abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_45336238
Hoi,

Na het topic 'Schuurmachine advies nodig' ben ik nu toe aan een accuboormachine (Bosch PEX 400 top schuurmachine trouwens, lak vliegt van de trap af met korrel 60. Naast excentrische beweging ook roterende beweging en toerentalregeling. ).

Ik heb al wat onderzoek gedaan en er zijn 2 kampen voor DHZ gebruik:

• Koop een goedkoop accuboormachine (plakmerk, zoals Gamma, Kinzo), want als je een dure koopt gaat de accu toch maar 2 jaar mee. Nieuwe accu kost los meer dan de helft van nieuwe machine dus niet interessant.

• Koop een (duurder) A-merk (Bosch, Maikita, Festool, etc). Bij goedkope merken heb je last van uitval, weinig kracht, etc. etc. In dit 'kamp' zitten ook mensen die al claimen dat ze heel lang (>10 jaar) dezelfde accuboormachine hebben.

Wie heeft ervaring met zeer goedkope accuboormachines? Hoe was deze ervaring?

Wie heeft (het meeste) gelijk? Het is toch aannemelijk dat accu's binnen een paar jaar 'op' zijn? Normaal geef ik het A-merk kamp gelijk (b.v. bij wasmachines), want goedkope spullen is vaak (niet altijd!) garantie voor veel meer/eerder ellende dus een duurder apparaat scheelt meestal irritatie, en gezeur maar een accuboormachine is snel een nieuwe gekocht (dit in tegenstelling tot duurdere/zware spullen zoals wasmachines).

Kortom: de levensduur van een accuboormachine wordt bepaald door de levensduur van de accu? Mee eens of oneens?

Wie heeft ervaring met nieuwe Li-ion accu boormachines? Deze nieuwe techonolgie heeft geen last van geheugeneffect, heeft een hogere energiedichtheid (accu lichter/kleiner) en gaat in de regel langer mee.

Welke functies van een accuboormachine zijn handig, en welke zijn onzinfuncties (leuk voor onderscheidend vermogen tussen merken (marketing) maar niet echt nuttig).

Welke functies biedt een duurdere DHZ-merk meer t.o.v. een goedkope machine?

Als volt * Ampere = Watt, dan is het dus verstandig om een machine te kopen met een hoog voltage en een hoog amperage = veel vermogen = hoef je geen gewoon boormachine te kopen (als je alleen in hout boort).

Ik heb nog geen normale boormachine, dus het zou handig zijn als een accuboormachine b.v. een balkje (van b.v. 10 cm) zou kunnen voorboren. Maar ik lees bij de productspecificaties dat bij de meeste merken zo ongeveer max 30-40 mm kunnen boren?

Zijn er binnen de A-merken nog bepaalde merken/modellen die eruit springen? Of is de concurrentie tussen de A-merken zo groot dat het allemaal niet zoveel uitmaakt qua kwaliteit?

Alvast bedankt,

Jos

[ Bericht 2% gewijzigd door josvr op 14-01-2007 10:06:28 ]
  • pi_45336397
    quote:
    Op zondag 14 januari 2007 09:58 schreef josvr het volgende:
    Hoi,

Na het topic 'Schuurmachine advies nodig' ben ik nu toe aan een accuboormachine (Bosch PEX 400 top schuurmachine trouwens, lak vliegt van de trap af met korrel 60. Naast excentrische beweging ook roterende beweging en toerentalregeling. ).

Ik heb al wat onderzoek gedaan en er zijn 2 kampen voor DHZ gebruik:

• Koop een goedkoop accuboormachine (plakmerk, zoals Gamma, Kinzo), want als je een dure koopt gaat de accu toch maar 2 jaar mee. Nieuwe accu kost los meer dan de helft van nieuwe machine dus niet interessant.

• Koop een (duurder) A-merk (Bosch, Maikita, Festool, etc). Bij goedkope merken heb je last van uitval, weinig kracht, etc. etc. In dit 'kamp' zitten ook mensen die al claimen dat ze heel lang (>10 jaar) dezelfde accuboormachine hebben.

Wie heeft ervaring met zeer goedkope accuboormachines? Hoe was deze ervaring?

Wie heeft (het meeste) gelijk? Het is toch aannemelijk dat accu's binnen een paar jaar 'op' zijn? Normaal geef ik het A-merk kamp gelijk (b.v. bij wasmachines), want goedkope spullen is vaak (niet altijd!) garantie voor veel meer/eerder ellende dus een duurder apparaat scheelt meestal irritatie, en gezeur maar een accuboormachine is snel een nieuwe gekocht (dit in tegenstelling tot duurdere/zware spullen zoals wasmachines).

Kortom: de levensduur van een accuboormachine wordt bepaald door de levensduur van de accu? Mee eens of oneens?

Wie heeft ervaring met nieuwe Li-ion accu boormachines? Deze nieuwe techonolgie heeft geen last van geheugeneffect, heeft een hogere energiedichtheid (accu lichter/kleiner) en gaat in de regel langer mee.

Welke functies van een accuboormachine zijn handig, en welke zijn onzinfuncties (leuk voor onderscheidend vermogen tussen merken (marketing) maar niet echt nuttig).

Welke functies biedt een duurdere DHZ-merk meer t.o.v. een goedkope machine?

Als volt * Ampere = Watt, dan is het dus verstandig om een machine te kopen met een hoog voltage en een hoog amperage = veel vermogen = hoef je geen gewoon boormachine te kopen (als je alleen in hout boort).

Ik heb nog geen normale boormachine, dus het zou handig zijn als een accuboormachine b.v. een balkje (van b.v. 10 cm) zou kunnen voorboren. Maar ik lees bij de productspecificaties dat bij de meeste merken zo ongeveer max 30-40 mm kunnen boren?

Zijn er binnen de A-merken nog bepaalde merken/modellen die eruit springen? Of is de concurrentie tussen de A-merken zo groot dat het allemaal niet zoveel uitmaakt qua kwaliteit?

Alvast bedankt,

Jos
  • bij accuboormachines ga ik altijd voor goedkoop. de eerste is niet zo goed bevallen, dat was echt een gammel ding, maar nu heb ik er eentje die me supergoed bevalt. volgens mij heb ik er 15 euro voor betaald, misschien was het 20. hij is superdegelijk, 2 goede accus (18V), is erg krachtig en doet niet ander voor de dure bosch van mijn vader.

je moet er dus een beetje geluk mee hebben. probeer hem uit in de winkel, kijk of de knopjes degelijk zijn, of er weinig speling op de draaikop zit, etc.
    pi_45336539
    Die hoge voltages zijn marketingtruuks, het helpt wel maar niet in die mate. Je kan beter een 9.6 Makita hebben dan een 18V eigen merk.
    Als ik jou was zou ik een aanbiedingsmogdelletje kopen van Bosch of een DeWalt.
    Zorg voor een snellader (half uurs lader) en een tweede accu. Zelfs al worden je Accus slecht kan je nog steds gewoon continue blijven doorwerken. Voor een 100Eur heb je al een leuke Bosch aanbieding met een koffer en wat single-use bitjes.
    De veelgebruikete en dus versleten bitjes vervang je dan tzt voor 'echte'
    Mijn 8 jaar oude DeWalt heeft een compleet huis verbouwt en doet het nog steeds prima, de accu is wel wat sneller leeg dan voorheen maar de andere accu is dan wel al weer vol. HIj heeft een 'overbodige' klop-functie maar in een stenen muurtje werkt dat wel.
    Wat nog nuttige functies zijn: -motor rem (zodat hij stopt met draaien als je de knop loslaat) erg handig als je veel schroeft, dan blijft je bitje heel.
    Okk een instelbare 'slip' is handig, dan slipt de motor en blijft de kop stilstaan als er meer dan een bepaalde kracht op staat, voorkomt dat je de schroeven te diep verzinken.
      zondag 14 januari 2007 @ 10:29:55 #4
    36763 Automatic_Rock
    Onaangepast eerlijk..
    pi_45336568
    De accu is altijd het eerste wat kapot gaat. De accu kan nu eenmaal paar een x aantal keer opgeladen en ontladen worden. Hij gaat steeds sneller z'n lading verliezen. Hoe je de accu gebruikt scheelt wel wat, maar op den duur gaat het met allemaal zo...

En inderdaad kost een nieuwe accu minimaal de helft van een nieuw machien, daarom zou ik zelf persoonlijk geen al te duren kopen. Maar een BLack&Decker is prima
    Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
      zondag 14 januari 2007 @ 10:49:50 #5
    83361 SIGMA-X10
    When come back, bring pie....
    pi_45336804
    Ik heb heel mijn huis verbouwd met:

I'm not a racist; I hate everybody equally
      zondag 14 januari 2007 @ 10:57:34 #6
    69655 mordradead
    Wat is een leesje?
    pi_45336898
    Ik heb gewoon een Gamma huismerk ding met 2 accu's, dat ding werkt prima en alle schroeven gaan er nog gewoon in. Gaatjes boren doe ik overigens altijd met een gewone boormachine, de accuboormachine gebruik ik enkel voor schroeven.
    Maar goed, het Gamma ding werkt dus prima en na anderhalf jaar ben ik zeker niet ontevreden over de prijs/kwaliteit verhouding
    Bernie en ik zijn tof.
    pi_45337129
    En de vraag is hoe vaak je hem gaat gebruiken en waarvoor.
    Ik heb een goedkope en een dure Accutol.

Mijn de Walt is niet stuk te krijgen en gebruik hem echt voor alles, ook ver boven de specs. (inmiddels 5 jaar, 1 van de 2 accu's wordt nu wat slechter)
    De goedkope tol vervang ik bijna elk half jaar wel weer eens terwijl ik deze alleen gebruik voor schroeven en boren in hout.
    De goedkope tol gaat niet weg om de batterijen, deze zijn nog wel goed, maar gaat zelf kapot.

Hoe intensief ga je hem gebruiken en waarvoor?
    Mario Kart WII FC: 1375-7388-9640 (Pannekoek)
    pi_45337147
    Ik heb al 15 jaar een bosch (met 2 accu's), werkt nog perfect.
    pi_45337299
    Die 30-40 mm zal de maximale diameter zijn ?
      zondag 14 januari 2007 @ 11:26:47 #10
    17283 Cheiron
    Ho ho ho...
    pi_45337394
    Mijn boormachine is van het goedkope soort, die van mijn vader het duurdere (makita en bosch) waarbij je toch werkt dat:
    - Mijn accu eerder leeg is
    - Mijn machine minder kracht heeft
    - Mijn vader makkelijker een extra accu kan bestellen (altijd handig)
    - de bitjes die bij mijn boormachine werden geleverd totaal nutteloos waren.

Als je het geld hebt zou ik voor een goed merk gaan in ieder geval
    Too lazy to be an evil genius..
    PSN ID: Cheironnl
      zondag 14 januari 2007 @ 12:04:01 #11
    73255 Frezer
    Niet Henk!
    pi_45338277
    quote:
    Op zondag 14 januari 2007 11:13 schreef online het volgende:
    En de vraag is hoe vaak je hem gaat gebruiken en waarvoor.
    Dat lijkt me ook het belangrijkste punt waarop ik mijn keuze tussen de eerste en tweede optie zou baseren.
    "Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
    pi_45338800
    Skill hier 14 volt, ding rost overal wel door heen, ( goed met een niet accuboor ros je er sneller door heen door dat je meer toeren maakt ) de kracht is ook zwaar inorde.

2 accus en snellader en de prijs was ook prima te doen, en een ruime hoeveelheid acc
    pi_45339625
    Geef mij je budget, en ik kijk wat ik het beste voor je kan vinden met jouw prijs. Heb zelf drie makita accuboormachines

2x 6347
    1x8444(ook klopboorfunctie voor in steen / beton tot 10mm)

echt geweldige apparaten

Kopp veel online, en via ebay. Makita heeft wereldwijde garantie dus als je een model koopt wat elders goedkoper is maar wel in nL. wordt geleverd heb je geen probleem met evt. garantie

8444:

6347:

8444 zonder batterijen gekocht voor ¤80,-, 6347 inclusief twee batterijen, en lader gekocht voor ¤145,- lang leven het verschil tussen dollar en euro

heb overigens 8 18 volt ni-mh batterijen , dus heb altijd wel een een "volle"batterij
    pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
    pi_45341087
    Hoi Cybersjip,
    quote:
    Op zondag 14 januari 2007 12:56 schreef Cybersijp het volgende:
    Geef mij je budget, en ik kijk wat ik het beste voor je kan vinden met jouw prijs. Heb zelf drie makita accuboormachines
    Maximaal 150 euro. B.v. Makita 6280 of Bosch PSR 14.4 VE-2 ??
    quote:
    8444 zonder batterijen gekocht voor ¤80,-, 6347 inclusief twee batterijen, en lader gekocht voor ¤145,- lang leven het verschil tussen dollar en euro
    Heb je betrouwbare adressen (webshops, etc?). Ik heb zelf ook op ebay gezien, veel accuboormachines worden aangeboden zonder lader en accu's voor enkele tientallen euros. Hoe komt dit?

Bedankt, Jos
    pi_45341226
    Ik heb nu ruim een jaar geknutseld met 2 accuboormachines van gamma; niet stuk te krijgen
    verder is er ook nauwelijks een schroef mee in het hout te krijgen totaal geen power zit er in dat ding zeg qua degelijkheid een 10, qua prestaties een schamele 5.... voor een schilderijtje ophangen oid zijn ze leuk, maar voor serieus werken kun je beter voor een degelijk merk gaan als Makita
    pi_45341375
    Hoi Jos,

heb zat adresen waar ik al meerdere keren iets vandaan heb gehaald Allemaal keurige makita verkopers, niks op aan te merken. verder kun je op ebay echt leuke koopjes scoren(o.a refurbished spul, das zeg maar met een creditkaart gekocht maar ze kunnen het niet betalen... Gaat retour en wordt nagekkekn door de fabrikant en daarna met een heel fors prijsverschil van de hand gedaan. het enige wat er vaak mee is zijn een paar krasjes oid, maar die komen in het normale gebruik er wel op natuurlijk

Wat je kan doen:

check ebay, kijk of je wat leuks kan vinden (zet mij ff op msn erbij en dan kijk k ff of het ook daadwerkelijk wat is .... (heb al een beste feedbackscore zo opgebouwd dus heb wel wat ervaring zeg maar)

msn: msn [AT}mijnnickopfok{punt]NL

Ik ehb zelf evt. een omvormer plus lader 18 volt liggen(110volt naar 220 volt) dus machine, batterijen en je bent de man
    pi_45341655
    quote:
    Li-ion accu's blijven maar max 3 jaar goed, of je ze nu gebruikt of niet. Als je ze lang niet gebruikt kun je ze het best bewaren met 40% lading,wat ook niet echt handig is. Ni-Cad accu's gaan zo'n 500 laadcycli mee. Hangt dus van je gebruik af wat voordeliger is.
    Some weasel took the cork out of my lunch...
    pi_45341899
    quote:
    Op zondag 14 januari 2007 14:07 schreef Adfundum het volgende:

[..]

Li-ion accu's blijven maar max 3 jaar goed, of je ze nu gebruikt of niet. Als je ze lang niet gebruikt kun je ze het best bewaren met 40% lading,wat ook niet echt handig is. Ni-Cad accu's gaan zo'n 500 laadcycli mee. Hangt dus van je gebruik af wat voordeliger is.
    Ni_MH gaat 1000 laadcycli mee, das zeg maar de meest gebruikte accutype op de wat betere merken van hdentendage, Li-ion komt nu net een beetje op(maar is nog erg prijzig, zelfs voor een makita fetishist als ik ben )
    pi_45343076
    Is Makita beter dan Groene Bosch?
    pi_45343288
    quote:
    Op zondag 14 januari 2007 14:57 schreef josvr het volgende:
    Is Makita beter dan Groene Bosch?
    duidelijk beduidend zelfs , makita moet je als je wil vergelijken met bosch , met de blauwe serie van Bosch vergelijken. Ook mooi spul hoor, wel eens online een big ass accuboor gekocht (ook klopboor)voor een collega van me(bosch man). Maar heb meer met makita, maar das al heul lang zo. Ben begonnen met "simpele"b&d uitvoeringen, maar na twee keer terug voor reparatie binnen het jaar(tot 2x toe nieuwe machine), een bosch groen gekocht, ik happy helemaal blij ermee, ff te gek belast met een paar "te"grote schroeven koppeling stuk...... Gevolg blijft maar slippen, kon er geen schroef meer mee indraaien en sloeg al door...

Mezelf eens gaan verdiepen in Mkaita en zag dat de 6347 seriematig iets van 10x150 weg kon draaien, dat zijn echt beste jetsers hoor ! wat navraag gedaan bij maten van me, en besloten om maar voor eeuwig en altijd bij makita te blijven. Hoewel ik nu net een paar weken terug een erg klein haaks schroevendraaiertje gezien heb van bosch blauw(erg makkelijk ding, li-ion 10.8 volt) maar dat terzijde

Ergo:

Makita is dus beter dan bosch groen

[ Bericht 31% gewijzigd door Cybersijp op 14-01-2007 15:11:17 ]
      zondag 14 januari 2007 @ 17:06:19 #21
    65960 sanger
    |-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
    pi_45347432
    quote:
    Op zondag 14 januari 2007 15:04 schreef Cybersijp het volgende:

[..]

duidelijk beduidend zelfs , makita moet je als je wil vergelijken met bosch , met de blauwe serie van Bosch vergelijken. Ook mooi spul hoor, wel eens online een big ass accuboor gekocht (ook klopboor)voor een collega van me(bosch man). Maar heb meer met makita, maar das al heul lang zo. Ben begonnen met "simpele"b&d uitvoeringen, maar na twee keer terug voor reparatie binnen het jaar(tot 2x toe nieuwe machine), een bosch groen gekocht, ik happy helemaal blij ermee, ff te gek belast met een paar "te"grote schroeven koppeling stuk...... Gevolg blijft maar slippen, kon er geen schroef meer mee indraaien en sloeg al door...

Mezelf eens gaan verdiepen in Mkaita en zag dat de 6347 seriematig iets van 10x150 weg kon draaien, dat zijn echt beste jetsers hoor ! wat navraag gedaan bij maten van me, en besloten om maar voor eeuwig en altijd bij makita te blijven. Hoewel ik nu net een paar weken terug een erg klein haaks schroevendraaiertje gezien heb van bosch blauw(erg makkelijk ding, li-ion 10.8 volt) maar dat terzijde

Ergo:

Makita is dus beter dan bosch groen
    Daar moet nog wel bij vermeld worden dat beide merken een andere doelgroep hebben.

Makita is een merk voor de professionals, oftewel voor diegene die het heel vaak gebruiken. Een timmerman zal vaak een Makita hebben.

Bosch groen is het merk voor de ervaren doe-het-zelver die eisen stelt aan zijn machines. Overigens wordt Bosch groen ook genoeg gebruikt door prof's, maar dan voornamelijk als machines die niet dagelijks nodig zijn (loodgieter die af en toe een gaatje moet boren)
    Everything you want is on the other side of fear.
    Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
      zondag 14 januari 2007 @ 17:18:08 #22
    77418 Tha_Flash
    bijna 2020 !!!
    pi_45347967
    Ik draai 3 schroeven per jaar ergens in en ik heb een Festo accuboor..............

OT: ik zou een goedkope halen maar niet de goedkoopste. ( ik heb de Festo van mijn schoonvader gehad. )
      zondag 14 januari 2007 @ 17:53:24 #23
    51513 Foo_niks
    'Weg weezze ! '
    pi_45349160
    Iik heb deze voor binnen :

en een groene bosch voor buiten

Festool laadt sneller ,alleen de lader piept
    Festool net iets handzamer ,wel lekker als je de hele dag ermee staat te boren.
    Bosch al vele valpartijen meegemaakt ,na lijmen nog steeds een goed masjientje
    accu's gaan nu twee jaar mee
    Klaar?
    Ik niet!
      zondag 14 januari 2007 @ 18:25:00 #24
    65960 sanger
    pi_45350015
    Ik heb hier een 10 jaar oude Bosch staan welke het nog als nieuw doet. Ook de accu is nog goed.

Festool is ook wel mooi spul inderdaad.

@TS: ik zou wel investeren in een wat betere dan een huis tuin en keuken apparaat. Tijdens de storm van de week was de schutting bij mijn schoonvader omgewaaid. Hij had thuis alleen een Gamma schroefboor liggen. Daarmee kon hij de schutting niet eens behoorlijk aandraaien. Uiteindelijk is hij er 1 bij mij komen halen.
    pi_45354587
    ik heb nu een jaar of 4 een hitachi.
    word veel gebruikt voor staal en hout, is een ideaale machine voor snelle klusjes maar hij is niet zo bijster sterk helaas
    Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
    pi_45356459
    Het is trouwens erg handig om 2 machines te hebben, dan hoef je niet telkens bitje en boor te wisselen.
    Als je dan voor een goedkopere variant kiest heb je wel 2 machines en 4 accu's voor hetzelfde geld als een duurdere. Maar ja, het moet natuurlijk wel goed werken.
    pi_45359078
    quote:
    Op zondag 14 januari 2007 17:53 schreef Foo_niks het volgende:
    Iik heb deze voor binnen :
    [afbeelding]

en een groene bosch voor buiten

[afbeelding]

Festool laadt sneller ,alleen de lader piept
    Festool net iets handzamer ,wel lekker als je de hele dag ermee staat te boren.
    Bosch al vele valpartijen meegemaakt ,na lijmen nog steeds een goed masjientje
    accu's gaan nu twee jaar mee
    Das leuk, op het werk hebben we 5 festools en die gebruiken we eigenlijk het meeste buiten ( zand , zee, zoutwater, the works) geven geen krimp terwijl de eerste alweer een jaar of 6 hebben. Enkel twee batterijen kaduuk nu (geen garantie ook nog eens meer dus dan moet je r duur aan, maar top spul dat festool. Als er nu wat stuk gaat kijken we eerst of festool t maakt qua apparaat en dan pas evt. naar een ander merk kijken (makita off course )
      maandag 15 januari 2007 @ 00:39:49 #28
    51513 Foo_niks
    'Weg weezze ! '
    pi_45361651
    quote:
    Op zondag 14 januari 2007 23:06 schreef Cybersijp het volgende:

[..]

Das leuk, op het werk hebben we 5 festools en die gebruiken we eigenlijk het meeste buiten ( zand , zee, zoutwater, the works) geven geen krimp terwijl de eerste alweer een jaar of 6 hebben. Enkel twee batterijen kaduuk nu (geen garantie ook nog eens meer dus dan moet je r duur aan, maar top spul dat festool. Als er nu wat stuk gaat kijken we eerst of festool t maakt qua apparaat en dan pas evt. naar een ander merk kijken (makita off course )
    ons ben zuunig op ons gereedschap ,he.
    Bosch uit de dakgoot ,doet minder pijn in de knip en het hoofd als een festool
    Klaar?
    Ik niet!
    pi_45361721
    Voor gereedschap geldt over het algemeen: goedkoop is duurkoop!
    De enige goede reden om voor iets goedkoops te gaan is als je slechts 1x in de 5 jaar iets gebruikt.
    Kapot is leuker
    pi_45361742
    quote:
    Op maandag 15 januari 2007 00:39 schreef Foo_niks het volgende:

[..]

ons ben zuunig op ons gereedschap ,he.
    Bosch uit de dakgoot ,doet minder pijn in de knip en het hoofd als een festool
    je zal er versteld van staan wat die dingen kunnen hebben, echt hebben al gewoon ingegraven in het zand gelegen. dat als je gas geeft met die dingen de zandkorrels uit de motror vandaan 'geschoten "komen , drie uur in de regen gelegen want vergeten binnen te halen noem maar op, iedereen werkt met die dingen, hou soms me hart vast want ik ben wel zuunig op me spullen( en dus ook van de baas) maar ze blijven t doen, jaar in jaar uit topspul, maar de prijs is ook erg fors
    pi_45364605
    Een jaar of 15 gedaan met een bosch alleen 1 maa l een nieuwe accu gekocht. Daarna een goedkope Gamma eigenmerk gekocht. Na een half jaar merkte je dat hij meer lawaai ging maken. Heb ook gehad dat de boorkop niet meer open of dicht wilde omdat er wat bouwsotf in gekomen was. Maar dit was met veel kruipolie weer in orde te krijgen. Na 1.5 jaar waren bijde accu's op. Ik heb nu alweer een bijna 1.5 jaar een makita. Nog geen enkel probleem er mee gehad, heeft veel meer kracht bij lage toeren tallenen hij is sneller. Ook zit er een forse snellader bij die je gewoon altijd in de 230V kan laten met de 2de accu er in. Die geeft ook via een meerkleuren en knipper LED aan of de accu vol of leeg is via druppelladen onderhouden wordt of op is.
      Moderator maandag 15 januari 2007 @ 09:23:02 #32
    92034 crew  Vonkenboer
    Geen woorden, maar draden !
    pi_45364738
    Ik ben werkzaam als electricien (via een uitzendorganisatie, maar dat terzijde ) wij moeten zelf een set handgereedschap aanschaffen; daar hoort ook een accuboormachine bij.

Ik zelf heb een 12V Makita 1,3A accuboormachine

Makita 6270DWPE 12V Boor-schroefmachine

* Perfecte allround machine voor middelzware werkzaamheden.
    * Lichte en compacte 12V boor- en schroefmachine met Ni-Cd accu's.
    * Duurzaam dankzij geharde stalen tandwielaandrijving.
    * Instelbaar koppel (16 standen).
    * Maximale grip door ergonomische vorm en softgrip.
    * Stevige toerenschakelaar voorkomt misschakelen.
    * Variabele elektrische toerenregeling voor optimaal schroefwerk.

* Accuspanning 12 V
    * Ampèrage 1,3 Ah
    * Accutype Ni-CD
    * Oplaadtijd 30 min.
    * Boorkop 1-10 mm
    * Snelspanboorkop ja
    * Variabele elektr. toerenregelingja
    * Motorrem ja
    * Softgrip ja
    * Aantal mechanische toeren 2
    * Aantal instelbare aandraaimomenten 16
    * Toerental onbelast L0-350 p.min.
    * Toerental onbelast H0-1200 p.min.
    * Max. aandraaimoment zacht 18/ hard 30 Nm.
    * Afm. lxbxh 192x94x239 mm
    * Netto gewicht 1,5 kg
    * Cap. boren in hout 25 max. mm
    * Cap. boren in metaal 10 max. mm
    * Cap. houtschroef 5,1x63 max. mm

Hij is nu 1,5 jaar oud en het is zeker wel één van de betere machines
    - Accu's zijn nu nog praktisch in nieuwstaat
    - Druppel lader is ideaal (zoals hier boven beschreven
    - Voor de meeste werkzaamheden voldoet een 12V , 1,4 A accu prima
    - Stevige machine (Als in hij kan vallen van hoogte prima hebben ))

Ik heb hem samen gekocht met een zaklantaarn op boormachine accu's; wat trouwens ook wel de vinding van de eeuw is

Gebruikt dezelfde blokaccu`s als de andere 12V machines van Makita.
    Tot wel 2 uur continue licht met één acculading! In vier standen verstelbare kop, draaibaar tot 110 graden.
    pi_45364798
    Volgens mij hebben we precies dezelfde Vonkie
    pi_45365161
    die makita is idd een hele goede zoals hierboven aangegeven, misschien wel eentje kopen met 2 Ah accu, daar kan je iets langer mee schroeven.

Ikzelf heb een metabo accutol, nu 2 jaar oud en werkt nog als nieuw. Kan heel veel toeren maken (meer als andere merken) en heeft een impuls stand (soort van slagmoersleutel-idee, werkt ideaal)
    Het nadeel vind ik dat de knop om de draairichting van de machine te bepalen precies andersom werkt als haast alle andere machines, dus das lastig.

Wel heb ik nog een andere tip, de hitachi accutol, ook al vaak mee gewerkt, en werkt echt perfect. (hier kost ie 129 euro, incl koffer, lamp en bitset)
    pi_45371495
    Wat dachten jullie van de Makita 6317DWFE ?

http://www.makita.nl/page.asp?groupid=-1&itemid=35424&search=true&svalue=6317

Deze kost nu 250 met een 'gratis' 3de accu:

http://www.kruis.nl/artikelen/711164.html

Dit is wel een beetje boven budget, maar met 3 accu's duurt het even voordat dat ding is afgeschreven (mits ik dat ding niet 10 meter naar beneden laat vallen).

Groetjes, Jos
      maandag 15 januari 2007 @ 14:33:18 #36
    153506 Captain_Fabulous
    Nog steeds CyclingGirl fan
    pi_45372423
    Mijn vader gebruikt zijn boor dagelijks (klusbedrijf), hij heeft een DeWalt die ook heel aardig in steen boort (ook klop), ik heb zelf een Makita voor het serieuze schroefwerk, en een 15 euro cheapo Gamma dingetje vooor lichtere klusjes (en omdat 2 machines gewoon soms berehandig is.

Die Makita doet het nu twee jaar elk weekend voorbeeldig, voor echt boren heb ik een snoermachientje.

Hoe vaker je de boor gaat gebruiken, hoe meer het zin heeft er veel geld aan uit te geven, simpelweg. Maar als we bij mij thuis bezig zijn, en alleen maar 4*40 schroefjes of kleiner gebruiken leent mijn vader graag mijn Makita, zeker als je boven je hoofd moet schroeven, want kwaliteit is zwaar in Boormachineland

(En toen hij een keer zijn DeWalt vanaf de tweede verdieping op de straat liet vallen, moest ie aardig in de knip voor een nieuwe...)
    Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
    26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
    pi_45403855
    Ik heb sinds een half jaar een makita 6319DWF, zeeeer verschrikkelijk tevreden over het ding!

Het is een 12V apparaat, maar ik heb nog geen sterkere machine gezien. Hij reageerd verschrikkelijk lekker aggressief, totdat zijn accu`s helemaal opzijn. Ik draai met gemak in zijn hoge versnelling een dikke houtschroef (5*50mm) in een stuk constructiehout.

Een nadeel zou kunnen zijn dat hij geen klopstand heeft, maar ik heb daar bewust voor gekozen omdat ik het een erg grote belasting vind.

Wat je ook als nadeel kan zien is dat hij relatief zwaar is. Ook bewust voor gekozen (goed voor conditie)

Bij de accus gaat het niet zozeer om de voltages, meer om de interne weerstand ervan. Jammer dat fabrikanten dat niet vermelden

Vroeger heb ik met een ¤70,- machine van Black & Decker gewerkt, maar dit bevalt toch wel beter. Mijn huidige makita heb ik nog niet zien roken
    </post>
      dinsdag 16 januari 2007 @ 13:49:53 #38
    65960 sanger
    pi_45404141
    quote:
    Op dinsdag 16 januari 2007 13:38 schreef ElmowwW het volgende:
    Ik heb sinds een half jaar een makita 6319DWF, zeeeer verschrikkelijk tevreden over het ding!

[afbeelding]

Het is een 12V apparaat, maar ik heb nog geen sterkere machine gezien. Hij reageerd verschrikkelijk lekker aggressief, totdat zijn accu`s helemaal opzijn. Ik draai met gemak in zijn hoge versnelling een dikke houtschroef (5*50mm) in een stuk constructiehout.

Een nadeel zou kunnen zijn dat hij geen klopstand heeft, maar ik heb daar bewust voor gekozen omdat ik het een erg grote belasting vind.

Wat je ook als nadeel kan zien is dat hij relatief zwaar is. Ook bewust voor gekozen (goed voor conditie)

Bij de accus gaat het niet zozeer om de voltages, meer om de interne weerstand ervan. Jammer dat fabrikanten dat niet vermelden

Vroeger heb ik met een ¤70,- machine van Black & Decker gewerkt, maar dit bevalt toch wel beter. Mijn huidige makita heb ik nog niet zien roken
    Leuke kluskleding

Als we dan toch gaan pimpen met onze gereedschappen:

De achterste is een erfstuk van mijn oom geweest, bouwjaar 1999 (typenummer weet ik niet uit het hoofd). De overige zijn een PSR 1200, voor het voorboren (de voorste) en een PSR 12 VE-2, voor het schroefwerk en zwaardere gaten boren in steen. Die doet het ook met een gatenboor in steen als het moet! (de middelste dus).

[ Bericht 7% gewijzigd door sanger op 16-01-2007 13:56:50 ]
      dinsdag 16 januari 2007 @ 14:18:01 #39
    153506 Captain_Fabulous
    pi_45405015
    Pimp my boormasjien...effe MTV bellen om dat idee te verkopen
    pi_45405235
    ik heb een accuboormachine van 39,95 euro en die doet het al 3 jaar prima.

(oranje met zwart... merk... even een black out)
    Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
    Sir Winston Churchill
      dinsdag 16 januari 2007 @ 14:36:00 #41
    65960 sanger
    pi_45405617
    quote:
    Op dinsdag 16 januari 2007 14:24 schreef Mirage het volgende:
    ik heb een accuboormachine van 39,95 euro en die doet het al 3 jaar prima.

(oranje met zwart... merk... even een black out)
    Black & Decker of Skill denk ik.
      dinsdag 16 januari 2007 @ 14:40:59 #42
    153506 Captain_Fabulous
    pi_45405763
    Mijn Makita is ook oranje met zwart, en heet aan de ene kant Mactec of zom, en de andere kant Makita...lekkker vaag
    pi_45406569
    quote:
    Op dinsdag 16 januari 2007 14:40 schreef Captain_Fabulous het volgende:
    Mijn Makita is ook oranje met zwart, en heet aan de ene kant Mactec of zom, en de andere kant Makita...lekkker vaag
    Maktec is de "budget"lijn van makita, dus zo vaag is het niet. Je hebt weing keuze uit verschillende types machines. maar ze zijn op de kleur na haast identiek aan de "reguliere"makitas
    pi_45406738
    tada op ebay zonder lader batterijen etc :

verkoper is betrouwbaar(heb er zelf al e.e..a aan makita spul vandaan nl. )

http://cgi.ebay.nl/Makita(...)Z39035QQcmdZViewItem

Ga nu ff batterijen en lader voor je erbij zoeken, denk dat je goedkoper uit bent zo brb

Deze is beter (want goedkoper) , verkoper heeft ook batterijen etc laders etc(lader wel op 110volt, dus je hebt een omvormertje nodig)

http://cgi.ebay.nl/MAKITA(...)WQQrdZ1QQcmdZViewIte

http://cgi.ebay.nl/2-MAKI(...)ZphotoQQcmdZViewItem bijpassende batterijen, nu kopen is altijd wel enigzins aan de prijs je kan een veiling bij hem volgen en gaan bieden, nu kopen is op zeker voor jou ook gekocht. Voordeel bij een koper kopen is verzendkosten gok dat je iets van $50,- verzendkosten dan kwijt ben met machine, batterijen, en lader.

Je kan ook naar refurb machines kijken bijvoorbeeld op www.toolking.com(zelf ook mijn eerste machines vandaan, sterker nog vijf keer iets besteld daar! Toptent

[ Bericht 27% gewijzigd door Cybersijp op 16-01-2007 15:18:57 ]
    pi_45407519
    ff op toolking voor je gekeken een hagelnieuwe set van de bigass boor/klopboor machine 8444 DWDE komt op $ 285,- ( das ff ¤200,- hagelnieuw, twee batterijen, wel ff omvormertje halen( ¤15,-), heb je nog ¤40,- over ook. Alle vorige keren dat ik bij hun iets vandaan gehaald heb, zaten de invoeringsrechten etc erbij, maar er zijn wat veranderingen geweest in hun provider voor het international verzenden. Ik denk dat je daar ff met paul hall moet praten daarover(manager toolking )

Nog ff : De garantie geld wereldwijd ! (heb mail in me mailbox waarop een medewerker van makita nl. dat bevestigd )

Mocht je meer info willen hebben per msn praat het misschien wat makkelijker

Hier heb ik hem vandaan (zonder batterijen, had ik al genoeg van )

hier vind je ook meer info over de 8444 plus wat foto spul :

http://cgi.ebay.nl/MAKITA(...)QQrdZ1QQcmdZViewItem

pi_45413212
    Ik heb momenteel twee accuboormachines in gebruikt; te weten:

Een oude, enigsinds lompe Metabo accuboor (met klopstand btw!), maar nog steeds erg krachtig en werkt nog perfect. Deze ligt achter de balie in de winkel (HUBO Bunnik).

En verder een Bosch Professional 7,2V welke ik voor aanleg electra en datanetwerken (eigen bedrijf) gebruik, ook een prachtding maar niet voor zware (5x50mm schroeven) dingen.

Nu zit ik erover te denken een Makita 18V Lithium-Ion te kopen, wel duur (389 euro exc.BTW) maar dan heb je wel wat.

Dat is dan natuurlijk wel wat meer voor de die-harder .

Ik zou de TS dan ook willen aanraden om voor een goede Bosch te gaan, misschien een van de instapmodellen uit de Professional (Bosch blauw) serie. Ik heb heel veel Bosch blauw gereedschap en is niet kapot te krijgen.
    pi_45416865
    quote:
    Op zondag 14 januari 2007 12:56 schreef Cybersijp het volgende:
    Geef mij je budget, en ik kijk wat ik het beste voor je kan vinden met jouw prijs.
    1x8444(ook klopboorfunctie voor in steen / beton tot 10mm)
    Zo eentje wil ik ook nog wel eens. Ik heb nu een Black en Decker 14,4Volt. Prima apparaat, maar de 7,Volt Makita van mijn buurman is gewoon sterker.
    Overigens voor TS, Gamma heeft geregeld Makita´s in de aanbieding voor rond de ¤100. Gaat dan vaak ok uitlopende modellen met iets andere looks dan de nieuwe serie.
    pi_45416937
    Overigens hebben wij op de zaak eens een goedkoop machientje gekocht voor 30 of 40 euro met 2 accu´s. Totaal geen kracht, accu´s snel leeg en de machines gingen supersnel kapot. We hebben een keer of 5 een nieuwe gehaald onder garantie en toen had niemand nog zin om weer naar de DHZ te gaan.
      donderdag 18 januari 2007 @ 19:22:51 #49
    71089 blxxun
    leve het leven !
    pi_45483379
    Ik heb een keer zo'n goedkoop ding gekocht, en daar heb ik meer mee verziekt dan gemaakt..... Vrij snel zat er een slag in de boorkop, de vonken vlogen eruit, de oplader ging stuk....

Nu heb ik een Bosch (vaderdag)aanbieding accu boor/schroef machine gekocht en tot op heden (9 jaar en twee koopwoningen later) doet ie het nog prima ! Gewdelig ! Lekker robuust, nooit gezeik gehad ! Ik koop nooit meer zo'n okkiewokkie pangpang machine uit een rimboe-bamboe-klamboe land !
    Een vrouw is net een cryptogram...Geef me het antwoord, en ik snap er nog niks van...
      donderdag 18 januari 2007 @ 19:24:26 #50
    71089 blxxun
    leve het leven !
    pi_45483450
    Giantbiker-73....mooie avatar !
    Een vrouw is net een cryptogram...Geef me het antwoord, en ik snap er nog niks van...
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')