Ja, goed, klassieke conditionering, Pavlov die erachter kwam dat je honden zo kon trainen. Maar om dat nou echt dierproeven te noemen? Een man die in het park test hoe vaak zijn hond achter een stok aanrent is dan ook bezig met "dierproeven".quote:Op dinsdag 10 april 2007 18:01 schreef Wolkje het volgende:
[..]
er zijn zulke uiteenlopende doelen en methoden voor proeven met dieren.
Een van de voorbeelden is klassieke conditionering.
Maar er zijn echt de meest uiteenlopende dingen waarvoor ze proefdieren gebruiken.
Daar zijn voor zover ik weet wel redelijk strenge eisen voor.
Nouja, volgens mij valt klassieke conditionering bij dieren toch echt onder dierproeven.quote:Op woensdag 11 april 2007 15:07 schreef TNA het volgende:
Ja, goed, klassieke conditionering, Pavlov die erachter kwam dat je honden zo kon trainen. Maar om dat nou echt dierproeven te noemen? Een man die in het park test hoe vaak zijn hond achter een stok aanrent is dan ook bezig met "dierproeven".
Ook in de neuropsychologie worden hersengebieden onderzocht met behulp van dierproeven.quote:Het lijkt me veel meer een zaak van de geneeskunde (denk bijvoorbeeld aan medicijnen testen) dan van de psychologie . Binnen laatstgenoemd vakgebied hoor ik er nooit wat over. De psychologie richt zich op gedrag, daar zijn weinig dierproeven voor nodig. Als ze er al zijn zullen ze bovendien vrij onschuldig zijn.
Tsja, daar kom je natuurlijk op een deelgebied van psychologie en geneeskunde. Maar desalniettemin, er worden inderdaad dieren zoals ratten gebruikt om hierbij onderzoek te doen. De hersenen van een rat beschadigen voor kennis wordt daarbij dan niet geschuwd. Da's waar. Neuropsychologie valt wat mij betreft niet echt meer onder "Psychologie", aangezien het eigenlijk een gedragswetenschap is. Maar dat is weer een andere discussiequote:Op woensdag 11 april 2007 15:10 schreef Wolkje het volgende:
Ook in de neuropsychologie worden proeven met dieren gedaan.
Ik zie dat je je post hebt geëdit, ik reageer nog maar een keertjequote:Op woensdag 11 april 2007 15:10 schreef Wolkje het volgende:
[..]
Nouja, volgens mij valt klassieke conditionering bij dieren toch echt onder dierproeven.
[..]
Ook in de neuropsychologie worden hersengebieden onderzocht met behulp van dierproeven.
(Toevallig ben ik daar nu heel veel over aan het lezen, morgen tentamen neuropsychologie).
Ik weet het niet hoor, maar zou het kunnen betekenen dat conditionering faalt omdat er te vaak een alternatieve situatie is opgetreden? B.v. Pavlovs honden die zo vaak geen eten krijgen na het belletje dat de conditionering uitdooft en het op een gegeven moment niet meer mogelijk is om het ze nog aan te leren?quote:Op woensdag 11 april 2007 20:23 schreef crossover het volgende:
Wat is blokkering? (context: conditionering)
Ik ben mijn herkansing aan het leren, maar de omschrijving uit mijn boek is zo vaag..
Bij blokkering verhindert (blokkeert) de aanwezigheid van een geconditioneerde stimulus die de ongecontroleerde stimulus voorspelt, de conditionering van de andere stimuli. Veronderstel dat je al geleerd hebt dat een knipperend licht een naderende trein aankondigt.quote:Op woensdag 11 april 2007 20:23 schreef crossover het volgende:
Wat is blokkering? (context: conditionering)
Ik ben mijn herkansing aan het leren, maar de omschrijving uit mijn boek is zo vaag..
*Flashbacks* Ow jaquote:Op donderdag 12 april 2007 21:18 schreef HAL9000S het volgende:
[..]
Bij blokkering verhindert (blokkeert) de aanwezigheid van een geconditioneerde stimulus die de ongecontroleerde stimulus voorspelt, de conditionering van de andere stimuli. Veronderstel dat je al geleerd hebt dat een knipperend licht een naderende trein aankondigt.
Beeld je nu in dat een nieuw signaal (een bel bijvoorbeeld) op een consistente manier aan het knipperlicht toegevoegd wordt om eveneens voor de naderende trein te waarschuwen. De kans is klein dat je de relatie tussen de bel en de naderende trein zult leren. Dit komt doordat het leren van bijkomende signalen (de bel) geblokkeerd lijkt te worden zodra er al een betrouwbaar signaal (het knipperlicht) is.
Helderquote:Op donderdag 12 april 2007 21:18 schreef HAL9000S het volgende:
[..]
Beeld je nu in dat een nieuw signaal (een bel bijvoorbeeld) op een consistente manier aan het knipperlicht toegevoegd wordt om eveneens voor de naderende trein te waarschuwen. De kans is klein dat je de relatie tussen de bel en de naderende trein zult leren. Dit komt doordat het leren van bijkomende signalen (de bel) geblokkeerd lijkt te worden zodra er al een betrouwbaar signaal (het knipperlicht) is.
Oh trouwens, ik heb een 7,7 gehaald, komt dus een mooie 8 op m'n lijst te staanquote:Op donderdag 12 april 2007 22:06 schreef HAL9000S het volgende:
No problem. Succes met je herkansing.
Aan de Vu hebben ze tegenwoordig een bindend studieadvies, dus de uitval zal nu wel wat hoger liggen dan toen ik begon met mn opleiding (drie jaar geleden). Precieze cijfers zou ik niet weten eigenlijk.quote:Op zondag 13 mei 2007 10:41 schreef Koewam het volgende:
Hoe groot is de uitval op jullie universiteiten? Mijn huidige opleiding heeft 50%...
Mischien dat de psychosociale ontwikkeling iets is en dan de stadia van Erikson in het bijzonder?quote:Op donderdag 31 mei 2007 13:33 schreef crossover het volgende:
Heeft er iemand ideeën voor het maken van een werkstuk? Ik zat zelf te denken aan iets in de richting van persoonlijkheidsleer, lichaamstaal misschien?
Daarbij moet ik bepaalde dilemma's gebruiken, bijvoorbeeld vooruitgangsdenken vs conservatisme of norm vs normafwijking. Heeft iemand tips over handige literatuur in de persoonlijkheidsleer of andere bronnen?
Dan neem je gelijk je dilemma's mee ('t zijn eigenlijk meer tegenstellingen maar er is wel wat moois van te maken denk ik).quote:Erikson behoorde tot de groep postfreudianen die men de ego-psychologen noemt, omdat men de taak van het ego niet beperkt tot een louter defensieve functie, maar het ego ook een belangrijkere functie toekennen: het voortdurend integreren van allerlei tegenstellingen die zich kunnen voordoen, zowel binnen de persoon zelf als met de sociale omgeving.
Erik voegde de sociale dimensie aan de psychoanalytische theorie toe. Zo zag hij drie aspecten in de psychoseksuele zones (analoog met de erogene zones van Freud) en verschillende modi (activiteiten) verbonden aan die zones. Ten laatste beschreef hij ook verschillende modaliteiten van psychosociaal functioneren in relatie tot anderen via die modi.
Verder beschreef hij ook de opeenvolging van stadia die door de mens succesvol moeten worden doorlopen.
oraal-sensorisch stadium : fundamenteel vertrouwen vs fundamenteel wantrouwen
anaal - urethaal - musculair systeem (retentie & aliminatie - loslaten en vasthouden): autonomie versus twijfel en schaamte.
Locomotorisch stadium : initiatief versus schuld
Schooljaren (latentie) : vlijt vs minderwaardigheid
Adolescentie (seksualiteit) : identiteit vs rolverwarring
Vroege volwassenheid : intimiteit vs isolatie
Middenvolwassenheid : generativiteit vs stagnatie
Late volwassenheid : integriteit vs wanhoop
De eerste vier stadia bieden een algemeen kader voor de sociale ontwikkeling tijdens de kindertijd, en wijzen op de belangrijke horden die we op verschillende leeftijden moeten nemen voor een harmonische ontwikkeling. Elke fase biedt kansen maar ook risico's. Hij stelde dat overal conflicten en crises aan verbonden zijn
Interessant onderwerp!quote:Op vrijdag 1 juni 2007 19:00 schreef crossover het volgende:
Mijn onderwerp is trouwens Psychopathie en affect geworden! Nu maar schrijven [afbeelding]
Tips zijn welkom
Ja, dat wel. Maar mijn bronnen zijn op, er is geen inspiratie meer en het blijkt toch een te beknopt onderwerp te zijn.quote:
Je kunt in de meeste steden toch wel keuzes maken wat betreft de richting die je op wilt? In Tilburg is het zo dat je ervoor kunt kiezen om de neurologische kant op te gaan, sociale kant, economische kant, klinische kant (met kinderen of volwassenen) of onderzoeksrichting.quote:Op donderdag 9 augustus 2007 22:50 schreef Mss het volgende:
Ik ben ook nog steeds aan het twijfelen om na mijn SPH misschien nog psychologie te gaan doen.
Het is me alleen niet duidelijk in welke steden de studie meer neurlogisch is, en in welke steden klinisch.
Ik heb in Maastricht geinformeerd, en daar is de studie vooral neurologisch gericht, en dat wil ik juist niet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |