores, periods and dashes. For compatibility with Samba machine accounts $ is also supported at the end of the username |
Dit ga ik vanavond even proberen, maar ik heb er niet veel hoop op, hij kan namelijk helemaal niets met dit bestand, wat dus ook meer op een FS probleem lijkt...quote:Op dinsdag 30 januari 2007 16:18 schreef Pinball het volgende:
[..]
Gewoon omdat ik het nergens in dit topic zie staan, wat gebeurt er als je ownership goed probeert te zetten?
Ik heb een probleem met je FS, ......quote:Op dinsdag 30 januari 2007 14:38 schreef whoops het volgende:
Ik denk dat ik dan beter Hans Reiser een mailtje kan sturen...
Het heeft te maken met je inodes (daar waar alle info over de file worden opgeslagen, zoals permissies, owner, group, etc).quote:Op dinsdag 30 januari 2007 16:43 schreef whoops het volgende:
Ik weet bijna zeker dat het geen fout in chmod is, de permissies worden namelijk opgeslagen in het filesystem, ls leest het in dit geval uit, en kan de waardes niet ophalen...
quote:Op woensdag 31 januari 2007 19:28 schreef G.Fawkes het volgende:
Ik wil via de terminal een beschermde map in /var/www verwijderen, welke command heb ik daar voor nodig?
1 |
$sudo rm -rf /var/www/mapdiejewilverwijderenquote:Op woensdag 31 januari 2007 19:28 schreef G.Fawkes het volgende:
Ik wil via de terminal een beschermde map in /var/www verwijderen, welke command heb ik daar voor nodig?
Anders lees je mijn post gewoon niet.quote:Op woensdag 31 januari 2007 19:35 schreef G.Fawkes het volgende:
Heb em net verwijderd, zonder problemen. Badankt Whoops ik schrijf deze command ff op. Waar staat die -rf voor trouwens?
Sorry, niet gelezen iddquote:Op woensdag 31 januari 2007 20:21 schreef Pinball het volgende:
[..]
Anders lees je mijn post gewoon niet.
Het is sowieso wel handig om wat info op Google op te zoeken, de meeste dingen zijn vrij eenvoudig te vinden. Als je bijvoorbeeld zoekt op 'linux remove directory' is dit de tweede hit:quote:
ls -al $file, dan zie je wat de rechten zijn op een file, maar doe eens `man chmod`. Dan kom je achter veel meer info omtrent permissies op een file.quote:Op vrijdag 2 februari 2007 21:17 schreef veldmuis het volgende:
Kan iemand me vertellen hoe je de rechten van een bestand kan checken?
En hoe kun je dus bestanden die rechten geven met chmodquote:-rw-r--r--
ja dat kan, man chmod in google tikken.quote:Op vrijdag 2 februari 2007 21:23 schreef veldmuis het volgende:
Dankje! Kan je die manuals ook ergens online lezen, ik heb geen man..
read write voor de eigenaar van de filequote:-rw-r--r--
updatedb zou het commando moeten zijn: /usr/bin/updatedb, of achterhalen waar de binairy staat met `which updatedb`quote:Op zaterdag 3 februari 2007 10:33 schreef G.Fawkes het volgende:
Ik weet niet welke command ik in de terminal zou moeten geven, dat is het probleem een beetje..
Het is updatedb en niet update dbquote:Op zaterdag 3 februari 2007 10:08 schreef G.Fawkes het volgende:
Hoe kan ik locate database updaten via ternimal? Ik heb sudo update db en sudo update locate db gedaan...
maar klopt allebei niet
Nu is zijn mijn vragen, hoe komt het dat ik bij een scp een deel van mijn .profile inlees? Hoe kan ik dit verhelpen?quote:10:55 wesleys@nomad:/home/wesleys$ scp shell.tgz wesleys@192.168.1.12:.
wesleys@192.168.1.12's password:
bash: line 7: set_tty: command not found
bash: line 8: set_ps1: command not found
bash: line 9: set_shell_options: command not found
# Users logged in (max 13)
10:55 wesleys@nomad:/home/wesleys$ ssh 192.168.1.12
wesleys@192.168.1.12's password:
Last login: Sat Feb 3 10:53:41 2007 from 192.168.1.9
Welcome to Darwin!
# Users logged in (max 13)
10:55 up 16:23, 2 users, load averages: 0.35 0.75 0.91
USER TTY FROM LOGIN@ IDLE WHAT
izzy console - Fri18 16:22 -
# Fortune of the shell
Darwin poopy.local 7.9.0 Darwin Kernel Version 7.9.0: Wed Mar 30 20:11:17 PST 2005; root:xnu/xnu-517.12.7.obj~1/RELEASE_PPC Power Macintosh powerpc
10:55:33 wesleys@poopy:~$
cat .bash_rcquote:source $HOME/.bashrc
Mmm, merk ook dat het gebeurd als ik dit doe:quote:source $HOME/.profile
load_env
load_alias
load_os
load_shell
set_tty
set_ps1
set_shell_options
motd
# Load some extras
source $HOME/.env.local
Download TorrentFlux ff opnieuw en lees de INSTALL even goed door.quote:Op zaterdag 3 februari 2007 11:00 schreef G.Fawkes het volgende:
Heeft iemand die script toevallig niet staan en wil hij die script niet even voor me online zetten zodat ik ze kan downloaden?
Ahh gelukt, in het install bestand stond niet zoveel boeiends maar de 2 scriptjes heb ik gewoon uit de install map gehaald en ergens in home geplaatsquote:Op zaterdag 3 februari 2007 11:14 schreef slakkie het volgende:
[..]
Download TorrentFlux ff opnieuw en lees de INSTALL even goed door.
Probleem is opgelost door de fijne mensen van #bash @ irc.freenode.orgquote:Op zaterdag 3 februari 2007 11:01 schreef slakkie het volgende:
Nu is zijn mijn vragen, hoe komt het dat ik bij een scp een deel van mijn .profile inlees? Hoe kan ik dit verhelpen?
Als het goed is heb ik nu een shell klaarstaan voor zsh/bash die draait op Solaris, FreeBSD, Linux en OSX. Linux en OSX zijn getest, de rest niet, maar ik verwacht geen fouten meer....quote:#
# Bash hack
# This file is sourced by all *interactive* bash shells on startup,
# including some apparently interactive shells such as scp and rcp
# that can't tolerate any output. So make sure this doesn't display
# anything or bad things will happen !
#
# Test for an interactive shell. There is no need to set anything
# past this point for scp and rcp, and it's important to refrain from
# outputting anything in those cases.
if [[ "$-" != *i* ]] ; then
return
fi
# Vanaf hier is de standaard .bashrc/.zshrc
1 2 3 | return fi |
Het waarom is al gegeven (je krijgt een niet-interactive shell). Je kunt verhelpen dat er dingen worden uitgevoerd, door de betreffende commando's te "beschermen" met een if-then waar je test of je shell interactief is of niet, op mijn powerbook gebruik ik tcsh en heb de volgende testquote:Op zaterdag 3 februari 2007 11:01 schreef slakkie het volgende:
Nu is zijn mijn vragen, hoe komt het dat ik bij een scp een deel van mijn .profile inlees? Hoe kan ik dit verhelpen?
Om dat soort enviroment variabelen te hebben maak ik vaak wrapper scripts voor commando's waarvan ik weet dat ik ze remote aanroep. Ik kan het ook nog anders doen, nog wel ff mijn .profile sourcen, maar dat betekend dat ie ook alle shell specifieke functies gaat laden, en dat is niet nodig. Hij hoeft helemaal niks te sourcen bij een niet-interactieve shell, zsh doet dit ook niet (en dat is mijn default shell).quote:Op zaterdag 3 februari 2007 17:11 schreef devzero het volgende:
edit: te laat, volgende keer doe ik een refresh voor ik postOverigens zou ik er geen return van maken. Ik start nogal vaak remote commando's met ssh en dan heb ik soms weldegelijk instellingen als DYLD_LIBRARY_PATH (of het linux LD_LIBRARY_PATH) nodig die ik in mijn .tcshrc heb staan.
quote:Op zaterdag 3 februari 2007 18:36 schreef wdn het volgende:
Is het een USB cam? Dan doe eens
lsusb
en zie of die cam erbij staat.
ja dus:Yquote:[root@formosus ~]# lsusb
Bus 001 Device 002: ID 046d:0840 Logitech, Inc. QuickCam Express
Bus 001 Device 001: ID 0000:0000
Bus 002 Device 001: ID 0000:0000
Bus 003 Device 001: ID 0000:0000
dit is alles wat ik kan vindenquote:m/n: v-ub2
p/n: 861037-0000
s/n: lza02950022
Dan is een exit voldoende. Voor gebruik met job-schedulers ala condor is het vaak wel makkelijk om toch dingen te zetten in je .tcshrc/.profle/.etc zoals MPI_RSH (ik heb 1 universele .tcshrc met tig if-then-else-endif instructiesquote:Op zaterdag 3 februari 2007 17:37 schreef slakkie het volgende:
Hij hoeft helemaal niks te sourcen bij een niet-interactieve shell
Je kunt met "dmesg | tail" kijken of er iets gebeurt als je je cam inplugt. Even zoeken of de chipset van de cam wordt ondersteund; er is wel ergens een lange lijst op internet met cameraas die wel/niet ondersteunt worden + welke driver je nodig hebt (maar ik kan de url niet 123 herinneren)quote:Op zaterdag 3 februari 2007 18:35 schreef isama het volgende:
er gebeurt gewoon niks, en waar zou ik die logs vandaan moeten halen?
Even zoeken op het usb-idquote:Op zaterdag 3 februari 2007 18:57 schreef isama het volgende:
[..]
[..]
ja dus:Y
typenumer... de behuiing ligt eraf, maar ik kan wel ff kijken, aan het snoertje zit een label
[..]
dit is alles wat ik kan vinden
quote:Generally, any USB camera with a USB vendor ID of 0x46d and a USB product ID of 0x840, 0x850, or 0x870 (so, 0x46d:0x840, for example), should work. You can see the USB ID using operating system utilities such as lsusb in Linux
quote:
Zover ik weet, zijn usb-ids uniek, dus ieder type apparaat heeft zijn eigen ubs-id.quote:Op zaterdag 3 februari 2007 19:09 schreef wdn het volgende:
usb-id komt overeen met wat op die pagina staat trouwens
Geen idee, de 1ste hit die ik krijg is een debian manualquote:Op zaterdag 3 februari 2007 19:10 schreef isama het volgende:
is die eerste hit trouwens bruikbaar? fedora is niet gebaseerd op debian zover ik weet
lijkt mij ookquote:Op zaterdag 3 februari 2007 19:28 schreef devzero het volgende:
[..]
Zover ik weet, zijn usb-ids uniek, dus ieder type apparaat heeft zijn eigen ubs-id.
die kreeg ik ook jaquote:Geen idee, de 1ste hit die ik krijg is een debian manual(deze)
ik krijg die driver niet aan de praat, misschen doe ik iets fout...quote:Op zaterdag 3 februari 2007 19:09 schreef wdn het volgende:
http://qce-ga.sourceforge.net/
Enige interessante wat ik kon vinden isama
usb-id komt overeen met wat op die pagina staat trouwens
[..]
Ik zie ff niet in waarom ik een exit zou plaatsen in mijn .bashrc. Een exit zal ervoor zorgen dat mijn ssh sessie quit. Zie hier:quote:Op zaterdag 3 februari 2007 18:59 schreef devzero het volgende:
Dan is een exit voldoende. Voor gebruik met job-schedulers ala condor is het vaak wel makkelijk om toch dingen te zetten in je .tcshrc/.profle/.etc zoals MPI_RSH (ik heb 1 universele .tcshrc met tig if-then-else-endif instructies)
quote:23:48:10 wesleys@poopy:~$ scp trow 192.168.1.9:.
wesleys@192.168.1.9's password:
+ '[' '!' -t 0 ']'
+ exit
lost connection
23:48:25 wesleys@poopy:~$
23:48:25 wesleys@poopy:~$ scp trow 192.168.1.9:.
wesleys@192.168.1.9's password:
+ '[' '!' -t 0 ']'
+ return
+ scp -t .
trow 100% 0 0.0KB/s --:-- ETA
23:49:19 wesleys@poopy:~$
ik bedoel een return, geen exit.quote:Op zaterdag 3 februari 2007 23:49 schreef slakkie het volgende:
[..]
Ik zie ff niet in waarom ik een exit zou plaatsen in mijn .bashrc. Een exit zal ervoor zorgen dat mijn ssh sessie quit. Zie hier:
[..]
Helaas...quote:Op zondag 4 februari 2007 22:02 schreef G.Fawkes het volgende:
Ik heb gister en vandaag via deze: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=267869 tutorial geprobeerd om een nieuwe hd van 250 gb toe te voegen aan mijn ubuntu server. Maar het wil niet echt lukken. Is er niet een programma waarmee je dat kunt doen, zonder de terminal te gebruiken want de devicemanage herkent de hd wel....
Als je via de grafische omgeving wil partitioneren kan ik je gparted aanraden... Dit is een programma waarmee je de partities van de HD kan veranderen, een beetje zoals PartitionMagic onder Windows...quote:*** ATTENTION MAINTENANCE ***
The Ubuntu Forums are currently offline while we perform some maintenenace to our database server. We apologize and will return shortly.
Thanks, Ubuntu-geek
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 | # # <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass> proc /proc proc defaults 0 0 # /dev/hda1 UUID=979ccaa9-5483-4a9e-b22a-6b501aeb204a / ext3 defaults,errors=remount-ro 0 1 # /dev/hda5 UUID=0d020e8d-f36c-4581-8159-15d88cbd959a none swap sw 0 0 /dev/hdc /media/cdrom0 udf,iso9660 user,noauto 0 0 /dev/ /media/floppy0 auto rw,user,noauto 0 0 |
Kom anders effe op IRC, kanaal #dig... Daar is vast wel iemand met wie je het er over kan hebben...quote:Op maandag 5 februari 2007 13:16 schreef G.Fawkes het volgende:
het is echt hdb5, zou iemand vanavond voor me willen krijgen via ssh of iets dergelijks?
Zekers, zelf hang ik altijd in dat kanaal en vaak ben ik er wel... Geen idee of ik er vanavond ook ben maar give it a shot...quote:Op maandag 5 februari 2007 14:02 schreef G.Fawkes het volgende:
ik zit nu op stage dus dat kan niet, kan het vanvond?
De mensen van #dig zijn dag en nacht bereikbaarquote:Op maandag 5 februari 2007 14:02 schreef G.Fawkes het volgende:
ik zit nu op stage dus dat kan niet, kan het vanvond?
Die is echt geniaal ja...quote:
log dan in als root... doe ik altijdquote:
quote:Op dinsdag 6 februari 2007 12:13 schreef isama het volgende:
[..]
log dan in als root... doe ik altijd
Is toch een stuk minder grappig...quote:make me a sandwich
> what ? make it yourself.
su -
make me a sandwich
> okay
Zo schiet het niet op nee.quote:> make me a sandwich
make: No rule to make a sandwich
> su
# make me a sandwich
make: Nothing to be done for sandwich
Whehehe...quote:
Nu ook Excel files openen zonder OO.quote:Op donderdag 18 januari 2007 16:57 schreef slakkie het volgende:
Word documenten printen zonder OO te openen?
1
2
3
4for i in *.doc
do
antiword -f -a a4 $i | a2ps -
done
1 2 3 4 | do xlhtml $i | a2ps -1 - done |
mensen van #dig zijn lief en aardigquote:Op maandag 5 februari 2007 14:59 schreef slakkie het volgende:
[..]
De mensen van #dig zijn dag en nacht bereikbaar
quote:Op donderdag 8 februari 2007 16:45 schreef Troel het volgende:
[..]
mensen van #dig zijn lief en aardig
Kan ik nou een script bouwen dat dingen uitvoert als ik iets intik op dat toetsenbord? En zo ja, welke richting moet ik zoeken?quote:hub.c: new USB device adm5120-hcd-2, assigned address 5
: USB HID v1.10 Keyboard [Logitech Logitech USB Keyboard] on usb1:5.0
: USB HID v1.10 Mouse [Logitech Logitech USB Keyboard] on usb1:5.1
1 2 3 4 5 6 7 | # Lees input van STDIN while read bla; do echo $bla done |
1 2 3 4 5 | Kijk dit Kijk dit Hello world Hello world |
Daar lijkt het wel op ja.. Heb je ergens een kernel.log oid waarin er errors te zijn zijn?quote:Op zondag 11 februari 2007 17:29 schreef veldmuis het volgende:
Nope, dan zie ik in die cat /dev/ttyS0 wat ik typ in hyperterminal, niet meer en niet minder.
Het lijkt me dus dat het toetsenbord niet lekker gezien wordt door m'n router?
Alhoewel, hij roept wel dat hij gedetecteerd wordt als ik m inplug...
1 2 3 | /dev/root 120351 14187 99950 12% / tmpfs 2048 0 2048 0% /var/www/ramdisk |
1 2 | ./dev/log |
1 2 3 4 5 | -ash: cd: can't cd to /dev/log router# cat /dev/log cat: /dev/log: No such device router# |
Allebei geprobeerd, beeld blijft trillenquote:Op zondag 11 februari 2007 11:42 schreef slakkie het volgende:
Gebruik je Dapper of Edgy?
https://help.ubuntu.com/community/RestrictedFormats
Probeer het anders ff met automatix: http://www.getautomatix.com/
En, en, en? Is het nog gelukt?quote:Op woensdag 14 februari 2007 00:16 schreef DutchErrorist het volgende:
Ik ben nou even mandriva aan het downloaden ... even kijken of dat op mijn macbook draait
Domo arrigatoquote:Op dinsdag 13 februari 2007 22:47 schreef slakkie het volgende:
Automatisch je netwerk configgen?
Sweet guide, ik moet het ff vermelden, hierdoor kon ik de laatste hurdle nemen:
http://www.aaron-spettl.d(...)erkkonfiguration.php
Mijn config:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=2143481#post2143481
Je kan dat via de terminal doen ("sudo rm -rf /pad/naar/map/") of je kan nautilus in root mode opstarten (ALT-F2 - "gksudo nautilus", ervanuit gaande dat je Gnome gebruikt).quote:Op woensdag 14 februari 2007 22:32 schreef G.Fawkes het volgende:
Pff, hoe kan ik files die ik normaal als user niet mag verwijderen alsnog met sudo verwijderen in de terminal?
Bijvoorbeeld: Er zijn nu mappen in mijn torrentflux die ik allemaal al heb bekeken maar er staat een slotje op die map, hoe verwijder ik het dan alsnog?
Mappen van torrentflux zijn er door de user neergezet waaronder Apache draait... Vandaar dat ze ook chmod 777 moeten zijn, dan kan iedereen ze weer verwijderen...quote:Op woensdag 14 februari 2007 22:54 schreef Schorpioen het volgende:
[..]
Je kan dat via de terminal doen ("sudo rm -rf /pad/naar/map/") of je kan nautilus in root mode opstarten (ALT-F2 - "gksudo nautilus", ervanuit gaande dat je Gnome gebruikt).
Maar ik vraag me eigenlijk af hoe die mappen er terecht komen; alles wat je zelf aanmaakt of wat een programma onder jouw user id aanmaakt kun je in principe ook gewoon verwijderen onder jouw userid.
Doitashimashitequote:Op woensdag 14 februari 2007 19:38 schreef wdn het volgende:
[..]
Domo arrigato
Dat ziet er goed uit. (ik gebruik mijn PC op een kleine 50 netwerken)
Ik snap der nog weinig vanquote:Op donderdag 15 februari 2007 06:36 schreef slakkie het volgende:
[..]
Doitashimashite
Ja, de metrics heb ik ook inmiddels aangepast op elke interface, zodat mocht ik via beide een connectie hebben dat ie al nagelang de locatie ook nog eens daartussen een keuze maakt.
address is een vrij IP; dat snappen we.quote:iface work inet static
address 10.0.0.55
netmask 255.0.0.0
gateway 10.0.0.1
dns-search my-work-isp.net
dns-nameservers 122.131.5.2 122.131.5.3
test peer address 10.0.0.10 mac 03:51:C9:D5:AB:20
JIj begon met Japans!quote:
Ik heb m'n gateway IP adres ervoor genomen. Het mac adres het macadres van de gateway. Verder kan je nog source achter die test flikkeren (en dat doe ik, aangezien je mogelijk nog geen IP hebt geconfigged op die interface, waardoor die test anders failed). In de openingspost van het topic waar ik mijn config heb gepost zie je de uitleg staan (arp -a etc).quote:address is een vrij IP; dat snappen we.
netmask, gateway snap ik
dns server staat ook in ipconfig /all als ik dit op een PC doe waar ik nu ben.
maar nu die laatste:
test peer address 10.0.0.10 mac 03:51:C9:D5:AB:20
10.0.0.10 is het adress van bijvoorbeeld een windows server of is die van een router? En dat mac address?
Wil je lachen? dat is het ENIGE dat ik meteen begreepquote:
Je bent me kwijt.quote:Wat ik op werk heb, is dat ik via zowel fixed als wireless connect. Hierdoor gaat er wat verkeerd met de routingtabellen. Door de metric statement aan de interface te plakken, metric 1 voor fixed, metric 2 voor wireless, zorg ik ervoor dat het verkeer standaard via fixed gaat. Zodra ik m'n laptop uit de dockingstation haal, verdwijnt die entry en zal alles via m'n wireless verlopen. Dock ik hem weer, krijgt m'n fixed weer prioriteit boven wireless (dit is wat de metric regelt nml.)
Thuis doe ik hetzelfde geintje, maar daar heeft wireless voorrang op fixed
[..]
Ik heb m'n gateway IP adres ervoor genomen. Het mac adres het macadres van de gateway. Verder kan je nog source achter die test flikkeren (en dat doe ik, aangezien je mogelijk nog geen IP hebt geconfigged op die interface, waardoor die test anders failed). In de openingspost van het topic waar ik mijn config heb gepost zie je de uitleg staan (arp -a etc).
Zo heb ik deze regel erin staan:
test peer address 194.134.xxx.xxx mac 03:51:C9:D5:AB:20 source $my_static_ip
Die dns-search en dns-server entries heb ik inmiddels verwijderd, dat regel ik nu op een andere manier, dhclient.conf (/etc/dhcp3/..).
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 | Identifier "Generic Monitor" HorizSync 28.0 - 51.0 VertRefresh 43.0 - 60.0 Option "DPMS" EndSection Section "Device" Identifier "NVIDIA Corporation NVIDIA Default Card" Driver "nvidia" EndSection Section "Screen" Identifier "Default Screen" Device "NVIDIA Corporation NVIDIA Default Card" Monitor "Generic Monitor" DefaultDepth 24 SubSection "Display" Depth 1 Modes "1024x768" "800x600" "640x480" EndSubSection SubSection "Display" Depth 4 Modes "1024x768" "800x600" "640x480" EndSubSection SubSection "Display" Depth 8 Modes "1024x768" "800x600" "640x480" EndSubSection SubSection "Display" Depth 15 Modes "1024x768" "800x600" "640x480" EndSubSection SubSection "Display" Depth 16 Modes "1024x768" "800x600" "640x480" EndSubSection SubSection "Display" Depth 24 Modes "1024x768" "800x600" "640x480" EndSubSection EndSection |
vervangt doorquote:Modes "1024x768" "800x600" "640x480"
dan kan hij ook 1280 bij 1024 aan... Je kan ze er in deze regel dus bij zetten...quote:Modes "1280x1024" "1024x768" "800x600" "640x480"
Zorg dat all je tflux bestanden in bijvoorbeeld /var/www/opperschaap.net/tflux staan.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 14:14 schreef G.Fawkes het volgende:
heren,
Ik wil graag van http://www.eyupciftci.nl/torrentflux torrentflux.eyupciftci.nl maken. Nu heb ik gehoord dat dat in apache kan, ik weet alleen niet hoe. Kan iemand me opweg helpen met een tutorail of iets dergelijks
1 2 3 4 5 6 7 | ServerName tflux.opperschaap.net ServerAlias tf.opperschaap.net DocumentRoot /var/www/opperschaap.net/tflux ErrorLog /var/log/apache2/tflux.opperschaap.net-error.log TransferLog /var/log/apache2/tflux.opperschaap.net-access.log </VirtualHost> |
quote:Op zaterdag 17 februari 2007 13:44 schreef whoops het volgende:
Als je deze regel
[..]
vervangt door
[..]
dan kan hij ook 1280 bij 1024 aan... Je kan ze er in deze regel dus bij zetten...
Er zijn vast andere (nettere) manieren om het voor elkaar te krijgen maar deze werkt voor mij...
1 2 3 4 5 6 7 | Identifier "NVIDIA Corporation NVIDIA Default Card" Driver "nvidia"[/code[ i.p.v. [code]Section "Device" Identifier "NVIDIA GeForce 7900GT" Driver "nvidia" |
hoe maak je een virtualhost aan in apache? kan dat via de terminal?quote:Op zaterdag 17 februari 2007 14:25 schreef slakkie het volgende:
[..]
Zorg dat all je tflux bestanden in bijvoorbeeld /var/www/opperschaap.net/tflux staan.
Maak een virtualhost entry aan in Apache:
[ code verwijderd ]
Doe dan:
`apachectl configtest && apachectl restart`
Dit zal ervoor zorgen dat apache alleen wordt gerestart als de configtest succesvol is. Als de configtest failed, dan restart ie hem niet.
Verder zal je een A record (of CNAME) moeten aanmaken voor tflux.jedomain.nl (je DNS dus updaten).
In de OP is het ook niet helemaal goed gegaan volgens mij.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 18:50 schreef slakkie het volgende:
Geupdate, in de wiki lukt het me helaas niet. Slar ff gevraagd om het te doen.
Grr, not my dayquote:Op zaterdag 17 februari 2007 19:01 schreef Angel_of_Dth het volgende:
In de OP is het ook niet helemaal goed gegaan volgens mij.
Hier zou ik ook wel antwoord op willen hebbenquote:Op zaterdag 17 februari 2007 19:30 schreef Sander-B het volgende:
mp3 bestanden worden nu automatisch afgespeeld in Movie Player, maar ik wil dat als ik erop klik ze in VLC worden afgespeeld, waar kan je dat veranderen?
Way to go man!quote:Op zaterdag 17 februari 2007 20:24 schreef wdn het volgende:
Slakkie:
Het werkt.
In heb wireless + utp werkend thuis (kabel in: wireless disconnect en utp connects. Kabel eruit -> wireless connects).
Beeps werken ook![]()
Domo!![]()
![]()
Nu wachten tot het maandag is. Dan kan ik op de zaak ook alles toevoegen.
Oh samen met dit heb ik WPA eindelijk aan de gang (onder Dapper wilde dat maar niet; nu met Edy wel na een hoop geklooi). Steeds vragen voor een pwd voor de keyring was nog even een probleempje maar dat is ook opgelost.
Aha, je maakt gebruik van een netwerk applet. Ik niet. Alle netwerken staan geconfigureerd in de interfaces file en in mijn wpa_supplicant.conf. Die zorgen ervoor dat ik op het juiste netwerk connect.quote:Op zondag 18 februari 2007 16:02 schreef wdn het volgende:
slakkie ik had voor login en keyring aparte wachtwoorden en dan blijft ie steeds vragen naar het ww voor de keyring zodra ik een verbinding maak (na een reboot of na het insteken van een utp)
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=187874
Dit zorgt ervoor dat de keyring niet steeds om een ww vraagt maar dan moet wel het ww gelijk zijn aan het inlogww. Werkt niet met automatische login trouwens (want dat is er geen 1st password)
Waarom gebruik je geen torrentflux? Dat is een webbased client, werkt perfect (behalve dan dat ie niet tegen een apache restart kan (je torrents gaan dan dood. Maar dit is te verhelpen door hem graceful te restarten).quote:Vandaag heb ik met vncviewer zitten spelen (torrentje zoeken; overzetten met rcp en dan via vncviewer bittorrent startenDat werkt perfect Nu nog proberen om via 1 commando files over te zetten en bittorrent te starten met die file zonder gui maar met gui op de PC waarop het wordt gestart
![]()
Ja hey. Doe je naam eens eer aan verdommequote:
Dit is mijn thuisnetwork dus 'nee'.quote:Op maandag 19 februari 2007 20:54 schreef slakkie het volgende:
wdn, gaat alle data secure de lijn over?
Dat lukt mij nou nooitquote:Op maandag 19 februari 2007 20:56 schreef Wollige_Wolly het volgende:<..>
Ik ga regelmatig met mijn laptop de hort op en kwam overal en nergens het internet op door gewoon dat ethernetkabeltje in mijn laptop te stoppenIk had gehoopt dat het onder Ubuntu ook zo zou werken
![]()
Kan wel, maar je moet er wat moeite voor doen (of een eoa grafische tool voor gaan gebruiken).quote:Op maandag 19 februari 2007 20:56 schreef Wollige_Wolly het volgende:
Ik ga regelmatig met mijn laptop de hort op en kwam overal en nergens het internet op door gewoon dat ethernetkabeltje in mijn laptop te stoppenIk had gehoopt dat het onder Ubuntu ook zo zou werken
![]()
1 2 3 4 | 194.134.5.5 194.134.0.97 194.134.5.55 |
1 2 3 4 | nameserver 194.134.5.5 nameserver 194.134.5.55 nameserver 192.168.1.1 |
Waarom niet? Als blijkbaar dhcp bij jou niet werkt (wat op zich zeer verbazend zou zijn want ik heb ontzettend veel vaker problemen met de windows dhcp client gehad dan met de linux dhcp client) dan zit er niks ander op dan het statisch in te stellen. Je hebt dan dus je ip, default gateway, netmask en niet te vergeten je dns serveradressen nodig. Als je dat invult moet het werken, zo niet dan doe je gewoon wat fout maar dat ligt dan zeker niet aan linux.quote:Op maandag 19 februari 2007 21:21 schreef Wollige_Wolly het volgende:
Vervolgens in Ubuntu, System, Admin, Networking. En dan de bovenstaande genoorde dingen invullen. DHCP stond al ''ingevuld'' maar de rest kon ik niet invullen. Pas toen ik DHCP veranderede in ''static'' maar dat is niet de bedoeling![]()
Hoe kan ik dat weten als je zelf nog niet eens weet wat voor merk/type modem je hebt laat staan hoe dat ding ingesteld staat?quote:Op maandag 19 februari 2007 22:24 schreef Wollige_Wolly het volgende:
In principe zou ik gewoon direcht vanuit de live cd op internet moeten kunnen? Nou dat lukt niet, hij staat op idle. Dus wat doe ik dan volgens jou fout? (ik restart windows, de live cd zit in de drive, ubuntu start op, ik klik op het internet icoontje, en fok.nl of nu.nl laadt niet). Please enlighten me![]()
Je bent niet verplicht om te reageren he? Ik heb al in mijn eerste post uitgelegd wat de situatie is... dus je had daaruit al kunnen concluderen dat je me niet kon helpen en kunnen kiezen om niet te reagerenquote:Op maandag 19 februari 2007 23:08 schreef Schorpioen het volgende:
Nou ja, neerbuigend, misschien kan je er ook wat bij voorstellen dat het erg moeilijk is om een goed advies te geven als je weinig tot niks weet over de configuratie en instellingen. Met "onder windows werkte het goed" en "waarschijnlijk is de ethernetkabel ergens aan een of ander modem aangesloten maar ik weet niet wat voor modem" kan ik gewoon niet zo veel. Ik heb wel verstand van netwerken en modems/routers enzo maar ik ben niet helderziend.
Onder Windows weet ik dat ''Obtain Ip address automatically'' and ''Obtain DNS Server address automatically'' aangevinkt staan, dus er zijn geen getalletjes ingevuldquote:Op maandag 19 februari 2007 23:05 schreef slakkie het volgende:
Kun je de volgende dingen uitproberen, en de resultaten posten:
Onder Windows:
ipconfig /all
Onder Ubuntu:
ifconfig -a
netstat -rn
De output van `sudo dhclient eth0`
En na dhclient gerunned te hebben:
`cat /etc/resolv.conf`
quote:Op dinsdag 20 februari 2007 12:22 schreef Wollige_Wolly het volgende:
cat/etc/resolv.conf deze instructie lukt mij niet![]()
Klik
quote:cat [spatie] /etc/resolv.conf
quote:Op dinsdag 20 februari 2007 17:18 schreef veldmuis het volgende:
Snelle vraag: hoe echo ik een commando tegelijk naar meerdere devices?
Nou heb ik echo "commando" > /dev/bla, hoe doe ik dat naar /dev/bla en /dev/blabla en nog een stuk of 5?
1 2 3 4 | echo $CMD_OUPUT > /dev/bla-1 echo $CMD_OUPUT > /dev/bla-2 echo $CMD_OUPUT > /dev/bla-3 |
1 2 3 4 | for i in /dev/bla-1 /dev/bla-2 /dev/bla-3 ; do echo $CMD_OUTPUT > $i done |
En als je dat nog verder variabel zou willen maken zou je met een for loopje en 'seq' aan de gang kunnen....quote:Op dinsdag 20 februari 2007 17:21 schreef slakkie het volgende:
[..]
CMD_OUTPUT=`commando`
echo $CMD_OUPUT > /dev/bla-1
echo $CMD_OUPUT > /dev/bla-2
echo $CMD_OUPUT > /dev/bla-3
1 |
1 |
Oeh, dat is veel mooier ja!quote:Op dinsdag 20 februari 2007 17:42 schreef slakkie het volgende:
Ipv seq doe ik altijd ditte:
[ code verwijderd ]
Dat is inderdaad een stuk handiger.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 17:42 schreef slakkie het volgende:
Ipv seq doe ik altijd ditte:
[ code verwijderd ]
quote:sh-2.05b$ for i in {1..10} ; do echo $i ; done
{1..10}
sh-2.05b$ for i in `seq 1 10`; do echo $i; done
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Dat ligt aan je shell denk ik. In bash werkt het hier prima.quote:Op woensdag 21 februari 2007 11:45 schreef wdn het volgende:
Alleen de 1 werkt wat beter in command line
Werkt ook met voorloop nullen: {00..10}quote:Op woensdag 21 februari 2007 11:24 schreef Pinball het volgende:
[..]
Dat is inderdaad een stuk handiger.
Hoezo wist ik dat nog niet?
Behalve natuurlijk als je voorloopnullen nodig hebt, maar dat is bijna nooit.
We blijven het proberenquote:Op woensdag 21 februari 2007 11:19 schreef slakkie het volgende:
Ja, je DHCP requests worden niet beantwoord. Waar dit aan ligt kan ik zo niet zeggen.
Open twee terminals:
Doe in 1 terminal hetvolgende:
sudo tcpdump -ni eth0 portrange 67-68
In de tweede terminal:
sudo dhclient eth0
1 2 3 4 | do printf "02%d\n" $i done |
Slakkie, ik ben bang zolang ik op dit adres moet verblijven op internet komen met Ubuntu niet gaat lukkenquote:Op woensdag 21 februari 2007 14:23 schreef slakkie het volgende:
Wollige Wolly, je DHCP server reageert niet op je verzoeken.
Om uit te vogelen wat er fout gaat zou je ook aan de kant waar de DHCP server staat moeten tcpdumpen, dan kan je zien wat er fout gaat. Komen die verzoeken daar wel binnen, zoja, waarom geeft ie geen leases uit, zonee, waarom krijgt ie de verzoeken niet binnen. Zo op het eerste gezicht zeg ik dat het gewoon moet werken aangezien je Windows machine wel via DHCP een IP adres krijgt. Denk dat je ff moet gaan praten met degene die de DHCP server onderhoudt (in dit geval de router/switch).
Good luck!
-edit-
Wat je ook kan doen is onder Windows een tcpdump starten en dan een DHCP verzoek doen (ipconfig /renew):
http://www.winpcap.org/windump/
1 2 3 | # automatically updated again, run the following command: # sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg |
Daarom juist, haal ik die Windows sticker eraf en plak ik er een pinguin op.quote:Op woensdag 21 februari 2007 19:03 schreef Markster het volgende:
wat heb je eraan? Er zit al een lelijke window-start op die knop
Dus niet hequote:Op donderdag 22 februari 2007 14:00 schreef wdn het volgende:
W_W: indien het DHCP is is alleen de wepkey noodzakelijk lijkt me
De rest wordt dan automagich voor je gedaan.
Dezelfde ervaring hier. Ubuntu lijkt (een stuk) meer overhead te hebben dan een kale etch-install. En eigenlijk is het installeren van debian + kernel bakken + LAMP ook niet zo heel lastig.quote:Op zaterdag 24 februari 2007 02:05 schreef Schorpioen het volgende:
Ik heb gemerkt dat ubuntu als server merkbaar trager is dan debian. Waar het door komt weet ik niet precies maar feit is dat ik een standaard ubuntu server install makkelijker op de knieen kreeg (dmv stresstests) dan een standaard debian (etch) install op dezelfde machine. Voor desktopgebruik is ubuntu weer makkelijker maar voor servers blijf ik toch bij debian.
Ik gebruik dit stukje code om mijn huidige tty te achterhalen onder zsh:quote:Op zaterdag 24 februari 2007 19:57 schreef MewBie het volgende:
Is er ook een manier, om in bijvoorbeeld in de ene terminal de PS1 van een andere terminal te veranderen?
Heb op internet wel iets gevonden over \l gebruiken, maar er wordt nergens uitgelegd hoe je die nu precies moet gebruiken. Of kan \l alleen gebruikt worden om het huidige terminal nummer op te vragen?
1 |
1 |
werkt niet, ik heb me probleem gevonden, maar nog niet opgelost.quote:Op woensdag 21 februari 2007 20:37 schreef slakkie het volgende:
Maak eens een kopie van je xorg.conf (/etc/X11) en run daarna:
sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg. Het kan zijn dat jij de -phigh niet hoeft mee te geven als argumenten/opties aan dpkg-reconfigure, kijk ff in je xorg.conf:
[ code verwijderd ]
1 2 3 4 5 | ifup eth1 route add default gw 192.168.1.254 route del default gw 192.168.2.1 ifplugd -i eth0 |
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |