het gaat goed met de economie, studenten moeten de ruimte krijgen om te leren schrijvenquote:Hbo's pleiten voor extra jaar om bij te spijkeren
Van onze verslaggever Gerard Reijn
DEN HAAG - Er moet een tussenjaar komen waarin aspirant-studenten fatsoenlijk kunnen leren lezen en schrijven voor ze gaan studeren.
Doekle Terpstra, voorzitter van de hogescholenorganisatie HBO-raad, kwam dinsdag met dit voorstel. Terpstra reageerde daarmee op de ‘dramatische’ resultaten van een taaltoets die op de pabo’s is gehouden.
Daar zakte 68 procent voor. De toets werd ontworpen door het Cito en lag op het niveau van de eerste klas van de havo. De resultaten bleken desastreus.
Van de studenten die vwo hadden gedaan, zakte ‘slechts’ 22 procent. Maar van de havo-klanten zakte 67 procent en van de mbo-doorstromers zelfs 85 procent.
Volgens Terpstra, die deze cijfers dinsdag tijdens zijn nieuwjaarsrede bekendmaakte, is het een illusie dat andere HBO-eerstejaars beter uit de test zouden komen.
Om een beter beeld te krijgen van de zwakke punten van de eerstejaars, gaan de hogescholen in september een breed onderzoek doen onder alle eerstejaars. Hoe het tussenjaar, dat niet verplicht wordt, er moet uitzien, wil hij uitwerken samen met het onderwijsveld en de minister.
Het was al bekend dat pabo-studenten slecht zijn in rekenen. In september legden alle pabo-studenten een rekentoets af op het niveau van het basisonderwijs. Daarvoor zakte 48 procent.
Terpstra neemt het de politiek zeer kwalijk dat die geen maatregelen heeft getroffen om het kennistekort bij scholieren op te heffen. ‘We hebben twee jaar geleden afspraken gemaakt met minister Van der Hoeven om dit probleem op te lossen. Ons deel van de afspraken hebben we meteen opgepakt.'
'We hebben een verplichte rekentoets en taaltoets voor eerstejaars van de pabo ingevoerd. En we gaan nu dus onderzoeken hoe het met reken- en taalvaardigheid bij andere hbo-studenten is gesteld. Maar toen we vorig jaar voorstelden dat wiskunde verplicht blijft in het havo-profiel cultuur en maatschappij, vond de minister dat niet nodig. In de Tweede Kamer werd ons idee weggehoond. Maar van de politiek heb ik verder geen enkel initiatief gezien om dit dramatische probleem op te lossen.’
Mooi streven.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 21:11 schreef problematiQue het volgende:
Mijn vader en stiefmoeder gaan naar China dit jaar. Nu mijn stiefoma nogal aftakelt hebben ze het in hun hoofd gehaald zo veel mogelijk van de wereld te willen zien voordat ze zelf dement en bijna invalide zijn.
Enigszins belachelijk dat het nodig is. Blijkbaar kun je dus wel je HAVO-diploma halen met ondermaatse reken- en taalvaardigheden?quote:Op dinsdag 16 januari 2007 21:40 schreef Aoristus het volgende:
[..]
het gaat goed met de economie, studenten moeten de ruimte krijgen om te leren schrijven
Ja, verdomme, dat hadden ze me wel eens eerder mogen vertellenquote:Op dinsdag 16 januari 2007 21:50 schreef problematiQue het volgende:
[..]
Enigszins belachelijk dat het nodig is. Blijkbaar kun je dus wel je HAVO-diploma halen met ondermaatse reken- en taalvaardigheden?
Ik werk op een testafdeling, wat er ook gebeurt, wij testen tot in het oneindige.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 22:21 schreef Aaahikwordgek het volgende:
[..]
Een oneindig testtraject? Wat is dat voor een product?![]()
Moest even zoeken, maar hier dus. Testen tot het oneindige is fijn, maar dan hebben we het over de overheid?quote:Op dinsdag 16 januari 2007 22:25 schreef sigme het volgende:
[..]
Ik werk op een testafdeling, wat er ook gebeurt, wij testen tot in het oneindige.
En het ICT, uiteraard is ieder traject oneindig. Met keiharde deadlines, natuurlijk, je kent dat.
Oh nee, gewoon een multinational.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 22:30 schreef Aaahikwordgek het volgende:
[..]
Moest even zoeken, maar hier dus. Testen tot het oneindige is fijn, maar dan hebben we het over de overheid?
Unpatriotic traitor! Dork-sided!quote:Op dinsdag 16 januari 2007 22:40 schreef zakjapannertje het volgende:
Antiwar GOP Rep. Ron Paul Running for President!
Thursday, January 11th, 2007 in News by Justin Raimondo|
The news is good — for once. Rep. Ron Paul (R-Texas), the libertarian congressman whose dedication to principle is one of the wonders of the world, is running for the GOP presidential nomination (hat tip: Lew Rockwell).
Ja, maar dus wel waar genoeg geld is.quote:
Geld als water. Allemaal over de rug van brave klantenquote:Op dinsdag 16 januari 2007 22:43 schreef Aaahikwordgek het volgende:
[..]
Ja, maar dus wel waar genoeg geld is.
Deze meneer prevelt hier hele wijze woorden.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 22:40 schreef zakjapannertje het volgende:
Antiwar GOP Rep. Ron Paul Running for President!
Thursday, January 11th, 2007 in News by Justin Raimondo|
The news is good — for once. Rep. Ron Paul (R-Texas), the libertarian congressman whose dedication to principle is one of the wonders of the world, is running for the GOP presidential nomination (hat tip: Lew Rockwell).
Gelezen. Heftige brief.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 23:09 schreef problematiQue het volgende:
[..]
Deze meneer prevelt hier hele wijze woorden.
Als we dan afstemming zoeken tussen EU-landen lijkt het mij logisch dat Duitsland zijn verbod intrekt. Wat een halfbakken argument. Bovendien vind ik de correlatie tussen geweldadige games en het in de praktijk brengen nogal kort door de bocht. Als je tot zulke daden in staat bent is er meer met je aan de hand dan dat je een spelletje hebt gespeeld.quote:''Uitkomst kan mogelijk zijn dat we de meest gewelddadige games gaan verbieden'', zo blikte de minister vooruit. Daarbij speelt een rol dat enkele andere EU-landen, zoals Duitsland, al een verbod hebben op extreem gewelddadige games. De afstemming tussen EU-landen is voor Hirsch Ballin ook een argument.
90% van de jongens speelt tegenwoordig games, dus ja, als iemand wat doet en toevallig games speelt, valt dat lekker makkelijk te verklaren. Veel oude mensen, die stemmen, spelen namelijk geen games, en denken dat het wat met elkaar te maken heeft.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 23:44 schreef problematiQue het volgende:
Minister wil onderzoek gewelddadige games
[..]
Als we dan afstemming zoeken tussen EU-landen lijkt het mij logisch dat Duitsland zijn verbod intrekt. Wat een halfbakken argument. Bovendien vind ik de correlatie tussen geweldadige games en het in de praktijk brengen nogal kort door de bocht. Als je tot zulke daden in staat bent is er meer met je aan de hand dan dat je een spelletje hebt gespeeld.
Typisch geval van politiek opportunisme. Wat je zegt als je games verwart met het echte leven is er iets grondig met je mis en dat heeft niets met games te maken.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 23:44 schreef problematiQue het volgende:
Minister wil onderzoek gewelddadige games
[..]
Als we dan afstemming zoeken tussen EU-landen lijkt het mij logisch dat Duitsland zijn verbod intrekt. Wat een halfbakken argument. Bovendien vind ik de correlatie tussen geweldadige games en het in de praktijk brengen nogal kort door de bocht. Als je tot zulke daden in staat bent is er meer met je aan de hand dan dat je een spelletje hebt gespeeld.
quote:Op dinsdag 16 januari 2007 23:48 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Typisch geval van politiek opportunisme. Wat je zegt als je games verwart met het echte leven is er iets grondig met je mis en dat heeft niets met games te maken.
Als ik game krijg ik echt niet het idee om wat ik doe tijdens gamen in het echt uit te voeren.
Sterker nog, als ik een schietspelletje speel (en dat is vrijwel het enige soort spel dat ik speel), dan sta ik er niet eens bij stil dat ik in feite gedigitaliseerd mensen aan het vermoorden ben. Het gaat er mij om sneller dan die ander goed te mikken, om beter te voorspellen waar die ander naartoe gaat als hij uit mijn blikveld is dan hij bij mij, om beter het 'spelletje' (zoals capture the flag) te spelen dan die ander, etc.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 23:48 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Typisch geval van politiek opportunisme. Wat je zegt als je games verwart met het echte leven is er iets grondig met je mis en dat heeft niets met games te maken.
Als ik game krijg ik echt niet het idee om wat ik doe tijdens gamen in het echt uit te voeren.
Dat zou een gezicht zijn, als al die World of Warcraft-adepten opeens hun verslaving in de praktijk zouden brengenquote:Op dinsdag 16 januari 2007 23:51 schreef Yildiz het volgende:
[..]Jawel joh, zo gewoon 500 meter de lucht in zweven, en dan met je hand allerlei tanks neerplempen, en die dan met je wijsvinger ergens heen sturen.
Misschien is er met mij iets mis dat ik de fictie niet wil nadoen in de werkelijkheidquote:Op dinsdag 16 januari 2007 23:51 schreef Yildiz het volgende:Jawel joh, zo gewoon 500 meter de lucht in zweven, en dan met je hand allerlei tanks neerplempen, en die dan met je wijsvinger ergens heen sturen.
Precies. Het is gewoon ontspanning en/of een hobby. Niets meer niets minder.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 23:53 schreef problematiQue het volgende:
Sterker nog, als ik een schietspelletje speel (en dat is vrijwel het enige soort spel dat ik speel), dan sta ik er niet eens bij stil dat ik in feite gedigitaliseerd mensen aan het vermoorden ben. Het gaat er mij om sneller dan die ander goed te mikken, om beter te voorspellen waar die ander naartoe gaat als hij uit mijn blikveld is dan hij bij mij, om beter het 'spelletje' (zoals capture the flag) te spelen dan die ander, etc.
Net gekeken, indrukwekkend.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 22:41 schreef Yildiz het volgende:
Even onthouden voor het geval iemand Tsjetsjenië aanhaalt. Vooral in combinatie met 'die moslims zijn altijd lastig'
http://www.vpro.nl/programma/tegenlicht/afleveringen/32655236/
Ja een zeer acceptabele liberaal.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 21:53 schreef Reya het volgende:
Ik begin steeds meer waardering te krijgen voor MrBadguy; een weloverwogen klassiek-liberaal die niet snel van zijn lijn afwijkt en weinig opportunisme vertoont. Hulde.
Alsof "de samenleving" hier aanstoot aan neemt.quote:Toevallig stelde de afgelopen dag de SGP Kamervragen over de kruisigingsscène. De SGP stelde dat de scène ongewenst en ongepast was voor het luchtmachtorkest, omdat het juist moet zorgen voor sterkere banden tussen de krijgsmacht en de samenleving.
Potentiële oorlog nummer hoeveel?quote:Two killed in Niger Delta attack
Two oil workers - a Nigerian and a Dutch national - have been killed in an attack in Nigeria's Delta region, security sources say.
Gunmen attacked a vessel operated by the South Korean firm Hyundai, near an oil export complex at Bonny Island.
Several others were reported wounded in a gun battle. No group so far has said it carried out the attack.
The country's oil-rich region has seen a series of attacks in recent months, as locals demand a share of the wealth.
The government says instability in the Delta cost some $4.4bn last year.
'Another reminder'
Reports say at least six people were wounded in the attack on the boat transporting oil workers between Bonny Island and the city of Port Harcourt.
A spokesman at the Dutch foreign ministry said he was aware of the incident but could not confirm if a Dutch person had been killed.
The Bonny Island complex produces some 400,000 barrels of oil for export each day and about 20 million tonnes per year of liquefied natural gas.
Earlier on Tuesday, eight people, including several local chiefs, were feared dead after gunmen attacked a boat in the southern Rivers State, police said.
The BBC's Alex Last in Abuja says despite the recent history of hostage-taking, it is relatively rare for oil workers to be killed - though the security forces have suffered much heavier losses.
Oil multinationals have evacuated thousands of workers from the western side of the delta region. Nine foreign workers are still being held hostage by different armed groups there.
This latest incident is another reminder of the worsening security situation, which does not bode well with Nigeria due to go to the polls in a few months' time, our correspondent says.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/6269351.stm
Dat is niet alleen braaf, maar ook dom. Wel het leuke van vage trajecten. Klanten hebben geen benul van het proces, maar willen het product erg graag.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 22:56 schreef sigme het volgende:
[..]
Geld als water. Allemaal over de rug van brave klanten.
Oh, de rechtstreekse klanten zijn ook dikke multinationals, voor een deel hebben ze vroeger de ontwikkeling van software in eigen huis gehad, dus ze weten d'r wel wat van.quote:Op woensdag 17 januari 2007 06:59 schreef Aaahikwordgek het volgende:
[..]
Dat is niet alleen braaf, maar ook dom. Wel het leuke van vage trajecten. Klanten hebben geen benul van het proces, maar willen het product erg graag.![]()
![]()
quote:What $1.2 Trillion Can Buy
The way to come to grips with $1.2 trillion is to forget about the number itself and think instead about what you could buy with the money. When you do that, a trillion stops sounding anything like millions or billions.
For starters, $1.2 trillion would pay for an unprecedented public health campaign — a doubling of cancer research funding, treatment for every American whose diabetes or heart disease is now going unmanaged and a global immunization campaign to save millions of children’s lives.
Combined, the cost of running those programs for a decade wouldn’t use up even half our money pot. So we could then turn to poverty and education, starting with universal preschool for every 3- and 4-year-old child across the country. The city of New Orleans could also receive a huge increase in reconstruction funds.
The final big chunk of the money could go to national security. The recommendations of the 9/11 Commission that have not been put in place — better baggage and cargo screening, stronger measures against nuclear proliferation — could be enacted. Financing for the war in Afghanistan could be increased to beat back the Taliban’s recent gains, and a peacekeeping force could put a stop to the genocide in Darfur.
All that would be one way to spend $1.2 trillion. Here would be another:
The war in Iraq.
Bizarre getallen inderdaad. Je zou er ook een knalfuif voor de gehele wereldbevolking voor kunnen houden....quote:
Dat zijn een hoop minikredieten....quote:Op woensdag 17 januari 2007 09:58 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
[..]
Bizarre getallen inderdaad. Je zou er ook een knalfuif voor de gehele wereldbevolking voor kunnen houden....
Exact. [14.gif]quote:Op woensdag 17 januari 2007 10:22 schreef Reya het volgende:
Ja maar, 1,2 miljard aan belastinggeld verspillen is nog lang niet zo erg als het hebben van seks met je secretaresse.
you made my dayquote:Op woensdag 17 januari 2007 10:22 schreef Reya het volgende:
Ja maar, 1,2 miljard aan belastinggeld verspillen is nog lang niet zo erg als het hebben van seks met je secretaresse.
1.2 biljoen....duizend miljard dusquote:Op woensdag 17 januari 2007 10:22 schreef Reya het volgende:
Jij helpt je schoonpa ipv andersomquote:Op woensdag 17 januari 2007 08:50 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
Ik weet dat het niet echt aardig is van me, maar mijn schoonpa komt vandaag helpen klussen en ik heb daar ABSOLUUT geen zin in.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |