abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_45278759
Hoi,

Ik ga binnenkort de trap schuren, en kan wel wat schuurmachine advies gebruiken.

Tot nu toe gebruikte ik (voor deuren enzo) een vlakschuurmachine van mijn ouders (goed merk: Makita of Bosch weet het niet). Dit is een schuurmachine waar je zelf schuurpapier kunt inklemmen. Een nadeel van deze vlakschuurmachine vond ik is:

* De enorme herrie (maar dat doen ze allemaal denk ik)
* Je moet enorm duwen
* Je hebt het gevoel dat er weinig gebeurd

Mijn vraag is: is zo'n trillende vlakschuurmachine wel zo'n goed concept? Kan ik niet veel beter een ronddraaiende excentrische schuurmachine kopen. Is dit in principe geen veel beter concept dan trillende platen (hetzij in de vorm van vlakschuur of deltamachine?)

Kan iemand mij goede machines aanraden? Welk merk of wel type?

Bedankt! Jos
pi_45279811
A) Een schuurmachine moet je niet op duwen dan werkt hij niet goed en slijt het schuurpapier te snel
B) Schuren dient voor het opruwen van een oppervlak.
C) Zodra de ondergrond dof / mat is is het schuren klaar
D) Voor het verwijderen van verf en lijm dien je een afbeit middel, warmte + krabber, scraapstaal / plaatje glas of een schaaf te gebruiken.
pi_45281214
A) Eensch
B) door te schuren kun je prima verf verwijderen. Er staat niet voor niets op de meeste verpakkingen voor grof schuurpapier "voor het verwijderen van verflagen"
C) Behalve als je dus de hele verflaag wilt verwijderen en transparant wilt gaan afwerken.
D) Je dient natuurlijk niets. Als de verflaag erg dik is kun je qua snelheid van werken beter een afbijtmiddel gebruiken.

Qua schuurmachines:
Een bandschuurmachine heeft de grootste afnamecapciteit. Deze machine kun je echter alleen gebruiken bij grote oppervlakken en komt niet in hoeken.

Een excenter schuurmachine heeft een iets minder grote afnamecapaciteit, maar nog veel meer dan een vlakschuurmachine. Je kunt er beperkt hoeken mee schuren.

Een vlakschuurmachine met een vierkante zool is redelijk achterhaald, koop dan een met een delta punt. Kun je alle kanten op.
pi_45281925
Je moet dus no0g beginnen.
Volg de aanwijzingen van Tnimble.
Afkrabben eventueel met afbeitmiddel. Met een krabber of met glasplaatje.

Heb je een tree gedaan........ Gronden.
Een paar treden overslaan
Afkrabben etc en gronden.
En weer een paar treden overslaan. etc

Schuren....... Met de Hand is de beste methode. Waterproof papier met een scheutje amoniakwater.
Droogt snel en stoft niet. en je voelt hoe en wat je schuurt.
  vrijdag 12 januari 2007 @ 13:09:12 #5
50237 dribbel79
My username for over a decade
pi_45281968
en voor de hoekjes een driehoekschuurmachine denk ik?? die hoekjes/ gaatjes met een hoek < 90 klein nulletje C
"Het leven is te kort voor een slechte filmquote als signature"
pi_45282099
ff lezen: TS heeft het nergens over verf verwijderen, alleen over schuren.
pi_45282258
quote:
Op vrijdag 12 januari 2007 12:48 schreef bbtb77 het volgende:
A) Eensch
B) door te schuren kun je prima verf verwijderen. Er staat niet voor niets op de meeste verpakkingen voor grof schuurpapier "voor het verwijderen van verflagen"
C) Behalve als je dus de hele verflaag wilt verwijderen en transparant wilt gaan afwerken.
D) Je dient natuurlijk niets. Als de verflaag erg dik is kun je qua snelheid van werken beter een afbijtmiddel gebruiken.
Het schuurpapier zit op een zooltje (of op een zacht blokje bij met de hand schuren) dit is omdat je niet in kleine kluitjes komt om deze op te ruwen zodat het vulmiddel houvast heeft. Dit geeft echter een versterkende factor aan het feit dat schuurpapier wat over een randje steekt minder oppervlakte heeft dat het vlak houd.

Als je met schuurpapier iets dunner probeert te schuren of een verflaagt er af haalt schuur je altijd het oppervlak bol. Ook schuur je bij kwasten bulten in het hout en bij splint kuilen.

Naast het feit dan afkrabben, scrapen, en beiten vele maler sneller gaat en met veel minder inspanning gaat dat ook het oppervlak netjes vlak blijft en eventuele bulten en keulen weggehaalt worden.
quote:
Qua schuurmachines:
Een bandschuurmachine heeft de grootste afnamecapciteit. Deze machine kun je echter alleen gebruiken bij grote oppervlakken en komt niet in hoeken.

Een excenter schuurmachine heeft een iets minder grote afnamecapaciteit, maar nog veel meer dan een vlakschuurmachine. Je kunt er beperkt hoeken mee schuren.

Een vlakschuurmachine met een vierkante zool is redelijk achterhaald, koop dan een met een delta punt. Kun je alle kanten op.
Bandschuurmachine is voor het grof afronden van gezaagde ronde vormen of het grof uitvlakken van sammengestelde (tafel) bladen.

Excentrische schuurmachine is voor het opruwen van blank af te werken oppervlakken omdat deze geen krasjes in visgraat motief achter laat die je door de lak heen gaat zien.

Vlakschuurmachine is voor het licht opruwen van hout en oude (in tacte) verflagen voor grote oppervlakken zoals een vlakke deur of vensterbank die met een dekkende niet transparante lak behandel worden.

Deltaschuurmachine is zelfde als vlakschuurmachine maar voor kleinere opervlakken en hoekjes.
pi_45282403
Laat maar
pi_45282763
Het gaat in deze niet over waar jij je schuurmachines voor gebruikt, of wat jij denkt dat waar is. Probeer TS eens gewoon antwoord te geven op z'n vraag.
  vrijdag 12 januari 2007 @ 13:58:40 #10
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_45283742
quote:
Op vrijdag 12 januari 2007 13:31 schreef bbtb77 het volgende:
Het gaat in deze niet over waar jij je schuurmachines voor gebruikt, of wat jij denkt dat waar is.
Het antwoordt Tnimble zegt juist waarvoor diverse soorten schuurmachines voor zijn ontworpen. Oftewel, welke machine in welke situatie ideaal zal werken.

Dat jij een andere methode van werken hebt neemt niet weg dat het verhaal van Tnimble inhoudelijk correct is.

Als ik TS was zou ik een delta of excentrische schuurmachine kopen. Ik zou kijken bij Bosch groen, maar das een persoonlijke voorkeur (voor Bosch).
quote:
Probeer TS eens gewoon antwoord te geven op z'n vraag.
TS vraagt toch ook of er niet een beter concept bestaat dan de vlakschuurmachine? En TS vraagt toch wat een goede optie zou zijn vwb aanschaf van een schuurmachine? Uit het verhaaltje van Tnimble kan hij bepalen of hij een vlak- delta-, excentrische of bandschuurmachine wilt hebben.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_45284319
quote:
Op vrijdag 12 januari 2007 13:58 schreef sanger het volgende:

TS vraagt toch ook of er niet een beter concept bestaat dan de vlakschuurmachine? En TS vraagt toch wat een goede optie zou zijn vwb aanschaf van een schuurmachine? Uit het verhaaltje van Tnimble kan hij bepalen of hij een vlak- delta-, excentrische of bandschuurmachine wilt hebben.
Of mischien een ander gereedschap dan een schuurmachine beter voor zijn doel zal zijn. Hij schrijft niet wat zijn precise doel is allen welke ervaring hij met de vlakschuurmachine heeft. Kan aan het type machine, de manier van gebruik van de machine of het uit te voeren werk liggen.
  vrijdag 12 januari 2007 @ 14:48:46 #13
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_45285681
Het is een mooi apparaat, dat zeker. Misschien zelfs iets te zwaar voor jouw gebruik, al kun je beter een te zwaar dan te licht apparaat gebruiken.

Tip: als je Bosch gaat kopen kijk dan eens bij Gamma. Die geven (vaak) nog 2 jaar extra Gamma garantie, dan heb je in totaal 3 jaar garantie op je Bosch apparaat.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_45285695
Goede machine voor het schuren van blank af te lakken houten vlakken. Hij zuigt zich alleen net iets te vast op het te schuren oppervlak als je er een stofzuiger op aan sluit.
pi_45286583
Topding, heb zelf de 420AE voor het grotere werk, in combinatie met de pda 180 E en de PSS 200
pi_45287059
quote:
Op vrijdag 12 januari 2007 15:10 schreef bbtb77 het volgende:
Topding, heb zelf de 420AE voor het grotere werk, in combinatie met de pda 180 E en de PSS 200
Het gaat in deze niet over waar jij je schuurmachines voor gebruikt, of wat jij denkt dat waar is. Probeer TS eens gewoon antwoord te geven op z'n vraag.
pi_45295708
flauw...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')