Wat?quote:Op zaterdag 13 januari 2007 20:42 schreef Q. het volgende:
Toch jammer van die spelfout, Arcee.
Oh, ging 't over m'n Lapo.quote:Op zaterdag 13 januari 2007 20:45 schreef Q. het volgende:
Toch jammer dat je tegenwoordig in gesloten topics mag editten.
quote:Op zaterdag 13 januari 2007 20:46 schreef Arcee het volgende:
[..]
Oh, ging 't over m'n Lapo.
Editen is met 1 t, trouwens.
Daar ga ik naar Toe Vind Post!quote:Op zaterdag 13 januari 2007 20:45 schreef Liejannuh het volgende:
Aanstaande optredens:
24 januari met het Residentie Orkest in het Paard van Troje in Den Haag
Graag!quote:
quote:Jury roept Spinvis als volstrekt eigenzinnig en origineel.
De Pop Prijs is een omstreden prijs. Zo omstreden dat het bier gooien naar de winnaar zelfs uitgegroeid is tot een vast ritueel. Het is zo'n gewoonte dat zelfs een onomstreden winnaar als Erik de Jong de volle laag krijgt. Er is natuurlijk rekening mee gehouden: de kostbare instrumenten op het podium zijn netjes afgedekt met schilderplastic. Spinvis houdt zijn dankwoord kort: "Bedankt voor het bier, we gaan spelen."
Even daarvoor werd Spinvis lovend toegesproken door juryvoorzitter Hans Kosterman. Die roemde hem als volstrekt eigenzinnig en origineel, als een muzikant die zich niet laat leiden door hitparadesucces en die de samplekunst en de Nederlandstalige dichtkunst naar een hoger plan heeft gebracht. "Van de zolderkamer naar een theatertournee", aldus Kosterman.
Het afgelopen jaar stond grotendeels in het teken van Spinvis' tweede album Dagen van Gras, Dagen van Stro (verschenen in november 2005). Het is een album vol eigenzinnige liedjes, die tegelijkertijd breekbaar en geestig zijn. Spinvis tourde door schouwburgen en poppodia met een uitgebreide band, waarin onconventionele instrumenten als cello, vibrafoon en accordeon een prominente rol hebben. Halverwege 2006 verscheen ook nog eens Ja!, een samenwerkingsverband met dichter Simon Vinkenoog. Verder maakte hij voor Festival aan de Werf in Utrecht een zeer ontoegankelijk toneelstuk en speelde hij op De Parade het project de Suikerklok.
Het is nog niet eens de complete lijst van projecten die Erik de Jong op zijn naam heeft staan. In vijf jaar tijd heeft hij zich ontwikkeld van een mysterieuze geluidsknutsenaar op een zolderkamertje in Nieuwegein tot een zelfverzekerde bandleider. Ongelofelijk maar waar: de Pop Prijs heeft een winnnaar waar iedereen vrede mee moet kunnen hebben.
Ja, net als met Eboman.quote:Op zondag 14 januari 2007 09:35 schreef Q. het volgende:
En ik ben blij dat ik al een boel kaartjes heb want nu gaat het natuurlijk helemaal storm lopen.
quote:Spinvis wint Popprijs Noorderslag
GRONINGEN - Muzikant Spinvis heeft zaterdagavond op het muziekfestival Noorderslag in Groningen de Popprijs 2006 gewonnen. Dat is de prijs voor de band of artiest die het afgelopen jaar de belangrijkste bijdrage heeft geleverd aan de Nederlandse popmuziek.
Uitleg‘Spinvis is eigenzinnig en origineel en trekt zich niets aan van de hitlijsten’, lichtte juryvoorzitter Hans Kosterman van BV Pop de keuze toe. ‘Hij legt alleen verantwoording af aan zichzelf en heeft tekstdichten in de Nederlandse taal naar een nieuw plan getrokken.’
Volgens de negenkoppige jury ging in Nederland geen muzikant origineler te werk. Doorslaggevend voor de keuze van de jury was de uitreiking van een Gouden Plaat afgelopen jaar aan Spinvis en de verschijning van zijn tweede studioalbum, dat een van de best verkopende cd's van Kerstmis 2005 bleek te zijn.
De volle zaal trakteerde Spinvis tijdens de uitreiking op de traditionele bierdouche. ‘Dank je wel, dank je wel voor het bier’, reageerde Spinvis, ofwel Erik de Jong. Waarna hij een spetterend optreden gaf.
Zelf had hij de prijs niet verwacht, zo liet hij tijdens de persconferentie weten. ‘Met de 10.000 euro ga ik misschien wel een onderbroekenlijn of geurlijn beginnen’, grapte hij. ‘Spinvis, dan weet je wel hoe het ruikt.’
Vorig jaar won gothic rockband Within Temptation het bedrag van 10.000 euro en een beeld van Theo Mackaay. De Popprijs werd in 1986 voor het eerst uitgereikt aan Mathilde Santing. Daarna wonnen onder meer Herman Brood, 2 Unlimited, Anouk en vorig jaar rapper Ali B.
http://www.volkskrant.nl/(...)Popprijs_Noorderslag
Staat er nog niet tussen, wel vreemd eigenlijk.quote:Op maandag 15 januari 2007 18:37 schreef I.R.Baboon het volgende:
Ik ben nog wel benieuwd naar opnames van zaterdag.
Net thuis, en ik vond het erg mooi.quote:Op zaterdag 13 januari 2007 20:45 schreef Liejannuh het volgende:
Aanstaande optredens:
24 januari met het Residentie Orkest in het Paard van Troje in Den Haag
En dan heb ik nog niet verteld dat hij dat à la Bob Dylan deed.. Oftewel, vellen papier met op ieder vel een woord dat hij na het lezen / zingen liet vallen...quote:Op woensdag 24 januari 2007 23:26 schreef nietzman het volgende:
En nu wil iedereen hier je dood hebben omdat jij "Mes van God" wel hebt gehoord en wij allemaal niet.
Oh nee, dat was alleen bij een festival zo.quote:
Hij zou dat nummer ooit eens spelen op een multicultureel festival in Den Haag. Blijkbaar wilde hij het vanavond alsnog goedmaken dat hij die indertijd niet heeft gespeeld...quote:
Ik heb hem ook gehoord hoor. En ik heb een A4tje met een woord uit dat nummer.quote:Op woensdag 24 januari 2007 23:26 schreef nietzman het volgende:
En nu wil iedereen hier je dood hebben omdat jij "Mes van God" wel hebt gehoord en wij allemaal niet.
Resepct voor deze man, die, in tegenstelling tot Spinvis, wèl volledig de tekst van Lotus Europa uit zijn hoofd kent...quote:Op donderdag 25 januari 2007 00:04 schreef Q. het volgende:
[..]
Ik heb hem ook gehoord hoor. En ik heb een A4tje met een woord uit dat nummer..
"Jaar".
Ik blijf maar herhalen, ik ken jou niet via Fok!quote:Op donderdag 25 januari 2007 08:11 schreef Q. het volgende:
Gelukkig kom je niet overal FOK!kers tegen.
Nou en?quote:Op donderdag 25 januari 2007 08:18 schreef Q. het volgende:
Ik had het niet over jou.
quote:Op donderdag 25 januari 2007 08:11 schreef Q. het volgende:
Gelukkig kom je niet overal FOK!kers tegen.
De componist van het stuk. Maar ik betwijfel of ze al echt sorbets hadden in 18vuursteen...quote:Op donderdag 25 januari 2007 09:35 schreef cinnamongirl het volgende:
Wie was nu die meneer over wie hij het had, van dat muziekstuk die is bezweken aan een bedorven sorbet?
Oeh, waar haal jij die data vandaan? Ik zoek me compleet suf en kan niks vinden ...quote:Op donderdag 25 januari 2007 14:36 schreef Rhanna het volgende:
Ik ga ook 2 keer dit jaar.. Maastricht 2-5 en Eindhoven 19-4
Die geeft bij mij dus alleen maar een rood kruisje ... vandaar mijn vraag ook ...quote:Op donderdag 25 januari 2007 18:36 schreef Q. het volgende:
http://www.spinvis.nl/avonddata.jpg misschien?
Probeer op spinvis.nl eens te klikken op die poster, serieus!
Kijk eens aan! Dank je wel Rhanna!quote:Op donderdag 25 januari 2007 20:34 schreef Rhanna het volgende:
Op www.spinvis.be
Bij het forum staan veel data gepost
Kom je ook ja
Zo ga je natuurlijk niet om met mensen uit het Spinvistopic.quote:Op donderdag 25 januari 2007 18:36 schreef Q. het volgende:
http://www.spinvis.nl/avonddata.jpg misschien?
Probeer op spinvis.nl eens te klikken op die poster, serieus!
quote:Een datum voor zijn nieuwe album wil Pop Prijswinnaar Spinvis ofwel Erik de Jong nog niet noemen. Hij wil zich nooit meer laten opjagen door de klok. Maar één ding staat voor hem al vast: het album zal in stripboekvorm verschijnen. De Jong: “Een bijkomend voordeel is dat je een stripboek niet kunt dowmloaden.”
Als kind wist De Jong al wat hij later wilde worden: “Muzikant of striptekenaar. Ik was een grote fan van Maarten Toonder.” En dus lijken de twee roepingen binnenkort helemaal samen te vallen. “Ik heb eerder artwork bij mijn eigen muziek gemaakt. Maar afgelopen jaar werd ik gevraagd voor Strips In Stereo in Paradiso. Daarbij werd striptekenaars gevraagd een favoriet liedje in een strip te vertalen. Hanko Kolk koos Voor Ik Vergeet. Strips zijn een logisch verlengstuk van wat ik doe.”
Inmiddels is De Jong al bezig met nieuwe muziek: “Dat gaat maar door.” Voor de tekeningen moet hij nog wel even gaan zitten: “Alles moet nog samenkomen. Ik wil wel met andere tekenaars samenwerken. In ieder geval met Hanko.” De Jong vindt het prijskaartje dat aan het maken van strips hangt aantrekkelijk: “Een speelfilm kost al gauw miljoenen. Met een pen en een blaadje kun je door de tijd reizen en door het heelal. Net als bij een hoorspel bijvoorbeeld.” Want ook het maken van hoorspelen behoort tot de liefdes van Spinvis. Onlangs maakte hij Wandeling Door De Zenuwen in opdracht van Beeldende Kunst Gelderland. Daarbij kregen wandelaars het hoorspel op een koptelefoon te horen.
Ondertussen is De Jong ook nog eens druk in de weer met allerlei orkesten. Deze maand staat hij in Het Paard van Den Haag op het podium met het Residentie Orkest. Nog geen maand later speelt hij een nieuw stuk met het Metropole Orkest in het Utrechtse Vredenburg: “Dat heet Afdaling In De Ingewanden: een collage over het ongeziene lichaam. Uitgangspunt is dat je hele lichaam werkt terwijl je niet kunt zien hoe dat kan. Eigenlijk wilde ik voor deze voorstelling een stripboek maken, maar dat lukte niet. Nu neem ik de tijd en zorg dat het gelijk af is met het nieuwe album.” Wanneer we dat kunnen verwachten? “Als het af is, is het af.”
Spinvis met het Residentie Orkest speelt 27 januari 2007 in Het Paard in Den Haag.
Spinvis speelt Afdaling Naar De Ingewanden met het Metropole Orkest op 17 februari in Vredenburg, Utrecht
Bron: 3VOOR12
Zou ie nou echt nog nooit van inscannen gehoord hebbenquote:De Jong: “Een bijkomend voordeel is dat je een stripboek niet kunt dowmloaden.”
quote:Op vrijdag 26 januari 2007 16:47 schreef Rhanna het volgende:
Ik ook!
Weakling; Ik ben wel benieuwd naar je.
Voor de liefhebbers, Q. is te spotten op één van de foto's!quote:Het Paard van Troje weet zich de laatste tijd te onderscheiden van andere Nederlandse poppodia. Eens in de zoveel tijd werkt het Paard samen met het Haagse Residentie Orkest. Een bekende Nederlandse popartiest brengt dan samen met het orkest enkele van zijn nummers ten gehore. Afgelopen jaren wisten ondermeer Zuco 103, Té Lau en The Nits indruk te maken. Woensdag 24 januari was het de beurt aan Popprijs winnaar Spinvis. Een uitverkocht huis dus.
Spinvis is zoals bekend als uitvoerend artiest redelijk bijzonder. Of hij nu een samenwerking aangaat met Simon Vinkenoog, met een mini-orkestje (Crossing Border 2002) optreedt, of met eigen band een performance weggeeft. Elk optreden is anders maar toch weer typisch Spinvis. Zo ook dit speciale optreden met het R.O.. Het Paard is dan ook erg goed gevuld. Het is soms maar moeilijk om een glimp op te vangen van het hele gebeuren, zo druk is het op de twee balkons. De meningen over dit gebeuren zijn dan ook verdeeld blijkt achteraf. Sommige zien Spinvis liever met zijn eigen band, andere vonden het gebeuren te monotoon maar voornamelijk vond het publiek het bijzonder met vele kippenvelmomenten.
Opvallend is de kledij van de 25 leden van het R.O., doorgaans zijn deze musici gekleed in stemmig zwart, maar vanavond is casual het credo zo lijkt het. Zelfs de dirigent is gekleed in een wit overhemd met trui. Erik de Jong lijkt met zijn grijzige krullenbol prima bij het orkest te passen. De opening is wat onwennig voor zowel Erik als de leden van het orkest. Maar als het tweede stuk 'Voordeel van video' is ingezet lijkt alle spanning verdwenen en is ieder als een (Spin)vis in het water. De videoclips en de visuals op het grote scherm achter het orkest zorgen voor de rest. De set wordt gevolgd door 'Aan de oevers van de tijd' waarvan het arrangement erg ingetogen is, ietwat monotoom en bijna verstild. Tussen publiek en musici ontstaat er een spanningsboog. Slechts Erik doorbreekt deze met opmerkingen of met een blik naar iemand in het publiek. Niet alleen nummers van de twee Spinvisalbums komen langs. Er staan zelfs instrumentale stukken op het programma.
Niet iedereen in de zaal lijkt het helemaal te snappen en bij sommige mensen duurt het een tijdje voordat het muntje is gevallen. Zeker bij de wat onbekendere Spinvisnummers kijkt een enkeling wat verveelt. Maar zodra er enkele bekende juweeltjes de revue passeren is alle twijfel weggenomen. De uitvoering van 'Voor ik vergeet' is fenomenaal en het arrangement van 'Dagen van Gras, Dagen van Stro' is een stuk spannender dan op de cd, hoe somber en monotoom deze dan ook lijkt op het eerste gehoor.
"Dit gaat over een klein plaatsje niet ver hier vandaan", zo kondigt Erik het nummer 'Herfst in Nieuwegein' aan. Hier en daar wordt er gelachen en men begint mee te deinen op de klanken van dit nummer. In sommige stukken is er zelfs een hoofdrol weggelegd voor de blazerssectie achter op het podium. Bij de andere concerten met het Residentie Orkest stonden de blazers niet opgesteld, maar de nummers van Spinvis lenen zich hier heel mooi voor. Ook staat er onbekend werk op de setlist, zoals 'Het Mes van God'. Erik staat als Dylan in de clip 'Subterranean Homesick Blues' opgesteld en laat A4-tjes met woorden op de grond vallen die hij net heeft voorgedragen. Na het tekstgedeelte haalt het orkest nog even bombastisch uit waarbij de kunsten van de blazers en de percussionist goed naar voren komen.
Elektronica wordt ook niet geschuwd vanavond. Erik drukt een Roland drumcomputer aan uit 1974 om zo het nummer 'Bagagedrager' te starten. Terwijl Erik verteld dat dit een drumcomputer is trekt hij een vies gezicht. 'Bagagedrager' wordt gevolgd door en hoop kakafonie wat weer de aanzet geeft tot het nummer 'In de staat van Narcose' dat doorloopt in een Freejazz achtige bewerking van 'Lotus Europa' om zo te eindigen met een stuk van 'Regen en Patchoulli'.
Als extra toegift wordt komt de bewerking van 'Het voordeel van video' weer langs. Dit keer een stuk frivoler, pittiger en strakker dan aan het begin van de set. De musici van het R.O. zijn nu lekker warm gespeeld. Als deze toegift nog niet genoeg is pakt Erik zijn gitaar en brengt geheel solo zijn twee grootste hits ten gehore voor een overvol Paard. Eerst laat hij het publiek meebleren met 'Ik wil alleen maar zwemmen' en tot slot wordt het nummer 'Smalfilm' met volle borst meegezongen. Zijn gehark op gitaar doet de rest.
Na afloop van het optreden probeerde iedereen te kijken of de setlist er nog is. Die moest en zou men te pakken krijgen. Er was geen setlist maar wat er wel lag waren al die velletjes met losse woorden die Erik uit zijn handen liet vloeien tijdens het nummer 'Mes van God'. Een hele stapel belandde kris kras door elkaar op de grond. Na afloop werd er gretig in gegraaid, iedereen nam een woordje mee naar huis als herinnering aan de bijzondere avond. Voor de crew van het Paard scheelde dat weer opruimen.
Ken je dan alleen maar meiden die fan van AFX zijn? Wauw!quote:Op maandag 29 januari 2007 09:38 schreef Rhanna het volgende:
Wehehe.
Ik zal eens opzoeken waar ik zit, volgens mij rij 11.
Ik ben benieuwd. Je bent iig de eerste vent die ik leer kennen die ook fan van AFX is
Ik ken mezelf niet vinden.quote:Op dinsdag 30 januari 2007 13:55 schreef AirwiN het volgende:
Op 3voor12 staat een recensie van het concert met het Residentie Orkest in Het Paard:
[..]
Voor de liefhebbers, Q. is te spotten op één van de foto's!![]()
Nou, ik wel hoor! Je lijkt zelfs wel een beetje kalend op die foto!quote:
HEY!quote:Op dinsdag 30 januari 2007 19:17 schreef Liejannuh het volgende:
[..]
Nou, ik wel hoor! Je lijkt zelfs wel een beetje kalend op die foto! [afbeelding]
Ja hoor, dat is m.quote:Op dinsdag 30 januari 2007 19:17 schreef Liejannuh het volgende:
[..]
Nou, ik wel hoor! Je lijkt zelfs wel een beetje kalend op die foto! [afbeelding]
Is er nog iemand die meewil naar Spinvis in Nieuwegein? IR heeft net afgezegd.quote:
Die had niet ik nog niet gezien, bedankt. En tof.quote:Op dinsdag 30 januari 2007 19:24 schreef Bupatih het volgende:
Spinvis wint de popprijs 2007, 1Vandaag, 15-01-2007
Ik weet niet of iemand dit al heeft gezien.
Bekijk gelijk dan even deze.quote:Op dinsdag 30 januari 2007 19:30 schreef Q. het volgende:
[..]
Die had niet ik nog niet gezien, bedankt. En tof.
*meldt zich bij de kalende spinvis liefhebbers club ... en boeit het kalende verder geen f*ckquote:Op dinsdag 30 januari 2007 19:56 schreef Q. het volgende:
Kaal is tof. Kalend niet.
Zo'n opportunist ben ik wel! Op welke datum kan ik 'm inschrijven in de agenda?quote:Op dinsdag 30 januari 2007 19:22 schreef Q. het volgende:
[..]
Is er nog iemand die meewil naar Spinvis in Nieuwegein? IR heeft net afgezegd.
Nee, die ken ik eigenlijk ook nietquote:Op dinsdag 30 januari 2007 18:47 schreef Weakling het volgende:
[..]
Ken je dan alleen maar meiden die fan van AFX zijn? Wauw!![]()
Jij bent voor mij de eerste persoon van welk geslacht dan ook die ik irl tegenkom en AFX fan is ...
En ik vind de plaatstoewijziging weer prachtig in Eindhoven de gekste: niveau 1, deur 8, rij 2, stoel 14![]()
Welcome to my world ... ik denk dat de meeste afx liefhebbers niet buiten durven te komenquote:Op woensdag 31 januari 2007 08:42 schreef Rhanna het volgende:
Nee, die ken ik eigenlijk ook niet
Ik ben helemaal alleen.
Ah joh, maakt niet uit. Jij (en de rest van de fokkers) weet nu in ieder geval waar ik uithang straks in zaal. Als je me gezien hebt, wil je toch alleen maar onder je stoel duiken om zelf niet gezien te worden en bij te komen van de schrikquote:Ik ben alweer vergeten te kijken voor je. Ik beloof dat ik het zondag wel even op zoek
Drukte enzo![]()
Ik zal wel zoeken naar een kale meneer jaquote:Op woensdag 31 januari 2007 09:53 schreef Weakling het volgende:
[..]
Welcome to my world ... ik denk dat de meeste afx liefhebbers niet buiten durven te komen
[..]
Ah joh, maakt niet uit. Jij (en de rest van de fokkers) weet nu in ieder geval waar ik uithang straks in zaal. Als je me gezien hebt, wil je toch alleen maar onder je stoel duiken om zelf niet gezien te worden en bij te komen van de schrik![]()
"Ze zeggen meneer tegen me!"quote:Op woensdag 31 januari 2007 12:04 schreef Rhanna het volgende:
Ik zal wel zoeken naar een kale meneer ja![]()
Kaartje kopen dan!quote:Op donderdag 1 februari 2007 10:39 schreef super-muffin het volgende:
Ik wil Spinvis ook live zien!
Waar is dat precies? Ik woon op in Apeldoorn.. dus dat is vast wel dichtbij..quote:Op donderdag 1 februari 2007 13:13 schreef Weakling het volgende:
[..]
Ik ben trouwens ook wel benieuwd naar dat Hertenkoor wat ie voor de wandeltocht over het Elfbergenpad heeft gemaakt, maar om daarvoor nou naar de Veluwe af te reizen en een eindje te gaan wandelen
"Een wandelroute van ongeveer 70 km over de zuidwest-Veluwe. Het pad loopt globaal van Wageningen langs Bennekom en Ede richting Lunteren en vervolgens naar Otterlo, Wolfheze, Oosterbeek, Heveadorp, Heelsum en Renkum."quote:Op donderdag 1 februari 2007 20:05 schreef kciR het volgende:
Waar is dat precies? Ik woon op in Apeldoorn.. dus dat is vast wel dichtbij..
Trek iets roods aanquote:Op woensdag 31 januari 2007 12:59 schreef Weakling het volgende:
[..]
"Ze zeggen meneer tegen me!"
Kalend he, niet kaal, pas op hoor!![]()
Wat is het nou? Ik weet het nog steeds niet.quote:9 handige tante/jongen met geld
...was de omschrijving in een kruiswoord puzzel...7 letters , beginnend met een 'G'.
Gelukkig ben ik niet de enige die met deze levensvraag rondloopt...quote:Op zondag 4 februari 2007 18:47 schreef Bupatih het volgende:
[..]
Wat is het nou? Ik weet het nog steeds niet.
Jij gaat er zondermeer vanuit dat die G de juiste beginletter is?quote:Op zondag 4 februari 2007 19:05 schreef Bupatih het volgende:
Is er niet ergens een woordenlijst-achtig iets waarbij je zevenletterige woorden die beginnen met een G kan vinden?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |