Ja, irritant. Mijn dokter en ik zullen toch zeker wel weten wat ik heb. En ik mag toch wel migraine hebben zónder er uber-dramatisch over te doenquote:Op zondag 14 januari 2007 02:39 schreef Bluezz het volgende:
Altijd fijn als men het onderschat, of wegwuift
"mijn moeder he, die lag 3 daaaaagen te kronkelen van de pijn in haar bed"
En jij bent de 2e dag alweer aan het werk? Weet je ZEKER dat die 'hoofdpijn' die jij hebt wel ECHTE migraine is????
agressief staat niet in mijn ontspoorde boekje, maar soms he, soms![]()
Ik geloof dat niemand definitief en altijd maar precies kan bepalen welke klachten welke oorsprong hebben. Al was het alleen al omdat migraine ook regelmatig in de slaap ontstaat, waardoor je het begin niet meemaakt.quote:Op zondag 14 januari 2007 02:53 schreef Etcetera het volgende:
het enige nadeel bij mij is dat ik niet altijd migraine van hoofdpijn kan onderscheiden
heb nu hoofdpijn, maar ook 'slangetjes' voor m'n ogen, dus dat is denk ik een lichte migraine.
nou ja, ik probeer er mee te leven het is niet dat ik ontzettende erge aanvallen heb gelukkig
Hier ook, in een periode van extreme spanningen heel veel last gehad, tot kotsen toe. Ik weet nu dat ik de spanningen in mijn leven aan moet pakken om dit te stoppen en dat is controversieel want velen zullen zeggen geen spanningen te hebben. Soit, kan ook best zo zijn hoor, maar ik denk er anders over.quote:Op zondag 14 januari 2007 02:58 schreef wegwerpaansteker- het volgende:
ik heb precies 4 maanden migraine gehad. Zwarte vlekjes, lichtflitsen voor je ogen. Na 1 uur kotsnijgingen, zelfmoordhoofdpijn en als het over is zo relaxed gevoel. Snap nog steeds niet wat het getriggered heeft. Je kan er uit groeien blijkbaar.
Hoe oud was ze toen jij uit huis ging?quote:Op zondag 14 januari 2007 03:14 schreef Morwen het volgende:
Mijn moeder is een migrainepatient maar sinds ik uit huis ben is er niks meer aan de hand of stukken minderPsychisch of toch niet, mja, ik denk van wel persoonlijk
![]()
Heavy shit.quote:Op zondag 14 januari 2007 02:47 schreef ElisaB het volgende:
Migraine was vol
Klassieke migraine (mét aura dus), geclusterd met tussenpozen. Oftewel: gedurende een dag of 10 zo'n 6 tot 12 aanvallen, waarbij ik eerst een klein half uurtje geen bal meer zie, gevolgd door hoofdpijn en (soms) misselijkheid. Aanvullende verschijnselen: af en toe lichte uitval, vocht vasthouden gevolgd door overmatig uitscheiden (zweten, tranen, plassen), sufheid, verhoogde temperatuur. Dan weer een paar weken niets, en dan weer het zelfde rijtje.
Mijn moeder was altijd ziek en daar was ik waarschijnlijk de oorzaak van, ik was/ben niet zo makkelijkquote:Op zondag 14 januari 2007 03:19 schreef Bluezz het volgende:
[..]
Hoe oud was ze toen jij uit huis ging?
Tussen de 45 en de 50 mss?
De oorzaak van het 'verdwijnen' van de migraine is de overgang geweest denk ikquote:Op zondag 14 januari 2007 03:28 schreef Morwen het volgende:
Mijn moeder was altijd ziek en daar was ik waarschijnlijk de oorzaak van, ik was/ben niet zo makkelijkMaar het zal zo rond die tijd hebben gelegen ja, ik was 18 toen ik het huis uitrende, zij was toen 45-46.
Ik vind het serieus nog meevallen. Lastig, dat wel (je doet gewoon tien dagen niets meer, behalve een beetje hangen in afwachting van de volgende aanval). En het maakt me altijd een beetje angstig. Zo van, sjit; ik hoop dat dit echt nog eens ophoudt. Want stel dat het dit keer niet overgaatquote:Op zondag 14 januari 2007 03:24 schreef Bluezz het volgende:
Heavy shit.
Ik werk gelukkig voor mezelf, dus heb met niemand verder iets te maken (behalve ijn klanten). Maar het lijkt me heel erg lastig als je dit steeds aan je baas / collega's moet gaan verantwoorden. Dat komt niet goedquote:Ik vertelde dit dus wel eens in mijn heftige tijd, zie jouw post, op een werkoverleg, dan zitten ze je toch een partij glazig aan te kijken.
Begrip is lastig te verkrijgen, en ik ben blij voor degenen die het niet kunnen begrijpen, immers, zij hebben nog nooit migraine gehad![]()
Denk ik ook en het gaat nu met vallen en opstaan wel beter, ik ben geen rancuneus persoonquote:Op zondag 14 januari 2007 03:32 schreef Bluezz het volgende:
[..]
De oorzaak van het 'verdwijnen' van de migraine is de overgang geweest denk ik
* Bluezz proeft de verboden vruchten ook al van het bijna geen aanvallen meer krijgen
*afklopt*
goede vraag. Ik voor mezelf weet ongeveer wat een aanval uitlokt.quote:Op zondag 14 januari 2007 04:16 schreef wegwerpaansteker- het volgende:
snap sowieso niet waarom de oorzaak van migraine nog steeds niet bekent is, afgezien van het uitzetten van je aderen in je hersens. Zou het dan toch hormoon gerelateerd zijn en derhalve dat vrouwen er meer last van hebben dan mannen, en puberteit ook een rol speelt naar het zich laat aanzien. Sommige mensen zeggen dat ze het krijgen na chocola eten, maar is dat niet gewoon een pavlov reactie van het toevallig eten van chocola alvorens de eerste aanval van migraine gehad te hebben?
Zoals met alles, heb je last van migraine in meer of mindere mate. Van persoon tot persoon, maar ook van aanval tot aanval kan het erg verschillen. De aanvallen die ik heb, zijn vervelend. En soms ook gruwelijk pijnlijk (ik denk ook dat ik niets anders heb gehad dat ik zo verschrikkelijk vond als een heftige migraine-aanval). Maar ik weet ook dat het vele malen erger kan (vaker, pijnlijker, vaker echt pijnlijk, met andere verschijnselen, etc). Ik heb me erbij neergelegd dat ik het heb en besloten het mijn leven niet te laten beheersen. Met een beetje inzet, is dat bij mijn migraine redelijk te doen. En dat is boffen.quote:Op zondag 14 januari 2007 04:16 schreef Ole het volgende:
Maar echt, zoals minstens 95 % hier post, het is geen grap, je wil dat echt niet meemaken
Het treurige is dat ik hier daadwerkelijk op reageer.quote:
Bij jongens zie je vaak in de puberteit de migraine de kop op steken, de hormonen he. Veel jongens groeien er overheen. Mijn broer heeft in zijn puberteit ook een paar aanvallen gehad.quote:Op zondag 14 januari 2007 03:48 schreef Bluezz het volgende:
Wie is die rolstoeldementeen wie zit er aan de knopjes.
nou ja, serieus, het is ruim 2 maanden geleden dat ik mijn laatste echte aanval had... echt ongelofelijk lang. Moet dus wel die onder/overgang zijn, ik kreeg het dan ook in mijn puberteit.
Zou het ook bij jongens zo werken, vraag ik me ineens af?
Op de teentjes getraptquote:Op zondag 14 januari 2007 02:46 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Ja, irritant. Mijn dokter en ik zullen toch zeker wel weten wat ik heb. En ik mag toch wel migraine hebben zónder er uber-dramatisch over te doenMaar ik wil het nog wel even specificeren hoor, als dat gewenst is:
Klassieke migraine (mét aura dus), geclusterd met tussenpozen. Oftewel: gedurende een dag of 10 zo'n 6 tot 12 aanvallen, waarbij ik eerst een klein half uurtje geen bal meer zie, gevolgd door hoofdpijn en (soms) misselijkheid. Aanvullende verschijnselen: af en toe lichte uitval, vocht vasthouden gevolgd door overmatig uitscheiden (zweten, tranen, plassen), sufheid, verhoogde temperatuur. Dan weer een paar weken niets, en dan weer het zelfde rijtje.
For the record: gewone hoofdpijn heb ik ook. Zo nu en dan. Net als spanningshoofdpijn. Zo nu en dan (wie niet zou ik zeggen). En dan heb ik ook nog hoofdpijn die gerelateerd is aan problemen met mijn suikerspiegel.
Tsjonge...
Pfffttt....
Migraine kan toch ook komen doordat de bloevaten zich juist vernauwen?quote:Op zondag 14 januari 2007 04:16 schreef wegwerpaansteker- het volgende:
snap sowieso niet waarom de oorzaak van migraine nog steeds niet bekent is, afgezien van het uitzetten van je aderen in je hersens. Zou het dan toch hormoon gerelateerd zijn en derhalve dat vrouwen er meer last van hebben dan mannen, en puberteit ook een rol speelt naar het zich laat aanzien. Sommige mensen zeggen dat ze het krijgen na chocola eten, maar is dat niet gewoon een pavlov reactie van het toevallig eten van chocola alvorens de eerste aanval van migraine gehad te hebben?
Ja, eigenlijk wel. Ten eerste lees je niet goed en vervolgens suggereer je dat ik geen migraine zou hebben, omdat jij ergere klachten hebt dan ik. Ja, dat vind ik vervelend.quote:
Dat is ook precies mijn ervaring. Ik reageerde op iemand die zei dat het hielp om op de ogen te duwen. Ik zei daarop dat ik hooguit in mijn neusbrug of oorlel knijp, maar verder (aanhakend bij Bloes) vooral maar mijn best doe om gewoon rustig te blijven liggen en nergens aan te denken.quote:Mijn ervaring is dat een aanval niet weggaat met rust. Als het komt komt het, en wordt het enkelt erger.
En moet ik het uitzieken.
En daarom verbaast het me des te meer dat je toch mijn klachten wil afdoen als 'gewone hoofdpijn'.quote:Maar ik ben in het verleden ook welles om iets niet begrepen hoor.
Om iets waar anderen gelijk vanuit gingen dat het niets was, enkelt omdat ze niet wisten
hoe 'het' is. Maar ik weet weer wél hoe het is om Migraine te hebben.
Oh ja hoor, natuurlijkquote:Op zondag 14 januari 2007 10:24 schreef tonja het volgende:
Over onbegrip: Ik heb ooit eens te horen gekregen dat als ik er echt zoveel last van zou hebben dat ik er dan wel iets aan gedaan zou hebben
Ik schoot van zoveel droge humor even in de lachquote:Op zondag 14 januari 2007 12:57 schreef ElisaB het volgende:
Ik kan prima migraine hebben in de wetenschap dat iemand van een forum daar anders over denkt. Geen probleem.
Het kan zelfs bij personen keer voor keer anders zijn,quote:Op zondag 14 januari 2007 12:50 schreef SKETSj het volgende:
[..]
Migraine kan toch ook komen doordat de bloevaten zich juist vernauwen?
Daarom zou wat helpt om Migraine te voorkomen bij de een, juist de trigger zijn bij de ander.
De één zou baat hebben bij kou tijdens de aanval en de ander juist bij warmte.
Nou zo zie ik ze niet in elk geval, vind het sowieso moeilijk met tekeningen, daar het normaal natuurlijk bewegend is.quote:Op maandag 15 januari 2007 13:25 schreef tonja het volgende:
Hier een link met tekeningen van aura's Sommige migraine patienten vinden het nogal onaangenaam om ernaar te kijken. Dus wees gewaarschuwd.
http://www.kopzorgen.nl/nieuws/auras.html
Ik kreeg meteen pijn aan mn ogen...quote:Op maandag 15 januari 2007 13:25 schreef tonja het volgende:
Hier een link met tekeningen van aura's Sommige migraine patienten vinden het nogal onaangenaam om ernaar te kijken. Dus wees gewaarschuwd.
http://www.kopzorgen.nl/nieuws/auras.html
Als ik het zo lees, klinkt het me meer als paniekaanvallen. Meer als dát dan als migraine.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 09:37 schreef Thrackan het volgende:
poe, ik voelde me gistermiddag op weg naar huis helemaal niet fijn! moet het er maar niet over hebben denk ik, want als ik er niet mee bezig ben heb ik er een stuk minder last van...
Klopt, maar is het niet zo dat er bij paniekaanvallen in ieder geval een (diepgelegen) oorzaak is? Ik kan mij namelijk in alle eerlijkheid niet bedenken wat mij tot zo'n aanval zou aanzetten...quote:Op dinsdag 16 januari 2007 12:16 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Als ik het zo lees, klinkt het me meer als paniekaanvallen. Meer als dát dan als migraine.
Ik ben geen dokter, maar paniekaanvallen kunnen ook (schijnbaar) uit de lucht komen vallen. En bij paniekaanvallen zijn het niet zozeer meteen je bloedvaten, maar is het je bewustzijn: bewustzijnsvernauwing dus. Het willen vluchten dat je beschrijft, herken ik wel van paniekaanvallen, maar helemaal niet van migraine. Althans, niet direct. Maar dat zegt natuurlijk op zich niets over jouw klachten.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 12:34 schreef Thrackan het volgende:
Klopt, maar is het niet zo dat er bij paniekaanvallen in ieder geval een (diepgelegen) oorzaak is? Ik kan mij namelijk in alle eerlijkheid niet bedenken wat mij tot zo'n aanval zou aanzetten...
Of is het ook mogelijk d.m.v. een combinatie: stress, slecht slapen, haastig eten en misschien het roken erbij (vernauwt de bloedvaten, dus ook in je hoofd...)
Het is wel zo dat ik me na die aanvallen langere tijd, soms tot meer dan een week, erg slap en lusteloos voelde, gebrek aan coördinatie enzo...
Paniekaanvallen zijn ook van die malle dingen. Ineens gebeurt er van alles in je lijf: droge mond, dichtgeknepen keel gevoel, misselijkheid, draaierig, zweten, knikkende knieen, hartkloppingen en - jawel - vlekken voor je ogen. Ik denk dat je ook heel schichtig gaat rondkijken, door het gevoel: ik moet hier weg.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 12:57 schreef Thrackan het volgende:
De "conclusie" migraine heb ik dan ook eigenlijk alleen gebaseerd op de lichtvlekken en de druk in mijn hoofd erna. Nu lijken de twee ook wel erg op elkaar, dus is het niet helemaal gek.
Verdorie! Heb je nu een examen gemist?quote:Op dinsdag 16 januari 2007 15:29 schreef grizegrijn het volgende:
GODVER waarom moet ik nu net tijdens examens migraine krijgen... het begon gisteren al, maar toen had ik m'n examens nog wel gemaakt. Vandaag was het gewoon te erg weer.
Jaquote:Op dinsdag 16 januari 2007 16:08 schreef tonja het volgende:
[..]
Verdorie! Heb je nu een examen gemist?
Nou ja, ik ervaarde het meer als een gigantisch overbelichte film met enkele stukken die ik ook echt niet kon zien. Vanuit een halfdonkere trein op het zonverlichte perron stappen was ook niet het makkelijkste dat ik toen gedaan hebquote:Op dinsdag 16 januari 2007 16:00 schreef ElisaB het volgende:
[..]
...en - jawel - vlekken voor je ogen. ...
quote:Op woensdag 17 januari 2007 10:26 schreef Thrackan het volgende:
Etcetera, dit moest even offtopic: Woeeee Campzone! (Ik is van KoF/w32!)
uiteraard, weer FA van veldje KoF, hoe we dat gaan regelen, geen idee, maar goed...quote:Op woensdag 17 januari 2007 10:27 schreef Etcetera het volgende:
[..]![]()
![]()
![]()
Eindhoven he dit jaar ga je ook heen?
Ik hoop het voor jequote:Op woensdag 17 januari 2007 10:30 schreef Five_Horizons het volgende:
Ook ik wil weer weten hoe het met iedereen gaat.... (hier waait het over, volgens mij), tvp, dus.
Wat had je verwacht?quote:Op donderdag 8 februari 2007 11:04 schreef Sjeen het volgende:
Mijn migraine is zojuist nog even bevestigd door een neuroloog... joepie![]()
Het was terloops... ik was daar om te checken of ik carpaaltunnelsyndroom heb. Maar ze gaan dieper in op allerlei klachten. Hij vroeg door naar de klachten die ik bij de naar -mijn idee- migraine aanvallen had. En alles wat ik beschreef, klopte met migraine... Ook wat ik laatst had, dat aura gebeuren, hij gaf aan dat migraine aanvallen in de loop der jaren kunnen veranderen. Dat ik in de toekomst ook last zou kunnen krijgen van de aura's zonder hoofdpijn. Maar goed, ik stel me dus niet aan als ik zeg dat ik migraine heb, da's dan een pluspuntjequote:Op donderdag 8 februari 2007 11:17 schreef Bluezz het volgende:
[..]
Wat had je verwacht?
Ben je er "blij" mee?
Ja, precies. Dat is voor jezelf fijn dat het *rot* beestje een naam heeft.quote:Op donderdag 8 februari 2007 11:25 schreef Sjeen het volgende:
Het was terloops... ik was daar om te checken of ik carpaaltunnelsyndroom heb. Maar ze gaan dieper in op allerlei klachten. Hij vroeg door naar de klachten die ik bij de naar -mijn idee- migraine aanvallen had. En alles wat ik beschreef, klopte met migraine... Ook wat ik laatst had, dat aura gebeuren, hij gaf aan dat migraine aanvallen in de loop der jaren kunnen veranderen. Dat ik in de toekomst ook last zou kunnen krijgen van de aura's zonder hoofdpijn. Maar goed, ik stel me dus niet aan als ik zeg dat ik migraine heb, da's dan een pluspuntje![]()
Uitzoeken wat je triggers zijn, lees er maar eens over...quote:Op donderdag 8 februari 2007 19:26 schreef Billy_Mack het volgende:
nu is mijn vraag:
- hebben jullie tips om deze aanvallen te voorkomen?
Ja, ga naar een neuroloog.quote:- zijn er medicijnen om het aura tegen te gaan?
Dat is voor iedereen hier verschillendquote:- hoe vaak hebben jullie last van migraine?
Lees het topic door.quote:- wat zijn jullie ervaringen met werkgevers en hun houding tov medewerkers met migraine?
Ja.quote:- is migraine "te bewijzen"??? m.a.w. kan hard worden aangetoond dat je het hebt? en is het een erkende ziekte?
Ja, dat kun je wel zeggen, wilde al naar de dokter gaan, werd er gek van.quote:Op donderdag 8 februari 2007 23:04 schreef Bluezz het volgende:
[..]
Uitzoeken wat je triggers zijn, lees er maar eens over...
[..]
Ja, ga naar een neuroloog.
[..]
Dat is voor iedereen hier verschillend
[..]
Lees het topic door.
[..]
Ja.
@Curiosity, dat is wel erg veel
Bij mij komt het altijd achter elkaar gedurende een dikke week. Beginnend elke dag en dan steeds iets meer tijd ertussen, tot het weer weg is. Aan een kant is het lastig, omdat je een week of anderhalf uitgeschakeld bent, maar aan de andere kant: het went. De eerste twee aanvallen maken veel indruk (nog steeds), maar dat wordt steeds minder. De laatste twee à drie gaan meestal vrij ongemerkt voorbij. Ik stop wel met wat ik aan het doen ben, maar ga er niet eens meer voor in bed liggen. Ze worden ook steeds minder heftig (korter en met minder pijnlijke gevolgen).quote:Op donderdag 8 februari 2007 23:01 schreef Curiosity het volgende:
2 weken terug had ik 3 aura's in een week tijd, ik werd er helemaal gek van.
Ik ben hierdoor echt geen week uitgeschakeld, ik ga gewoon door, alleen op het moment van de aura gaat ik even zitten, omdat ik dan zo weinig zie.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 00:53 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Bij mij komt het altijd achter elkaar gedurende een dikke week. Beginnend elke dag en dan steeds iets meer tijd ertussen, tot het weer weg is. Aan een kant is het lastig, omdat je een week of anderhalf uitgeschakeld bent, maar aan de andere kant: het went. De eerste twee aanvallen maken veel indruk (nog steeds), maar dat wordt steeds minder. De laatste twee à drie gaan meestal vrij ongemerkt voorbij. Ik stop wel met wat ik aan het doen ben, maar ga er niet eens meer voor in bed liggen. Ze worden ook steeds minder heftig (korter en met minder pijnlijke gevolgen).
Migraine sucks
Daar ga ik bij mezelf ook 'ns naar kijken. Bij mij begint migraine nl ook altijd aan de linkerkant. Het begint met een stijve nek, dan gaat m'n linkerneusgat dichtzitten en ga ik met m'n linkeroog minder zien.quote:Op zondag 14 januari 2007 13:17 schreef Curiosity het volgende:
Een opvallend verschijnsel bij mij is, als ik een aura heb, en meestal is dit bij mijn linker oog, dan is mijn pupil ook groter.
Het is dus net alsof je op dat moment te veel licht binnenkrijgt waardoor je onscherp gaat zien.
Nu weet ik dat dit er niks mee te maken heeft omdat ik voor een oogonderzoek waarbij mijn pupillen zeg maar stil werden gelegd, nergens last van had.
Maar het is wel erg vreemd om te zien, ( ik vraag dan ook bevestiging van mijn man, omdat je het zelf natuurlijk moeilijk ziet)
Ik heb tijdens mijn zwangerschappen helemaal geen migraine gehadquote:Op zondag 14 januari 2007 09:57 schreef MaLo het volgende:
Ik had tijdens mijn zwangerschap trouwens nauwelijks last van migraine. Maar één aanval gehad die 9 maanden, en dat was ook nog eens niet een heel zware. Hebben andere ex-zwangeren dat ook zo ervaren? Had zwangerschap invloed op de frequentie en zwaarte van je aanvallen?
Ik heb wel regelmatig last van duizeligheid, zowel van te voren als tijdens een aanval, maar meer het duizelige, alsof ik op wolken loop.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 23:43 schreef Hanneke1983 het volgende:
Ik vraag me af... kan iemand uit ervaring vertellen of duizeligheid ook bij migraine hoort misschien?
Over pijnstilling;
Paracetamol werkt niet bij me (ook niet met codïne).
Ik heb jaren een opioïde-soort geslikt (tramadol) maar hoor nu dat het de pijn alleen maar in stand zou houden(iemand ervaring??)
Spullen als ibuprofen (ben even de verzamelnaam kwijt) mag ik niet hebben.
Ik gebruik sinds kort een Triptaan soort (Zomig) en de ene keer werkt deze wel en de andere keer niet. Iemand ervaring mee??
Nu wil ik graag nog een algemene pijnstilling erbij hebben, dokters zeggen dat er weinig keus is, er zou dan namelijk weer iets gegeven moeten worden uit de opioïde soort en morfine is niks..
Iemand ideeën die ik voor kan leggen? Heb me al rot gezocht op het net maar kan niks goeds vinden..
Nope... Diagnose Migrainequote:Op zaterdag 10 februari 2007 22:20 schreef Billy_Mack het volgende:
kunnen ze migraine aantonen in je bloed ofzo?
Dit klinkt heel erg als clusterhoofdpijn. Heb je daar weleens op gegoogled?quote:Op zondag 11 februari 2007 00:45 schreef hejho het volgende:
heb het al een jaar niet meer gehad ongeveer JEUJ!
echt verrot
had het voor het eerst 3 jaar geleden
elke dag begon het rond 2 uur en dan 2 uur lang koppijn.
en elke dag begon het 5 minuten later
dus na 2 maanden begon het om 3:30 en eindigde het vrij snel
daarna anderhalf jaar geen last van gehad
tot vorig jaar .....zelfde liedje
om 11 uur ochtends deze keer tot 13:00
nu al een jaar geen last meer gehad....hopen maar dat het zo blijft
fokking hellquote:Op zondag 11 februari 2007 00:56 schreef tonja het volgende:
[..]
Dit klinkt heel erg als clusterhoofdpijn. Heb je daar weleens op gegoogled?
Wat fijn hequote:Op vrijdag 9 februari 2007 18:23 schreef es70 het volgende:
[..]
Ik heb tijdens mijn zwangerschappen helemaal geen migraine gehad. En ook na de bevallingen bleef het nog een poos weg. Alleen na de geboorte van de jongste kreeg ik nog in het ziekenhuis een gigantische aanval...
Na het stoppen met de pil had ik er sowieso al veel minder last van.
Ja, dat heb ik ook.quote:Op zondag 11 februari 2007 11:52 schreef Hanneke1983 het volgende:
Hebben jullie ook wel dat als je je hoofd stil houd en met je ogen links/rechts/beneden/boven kijkt, dat je oogspieren (neem aan dat dit het is) pijn doen?
Ik zou als ik jou was met wat info naar de huisarts gaan, dan kan je een eventuele volgende keer wat meer adequate maatregelen treffen.quote:Op zondag 11 februari 2007 01:08 schreef hejho het volgende:
[..]
fokking hell
heb net wiki gelezen en het lijkt er 100% op, ...![]()
3 op de 1000 mensen hebben het.....en net ik weer godver
nee, nooitquote:Op zondag 11 februari 2007 16:55 schreef Hanneke1983 het volgende:
[..]
En heb je dat dan ook buiten aanvallen om?
Ik denk het niet. Migraine wordt veroorzaakt door bloedvatverwijding. Oestrogenen zorgen voor het vernauwen en verwijden van bloedvaten en kunnen daardoor migraine triggeren. Door de overgang wordt de hoeveelheid oestrogenen minder bij vrouwen, waardoor migraine minder kan worden wanneer oestrogenen de migraine triggeren. Mannen hebben nauwelijks oestrogenen.quote:Op zondag 14 januari 2007 03:48 schreef Bluezz het volgende:
Wie is die rolstoeldementeen wie zit er aan de knopjes.
nou ja, serieus, het is ruim 2 maanden geleden dat ik mijn laatste echte aanval had... echt ongelofelijk lang. Moet dus wel die onder/overgang zijn, ik kreeg het dan ook in mijn puberteit.
Zou het ook bij jongens zo werken, vraag ik me ineens af?
Ik had het wel altijd bij migraine-aanvallen. Alweer bijna 5 jaar geleden dat ik voor het laatst een aanval had.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 23:43 schreef Hanneke1983 het volgende:
Ik vraag me af... kan iemand uit ervaring vertellen of duizeligheid ook bij migraine hoort misschien?
Het is denk ik eerder een gevolg. Wanneer je hersenen (veel) te weinig zuurstof binnen krijgen worden de pupillen groter. Ik wist echter niet dat dit bij migraine ook wel eens gebeurt..quote:Op zondag 14 januari 2007 13:17 schreef Curiosity het volgende:
Een opvallend verschijnsel bij mij is, als ik een aura heb, en meestal is dit bij mijn linker oog, dan is mijn pupil ook groter.
Het is dus net alsof je op dat moment te veel licht binnenkrijgt waardoor je onscherp gaat zien.
Migraine kan wel voor paniek zorgen..quote:Op dinsdag 16 januari 2007 12:46 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Ik ben geen dokter, maar paniekaanvallen kunnen ook (schijnbaar) uit de lucht komen vallen. En bij paniekaanvallen zijn het niet zozeer meteen je bloedvaten, maar is het je bewustzijn: bewustzijnsvernauwing dus. Het willen vluchten dat je beschrijft, herken ik wel van paniekaanvallen, maar helemaal niet van migraine. Althans, niet direct. Maar dat zegt natuurlijk op zich niets over jouw klachten.
Naar aanleiding van deze post bedacht ik me dat ik een paar jaar geleden weleens gehoord heb dat migraine ook zeer lichte hersenbeschadiging kan veroorzaken in de kleine hersenen.quote:Op zondag 11 februari 2007 21:33 schreef Alicey het volgende:
[..]
Het is denk ik eerder een gevolg. Wanneer je hersenen (veel) te weinig zuurstof binnen krijgen worden de pupillen groter. Ik wist echter niet dat dit bij migraine ook wel eens gebeurt..
Bron: http://www.vangemertthera(...)det.asp?nieuws_ID=21quote:MIGRAINE
Een schokkend onderzoek in Leiden toonde onlangs aan dat migraine geen onschuldige aandoening is. Een migraineaanval kan leiden tot hersenbeschadiging! ,,Op MRI scans zagen we regelmatig hersenafwijkingen bij migrainepatiënten’’, vertelt professor Mark van Buchem, radioloog in het Leids Universitair Medisch Centrum. ,,Reden voor verder onderzoek.’’ Samen met professor Michel Ferrari en Mark Kruit onderzocht hij of migrainepatiënten vaker hersenbeschadigingen hebben dan niet-patiënten.
De onderzoekers bekeken met een MRI scan de hersenen van mensen die wel eens last hebben van migraine, mensen die wel eens last hebben van migraine met een aura en mensen die geen last hebben van migraine. De resultaten sloegen in als een bom. ,,De migrainepatiënten bleken veel vaker kleine infarcten, ofwel beschadigingen, in de kleine hersenen te hebben. Dit kwam vaker voor bij patiënten die last hebben van migraine met aura. Ook de frequentie van de aanvallen speelde hierbij een grote rol. Behalve beschadigingen in de kleine hersenen, zagen we ook witte vlekken, ofwel beschadigingen, in de grote hersenen. Dit kwam vaker voor bij vrouwen met migraine en bij patiënten met meer aanvallen’’, vertelt Van Buchem.
Hoe serieus de gevonden infarcten zijn, is nog onduidelijk. ,,De gevolgen zijn niet heel zwaar. Onze proefpersonen waren niet onder behandeling van een arts en functioneerden volstrekt normaal. Verder onderzoek naar de implicaties, ook op lange termijn, is echter wel nodig. Daar wordt hier in Leiden ook hard aan gewerkt. Wat we in elk geval hebben bewezen is dat migraine geen aanstellerij is, maar een serieuze aandoening.’’
Het onderzoek kan vérstrekkende gevolgen hebben. Van Buchem: ,,misschien moeten we in de toekomst geen medicijnen meer ontwikkelen tegen de hoofdpijn, maar medicijnen die migraineaanvallen kunnen voorkomen.’’
In Leiden wordt op dit moment ook onderzoek gedaan naar erfelijkheid van migraine en prikkels die een migraineaanval kunnen uitlokken. Al eerder werd aangetoond dat erfelijke factoren een rol spelen bij migraine, naar alle waarschijnlijkheid vooral bij de gevoeligheid voor prikkels die de migraine veroorzaken, zoals hormonen, het weer, ontspanning of bepaalde voedingsmiddelen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |