abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 11 april 2007 @ 15:07:41 #51
139330 TNA
For the stars that shine
pi_48217262
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 18:01 schreef Wolkje het volgende:

[..]

er zijn zulke uiteenlopende doelen en methoden voor proeven met dieren.
Een van de voorbeelden is klassieke conditionering.
Maar er zijn echt de meest uiteenlopende dingen waarvoor ze proefdieren gebruiken.
Daar zijn voor zover ik weet wel redelijk strenge eisen voor.
Ja, goed, klassieke conditionering, Pavlov die erachter kwam dat je honden zo kon trainen. Maar om dat nou echt dierproeven te noemen? Een man die in het park test hoe vaak zijn hond achter een stok aanrent is dan ook bezig met "dierproeven".

Het lijkt me veel meer een zaak van de geneeskunde (denk bijvoorbeeld aan medicijnen testen) dan van de psychologie . Binnen laatstgenoemd vakgebied hoor ik er nooit wat over. De psychologie richt zich op gedrag, daar zijn weinig dierproeven voor nodig. Als ze er al zijn zullen ze bovendien vrij onschuldig zijn.
pi_48217353
quote:
Op woensdag 11 april 2007 15:07 schreef TNA het volgende:
Ja, goed, klassieke conditionering, Pavlov die erachter kwam dat je honden zo kon trainen. Maar om dat nou echt dierproeven te noemen? Een man die in het park test hoe vaak zijn hond achter een stok aanrent is dan ook bezig met "dierproeven".
Nouja, volgens mij valt klassieke conditionering bij dieren toch echt onder dierproeven.
quote:
Het lijkt me veel meer een zaak van de geneeskunde (denk bijvoorbeeld aan medicijnen testen) dan van de psychologie . Binnen laatstgenoemd vakgebied hoor ik er nooit wat over. De psychologie richt zich op gedrag, daar zijn weinig dierproeven voor nodig. Als ze er al zijn zullen ze bovendien vrij onschuldig zijn.
Ook in de neuropsychologie worden hersengebieden onderzocht met behulp van dierproeven.
(Toevallig ben ik daar nu heel veel over aan het lezen, morgen tentamen neuropsychologie).
  woensdag 11 april 2007 @ 15:16:18 #53
139330 TNA
For the stars that shine
pi_48217559
quote:
Op woensdag 11 april 2007 15:10 schreef Wolkje het volgende:
Ook in de neuropsychologie worden proeven met dieren gedaan.
Tsja, daar kom je natuurlijk op een deelgebied van psychologie en geneeskunde. Maar desalniettemin, er worden inderdaad dieren zoals ratten gebruikt om hierbij onderzoek te doen. De hersenen van een rat beschadigen voor kennis wordt daarbij dan niet geschuwd. Da's waar. Neuropsychologie valt wat mij betreft niet echt meer onder "Psychologie", aangezien het eigenlijk een gedragswetenschap is. Maar dat is weer een andere discussie

Eveli, waarom vroeg je het eigenlijk? Twijfel je of je het zal gaan studeren en laat je dierproeven meespelen in je overweging?
  woensdag 11 april 2007 @ 15:19:25 #54
139330 TNA
For the stars that shine
pi_48217653
quote:
Op woensdag 11 april 2007 15:10 schreef Wolkje het volgende:

[..]

Nouja, volgens mij valt klassieke conditionering bij dieren toch echt onder dierproeven.
[..]

Ook in de neuropsychologie worden hersengebieden onderzocht met behulp van dierproeven.
(Toevallig ben ik daar nu heel veel over aan het lezen, morgen tentamen neuropsychologie).
Ik zie dat je je post hebt geëdit, ik reageer nog maar een keertje

Officieel gezien valt klassieke conditionering wel onder dierproeven, maar dan valt de hondenbezitter met de stok in het park daar ook onder. Mijn punt is dat ik niets tegen "dierproeven" heb als het dier er niet onder lijdt. Zodra dat wel gebeurt is het een ander verhaal. Maar onderscheid leren maken tussen stimuli (daar praten we toch over) kan gewoon diervriendelijk gebeuren.

Succes met je tentamen trouwens!
pi_48217776
Inmiddels heb ik Psychologie maar laten gaan als kanshebber om te gaan studeren, maar niet echt om die reden. Toen Psy nog tot de opties behoorde twijfelde ik wel over dat punt. Het hoort er op zich wel bij denk ik, dus als je het gaat studeren kun je het niet echt weigeren.
Maar de rest van de studie lijkt me toch niet boeiend en leuk genoeg om het te gaan studeren. Ik was alleen laatst bij een voorlichting over deze studie en ik wilde toen wat vragen over dierproeven, alleen had ik daar toen niet de gelegenheid voor, dus stelde ik hier die vraag.
pi_48229636
Wat is blokkering? (context: conditionering)
Ik ben mijn herkansing aan het leren, maar de omschrijving uit mijn boek is zo vaag..
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
  donderdag 12 april 2007 @ 09:34:23 #57
139330 TNA
For the stars that shine
pi_48245517
quote:
Op woensdag 11 april 2007 20:23 schreef crossover het volgende:
Ik ben mijn herkansing aan het leren, maar de omschrijving uit mijn boek is zo vaag..
Ik weet het niet hoor, maar zou het kunnen betekenen dat conditionering faalt omdat er te vaak een alternatieve situatie is opgetreden? B.v. Pavlovs honden die zo vaak geen eten krijgen na het belletje dat de conditionering uitdooft en het op een gegeven moment niet meer mogelijk is om het ze nog aan te leren?

Maar ehm, 't is een gokje van mij hoor, alweer een tijdje geleden dat ik het moest leren
  donderdag 12 april 2007 @ 21:18:29 #58
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_48269520
quote:
Op woensdag 11 april 2007 20:23 schreef crossover het volgende:
Bij blokkering verhindert (blokkeert) de aanwezigheid van een geconditioneerde stimulus die de ongecontroleerde stimulus voorspelt, de conditionering van de andere stimuli. Veronderstel dat je al geleerd hebt dat een knipperend licht een naderende trein aankondigt.

Beeld je nu in dat een nieuw signaal (een bel bijvoorbeeld) op een consistente manier aan het knipperlicht toegevoegd wordt om eveneens voor de naderende trein te waarschuwen. De kans is klein dat je de relatie tussen de bel en de naderende trein zult leren. Dit komt doordat het leren van bijkomende signalen (de bel) geblokkeerd lijkt te worden zodra er al een betrouwbaar signaal (het knipperlicht) is.
Cop killer
Kill all the cops tonight
Kill them, cop killer
Kill all the cops in sight
  donderdag 12 april 2007 @ 21:36:09 #59
139330 TNA
For the stars that shine
pi_48270457
quote:
Op donderdag 12 april 2007 21:18 schreef HAL9000S het volgende:

[..]

Bij blokkering verhindert (blokkeert) de aanwezigheid van een geconditioneerde stimulus die de ongecontroleerde stimulus voorspelt, de conditionering van de andere stimuli. Veronderstel dat je al geleerd hebt dat een knipperend licht een naderende trein aankondigt.

Beeld je nu in dat een nieuw signaal (een bel bijvoorbeeld) op een consistente manier aan het knipperlicht toegevoegd wordt om eveneens voor de naderende trein te waarschuwen. De kans is klein dat je de relatie tussen de bel en de naderende trein zult leren. Dit komt doordat het leren van bijkomende signalen (de bel) geblokkeerd lijkt te worden zodra er al een betrouwbaar signaal (het knipperlicht) is.
*Flashbacks* Ow ja Dat is een betere uitleg dan de mijne.
pi_48270912
quote:
Op donderdag 12 april 2007 21:18 schreef HAL9000S het volgende:

[..]

Helder
Bedankt
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
  donderdag 12 april 2007 @ 22:06:52 #61
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_48271872
No problem. Succes met je herkansing.

Deze theorie komt trouwens voor uit een experiment van Leon Kamin in 1969, waarbij ratten in een eerste fase getraind werden op een geluid dat aan een shock voorafging. (de geconditioneerde stimulis) Daarna kregen de ratten een reeks van beurten waarin de shock voorafgegaan werd door het geluid en een bijkomend licht.

Een latere test toonde aan dat deze groep niet geleerd had bang te zijn voor het licht, maar wel bang bleef voor de toon. Een controlegroep kreeg vanaf het begin zowel het geluid als het licht voordat de shocks toegediend werd: in deze groep werden allebei de stimuli een geconditioneerde stimulis die angst uitlokte.

Een geconditioneerde reactie op een nieuwe stimulis treedt dus niet op als er al een goede voorspeller voor de ongecontroleerde stimulis bestaat. Pas wanneer het geluid tekort begon te schieten als voorspeller, bijvoorbeeld omdat er een onverwachte tweede shock volgde op de eerste, leerden de dieren in Kamins experimenten belang te hechen aan het licht.

Leuk detail is dat dit dus aangeeft dat klassieke conditionering duidelijk een actiever proces is dan dat Pavlov vermoedde en niet gewoon een mechanisch proces is waarbij een stimulus geassocieerd wordt met de andere.
Cop killer
Kill them, cop killer
pi_49277422
Hoe goed staat de UL aangeschreven?
pi_49277860
quote:
Op donderdag 12 april 2007 22:06 schreef HAL9000S het volgende:
No problem. Succes met je herkansing.
Oh trouwens, ik heb een 7,7 gehaald, komt dus een mooie 8 op m'n lijst te staan
pi_49324435
Is er iemand die een verplichte literatuurlijst heeft van psychologie op de universiteit van Utrecht en/of Tilburg? (eerste jaar)
pi_49324553
Hoe groot is de uitval op jullie universiteiten? Mijn huidige opleiding heeft 50%...
pi_49324894
quote:
Op zondag 13 mei 2007 10:41 schreef Koewam het volgende:
Hoe groot is de uitval op jullie universiteiten? Mijn huidige opleiding heeft 50%...
Aan de Vu hebben ze tegenwoordig een bindend studieadvies, dus de uitval zal nu wel wat hoger liggen dan toen ik begon met mn opleiding (drie jaar geleden). Precieze cijfers zou ik niet weten eigenlijk.
Voor de volledigheid, ik zit dus in mn derde jaar, richting ontwikkelingspsychologie, aan de Vu.
pi_49962979
Heeft er iemand ideeën voor het maken van een werkstuk? Ik zat zelf te denken aan iets in de richting van persoonlijkheidsleer, lichaamstaal misschien?
Daarbij moet ik bepaalde dilemma's gebruiken, bijvoorbeeld vooruitgangsdenken vs conservatisme of norm vs normafwijking. Heeft iemand tips over handige literatuur in de persoonlijkheidsleer of andere bronnen?
  donderdag 31 mei 2007 @ 18:35:35 #68
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_49973184
quote:
Op donderdag 31 mei 2007 13:33 schreef crossover het volgende:
Heeft er iemand ideeën voor het maken van een werkstuk? Ik zat zelf te denken aan iets in de richting van persoonlijkheidsleer, lichaamstaal misschien?
Daarbij moet ik bepaalde dilemma's gebruiken, bijvoorbeeld vooruitgangsdenken vs conservatisme of norm vs normafwijking. Heeft iemand tips over handige literatuur in de persoonlijkheidsleer of andere bronnen?
Mischien dat de psychosociale ontwikkeling iets is en dan de stadia van Erikson in het bijzonder?
quote:
Erikson behoorde tot de groep postfreudianen die men de ego-psychologen noemt, omdat men de taak van het ego niet beperkt tot een louter defensieve functie, maar het ego ook een belangrijkere functie toekennen: het voortdurend integreren van allerlei tegenstellingen die zich kunnen voordoen, zowel binnen de persoon zelf als met de sociale omgeving.

Erik voegde de sociale dimensie aan de psychoanalytische theorie toe. Zo zag hij drie aspecten in de psychoseksuele zones (analoog met de erogene zones van Freud) en verschillende modi (activiteiten) verbonden aan die zones. Ten laatste beschreef hij ook verschillende modaliteiten van psychosociaal functioneren in relatie tot anderen via die modi.

Verder beschreef hij ook de opeenvolging van stadia die door de mens succesvol moeten worden doorlopen.

oraal-sensorisch stadium : fundamenteel vertrouwen vs fundamenteel wantrouwen

anaal - urethaal - musculair systeem (retentie & aliminatie - loslaten en vasthouden): autonomie versus twijfel en schaamte.

Locomotorisch stadium : initiatief versus schuld

Schooljaren (latentie) : vlijt vs minderwaardigheid

Adolescentie (seksualiteit) : identiteit vs rolverwarring

Vroege volwassenheid : intimiteit vs isolatie

Middenvolwassenheid : generativiteit vs stagnatie

Late volwassenheid : integriteit vs wanhoop

De eerste vier stadia bieden een algemeen kader voor de sociale ontwikkeling tijdens de kindertijd, en wijzen op de belangrijke horden die we op verschillende leeftijden moeten nemen voor een harmonische ontwikkeling. Elke fase biedt kansen maar ook risico's. Hij stelde dat overal conflicten en crises aan verbonden zijn
Dan neem je gelijk je dilemma's mee ('t zijn eigenlijk meer tegenstellingen maar er is wel wat moois van te maken denk ik).

'Theories of Developmental Psychology door Patricia H. Miller is daarbij wel een aanrader IMHO.
Cop killer
Kill them, cop killer
pi_49974437
Het is inderdaad wel een leuk onderwerp vanwege die tegenstellingen, maar ik heb niet echt iets met het onderwerp.
Het begin is ook altijd zo lastig
Ik vind (het gebrek aan) affect bij psychopaten ook wel interessant. Daar is ook vast wat meer literatuur bij te vinden.

[ Bericht 22% gewijzigd door crossover op 31-05-2007 19:19:23 ]
pi_50009523
Mijn onderwerp is trouwens Psychopathie en affect geworden! Nu maar schrijven

Tips zijn welkom
pi_50033613
quote:
Op vrijdag 1 juni 2007 19:00 schreef crossover het volgende:
Mijn onderwerp is trouwens Psychopathie en affect geworden! Nu maar schrijven [afbeelding]

Tips zijn welkom
Interessant onderwerp!
pi_50142302
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 15:25 schreef Wolkje het volgende:

[..]

Interessant onderwerp!
Ja, dat wel. Maar mijn bronnen zijn op, er is geen inspiratie meer en het blijkt toch een te beknopt onderwerp te zijn.
En donderdag om 12 uur moet het af zijn
Heeft er iemand nog iets liggen van niet al te hoog niveau
pi_50147991
Misschien kan je hier iets mee?

Titel: PSYCHOPATHY AND THE PERCEPTION OF AFFECT AND VULNERABILITY
door: ANGELA S. BOOK
Brock University
VERNON L. QUINSEY
Queen’s University
DALE LANGFORD
McGill University

Abstract:

The relationship between psychopathic traits and the perception of nonverbal communication, including facial expressions and body language, is investigated. Participants include 59 prison inmates and 60 community members. Psychopathic traits among inmates are measured using the Psychopathy Checklist–Revised (PCL-R) and Levenson’s Self Report Psychopathy Scale. Participants categorize the emotion of posed facial photographs and rate intensity of emotion. They view videotaped interactions of a confederate and a target individual and rate assertiveness using the Rathus Assertiveness Scale. There is a trend for the PCL-R to be positively correlated with the inmates’ accuracy of emotional intensity ratings. Psychopathic traits are also positively associated with the accuracy of assertiveness ratings.

Bron: http://cjb.sagepub.com/cgi/rapidpdf/0093854806293554v1.pdf
pi_52242423
Ik ben ook nog steeds aan het twijfelen om na mijn SPH misschien nog psychologie te gaan doen.

Het is me alleen niet duidelijk in welke steden de studie meer neurlogisch is, en in welke steden klinisch.
Ik heb in Maastricht geinformeerd, en daar is de studie vooral neurologisch gericht, en dat wil ik juist niet.
Aids.
pi_52537360
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 22:50 schreef Mss het volgende:
Ik ben ook nog steeds aan het twijfelen om na mijn SPH misschien nog psychologie te gaan doen.

Het is me alleen niet duidelijk in welke steden de studie meer neurlogisch is, en in welke steden klinisch.
Ik heb in Maastricht geinformeerd, en daar is de studie vooral neurologisch gericht, en dat wil ik juist niet.
Je kunt in de meeste steden toch wel keuzes maken wat betreft de richting die je op wilt? In Tilburg is het zo dat je ervoor kunt kiezen om de neurologische kant op te gaan, sociale kant, economische kant, klinische kant (met kinderen of volwassenen) of onderzoeksrichting.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')