Toen ik zojuist die lijst van Noli. bekeek, dacht ik precies hetzelfde. Het grootste deel van die kenmerken zijn (ook) van toepassing om hoogbegaafdheid.quote:Op maandag 3 september 2007 22:56 schreef Spuuglokje het volgende:
Lily, als ik jouw verhaal hoor, moet ik heel sterk denken aan een onderpresteerder. Het is nou niet direct dat ik denk aan AD(H)D. Mij lijkt het zinvol om een intelligentietest af te nemen. Als ik die lange checklist bekijk, herken ik daar ook best veel van mezelf, Wouter en Sterre in, maar dat hangt in ons geval samen met hoogbegaafdheid, niet met ADD. Niet dat ik een dokter ben hoor, ik kan het zomaar helemaal mis hebben, maar ik begrijp uit jouw informatie niet goed dat de diagnose 'dus' ADHD is.
Ah, toch nog iemand die op mijn post reageert.quote:Op dinsdag 18 september 2007 15:59 schreef Grijs het volgende:
[..]
Toen ik zojuist die lijst van Noli. bekeek, dacht ik precies hetzelfde. Het grootste deel van die kenmerken zijn (ook) van toepassing om hoogbegaafdheid.
Dat is nou toevallig, ik dacht net gisteravond hoe het met die proeven zou gaan.quote:Op maandag 17 september 2007 19:42 schreef Angel22 het volgende:
Week 1 van de proef is afgelopen vrijdag afgesloten... Volgens mij was het de placebo want ik merkte iig geen verschil....
School , vaders en de bso ook niet trouwens......
Zaterdag weer beginnen met week 2 ... kijken wat die brengt...
De meeste ADDers hebben ook een bovengemiddeld IQ en daar zit meteen ook een groot verschil in met ADHDers, zij lijken juist gemiddeld genomen een lager IQ te hebben.quote:Op dinsdag 18 september 2007 15:59 schreef Grijs het volgende:
[..]
Toen ik zojuist die lijst van Noli. bekeek, dacht ik precies hetzelfde. Het grootste deel van die kenmerken zijn (ook) van toepassing om hoogbegaafdheid.
Serotonine?quote:Op woensdag 5 september 2007 06:46 schreef Angel22 het volgende:
Wat de psych ons uitlegde is dat mensen met ADHD een stofje in de hersenen ( weet de naam even niet meer) in mindere mate wordt aangemaakt en de ritalin zorgt ervoor dat er meer stimulatie is om dat stofje aan te maken waardoor de chaos in het hoofd minder wordt.
www.sadd.nlquote:Een neurotransmitter is een molecuul dat wordt gebruikt voor de signaaloverdracht tussen zenuwcellen of neuronen in de hersenen. Een belangrijke neurotransmitter bij ADD/ADHD is dopamine.
Bij ADD is er sprake van een dopamine tekort en een verlaagde hersenactiviteit in de prefrontal cortex. Als gevolg van de dopamine tekorten zijn ADDers snel afgeleid en zeer gevoelig voor verslavende middelen. Er zijn verschillende soorten medicatie beschikbaar die de dopamine transport blokkeren waardoor dit meer in evenwicht komt. Ook gezonde voeding en beweging zijn een belangrijke ondersteuning om een zo'n optimaal mogelijk resultaat te kunnen behalen in het dagelijks functioneren.
Dopamine verhogende middelen of activiteiten verhogen de concentratie. Om deze reden kan een ADDer zich vaak wel goed concentreren bij bepaalde (creatieve) talenten en hier erg langdurig (tot bijna obsessief) mee bezig zijn. Deze perioden noemen we Hyperfocus. Op deze momenten heeft de ADDer het gevoel dat hij/zij een soort ultra concentratievermogen heeft, meestal met uitstekende resultaten.
Ook een spannende / crisis situatie heeft een dopamine verhogende werking waardoor de informatieoverdracht in de hersenen beter verloopt en we ons beter kunnen concentreren. (verhoogde hersenactiviteit) Er zijn veel ADDers te vinden bij politie, brandweer etc. Helaas kost het langdurig concentreren ons wel erg veel energie
Zo is het in elk geval niet bedoeld. Ik wil alleen maar een alternatief aangeven voor die ouders die hier meelezen en die, net als wij, niet willen kiezen voor Ritalin. Ik kijk mensen er echt niet op aan dat ze hier wel voor kiezen.quote:Op dinsdag 25 september 2007 15:22 schreef lily het volgende:
Wel proef ik een afkeuring in je verhaal naar ouders die kiezen voor Ritalin.
Ik heb ook de wijsheid niet in pacht en of de keuzes die ik maak in de toekomst de juiste blijken te zijn weet niemand maar je klinkt zo....uit de hoogte in je verhaal hierboven en dat wilde ik even kwijt.
Zou kunnen.quote:Op donderdag 27 september 2007 11:04 schreef Gia het volgende:
Misschien waren jullie kinderen toen nog te jong?
Ik bedoelde alleen het innemen. Kleine kinderen hebben vaak problemen met capsules slikken, en de olie uit de capsule halen, smaakt echt smerig.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 07:07 schreef Angel22 het volgende:
Volgens de psych die wij gesproken hebben de laatste keer maakt leeftijd niet uit met visolie,
Hij is gewoon 'Alle Dagen Heel Damien'.quote:Op vrijdag 12 oktober 2007 08:25 schreef Angel22 het volgende:
hij is gewoon wat druk....
Nee is ook niet op eigen houtje. Is wel allemaal via de officiele weg zeg maar.quote:Op maandag 21 januari 2008 11:03 schreef Spuuglokje het volgende:
Je kunt toch niet zomaar op eigen houtje met een ritalin'behandeling' beginnen? Vaag hoor.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |