abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 18 december 2007 @ 12:42:04 #81
8369 speknek
Another day another slay
pi_55358527
Nouja in het geval van het logisch-positivisme ligt het iets anders. Metafysische proposities zijn betekenisloos. "God bestaat" Is zoiets als "Geel ruikt naar water". Je kunt de vraag of god bestaat dus al min of meer niet eens stellen.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_55402113
agnosticisme hoeft niet laf of lui te zijn. niet laf omdat het net zo goed als moedig kan worden opgevat om juist geen keuze te maken en niet lui omdat je er best goed over nagedacht kunt hebben en besloten dat je niet weet of er iets is. daarmee is het niet zo dat je dan meteen maar aanneemt dat het de christelijke god is die bestaat of de islamitische, maar er kan iets zijn.

verder kan een geloof net zo goed als laf of lui beschouwd worden, omdat mogelijk je ouders erin geloofden dus doe jij dat ook maar of laf in het geval iedereen gelooft het, dus geloof ik het ook maar.
  woensdag 19 december 2007 @ 22:41:10 #83
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_55402238
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 12:22 schreef speknek het volgende:

[..]

Russell noemde zich dan ook zuiver strikt technisch gezien een agnost, maar voor all intents and purposes een atheist. Nietzsche had niet zo'n ontwikkelde epistemologie.
Dan heb je hem niet goed gelezen. Hihi.
Zyggie.
pi_55440663
quote:
Op zondag 16 december 2007 22:39 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Gelovigen: "Er is een God en dat weet ik zeker".
Atheïsten: "Er is geen God en dat weet ik zeker".
Agnost: "Alles wat we weten is dat we het niet weten".

En dat verhaal van Special K. gaat me nu even boven de pet . Ik ben maar een simpele alfa hoor .
Probleem met agnosten is dat ze al het standpunt hebben ingenomen van een atheist. Als je namelijk goed nadenkt zul je merken dat je geen standpunt hebt "tussen in" het wel of niet bestaan van een God. Je gelooft in zijn bestaan of niet. Daartussen is geen grijs gebied. Je kan dus niet zeggen dat je niet weet of hij bestaat. Want als je dat zegt heb "eventjes" het tegenovergestelde aangenomen dan wat je denkt dat het is. En dan heb je dus al partij gekozen.
En bestaat er niet zoiets als een agnost
Praise to the emptiness that blanks out existence. Existence:
This place made from our love for that emptiness!
  vrijdag 21 december 2007 @ 14:06:49 #85
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_55441696
tvp, ik merk dat ik zelf nogal agnost aan het worden ben atm.
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
  vrijdag 21 december 2007 @ 14:09:22 #86
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_55441759
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 13:27 schreef kazakx het volgende:

[..]

Probleem met agnosten is dat ze al het standpunt hebben ingenomen van een atheist. Als je namelijk goed nadenkt zul je merken dat je geen standpunt hebt "tussen in" het wel of niet bestaan van een God. Je gelooft in zijn bestaan of niet. Daartussen is geen grijs gebied. Je kan dus niet zeggen dat je niet weet of hij bestaat. Want als je dat zegt heb "eventjes" het tegenovergestelde aangenomen dan wat je denkt dat het is. En dan heb je dus al partij gekozen.
En bestaat er niet zoiets als een agnost
Ik weet niet of dat voor alle agnosten opgaat, maar stiekem geloof ik toch wel dat er meer is. Ik ben echter van mening dat we datgene niet kunnen benoemen, ook al doen mensen al sinds mensenheugnis pogingen daartoe. Dat zoveel mensen voelen dat er meer is tussen hemel en aarde is voor mij eigenlijk al wel genoeg bewijs dat er inderdaad meer is tussen hemel en aarde .
Niet meer actief op Fok!
pi_55441891
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 14:09 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Ik weet niet of dat voor alle agnosten opgaat, maar stiekem geloof ik toch wel dat er meer is. Ik ben echter van mening dat we datgene niet kunnen benoemen, ook al doen mensen al sinds mensenheugnis pogingen daartoe. Dat zoveel mensen voelen dat er meer is tussen hemel en aarde is voor mij eigenlijk al wel genoeg bewijs dat er inderdaad meer is tussen hemel en aarde .
Oke dan gaan we een stap verder.
Als je stiekem denkt dat er iets bestaat, denk je dan niet dat hij het heelal heeft gecreerd met een doel? Want laten we eerlijk zijn, het heelal is een heel goed uitgedacht subliem systeem. Iemand met zoveel kennis en macht zal zoiets als het heelal niet zonder een groot doel creeeren, toch?

[ Bericht 0% gewijzigd door kazakx op 21-12-2007 14:16:11 (typo) ]
pi_55442138
ik dacht altijd dat Agnosticisme betekende dat je een eigen geloof had ontwikkeld.
Even versimpeld: Ik geloof niet in God, Allah of Jahweh, maar wel in íets.

Ik dacht dus dat dát agnosticisme inhield. Blijkbaar had ik dat mis. Hoe heet dat dan?
Bedankt
Extremistisch gematigd.
  vrijdag 21 december 2007 @ 14:26:16 #89
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_55442168
Ietsisme. De religieuze leegheid van het postmoderne gepeupel.
Zyggie.
pi_55442760
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 14:26 schreef Zyggie het volgende:
Ietsisme. De religieuze leegheid van het postmoderne gepeupel.
Ietsisme is meer de voordelen om niet verantwoordelijk te zijn voor daden en verantwoordelijkheden en natuurlijk af en toe denken dat er een leven na de dood bestaat zodat je toch lol in het leven kan hebben.

Een soort wishfull thinking zeg maar, wat helemaal niet gefundeerd is
  vrijdag 21 december 2007 @ 14:52:29 #91
17928 averty
Retroactief ziener
pi_55442841
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 14:15 schreef kazakx het volgende:

[..]

Als je stiekem denkt dat er iets bestaat, denk je dan niet dat hij het heelal heeft gecreerd met een doel? Want laten we eerlijk zijn, het heelal is een heel goed uitgedacht subliem systeem. Iemand met zoveel kennis en macht zal zoiets als het heelal niet zonder een groot doel creeeren, toch?
het heelal als goed uitgedacht systeem!!!! Pfwww, jij durft.

Stel dat er een meteoriet neerstort op aarde en al het leven vernietigd, is het dan nog zo'n goed uitgedacht systeem? En kinderen die geboren worden zonder hersenen? En wereldhonger? En water tekort? En alle ziektes die we oplopen die op zichzelf ook weer leven zijn?
Je moet wel een heleboel wegwuiven wil je het heelal een goed uitgedacht subliem systeem vinden.

Dus misschien ben je eerlijk, maar alleen niet goed geinformeerd.

Dus stieken denken dat er iets bestaat is een stoplap. Als je iets niet snapt dan kun je dat ophangen aan dat iets. Dat doen gelovigen die zich wel aan een duidelijke religie wijden ook. Alleen geven die het een expliciete naam.
"Belief in that which reason denies is associated with steadfastness and courage, while skepticism is often identified with cynicism and weak character".
pi_55443408
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 14:52 schreef averty het volgende:

[..]

het heelal als goed uitgedacht systeem!!!! Pfwww, jij durft.

Stel dat er een meteoriet neerstort op aarde en al het leven vernietigd, is het dan nog zo'n goed uitgedacht systeem? En kinderen die geboren worden zonder hersenen? En wereldhonger? En water tekort? En alle ziektes die we oplopen die op zichzelf ook weer leven zijn?
Je moet wel een heleboel wegwuiven wil je het heelal een goed uitgedacht subliem systeem vinden.

Dus misschien ben je eerlijk, maar alleen niet goed geinformeerd.

Dus stieken denken dat er iets bestaat is een stoplap. Als je iets niet snapt dan kun je dat ophangen aan dat iets. Dat doen gelovigen die zich wel aan een duidelijke religie wijden ook. Alleen geven die het een expliciete naam.
Ik denk dat je niet weet waarvoor het heelal dient. Vandaar dat je de verkeerde aannames maakt en daardoor tot verkeerde conclusies komt.
pi_55443659
Leuke discussie. Volgens mij ben ik ook agnost, maar wel aan de kant van de Atheisten. Ik geloof namelijk niet dat goden bestaan, en veeg ze op het gemak op dezelfde hoop als elfjes, draken en sprookjesfiguren. Dat betekent vervolgens niet dat er niet iets dergelijks kàn bestaan, maar het is voor mij gewoon niet aannemelijk. En daar is volgens mij weinig laf of lui aan, maar het geeft aan dat je openstaat voor nieuwe bevindingen. Wordt ik morgenochtend wakker omdat een witte eenhoorn mijn kussen aan zijn hoorn heeft geregen, dan geloof ik direct dat die beesten bestaan. Maar nu is er geen enkele reden om aan te nemen dat ze wel bestaan (en nee, ik wil niet in deze discussie verder over argumenten of bepaalde geloven wel/niet bewezen zijn, maar juist over het agnostisme).

Als ik trouwens de vorige post van Haushofer lees, dan zou ik volgens Russel onder de atheisten gerekend moeten worden. Lastig, dat hokjesdenken.
  vrijdag 21 december 2007 @ 16:16:34 #94
17928 averty
Retroactief ziener
pi_55443813
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 15:59 schreef kazakx het volgende:

[..]

Ik denk dat je niet weet waarvoor het heelal dient. Vandaar dat je de verkeerde aannames maakt en daardoor tot verkeerde conclusies komt.
Een doel aannemen voor het heelal is........ een aanname. Ik denk dat er geen doel voor is, maar sta op en voor bewijzen voor het tegendeel.
"Belief in that which reason denies is associated with steadfastness and courage, while skepticism is often identified with cynicism and weak character".
  vrijdag 21 december 2007 @ 16:19:49 #95
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_55443894
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 14:15 schreef kazakx het volgende:

[..]

Ook eens . Ik heb moeite met het idee dat alles maar 'toevallig' zou zijn. Maar als je niet in de evolutietheorie gelooft, geloof je niet automatisch in God en vice versa .
Niet meer actief op Fok!
pi_55443968
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 16:16 schreef averty het volgende:

[..]

Een doel aannemen voor het heelal is........ een aanname. Ik denk dat er geen doel voor is, maar sta op en voor bewijzen voor het tegendeel.
Dat het creeeren van een heelal een doel heeft is een conclusie.
pi_55444069
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 16:19 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Ook eens . Ik heb moeite met het idee dat alles maar 'toevallig' zou zijn. Maar als je niet in de evolutietheorie gelooft, geloof je niet automatisch in God en vice versa .
Euhmm maar hoe verklaar je dan de schepping als ik vragen mag?
  vrijdag 21 december 2007 @ 16:30:45 #98
17928 averty
Retroactief ziener
pi_55444158
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 16:23 schreef kazakx het volgende:

[..]

Dat het creeeren van een heelal een doel heeft is een conclusie.
het zou me verbazen als die conclusie getrokken is op algemeen geaccepteerde zaken die zijn waargenomen...
  vrijdag 21 december 2007 @ 16:34:28 #99
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_55444239
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 16:26 schreef kazakx het volgende:

[..]

Euhmm maar hoe verklaar je dan de schepping als ik vragen mag?
Ik vind een mix tussen beide theorieën de meest aantrekkelijke optie. Een hoger wezen (niet per se een god) dat achter de evolutie zit.
Maar ik moet ook zeggen dat ik op dit moment niet zo sterk de behoefte voel me in deze materie te verdiepen. Het blijft toch altijd gissen en ik heb niet de overtuiging dat mijn visie op het ontstaan van de wereld van invloed is op mijn eventuele leven na de dood .
Niet meer actief op Fok!
  vrijdag 21 december 2007 @ 16:37:28 #100
17928 averty
Retroactief ziener
pi_55444311
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 16:34 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Ik vind een mix tussen beide theorieën de meest aantrekkelijke optie. Een hoger wezen (niet per se een god) dat achter de evolutie zit.
Maar ik moet ook zeggen dat ik op dit moment niet zo sterk de behoefte voel me in deze materie te verdiepen. Het blijft toch altijd gissen en ik heb niet de overtuiging dat mijn visie op het ontstaan van de wereld van invloed is op mijn eventuele leven na de dood .
Wat zit er tussen god en mens in dan?
pi_55444393
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 16:30 schreef averty het volgende:

[..]

het zou me verbazen als die conclusie getrokken is op algemeen geaccepteerde zaken die zijn waargenomen...
Als je denkt dat er een "iets" is die het heelal heeft gecreerd, of het nu met regelmaat en/of wetmatigheid van de natuurkundige en de wiskundige wetten zijn of niet. Dan is de conclusie toch dat die "iets" dat met een bepaalde doel heeft gecreeerd. Dat is toch de normaalste conclusietrekking of niet?
  vrijdag 21 december 2007 @ 16:51:59 #102
17928 averty
Retroactief ziener
pi_55444637
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 16:40 schreef kazakx het volgende:

[..]

Als je denkt dat er een "iets" is die het heelal heeft gecreerd, of het nu met regelmaat en/of wetmatigheid van de natuurkundige en de wiskundige wetten zijn of niet. Dan is de conclusie toch dat die "iets" dat met een bepaalde doel heeft gecreeerd. Dat is toch de normaalste conclusietrekking of niet?
Aha, als je het zo bedoelt dan had ik je verkeerd begrepen. het is tenslotte vrijdag. En ik me rot, haha Excuses...

De grap is weer dat ik nu vind dat je de spijker op een bepaalde manier op zijn kop slaat. Het ietsisme heeft geen enkele waarde, net als het agnosticisme.

Ietsisten willen gewoon een beetje kunnen blijven geloven in een soort super sinterklaas.

Agnosten verlenen met het niet innemen van een oordeel over iets dat onkenbaar zou zijn er alsnog een legitimiteit aan door het in ieder geval te accepteren als iets dat zou kunnen. Meestal die supernatuurlijk entiteit uit hun sociale omgeving.

Ik denk dat mensen die zich actief als agnost beschouwen dat voornamelijk doen t.o.v. de god die voornamelijk in de picture is in hun kringen.
Geen Europeaan is agnost tegenover de eeuwige jachtvelden van de Amerikaanse indianen...
  vrijdag 21 december 2007 @ 16:52:49 #103
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_55444658
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 16:37 schreef averty het volgende:

[..]

Wat zit er tussen god en mens in dan?
Hoe bedoel je?
Ik geloof niet in Jahweh of in een andere god die door mensen is geschapen, dus wmb zit er niks tussen God en mens in.
Niet meer actief op Fok!
pi_55444771
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 16:34 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Het hangt helemaal af van de doelstelling van dat hoger wezen. Als zijn doel is om zichzelf kenbaar te maken, dat je hem leert kennen in dit korte leventje. Als dat zijn doel is en doet er weinig aan om hem te leren kennen, dan lijkt het mij zeer logisch dat dat van invloed kan hebben op het leven in het hiernamaals.
  vrijdag 21 december 2007 @ 17:00:32 #105
17928 averty
Retroactief ziener
pi_55444800
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 16:52 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Hoe bedoel je?
Ik geloof niet in Jahweh of in een andere god die door mensen is geschapen, dus wmb zit er niks tussen God en mens in.
Euh.. dat wat jij zelf noemt 'een hoger wezen (niet perse een god). Dat zeg je toch met een reden?
pi_55444944
quote:

[..]

Hoe bedoel je?
Als die hogere wezen een doel heeft dan lijkt het mij best logisch dat hij ook wil dat de mensen weten wat dat doel is. Dus zou het logisch zijn dat hij iemand stuurt die dat probeert duidelijk te maken, toch?
pi_55446812
quote:

[..]

Hoe bedoel je?
graag zou ik je hier willen verbeteren.
God zit tussen de mens en Patrick Swayze in.
Extremistisch gematigd.
pi_55447029
Maar serieus.
Het idee dat het heelal een doel zou moeten hebben is een vrij menselijke aanname. Ons hele denksysteem is gebaseerd op oorzaak/gevolg. Ik vind dat we de mogelijkheid open moet houden dat het heelal misschien een reeks toevalligheden die in het oneindige heeft plaatsgevonden.

Maar de aanname dat dit alles een doel heeft vind ik wel het prettigst moet ik zeggen
Extremistisch gematigd.
  vrijdag 21 december 2007 @ 19:07:52 #109
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_55447347
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 17:00 schreef averty het volgende:

[..]

Euh.. dat wat jij zelf noemt 'een hoger wezen (niet perse een god). Dat zeg je toch met een reden?
Voor mij is een hoger wezen hetzelfde als wat christenen God noemen.
Niet meer actief op Fok!
  vrijdag 21 december 2007 @ 19:11:23 #110
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_55447438
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 17:07 schreef kazakx het volgende:

[..]

Als die hogere wezen een doel heeft dan lijkt het mij best logisch dat hij ook wil dat de mensen weten wat dat doel is. Dus zou het logisch zijn dat hij iemand stuurt die dat probeert duidelijk te maken, toch?
Ik vind het heel lastig om hier iets over te zeggen. Ik weet niet of hij een doel heeft. Er zijn zoveel mensen die zeggen dat ze met God kunnen communiceren, maar hoe kan het dan dat iedereen er weer iets anders uit haalt? Ik denk in dat geval toch dat je je eigen stem nog teveel laat spreken en je eigen innerlijke stem aanziet voor die van God.

Misschien zijn wij gewoon nog wel niet in staat Gods bedoeling te begrijpen en moeten we eerst een zekere mate van verlichting bereiken.
Niet meer actief op Fok!
pi_55447557
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 18:53 schreef P8 het volgende:
Maar serieus.
Het idee dat het heelal een doel zou moeten hebben is een vrij menselijke aanname. Ons hele denksysteem is gebaseerd op oorzaak/gevolg.
Dat er een causaal systeem is maakt nog niet dat er een kosmisch doel is. Bergen zijn vaak het gevolg van een botsing tussen tektonische platen. Betekent dat dat de verschuiving van die tektonische platen het doel hebben om mooie bergen te maken die door ons beklommen moeten worden? Of hebben ze het doel dood en verderf te veroorzaken met hun aardbevingen?

Je kunt niet aan de ene kant zeggen dat alles een doel moet hebben om vervolgens het negatieve te negeren.
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 18:53 schreef P8 het volgende:

Maar de aanname dat dit alles een doel heeft vind ik wel het prettigst moet ik zeggen
Het idee dat kanker een doel heeft vind ik niet zo prettig moet ik zeggen.
pi_55448222
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 19:16 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Dat er een causaal systeem is maakt nog niet dat er een kosmisch doel is. Bergen zijn vaak het gevolg van een botsing tussen tektonische platen. Betekent dat dat de verschuiving van die tektonische platen het doel hebben om mooie bergen te maken die door ons beklommen moeten worden? Of hebben ze het doel dood en verderf te veroorzaken met hun aardbevingen?

Je kunt niet aan de ene kant zeggen dat alles een doel moet hebben om vervolgens het negatieve te negeren.
[..]
Dan nog is de geruststellend om te weten waar de aardbevingen vandaan komen. En om te weten dat aardbevingen als gevolg van de schuifende platen niet te voorkomen zijn.
quote:
Het idee dat kanker een doel heeft vind ik niet zo prettig moet ik zeggen.
ten eerste bedoelde ik het universum in geheel, en niet het individuele leed hierin.
Ten tweede vind ik doelloos lijden erger dan wanneer je weet dat het een doel heeft. Hoeveel kankerpatienten vinden er immers rust in het idee dat God het zo heeft gewild?
Extremistisch gematigd.
pi_55448353
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 19:45 schreef P8 het volgende:

[..]

Dan nog is de geruststellend om te weten waar de aardbevingen vandaan komen. En om te weten dat aardbevingen als gevolg van de schuifende platen niet te voorkomen zijn.
Dat was niet de stelling. Als jij claimt dat "alles een doel heeft" kom je aardig in de buurt bij die rare Christenen die zeggen dat Katrina een straf van god was. Als je zegt dat alles een doel heeft kun je niet om de nare dingen heen, maar die mensen zijn tenminste nog consequent...maar bewonderen doe ik deze houding niet. Absoluut niet.

Dit doet mij denken aan Cees Dekkers "En god beschikte een worm", waar hij zegt gods werk te zien in de biologie. Ik vraag mij dan altijd af: waarom heet het boek niet "en god beschikte een aidsvirus"....het is net zo natuurlijk als een worm.
quote:

ten eerste bedoelde ik het universum in geheel, en niet het individuele leed hierin.
Het universum in geheel bestaat uit kleinere dingen, waaronder individueel leed. Maar als het "doel" niet op het individuele niveau is, op welk niveau is het dan wel? Is dat een kwestie van prioriteiten?
quote:

Ten tweede vind ik doelloos lijden erger dan wanneer je weet dat het een doel heeft. Hoeveel kankerpatienten vinden er immers rust in het idee dat God het zo heeft gewild?
Dat god ze kanker heeft gewenst, dat het een kosmisch doel heeft om hun kanker te geven...dat zou jou rust geven?

[ Bericht 3% gewijzigd door Autodidact op 21-12-2007 20:12:59 ]
  vrijdag 21 december 2007 @ 20:15:12 #114
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_55448845
quote:
Op maandag 17 december 2007 09:35 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

De agnost is toch niet sceptisch ten opzichte van alle soorten kennis? De agnost kan mijns inziens prima de wetenschappelijke methode accepteren om kennis te krijgen van de natuur. Wat hij echter zegt is dat je daarmee niet kunt bewijzen dat er een God is.
Een agnost op het gebied van theologie misschien. Je kan agnost zijn op zoveel gebieden.
quote:
De theist kan er wel mee instemmen dat God niet wetenschappelijk kenbaar is (OK, er zijn nog genoeg mensen die wel in 'natural theology' geloven), maar ze geloven dat het goddelijke zich kan openbaren in deze wereld.

De zwakke atheist vind de openbaring (en de 'natural theology') niet overtuigend en blijft ongelovig. Wat hij van metafysica vind is me onduidelijk.
metafysica is eigenlijk ook een soort van godsbesef. Het heet alleen maar anders maar in de kern omschrijven new-agers and the likes vaak hetzelfde soort gevoel als christenen of moslims.

zwakke atheist = de default positie van iemand die atheist is overigens. Binnen die groep bestaat de groep sterke atheisten die een stap verder gaan. De volgende kaart illustreert het goed:

Implicit = heeft er nog niet echt over nagedacht of heeft er geen sterke mening over. Mensen met een agnostisch standpunt die neigen naar het atheisme zitten in die groep.
Explicit = sterk standpunt vanuit het kader van skepticisme (daar val ik in)
strong (binnenin explicit) = mensen die (meestal vanuit logica) beredeneren dat het bestaan van een godheid intrinsiek onmogelijk is (neig ik soms naar afhankelijk van het argument). Er valt vanuit mijn beredenatie iig meer voor te zeggen dan theisme wat weer het tegenovergestelde is.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_55449035
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 19:52 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Dat was niet de stelling.
True
quote:
Als jij claimt dat "alles een doel heeft" kom je aardig in de buurt bij die rare Christenen die zeggen dat Katrina een straf van god was. Als je zegt dat alles een doel heeft kun je niet om de nare dingen heen, maar die mensen zijn tenminste nog consequent...maar bewonderen doe ik deze houding niet. Absoluut niet.
Ik heb een hekel aan de almachtige goden die je in de wereldreligies terugziet, omdat de bijbehorende boeken vol staan met dingen waaruit het tegendeel blijkt.
quote:
Dat god ze kanker heeft gewenst, dat het een kosmisch doel heeft om hun kanker te geven...dat zou jou rust geven?
Zoals je al min of meer kon opmaken uit het vorige stukje, geloof ik ook niet dat god ons dingen "aandoet", omdat Zijn wegen "ondoorgrondelijk" zijn (hoewel dat dus wel een religieuze gedachtengan is). Ik zie het leven als een ervaring. Daar komt nog bij dat ik ook niet geloof in een universeel goed en slecht. Goed en slecht zijn manieren van kijken naar een situatie. Een echte god zal hierom in Zijn almachtigheid overal neutraal tegenover staan.
Natuurlijk zal ook ik het niet fijn vinden om kanker te krijgen. Ik zal misschien zelfs deze visie die ik hier nu uitleg vergeten en 100% atheïstisch worden op dat moment. Toch geloof ik nu dat de ervaring die kanker met zich meebrengt uiteindelijk het enige is dat telt. En het maakt verder niet uit of je er dood aan gaat of niet.

Misschien dat ik deze overtuiging heb uit zelfbescherming, daar ben ik me ook bewust van. Maar ik blijf de mogelijkheid openhouden dat alles slecht een opeenstapeling van toevalligheden is.

Maar hoe kijk jij hier tegenaan dan?
Extremistisch gematigd.
pi_55454562
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 20:23 schreef P8 het volgende:

[..]
Ik heb een hekel aan de almachtige goden die je in de wereldreligies terugziet, omdat de bijbehorende boeken vol staan met dingen waaruit het tegendeel blijkt.
[..]
Leed hoort erbij. Zonder leed heb je geen geluk.
Creatie van negatieven is er om bepaalde dingen duidelijk te maken. God heeft de mens gecreeerd en om duidelijk te maken dat hij van hem houd heeft hij hem afhankelijk gemaakt. Want een van de 4 wegen om je liefde te tonen is door iemand iets te geven die hij/zij nodig heeft. Alleen laat hij af en toe merken dat wij dingen nodig hebben.
Om af en toe te laten zien dat je afhankelijk bent laat hij je wel eens lijden. Om te laten zien dat vreugde niet vanzelfsprekend is en dat hij jou behoed voor allerlei gevaren laat hij wel eens zien wat er kan gebeuren als hij je even niet zou helpen. Soms zie je dit manifesteren op individueel gebied maar soms ook op sociaal maatschappelijke vlak.

Ik heb trouwens niks in de Koran gezien waaruit het tegendeel blijkt van wat jij zegt. Je zou met wat concretere versen moeten komen denk ik.
Meestal kom deze twijfel voort omdat mensen een deel van de heilige boeken wel accepteert en een deel weer niet. Religie is meestal een geheel. Als je alles meeneemt en erin gelooft dan klopt alles. Als je het absurd vind om sommige dingen niet te accepteren dan snij je je in je vingers. Dan klopt het plaatje niet meer.
pi_55454756
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 19:11 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Ik vind het heel lastig om hier iets over te zeggen. Ik weet niet of hij een doel heeft. Er zijn zoveel mensen die zeggen dat ze met God kunnen communiceren, maar hoe kan het dan dat iedereen er weer iets anders uit haalt? Ik denk in dat geval toch dat je je eigen stem nog teveel laat spreken en je eigen innerlijke stem aanziet voor die van God.

Misschien zijn wij gewoon nog wel niet in staat Gods bedoeling te begrijpen en moeten we eerst een zekere mate van verlichting bereiken.
Ik had het niet over de hudige mensen die denken met God te kunnen spreken maar meer over profeten.
pi_55460249
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 00:14 schreef kazakx het volgende:Ik heb trouwens niks in de Koran gezien waaruit het tegendeel blijkt van wat jij zegt. Je zou met wat concretere versen moeten komen denk ik.
ik moet bekennen dat ik geen enkel vers kan geven waaruit dit tegendeel blijkt. Ik heb ook maar een klein deel van de Bijbel gelezen en niks van de Koran. Toch wordt God geregeld de Almachtige genoemd. Dat is terecht, want als God niet almachtig zou zijn, dan zou hij zijn status als God ook verliezen.
De vraag die mij altijd heeft geplaagd is hoe een Almachtige een menselijke actie kan afkeuren. Niets zal tegen de wil van een daadwerkelijk Almachtige gebeuren. Hieruit kan je de conclusie trekken dat alle woorden die een gemoedstoestand van God direct of indirect uitdrukken, Zijn bestaan tegenspreken. Hoe kan een God iets afkeuren of van iets houden als hij het al in het oneindige aan heeft zien komen?
Of neem de Duivel/Het Kwaad. Als mensen zeggen te geloven in een God die een soort "evil tegenstander" heeft, dan zeg je indirect dat God dus een strijd voert. Waarom zou een Almachtige een strijd moeten voeren?
Extremistisch gematigd.
pi_55460634
Tegenwoordig laten we op het begrip "almacht" allemaal logische analyses op los. Het Joodse geloof was in het begin helemaal niet filosofisch, maar pragmatisch. Dat lees je in Genesis bijvoorbeeld; Abraham volgt God, omdat hij verwacht dat hij er beter van zal worden. Er worden geen theologische overpeinzingen losgelaten. Sterker nog; God komt zelfs bij Abraham op bezoek.
pi_55460811
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 00:14 schreef kazakx het volgende:

[..]

Leed hoort erbij. Zonder leed heb je geen geluk.
Zonder aids, kanker, aardbevingen, tsunami's en overstromingen zijn wij niet gelukkig. Is dat wat je bedoelt?
quote:
Om af en toe te laten zien dat je afhankelijk bent laat hij je wel eens lijden.
Een jaloerse sadistische god zou dit doen. Dit is dus wat ik bedoel met die rare mensen die denken dat ook rampen een doel moeten hebben....wat voor ziekelijk godsbeeld heb je dan he. Als god zo almachtig is, kan ie prima mensen laten weten dat ze afhankelijk zijn zonder ze de pijnlijke dood in te jagen.

[ Bericht 14% gewijzigd door Autodidact op 22-12-2007 12:34:08 ]
pi_55460881
misschien wel even een leuke link tussendoor: the god simulator
Extremistisch gematigd.
pi_55461062
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 12:27 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Zonder aids, kanker, aardbevingen, tsunami's en overstromingen zijn wij niet gelukkig. Is dat wat je bedoelt?
[..]
nu vul je dingen voor hem in. Jij geeft voorbeelden van leed. Als je al het leed wat op aarde bestaat dan ben je een hele tijd aan het schrijven. Echter wat bedoeld werd is dat de wetenschap dat het allemaal morgen over kan zijn, het leven kleurrijker. Een overlevende van iets zijn kan je leven ontzettend veel betekenis geven. Mensen die kanker hebben overleefd zijn doorgaans een stuk optimistischer ingesteld. De "carpe diem"-houding komt veel meer naar voren bij deze mensen. Dus in zekere zin kun je inderdaad stellen dat dodelijke events mensen een positieve impuls kunnen geven
quote:
Een jaloerse sadistische god zou dit doen. Dit is dus wat ik bedoel met die rare mensen die denken dat ook rampen een doel moeten hebben....wat voor ziekelijk godsbeeld heb je dan he.
Jij gaat er vanuit dat het doel van rampen een x aantal mensen doden zou zijn. Misschien was Zijn doel wel om de sterksten een ramp te laten overleven. Zeg maar een stukje darwin op zn best. Of misschien is Hij van mening dat het ergens te druk wordt, en creeert hij wat Lebensraum.
Extremistisch gematigd.
pi_55462419
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 12:42 schreef P8 het volgende:
Lebensraum.
Dat concept heeft-Ie van mij !
pi_55462703
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 13:51 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dat concept heeft-Ie van mij !
de vuige naaper!
Extremistisch gematigd.
pi_55462704
Agnosticisme komt niet voor uit luiheid of lafheid. Het komt voor uit redelijkheid en wetenschap. Een agnost gelooft dat we niet kunnen weten of er een God bestaat er is immers geen bewijs voor het bestaan van een God, maar ook niet tegen het bestaan van een God. De stelling van gelovigen dat een god wel bestaat of atheisten dat een god niet bestaat is onwetenschappelijk en dus verwerpelijk. Agnosten zijn dus niet lui aangezien ze een wetenschappelijk standpunt innemen, gelovigen en atheisten zijn lui; zij zijn te beroerd om hun mening te onderbouwen met harde feiten en bewijzen.
  zaterdag 22 december 2007 @ 14:13:03 #127
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_55462859
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 14:05 schreef dof het volgende:
Agnosticisme komt niet voor uit luiheid of lafheid. Het komt voor uit redelijkheid en wetenschap. Een agnost gelooft dat we niet kunnen weten of er een God bestaat er is immers geen bewijs voor het bestaan van een God, maar ook niet tegen het bestaan van een God. De stelling van gelovigen dat een god wel bestaat of atheisten dat een god niet bestaat is onwetenschappelijk en dus verwerpelijk. Agnosten zijn dus niet lui aangezien ze een wetenschappelijk standpunt innemen, gelovigen en atheisten zijn lui; zij zijn te beroerd om hun mening te onderbouwen met harde feiten en bewijzen.
Ja... jammer dat je de discussie niet hebt gelezen en alleen maar op de OP reageert.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  zaterdag 22 december 2007 @ 17:29:45 #128
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_55466604
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 14:05 schreef dof het volgende:
er is immers geen bewijs voor het bestaan van een God, maar ook niet tegen het bestaan van een God.
Definieer jij eens jouw 'God' en vertel eens hoe deze bewezen danwel gefalsificeerd kan worden.
Now I'm walking on the sunnyside of the street
pi_55468772
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 12:27 schreef Autodidact het volgende:

[..]

[..]
Dat zijn voorbeelden voor leed. Het zijn er veel meer. Als al het leed er niet was zouden wij niet weten wat geluk was. Op dezelfde manier zouden we niet weten wat licht was als het nooit donker was geweest.
quote:
Een jaloerse sadistische god zou dit doen. Dit is dus wat ik bedoel met die rare mensen die denken dat ook rampen een doel moeten hebben....wat voor ziekelijk godsbeeld heb je dan he. Als god zo almachtig is, kan ie prima mensen laten weten dat ze afhankelijk zijn zonder ze de pijnlijke dood in te jagen.
Je trekt de verkeerde conclusies. Hij is almachtig maar wie zegt dat hij niks tegen leed kan doen. In alle leed zit uiteindelijk mooie dingen aan. Je hoeft alleen maar te kijken naar een moeder die net is bevallen. Zij heeft inderdaad leed, pijn voor enkele uren maar uiteindelijk komt er een wonder. Als je haar zou vragen of dat de moeite waard was achteraf zal ze antwoorden met ja. Je hebt een paar uur pijn maar door die pijn waardeer je dat kind extra. En als het goed is zal ook later dat kind haar moeder waarderen, hij/zij beseft dan wat voor moeite moeder heeft gedaan om hem/haar op deze aarde te brengen. Zo krijg je gezonde maatschappijen. Ik kan tig andere voorbeelden noemen en ik zag P8 ook nog andere voorbeelden geven. Uiteindelijk komt het allemaal goed en mensen die het meegemaakt hebben worden ervaringen rijker. De slachtoffers daatentegen worden in het hiernamaals beloond voor hun lijden. Wat is hier jaloers of sadistisch aan?
pi_55469057
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 11:54 schreef P8 het volgende:

[..]

De vraag die mij altijd heeft geplaagd is hoe een Almachtige een menselijke actie kan afkeuren. Niets zal tegen de wil van een daadwerkelijk Almachtige gebeuren. Hieruit kan je de conclusie trekken dat alle woorden die een gemoedstoestand van God direct of indirect uitdrukken, Zijn bestaan tegenspreken. Hoe kan een God iets afkeuren of van iets houden als hij het al in het oneindige aan heeft zien komen?
Of neem de Duivel/Het Kwaad. Als mensen zeggen te geloven in een God die een soort "evil tegenstander" heeft, dan zeg je indirect dat God dus een strijd voert. Waarom zou een Almachtige een strijd moeten voeren?
Afkeur kan verschillende redenen hebben. Simpel voorbeeld. Stel jij bent een arts en je hebt te maken met een man/dienaar die griep heeft. Als art adviseer je die man een aspirientje of zelfs antibiotica. Als die man nou een ijsje wil dan keur je dat af omdat je weet dat dat zijn griep alleen maar erger zal maken. Deze afkeur heeft dus niks te maken met de onkunde van de die arts. Hij keurt dat af omdat dat niet goed is voor die man. Dat is een. Maar waarom word die arts boos als die man dat aspirientje niet neemt. Dat is vanwege de fatale consequentie op zijn gezondheid, waardoor die man/dienaar niet meer zal kunnen doen waarvoor hij in dienst was genomen. Ten tweede zal hij ook andere dienaren ziek maken, waardoor ook zij hun taken niet meer kunnen volbrengen.

Nu, die arts is God, die man zijn wij. Hij weet wat voor ons goed is. Wat ons gelukkig zal maken hier op aarde en in het hiernamaals. Als we niet doen wat hij zegt verzieken wij het voor onszelf en natuurlijk voor de samenleving en de volgende generatie(s).
pi_55469561
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 20:15 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Een agnost op het gebied van theologie misschien. Je kan agnost zijn op zoveel gebieden.
Niet zoals agnost normaal gesproken gebruikt wordt. Dan heeft het altijd betrekking op 'goddelijke' zaken. Nu kan de term wel weer zo verkracht worden dat je ook agnostisch kan zijn met betrekking tot de aanwezigheid van een blauwe pinguin op de zuidpool, maar zo wordt de term agnost niet gebruikt. Niet in de volksmond, niet door Van Dale, niet door Wikipedia. Eigenlijk nergens (maar als je het ergens vind, hoor ik het graag.)
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
pi_55469868
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 18:56 schreef kazakx het volgende:

[..]

Dat zijn voorbeelden voor leed. Het zijn er veel meer. Als al het leed er niet was zouden wij niet weten wat geluk was.
Als er geen aids was zouden wij geen geluk kennen, dat is dus je stelling. Ik denk dat we zonder aids beter af zijn. Hoe maar aids, hoe gelukkiger? Of een bepaalde dosis aan aids?
quote:

Je trekt de verkeerde conclusies. Hij is almachtig maar wie zegt dat hij niks tegen leed kan doen. In alle leed zit uiteindelijk mooie dingen aan.
Misschien trek jij de verkeerde conclusies als jij stelt dat leed een deugd is.
quote:

Je hoeft alleen maar te kijken naar een moeder die net is bevallen. Zij heeft inderdaad leed, pijn voor enkele uren maar uiteindelijk komt er een wonder. Als je haar zou vragen of dat de moeite waard was achteraf zal ze antwoorden met ja. Je hebt een paar uur pijn maar door die pijn waardeer je dat kind extra. En als het goed is zal ook later dat kind haar moeder waarderen, hij/zij beseft dan wat voor moeite moeder heeft gedaan om hem/haar op deze aarde te brengen.
Oh, dat zwangerschappen geluk kunnen brengen kan ik best begrijpen, dus dat zou ik geen leed noemen. Doe nu eens echt leed: aids, kanker, hongersnood, nucleaire oorlogen, kindersterfte. Die mensen zeggen achteraf dat het ze goed heeft gedaan?
quote:

Zo krijg je gezonde maatschappijen. Ik kan tig andere voorbeelden noemen en ik zag P8 ook nog andere voorbeelden geven. Uiteindelijk komt het allemaal goed en mensen die het meegemaakt hebben worden ervaringen rijker. De slachtoffers daatentegen worden in het hiernamaals beloond voor hun lijden. Wat is hier jaloers of sadistisch aan?
Ze zijn een ervaring rijker.....Typisch een stelling voor iemand die geen serieus leed heeft gekend. Iemand die nog nooit een week met een brood heeft moeten doen, of al een jaar op zijn bed ligt door een terminale ziekte, of iemand die zijn been mist door een landmijn. Iemand die dat nooit heeft meegemaakt kan van een afstandje heel makkelijk zeggen dat het ze wel zal helpen. En ja, ik vind het sadistisch als je zegt dat onnodig leed een recept is voor "gezonde maatschappijen". Dat is zo ongeveer de definitie van sadisme.
pi_55471346
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 19:42 schreef Autodidact het volgende:
Het is de verzameling van ziektes. Zonder ziektes zouden we niet weten wat gezondheid was.
[..]
quote:
Als er geen aids was zouden wij geen geluk kennen, dat is dus je stelling. Ik denk dat we zonder aids beter af zijn. Hoe maar aids, hoe gelukkiger? Of een bepaalde dosis aan aids?
Op zich is een ziekte niets goeds. Maar wat we ermee doen is belangrijk. En vind jij een oneindige paradijs niet voldoende compensatie van God? Of weet je niet wat oneindigheid is?
En vergis je niet dat wij aids krijgen vanwege menselijke fouten. Als iedereen wat zou bijdragen aan aidsfondsen en afrika zou helpen met bleodbanken etc dan was dat leed niet nodig geweest. En in het westen zou monogamie helpen. Als wij de adviesen van de heilige boeken hadden gevolgd was dit niet nodig geweest.
Wat jij doet is de slachtofferrol aannemen.
quote:
Misschien trek jij de verkeerde conclusies als jij stelt dat leed een deugd is.
Zoals ik al eerder heb vermeld zit er bijna achter elke leed waarvan God de oorzaak is zit wel iets goeds verscholen.
[..]
quote:
Oh, dat zwangerschappen geluk kunnen brengen kan ik best begrijpen, dus dat zou ik geen leed noemen. Doe nu eens echt leed: aids, kanker, hongersnood, nucleaire oorlogen, kindersterfte. Die mensen zeggen achteraf dat het ze goed heeft gedaan?
[..]
Pijn is leed dacht ik altijd...
Hongersnood hebben we aan onszelf te danken. Reken maar eens uit hoeveel miljard mensen eten en drinken kan geven met alleen al een deel van de meest rijke 100 mensen in de wereld.
Oorlogen zijn te wijten aan mensen. Voor God is de vrije wil heilig. Uitendelijk zal hij diegenen straffen die verantwoordelijk zijn voor deze oorlogen, landmijnen etc.
quote:
Ze zijn een ervaring rijker.....Typisch een stelling voor iemand die geen serieus leed heeft gekend. Iemand die nog nooit een week met een brood heeft moeten doen, of al een jaar op zijn bed ligt door een terminale ziekte, of iemand die zijn been mist door een landmijn. Iemand die dat nooit heeft meegemaakt kan van een afstandje heel makkelijk zeggen dat het ze wel zal helpen. En ja, ik vind het sadistisch als je zegt dat onnodig leed een recept is voor "gezonde maatschappijen". Dat is zo ongeveer de definitie van sadisme.
Volgens mij lees je helemaal niet wat ik schrijf...

Enige wat jij doet is alles wat word geadviseerd door God niet doen. De heilige boeken negeren omdat dat verhaaltjes zijn van duizenden jaren geleden en alle ellende die door deze negeeracties voortvloeit afschuiven op God.
Hou eens op met die slachtofferrol kerel en doe wat er in de die heilige boeken staat, je zult zien dat het leed vanzelf zal afnemen!
pi_55472914
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 17:29 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

Definieer jij eens jouw 'God' en vertel eens hoe deze bewezen danwel gefalsificeerd kan worden.
Hoe kan ik iets definieren waarvan ik niet weet of het bestaat? Je kan geen eigenschappen definieren zonder dat je weet of een mogelijke God deze ook daadwerkelijk bezit.
pi_55473732
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 19:11 schreef kazakx het volgende:

[..]

Afkeur kan verschillende redenen hebben. Simpel voorbeeld. Stel jij bent een arts en je hebt te maken met een man/dienaar die griep heeft. Als art adviseer je die man een aspirientje of zelfs antibiotica. Als die man nou een ijsje wil dan keur je dat af omdat je weet dat dat zijn griep alleen maar erger zal maken. Deze afkeur heeft dus niks te maken met de onkunde van de die arts. Hij keurt dat af omdat dat niet goed is voor die man. Dat is een. Maar waarom word die arts boos als die man dat aspirientje niet neemt. Dat is vanwege de fatale consequentie op zijn gezondheid, waardoor die man/dienaar niet meer zal kunnen doen waarvoor hij in dienst was genomen. Ten tweede zal hij ook andere dienaren ziek maken, waardoor ook zij hun taken niet meer kunnen volbrengen.

Nu, die arts is God, die man zijn wij. Hij weet wat voor ons goed is. Wat ons gelukkig zal maken hier op aarde en in het hiernamaals. Als we niet doen wat hij zegt verzieken wij het voor onszelf en natuurlijk voor de samenleving en de volgende generatie(s).
echter vergeet je hier dat God ons een ook vrije wil heeft gegeven, plus een onvoorwaardelijke liefde.
Hiermee zeg je dat die vrije wil dus helemaal niet zo vrij is, noch de onvoorwaardelijke liefde.

In je vergelijking vergelijk je 2 mensen met elkaar die een menselijke relatie hebben. Hoewel ik het een mooie vergelijking vind, is het in mijn ogen niet een vergelijking die je door kan trekken naar een relatie tussen een mens en een Almachtige
Extremistisch gematigd.
pi_55486580
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 20:31 schreef kazakx het volgende:

Op zich is een ziekte niets goeds. Maar wat we ermee doen is belangrijk. En vind jij een oneindige paradijs niet voldoende compensatie van God? Of weet je niet wat oneindigheid is?
En vergis je niet dat wij aids krijgen vanwege menselijke fouten. Als iedereen wat zou bijdragen aan aidsfondsen en afrika zou helpen met bleodbanken etc dan was dat leed niet nodig geweest. En in het westen zou monogamie helpen. Als wij de adviesen van de heilige boeken hadden gevolgd was dit niet nodig geweest.
Wat jij doet is de slachtofferrol aannemen.

Voor mensen die leven naar het gelang van God is het oneindige paradijs misschien voldoende compensatie. Voor mij en vele anderen hoeft dat niet per se, en is het leven hier op aarde hetgeen waar we het allemaal voor doen. Ik hoef geen onvoorwaardelijke liefde van iemand die ik niet eens ken (de hele discussie buitenwegen gelaten dat Hij mij wél door en door kent), terwijl Hij ook nog eens mij verdriet aandoet en diegene van me afneemt die ik liefheb (meer dan Hem). Ik kan niet van een dergelijk persoon houden, daarvoor moet je waarschijnlijk geindoctrineerd zijn geweest door een sadomasochistische geloofsovertuiging die graag door de vingers kijkt van zichzelf in plaats van een hand op te houden voor een mens in nood. Het netto-effect van een geloof is hetzelfde als die van een verzekeringsmaatschappij; in plaats van geld krijg je het paradijs. Je koopt een stukje zekerheid door elke zondag in de kerk te zitten, te praten tegen één of ander verzinsel die de mens macht heeft gegeven om als een stelletje onderdanige honden door het leven te gaan, te ageren tegen dingen die niet in de Heilige Geschriften staan om geen contractbreuk te lijden. Jij beweerde eerder heel stellig dat de 100 rijksten alle armoede kan oplossen, dat klopt. Maar hoe zit dat met de kerk als instelling? Kan die niet alle armoede oplossen met het geld dat binnenkomt via de geloofsgemeenschap? Of wordt het geld gebruikt voor het aanstellen van heiligen en zaligen, het opzetten van kerken, het verkondigen van het Woord?
Adviezen van de Heilige Boeken? Je bedoelt Sodom en Gomorra? Vrouwendiscriminatie? Naastenliefde die zo letterlijk wordt genomen dat Abraham met z'n dochters voost, terwijl mensen van andere afkomst (filestijnen) of seksuele geaardheid (homofielen) vermaledijd worden? Het expliciete verbod op andere geboden dan Onze Vader (Matteus 6:6 Maar gij, wanneer gij bidt, ga in uw binnenkamer, sluit uw deur en bid tot uw Vader in het verborgene; en uw vader, die in het verborgene ziet, zal het u vergelden. En gebruikt bij uw bidden geen omhaal van woorden zoals de heidenen; want zij menen door hun veelheid van woorden verhoord te zullen worden), terwijl elke zondag steevast het grote boek der gebeden wordt opengetrokken om als heidenen te bidden? Of neem ik nu het advies te serieus? Och stom, je moet alleen het advies serieus nemen dat jou het beste uitkomt natuurlijk...

Zoals ik al eerder heb vermeld zit er bijna achter elke leed waarvan God de oorzaak is zit wel iets goeds verscholen.

Nu zeg je iets heel interessants;...bijna achter elke leed waarvan God de oorzaak is...
Dus je geeft toe dat niet alle leed wat door God veroorzaakt wordt iets goeds als doel heeft. Of je bent nog niet helemaal zeker van de goedheid Gods. Beide impliceren een paradox:
Als je toegeeft dat niet alles wat God doet het goede als doel heeft, dan betekent dat God bewust mensen straft die dat eigenlijk -volgens alle regels- niet verdienen. Dat vind ik geen haar beter dan die andere vriendelijke man Satan. Die pretendeert tenminste niet goed te zijn. Als Hij dus soms dingen doet tegen de regels in...bestaat de kans dat het hele paradijs door Hem verzonnen is, bestaat zelfs de kans dat het Hem geen ene reet uitmaakt hoe je leeft, en dat hij voor zijn plezier de heidenen beloont en de fundamentalistische Christenen straft. Hypothetisch, maar mogelijk als je die uitspraak zo bedoelde.
Als je echter niet zeker bent van de goedheid Gods, dan vind ik dat je erg veel lef hebt om in het openbaar te verkondigen dat pijn en leed goed zijn omdat je er iets voor terugkrijgt, namelijk het oneindige paradijs. Natuurlijk snap jij ook dat deze conclusie op wankele poten staat na het zeggen dat je niet zeker weet of God wel goed is. Zou toch wel ironisch zijn; je hele leven lang lijden, om daarna alsnog in de hel te komen om oneindig te moeten lijden.

Pijn is leed dacht ik altijd...
Hongersnood hebben we aan onszelf te danken. Reken maar eens uit hoeveel miljard mensen eten en drinken kan geven met alleen al een deel van de meest rijke 100 mensen in de wereld.
Oorlogen zijn te wijten aan mensen. Voor God is de vrije wil heilig. Uitendelijk zal hij diegenen straffen die verantwoordelijk zijn voor deze oorlogen, landmijnen etc.

De vrije wel is de hoax van de afgelopen 2 millennia. God geeft ons de vrije wil, maar we moeten leven volgens de regels anders worden we gestraft. Nou ja, je hoeft geen theoloog te zijn om te snappen dat hier iets niet klopt.

Enige wat jij doet is alles wat word geadviseerd door God niet doen. De heilige boeken negeren omdat dat verhaaltjes zijn van duizenden jaren geleden en alle ellende die door deze negeeracties voortvloeit afschuiven op God.
Hou eens op met die slachtofferrol kerel en doe wat er in de die heilige boeken staat, je zult zien dat het leed vanzelf zal afnemen!

Als iedereen strikt volgens de Bijbel zal leven zou het een chaos zijn op aarde, juist omdat de Geschriften zo oud (ouderwets) zijn. Toentertijd waren er compleet andere normen en waarden, 2008 jaar later zijn deze gewoonweg niet meer toepasbaar. Om toch als een bezetene spastisch vast te houden aan deze zogenaamde ethische code is erg onrealistisch en naief.
I feel kinda Locrian today
pi_55487751
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 21:20 schreef dof het volgende:

[..]

Hoe kan ik iets definieren waarvan ik niet weet of het bestaat? Je kan geen eigenschappen definieren zonder dat je weet of een mogelijke God deze ook daadwerkelijk bezit.
En we zijn weer terug bij de kern van dit topic: Agnosticisme
Extremistisch gematigd.
pi_55489272
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 19:42 schreef Autodidact het volgende:
Ik denk dat je het concept "ervaring" zoals ik dat bedoel (en volgens mij Kazacx ook) niet doorhebt.
Natuurlijk weet ik niet hoe het is om op een landmijn te stappen. Ik weet ook niet hoe het voelt om kanker te hebben. Ik weet niet hoe het voelt om zeker te weten dat je langzaam en pijnlijk dood zal gaan.

Echter, ik geloof dat ons observatievermogen afhangt van ons lichaam. Onze ziel kan zoveel als dat ons lichaam dat toelaat. Ik geloof in de evolutie en ik neem aan dat jij dat ook doet. Jij lijkt me in ieder geval niet iemand die gelooft dat wij uit het niets zijn ontstaan. Als je ons vergelijkt met onze voorganger(s) (Homo erectus/Cro magnon/whatever) dan kunnen wij steeds beter analyseren/observeren/filosoferen. Dat lijkt mij iets waar je het mee eens bent.

Zoals ik al zei geloof ik denk ik dat wij een ziel hebben (misschien dat ik ook geloof dat het allemaal ophoudt met onze dood, maar dat is een deprimerende gedachte en het geeft geen lekkere uitgangspositie om door te filosoferen ). Vanuit dit standpunt beredeneer ik dan ook verder. Als wij enkel onze ziel zouden zijn en dus niet een lichamelijke beperking zouden hebben, zouden wij puur objectief naar ons geleven leven kunnen kijken. Vanuit dat oogpunt doet het er dan ook niet meer toe of je hebt geleden of niet: het is een ervaring waar je van geleerd hebt.

Ik zal een voorbeeld geven van iemand die dan misschien niet dood is gegaan, maar toch wel degelijk leed heeft meegemaakt. Een vriendin van mij is een slachtoffer geweest van incest en heeft ook daarnaast echt een bizarre jeugd gehad (ook met veel seksuele incidenten). Manisch-depressieve pleegouders etc. Ze woont sinds haar 16de of 17de op haarzelf.
Natuurlijk heeft ze psychologische hulp nodig gehad en is ze nog steeds bezig met het verwerken hiervan (ze is nu 20). Maar ze is zo intelligent dat ze hier vrij objectief naar kan kijken (natuurlijk heeft de hulpverlening hier ook bij geholpen). En waar ik echt ontzettend veel respect voor heb is dat zij "blij" is met haar verleden. Ze zegt dat haar verleden haar heeft gemaakt tot wat ze nu is, en dat ze blij is met de manier waarop ze nu over dingen na kan denken.

Haar intelligentie laat het toe dat ze hier op deze manier mee om kan gaan. Anderen kunnen dat nog niet, en moeten hiermee wachten tot ze dood zijn voordat ze objectief genoeg kunnen zijn.

Ik weet niet echt hoe ik beter kan verwoorden wat ik met dit voorbeeld duidelijk wil maken, maar ik hoop dat je mijn punt snapt
Extremistisch gematigd.
pi_55500410
quote:
Op zondag 23 december 2007 12:32 schreef starla het volgende:

Voor mensen die leven naar het gelang van God is het oneindige paradijs misschien voldoende compensatie. Voor mij en vele anderen hoeft dat niet per se, en is het leven hier op aarde hetgeen waar we het allemaal voor doen.
Ik denk niet dat je dit meent. Of je gelooft niet in een leven na de dood dus zeg je maar wat. Of je gelooft er wel in en weet je niet wat je te wachten staat. Want als het zover is zal je minstens zoveel waarderen als het leven op aarde.
quote:
Ik hoef geen onvoorwaardelijke liefde van iemand die ik niet eens ken (de hele discussie buitenwegen gelaten dat Hij mij wél door en door kent),
Jou doel is eenmaal hem leren kennen in dit leventje. Waarom wil je hem niet kennen? Omdat hij het grootste wat je lief is (namelijk jezelf) heeft gecreeerd? Omdat hij je behoed voor ontelbare gevaren dat op de loer liggen? Omdat hij jou voorziet van ontelbare benodigdheden?
En omdat hij heel af en toe jou leed aandoet, nee wacht, omdat je jezelf leed aandoet wil je hem niet leren kennen?
Waarom doe je jezelf leed aan? Omdat je alles omarmt en denkt dat alles van jou is. Je denkt dat je eeuwig zal leven op aarde en klamt je zo hard aan die dingen dat je het nier meer eens kan loslaten. Terwijl hij je heeft gewaarschuwd dat je dat niet moet doen. Dat alles vergangelijk is. En dan deze wereld alleen maar een herberg is van tijdelijke aard. Hier behoor je hem te leren kennen, het is een schoool.
quote:
Hij ook nog eens mij verdriet aandoet en diegene van me afneemt die ik liefheb (meer dan Hem).
Terwijl je hem meer dan alles zou moeten liefhebben. Hij heeft je al diegenen die je liefhebt geschonken. Door hem heb je diegenen leren kennen. Door hem heb je uberhaubt kunnen "liefhebben". Hij heeft je meer gegeven dan alles wat je bij elkaar liefhebt. Maar de mens is zoals ik nogmaals mag meemaken, ondankbaar.
quote:
Ik kan niet van een dergelijk persoon houden, daarvoor moet je waarschijnlijk geindoctrineerd zijn geweest door een sadomasochistische geloofsovertuiging die graag door de vingers kijkt van zichzelf in plaats van een hand op te houden voor een mens in nood.
Dit zeg je alleen maar omdat je boos bent. Bekijk het objectief. Wees oprecht, ben je meer gelukkig dan ongelukkig? Dacht het niet want anders had je daarnet die dingen niet eens geschreven, had je er allang een eind aan gemaakt. Komt het dan niet altijd uiteindelijk goed?
Wees nogmaals oprecht!
quote:
Het netto-effect ...
Maar hoe zit dat met de kerk als instelling? Kan die niet alle armoede oplossen met het geld dat binnenkomt via de geloofsgemeenschap? Of wordt het geld gebruikt voor het aanstellen van heiligen en zaligen, het opzetten van kerken, het verkondigen van het Woord?
Helaas kan ik niet voor de kerken opkomen. Alleen moet ik inzien dat mensen meer de neiging hebben religieuze instellingen de schuld te geven dan mensen indivudueel. Volgens mij komt dit om jezelf dan beter te voelen. Ik ken tal van mensen die altijd de slechte kanten van mensen belichten die heel veel aan goede doelen doen. Daar lijkt het een beetje op.
quote:
Nu zeg je iets heel interessants;...
Hier kom ik later op terug, want dat is een stukje religieuze filosofie, wat je niet in zo een korte re-post ff kwijtkan. Om dat te begrijpen moet je waar aannames die je onterecht aanneemt loslaten. Daar komt jou verwarring vandaan namelijk.
  zondag 23 december 2007 @ 22:13:54 #140
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_55501835
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 19:31 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Niet zoals agnost normaal gesproken gebruikt wordt. Dan heeft het altijd betrekking op 'goddelijke' zaken. Nu kan de term wel weer zo verkracht worden dat je ook agnostisch kan zijn met betrekking tot de aanwezigheid van een blauwe pinguin op de zuidpool, maar zo wordt de term agnost niet gebruikt. Niet in de volksmond, niet door Van Dale, niet door Wikipedia. Eigenlijk nergens (maar als je het ergens vind, hoor ik het graag.)
http://en.wikipedia.org/wiki/Russell's_teapot

o.a. in dawkins boek wordt de term teapot agnostic gecoined. Het is een vrij universele term en hoeft niet per se gekoppelt te worden in zaken van theisme.

Het is toepasbaar op alles waarbij het onderwerp het bestaan of al dan niet niet-bestaan van een object in dit gehele universum (of daarbuiten) wordt bediscussiert. Het is een ontologische positie die idd vaak gebruikt wordt in de discussie over goden, vooral omdat dit het enige onderwerp is waar mensen blijkbaar met passie proberen te claimen dat iets wel of niet bestaat wat door iemand bedacht is. Maar de laatste decennia zie je dezelfde disucssie oplaaien met betrekking tot buitenaards leven. Ook hier zijn weer dezelfde regels en filosofische respectieven van toepassing.
pi_55508297
quote:
Op zondag 23 december 2007 22:13 schreef SpecialK het volgende:

[..]

http://en.wikipedia.org/wiki/Russell's_teapot

o.a. in dawkins boek wordt de term teapot agnostic gecoined. Het is een vrij universele term en hoeft niet per se gekoppelt te worden in zaken van theisme.

Het is toepasbaar op alles waarbij het onderwerp het bestaan of al dan niet niet-bestaan van een object in dit gehele universum (of daarbuiten) wordt bediscussiert. Het is een ontologische positie die idd vaak gebruikt wordt in de discussie over goden, vooral omdat dit het enige onderwerp is waar mensen blijkbaar met passie proberen te claimen dat iets wel of niet bestaat wat door iemand bedacht is. Maar de laatste decennia zie je dezelfde disucssie oplaaien met betrekking tot buitenaards leven. Ook hier zijn weer dezelfde regels en filosofische respectieven van toepassing.
Ik geloof niet dat dit toepasbaar is voor God. Want overal zie je sporen van God. Maar van die theepot zie je nergens sporen of aanwijzingen voor.
Het is een kwestie van zoeken. Simpel voorbeeld. Toen ik voor het eerst mijn golf3 had gekocht zag ik nergens van die auto's. Maar toen ik er eenmaal in reed zag ik opeens overal van die auto's rijden. Ik dacht zijn het er dan zoveel
Dus als je ermee bezig bent opent er opeens dingen voor je. De meeste mensen zijn niet op zoek naar hem. Die zien zijn sporen dan ook niet.
pi_55508349
quote:
Op maandag 24 december 2007 09:35 schreef kazakx het volgende:

[..]

Ik geloof niet dat dit toepasbaar is voor God. Want overal zie je sporen van God. Maar van die theepot zie je nergens sporen of aanwijzingen voor.
welke sporen en/of aanwijzingen ?
  maandag 24 december 2007 @ 09:41:44 #143
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_55508365
quote:

[..]

Het is een kwestie van zoeken. Simpel voorbeeld. Toen ik voor het eerst mijn golf3 had gekocht zag ik nergens van die auto's. Maar toen ik er eenmaal in reed zag ik opeens overal van die auto's rijden. Ik dacht zijn het er dan zoveel
Dus als je ermee bezig bent opent er opeens dingen voor je. De meeste mensen zijn niet op zoek naar hem. Die zien zijn sporen dan ook niet.
ik zie evenveel sporen van god als voor die theepot. En blijf aub weg met je "je moet er voor open staan" onzin. De perfecte manier voor gelovigen om de discussie dood te slaan door te doen alsof de andere persoon gewoon niet de openheid en oprechtheid bezit om de "waarheid" te zien.

Vrij trieste poging die je dus in vervolg voor je mag houden, atheisten hebben vaak grondiger en dieper naar de verschillende spiritualiteiten en filosofieen gekeken dan gelovigen dus een dergelijke opmerking getuigt niet alleen van chronisch gebrek aan kennis maar ook nog eens van je reinste minachting.

[ Bericht 0% gewijzigd door SpecialK op 24-12-2007 09:46:47 ]
pi_55508474
quote:
Op maandag 24 december 2007 09:41 schreef SpecialK het volgende:

[..]

ik zie evenveel sporen van god als voor die theepot. En blijf aub weg met je "je moet er voor open staan" onzin. De perfecte manier voor gelovigen om de discussie dood te slaan door te doen alsof de andere persoon gewoon niet de openheid en oprechtheid bezit om de "waarheid" te zien.

Vrij trieste poging die je dus in vervolg voor je mag houden, atheisten hebben vaak grondiger en dieper naar de verschillende spiritualiteiten en filosofieen gekeken dan gelovigen dus een dergelijke opmerking getuigt niet alleen van chronisch gebrek aan kennis maar ook nog eens van je reinste minachting.
Die kijk is meestal van subjectieve aard. Want zoals ik al eerder zei als je denkt dat je het het objectief wilt bekijken dan veronderstel je al dat er geen God is op dat moment. Dus ben je subjectief. Dat bedoel ik met te zeggen dat je er open voor moet staan.
pi_55508492
quote:

[..]
Toch zijn de verwachtingen waarmee je gaat zoeken wel belangrijk voor wat je gaat vinden. De zoektocht is een heel persoonlijke, en daarom zal niet iedereen de sporen zien die jij ziet. Vanuit jouw levensbeschouwing kan alles duidelijk lijken, maar iemand die een andere levensbeschouwing heeft, ziet dat allemaal niet zo duidelijk. En voordat je inziet dat een andere levensbeschouwing beter past op de werkelijkheid dan je huidige, moet je eerst bewust een keuze maken. En dat vereist het nodige lef.
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
pi_55508508
quote:
Op maandag 24 december 2007 09:40 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

welke sporen en/of aanwijzingen ?
Het zijn er zo veel. Maar laat ik er eentje noemen. Die voor mij altijd heel sterk is.
Het feit dat er uberhaupt iets bestaat ipv niets. Want als je naar het heelal kijkt heeft alles in causale verband. Gezien het feit dat het heelal niet eeuwig heeft bestaan moet je wel veronderstellen dat het een begin heeft. Een begin waar tijd en ruimte op dezelfde moment is gecreeerd.
pi_55508510
quote:
Op maandag 24 december 2007 09:52 schreef kazakx het volgende:

[..]

Die kijk is meestal van subjectieve aard. Want zoals ik al eerder zei als je denkt dat je het het objectief wilt bekijken dan veronderstel je al dat er geen God is op dat moment. Dus ben je subjectief. Dat bedoel ik met te zeggen dat je er open voor moet staan.
mja, of subjectief als je veronderstelt dat er wel een god is op dat moment
  maandag 24 december 2007 @ 09:57:25 #148
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_55508528
quote:
Op maandag 24 december 2007 09:52 schreef kazakx het volgende:

[..]

Ik heb het ook over objectief kijken. Meeste atheisten zijn niet atheist omdat hun ouders hen heeft geindoctrineerd (wat valt er te indoctrineren ). Ze beginnen dus met een leeg vel. Vanuit die positie heb je een objectiever overzicht dan jij met je pasgekochte auto en je opholgeslagen spiritualiteitslobe

Grappig ook dat je atheisten beschuldigd van subjectieviteit alsof jij de objectieve waarheid hebt gevonden. Sorry maar in een filosofisch debat hou je het niet langer dan 5 min vol met deze standpunten
pi_55508590
quote:
Op maandag 24 december 2007 09:57 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Ik heb het ook over objectief kijken. Meeste atheisten zijn niet atheist omdat hun ouders hen heeft geindoctrineerd (wat valt er te indoctrineren ). Ze beginnen dus met een leeg vel. Vanuit die positie heb je een objectiever overzicht dan jij met je pasgekochte auto en je opholgeslagen spiritualiteitslobe

Grappig ook dat je atheisten beschuldigd van subjectieviteit alsof jij de objectieve waarheid hebt gevonden. Sorry maar in een filosofisch debat hou je het niet langer dan 5 min vol met deze standpunten
Dat lege vel waar jjij het over hebt is van subjectieve aard. Dat probeer ik juist duidelijk te maken. Als je namelijk denkt dat dat objectief is kom je behoorlijk bedrogen uit. Objectiviteit waar jij het over hebt is namelijk veronderstellen dat je even aanneemt dat er geen God bestaat. Dan zit je dus al aan de kant van de duivel
  maandag 24 december 2007 @ 10:08:44 #150
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_55508645
quote:
Ik zie zelf vooral veel sporen die m.i. het geloof in God wat moeizaam maken. Namelijk: Tsunami's, tornado's, die hele steden verwoesten, gruwelijke ziektes zoals Ebola of Malaria. De treffen niet de ‘zondigen’ of iets dergelijks. Die treffen gewoon iedereen. Zie de baby's die misvormd worden geboren en wier leven louter uit pijn lijden bestaat eer ze sterven. Zie de bejaarden die volledig dementeren, alle decorum verliezen en in hun eigen ontlasting moeten sterven. Zijn dat sporen van een barmhartige God?
quote:
En dát is selectief waarnemen. Inderdaad, als je er op let, hoeveel zwangere vrouwen zie je dan wel niet? Of hoeveel mensen met een bepaald soort schoenen? Of hoeveel witte huizen? Als je er op zult letten, dan vind je inderdaad tal van zulk soort voorbeelden, terwijl je je er eerder nooit zo bewust van was. Echter, onderwijl veronachtzaam je de andere objecten. Je hebt het gevoel dat er veel Golfjes 3 rijden, maar wat zegt dat? Je hebt niet tussendoor ook bijgehouden hoeveel mensen een andere auto, en welk type, rijden. Je waarneming is selectief gericht geweest op die Golf 3.
quote:
Het gevaar is nu, dat als je zo kijkt, je alleen op zoek bent voor ‘bewijs’ voor je stelling. Je ziet duizenden dingen per dag die je terzijde legt omdat ze Gods bestaan niet bewijzen. Alleen die enkele die dat volgens jou wel doen, die pik je eruit. Het is alsof je zegt dat alle zwanen wit zijn. En elke keer als je een witte zwaan tegenkomt roep je ‘zie je wel!’. Dat is niet de manier om bewijs te zoeken.

Plus dat je je nog moet afvragen of het waargenomene niet ook anderszins te verklaren is. Veel van de sporen die jij noemt zal een Christen bijvoorbeeld interpreteren als ‘bewijs’ voor de Christelijke God. Misschien sommige Katholieken wel als bewijs van Maria's supervisie. Stel, je bent je sleutels kwijt, je hebt overal gezocht, en je kunt ze niet vinden, dus uiteindelijk zeg je maar ‘Sint Antonius, beste vrind, maak toch dat ik mijn sleutels vind’. Je gaat dus maar even wat anders doen, de douche schoonmaken of zo, en opeens schiet het je te binnen. Is dat nu bewijs dat Sint Antonius bestaat, of is het ook te verklaren door de manier waarop het geheugen werkt? Als je selecief waarnemen zou je voor het eerste kunnen gaan natuurlijk. Voor een moslim lijkt me die conclusie echter niet zo voor de hand liggend.

Wat maakt het dus dat die ‘sporen‘ die jij ziet ten eerste op een God duiden, en ten tweede ook nog op de God die jij voor ogen hebt? Zijn ze niet net zo hard bewijs voor het bestaan van Zeus of Vishnoe?
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  maandag 24 december 2007 @ 10:09:18 #151
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_55508650
quote:
Op maandag 24 december 2007 10:04 schreef kazakx het volgende:

[..]

Dat lege vel waar jjij het over hebt is van subjectieve aard. Dat probeer ik juist duidelijk te maken. Als je namelijk denkt dat dat objectief is kom je behoorlijk bedrogen uit. Objectiviteit waar jij het over hebt is namelijk veronderstellen dat je even aanneemt dat er geen God bestaat.
Een leeg onbeschreven vel waarin je aangeeft dat je het ten eerste nog helemaal niet weet? Is subjectief? Gast... Leer denken.
quote:
Dan zit je dus al aan de kant van de duivel

Argument from Intimidation. Goeie hoor

Tyf op gelegenheidschristen. Dit is geen getuigtopic en kerstmidwinterfeest is geen excuus om mensen ineens lastig te gaan vallen met de duivel.
  maandag 24 december 2007 @ 10:12:14 #152
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_55508686
quote:
Op maandag 24 december 2007 10:04 schreef kazakx het volgende:

[..]

Dat lege vel waar jjij het over hebt is van subjectieve aard. Dat probeer ik juist duidelijk te maken. Als je namelijk denkt dat dat objectief is kom je behoorlijk bedrogen uit. Objectiviteit waar jij het over hebt is namelijk veronderstellen dat je even aanneemt dat er geen God bestaat. Dan zit je dus al aan de kant van de duivel
Jij gelooft niet dat Zeus bestaat waarschijnlijk. Noch dat Thor & Wodan bestaan. Noch dat de hindoe-goden bestaan. En er is meer waarin je niet gelooft. Eigenlijk ben je atheïst wat alle goden betreft die die mensheid gekend heeft, behalve eentje. Het is niet alsof je bent begonnen met een geloof in al die goden en dat je vervolgens hebt geselecteerd totdat er één over bleef. Nee, je bent geboren zonder idee van een god, en dat is er later, in een door je omgeving en cultuur bepaalde vorm, ingegoten. Was je in India geboren, dan had je wellicht een heel andere religie gehad, die je dan nu met dezelfde ijver had verdedigd.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_55508709
quote:
Op maandag 24 december 2007 09:56 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

mja, of subjectief als je veronderstelt dat er wel een god is op dat moment
Klopt er bestaat niet zoiets als objectiveit bij dit onderwerp. Als ik dan toch moet kiezen vanaf welke kant ik mijn onderzoek moet beginnen begin ik toch aan de kant van het even aannemen dat hij wel bestaat. Omdat er veel meer aanwijzingen, sporen zijn die zijn bestaan kracht geven.
pi_55508749
quote:
Op maandag 24 december 2007 10:13 schreef kazakx het volgende:

[..]

Klopt er bestaat niet zoiets als objectiveit bij dit onderwerp. Als ik dan toch moet kiezen vanaf welke kant ik mijn onderzoek moet beginnen begin ik toch aan de kant van het even aannemen dat hij wel bestaat. Omdat er veel meer aanwijzingen, sporen zijn die zijn bestaan kracht geven.
nogmaals....zoals ?

[ Bericht 0% gewijzigd door het_fokschaap op 24-12-2007 10:22:36 ]
  maandag 24 december 2007 @ 10:18:21 #155
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_55508763
quote:
Op maandag 24 december 2007 09:56 schreef kazakx het volgende:
Het zijn er zo veel. Maar laat ik er eentje noemen. Die voor mij altijd heel sterk is.
Het feit dat er uberhaupt iets bestaat ipv niets. Want als je naar het heelal kijkt heeft alles in causale verband. Gezien het feit dat het heelal niet eeuwig heeft bestaan moet je wel veronderstellen dat het een begin heeft. Een begin waar tijd en ruimte op dezelfde moment is gecreeerd.
Waarom kan dat causale verband ophouden zodra je bij ‘God’ bent aangekomen? Waarom kan de big-bang niet het eindpunt zijn van de causale reeks? God is een beetje een ad-hocverklaring om de causale reeks tot een eind te kunnen brengen. Waarom zijn het niet twee goden? Of 10, of een hele club? Waarom is er geen sprake van een cyclisch patroon dat begin noch einde heeft?

Als je verder naar het heelal kijkt, dan valt je op dat er bijzonder veel zwarte gaten inzitten, dat er behoorlijk wat meteorieten rondzwerven, dat de kans dat de aarde hierdoor getroffen wordt aanzienlijk is. Dat alles er een beetje op wijst dat we in een uithoekje zitten. Je krijgt niet echt het idee als je de afstanden in het heelal bekijkt ‘Poepoe, dat is voor ‘ons’ gemaakt.’ Integendeel.
  maandag 24 december 2007 @ 10:21:15 #156
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_55508798
quote:
Op maandag 24 december 2007 10:13 schreef kazakx het volgende:
Wat doe je met aanwijzingen die níét direct op het bestaan van een God duiden? En, hoe krachtig vind je je verklaring als je vanaf de andere kant bekeken ook nog een uitleg kunt vinden? Natuurlijk is het goed dat je een hypothese kunt staven met bewijs, maar het leidt snel tot een tunnelvisie waarbij je geneigd bent om tegenbewijs te negeren, en multi-interpretabele aanwijzingen alleen voor jouw hypothese te duiden.
pi_55508822
quote:
Op maandag 24 december 2007 10:09 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Een leeg onbeschreven vel waarin je aangeeft dat je het ten eerste nog helemaal niet weet? Is subjectief? Gast... Leer denken.
[..]
Probeer een keer in je leven mee te denken. Er is geen objectiviteit bij dit onderwerp. Er is geen grijs gebied bij dit denkproces. Hij bestaat of bestaat niet. Je kan daar niet tussen in zitten. Je kan niet meningloos bij zo een 0-1 logica. Het is digitaal. Als je zegt dat je niet weet heb je al stiekem de een van die 2 stellingen aangenomen. En bijna altijd is die stelling dat je even aanneemt dat hij niet bestaat, want het gaat over de stelling of God wel of niet bestaat.
Dit is echt een hele gevoelige gedachtenkronkel, probeer het even te bezinken en er goed over na te denken en je zult me gelijk geven.
pi_55508858
quote:
Op maandag 24 december 2007 10:21 schreef Iblis het volgende:

[..]

Wat doe je met aanwijzingen die níét direct op het bestaan van een God duiden? En, hoe krachtig vind je je verklaring als je vanaf de andere kant bekeken ook nog een uitleg kunt vinden? Natuurlijk is het goed dat je een hypothese kunt staven met bewijs, maar het leidt snel tot een tunnelvisie waarbij je geneigd bent om tegenbewijs te negeren, en multi-interpretabele aanwijzingen alleen voor jouw hypothese te duiden.
Heb je nooit geleerd dat het bewijzen van iets wat niet bestaat onmogelijk is?
  maandag 24 december 2007 @ 10:27:41 #159
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_55508866
quote:
Op maandag 24 december 2007 10:23 schreef kazakx het volgende:

[..]

Probeer een keer in je leven mee te denken. Er is geen objectiviteit bij dit onderwerp. Er is geen grijs gebied bij dit denkproces. Hij bestaat of bestaat niet. Je kan daar niet tussen in zitten. Je kan niet meningloos bij zo een 0-1 logica. Het is digitaal. Als je zegt dat je niet weet heb je al stiekem de een van die 2 stellingen aangenomen.
Wat denk je dat agnostisme inhoud? Oh right. Je hebt dit topic niet gelezen. Lees je eens in voor de gein. Ik snap dat je nieuw bent en je enthousiast bent om jouw waarheid te verkondigen op dit welbekeken forum. Maar misschien moet je je eerst maar even inlezen voordat je zulke uitspraken doet. Naar wat ik tot zover van je gezien heb bezit je de filosofische kennis van een 12 jarige.
quote:
En bijna altijd is die stelling dat je even aanneemt dat hij niet bestaat, want het gaat over de stelling of God wel of niet bestaat.
Dit is echt een hele gevoelige gedachtenkronkel, probeer het even te bezinken en er goed over na te denken en je zult me gelijk geven.
De arrogantie
  maandag 24 december 2007 @ 10:32:12 #160
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_55508945
quote:
Op maandag 24 december 2007 10:27 schreef kazakx het volgende:

[..]

Heb je nooit geleerd dat het bewijzen van iets wat niet bestaat onmogelijk is?
Wat wil je daarmee zeggen? Dat je heilloos bezig bent, omdat God niet bestaat, en jij het probeert het bewijzen? Of wil je zeggen, dat, omdat jij het ‘bewijs’ hij wel moet bestaan? Welnu, ik trap niet echt in die laatste semantische truc.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')