quote:
Nederlands Dagblad
LEIDEN - De ChristenUnie heeft het imago van een betrouwbare en fatsoenlijke partij, maar eenmaal aan de macht, schuwt ze geen middelen om haar doelen te bereiken. Tenminste, zo is het in Leiden gegaan, zegt Paul van Meenen, fractievoorzitter van D66 in die stad.
Van Meenen, die zijn kritiek woensdag ook al kort in het televisieprogramma Nova uitte, zegt dat de ChristenUnie net zo goed onzuivere spelletjes speelt om haar doelen te bereiken. Als voorbeeld noemt hij de verruiming van de Winkeltijdenwet in Leiden. De ChristenUnie, in Leiden een collegepartij, heeft geprobeerd een referendum over uitbreiding van zondagsopenstelling te blokkeren. ,,Dat de partij tegen openstelling op zondag is, respecteer ik'', zegt Van Meenen. ,,Maar dat ze proberen een democratisch middel als een referendum te torpederen is iets anders. Er is druk uitgeoefend op de coalitiepartners PvdA en GroenLinks en de partij heeft gedreigd op te stappen.''
Op die manier haalt de CU alles uit de kast, zelfs ,,niet-democratische middelen'' om hun principiële doelen te verwezenlijken, zegt Van Meenen. Hij vreest dat het landelijk ook zo zal gaan en dan zal het moreel-ethische kwesties betreffen. ,,Ik ben bang dat de CU er eerst voor zorgt in de regering te komen, maar dan snoeihard zal blijven hameren op die punten, bijvoorbeeld door te dreigen met het opblazen van de coalitie. Ze zullen hun achterban toch resultaten moeten laten zien.''
Als de ChristenUnie gaat deelnemen aan de regering, krijgen we een ander beeld van de partij te zien, dan we nu kennen, voorspelt Van Meenen. ,,Ik dacht vroeger ook dat de CU door en door betrouwbaar was. Maar sinds de partij in het college zit, weet ik beter.''
Rancuneus
De visie van Van Meenen is niet op de werkelijkheid gebaseerd, zegt fractievoorzitter Guido Terpstra van de Leidse ChristenUnie. ,,Ik heb eerder het idee dat zijn opmerkingen voortkomen uit rancuneuze gevoelens over het feit dat D66 bij de laatste verkiezingen drie van de vijf zetels heeft verloren. En ze zien nu hun plan voor verruiming van de winkeltijden in het water vallen'', zegt Terpstra.
Zijn partij had goede redenen om het referendum te willen blokkeren. De wet biedt alleen winkels in toeristische gebieden de mogelijkheid op zondag open te zijn. Het gebied buiten de Singel in Leiden, waarover het in het referendum zou gaan, valt niet onder die noemer. ,,Het is raar om vervolgens de bevolking daarover een besluit te laten nemen. Dan neem je een loopje met de wet'', aldus Terpstra.
Onder druk van de achterban van PvdA en GroenLinks, werd toch een voortraject geopend voor een referendum. Gisteren bleek echter dat er onvoldoende handtekeningen verzameld zijn om een referendum af te dwingen.
Als er toch een raadgevend referendum gekomen was en de bevolking voor uitbreiding van de winkeltijden had gestemd, had een probleem in de Leidse coalitie kunnen ontstaan, als PvdA en GroenLinks dit tenminste ook uit zouden voeren. ,,We hebben in het coalitieakkoord vastgelegd de winkeltijden niet uit te breiden'', zegt Terpstra. ,,Als zo'n afspraak wordt geschonden, is het vertrouwen in de coalitie weg.''
De suggestie van Van Meenen dat de CU ten koste van alles resultaten wil bereiken op punten die vanouds worden verbonden met de partij - zoals abortus en homohuwelijk - is niet terecht, denkt Terpstra. ,,Ik vind kwesties als inkomensverdeling en milieu net zo ethisch. Die houding zie ik ook in de landelijke ChristenUnie.''
De ChristenUnie zit sinds de gemeenteraadsverkiezingen van afgelopen jaar in het stadsbestuur van Leiden. De coalitieonderhandelingen zijn soepel verlopen en tot nu toe is er van enige crisis in bestuurlijk Leiden geen sprake geweest.
De gristenhonden van de CU zullen idd geen middel schuwen om hun machtspolitiek uit te oefenen. Die walgelijke Tineke Huizinga zal het land nog erger de kast op krijgen dan Rita Verdonk.
[ Bericht 0% gewijzigd door Haaglander op 19-01-2007 17:09:31 ]
Lekkeâh bèdehand. Nâh je zin?