Dat wist ik al lang, al die bangmakerij is nergens voor nodig.quote:Zeespiegel stijgt veel minder dan verwacht
zaterdag 20 januari 2007 13:05
Volgens bronnen bij de Verenigde Naties blijkt uit een nog vertrouwelijk rapport van de Klimaatcommissie dat pessimistische voorspellingen over stijging van de zeespiegel en de temperatuur helemaal niet kloppen.
Uit een samenvatting van het rapport van het IPCC zou blijken dat de stijging van de zeespiegel - voor Nederland een van de belangrijkste aspecten van klimaatverandering – de komende honderd jaar hooguit 43 centimeter zal zijn, en misschien slechts enkele decimeters.
Al Gore
In veel populaire publicaties, zoals in de recente film van Al Gore over het klimaat, wordt gesproken over een zeespiegelstijging van vele meters. Daarvoor is geen enkele wetenschappelijke basis, zo blijkt uit het rapport. Elsevier concludeerde dit overigens al veel eerder.
De Nederlandse steden zullen hun voeten dus droog houden. Volgens cijfers van het Natuur- en Milieuplanbureau, de milieuonderzoeksinstantie van de overheid, zou zelfs een meter zeespiegelstijging in honderd jaar tijd voor Nederland nauwelijks gevolgen hebben. Pas bij een stijging van 1,5 meter zijn serieuze maatregelen nodig.
Temperatuur
Ook met het stijgen van de temperatuur valt het wel mee volgens het nieuwe rapport. Tot het jaar 2100 gaat het om minimaal 2 en maximaal 4,5 graden, als er geen maatregelen worden genomen. Het vorige rapport, uit 2001, voorspelde een maximale stijging van 6 graden. Wel zullen weersextremen zoals hittegolven en zware regenval volgens het IPCC vaker voorkomen.
Het rapport komt op 2 februari uit. De klimaatcommissie van de VN is de meest gezaghebbende instantie ter wereld op het gebied van klimaat. Het rapport zal wereldwijd dienen als basis voor milieubeleid.
Ga jij je geld van de middelbare school eens terugijsen.quote:Op zaterdag 20 januari 2007 13:57 schreef more het volgende:
Ik had gisteravond een glas whisky met ijs ingeschonken, maar omdat ik het vergeten was op te drinken was het ijs gesmolten het peil was echter nog even hoog als toen het water nog ijs was.![]()
Gooi dan voor de gein eens op het eiland van je shildpadden bak een plak ijs van 20 cm en wacht tot dat dit gesmolten is en vertel ons dan maar of het waterniveau in je bak gestegen is.quote:Op zaterdag 20 januari 2007 13:57 schreef more het volgende:
Ik had gisteravond een glas whisky met ijs ingeschonken, maar omdat ik het vergeten was op te drinken was het ijs gesmolten het peil was echter nog even hoog als toen het water nog ijs was.![]()
Verrassend hé...quote:Op zaterdag 20 januari 2007 13:57 schreef more het volgende:
Alleen het smelten van landijs heeft gevolgen voor de stijging van de zeespiegel het smelten van ijs op de Noordpool (drijvend net als in mijn whisky) niet. Extreme temperatuur stijgingen zijn wel van invloed, als jij je een volle fles drinken van 10 graden in een diepvries gooit van -18, zal door dit temperatuurverschil de drank zodanig uitzetten dat hij knalt, maar je denkt toch niet dat de temperatuur op aarde met meer dan 10 graden gaat stijgen???quote:Op zaterdag 20 januari 2007 13:58 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Ga jij je geld van de middelbare school eens terugvragen.
Of een fles in de vriezer leggen. Dat mag ook.
Dan zakt de zeespiegel dus volgens jou, als de Noordpool smelt?????quote:Op zaterdag 20 januari 2007 13:58 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Of een fles in de vriezer leggen. Dat mag ook.
Die zullen heus niet allemaal smelten zeker niet als, naar nu blijkt de temperatuurstijgingen meevallen.quote:Op zaterdag 20 januari 2007 14:05 schreef Yildiz het volgende:
En gletsjers, de zuidpool en temperatuurstijging vergeet je even voor het gemak.
Handig.
En met je voorbeeld geef je wel behoorlijk direct aan het gevolg van een halve graad temperatuurstijging niet te snappen. Prima hoor, maar zeg dat dan gewoon.
Elsevier.quote:Op zaterdag 20 januari 2007 13:53 schreef Yildiz het volgende:
Nou, als Elsvier het zegt, dan ga ik wel weer mijn oude generator uit de kast halen! Stoken met die handel!
Als het niet gunstig was voor hun verknipte wereldbeeld zouden ze dit er niet bij hebben gezet.quote:Het rapport komt op 2 februari uit. De klimaatcommissie van de VN is de meest gezaghebbende instantie ter wereld op het gebied van klimaat. Het rapport zal wereldwijd dienen als basis voor milieubeleid.
quote:Op zaterdag 20 januari 2007 13:44 schreef more het volgende:
Dat wist ik al lang, al die bangmakerij is nergens voor nodig.
Boeiend man. Echt fascinerend, zullen we nog wat tellers doen?quote:Op zaterdag 20 januari 2007 14:14 schreef Slarioux het volgende:
http://www.richel.org/grk/kyototeller.htm
Het is allemaal maar een sprookje, ga lekker slapen.quote:Op zaterdag 20 januari 2007 14:27 schreef -skippybal- het volgende:
JAh, maar El Goor zegt toch in z'n film met winstoogmerk dat we allemaal kapot gaan![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |