abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 11 april 2007 @ 15:07:41 #51
139330 TNA
For the stars that shine
pi_48217262
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 18:01 schreef Wolkje het volgende:

[..]

er zijn zulke uiteenlopende doelen en methoden voor proeven met dieren.
Een van de voorbeelden is klassieke conditionering.
Maar er zijn echt de meest uiteenlopende dingen waarvoor ze proefdieren gebruiken.
Daar zijn voor zover ik weet wel redelijk strenge eisen voor.
Ja, goed, klassieke conditionering, Pavlov die erachter kwam dat je honden zo kon trainen. Maar om dat nou echt dierproeven te noemen? Een man die in het park test hoe vaak zijn hond achter een stok aanrent is dan ook bezig met "dierproeven".

Het lijkt me veel meer een zaak van de geneeskunde (denk bijvoorbeeld aan medicijnen testen) dan van de psychologie . Binnen laatstgenoemd vakgebied hoor ik er nooit wat over. De psychologie richt zich op gedrag, daar zijn weinig dierproeven voor nodig. Als ze er al zijn zullen ze bovendien vrij onschuldig zijn.
pi_48217353
quote:
Op woensdag 11 april 2007 15:07 schreef TNA het volgende:
Ja, goed, klassieke conditionering, Pavlov die erachter kwam dat je honden zo kon trainen. Maar om dat nou echt dierproeven te noemen? Een man die in het park test hoe vaak zijn hond achter een stok aanrent is dan ook bezig met "dierproeven".
Nouja, volgens mij valt klassieke conditionering bij dieren toch echt onder dierproeven.
quote:
Het lijkt me veel meer een zaak van de geneeskunde (denk bijvoorbeeld aan medicijnen testen) dan van de psychologie . Binnen laatstgenoemd vakgebied hoor ik er nooit wat over. De psychologie richt zich op gedrag, daar zijn weinig dierproeven voor nodig. Als ze er al zijn zullen ze bovendien vrij onschuldig zijn.
Ook in de neuropsychologie worden hersengebieden onderzocht met behulp van dierproeven.
(Toevallig ben ik daar nu heel veel over aan het lezen, morgen tentamen neuropsychologie).
  woensdag 11 april 2007 @ 15:16:18 #53
139330 TNA
For the stars that shine
pi_48217559
quote:
Op woensdag 11 april 2007 15:10 schreef Wolkje het volgende:
Ook in de neuropsychologie worden proeven met dieren gedaan.
Tsja, daar kom je natuurlijk op een deelgebied van psychologie en geneeskunde. Maar desalniettemin, er worden inderdaad dieren zoals ratten gebruikt om hierbij onderzoek te doen. De hersenen van een rat beschadigen voor kennis wordt daarbij dan niet geschuwd. Da's waar. Neuropsychologie valt wat mij betreft niet echt meer onder "Psychologie", aangezien het eigenlijk een gedragswetenschap is. Maar dat is weer een andere discussie

Eveli, waarom vroeg je het eigenlijk? Twijfel je of je het zal gaan studeren en laat je dierproeven meespelen in je overweging?
  woensdag 11 april 2007 @ 15:19:25 #54
139330 TNA
For the stars that shine
pi_48217653
quote:
Op woensdag 11 april 2007 15:10 schreef Wolkje het volgende:

[..]

Nouja, volgens mij valt klassieke conditionering bij dieren toch echt onder dierproeven.
[..]

Ook in de neuropsychologie worden hersengebieden onderzocht met behulp van dierproeven.
(Toevallig ben ik daar nu heel veel over aan het lezen, morgen tentamen neuropsychologie).
Ik zie dat je je post hebt geëdit, ik reageer nog maar een keertje

Officieel gezien valt klassieke conditionering wel onder dierproeven, maar dan valt de hondenbezitter met de stok in het park daar ook onder. Mijn punt is dat ik niets tegen "dierproeven" heb als het dier er niet onder lijdt. Zodra dat wel gebeurt is het een ander verhaal. Maar onderscheid leren maken tussen stimuli (daar praten we toch over) kan gewoon diervriendelijk gebeuren.

Succes met je tentamen trouwens!
pi_48217776
Inmiddels heb ik Psychologie maar laten gaan als kanshebber om te gaan studeren, maar niet echt om die reden. Toen Psy nog tot de opties behoorde twijfelde ik wel over dat punt. Het hoort er op zich wel bij denk ik, dus als je het gaat studeren kun je het niet echt weigeren.
Maar de rest van de studie lijkt me toch niet boeiend en leuk genoeg om het te gaan studeren. Ik was alleen laatst bij een voorlichting over deze studie en ik wilde toen wat vragen over dierproeven, alleen had ik daar toen niet de gelegenheid voor, dus stelde ik hier die vraag.
pi_48229636
Wat is blokkering? (context: conditionering)
Ik ben mijn herkansing aan het leren, maar de omschrijving uit mijn boek is zo vaag..
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
  donderdag 12 april 2007 @ 09:34:23 #57
139330 TNA
For the stars that shine
pi_48245517
quote:
Op woensdag 11 april 2007 20:23 schreef crossover het volgende:
Wat is blokkering? (context: conditionering)
Ik ben mijn herkansing aan het leren, maar de omschrijving uit mijn boek is zo vaag..
Ik weet het niet hoor, maar zou het kunnen betekenen dat conditionering faalt omdat er te vaak een alternatieve situatie is opgetreden? B.v. Pavlovs honden die zo vaak geen eten krijgen na het belletje dat de conditionering uitdooft en het op een gegeven moment niet meer mogelijk is om het ze nog aan te leren?

Maar ehm, 't is een gokje van mij hoor, alweer een tijdje geleden dat ik het moest leren
  donderdag 12 april 2007 @ 21:18:29 #58
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_48269520
quote:
Op woensdag 11 april 2007 20:23 schreef crossover het volgende:
Wat is blokkering? (context: conditionering)
Ik ben mijn herkansing aan het leren, maar de omschrijving uit mijn boek is zo vaag..
Bij blokkering verhindert (blokkeert) de aanwezigheid van een geconditioneerde stimulus die de ongecontroleerde stimulus voorspelt, de conditionering van de andere stimuli. Veronderstel dat je al geleerd hebt dat een knipperend licht een naderende trein aankondigt.

Beeld je nu in dat een nieuw signaal (een bel bijvoorbeeld) op een consistente manier aan het knipperlicht toegevoegd wordt om eveneens voor de naderende trein te waarschuwen. De kans is klein dat je de relatie tussen de bel en de naderende trein zult leren. Dit komt doordat het leren van bijkomende signalen (de bel) geblokkeerd lijkt te worden zodra er al een betrouwbaar signaal (het knipperlicht) is.
Cop killer
Kill all the cops tonight
Kill them, cop killer
Kill all the cops in sight
  donderdag 12 april 2007 @ 21:36:09 #59
139330 TNA
For the stars that shine
pi_48270457
quote:
Op donderdag 12 april 2007 21:18 schreef HAL9000S het volgende:

[..]

Bij blokkering verhindert (blokkeert) de aanwezigheid van een geconditioneerde stimulus die de ongecontroleerde stimulus voorspelt, de conditionering van de andere stimuli. Veronderstel dat je al geleerd hebt dat een knipperend licht een naderende trein aankondigt.

Beeld je nu in dat een nieuw signaal (een bel bijvoorbeeld) op een consistente manier aan het knipperlicht toegevoegd wordt om eveneens voor de naderende trein te waarschuwen. De kans is klein dat je de relatie tussen de bel en de naderende trein zult leren. Dit komt doordat het leren van bijkomende signalen (de bel) geblokkeerd lijkt te worden zodra er al een betrouwbaar signaal (het knipperlicht) is.
*Flashbacks* Ow ja Dat is een betere uitleg dan de mijne.
pi_48270912
quote:
Op donderdag 12 april 2007 21:18 schreef HAL9000S het volgende:

[..]

Beeld je nu in dat een nieuw signaal (een bel bijvoorbeeld) op een consistente manier aan het knipperlicht toegevoegd wordt om eveneens voor de naderende trein te waarschuwen. De kans is klein dat je de relatie tussen de bel en de naderende trein zult leren. Dit komt doordat het leren van bijkomende signalen (de bel) geblokkeerd lijkt te worden zodra er al een betrouwbaar signaal (het knipperlicht) is.
Helder
Bedankt
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
  donderdag 12 april 2007 @ 22:06:52 #61
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_48271872
No problem. Succes met je herkansing.

Deze theorie komt trouwens voor uit een experiment van Leon Kamin in 1969, waarbij ratten in een eerste fase getraind werden op een geluid dat aan een shock voorafging. (de geconditioneerde stimulis) Daarna kregen de ratten een reeks van beurten waarin de shock voorafgegaan werd door het geluid en een bijkomend licht.

Een latere test toonde aan dat deze groep niet geleerd had bang te zijn voor het licht, maar wel bang bleef voor de toon. Een controlegroep kreeg vanaf het begin zowel het geluid als het licht voordat de shocks toegediend werd: in deze groep werden allebei de stimuli een geconditioneerde stimulis die angst uitlokte.

Een geconditioneerde reactie op een nieuwe stimulis treedt dus niet op als er al een goede voorspeller voor de ongecontroleerde stimulis bestaat. Pas wanneer het geluid tekort begon te schieten als voorspeller, bijvoorbeeld omdat er een onverwachte tweede shock volgde op de eerste, leerden de dieren in Kamins experimenten belang te hechen aan het licht.

Leuk detail is dat dit dus aangeeft dat klassieke conditionering duidelijk een actiever proces is dan dat Pavlov vermoedde en niet gewoon een mechanisch proces is waarbij een stimulus geassocieerd wordt met de andere.
Cop killer
Kill all the cops tonight
Kill them, cop killer
Kill all the cops in sight
pi_49277422
Hoe goed staat de UL aangeschreven?
pi_49277860
quote:
Op donderdag 12 april 2007 22:06 schreef HAL9000S het volgende:
No problem. Succes met je herkansing.
Oh trouwens, ik heb een 7,7 gehaald, komt dus een mooie 8 op m'n lijst te staan
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
pi_49324435
Is er iemand die een verplichte literatuurlijst heeft van psychologie op de universiteit van Utrecht en/of Tilburg? (eerste jaar)
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
pi_49324553
Hoe groot is de uitval op jullie universiteiten? Mijn huidige opleiding heeft 50%...
pi_49324894
quote:
Op zondag 13 mei 2007 10:41 schreef Koewam het volgende:
Hoe groot is de uitval op jullie universiteiten? Mijn huidige opleiding heeft 50%...
Aan de Vu hebben ze tegenwoordig een bindend studieadvies, dus de uitval zal nu wel wat hoger liggen dan toen ik begon met mn opleiding (drie jaar geleden). Precieze cijfers zou ik niet weten eigenlijk.
Voor de volledigheid, ik zit dus in mn derde jaar, richting ontwikkelingspsychologie, aan de Vu.
pi_49962979
Heeft er iemand ideeën voor het maken van een werkstuk? Ik zat zelf te denken aan iets in de richting van persoonlijkheidsleer, lichaamstaal misschien?
Daarbij moet ik bepaalde dilemma's gebruiken, bijvoorbeeld vooruitgangsdenken vs conservatisme of norm vs normafwijking. Heeft iemand tips over handige literatuur in de persoonlijkheidsleer of andere bronnen?
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
  donderdag 31 mei 2007 @ 18:35:35 #68
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_49973184
quote:
Op donderdag 31 mei 2007 13:33 schreef crossover het volgende:
Heeft er iemand ideeën voor het maken van een werkstuk? Ik zat zelf te denken aan iets in de richting van persoonlijkheidsleer, lichaamstaal misschien?
Daarbij moet ik bepaalde dilemma's gebruiken, bijvoorbeeld vooruitgangsdenken vs conservatisme of norm vs normafwijking. Heeft iemand tips over handige literatuur in de persoonlijkheidsleer of andere bronnen?
Mischien dat de psychosociale ontwikkeling iets is en dan de stadia van Erikson in het bijzonder?
quote:
Erikson behoorde tot de groep postfreudianen die men de ego-psychologen noemt, omdat men de taak van het ego niet beperkt tot een louter defensieve functie, maar het ego ook een belangrijkere functie toekennen: het voortdurend integreren van allerlei tegenstellingen die zich kunnen voordoen, zowel binnen de persoon zelf als met de sociale omgeving.


Erik voegde de sociale dimensie aan de psychoanalytische theorie toe. Zo zag hij drie aspecten in de psychoseksuele zones (analoog met de erogene zones van Freud) en verschillende modi (activiteiten) verbonden aan die zones. Ten laatste beschreef hij ook verschillende modaliteiten van psychosociaal functioneren in relatie tot anderen via die modi.


Verder beschreef hij ook de opeenvolging van stadia die door de mens succesvol moeten worden doorlopen.

oraal-sensorisch stadium : fundamenteel vertrouwen vs fundamenteel wantrouwen

anaal - urethaal - musculair systeem (retentie & aliminatie - loslaten en vasthouden): autonomie versus twijfel en schaamte.

Locomotorisch stadium : initiatief versus schuld

Schooljaren (latentie) : vlijt vs minderwaardigheid

Adolescentie (seksualiteit) : identiteit vs rolverwarring

Vroege volwassenheid : intimiteit vs isolatie

Middenvolwassenheid : generativiteit vs stagnatie

Late volwassenheid : integriteit vs wanhoop

De eerste vier stadia bieden een algemeen kader voor de sociale ontwikkeling tijdens de kindertijd, en wijzen op de belangrijke horden die we op verschillende leeftijden moeten nemen voor een harmonische ontwikkeling. Elke fase biedt kansen maar ook risico's. Hij stelde dat overal conflicten en crises aan verbonden zijn
Dan neem je gelijk je dilemma's mee ('t zijn eigenlijk meer tegenstellingen maar er is wel wat moois van te maken denk ik).

'Theories of Developmental Psychology door Patricia H. Miller is daarbij wel een aanrader IMHO.
Cop killer
Kill all the cops tonight
Kill them, cop killer
Kill all the cops in sight
pi_49974437
Het is inderdaad wel een leuk onderwerp vanwege die tegenstellingen, maar ik heb niet echt iets met het onderwerp.
Het begin is ook altijd zo lastig
Ik vind (het gebrek aan) affect bij psychopaten ook wel interessant. Daar is ook vast wat meer literatuur bij te vinden.

[ Bericht 22% gewijzigd door crossover op 31-05-2007 19:19:23 ]
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
pi_50009523
Mijn onderwerp is trouwens Psychopathie en affect geworden! Nu maar schrijven

Tips zijn welkom
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
pi_50033613
quote:
Op vrijdag 1 juni 2007 19:00 schreef crossover het volgende:
Mijn onderwerp is trouwens Psychopathie en affect geworden! Nu maar schrijven [afbeelding]

Tips zijn welkom
Interessant onderwerp!
pi_50142302
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 15:25 schreef Wolkje het volgende:

[..]

Interessant onderwerp!
Ja, dat wel. Maar mijn bronnen zijn op, er is geen inspiratie meer en het blijkt toch een te beknopt onderwerp te zijn.
En donderdag om 12 uur moet het af zijn
Heeft er iemand nog iets liggen van niet al te hoog niveau
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
pi_50147991
Misschien kan je hier iets mee?

Titel: PSYCHOPATHY AND THE PERCEPTION OF AFFECT AND VULNERABILITY
door: ANGELA S. BOOK
Brock University
VERNON L. QUINSEY
Queen’s University
DALE LANGFORD
McGill University

Abstract:

The relationship between psychopathic traits and the perception of nonverbal communication, including facial expressions and body language, is investigated. Participants include 59 prison inmates and 60 community members. Psychopathic traits among inmates are measured using the Psychopathy Checklist–Revised (PCL-R) and Levenson’s Self Report Psychopathy Scale. Participants categorize the emotion of posed facial photographs and rate intensity of emotion. They view videotaped interactions of a confederate and a target individual and rate assertiveness using the Rathus Assertiveness Scale. There is a trend for the PCL-R to be positively correlated with the inmates’ accuracy of emotional intensity ratings. Psychopathic traits are also positively associated with the accuracy of assertiveness ratings.

Bron: http://cjb.sagepub.com/cgi/rapidpdf/0093854806293554v1.pdf
pi_52242423
Ik ben ook nog steeds aan het twijfelen om na mijn SPH misschien nog psychologie te gaan doen.

Het is me alleen niet duidelijk in welke steden de studie meer neurlogisch is, en in welke steden klinisch.
Ik heb in Maastricht geinformeerd, en daar is de studie vooral neurologisch gericht, en dat wil ik juist niet.
Aids.
pi_52537360
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 22:50 schreef Mss het volgende:
Ik ben ook nog steeds aan het twijfelen om na mijn SPH misschien nog psychologie te gaan doen.

Het is me alleen niet duidelijk in welke steden de studie meer neurlogisch is, en in welke steden klinisch.
Ik heb in Maastricht geinformeerd, en daar is de studie vooral neurologisch gericht, en dat wil ik juist niet.
Je kunt in de meeste steden toch wel keuzes maken wat betreft de richting die je op wilt? In Tilburg is het zo dat je ervoor kunt kiezen om de neurologische kant op te gaan, sociale kant, economische kant, klinische kant (met kinderen of volwassenen) of onderzoeksrichting.
pi_52544434
Is het niet juist slimmer om gewoon voor een leuke stad te gaan en daarna pas te kijken welke kant je op wil en de stad erbij te zoeken? Je master kan toch gewoon ergens anders?
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
pi_52563642
Ja, maar in Maastricht bijvoorbeeld, is de studie van begin af aan al heel erg neurologisch gericht.

Ik heb ook best wel een obstakel mbt wiskunde, ik kan er geen hout van
Aids.
pi_52564353
quote:
Op dinsdag 21 augustus 2007 16:34 schreef Mss het volgende:
Ik heb ook best wel een obstakel mbt wiskunde, ik kan er geen hout van
Dat zal bij mij ook misscchien wel ff moeilijk wordn
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
pi_52573030
quote:
Op dinsdag 21 augustus 2007 16:34 schreef Mss het volgende:
Ja, maar in Maastricht bijvoorbeeld, is de studie van begin af aan al heel erg neurologisch gericht.

Ik heb ook best wel een obstakel mbt wiskunde, ik kan er geen hout van
Net zoals alle psychologiestudenten zo ongeveer Het statistiekgedeelte is voor mensen die geen wiskundeknobbel (understatement) hebben best te doen hoor, ik heb ook alles gehaald en dat zegt wat
pi_52632990
Zo, vandaag een retesaaie introcollege gehad Alleen het praatje van iemand van Complex was leuk.
Ik ga dus maandag beginnen in Tilburg, na een jaar HBO toegepaste psychologie gedaan te hebben. Ik heb er zin in
Nog meer mensen die in Tilburg psychologie studeren of er beginnen? Moet alleen nog boeken regelen
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
pi_52692606
Veel plezier crossover
Met welke vakken begin je?

Ik ga in september beginnen aan mijn masterjaar, ook aan de Vu.
pi_52695131
Academische vaardigheden Psychologie
Functieleer
Inleiding en geschiedenis van de psychologie
MTO-A PSY: Inleiding methodenleer

'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
  dinsdag 28 augustus 2007 @ 11:07:02 #83
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_52747972
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 22:13 schreef Sebastiaan2003 het volgende:
De kansen op banen zijn niet zomaar voor de studie psychologie te noemen, ligt ook heel erg aan je specialisatierichting.
inderdaad, biologische psychologie (een onderzoeksrichting) en de hier al genoemde sociale & AO psychologie hebben juist hele goede kansen op een baan.

edit: omdat ik nieuw ben in dit topic (zie het topic nu pas ) even voorstellen: Ik doe dus biologische psychologie aan de VU, master Neuroscience. Dat ligt wel heel ver van de klassieke psychologie (de klinische richtingen), maar heel dicht bij neuropsychologie. Oftewel, hoe veroorzaken onze hersenen ons gedrag.

[ Bericht 28% gewijzigd door Grumpey op 28-08-2007 11:18:28 ]
  dinsdag 28 augustus 2007 @ 11:07:41 #84
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_52747985
quote:
Op zondag 26 augustus 2007 09:16 schreef Wolkje het volgende:
Veel plezier crossover
Met welke vakken begin je?

Ik ga in september beginnen aan mijn masterjaar, ook aan de Vu.
welke richting als ik vragen mag
  dinsdag 28 augustus 2007 @ 11:11:49 #85
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_52748112
quote:
Op woensdag 11 april 2007 15:22 schreef Eveli het volgende:
Inmiddels heb ik Psychologie maar laten gaan als kanshebber om te gaan studeren, maar niet echt om die reden. Toen Psy nog tot de opties behoorde twijfelde ik wel over dat punt. Het hoort er op zich wel bij denk ik, dus als je het gaat studeren kun je het niet echt weigeren.
Maar de rest van de studie lijkt me toch niet boeiend en leuk genoeg om het te gaan studeren. Ik was alleen laatst bij een voorlichting over deze studie en ik wilde toen wat vragen over dierproeven, alleen had ik daar toen niet de gelegenheid voor, dus stelde ik hier die vraag.
Bij de master neuroscience van de vu zitten wel dierproeven. Deze kan je echter altijd weigeren en dit vormt geen enkele beperking voor je uiteindelijke afstuderen...
ook zal je bij zowel neuroscience als neuropsychologie een echt menselijk brein ontleden in de snijzaal, ook hierbij geldt dat dit optioneel is.

[ Bericht 13% gewijzigd door Grumpey op 28-08-2007 11:20:46 ]
pi_52749144
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 11:07 schreef Grumpey het volgende:

[..]

welke richting als ik vragen mag
ontwikkelingspsychologie (kinder- en jeugd psychologie)
  dinsdag 28 augustus 2007 @ 12:29:46 #87
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_52750327
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 11:51 schreef Wolkje het volgende:

[..]

ontwikkelingspsychologie (kinder- en jeugd psychologie)
Helaas, ken niemand van dit K&J die dit jaar aan master gaan beginnen....terwijl ik toch aardig wat mensen wel ken via de studievereniging.
pi_52751233
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 12:29 schreef Grumpey het volgende:

[..]

Helaas, ken niemand van dit K&J die dit jaar aan master gaan beginnen....terwijl ik toch aardig wat mensen wel ken via de studievereniging.


Ik ben niet actief in de studievereniging. Ben er niet eens lid van eigenlijk.

Nou moet ik zeggen, het ligt aan de uitslag van mijn tentamen van morgen of ik ook echt kan gaan beginnen met mijn m-these.
Dus het is nog heel eventjes afwachten..
pi_52751253
Ik wist trouwens niet dat neuroscience een aparte master is. Ik dacht dat het bij neuropsychologie hoorde. Wat is het verschil eigenlijk?
  dinsdag 28 augustus 2007 @ 17:00:24 #90
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_52756776
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 13:15 schreef Wolkje het volgende:
Ik wist trouwens niet dat neuroscience een aparte master is. Ik dacht dat het bij neuropsychologie hoorde. Wat is het verschil eigenlijk?
Sowieso zijn er veel verschillende masters die nu allemaal door elkaar lopen, zeker komend jaar, ik geef wel even een overzichtje voor de VU:

je hebt de twee bachelorprofielen Biologische en cognitieve neuropsychologie, die kies je in het 3e jaar.

De masters zijn:

- Neuroscience --> is officieel een master van biomedische wetenschappen, maar biologische psychologiestudenten stromen daar automatisch in. Duurt 2 jaar, is onderzoeksmaster. Onderzoekt het brein dmv farmacie/genetische manipulatie/lesies/microscoop/dierproeven.

- Cognitive Neuroscience --> zowel biologische als cog-neuro mag hierop solliciteren. Start dit jaar, en duurt ook 2 jaar. Ook een onderzoeksmaster. Richt zich ook op hersenen, maar meer de gedrag kant, minder genetica/receptors/anatomie en veel meer Brainimaging en varianten.

- Cognitive Science --> officieel een master van Kunstmatige Intelligentie, maar cog-neuro mag hierop ook aanmelden. Duurt twee jaar. Richt zich op het programmeren van (computer)toepassingen die denken en perceptie van het brein simuleren.

- Klinische neuro --> De klinische doorstroom master van cog-neuro. Duurt 1 jaar, richt zich op het diagnostiseren van gedragsafwijkingen dmv neuropsychologische testen en afwijkingen in de hersenen. De kennis van de hersenen wordt gebruikt om gedragsbeperkingen in kaart te brengen.
pi_53613232
Wat is het verschil tussen en (on)geconditioneerde respons en -reflex?
Gokje: Reflex -> Autonome zenuwstelsel, klassieke conditionering
Respons -> niet-autonome zenuwstelsel, operante conditionering
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
  maandag 1 oktober 2007 @ 12:36:13 #92
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_53614202
een reflex is sowieso het autonome zenuwstelsel.
het verschil in operant of klassiek durf ik niet zo direct te bevestigen, aangezien je volgens mij ook het niet autonome-zenuwstelsel klassiek kan conditioneren, maar ik weet het niet zeker.
pi_53614401
quote:
Op maandag 1 oktober 2007 12:36 schreef Grumpey het volgende:
het verschil in operant of klassiek durf ik niet zo direct te bevestigen, aangezien je volgens mij ook het niet autonome-zenuwstelsel klassiek kan conditioneren, maar ik weet het niet zeker.
Wat dacht je van Pavlov met zijn honden? Speekselproductie werkt op het autonome zenuwstelsel
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
  maandag 1 oktober 2007 @ 12:57:46 #94
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_53614733
ik had dan ook over dat het ook zou kunnen met het niet-autonome zenuwstelsel
pi_53614903
quote:
Op maandag 1 oktober 2007 12:57 schreef Grumpey het volgende:
ik had dan ook over dat het ook zou kunnen met het niet-autonome zenuwstelsel
Oh, overheen gelezen.
En operante conditionering dan? vb: http://uk.youtube.com/watch?v=I_ctJqjlrHA
Dat gaat toch niet via het autonome zenuwstelsel..
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
  maandag 1 oktober 2007 @ 14:08:36 #96
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_53616734
er is geen tijd voor cognitieve feedback bij een reflex, de weg naar het centrale zenuwstelsel is daarvoor te lang . De feedback komt pas veel later aan (dat kan je ook zelf ervaren, pijn voel je altijd pas veel later dan dat je het al ervaren hebt). Operante conditionering gaat uit van cognitieve feedback.

Het enige waar ik over twijfel is of je het niet-autonome zenuwstelsel kan klassiek conditioneren, dat zou ik even moeten opzoeken.
pi_53619623
Een reflex is geen gevolg van conditionering, maar veelal bij de geboorte aanwezig.
pi_53619718
quote:
Op maandag 1 oktober 2007 15:58 schreef Wolkje het volgende:
Een reflex is geen gevolg van conditionering, maar veelal bij de geboorte aanwezig.
Ja precies. Maar in mijn opgave wordt gesproken over geconditioneerde en ongeconditioneerde reflex

"5B. Leg de volgende begrippen uit de theorie van Ivan Pavlov uit en verduidelijk ze aan de hand van één voorbeeld uit het dagelijks leven waarin ze allemaal voorkomen: ongeconditioneerde stimulus, ongeconditioneerde respons, ongeconditioneerde reflex, geconditioneerde stimulus, geconditioneerde respons, geconditioneerde reflex, generalisatie en differentiatie."
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
pi_53620045
Dat valt nog vies tegen, een origineel voorbeeld bedenken! Heeft er iemand misschien tips voor een voorbeeld waar ik een verhaaltje omheen kan verzinnen? Ik weet wat alle begrippen (behalve die reflex) betekenen, maar het voorbeeld zelf wil maar niet lukken
In het boek staat iets over honden en angst, dus dat is niet meer origineel.
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
pi_53620695
ongeconditioneerde stimulus: eten (waar de hond van gaat kwijlen)
ongeconditioneerde respons: kwijlen bij het zien van eten.
ongeconditioneerde reflex: knipperen van je ogen, of je kniereflex.
geconditioneerde stimulus: bijvoorbeeld een belletje dat je koppelt aan het eten, waardoor de hond gaat kwijlen na het horen van het belletje.
geconditioneerde respons: kwijlen (na het horen van het belletje.
geconditioneerde reflex: nooit van gehoord..
Generalisatie: hond gaat ook kwijlen na het horen van de de bel die om de koe hangt/de kerkklok/whatever...
Differentiatie: de hond gaat niet kwijlen als de bel een ander toontje heeft (deze weet ik niet helemaal zeker).

Zoiets? Correct me if I'm wrong. Conditionering is voor mij alweer een tijdje geleden..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')