abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 1 november 2006 @ 23:42:27 #1
16442 Dutchman77
Wat krijgen we #$%^& nou?
pi_43157996
Vreemd genoeg kon ik geen recent topic vinden over migraine. Aangezien het een zwaar ellendige aandoening is die je leven vergalt, vind ik het toch wel een topic waard. Dus bij deze. Het gaat hier dus niet over "ik neem een paracetamolletje en ik kan er weer tegenaan"-hoofdpijn.

----------------------------------
Mijn persoonlijke verhaal:
Ik begon zo op de middelbare school voor het eerst last te krijgen van migraine. Buiten de bonkende hoofdpijn boven mijn linkeroog is het vooral de intense misselijkheid (of zeg maar gerust hondsberoerdheid) die je verplicht in bed te kruipen. Een paar uurtjes slapen en ik was er alweer vanaf. Helaas was dat toen, want met het verstrijken van de jaren (ben nu bijna 30) is het steeds erger geworden. Inmiddels straalt de pijn ook uit in mijn nek en ben ik er minimaal 24 uur "zoet" mee. Ik word de volgende dag na het beginnen van een aanval dus nooit zonder migraine wakker.

En ja wat doe je er tegen. Paracetamol helpt een beetje om beter in te slapen (als je er snel bij bent) en zo gauw je slaapt voel je niks dus dat is goed. Maar zo gauw je wakker bent is het vreselijk afzien. Punt is nu bij mij dat ik er steeds langer last van heb en inmiddels ben ik dus gemiddeld 1 dag per 2 weken compleet uitgeschakeld. In het gunstigste geval is dat in het weekend maar per 10 werkdagen 1 dag thuis blijven zal geen enkele werkgever leuk vinden.

Ik probeer nu 2x500 mg paracetamol en een antimisselijkheidsmiddel (Domperidon en Primperan komt veel voor). Echt helpen doet het niet, maar het verzacht wel iets (slaap er wat beter van). Punt is alleen dat het je geen steek helpt als je niet plat op bed ligt dus je verliest nog steeds 1/10 van je leven.
-----------------------------------

Welke medicatie gebruiken mensen hier die last hebben van migraine? Zijn er mensen die triptanen gebruiken? Kun je daarmee doorgaan met je dagelijkse leven of moet je dan ook in bed blijven liggen om het "enigszins draaglijk" te houden?

Hoe zijn de ervaringen met medicatie om migraine te voorkomen?

Hoe gaan mensen eigenlijk om met de angst een aanval te krijgen? Met plannen van belangrijke afspraken zit ik bijvoorbeeld altijd vantevoren uit te tellen of het wel goed "uitkomt". Migraine heb ik zelden vlak achter elkaar dus als ik iets belangrijks heb en het is net 10 dagen geleden dan knijp ik hem behoorlijk. Vreemd genoeg heeft die stress zelf totaal geen effect op het wel of niet krijgen van migraine (was het maar zo gemakkelijk )
The Dude: "Yeah, well, that's just, like, your opinion, man."
pi_43158353
Met een lading Ibuprofen 600mg, gordijnen dicht, heel veel rust en proberen te slapen wordt het bij mij al een stuk beter. Dan kan ik iig zonder problemen weer rechtop staan, wat zonder medicijnen/rust absoluut niet kan door de misselijkheid en duideligheid. Ik heb ook wel echt een bed nodig.. altijd aan de linker kant van m'n hoofd, en en ik moet echt met die kant van m'n hoofd op het kussen liggen, omdat het anders aanvoelt alsof het op de andere kant van m'n hoofd drukt. Wanneer ik zit, sta, loop, alles behalve liggen dus, wordt het alleen nog maar erger.
Normaal duurt het minimaal een hele dag, maar de volgende dag of zelfs 2 dagen heb ik nog altijd heel erg hoofdpijn, maar de misselijkheid en duizeligheid zijn dan gelukkig verdwenen.
Ik krijg het meestal als ik een tijd slecht heb geslapen, of wanneer ik het erg druk heb. En zonder uitzondering in de stopweek van de pil.
Oh joy.
pi_43158467
ik heb er vorige week 3 dagen mee rondgelopen en niks hielp
The weekend has landed. All that exists now is clubs, drugs, pubs and parties. Ive got 48 hours off from the world, man. Im gonna blow steam outa my head like a screaming kettle and talk codshit to strangers all night.
pi_43158646
quote:
Op woensdag 1 november 2006 23:58 schreef Michellll het volgende:
ik heb er vorige week 3 dagen mee rondgelopen en niks hielp
daar moet je ook niet me rondlopen, lekker op bed gaan liggen
pi_43158819
tja een logisch antwoord kan niet uitblijven ga naar de huisarts! en laat je medicijnen voorschrijven als je er op geregelde basis last van hebt.
de angst voor het krijgen van een aanval lijkt me vreselijk

ik kan geen 2 seconden still liggen, en het duurt toch echt wel 3 dagen om tot rust te komen
it was not a good game
  donderdag 2 november 2006 @ 00:21:01 #6
125344 gitaarsnaar
Sterker Door Strijd
pi_43159034
ik ben ook een vaste migrainelijder

Ik heb klassieke migraine met een visueel aura, waardoor ik een half uur voor een aanval m'n gezichtsveld voor een groot deel kwijt ben [echt kut ]. Daarna moet het ergste nog komen. Bonkende koppijn en misselijkheid, overgeven enz. Dit heb ik minimaal 1 x per maand.

Ik gebruik momenteel imigran injecties [een triptaan], maar heb er gewoon 2 nodig [de maximale hoeveelheid per dag] en dan nog coupeert imigran de aanval niet helemaal. Ben gewoon drie dagen brak. Zwaar kut.
Rene van der Gijp: Als het hele stadion ''Je moeder is een hoer'' scandeert, dan moet er wel een kern van waarheid inzitten.
Feyenoord: RR
  donderdag 2 november 2006 @ 00:56:42 #7
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_43159763
quote:
Op donderdag 2 november 2006 00:21 schreef gitaarsnaar het volgende:
Ik heb klassieke migraine met een visueel aura, waardoor ik een half uur voor een aanval m'n gezichtsveld voor een groot deel kwijt ben [echt kut ]. Daarna moet het ergste nog komen. Bonkende koppijn en misselijkheid
Yeps, ik ook.

Ik heb geen medicijnen om het te voorkomen. Daarvoor heb ik het niet erg genoeg; eens in de drie / vier maanden en dan een paar keer achter elkaar. Ik heb ontdekt dat ik altijd te weinig gegeten heb als ik het krijg (maar het is niet zo dat ik het altijd krijg als ik te weinig heb gegeten). Dus ik probeer tegenwoordig in elk geval te zorgen dat ik regelmatig eet.

En als ik het heb? Op bed liggen en heel hard hopen dat het over gaat. Ik gebruik paracetamol (zetpillen) en van die blauwe koelstrips om op je hoofd te plakken. Paracetamol helpt volgens mij niet echt (en de strips misschien ook niet, maar die vind ik gewoon lekker als mn kop uit elkaar bonkt), maar je moet iets...

Ow, het is bij mij trouwens 3 jaar geleden begonnen; zo'n 15 jaar na de puberteit.
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
pi_43159933
Tot ongeveer een jaar geleden had ik het 1x per jaar. Eigenlijk altijd in de zomervakantie (heel raar, gewoon in periodes dat je het rustig hebt, blijkbaar). En dat gedurende een jaar of 15.
Dit jaar heb ik het inmiddels een keer of 4 gehad, waarvan ik denk dat het met spanningen in mijn werk te maken heeft.

Ik gebruik Imigran (pil) al heet het tegenwoordig anders. Eerst gebruikte ik 2x 500Mg paracetamol, maar na een bezoek aan de huisarts schreef hij Imigran voor. Ik schrok echt van het effect dat het gaf. Ik had veel bijwerkingen (snellere hartslag, tintelingen in mijn arm, raar gevoel in mijn hoofd), maar vooral de werking vond ik indrukwekkend.

Ik kreeg alles dat bij "mijn" migraine hoorde (aura en naderhand een gevoel alsof mijn hersenen los in mijn hoofd zaten ), maar niet de hoofdpijn. Ik heb wel dat ik goed moet timen met innemen.

Te vroeg of te laat zorgt ervoor dat het niet of niet goed werkt, (heb ik twee keer gehad) maar alle andere keren bleef de hoofdpijn weg.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_43163023
Ik heb ook migraine, maar niet in zo'n hele heftige vorm. Toch is de hoofdpijn (eenzijdig, bonkend en als het eenmaal goed doorzet volledig uitschakelend) typisch migraine, maar gelukkig heb ik weinig bijverschijnselen, behalvde dat ik geluid slecht verdraag.
Niet iedere aanval zet bij mij door, soms blijft het twee dagen zeuren en gaat het weer weg.

Meestal neem ik ibuprofen, als het heftiger is of lang zeurt neem ik een klein snippertje imigran van mijn vriend. Eén keer heb ik een hele tablet geprobeerd en dat was vreselijk heftig. Ik kreeg amper lucht meer, al mn spieren verkrampten, ik kon niet meer bewegen van de pijn en de kortademigheid. Sindsdien neem ik dus nooit meer een hele tablet, maar een miniscuul stukje, vaak helpt dat goed genoeg en heb ik geen bijwerkingen.
Paracetamol helpt van geen kanten en maakt het enkel erger.
I had a signature once. It was awful.
pi_43164208
quote:
Op donderdag 2 november 2006 00:05 schreef lienelien het volgende:

[..]

daar moet je ook niet me rondlopen, lekker op bed gaan liggen
tjah ik moest wel anders geen werk meer
The weekend has landed. All that exists now is clubs, drugs, pubs and parties. Ive got 48 hours off from the world, man. Im gonna blow steam outa my head like a screaming kettle and talk codshit to strangers all night.
  donderdag 2 november 2006 @ 11:49:27 #11
139677 Curiosity
In the devil's playground
pi_43166270
Ik ben begonnen met Naproxen zetpillen, die helpen nu niet echt meer, daarnaast heb ik Imigran neussprays, die helpen bij mij maar tijdelijk.

Een goede is de Naproxen 500 mg, alleen verbrijgbaar op recept, wel is er een 220 mg variant te koop, gewoon 2 innemen dus.

Bestaat Cafagot nog?, echt een goed middel.
“Gentlemen, you had my curiosity… but now you have my attention.”
  donderdag 2 november 2006 @ 12:07:21 #12
16442 Dutchman77
Wat krijgen we #$%^& nou?
pi_43166723
quote:
Op donderdag 2 november 2006 00:11 schreef rasor1 het volgende:
tja een logisch antwoord kan niet uitblijven ga naar de huisarts! en laat je medicijnen voorschrijven als je er op geregelde basis last van hebt.
Ik ben naar de huisarts gegaan en moet dus een soort van stappenplan doorlopen. Eerst paracetamol en primperan. Daarna ibuprofen en primperan. Als dat niet helpt kan je triptanen proberen. Overigens kom ik ook in aanmerking voor de medicatie om migraine te voorkomen (omdat ik het minimaal 2 keer per maand heb).

Ik word van paracetamol en primperan overigens al suf. Ik vraag me af hoe het mij met die zwaardere medicijnen zou vergaan.
The Dude: "Yeah, well, that's just, like, your opinion, man."
  donderdag 2 november 2006 @ 12:12:24 #13
16442 Dutchman77
Wat krijgen we #$%^& nou?
pi_43166854
quote:
Op donderdag 2 november 2006 00:56 schreef ElisaB het volgende:

En als ik het heb? Op bed liggen en heel hard hopen dat het over gaat. Ik gebruik paracetamol (zetpillen) en van die blauwe koelstrips om op je hoofd te plakken. Paracetamol helpt volgens mij niet echt (en de strips misschien ook niet, maar die vind ik gewoon lekker als mn kop uit elkaar bonkt), maar je moet iets...
Mij is door de huisarts verteld dat 1000 mg paracetamol oraal veel effectiever werkt dan anaal ( ). Oraal wordt het veel sneller opgenomen waardoor je echt snel een hoge concentratie pijnstillers in je lichaam hebt. Zetpillen worden veel langzamer opgenomen waardoor ze waarschijnlijk wel langer zullen werken maar voor migraine is het minder.

Ik moet dus ook 2*500 mg slikken en geen 1000 mg zetpillen gebruiken.
The Dude: "Yeah, well, that's just, like, your opinion, man."
  donderdag 2 november 2006 @ 12:12:30 #14
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_43166856
ik heb voor migraine (echt hevige migraine. De dokter dacht eerst dat het clusterhoofdpijn was) imigran ( injecties ) gehad. nadat ik dat 1x heb gebruikt ben ik na al dik 1.3 jaar migraine vrij

edit : ook heb ik neusspray gehad. Maar die hielpen niet ik had altijd het idee dat ik stikte met die neusspray.

Overigen "leuk" detail : Toen ik weer eens zo'n aanval had,spoot ik mezelf imigran in. Waarom en hoe weet ik niet maar ik ben 30 sec letterlijk out geweest. Toen ik bijkwam en wou opstaan kreeg ik amper lucht. Dus ik gelijk naar de dokter,waren het "maar" bijwerkingen. Maar sindsdien geen migraine meer gehad.

[ Bericht 24% gewijzigd door Qwea op 02-11-2006 12:19:07 ]
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  donderdag 2 november 2006 @ 12:17:06 #15
16442 Dutchman77
Wat krijgen we #$%^& nou?
pi_43166968
quote:
Op donderdag 2 november 2006 11:49 schreef Curiosity het volgende:
Bestaat Cafagot nog?, echt een goed middel.
Bedoel je Cafergot? Ik heb er geen ervaring mee maar dit zegt wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Cafergot
The Dude: "Yeah, well, that's just, like, your opinion, man."
  donderdag 2 november 2006 @ 12:18:34 #16
16442 Dutchman77
Wat krijgen we #$%^& nou?
pi_43166999
quote:
Op donderdag 2 november 2006 12:12 schreef Qwea het volgende:
ik heb voor migraine (echt hevige migraine. De dokter dacht eerst dat het clusterhoofdpijn was) imigran ( injecties ) gehad. nadat ik dat 1x heb gebruikt ben ik na al dik 1.3 jaar migraine vrij
Misschien een soort Obelix-effect. Een keer teveel gebruikt en dan voorgoed van de migraine af. Kon dat maar.
The Dude: "Yeah, well, that's just, like, your opinion, man."
  donderdag 2 november 2006 @ 12:20:13 #17
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_43167041
quote:
Op donderdag 2 november 2006 12:18 schreef Dutchman77 het volgende:

[..]

Misschien een soort Obelix-effect. Een keer teveel gebruikt en dan voorgoed van de migraine af. Kon dat maar.
Nah ik heb het sindsdien echt niet weer gehad. Ik zou mijzelf trouwens als ik het weer krijg ook geen imigran meer inspuiten . Heb 1 spuit wat ik nog had 2 maanden geleden naar de apotheek gebracht.
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  donderdag 2 november 2006 @ 12:21:02 #18
16442 Dutchman77
Wat krijgen we #$%^& nou?
pi_43167057
quote:
Op donderdag 2 november 2006 10:14 schreef Michellll het volgende:

[..]

tjah ik moest wel anders geen werk meer
Ja dat is goed klote. Dat je dan maar blijft doorwerken tot je zo ziek bent dat je stiekem hoopt dat je door een tragisch ongeval om het leven komt. Na de migraine is dat gevoel overigens weer helemaal weg.
The Dude: "Yeah, well, that's just, like, your opinion, man."
pi_43167105
Ibuprofen 600 is hier het enige wat genoeg helpt om een beetje te functioneren. Maar als ik lees wat een paardenmiddelen bij anderen nodig zijn, dan denk ik dat ik nog niet eens zo'n erg geval ben
Hier soms gezichtsverstoringen en overgeven behalve de hoofdpijn, gelukkig niet altijd.

Overigens zelden als ik zwanger ben. Tip?
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  donderdag 2 november 2006 @ 12:23:18 #20
16442 Dutchman77
Wat krijgen we #$%^& nou?
pi_43167108
quote:
Op donderdag 2 november 2006 12:20 schreef Qwea het volgende:

[..]

Nah ik heb het sindsdien echt niet weer gehad. Ik zou mijzelf trouwens als ik het weer krijg ook geen imigran meer inspuiten . Heb 1 spuit wat ik nog had 2 maanden geleden naar de apotheek gebracht.
Is toch wel erg hoopvol als je het zo lang niet meer gehad hebt! Wat voor leeftijd heb jij nu eigenlijk? Misschien ben je eroverheen gegroeid.

Waneer krijgt iemand eigenlijk een injectie? Is dat alleen als je te ziek bent om het met een pilletje in te nemen?
The Dude: "Yeah, well, that's just, like, your opinion, man."
pi_43167331
quote:
Op donderdag 2 november 2006 00:21 schreef gitaarsnaar het volgende:
ik ben ook een vaste migrainelijder

Ik heb klassieke migraine met een visueel aura, waardoor ik een half uur voor een aanval m'n gezichtsveld voor een groot deel kwijt ben [echt kut ]. Daarna moet het ergste nog komen. Bonkende koppijn en misselijkheid, overgeven enz. Dit heb ik minimaal 1 x per maand.

Ik gebruik momenteel imigran injecties [een triptaan], maar heb er gewoon 2 nodig [de maximale hoeveelheid per dag] en dan nog coupeert imigran de aanval niet helemaal. Ben gewoon drie dagen brak. Zwaar kut.
Ik heb precies hetzelfde, de frequentie is sterk afgenomen sinds ik aan de overgang begonnen ben
(Ik kreeg mijn eerste in de puberteit, ik dacht dat ik een hersenbloeding kreeg)

Soms zijn de aanvallen zo erg dat ik ook spraakproblemen heb en uitval van kracht in handen.
Medicatie helpt nauwelijks bij mij trouwens, het moet preventief ingenomen worden en de aanvallen beginnen vaak snachts.. waardoor ik dan te laat ben

(ik heb nu wel af en toe clusterhoofdpijn, vreselijk)
  donderdag 2 november 2006 @ 12:50:01 #22
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_43167755
quote:
Op donderdag 2 november 2006 12:23 schreef Dutchman77 het volgende:

[..]

Is toch wel erg hoopvol als je het zo lang niet meer gehad hebt! Wat voor leeftijd heb jij nu eigenlijk? Misschien ben je eroverheen gegroeid.

Waneer krijgt iemand eigenlijk een injectie? Is dat alleen als je te ziek bent om het met een pilletje in te nemen?
Ik kreeg een injectie (of meer zelfs. Kreeg 2 spuiten mee) omdat ibrobrufen 600, paracetamol en de neuspray niet tot zeer weinig hielpen. En omdat ik van de koppijn uit pure frustratie omdat het zo'n enorme pijn deed soms wel es met mn kop tegen de kast/muur aansloeg om de pijn te overstemmen

Daarom kreeg ik imigran. Ik ben nu 17 (bijna 18) en heb het vanaf mn 14de a 15de gehad/gekregen
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  donderdag 2 november 2006 @ 12:52:35 #23
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_43167818
quote:
Op donderdag 2 november 2006 12:32 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Ik heb precies hetzelfde, de frequentie is sterk afgenomen sinds ik aan de overgang begonnen ben
(Ik kreeg mijn eerste in de puberteit, ik dacht dat ik een hersenbloeding kreeg)

Soms zijn de aanvallen zo erg dat ik ook spraakproblemen heb en uitval van kracht in handen.
Medicatie helpt nauwelijks bij mij trouwens, het moet preventief ingenomen worden en de aanvallen beginnen vaak snachts.. waardoor ik dan te laat ben

(ik heb nu wel af en toe clusterhoofdpijn, vreselijk)
voor clusterhoofdpijn is ook imigran te krijgen De dokter dacht bij mij ook eerst aan clusterhoofdpijn. (Omdat de pijn zo ontiegelijk hevig was) maar clusterhoofdpijn blijf je regelmatig krijgen/hebben. En aangezien dat hier niet (meer) het geval is/was... was de diagnose toch migraine.

Overigens wel herkenbaar wat mensen zeggen. Altijd voordat ik een aanval kreeg zag ik dingen schitteren/vliegen op mn oog. (aura) en dan begon de ellende.
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  donderdag 2 november 2006 @ 13:21:30 #24
63900 xelzix
Get on with it!
pi_43168670
*meld

Wat ik een beetje mis in dit topic is wat meer algemene informatie over migraine. Niet zozeer welke vormen er zijn, maar wat het precies met je lichaam doet. Eén van de effecten van migraine (en dat zal lang niet iedereen hebben) is dat je spijsverteringsproces ernstig verstoord wordt waardoor bijvoorbeeld je maag zich niet meer in je darmen leegt en je darmen zelf op een lager pitje (voedings)stoffen opnemen. Dit is dus waarom veel mensen zich misselijk voelen tijdens een migraine aanval en waarom gewone pijnstillers vaak niet helpen.
Mijn huisarts heeft me direct een migraine medicijn voorgeschreven, Migrafin wat 2 werkende bestanddelen bevat, pijnstillend spul en een middel dat ervoor zorgt dat de maag weer normaal gaat werken.
Er is veel onderzoek gedaan naar oorzaken van migraine en één van de mogelijke oorzaken is een te laag serotonine (neurotransmitter) gehalte in de hersenen. Stofjes waar je lichaam zelf serotonine uit kan maken zitten vooral in fruit (bananen) en brood (precieze lijst kan ik zo snel niet vinden).

Ondertussen ben ik er achter wat mijn migraine aanvallen "triggered": te weinig/onregelmatig/slecht slapen. Hoewel een vrij strak slaap/waak ritme niet altijd even leuk is (tussen elf en twaalf naar bed, tussen acht en negen weer op, ook op zondag ) helpt het wel. En sinds ik gezonder eet (veel fruit, bruinbrood etc) heb ik er ook minder last van. Wat zijn jullie "triggers" voor migraine?
I can resist everything but temptation.
  donderdag 2 november 2006 @ 13:35:21 #25
139677 Curiosity
In the devil's playground
pi_43169150
quote:
Op donderdag 2 november 2006 13:21 schreef xelzix het volgende:
*meld

Wat zijn jullie "triggers" voor migraine?
Oude kaas, chocolade, vis in tomatensaus.
“Gentlemen, you had my curiosity… but now you have my attention.”
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')