abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_48348432
quote:
Op zondag 15 april 2007 14:58 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

Dat we geen oplossing zouden hoeven vinden wanneer blijkt dat de mens niet de hoofdverantwoordelijke is.
We zouden ons niet hoeven te beperken, dat zeg ik. Niet minder CO2 uitstoten, voornamelijk.
pi_48348498
quote:
Op zondag 15 april 2007 14:58 schreef Monidique het volgende:

[..]

We zouden ons niet hoeven te beperken, dat zeg ik. Niet minder CO2 uitstoten, voornamelijk.
Aanpassen is ook een vorm van beperken eigenlijk. Wanneer het klimaat verandert, en we er niets aan zouden kunnen doen, zullen we de effecten toch moeten opvangen.

Maar dat bier drinken in de zon vond ik ook wel een goed idee.
pi_48349494
quote:
Op zondag 15 april 2007 14:45 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

Ik denk niet dat ik in de huidige weteschap een theorie betreffende iets complex als klimaat te overwegen. Wetenschappers die er wel in thuis zijn geven al aan dat er een boel is dat we nog niet weten en/of nog niet kunnen begrijpen. Ik wil best een theorie in overweging nemen, maar dit fenomeen is te complex voor een 'be-all and end-all' theorie, dat zullen ook weinig wetenschappers ontkennen schat ik..
Feitelijk gaat het alleen nog maar om details. The big picture is al lang duidelijk en dat is dat een stijgende hoeveelheid CO2 een netto-verwarmend effect heeft op de aarde. Ook de grootte van dat effect is vrij duidelijk, al hoor je soms geluiden van wetenschappers dat we het effect van CO2 onderschatten.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_48349836
quote:
Op zondag 15 april 2007 15:41 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Feitelijk gaat het alleen nog maar om details. The big picture is al lang duidelijk en dat is dat een stijgende hoeveelheid CO2 een netto-verwarmend effect heeft op de aarde. Ook de grootte van dat effect is vrij duidelijk, al hoor je soms geluiden van wetenschappers dat we het effect van CO2 onderschatten.
En andersom ook, doe eens niet zo eenzijdig.
pi_48350067
quote:
Op zondag 15 april 2007 15:53 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

En andersom ook, doe eens niet zo eenzijdig.
Andersom wat?
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_48350159
quote:
Op zondag 15 april 2007 16:01 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Andersom wat?
Wetenschappers die zeggen dat CO2 minder effect heeft:
http://en.wikipedia.org/w(...)nt_of_global_warming
http://www.canada.com/nat(...)97-993d-f181196a6d71
pi_48350588
quote:
Op zondag 15 april 2007 16:04 schreef proteus het volgende:

[..]

Wetenschappers die zeggen dat CO2 minder effect heeft:
http://en.wikipedia.org/w(...)nt_of_global_warming
http://www.canada.com/nat(...)97-993d-f181196a6d71
Die zijn er ook ja. Al zitten tussen de wetenschappers die ik jouw link vind behoorlijk wat charlatans die de gebruikelijke argumenten gebruiken...
pi_48350851
quote:
Op zondag 15 april 2007 16:20 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Die zijn er ook ja. Al zitten tussen de wetenschappers die ik jouw link vind behoorlijk wat charlatans die de gebruikelijke argumenten gebruiken...
Zoals? Ik zie voornamelijk professoren op relevante vakgebieden. Wat ik veel zie is dat de IPCC alleen wetenschappers gebruikt die in hun straatje passen:
http://www.canada.com/nationalpost/news/story.html?id=0ea8dc23-ad1a-440f-a8dd-1e3ff42df34f&k=26750
pi_48353711
quote:
Op zondag 15 april 2007 16:29 schreef proteus het volgende:

[..]

Zoals? Ik zie voornamelijk professoren op relevante vakgebieden. Wat ik veel zie is dat de IPCC alleen wetenschappers gebruikt die in hun straatje passen:
http://www.canada.com/nationalpost/news/story.html?id=0ea8dc23-ad1a-440f-a8dd-1e3ff42df34f&k=26750
Volgens mij staan er op het IPCC lijstje ook zat journalisten, activisten en andere aandachtshoeren die verder helemaal niets met wetenschap, laat staan klimaatonderzoek, te maken hebben. Dat heb je aan alle kanten, maar het blijft een beetje twijfelachtig.
pi_48384458
quote:
Op zondag 15 april 2007 16:29 schreef proteus het volgende:

[..]

Svensmark, Lindzen, Singer...

Edit: overigens wel een leuk stukje dat de tekortkomingen van het IPCC aanstipt. De politieke druk werkt echter 2 kanten op: de VS proberen zoveel mogelijk wetenschappers te "leveren" die je in zou kunnen delen in het wat sceptischer kamp. En onlangs schijnen er nog wetenschappers geweest te zijn die onder druk hun bevindingen moesten afzwakken omdat het anders een te negatief verhaal zou worden. Schijnt dat sommige gezegd hebben nooit meer voor het IPCC te werken.

[ Bericht 26% gewijzigd door Grrrrrrrr op 16-04-2007 16:25:45 ]
pi_48385459
quote:
Op maandag 16 april 2007 16:16 schreef Grrrrrrrr het volgende:

Svensmark, Lindzen, Singer...
Wat is er mis mee? Vooral Svensmark vind ik erg boeiend.
pi_48391383
quote:
Op maandag 16 april 2007 16:53 schreef proteus het volgende:

[..]

Wat is er mis mee? Vooral Svensmark vind ik erg boeiend.
Svensmark beweert dat de hoeveelheid kosmische straling die de aarde bereikt de dominante factor is in de recente opwarming van de aarde. Dat beweert hij omdat volgens hem minder kosmische straling zorgt voor minder (laaghangende?) bewolking waardoor de aarde warmer zou worden.

Het probleem met die theorie is echter dat je dan zou verwachten dat de hoeveelheid kosmische straling dus gedurende de laatste tientallen jaren geleidelijk minder geworden zou moeten zijn. Dit is echter niet het geval. De hoeveelheid straling die onze aarde bereikt hangt nauw samen met de activiteit van de zon en die volgt een ruwweg 11 jaar durende cyclus. Dit zie je ook terug in de metingen van kosmische straling die die cyclus netjes volgt. De temperatuur houdt zich echter niet aan die cyclus wat dus Svensmarks bewering op losse schroeven zet. Er kan best een verband zijn tussen kosmische straling en temperatuur maar niks wijst erop dat het een dominante factor is in de opwarming.

Nou neem ik aan dat Svensmark dat zelf ook best weet maar dat hij gewoon de aandacht zocht met zijn beweringen. Dat is 'm iig gelukt
pi_48396460
quote:
Op maandag 16 april 2007 19:59 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Svensmark beweert dat de hoeveelheid kosmische straling die de aarde bereikt de dominante factor is in de recente opwarming van de aarde. Dat beweert hij omdat volgens hem minder kosmische straling zorgt voor minder (laaghangende?) bewolking waardoor de aarde warmer zou worden.
http://www.timesonline.co.uk/tol/news/uk/article1363818.ece

Ik vind dit geloofwaardiger dan de CO2 theorie.
pi_48397024
quote:
Op maandag 16 april 2007 21:54 schreef proteus het volgende:

[..]

http://www.timesonline.co.uk/tol/news/uk/article1363818.ece

Ik vind dit geloofwaardiger dan de CO2 theorie.
Het kan best waar zijn dat kosmische straling invloed heeft op wolkvorming maar het is zeer onwaarschijnlijk dat het de dominante factor in de opwarming is.

De hoeveelheid kosmische straling varieert al sinds zeker begin jaren 50 toen de metingen begonnen binnen een bepaalde bandbreedte in de eerder genoemde 11-jarige cyclus.

Hoe verklaar jij op die manier een opwaartse trend in de wereldwijde temperatuur met behulp van svensmarks theorie? Maar goed, Svensmark zelf negeert deze kritiek ook volledig dus een volleerd ontkenner waar jij ook flink wat kenmerken van hebt zal dat ook wel geen probleem vinden .
pi_48397863
quote:
Op maandag 16 april 2007 22:05 schreef Grrrrrrrr het volgende:
bla
Ik ontken helemaal niets. Ik zeg alleen dat deze theorie mij meer zegt dan de CO2 theorie. Die cyclus doet er helemaal niet toe, die is er altijd geweest, ook tijdens het maunder minimum. Sindsdien is de zonneactiviteit toegenomen, en de laatste 30 jaar zo rond zijn top.

http://www.junkscience.co(...)ays_and_climate.html:
How big a deal is this indirect cloud effect? Huge, actually. In just 5 years it was responsible for a 2% decrease in low clouds (the kind that reflect incoming solar radiation by day) which, in turn, equates to an increase in surface warming of 1.2 Wm-2 from incident radiation -- equivalent to some 85% of the IPCC's estimate for the effect of all carbon dioxide increase since the Industrial Revolution.
pi_48399864
quote:
Op maandag 16 april 2007 22:21 schreef proteus het volgende:

[..]

Ik ontken helemaal niets. Ik zeg alleen dat deze theorie mij meer zegt dan de CO2 theorie. Die cyclus doet er helemaal niet toe, die is er altijd geweest, ook tijdens het maunder minimum. Sindsdien is de zonneactiviteit toegenomen, en de laatste 30 jaar zo rond zijn top.
Nogmaals: hoe verklaar jij dat er geen dalende trend in de hoeveelheid kosmische straling is maar wel een stijgende trend in de temperatuur? Dat is gewoon niet consistent met de bewering van Svensmark dat kosmische straling dominant is in de opwarming.

Ik gooi ook zijn theorie niet bij het oud vuil maar het is gewoon duidelijk dat er naast een eventueel effect van kosmische straling factoren meespelen die een veel grotere invloed moeten hebben als je naar de gegevens kijkt. Toegenomen concentraties van broeikasgassen bijvoorbeeld.
pi_48401064
quote:
Op maandag 16 april 2007 23:06 schreef Grrrrrrrr het volgende:

Nogmaals: hoe verklaar jij dat er geen dalende trend in de hoeveelheid kosmische straling is maar wel een stijgende trend in de temperatuur? Dat is gewoon niet consistent met de bewering van Svensmark dat kosmische straling dominant is in de opwarming.
Vergelijk het met het koken van water. Het water wordt steeds warmer, hoewel de energie die je ervoor gebruikt op hetzelfde niveau blijft. We zitten nu gewoon op een niveau van zonneactiviteit die minder wolken veroorzaakt dan eeuwen geleden. Het is maar een theorie, maar de cijfers zijn een stuk indrukwekkender dan die van CO2. Kijk eens wat contrails al doen:
http://archives.cnn.com/2(...)7/contrails.climate/
pi_48401188
quote:
Op maandag 16 april 2007 23:33 schreef proteus het volgende:

[..]

Vergelijk het met het koken van water. Het water wordt steeds warmer, hoewel de energie die je ervoor gebruikt op hetzelfde niveau blijft. We zitten nu gewoon op een niveau van zonneactiviteit die minder wolken veroorzaakt dan eeuwen geleden. Het is maar een theorie, maar de cijfers zijn een stuk indrukwekkender dan die van CO2. Kijk eens wat contrails al doen:
Het zou kunnen dat de luchtvervuiling en contrails juist voor een beperking van het effect van de stijging van het CO2-gehalte hebben gezorgd.
pi_48401460
quote:
Op maandag 16 april 2007 23:37 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Het zou kunnen dat de luchtvervuiling en contrails juist voor een beperking van het effect van de stijging van het CO2-gehalte hebben gezorgd.
Dat lijkt me wel ja. Net zoals een vulkaanuitbarsting voor een temperatuurdaling zorgt.
pi_48402757
quote:
Op maandag 16 april 2007 23:33 schreef proteus het volgende:

[..]

Vergelijk het met het koken van water. Het water wordt steeds warmer, hoewel de energie die je ervoor gebruikt op hetzelfde niveau blijft. We zitten nu gewoon op een niveau van zonneactiviteit die minder wolken veroorzaakt dan eeuwen geleden.
Dat verklaart niet waarom het juist in de afgelopen 30 jaar snel warmer werd. Dat krijg je gewoonweg niet in Svensmark beweringen verwerkt zonder erg grote andere factoren mee te wegen. En zodra je dat gaat doen is het kosmische stralingsverhaal niet meer dominant...

Kort samengevat zegt svensmark: door afnemende kosmische straling wordt de huidige opwarming van de aarde veroorzaakt. Dat is wat hij beweert, niks meer en niks minder. Als je dan ziet dat er gewoonweg geen sprake is van afnemende kosmische straling (behalve dan binnen de gebruikelijke bandbreedte) dan kan je alleen maar concluderen dat die bewering niet klopt.

Het verbaast me echt dat je erg kritisch bent tov het versterkt broeikaseffect maar het werk van Svensmark voor zoete koek slikt terwijl daar toch een behoorlijke fout in zijn bewering lijkt te zitten: het fenomeen wat hij verantwoordelijk houdt voor de recente opwarming bestáát niet. Het is hetzelfde als beweren dat een stijging van CO2 verantwoordelijk is voor het opwarmen van de aarde terwijl de hoeveelheid CO2 in de atmosfeer niet zou stijgen.
quote:
Het is maar een theorie, maar de cijfers zijn een stuk indrukwekkender dan die van CO2. Kijk eens wat contrails al doen:
Ik ben blij dat je iig inziet dat menselijk handelen dus wel degelijk invloed heeft.
pi_48402833
quote:
Op maandag 16 april 2007 23:37 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Dat is dus precies waar sommige wetenschappers bang voor zijn, dat we het verwarmend effect van CO2 te laag hebben ingeschat en de afkoelende effecten van idd luchtvervuiling en contrails etc etc ook.
pi_48406697
quote:
Op dinsdag 17 april 2007 00:28 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Dat is dus precies waar sommige wetenschappers bang voor zijn, dat we het verwarmend effect van CO2 te laag hebben ingeschat en de afkoelende effecten van idd luchtvervuiling en contrails etc etc ook.
Hoezo bang, het enigste wat kan gebeuren is dat wanneer de olie substianteel duurder wordt en onze vervoersbewegingen daardoor verminderen we minder vervuilen, hierdoor zal het kunnen zijn dat we in 1 keer nog een stuk doorschieten in de klimaat verandering. Maar wat maakt het toch uit we hebben toch geen invloed op het klimaat zoals sommige ons hier willen doen laten geloven.
pi_48433251
"Klimaat gevaar voor veiligheid"

Klimaatverandering vormt een ernstige bedreiging voor de nationale veiligheid van de VS. Elf Amerikaanse ex-topmilitairen waarschuwen in een zondag verschenen rapport dat de opwarming van de aarde zal leiden tot meer terrorisme.

Klimaatverandering verergert toch al instabiele situaties, aldus het rapport. Het Amerikaanse leger zal volgens de militairen betrokken raken bij conflicten die te maken hebben met tekorten aan water en andere levensbehoeften. Ze voorspellen dat in de komende dertig tot veertig jaar tientallen miljoenen mensen zullen vertrekken uit gebieden waar droogte en honger zullen heersen.

De oud-militairen, onder wie voormalig stafchef Gordon Sullivan en Bush’ vroegere vredesonderhandelaar in het Midden-Oosten Anthony Zinni, roepen de regering op serieus werk te maken van het verminderen van de uitstoot van broeikasgassen.

De groep heeft kritiek op de weigering van Bush om harde maatregelen te nemen en het Kyoto-protocol, met afspraken over het terugdringen van broeikasgassen, te ratificeren. De regering moet, schrijven de militairen, "een constructievere partner" worden in het internationale overleg.

Volgens Zinni moet de Amerikaanse regering niet denken dat het bestrijden van klimaatverandering niets kost:

"We betalen hoe dan ook. We betalen nu om broeikasgassen terug te dringen [...] Of we betalen later een prijs in militaire termen. En dan zal het ten koste gaan van mensenlevens.”
Vandaag debatteert de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties op Brits verzoek over klimaatverandering.

Klimaatnieuws
pi_48575036
quote:
From 1998 to 2005, ExxonMobil spent a reported $16 million funding climate studies at some three dozen institutes. The recipients range from the well-known right-wing clearinghouse American Enterprise Institute for Public Policy Research ($240,000 from ExxonMobil in 2005) to the obscure Committee for a Constructive Tomorrow ($90,000 in 2005), bookends to a Who's Who of skeptics. None of these groups has any standing in mainstream climate science. Their fellows and scholars crank out policy papers that purport to disprove the latest findings about global warming and only rarely publish studies in peer-reviewed technical scientific journals. Instead, the institutes publish the papers themselves or get sympathetic newspapers such as The Wall Street Journal and The Washington Times to run them as op-ed pieces. From there, the papers are taken up by a handful of lawmakers—such as Oklahoma Republican senator James Inhofe and Texas Republican congressman Joe Barton, who deride global warming as an alarmist hoax—and get disseminated on the Internet like viral advertising. It's an all too effective approach.
http://www.vanityfair.com/politics/features/2007/05/skeptic200705
pi_48700385
De zon warmt wel 0.014 graden per jaar op.
quote:
http://www.astro.ucla.edu/~kaisler/articles/event_horizon/heating.html

Things Are Heating Up

We tend to think of our Sun as a paragon of stability. While other stars pulsate, go nova, collapse, or bubble and churn like overheated pots of oatmeal, Sol provides us with steady, dependable radiance. Of course there are variations, such as the 11 year sunspot cycle, but these are predictable and benign.

Recent evidence, however, suggests that we don't know all there is to know about the nearest star. Drs. David Gray (University of Western Ontario) and William Livingston (Kitt Peak) have been studying the Sun's temperature with a technique that compares the strength of absorption lines in the solar spectrum. Gray finds that in addition to a fluctuation of 1.5 degrees Kelvin over the 11-year cycle, the temperature of the sun is steadily increasing by 0.014 degrees/yr.

Of course, this doesn't mean that the Sun will just continue to heat up. The observed change may just be part of a much longer cycle. During the 17th to mid-18th centuries, astronomers noticed a complete absence of sunspots and geological records show that the Earth's temperature dropped by 1 to 2 degrees during that time. This may not seem like much, but it was enough to freeze the Thames river and shorten Europe's growing season, causing famine in many countries.

Gray notes that other stars also show this behaviour. In fact, two thirds of measured stars have variations an order of magnitude larger than those of the Sun - 15 degrees over cycle instead of 1.5 . Other stars, such as Tau Ceti and Eta Cephei, show no detectable temperature changes.

What is unique about our Sun is that temperature, luminosity, and magnetic activity are all linked: a drop in one means an immediate drop in the other two. In other stars, such as Beta Comae, the temperature begins to rise 3 years after we see the magnetic activity pick up. Cooler Epsilon Eradini has a gap of only 0.3 years. By this scheme, the Sun should have a lag of about 2 years, contrary to the simultaneous changes we observe.

Gray believes that fluctuations of this type are almost certainly due to the activity of dynamos which power the magnetic fields of cool stars. Researchers are currently trying to build a database to understand why stellar dynamos sputter and cough in this way.

What does this kind of variablity mean for the Earth's climate? It is possible that the current trend is partly responsible for the global warming - although this doesn't mean we can keep polluting the atmosphere. The greenhouse gases emitted by industry only serve to amplify any other warming effect. However, more research is necessary before we can say whether this small rise in the temperature of the Sun will continue, or will have any effect on us. Gray, for one, is interested in obtaining data over a longer time to see if this rise continues or flattens out in the long run.

Denise Kaisler
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')