Note: automatisch heb ik door deze post heen ook gereageerd op de argumenten van jou post naar Angst hierboven!
![]()
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 16:23 schreef erodome het volgende:Er zijn merrie's die het gehele topseizoen hengstig zijn, niet in de "normale" cyclus iig, dat zijn dan de types waar jij het over hebt vast
![]()
Alleen wordt dit een hengstigheidstoornis genoemd, omdat dit gevolgen heeft voor zowel de lichamelijke conditie als de geestelijke conditie, je krijgt zo'n merrie niet in echt goede conditie, de hengstigheid vraagt teveel van haar lichaam en van haar geest waardoor ze narrig wordt, niet meer wil werken enz.
Yup... ik heb een merrie mee gemaakt die continu hengstig was.
Dit vond ik erg zielig voor die dame overigens, en het was geen geheim op de manege want ze liet het vrij goed merken.
Maar nee... daar heb ik het dus niet over.
Ik heb er genoeg geprikkeld en de meeste reageerde daar heel positief op.
Inc. lichamelijke reactie, nieuwschierigheid, ect.
En nee, ze waren niet hengstig of merkbaar hengstig.
quote:
En ja dit is door de mens vastgesteld en je kan een heel verhaal houden van hoe mensen het onder de mat vegen dat paarden het met mensen willen doen, maar dat is onzin, dit gaat over lichamelijke processen waarvan je het effect gewoon kan waarnemen, hoe een paard zich gedraagt tijdens de hengstigheid is helemaal bekend, hoe dat paargedrag verloopt en alles, daarin wordt in het geheel niet spastisch gedaan, ook de bijbehorende lichamelijke processen zijn heel erg goed bekend, paarden zijn in veel gevallen zeer kostbare wezens, er gaat heel veel geld rond in die wereld, de kennis over alles wat met vruchtbaarheid te maken heeft is alles behalve klein.
Nogmaals ik heb nooit gezegd dat paarden automatisch per definitie op een ander ras geilen geheel automatisch.
Maar door de nauwe samenwerking met de mens staat deze er wel sneller open voor.
Een paard word toch ook niet geboren met het instinct en initiatief van "Hey! Ik mis iets! Ah ja! Ik heb geen zadel op mijn rug en een mens van zoveel kilo die met een ijzer ding in mijn mond het een en ander gaat doen!"
Toch word paardrijden bijna gezien alsof het bij hun natuur hoort... het is niet meer weg te denken.
Ze staan in hokjes en ze eten en drinken uit bakjes op selectie van wat en wanneer de mens hun iets geeft.
Ze vertrouwen de mens, ze staan er voor open, en hebben vaak nog plezier ook! Echt plezier!
Ik ken verhalen van show paarden die letterlijk GEILEN op publiek en de energie en sfeer.
Maar goed... rijden, borstellen, masseren, knuffelen... en waarom zou sex niet in dat rijtje thuis horen als het "klikt"?
Als het echt helemaal uit liefde komt (daar jij het tot nu toe alleen maar continu associert met lust) voelt dat paard dat.
Welk normaal gezond wezen is bang (en heeft een afschuw) voor liefde?!
quote:
De wetenschap weet niet zomaar wat voor effecten welke hormonen hebben hoor, ook bij dieren, ik kan presies nazoeken welk hormoon waarop invloed heeft bij de meeste huisdieren en al zeker bij de dieren waar geld mee gemoeid is zoals paarden.
En toch... toch zeg ik -en een hele gemeenschap- wereldwijd in essays, audio en video iets anders.
Niet zo zeer dat de wetenschap het fout heeft, maar dat de (praktijk) ervaringen ook anders kunnen liggen.
Wellicht heb je gelijk dat ze het dan doen om te pleasen in veel gevallen, natuurlijk bestaan die situaties.
(Zoals ik al zei: per dier en per situatie verschillend.)
Toch blijf ik er dan bij: hoe komt het dat de prikkeling ook de fysieke toestant op gang brengt (zonder die zogenaamde hormonen)?
En wat dacht je van behalve de gevoel ook de lichaamstaal die niks anders dan positief is?
Oortjes naarvoren, ontspannen, interactief ect. ect. ect.
Als een paard het leuk vind om met je te rijden, waarom kan een paard geen plezier in liefde vinden vanuit het intieme fysieke aspect?
quote:
Ik heb zelf in mijn jongere jaren vele paarden geborsteld en gedaan, ken echt wel de band die tussen paard en mens kan bestaan, maar die is nog nooit seksueel geladen geweest en ik weet zeker dat dat komt omdat IK er geen seksuele lading aan heb gegeven, ik weet zeker dat velen dit kunnen beamen, dat de paarden waarmee mensen vaak dagelijks te vinden waren geen seksuele toenaderingen maakte.
Klopt.
Een paard spiegelt mensen.
Als jij vind dat paarden dom zijn en geen bewustzijn hebben dan zullen ze op die manier naar je handelen.
Als je ze als intelligente wezens zien waarmee je telepatisch mee kan communiceren en gesprekken mee kan houden dan zal deze ware aard bloot gelegd worden en kun je met een paard communiceren.
Als een paard jou vertrouwt en je meer wilt dan knuffelen en dit als prettig ervaren (knuffelen roofdieren / mensen in de natuur met paarden? nee!) dan laten ze dit EVENTUEEL ook toe.
Sterker nog... ze doen dit niet om te pleasen.
Love sees no species nor boundaries: het is een universeel aspect dat door verschillende soorten rassen gedeelt kan worden.
Sex is een fysieke expressie en hoeft niet puur op lust gebaseerd te zijn.
Dit kan met verdomd veel liefde gepaard zijn.
Iets dat lastig te bevatten is als je inderdaad puur op de biologische feiten blijft hangen in combinatie met de ranzigheid op internet.
En ik kan het niet vaak genoeg zeggen: het verschilt per dier en per situatie.
Ook bij dit verhaal gaat het weer op: er zijn genoeg dieren die heel duidelijk "NEE!" kunnen zeggen.
Honden, paarden, en ga zo maar door.
Ook meegemaakt.
Nou prima!
En de merries die het wel ok vonden, nou... ook prima!
Ik heb echt geen tijd gehad om ze te "trainen" om het toe te laten hoor!
quote:
Verder kan je je hond leren te blijven staan, kan je zelfs leren dat zij zich goed gedraagt als het niet zo prettig is, glijmiddel hoef je niet te zien om het te gebruiken in film, kan ook buiten beeld aangebracht worden en god weet wat het van binnen met het dier doet, hoe haar vaginale balans eraan toe is om maar een vb te geven, jij en ik kunnen niet zo even snel naar binnen kijken bij de hond om haar gezondheid in te schatten.
Ah! Maar er werd dus geen glijmiddel gebruikt! Dat zeg ik dus: het was een lange shot van 12 minuten.
Nergens is er geknipt (zowel, verdomd knap gedaan dan want daar heb ik goed op gelet).
Stel dat je dit niet gelooft, dan neem ik aan dat je alsnog dus niet gelooft dat een hond uit zichzelf door prikkeling nat kan worden gemaakt vanuit haar eigen fysieke toestant.
(En dan heb ik niet alleen over dat filmpje, maar dus ook de rest van alle mannelijke dog lovers wereldwijd.)
Zoals ik al zei... het lijkt me sterk dat ze het maar 2x per jaar met hun doggy doen.
quote:
Maar dat de hond likt en doet zegt niets over de seksualiteit daarin, die hang jij als mens eraan, die hond likt gewoon iets wat hij lekker vindt, net zoals hij een heerlijke dampende paardenvijg niet kan weerstaan.
Dus... in geval van penetratie zou een hond het als stimulatie zien in vergelijking met aandacht / aaien bedoel je?
Dat ze het wel lekker vind / toe laat, maar het totaal niet met sex / paring associeert?
Wie weet!
But again: plezier kan wederzijds zijn, zoals dat met andere dingen ook kan zijn qua interactie en dingen die ze doen met mensen.
quote:
Hoeveel gevallen er zijn van dolfijnen die seks willen met mensen er bekend zijn weet ik niet, wel weet ik dat ze iid seksueel aardig actief zijn en vaak ook agressief zijn hiermee, zeker tegenover andere soorten(tuimelaars en gevlekte dolfijnen bv).
Wederom het negatieve aspect in de spotlight.
Dolfijnen doen dit voornamelijk ter versterking van banden onder elkaar.
De verhalen die ik ken zijn absoluut niet negatief van aard betreft sexueele interacties tussen mens en dolfijn.
quote:
Ik weet dan ook niet in hoeverre die gevallen waar je het over hebt tederheid bevatten, of dat over wilde dieren gaat, dieren in gevangenschap in een groep, of geisoleerde dieren.
Dat zijn dingen die je eerst moet weten om een conclusie te kunnen trekken, dolfijnen gebruiken "seks" namelijk ook als agressie, zo van dit is mijn terrein, ik mag jou soort niet, jouw groepje niet en ik zal jullie eens een lesje leren(het wordt dan ook niet goed opgevat door het slachtoffer en haar groep).
Nogmaals... agressie is niet wat bij mij in de spotlight staat betreft van wat ik heb gelezen / gezien.
En betreffende tederheid: ik heb het dus over (semi)wild en gevangenschap.
quote:
Maar een dier is nu eenmaal een dier, is niet minder dan de mens, maar toch wel echt een beetje anders, een olifant is geen leeuw, een vlinder is geen arend, zo is een mens ook geen dier.
We hebben afgesproken dat we dieren niet echt iets kwalijk kunnen nemen omdat ze nu eenmaal zijn wat ze zijn en wij in de meeste gevallen toch de touwtjes in handen hebben uiteindelijk(let op verantwoordelijkheid als ranghogere, baas, hoe je het ook wilt noemen, het is een ongelijke relatie), als ze echt over de schreef gaan hebben we vele manieren van dat voorkomen, van positieve training tot de doodstraf.
Je spreekt hier over wat dieren zijn wat ze zijn en dat we ze dit niet kwalijk kunnen nemen.
Echter respecteren we ze hun natuur ook niet helemaal.
Wij vermenselijken dieren bij uitstek.
Praat dat sex met dieren goed?
Nee, want daar gaat het niet om.
Het gaat erom dat de grens wat dat betreft heel erg vaag is naar mijn idee, en dat de grenzen die er zijn puur zijn vast gesteld uit de visie van de mens.
En het gaat erom dat als dat ene stapje verder tussen mens en dier tevens uit liefde is, dat ik het niet echt als een grote ramp zie.
Je spreekt over de puurheid van dieren en hun indentiteit, maar die is redelijk aangepast in de loop van de tijd.
Als in naar de wens van de mens.
Ik bedoel... niet dat ik het afkeur maar ik heb nog nooit een roofdier op de rug gezien van een paard in de natuur voor de lol.
We doen van alles met dieren, maar sex met dieren is geheel taboe en onnatuurlijk en what not.
Toch komt bestialiteit overal voor... toch maken de dieren het dierlijke in ons los.
Kunst, cultuur, verhalen, samenlevingen... bestialiteit zit diep overal in verweven, en je kunt er niet om heen.
(Lees "Lief Dier" eens van Middas Dekkers zou ik zo zeggen!)
Of wel...
Maar jij kiest om -in dit geval- de confrontatie aan te gaan.
In elk topic ben je weer te vinden.
En begrijp mij dit niet verkeerd: dat vind ik heel positief!
Ik heb alleen maar respect dat jij zoveel tijd aan je posts besteed en dan nog wel betreft een onderwerp waar je zwaar op tegen bent.
Blind ben ik ook niet... ik spreek niet alle aspecten tegen van de biologische en wetenschappelijke kant.
Maar alleen "ja" knikken doe ik ook niet.
Er komt simpelweg gewoon veel meer bij kijken, zeker als je het over gedomestificeerde (en dus vermenselijkte) dieren hebt.
En nogmaals... als die (biologische) aspecten over stoornissen bij de geslachtsorganen e.d.... er is even zoveel kans (ongeveer) dat het niet goed gaat tussen interspecies sex als dat dezelfde soort met dezelfde soort gaat.
Althans met de combo van mensen en dieren als je naar interspecies kijkt.
De meeste zoo's zorgen hun leven lang met alle liefde en zorg voor hun dier(en).
quote:
Ik ken geen verdere voorbeelden van verschillende soorten die samen komen voor paring of zelfs meer, zonder dat daar een negatieve ondertoon onder zit(voornamelijk jonge, gefrustreerde mannetjes die hun gierende hormonen botvieren op andere soorten die als ze geluk hebben alleen verbijsterd en verontwaardigd achterblijven, maar maar al te vaak wat meer schaded oplopen).
Dan heb ik het nu over dieren onder elkaar, ken ook geen onwaarschijnlijke combinatie's die paren, wel samenzijn, dat wel, maar niet paren....
Ik wel.
Genoeg zelfs.
Baal ervan dat ik het filmpje niet meer heb maar het meest bizare dat ik ooit heb gezien is toch wel de merrie en het zwijn.
Vanuit huis is dit met een camcorder per ongeluk vast gelegd.
Je ziet een paard en een zwijn die je vervolgens even ziet interacteren en het is allemaal "ah!" en "lief!" enzo.
En dan komt het. Dat paard gaat liggen/zitten en vervolgens mag meneer zwijn erboven op!
Zover ik weet gaan paarden alleen liggen e.d. als ze even een rustig momentje hebben, en niet als ze nog interactie / communicatie hebben met een mens / dier.
Verders een konijn op een kat, was ook wel grappig!
Ik weet dat er nog meer verhalen zijn maar dit is zo even wat mij te binnen schiet.
Tevens is er een argument die ik al eerder had aangehaald: mensen zijn niet de enige met dit soort ideeen en / of initiatieven.
En het zijn niet altijd persee de gefrustreerde mannetjes dieren uit de dieren wereld.
Zowel in het wild als in gevangenschap: het gebeurt meer dan men denkt.