Deze en dat aparte denkwerkje van Wilyan zijn dus goede voorbeelden van hoe ik denk en ik ben niet de enige AD(H)D'er die zo denkt.quote:Ik betrapte me er gister toevallig op dat ik op dat moment had onthouden hoe ik in godsnaam op een onderwerp kwam waar we het absoluut niet over hadden. Meestal ben ik die hele link meteen alweer kwijt. Het sprong niet zomaar in m'n gedachten, maar het was zeker wel heel in de verte gelinkt aan het onderwerp waar we het dat moment over hadden. Het volgende gebeurde in m'n hoofd:
We hadden het over een auto die hier op nat wegdek erg hard door de bocht ging, ik zag hem al helemaal het huis op de hoek rammen.
- Ik dacht aan het feit dat m'n rijinstructeur altijd zei dat ik niet zo door de bochten moest vliegen
- Daardoor dacht ik aan de bosweggetjes die we altijd reden met lessen
- Door m'n rijlessen heb ik veel van de omgeving hier gezien
- We zijn ook een paar keer langs Center Parcs gereden
- Vorig jaar zijn we in november in Center Parcs geweest en dat beviel erg goed
Vervolgens zeg ik 2 seconden nadat we het over de door de bocht scheurende auto hadden tegen m'n vriend: "We gaan dit jaar zéker in november weer naar Center Parcs!" En hij kijkt me aan van: waar haal je dat toch weer vandaan?
Superblij
Moppen zie je al helemaal voor je! Vandaar dat AD(H)D'ers soms harder om grappen (lijken te) lachen.quote:Het volgende gebeurde in m'n hoofd:
We hadden het over een auto die hier op nat wegdek erg hard door de bocht ging, ik zag hem al helemaal het huis op de hoek rammen.
Ik ben een boek aan het lezen over kinderen met ADHD geschreven door een systeemtherapeut in de kinder- en jeugdpsychiatrie.quote:Op woensdag 5 september 2007 08:58 schreef Yoni het volgende:
Dat gevolgen van acties niet te overzien zouden zijn, vind ik onzin en een nogal nare benadering. Iemand met ADHD doet dingen vaak erg impulsief, maar dat is niet omdat de gevolgen niet te overzien zouden zijn. Sterker nog, bepaalde dingen worden zover door geanaylseerd dat de gevolgen alleen maar pijnlijk duidelijk worden.
quote:AD(H)Ders nemen informatie wel op en begrijpen dit vaak prima maar het verwerken ervan duurt langer. De informatie blijft hangen in een tijdelijke opslag ruimte zoals bij computers. De inhoud van dit werk-geheugen helpt je (slecht?) om te gaan met emoties/situaties in het hier en nu. De ruimte is beperkt en kan overladen worden.
quote:De hersenen gaan sneller dan het moment. Het kind denkt vooruit of alweer aan andere dingen, in een poging zijn of haar gedachten te overzien (zodat het de belangrijkste dingen uit kan filteren) Hierdoor hebben ze moeite met het beantwoorden van een onverwachte vraag. ADDers doen op zo'n moment voordat ze denken en hebben daarna pas de tijd om te bedenken of ze dat nu wel hadden moeten doen.
Ik kan het niet zo heel goed verwoorden maar ik hoop dat je een beetje snapt wat ik bedoel.quote:Het kind heeft meer tijd nodig om nieuwe input te verwerken en overziet het hier en nu pas enkele seconden later. (Altijd maar die sorry's achteraf... hoor ik mijn moeder nog zeggen) De hersenen nemen meer prikkels op uit de omgeving en hebben dus meer tijd nodig om de informatie te verwerken.
Dus denken ze er op "het moment supreme" zal ik maar zeggen niet aan wat dus voor gevaarlijke situaties kan leiden.quote:Op woensdag 5 september 2007 11:51 schreef Noli. het volgende:
Ik denk dat ze er juist wel aan denken. Alleen is je hoofd zo vol en ben je op dát moment alleen bezig met die bal dat je het alsnog vergeet.
Ik snap wat je bedoelt en ik herken dit in Damon...quote:Op woensdag 5 september 2007 11:51 schreef Noli. het volgende:
Ik kan het niet zo heel goed verwoorden maar ik hoop dat je een beetje snapt wat ik bedoel.
Je hoort echt wel dat het gezegd is en je weet ook heus wel wat er bedoeld word alleen ben je twee seconden later weer beig met iets anders en ben je het weer 'vergeten'
Zoals jij als geen ander zal weten is dit juist het makkelijke gedeelte. Je houdt gewoon zoveel van je kind, en het hoort zoveel bij jou dat je het niet anders zou willen.quote:Op woensdag 5 september 2007 19:47 schreef Lois het volgende:
Het is best moeilijk om al die aanpassingen te doen maar je doet het met liefde voor je kind
Toen ik zojuist die lijst van Noli. bekeek, dacht ik precies hetzelfde. Het grootste deel van die kenmerken zijn (ook) van toepassing om hoogbegaafdheid.quote:Op maandag 3 september 2007 22:56 schreef Spuuglokje het volgende:
Lily, als ik jouw verhaal hoor, moet ik heel sterk denken aan een onderpresteerder. Het is nou niet direct dat ik denk aan AD(H)D. Mij lijkt het zinvol om een intelligentietest af te nemen. Als ik die lange checklist bekijk, herken ik daar ook best veel van mezelf, Wouter en Sterre in, maar dat hangt in ons geval samen met hoogbegaafdheid, niet met ADD. Niet dat ik een dokter ben hoor, ik kan het zomaar helemaal mis hebben, maar ik begrijp uit jouw informatie niet goed dat de diagnose 'dus' ADHD is.
Ah, toch nog iemand die op mijn post reageert.quote:Op dinsdag 18 september 2007 15:59 schreef Grijs het volgende:
[..]
Toen ik zojuist die lijst van Noli. bekeek, dacht ik precies hetzelfde. Het grootste deel van die kenmerken zijn (ook) van toepassing om hoogbegaafdheid.
Dat is nou toevallig, ik dacht net gisteravond hoe het met die proeven zou gaan.quote:Op maandag 17 september 2007 19:42 schreef Angel22 het volgende:
Week 1 van de proef is afgelopen vrijdag afgesloten... Volgens mij was het de placebo want ik merkte iig geen verschil....
School , vaders en de bso ook niet trouwens......
Zaterdag weer beginnen met week 2 ... kijken wat die brengt...
De meeste ADDers hebben ook een bovengemiddeld IQ en daar zit meteen ook een groot verschil in met ADHDers, zij lijken juist gemiddeld genomen een lager IQ te hebben.quote:Op dinsdag 18 september 2007 15:59 schreef Grijs het volgende:
[..]
Toen ik zojuist die lijst van Noli. bekeek, dacht ik precies hetzelfde. Het grootste deel van die kenmerken zijn (ook) van toepassing om hoogbegaafdheid.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |