abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_52692606
Veel plezier crossover
Met welke vakken begin je?

Ik ga in september beginnen aan mijn masterjaar, ook aan de Vu.
pi_52695131
Academische vaardigheden Psychologie
Functieleer
Inleiding en geschiedenis van de psychologie
MTO-A PSY: Inleiding methodenleer

'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
  dinsdag 28 augustus 2007 @ 11:07:02 #83
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_52747972
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 22:13 schreef Sebastiaan2003 het volgende:
De kansen op banen zijn niet zomaar voor de studie psychologie te noemen, ligt ook heel erg aan je specialisatierichting.
inderdaad, biologische psychologie (een onderzoeksrichting) en de hier al genoemde sociale & AO psychologie hebben juist hele goede kansen op een baan.

edit: omdat ik nieuw ben in dit topic (zie het topic nu pas ) even voorstellen: Ik doe dus biologische psychologie aan de VU, master Neuroscience. Dat ligt wel heel ver van de klassieke psychologie (de klinische richtingen), maar heel dicht bij neuropsychologie. Oftewel, hoe veroorzaken onze hersenen ons gedrag.

[ Bericht 28% gewijzigd door Grumpey op 28-08-2007 11:18:28 ]
  dinsdag 28 augustus 2007 @ 11:07:41 #84
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_52747985
quote:
Op zondag 26 augustus 2007 09:16 schreef Wolkje het volgende:
Veel plezier crossover
Met welke vakken begin je?

Ik ga in september beginnen aan mijn masterjaar, ook aan de Vu.
welke richting als ik vragen mag
  dinsdag 28 augustus 2007 @ 11:11:49 #85
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_52748112
quote:
Op woensdag 11 april 2007 15:22 schreef Eveli het volgende:
Inmiddels heb ik Psychologie maar laten gaan als kanshebber om te gaan studeren, maar niet echt om die reden. Toen Psy nog tot de opties behoorde twijfelde ik wel over dat punt. Het hoort er op zich wel bij denk ik, dus als je het gaat studeren kun je het niet echt weigeren.
Maar de rest van de studie lijkt me toch niet boeiend en leuk genoeg om het te gaan studeren. Ik was alleen laatst bij een voorlichting over deze studie en ik wilde toen wat vragen over dierproeven, alleen had ik daar toen niet de gelegenheid voor, dus stelde ik hier die vraag.
Bij de master neuroscience van de vu zitten wel dierproeven. Deze kan je echter altijd weigeren en dit vormt geen enkele beperking voor je uiteindelijke afstuderen...
ook zal je bij zowel neuroscience als neuropsychologie een echt menselijk brein ontleden in de snijzaal, ook hierbij geldt dat dit optioneel is.

[ Bericht 13% gewijzigd door Grumpey op 28-08-2007 11:20:46 ]
pi_52749144
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 11:07 schreef Grumpey het volgende:

[..]

welke richting als ik vragen mag
ontwikkelingspsychologie (kinder- en jeugd psychologie)
  dinsdag 28 augustus 2007 @ 12:29:46 #87
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_52750327
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 11:51 schreef Wolkje het volgende:

[..]

ontwikkelingspsychologie (kinder- en jeugd psychologie)
Helaas, ken niemand van dit K&J die dit jaar aan master gaan beginnen....terwijl ik toch aardig wat mensen wel ken via de studievereniging.
pi_52751233
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 12:29 schreef Grumpey het volgende:

[..]

Helaas, ken niemand van dit K&J die dit jaar aan master gaan beginnen....terwijl ik toch aardig wat mensen wel ken via de studievereniging.


Ik ben niet actief in de studievereniging. Ben er niet eens lid van eigenlijk.

Nou moet ik zeggen, het ligt aan de uitslag van mijn tentamen van morgen of ik ook echt kan gaan beginnen met mijn m-these.
Dus het is nog heel eventjes afwachten..
pi_52751253
Ik wist trouwens niet dat neuroscience een aparte master is. Ik dacht dat het bij neuropsychologie hoorde. Wat is het verschil eigenlijk?
  dinsdag 28 augustus 2007 @ 17:00:24 #90
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_52756776
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 13:15 schreef Wolkje het volgende:
Ik wist trouwens niet dat neuroscience een aparte master is. Ik dacht dat het bij neuropsychologie hoorde. Wat is het verschil eigenlijk?
Sowieso zijn er veel verschillende masters die nu allemaal door elkaar lopen, zeker komend jaar, ik geef wel even een overzichtje voor de VU:

je hebt de twee bachelorprofielen Biologische en cognitieve neuropsychologie, die kies je in het 3e jaar.

De masters zijn:

- Neuroscience --> is officieel een master van biomedische wetenschappen, maar biologische psychologiestudenten stromen daar automatisch in. Duurt 2 jaar, is onderzoeksmaster. Onderzoekt het brein dmv farmacie/genetische manipulatie/lesies/microscoop/dierproeven.

- Cognitive Neuroscience --> zowel biologische als cog-neuro mag hierop solliciteren. Start dit jaar, en duurt ook 2 jaar. Ook een onderzoeksmaster. Richt zich ook op hersenen, maar meer de gedrag kant, minder genetica/receptors/anatomie en veel meer Brainimaging en varianten.

- Cognitive Science --> officieel een master van Kunstmatige Intelligentie, maar cog-neuro mag hierop ook aanmelden. Duurt twee jaar. Richt zich op het programmeren van (computer)toepassingen die denken en perceptie van het brein simuleren.

- Klinische neuro --> De klinische doorstroom master van cog-neuro. Duurt 1 jaar, richt zich op het diagnostiseren van gedragsafwijkingen dmv neuropsychologische testen en afwijkingen in de hersenen. De kennis van de hersenen wordt gebruikt om gedragsbeperkingen in kaart te brengen.
pi_53613232
Wat is het verschil tussen en (on)geconditioneerde respons en -reflex?
Gokje: Reflex -> Autonome zenuwstelsel, klassieke conditionering
Respons -> niet-autonome zenuwstelsel, operante conditionering
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
  maandag 1 oktober 2007 @ 12:36:13 #92
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_53614202
een reflex is sowieso het autonome zenuwstelsel.
het verschil in operant of klassiek durf ik niet zo direct te bevestigen, aangezien je volgens mij ook het niet autonome-zenuwstelsel klassiek kan conditioneren, maar ik weet het niet zeker.
pi_53614401
quote:
Op maandag 1 oktober 2007 12:36 schreef Grumpey het volgende:
het verschil in operant of klassiek durf ik niet zo direct te bevestigen, aangezien je volgens mij ook het niet autonome-zenuwstelsel klassiek kan conditioneren, maar ik weet het niet zeker.
Wat dacht je van Pavlov met zijn honden? Speekselproductie werkt op het autonome zenuwstelsel
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
  maandag 1 oktober 2007 @ 12:57:46 #94
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_53614733
ik had dan ook over dat het ook zou kunnen met het niet-autonome zenuwstelsel
pi_53614903
quote:
Op maandag 1 oktober 2007 12:57 schreef Grumpey het volgende:
ik had dan ook over dat het ook zou kunnen met het niet-autonome zenuwstelsel
Oh, overheen gelezen.
En operante conditionering dan? vb: http://uk.youtube.com/watch?v=I_ctJqjlrHA
Dat gaat toch niet via het autonome zenuwstelsel..
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
  maandag 1 oktober 2007 @ 14:08:36 #96
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_53616734
er is geen tijd voor cognitieve feedback bij een reflex, de weg naar het centrale zenuwstelsel is daarvoor te lang . De feedback komt pas veel later aan (dat kan je ook zelf ervaren, pijn voel je altijd pas veel later dan dat je het al ervaren hebt). Operante conditionering gaat uit van cognitieve feedback.

Het enige waar ik over twijfel is of je het niet-autonome zenuwstelsel kan klassiek conditioneren, dat zou ik even moeten opzoeken.
pi_53619623
Een reflex is geen gevolg van conditionering, maar veelal bij de geboorte aanwezig.
pi_53619718
quote:
Op maandag 1 oktober 2007 15:58 schreef Wolkje het volgende:
Een reflex is geen gevolg van conditionering, maar veelal bij de geboorte aanwezig.
Ja precies. Maar in mijn opgave wordt gesproken over geconditioneerde en ongeconditioneerde reflex

"5B. Leg de volgende begrippen uit de theorie van Ivan Pavlov uit en verduidelijk ze aan de hand van één voorbeeld uit het dagelijks leven waarin ze allemaal voorkomen: ongeconditioneerde stimulus, ongeconditioneerde respons, ongeconditioneerde reflex, geconditioneerde stimulus, geconditioneerde respons, geconditioneerde reflex, generalisatie en differentiatie."
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
pi_53620045
Dat valt nog vies tegen, een origineel voorbeeld bedenken! Heeft er iemand misschien tips voor een voorbeeld waar ik een verhaaltje omheen kan verzinnen? Ik weet wat alle begrippen (behalve die reflex) betekenen, maar het voorbeeld zelf wil maar niet lukken
In het boek staat iets over honden en angst, dus dat is niet meer origineel.
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
pi_53620695
ongeconditioneerde stimulus: eten (waar de hond van gaat kwijlen)
ongeconditioneerde respons: kwijlen bij het zien van eten.
ongeconditioneerde reflex: knipperen van je ogen, of je kniereflex.
geconditioneerde stimulus: bijvoorbeeld een belletje dat je koppelt aan het eten, waardoor de hond gaat kwijlen na het horen van het belletje.
geconditioneerde respons: kwijlen (na het horen van het belletje.
geconditioneerde reflex: nooit van gehoord..
Generalisatie: hond gaat ook kwijlen na het horen van de de bel die om de koe hangt/de kerkklok/whatever...
Differentiatie: de hond gaat niet kwijlen als de bel een ander toontje heeft (deze weet ik niet helemaal zeker).

Zoiets? Correct me if I'm wrong. Conditionering is voor mij alweer een tijdje geleden..
pi_53620890
quote:
Op maandag 1 oktober 2007 14:08 schreef Grumpey het volgende:
De feedback komt pas veel later aan (dat kan je ook zelf ervaren, pijn voel je altijd pas veel later dan dat je het al ervaren hebt).
Pijn gaat toch juist vrij snel? Ik dacht dat de weg: pijn -> hand wegtrekken bijvoorbeeld heel snel ging. Wanneer je nou perse die hand niet weg kan trekken (omdat je kleine zusje toevallig onder de hete pan met soep staat en je die dus niet kan laten vallen) krijg je ook nog top-down het signaal dat je je hand niet weg kan trekken. Maar ik dacht dat die pijnreaktie dus vrij snel ging.

Nou moet ik toegeven dat neuropsychologie niet mijn beste vak was, dus het is mogelijk dat het niet helemaal klopt..
pi_53620952
quote:
Op maandag 1 oktober 2007 16:44 schreef Wolkje het volgende:
ongeconditioneerde stimulus: eten (waar de hond van gaat kwijlen)
ongeconditioneerde respons: kwijlen bij het zien van eten.
ongeconditioneerde reflex: knipperen van je ogen, of je kniereflex.
geconditioneerde stimulus: bijvoorbeeld een belletje dat je koppelt aan het eten, waardoor de hond gaat kwijlen na het horen van het belletje.
geconditioneerde respons: kwijlen (na het horen van het belletje.
geconditioneerde reflex: nooit van gehoord..
Generalisatie: hond gaat ook kwijlen na het horen van de de bel die om de koe hangt/de kerkklok/whatever...
Differentiatie: de hond gaat niet kwijlen als de bel een ander toontje heeft (deze weet ik niet helemaal zeker).

Zoiets? Correct me if I'm wrong. Conditionering is voor mij alweer een tijdje geleden..
Okay thanks, dit helpt me wel op weg
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
  maandag 1 oktober 2007 @ 17:44:11 #103
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_53622042
quote:
Op maandag 1 oktober 2007 16:52 schreef Wolkje het volgende:

[..]

Pijn gaat toch juist vrij snel? Ik dacht dat de weg: pijn -> hand wegtrekken bijvoorbeeld heel snel ging. Wanneer je nou perse die hand niet weg kan trekken (omdat je kleine zusje toevallig onder de hete pan met soep staat en je die dus niet kan laten vallen) krijg je ook nog top-down het signaal dat je je hand niet weg kan trekken. Maar ik dacht dat die pijnreaktie dus vrij snel ging.

Nou moet ik toegeven dat neuropsychologie niet mijn beste vak was, dus het is mogelijk dat het niet helemaal klopt..
de pure reflex gaat zonder de cognitieve invloed, die komt inderdaad pas later aan. De actie die je uitvoert tijdens de reflex is sneller dan de bewustwording van de actie in de hersenen.
Echter, als je kijkt naar een gebeurtenis gaat de verwerking al een stuk sneller, omdat het niet het hele ruggemeer heen en weer hoeft.

Pijn voel je wel, maar de langzame/brandende pijn komt altijd pas na luttele seconden. Moet je maar eens je hand tussen een deur klemmen, dan voel je eerst snelle pijn, vervolgens even totaal niets en dan pas begint de echte pijn

maar dit is meer inleiding in psychologie, dat ruggemerg gedoe heeft niet zoveel meer met hersenen te maken vind ik
pi_53624226
quote:
Op maandag 1 oktober 2007 17:44 schreef Grumpey het volgende:
maar dit is meer inleiding in psychologie, dat ruggemerg gedoe heeft niet zoveel meer met hersenen te maken vind ik
Ik dacht het met neuropsychologie of biologische psychologie gehad te hebben
  maandag 1 oktober 2007 @ 21:58:34 #105
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_53628005
quote:
Op maandag 1 oktober 2007 19:16 schreef Wolkje het volgende:

[..]

Ik dacht het met neuropsychologie of biologische psychologie gehad te hebben
daar ook wel denk ik, de VU doet wel aan herhaling
pi_53628804
quote:
Op maandag 1 oktober 2007 21:58 schreef Grumpey het volgende:

[..]

daar ook wel denk ik, de VU doet wel aan herhaling
ja, behoorlijk. Af en toe kon ik tentamens bijna halen met alleen de kennis van andere vakken
  dinsdag 2 oktober 2007 @ 15:01:21 #107
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_53641403
hoorde dat ze dat volgend jaar trouwens flink gaan veranderen, maar goed, volgend jaar hoop ik dan ook wel beetje klaar te zijn zeg maar
pi_53641872
Ik hoop ook dit jaar klaar te zijn ja.
Nu bezig met mijn M-these. Vandaag geprobeerd scholen te vinden voor mijn onderzoek, maar het gaat erg moeizaam. Een school belt me morgen terug of ze mee kunnen doen.
  dinsdag 2 oktober 2007 @ 15:49:59 #109
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_53642706
ik doe mijn M-these van klinische-neuro nu gecombineerd in een onderzoeksstage van neuroscience. Dus ik loop een onderzoekstage voor de neuroscience master, en dat onderzoek gebruik ik tegelijkertijd voor mijn scriptie van klinische neuro, waar ik al toestemming voor heb gekregen.

Ben nu dus druk bezig met die stage, in engeland, hoop daarna met neuroscience klaar te zijn, moet alleen nog half jaar stage voor klinische neuro aansluitend.
pi_53679151
Weet er iemand het verschil tussen associatieve priming en semantische priming
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
  woensdag 3 oktober 2007 @ 22:10:40 #111
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_53679375
jemig, dat is echt lang geleden....ik kan het nu niet opzoeken voor je want heb mijn boeken hier niet bij me in engeland.... lastig om te zeggen

semantisch priming is in ieder geval het primen met woorden uit bijvoorbeeld dezelfde inhouds-categorie, zoals bijvoorbeeld 'ik' en 'jij'.
Ik denk dat associatieve priming meer gericht is op beelden, en connecties die je hebt tussen twee verschillende inhoudscategorieen, maar dit weet ik echt niet meer zeker.
pi_53680069
Zoiets dacht ik ook al. Semantische priming bijvoorbeeld Appel -> Peer, of Frankrijk -> Wijn.
Associatieve priming: Moeder -> Whiskey (als je ma alcoholist is ) Kan dit kloppen?
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
  woensdag 3 oktober 2007 @ 22:36:06 #113
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_53680329
ja, op die manier dacht ik het ook
pi_53680415
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 22:28 schreef crossover het volgende:
Zoiets dacht ik ook al. Semantische priming bijvoorbeeld Appel -> Peer, of Frankrijk -> Wijn.
Associatieve priming: Moeder -> Whiskey (als je ma alcoholist is ) Kan dit kloppen?
Volgens mij klopt dat wel ja. Maar helemaal zeker weet ik het ook niet.

Dit las ik ergens:
quote:
The primes could either be semantically related to the picture (e.g.,
``boat’’ ± TRAIN: co-ordinate pairs) or associatively related (e.g., ``nest’’ ± BIRD: associated
pairs).
Dus het lijkt idd te kloppen
pi_53680646
Oke dan ga ik daar maar vanuit. Kan het ook nergens terugvinden in mijn boek. Thanks
Volgens mij zijn we hier maar met z'n drieën Of lezen er nog meer mensen mee?
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
  woensdag 3 oktober 2007 @ 22:55:30 #116
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_53680974
een heel topic voor 3 man, waar zie je dat tegenwoordig nog
pi_53681278
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 22:55 schreef Grumpey het volgende:
een heel topic voor 3 man, waar zie je dat tegenwoordig nog
Tja, in SES Het meest druk bezochte forum van FOK!
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
  woensdag 3 oktober 2007 @ 23:28:34 #118
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_53681943
maar gaat het goed met je studie? Las in dat andere topic dat je dit jaar begonnen bent, binnenkort je 1e tentamen?
pi_53682001
Ja het gaat wel redelijk. Inleiding en geschiedenis is erg veel, 2 boeken waarvan ik nogal achter loop. (over 2 weken tentamen). Voor functieleer heb ik ook bijna tentamen, maar dat boek heb ik vorige jaar op HBO toegepaste psychologie al gehad. Kwestie van herhalen dus.
Verder MTO (statistiek) is erg lastig, daar moet ik behoorlijk wat tijd in steken nog.
Maar het is allemaal nog wel leuk, hopen dat ik het bij kan houden!
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
  woensdag 3 oktober 2007 @ 23:34:25 #120
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_53682086
succes in ieder geval, en het echte leuke moet je nog krijgen met neuro en biologische psychologie natuurlijk
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')