lekkerquote:Tajine van kip met tuttifrutti
je kan het klaarmaken in een echte tajine, maar natuurlijk ook gewoon in de ouderwetse hollandse braadpan!
ingredienten
1 envelopje saffraandraadjes [ik heb t zonder gedaan, ging prima
1 kippenboulliontablet
4 kippenbouten met vel, in 2 stukken gehakt
kipkruiden
olijfolie
1 gesnipperd ui
2 fijngehakte teentjes knoflook
2 tl/ gemberpoeder
half kaneelstokje
250 gr. gewassen tuttifrutti
4 plakjes citroen
saffraan en boulliontablet in maatbeker doen, overgieten met 400 ml. kokend water, doorroeren en saffraan 10 min. weken.
kippenbouten bestrooien met de kipkruiden. in braadpan of tajine olijfolie verhitten, stukken kip rondom bruin bakken en uit de pan op ene bord scheppen
eventueel overtollig vet uit de pan scheppen.
ui en knoflook 2 min. in braadvet fruiten. gemberpoeder en kaneelstokje erdoor, saffraan met weekwater opschenken en aan de kook brengen. tuttifrutti, plakjes citroen en stukken kip erdoor scheppen. deksel schuin op de pan leggen en ion ca. 45 min. gaarstoven.
kip af en toe keren.
op smaak brengen met zout en peper.
ik heb het geserveerd met couscous met fijngesneden tuttifrutti en geroosterde pijnboompitjes erdoor
ziet er ook lekker uit, komt uit Marokkaansquote:Djal Bil Bargoug Wa Assel (kip met pruimen, honing en kaneel)
Ingredienten: 2 eetl. olijfolie, 4 stukken kip, stukje van een kaneelstokje, 3 ontvelde en fijngehakte tomaten, 4,25 dl kippenbouillon, zout en peper, 115 gr. gedroogde pruimen, 1 eetl. heldere honing, 1 eetl. geraspte gemberwortel, 50 gram rozijnen, mestpunt saffraanpoeder, 1,5 dl water, geroosterde sesamzaadjes voor de garnering.
Bereidingswijze: Verhit de olie, bak de kip bruin en voeg kaneel, tomaten, bouillon, peper en zout toe. Breng alles aan de kook, doe het deksel op de pan en zet het vuur laag. Laat de kop 45 min zachtjes sudderen. Haal de laatste 10 minuten de deksel van de pan. Kook ondertussen de pruimen ca. 15 minuten met honing, gember, rozijnen en saffraan in het water. Leg de kip in een voorverwarmde schaal en houd hem warm. Kook het kooknat in tot er 1.5 dl van over is. Giet het bij de pruimen en verwarm alles ca. 1 minuut. Giet de saus over de kip en strooi hem met sesamzaadjes.
Ik heb er rijst met saffraan, geroosterde amandelen en rozijnen bij geserveerd.
niemand die wat van de braadpan proeft hoorquote:Op dinsdag 9 januari 2007 20:00 schreef Sklasse het volgende:
[..]
Tajine is Marokkaans, dus geen Hollandse toevoeging.. anders gaat 't minder smaken![]()
Jawel, de pan maakt 't grote verschil, daarom heet 't ook tajinequote:Op dinsdag 9 januari 2007 20:02 schreef MissyMirjaM het volgende:
[..]
niemand die wat van de braadpan proeft hoor
Winkel met Marokkaanse spulletjes?quote:Op dinsdag 9 januari 2007 20:42 schreef tuiterdespuiter het volgende:
Waar zou ik zo'n ding kunnen kopen? (en dan eentje die er een beetje leuk uitziet)
En nog belangrijker: zijn die dingen ook bruikbaar op een keramische kookplaat?
Laat ik m'n vraag beter specificeren: Waar vind ik zo'n tajine als je ver weg woont van marokkaanse winkeltjesquote:Op dinsdag 9 januari 2007 20:43 schreef JediMindTricks het volgende:
[..]
Winkel met Marokkaanse spulletjes?
Ze zijn niet zo makkelijk te vinden, alleen van die plastic namaak dingen van de blokker
Lokale islamitische winkel?quote:Op dinsdag 9 januari 2007 20:43 schreef JediMindTricks het volgende:
Winkel met Marokkaanse spulletjes?
Je moet het vanuit de pan eten en dan is zo'n tajine toch wel iets proper lijkt mij. Uit een braadpan eten is het toch net niet.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 20:02 schreef MissyMirjaM het volgende:
[..]
niemand die wat van de braadpan proeft hoor
je moet helemaal niks, leuk opserveren doet 't 'm ookquote:Op donderdag 11 januari 2007 02:21 schreef sampoo het volgende:
[..]
Je moet het vanuit de pan eten en dan is zo'n tajine toch wel iets proper lijkt mij. Uit een braadpan eten is het toch net niet.![]()
Oh die ga ik eens makenquote:Op dinsdag 9 januari 2007 20:00 schreef MissyMirjaM het volgende:
[..]
ziet er ook lekker uit, komt uit Marokkaans
dat is meer een braadpan in tajine vormquote:Op donderdag 11 januari 2007 16:37 schreef guntherschneider het volgende:
ikea verkoopt ze ook...
hier
Moet je snel zijn, ik heb eergister de eennalaatste gekocht tvp.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 11:31 schreef Xlarge het volgende:
*kick*
Ik ga er vanmiddag voor kijken, ik hoop dat de Xenos ze nog heeft.
Mocht ik er 1 vinden ga ik van het weekend die kip met tuttifrutti (hee, dat is voor het eerst dat ik dit woord typ) maken
Ik was niet snel genoeg, ze waren op afgelopen zaterdag, volgende week hebben ze ze weer.quote:Op maandag 23 februari 2009 14:40 schreef mgerben het volgende:
[..]
Moet je snel zijn, ik heb eergister de eennalaatste gekocht tvp.
hij zit trouwens "vast" in het assortiment en kost altijd 10 equote:Op donderdag 23 oktober 2008 08:03 schreef liquid-orange het volgende:
Hij is nu in de aanbieding bij Xenos. Kost daar 9,99 euro (27cm in doorsnee).
Daar wil ik het nog wel eens voor proberen. Die van Ikea is me te duur.
quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |