Waarom is dat dan? Je zou juist het omgekeerde verwachten.quote:Op zondag 14 januari 2007 15:08 schreef Snuwerd het volgende:
Nee, mensen die minder slapen leven gemiddeld langer dan mensen die veel slapen. Maar dat betekent niet dat je minder lang leeft als je meer slaapt.
Ja idd, 6 á 7 uur slapen was goed.quote:Op zondag 14 januari 2007 14:57 schreef opgebaarde het volgende:
Ik heb ergens ooit gelezen dat meer dan 8 uur gemiddeld per dag slapen slecht is voor je, je sterft eerder maar heb nu geen bron
Dat is niet bekend. Een effect of samenhang onderzoeken is makkelijk. Een volledige oorzaak-gevolg relatie is in dit soort gevallen wetenschappelijk gezien ondoenlijk.quote:Op zondag 14 januari 2007 15:11 schreef _Magnolia_ het volgende:
[..]
Waarom is dat dan? Je zou juist het omgekeerde verwachten.
En de vraagstelling lijkt me vrij irrelevant omdat het vroegtijdig overlijden van de personen die het zich kunnen veroorloven om zoveel te slapen toch niet leidt tot belangrijke economische consequentiesquote:Op zondag 14 januari 2007 15:28 schreef Snuwerd het volgende:
[..]
Dat is niet bekend. Een effect of samenhang onderzoeken is makkelijk. Een volledige oorzaak-gevolg relatie is in dit soort gevallen wetenschappelijk gezien ondoenlijk.
Hmmm, interessant, ik zit zeg maar wel in me 'droomslaap' voor een lange tijd. Volgens mij is dat tevens de REM-fase, wat voor hormonen worden er dan precies aangemaakt? Of heb je misschien een linkje?quote:Op zondag 14 januari 2007 15:20 schreef Mojorisin het volgende:
er is slaap en er is slaap.. Dat klinkt wazig, maar je lichaam maakt wel degelijk een verschil.
De rem-slaap is een staat waarin het lichaam heel anders reageert en andere processen aanstuurt dan in de andere fasen (er zijn er meerdere maar ik ga er geen lancet verhaal van maken)
Als jij 12 uur slaapt en daarvan een groot deel diep slaapt en evt remslaapt dan maakt je lichaam bepaalde hormonen meer aan dan wanneer je minder slaapt.
Overschot aan die hormomnen kan weer nadelige gevolgen hebben voor de basis processen in je lichaam en dan kan je dus ziek worden, of in het minste geval, hoofdpijn, buikpijn etc krijgen.
Je krijgt er last van je rug van.quote:Op zondag 14 januari 2007 14:55 schreef Pracissor het volgende:
Er zijn soms van die dagen dat ik zo'n 12 uur achter elkaar in bed, bijna non-stop heb geslapen.
Ik vroeg me af of dit nou negatieve effecten kan hebben op je lichaam/geest, gezien het bij mij redelijk vaak voorkomt.![]()
(ik slaap vaak pas erg laat en sta dus dan ook weer smiddags op als het kan)
Jah heb ik ook eens erges gelezen.quote:Op zondag 14 januari 2007 14:57 schreef opgebaarde het volgende:
Ik heb ergens ooit gelezen dat meer dan 8 uur gemiddeld per dag slapen slecht is voor je, je sterft eerder maar heb nu geen bron
dankje, ik moest hardop lachenquote:Op zondag 14 januari 2007 16:25 schreef Gasbest het volgende:
Tuurlijk is't schoadelijk. Hoe moet'n de koeien anders hun vreet'n krieg'n?
Ik werk in het weekend en studeer doordeweeks, ik heb een chick en genoeg sociale contacten. Waarom zou ik depressief moeten worden omdat ik langer dan gemiddeld slaap?quote:Op maandag 15 januari 2007 14:31 schreef Thrackan het volgende:
Heb je overdag wel wat nuttigs te doen?
Zo niet, begin je niet een beetje depressief te worden ondertussen?
Studie? Werk?
Dat geldt misschien voor jou maar daar heb ik gelukkig geen last van.quote:Op maandag 15 januari 2007 14:37 schreef Thrackan het volgende:
Nee andersom, je slaapt langer omdat je voor de rest geen flikker (pardon my dutch) te doen hebt en je je kapot verveelt. Soort van bezigheidsverslaving die vooral bij ICT-ers (zoals ik) de kop op steekt.
Dan moet je eens op zoek gaan naar een goede matras...quote:Op zondag 14 januari 2007 16:22 schreef klappernoot2000 het volgende:
[..]
Je krijgt er last van je rug van.
Ja, met dat linkje erbij kom je erg overtuigend overquote:Op maandag 15 januari 2007 23:16 schreef Bartjebart het volgende:
[..]
Dan moet je eens op zoek gaan naar een goede matras...
Hoezo?quote:Op maandag 15 januari 2007 23:27 schreef CrazyTaxi het volgende:
[..]
Ja, met dat linkje erbij kom je erg overtuigend over![]()
Kerel voor 55 tot 239 euro koopt niemand een goed matras...quote:
Het kan toch welquote:Uit een recent onderzoek van de Consumentenbond kwam de Sultan Forsbacka van Ikea als beste uit de bus. De polyether matras kost 150 euro (eenpersoons). In de categorie traagschuim ging de voorkeur uit naar de Voyager van Kwantum; die kost ook 150 euro.
Tja... dat is jouw mening... en dat mag... het is wel zo dat de consumentenbond 1 van de matrassen (SULTAN FORSBACKA, a 149.- voor 90x200) als beste koop heeft getest. Dus dat zegt wel wat lijkt me?quote:Op maandag 15 januari 2007 23:35 schreef CrazyTaxi het volgende:
[..]
Kerel voor 55 tot 239 euro koopt niemand een goed matras...![]()
Was al gaan researchen en heb mijn mening moeten bijstellen in deze...quote:Op maandag 15 januari 2007 23:41 schreef Bartjebart het volgende:
[..]
Tja... dat is jouw mening... en dat mag... het is wel zo dat de consumentenbond 1 van de matrassen (SULTAN FORSBACKA, a 149.- voor 90x200) als beste koop heeft getest. Dus dat zegt wel wat lijkt me?
ow je hebt het zelf al gevonden...
Natuurlijk is het wel zo dat je voor 55.- euro inderdaad niet zo'n geweldige matras hebt... maar das de prijs/kwaliteit verhouding...
Dat heb ik er ook bij gezetquote:Op maandag 15 januari 2007 23:43 schreef CrazyTaxi het volgende:
[..]
Was al gaan researchen en heb mijn mening moeten bijstellen in deze...![]()
Is dat wetenschappelijk bewezen? Want als ik 1 uur slaap per nacht kan je me na een week wel wegstoppen in een inrichting.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 01:55 schreef sexymofo het volgende:
Geestelijik heb je aan 1 uur slaap per dag genoeg, het liefst in de middag.
Lichamelijk heb je echter meer slaap nodig, denk bv. aan je ruggengraat ("terug zakken in model")
Als dat zou kloppen zou je na een korte nacht van 4 uur niet geestelijk moe zijn, maar wel lichamelijk. Bij vrijwel iedereen is het juist andersom.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 01:55 schreef sexymofo het volgende:
Geestelijik heb je aan 1 uur slaap per dag genoeg, het liefst in de middag.
Lichamelijk heb je echter meer slaap nodig, denk bv. aan je ruggengraat ("terug zakken in model")
haha daar ben ik het helemaal mee eens =]quote:Op woensdag 24 januari 2007 00:28 schreef salvadora het volgende:
Het liefst slaap ik net zo lang totdat ik niet meer kan slapen. Blijkbaar heeft mijn lichaam daar behoefte aan en ik luister graag naar mijn lichaam.
Preciesquote:Op woensdag 24 januari 2007 00:28 schreef salvadora het volgende:
Het liefst slaap ik net zo lang totdat ik niet meer kan slapen. Blijkbaar heeft mijn lichaam daar behoefte aan en ik luister graag naar mijn lichaam.
Dat zijn de woorden van een opgebaarde. Dus vrijwel een representatieve bron.quote:Op zondag 14 januari 2007 14:57 schreef opgebaarde het volgende:
quote:Op zondag 14 januari 2007 16:25 schreef Gasbest het volgende:
Tuurlijk is't schoadelijk. Hoe moet'n de koeien anders hun vreet'n krieg'n?
same here, maar dan iets minder extreem :pquote:Op maandag 15 januari 2007 11:01 schreef Thrackan het volgende:
ik slaap normaal doordeweeks veel te weinig en in het weekend veel te veel (5-6 uur doordeweeks, 12-14 uur in het weekend)
word je erg lusteloos van, omdat je 1: geen regelmaat hebt en 2: je doordeweeks geen volledig slaapritme maakt.
Op dit moment slaap ik doordeweeks iets langer (6,5 á 7 uur nu) en in het weekend automatisch iets minder. Ik merk dat ik daar een stuk beter door in mijn vel zit, ben veel vaker gewoon uitgerust en wakker.
Over medische verklaringen kan ik weinig zeggen behalve dat je je slaapcyclus toch wel rond moet maken in een nacht, dus je minimale slaap moet hebben. Over teveel heb ik alleen ervaring (koppijn, suf word ik ervan)
Soms is het echt wel heerlijk om in de armen van mijn poepje te slapen of dat ik dan snachts een slaapdronken zielig stemmetje 'kouuuddd' hoor zeggen gevolgd door een lijfje en 2 armpjes die zich tegen me aan wurmenquote:Op zondag 18 februari 2007 01:12 schreef zhe-devilll het volgende:
samen in een bed slapen is ook erg vermoeiend
ik hou wel van chic beiden een eigen slaapkamer en neuken op de bank
Mja, mijn lichaam en geest zegt 'draai het lekker om', ga om half 5 's nachts naar bed en ga om 2 uur 's middags op, blijf het weekend de hele dag in bed liggen'quote:Op zaterdag 10 februari 2007 12:02 schreef Sabsie het volgende:
Er wordt hier in dit toppic nou wel over een gemiddelde gesproken van 8 uur slaap per dag, maar wie heeft bepaald dat dat gemiddeld is? Ieder mens is anders en de een heeft daarom meer slaap nodig dan de ander.
Ik ben zelf iemand die veel slaap nodig heeft; 10 uur per dag. Als ik me een paar dagen aan het gemiddelde hou dan ben ik niet te genieten. Bij 10 uur slaap per dag voel ik me het lekkerste.
Het beste is om naar je eigen lichaam en geest te luisteren en je daaraan met regelmaat te houden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |