abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_45531867
quote:
Zeespiegel stijgt veel minder dan verwacht

zaterdag 20 januari 2007 13:05

Volgens bronnen bij de Verenigde Naties blijkt uit een nog vertrouwelijk rapport van de Klimaatcommissie dat pessimistische voorspellingen over stijging van de zeespiegel en de temperatuur helemaal niet kloppen.

Uit een samenvatting van het rapport van het IPCC zou blijken dat de stijging van de zeespiegel - voor Nederland een van de belangrijkste aspecten van klimaatverandering – de komende honderd jaar hooguit 43 centimeter zal zijn, en misschien slechts enkele decimeters.

Al Gore
In veel populaire publicaties, zoals in de recente film van Al Gore over het klimaat, wordt gesproken over een zeespiegelstijging van vele meters. Daarvoor is geen enkele wetenschappelijke basis, zo blijkt uit het rapport. Elsevier concludeerde dit overigens al veel eerder.

De Nederlandse steden zullen hun voeten dus droog houden. Volgens cijfers van het Natuur- en Milieuplanbureau, de milieuonderzoeksinstantie van de overheid, zou zelfs een meter zeespiegelstijging in honderd jaar tijd voor Nederland nauwelijks gevolgen hebben. Pas bij een stijging van 1,5 meter zijn serieuze maatregelen nodig.

Temperatuur
Ook met het stijgen van de temperatuur valt het wel mee volgens het nieuwe rapport. Tot het jaar 2100 gaat het om minimaal 2 en maximaal 4,5 graden, als er geen maatregelen worden genomen. Het vorige rapport, uit 2001, voorspelde een maximale stijging van 6 graden. Wel zullen weersextremen zoals hittegolven en zware regenval volgens het IPCC vaker voorkomen.

Het rapport komt op 2 februari uit. De klimaatcommissie van de VN is de meest gezaghebbende instantie ter wereld op het gebied van klimaat. Het rapport zal wereldwijd dienen als basis voor milieubeleid.
Dat wist ik al lang, al die bangmakerij is nergens voor nodig.
pi_45531891
Jawel joh, je moet lekker overal bang voor zijn, de overheid geloven en flink blijven consumeren!
pi_45531909
Een klimaat veranderd sowieso altijd. Als een klimaat niet meer aan verandering onderhevig is dan moet je je echt zorgen gaan maken.
pi_45531971
Ik zag een docu waarin dit het thema was, er zal wel meer water zijn maar de waterspiegel zal helemaal niet zoveel stijgen, de experts durven hier zelfs geen uitspraken over te doen omdat met zwaartekracht het niet te voorspellen is. Eigenlijk is op de noordpool de waterspiegel al hoger dan in vergelijking met bijvoorbeeld Nederland
pi_45532011
Ah omdat ze nu minder voorspellen dan in het vorige rapport valt het wel allemaal mee. (net alsof het vorige rapport wel door sommig mensen die nu opeens gaan zeggen dat het wel meevalt wel geloofd werd. )

Zou het ook niet zo kunnen zijn dat de onzekerheden die men eerst hanteerde wat ruimer waren en men de modellen steeds beter krijgt.

Een temperatuurstijging mondiaal van maximaal 4.5 graden in 100 jaar is nog steeds niets als een normaal klimatologisch fenoneem te bestempelen.
  zaterdag 20 januari 2007 @ 13:53:06 #6
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_45532027
Nou, als Elsvier het zegt, dan ga ik wel weer mijn oude generator uit de kast halen! Stoken met die handel!
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  zaterdag 20 januari 2007 @ 13:56:13 #7
165113 Blue_ei
Al 20 jaar 30 hoera
pi_45532080
Dit was te verwachten z"n raport .De rest doet voornamelijk aan stemmingmakend commentaar. Hier zijn taloze voorbeelden van Qua mileu voornamelijk de linkse hoek ,de rechtse hoek is nog erger......
Denken leidt tot niets.
Gij zult niet stelen. De overheid duldt geen concurrentie...
pi_45532095
Ik had gisteravond een glas whisky met ijs ingeschonken, maar omdat ik het vergeten was op te drinken was het ijs gesmolten het peil was echter nog even hoog als toen het water nog ijs was.
  zaterdag 20 januari 2007 @ 13:58:36 #9
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_45532125
quote:
Op zaterdag 20 januari 2007 13:57 schreef more het volgende:
Ik had gisteravond een glas whisky met ijs ingeschonken, maar omdat ik het vergeten was op te drinken was het ijs gesmolten het peil was echter nog even hoog als toen het water nog ijs was.
Ga jij je geld van de middelbare school eens terugijsen.

Of een fles in de vriezer leggen. Dat mag ook.

[ Bericht 4% gewijzigd door Yildiz op 20-01-2007 14:03:16 (Expres er een spelfout in gezet.) ]
pi_45532202
quote:
Gooi dan voor de gein eens op het eiland van je shildpadden bak een plak ijs van 20 cm en wacht tot dat dit gesmolten is en vertel ons dan maar of het waterniveau in je bak gestegen is.
pi_45532207
quote:
Verrassend hé...

Dit gaat echter niet op als er grote plakken ijs smelten van vaste bodem (Antarctica), dan zal de zeespiegel wel stijgen. De vraag is dan inderdaad hoe hard het gaat.

Dat we zuiniger met het millieu moeten omspringen staat wat mij betreft wel buiten kijf, maar die linkse paniekzaaierij is om te janken. Veel te bang om macht te verliezen dus zullen ze zichzelf koste wat het kost 'nodig' maken.
pi_45532245
quote:
Op zaterdag 20 januari 2007 13:58 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Ga jij je geld van de middelbare school eens terugvragen.

Alleen het smelten van landijs heeft gevolgen voor de stijging van de zeespiegel het smelten van ijs op de Noordpool (drijvend net als in mijn whisky) niet. Extreme temperatuur stijgingen zijn wel van invloed, als jij je een volle fles drinken van 10 graden in een diepvries gooit van -18, zal door dit temperatuurverschil de drank zodanig uitzetten dat hij knalt, maar je denkt toch niet dat de temperatuur op aarde met meer dan 10 graden gaat stijgen???
quote:
Op zaterdag 20 januari 2007 13:58 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Dan zakt de zeespiegel dus volgens jou, als de Noordpool smelt?????
  zaterdag 20 januari 2007 @ 14:05:50 #13
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_45532263
En gletsjers, de zuidpool en temperatuurstijging vergeet je even voor het gemak.

Handig.

En met je voorbeeld geef je wel behoorlijk direct aan het gevolg van een halve graad temperatuurstijging niet te snappen. Prima hoor, maar zeg dat dan gewoon.
pi_45532300
Wat mij betreft moet het water rond de 4 graden celsius gehouden worden als toch al het ijs gesmolten is... water is dan het meest compact. Op een kleine hoeveelheid maakt dit volumeverschil niet zoveel uit, maar met al het water vast wel!

@Yildiz...

Het is onzin om te gaan zeggen dat je weer ongegeneerd kan stoken met je generator (al is dit grappig bedoeld). TS geeft alleen aan dat de zeespiegelsteiging overdreven wordt. Hij zegt niet dat CO2 geen negatieve invloed heeft op het leefklimaat voor flora en fauna in z'n algemeenheid.
pi_45532320
Mooi zo, ik heb nog een oude koelkast en een paar accu's die ik vanmiddag in het bos ga zetten.
God created the world, but the Dutch created The Netherlands.
Sadly the Dutch didn't expand their motorways, maybe God will one day
pi_45532346
quote:
Op zaterdag 20 januari 2007 14:05 schreef Yildiz het volgende:
En gletsjers, de zuidpool en temperatuurstijging vergeet je even voor het gemak.

Handig.

En met je voorbeeld geef je wel behoorlijk direct aan het gevolg van een halve graad temperatuurstijging niet te snappen. Prima hoor, maar zeg dat dan gewoon.
Die zullen heus niet allemaal smelten zeker niet als, naar nu blijkt de temperatuurstijgingen meevallen.
  zaterdag 20 januari 2007 @ 14:11:56 #17
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_45532385
Iets dat zo nadrukkelijk in de media naar voren komt, kan gewoon niet waar zijn.
Zyggie.
pi_45532392
@ More...

Zo'n bericht in de Elsevier is natuurlijk geen enkel excuus om je auto wél te houden. Die kutamerikanen kunnen al geen auto's bouwen, ze zijn ook nog eens zo inefficiënt als de neten.
  zaterdag 20 januari 2007 @ 14:13:13 #19
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_45532414
quote:
Op zaterdag 20 januari 2007 13:53 schreef Yildiz het volgende:
Nou, als Elsvier het zegt, dan ga ik wel weer mijn oude generator uit de kast halen! Stoken met die handel!
Elsevier.
quote:
Het rapport komt op 2 februari uit. De klimaatcommissie van de VN is de meest gezaghebbende instantie ter wereld op het gebied van klimaat. Het rapport zal wereldwijd dienen als basis voor milieubeleid.
Als het niet gunstig was voor hun verknipte wereldbeeld zouden ze dit er niet bij hebben gezet.
Zyggie.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 20 januari 2007 @ 14:13:54 #20
862 Arcee
Look closer
pi_45532429
quote:
Op zaterdag 20 januari 2007 13:44 schreef more het volgende:
Dat wist ik al lang, al die bangmakerij is nergens voor nodig.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  zaterdag 20 januari 2007 @ 14:14:13 #21
17137 Sander
Nerds do it rarely
  zaterdag 20 januari 2007 @ 14:20:10 #22
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_45532565
quote:
Boeiend man. Echt fascinerend, zullen we nog wat tellers doen?
Zyggie.
  zaterdag 20 januari 2007 @ 14:27:01 #23
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_45532726
JAh, maar El Goor zegt toch in z'n film met winstoogmerk dat we allemaal kapot gaan
LastFM
03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
  zaterdag 20 januari 2007 @ 14:33:29 #24
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_45532862
quote:
Op zaterdag 20 januari 2007 14:27 schreef -skippybal- het volgende:
JAh, maar El Goor zegt toch in z'n film met winstoogmerk dat we allemaal kapot gaan
Het is allemaal maar een sprookje, ga lekker slapen.
Zyggie.
  zaterdag 20 januari 2007 @ 14:35:48 #25
151582 A_L_N_F
Blanche-Meki :')
pi_45532904
hoorde van een huisgenoot die familie had in nieuw zeeland dat er een keer in de zomer een gigantische ijsberg kwam langsdrijven...

en zowiezo het klimaat, een winterjas heb je al een paar jaar nauwelijks nog nodig in nederland...

ik heb het idee dat men bewust dit probleem bagetaliseert omdat men bang is voor een soort wereldwijde crisis als mensen realiseren dat we bezig zijn de aarde kapot te maken in hoog tempo...
ik ben lief :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')