Dat klopt en er zal hier van de regs op FOT ook niemand zijn die zegt dat photoshop slecht is, het is een vervanging van een doka.quote:Dus waarom een fotograaf dan niet 't uiterste uit een foto laten halen? Waarom gaan de boe roepers 't zelf niet proberen, en zullen ze zien dat je met doordrukken en ophalen en wat curves werk enorm indrukwekkende dingen kan maken.
Dat weet ik ook, maar dat is niet waarop ik mensen aanspreek. Maar het puur natuur roepers gedoe kwam natuurlijk wel weer.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 09:50 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
[..]
Dat klopt en er zal hier van de regs op FOT ook niemand zijn die zegt dat photoshop slecht is, het is een vervanging van een doka.
De enige reden waarom het bij de wedstrijd niet mag (en het mag wel maar alleen in beperkte mate) is omdat het hier ook voor beginners aantrekkelijk moet blijven.
Vanaf heden, nieuwe vandale term:quote:Op dinsdag 9 januari 2007 09:50 schreef Shark.Bait het volgende:
Bang voor het onbekende: Photoshopfobie
het heerst ook nogalquote:Op dinsdag 9 januari 2007 09:50 schreef Shark.Bait het volgende:
Bang voor het onbekende: Photoshopfobie
ik heb wel eens een hoofd uit ene foto in een andere geplaktquote:Op dinsdag 9 januari 2007 09:59 schreef Gose het volgende:
Daarnaast is een foto photoshoppen ook nog een hele kunst. Ik ben tegen het totaal veranderen van achtergronden en dat soort dingen, maar het optrekken van donkere gedeeltes, verzadiging, beetje blurren en sharpen kan je foto al een hoop goed doen.
Daarnaast is photoshop ook nog beperkt en kan je ook niet van alle foto's wat moois maken. Photoshop zou nooit dat ene handje van die persoon die er niet helemaal op staat er nog ff bij kunnen verzinnen. als je donkere gedeeltes lichter maakt krijg je vanzelf te maken met een flinke ruis en ga zo maar door.
goed topic
als ik daarmee een betere foto krijg dan de foto waar net 1 persoon er niet mooi op staat heb ik er absoluut geen moeite mee.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 10:07 schreef Gose het volgende:
maar dan is het nog wel jou kunst:P dat kan photoshop niet zelf
om photoshop zo te gebruiken ben ik dan wel weer tegen. Vind dat je binnen de foto zelf heel wat mag doen om um te versterken maar delen uit andere foto's vind ik eigenlijk niet kunnen.
Yup, zo gaat dat. Heb ik ook gedaan voor een foto toen ik nog in fotografie klas zat. Leuke techniek, helemaal niet moeilijk. Daarmee redde ik een foto van de afvalhoop. (binnen genomen, onderwerp staat buiten voor deuropening in het licht en is dus overbelicht, binnen is het allemaal onderbelicht.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 10:17 schreef ElectricEye het volgende:
Ik herinner me nog dat een kennis met een eigen doka met zijn fingers 'danste' boven de lucht op de foto tijdens het ontwikkelen om er in een onregelmatig patroon minder licht op te laten vallen, zodat de lucht donkerder en dus dreigender werd. Maar ik was toen nog klein, dus dat kan een vertekende herinnering zijn.
Verbazingwekkend hoeveel een mens zich eigenlijk nog kan herinneren. Volgens mij was ik drie en is dat dus 30 jaar geleden!quote:Op dinsdag 9 januari 2007 10:20 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
Yup, zo gaat dat. Heb ik ook gedaan voor een foto toen ik nog in fotografie klas zat. Leuke techniek, helemaal niet moeilijk. Daarmee redde ik een foto van de afvalhoop. (binnen genomen, onderwerp staat buiten voor deuropening in het licht en is dus overbelicht, binnen is het allemaal onderbelicht.
Hmm, ik weet niet hoor, hoe bepaal jij of iets een snapshot is? Ik vind dat enerzijds een arogante houding, anderzijds is 't natuurlijk wel te begrijpen. Maar ik kijk liever naar elke foto individueel, of hier bewerking bij past etc etc...quote:Op dinsdag 9 januari 2007 10:38 schreef American_Nightmare het volgende:
Het is allemaal een kwestie van smaak en meningen. Bij fotografie als vorm van kunst is het simpelweg niet mogelijk om te zeggen 'photoshoppen mag niet' omdat het kunst is en dat is aan smaak onderhevig. Mensen die uit principe tegen het gebruik van photoshop zijn vind ik maar zielig. Meestal zijn ze het dan ook omdat ze er zelf niet mee overweg kunnen en ze het niet kunnen verkroppen dat anderen hun foto's WEL mooier kunnen maken.
Voor journalistieke foto's gelden weer andere normen. Met het contrast verbeteren en verscherpen van een foto is niets mis (om de tekortkomingen van een camera te compenseren), maar het is de bedoeling dat je een registratie van de werkelijkheid maakt en dus geen dingen gaat zitten veranderen, zoals clonen, blurren etc.
Overigens, en dat is mijn mening, heb ik meer respect voor iemand die zonder al te veel photoshopgebruik een prachtfoto kan neerzetten, dan iemand die een snapshot neemt en door croppen, klonen, filteren, blurren, etc etc nog tot een mooi resultaat kan komen. Een echte fotograaf heeft een fotografenoog en kan dus in beginsel prachtfoto's maken om ze op te leuken met photoshop. Als je photoshop NODIG hebt om iets fatsoenlijks te produceren dan ben je imho gewoon een slechte fotograaf (maar misschien wel weer een goede kunstenaar).
Natuurlijk moet elke foto individueel worden beoordeeld. Maar daarom zeg ik ook; het heeft alles met smaak en meningen te maken. Het jaarwedstrijdtopic staat (IMHO!) bijv vol met slechte snapshots die volgens mij vaak met photoshop verbeterd hadden kunnen worden. Maar het zijn simpelweg geen goede foto's.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 10:42 schreef ChatChewbacca het volgende:
[..]
Hmm, ik weet niet hoor, hoe bepaal jij of iets een snapshot is? Ik vind dat enerzijds een arogante houding, anderzijds is 't natuurlijk wel te begrijpen. Maar ik kijk liever naar elke foto individueel, of hier bewerking bij past etc etc...
Photosoep hoeft niet altijd versterken te zijn, je kan er ook foto's enorm door verneuken... De term 'bewerken' (die over het algemeen wordt gebruikt) lijkt me daarom gepaster...quote:En ik merk vaak bij mensen die zelf niet Photoshoppen (laten we 't vanaf nu gewoon versterken noemen), die zeggen het is onnatuurlijk.
dat idee loop ik ook al een tijdje mee rond. soort PS workshop. maar is het wel realiseerbaar? ik bedoel praktisch gezien. je hebt veel computers nodig, geschikte ruimte, elke PC moet natuurlijk een versie van PS bevatten etc.etc.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 11:02 schreef freud het volgende:
Mooie OP!!! Ik zat zelf te twijfelen om een keer een photoshop meet of zo te organiseren, om tips en trucs uit te wisselen. Gewoon een set foto's ter beschikking stellen, en dan met wat gevorderden wat voorbeelden laten zien van hoe je ze kan bewerken. Op die manier kan je van elkaar leren, en is het ook makkelijker om wat na te vragen. Op zich heb ik ruimte zat, kan prima een man/vrouw of 10 met apparatuur kwijt gok ik zo.
Door jouw relaas is het idee weer een beetje nieuw leven ingeblazen. Ga er toch even wat harder over nadenken nu... Het is imo zo dat je als fotograaf tegenwoordig bijna niet meer zonder kan. Bij het maken van foto's (vooral studio), hou ik al rekening met welke bewerkingen ik wil gaan doen. Dit naast correcties zoals witbalans, contrast etc (die eigenlijk standaard zijn bij schieten in RAW).
Heb 2 pc's en 1 laptop waar het op draait. Er zijn ook mensen die met een laptop (An24, Xilantof bijvoorbeeld) werken. En ik heb ook een grote tafel, mocht men een eigen systeem meenemen. Kortom: moet wel kunnen denk ik. Verder even brainstormen via msn/pm denk ik, om dit topic niet te veel te vervuilen.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 11:26 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
dat idee loop ik ook al een tijdje mee rond. soort PS workshop. maar is het wel realiseerbaar? ik bedoel praktisch gezien. je hebt veel computers nodig, geschikte ruimte, elke PC moet natuurlijk een versie van PS bevatten etc.etc.
Lijkt me tofquote:Op dinsdag 9 januari 2007 11:26 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
dat idee loop ik ook al een tijdje mee rond. soort PS workshop. maar is het wel realiseerbaar?
Je kan het klein houden en met 2 man achter een PC duiken. Op die manier kun je ook nog van elkaar leren. Er zijn een flink aantal mensen met laptops hier, dus dat is al wat mobieler. Netwerk heb je niet echt nodig denk ik hooguit voor het uitwisselen van foto's en andere leuke dingenquote:ik bedoel praktisch gezien. je hebt veel computers nodig, geschikte ruimte, elke PC moet natuurlijk een versie van PS bevatten etc.etc.
Dat vind ik nou dus weer niet. Een goede fotograaf moet een goede compositie kunnen maken. Bij een goede foto hoef je achteraf niks bij te gaan knippen. Ik erger me lichtelijk aan de we-knippen-maar-wat-raak-en-kijken-later-wel-of-we-er-wat-van-kunnen-maken-mentaliteit.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 10:55 schreef IkVind het volgende:[..] Foto op het juiste formaat maken d.m.v. van stukken eraf te snijden is natuurlijk geen probleem.
Ik heb al mijn foto's altijd nog op goedkope TFT's bewerkt hoor. Nooit problemen mee gehad.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 11:45 schreef Puckzzz het volgende:
Photoshoppen op een laptop?
nee, je hebt toch echt wat CRT-tjes nodig om die dan maar als tweede scherm eraan te koppelen. Misschien ff apart brainstormtopicje openen?
als je bij een laptop het scherm maar iets meer naar voren of naar achteren kantelt heb je al een heel ander contrats en kleuren. Ik heb zelf een laptop en heb daar een CRT aangekoppeld. wanneer ik de foto vanaf mijn CRT beeld verschuif naar het scherm van de laptop zie je een enorm verschil hoor.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 11:59 schreef American_Nightmare het volgende:
[..]
Ik heb al mijn foto's altijd nog op goedkope TFT's bewerkt hoor. Nooit problemen mee gehad.
Het is toch saai dat je altijd hetzelfde formaat foto's hebt? je kunt toch ook bewust een foto maken, met de voorkennis dat je bepaalde stukken eraf kan snijden.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 11:57 schreef American_Nightmare het volgende:
[..]
Dat vind ik nou dus weer niet. Een goede fotograaf moet een goede compositie kunnen maken. Bij een goede foto hoef je achteraf niks bij te gaan knippen. Ik erger me lichtelijk aan de we-knippen-maar-wat-raak-en-kijken-later-wel-of-we-er-wat-van-kunnen-maken-mentaliteit.
Als je een foto bij moet knippen, heb je simpelweg de foto niet goed genoeg genomen. Een uitzondering is achteraf digitaal zoomen. Dan schiet je materiaal in feite tekort. Als je dit kan doen zonder dat de kwaliteit van de foto er onder lijdt is dat okay naar mijn mening. Een goed voorbeeld waarin het niet okay is, is de insectenfoto in het wedstrijdtopic, dat bol staat van de vergrotings- en verscherpingsartifacts.
Als je daarmee mijn foto bedoelt moet ik je toch ff teleurstellen, aan die foto is niets digitaal ingezoomd.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 11:57 schreef American_Nightmare het volgende:
[..]
Dat vind ik nou dus weer niet. Een goede fotograaf moet een goede compositie kunnen maken. Bij een goede foto hoef je achteraf niks bij te gaan knippen. Ik erger me lichtelijk aan de we-knippen-maar-wat-raak-en-kijken-later-wel-of-we-er-wat-van-kunnen-maken-mentaliteit.
Als je een foto bij moet knippen, heb je simpelweg de foto niet goed genoeg genomen. Een uitzondering is achteraf digitaal zoomen. Dan schiet je materiaal in feite tekort. Als je dit kan doen zonder dat de kwaliteit van de foto er onder lijdt is dat okay naar mijn mening. Een goed voorbeeld waarin het niet okay is, is de insectenfoto in het wedstrijdtopic, dat bol staat van de vergrotings- en verscherpingsartifacts.
Zoals ik bij het nieuwsbericht ook al vermeldde:quote:Op dinsdag 9 januari 2007 09:45 schreef ChatChewbacca het volgende:
*knip*
Mwa als het zo uitkomt kan een vierkante foto leuk zijn ja. Van 'breedbeeld'-foto's hou ik zelf niet zo van. Verder horen foto's in een serie altijd van hetzelfde formaat te zijn (dat is althans wat mij verteld is door de kenners).quote:Op dinsdag 9 januari 2007 12:11 schreef IkVind het volgende:
[..]
Het is toch saai dat je altijd hetzelfde formaat foto's hebt? je kunt toch ook bewust een foto maken, met de voorkennis dat je bepaalde stukken eraf kan snijden.
Dan had jij vroeger een polaroid, zodat er zeker geen doordrukken ofzo kon gebruikt worden tijdens het ontwikkelen van je film?quote:Op dinsdag 9 januari 2007 12:18 schreef vamos1 het volgende:
[..]
Zoals ik bij het nieuwsbericht ook al vermeldde:
Als de winnaar van de zilveren camera dan toch photoshop gebruikte,
had ie net zo goed een hoorn op de kop van dat schimmel kunnen plakken
of een naakte amazone op één van de knollen...
fotografie doe je met een fototoestel,.. na het bewerken is het geen gewone foto meer maar een bewerkte foto...het is een fotografie-wedstrijd, geen feauteauf*ck-vrijdag
Chatchewbacca heeft wel gelijk hier. Een fototoestel is erg beperkt in de dynamic range. Lucht die mooi getekend is met bewolking, kan op een foto volkomen wit tevoorschijn komen. Er is niets mis om dat 'terug te toveren' met photoshop, mits het wel zo gebeurd dat het niet overduidelijk geshopt is, en dat is bij die wedstrijdwinnaar helaas niet gelukt.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 12:18 schreef vamos1 het volgende:
[..]
fotografie doe je met een fototoestel,.. na het bewerken is het geen gewone foto meer maar een bewerkte foto...het is een fotografie-wedstrijd, geen feauteauf*ck-vrijdag
Ik moest het even opzoeken, maar ik bedoelde de foto van compumessquote:Op dinsdag 9 januari 2007 12:11 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
[..]
Als je daarmee mijn foto bedoelt moet ik je toch ff teleurstellen, aan die foto is niets digitaal ingezoomd.
Voor een serie is dat idd een must. Maar voor de rest zie ik het probleem niet echt.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 12:18 schreef American_Nightmare het volgende:
[..]
Mwa als het zo uitkomt kan een vierkante foto leuk zijn ja. Van 'breedbeeld'-foto's hou ik zelf niet zo van. Verder horen foto's in een serie altijd van hetzelfde formaat te zijn (dat is althans wat mij verteld is door de kenners).
Dus een beetje contrast toevoegen, wat verscherpen en er eventueel een stukje afcroppen is al teveel?quote:Op dinsdag 9 januari 2007 12:18 schreef vamos1 het volgende:
[..]
Als je van tevoren weet dat je een vierkante foto gaat maken is het inderdaad geen probleem (je cropt de foto in gedachte al), maar als je maar wat knipt met de gedachte 'ik kijk wel wat voor formaat ik straks kies' dan heb je dus geen idee waar je mee bezig bent en ben je een slechte fotograaf.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 12:22 schreef IkVind het volgende:
[..]
Voor een serie is dat idd een must. Maar voor de rest zie ik het probleem niet echt.
Ik schiet in RAW, ik móet dus wel bewerken. Eenzelfde foto geschoten in JPG wordt door de camera al bewerkt om hem minder vlak te maken.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 12:18 schreef vamos1 het volgende:
[..]
Er zijn op internet talloze manuals, howto's, guides, etc etc te vinden en volgens mij zitten er zelfs in photoshop zelf goede tutorials. Mensen moeten alleen wel wat moeite doen als ze iets willen leren.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 12:31 schreef pea4fun het volgende:
Volgens mij wordt het tijd voor een aantal howto's. Zodat de photofoobs er zelf eens mee aan de gang kunnen. Simpel beginnen een howto levels, dan 1 met contrast en dan steeds uitgebreider.
[..]
In het geval van de wedstrijdwinnaar was er niks teruggetoverd, de lucht is gewoon donkerder gemaakt omdat de witte schimmel niet zou opvallen op het witte wolkendek dat er die dag hing...quote:Op dinsdag 9 januari 2007 12:21 schreef American_Nightmare het volgende:
[..]
Chatchewbacca heeft wel gelijk hier. Een fototoestel is erg beperkt in de dynamic range. Lucht die mooi getekend is met bewolking, kan op een foto volkomen wit tevoorschijn komen. Er is niets mis om dat 'terug te toveren' met photoshop, mits het wel zo gebeurd dat het niet overduidelijk geshopt is, en dat is bij die wedstrijdwinnaar helaas niet gelukt.
Mensen die niet kunnen fotograferen moeten dus maar leren photoshoppenquote:Op dinsdag 9 januari 2007 12:31 schreef MissBliss het volgende:
Dus een beetje contrast toevoegen, wat verscherpen en er eventueel een stukje afcroppen is al teveel?Je fotofotografie zou toch maar iets beter kunnen worden zeg
Kun jij photoshoppen, kan jij fotograferen? Voordat je oordeelt moet je wel weten waarover je het hebt. Maar een slechte foto wordt niet een goede door 'm te photoshoppen. Soms zien mensen dat alleen nietquote:Op dinsdag 9 januari 2007 13:15 schreef vamos1 het volgende:
[..]
Mensen die niet kunnen fotograferen moeten dus maar leren photoshoppen
dus in plaats van de technieken toepassen bij het ontwikkelen doen we het maar in photoshop,.. maar dan ook gelijk ff de lucht veel donkerder maken dan dat ie echt is en het paard witter dan dat ie in werkelijkheid is, de contrast van de paarden aanpassen zodat ze er wél mooi uitkomen terwijl dit in werkelijkheid totaal niet het beeld was van de paarden.........quote:Op dinsdag 9 januari 2007 12:19 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
[..]
Dan had jij vroeger een polaroid, zodat er zeker geen doordrukken ofzo kon gebruikt worden tijdens het ontwikkelen van je film?
Nee hoor, de lucht is door een zeer veel gebruikte truuk gewoon opgehaald, onzichtbare details zijn zichbaar gemaakt door de levels aan te passen. Er staat ergens op DPZ een goede howto voor deze methode, ik zal hem vanavond wel eens erbij zoeken als ik eraan denk.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 13:12 schreef vamos1 het volgende:
[..]
In het geval van de wedstrijdwinnaar was er niks teruggetoverd, de lucht is gewoon donkerder gemaakt omdat de witte schimmel niet zou opvallen op het witte wolkendek dat er die dag hing...
een slechte foto wordt niet altijd/meestal niet een goede door em te shoppen......quote:Op dinsdag 9 januari 2007 13:16 schreef ChatChewbacca het volgende:
[..]
Kun jij photoshoppen, kan jij fotograferen? Voordat je oordeelt moet je wel weten waarover je het hebt. Maar een slechte foto wordt niet een goede door 'm te photoshoppen. Soms zien mensen dat alleen niet
Nee hoor, bij compact camera's vindt al in-camera-sharpening plaats. Bij DSLR's niet of nauwelijks. Dit dient nog achteraf te gebeuren. Contrast verhogen kan gedaan worden om tekortkomingen van de lens te compenseren. Dit heeft allemaal niets te maken met 'niet kunnen fotograferen'. Wat croppen betreft zie wat ik hierboven zei (zou normaliter niet nodig hoeven zijn tenzij je van tevoren een ander formaat in gedachte had).quote:Op dinsdag 9 januari 2007 13:15 schreef vamos1 het volgende:
[..]
och man, de werkelijkheid is ook bij journalistiek haast irrelevant, 't zijn allemaal maar verhalen, als je uit een andere hoek kijkt ziet de boel er anders uit, alles is subjectief, objectiviteit bestaat haast niet. Als hij dan mooie de emoties van 't moment weergeeft dan is dat toch goed? Dat de halo's opvielen omdat hij het niet goed gePS-ed had... tsja, das pech. Maar werkelijk, bijna alle topfotografen gebruiken Photoshop of een dergelijke tool of werken de boel in de doka bij. Noem jij eens een goede fotograaf die expliciet niet bijwerkt.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 13:18 schreef vamos1 het volgende:
[..]
dus in plaats van de technieken toepassen bij het ontwikkelen doen we het maar in photoshop,.. maar dan ook gelijk ff de lucht veel donkerder maken dan dat ie echt is en het paard witter dan dat ie in werkelijkheid is, de contrast van de paarden aanpassen zodat ze er wél mooi uitkomen terwijl dit in werkelijkheid totaal niet het beeld was van de paarden.........
zie eerder: naakt wijf, schimmel met hoorn
Door het ophalen van de lucht wordt de lucht ineens heel donker in plaats van het witte wolkendek dat het in werkelijkheid (dus niet op foto maar daar ter plekke) was.......tsjah...net een echte fotoquote:Op dinsdag 9 januari 2007 13:18 schreef American_Nightmare het volgende:
[..]
Nee hoor, de lucht is door een zeer veel gebruikte truuk gewoon opgehaald, onzichtbare details zijn zichbaar gemaakt door de levels aan te passen. Er staat ergens op DPZ een goede howto voor deze methode, ik zal hem vanavond wel eens erbij zoeken als ik eraan denk.
Hoe weet jij nou hoe wit te lucht daar was? Was je erbij?quote:Op dinsdag 9 januari 2007 13:23 schreef vamos1 het volgende:
[..]
Door het ophalen van de lucht wordt de lucht ineens heel donker in plaats van het witte wolkendek dat het in werkelijkheid (dus niet op foto maar daar ter plekke) was.......tsjah...net een echte foto
Uberhaupt vind ik dat een foto niet altijd de werkeljkheid hoeft te benaderen. Soms is het mooier om zelf door middel van bewerking een foto veel sterker te maken. Iets wat je ongetwijfeld ook zou kunnen doen terwijl je de foto maakt, maar dat op dat moment niet in je opkomt of omdat je simpelweg de spullen niet hebt om dat te bereiken.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 13:28 schreef ChatChewbacca het volgende:
Waarom ben je zo op de werkelijkheid geėnt? Het gaat die fotograaf om de emotie die 't moment had, veel belangrijker dan een plat plaatje snap je? Journalistiek is meer dan vertellen wat er gebeurt hoor.
Blijkbaar had het moment niet genoeg emotie...quote:Op dinsdag 9 januari 2007 13:28 schreef ChatChewbacca het volgende:
Waarom ben je zo op de werkelijkheid geėnt? Het gaat die fotograaf om de emotie die 't moment had, veel belangrijker dan een plat plaatje snap je? Journalistiek is meer dan vertellen wat er gebeurt hoor.
Wat totaal niet het beeld was is nogal lastig te beoordelen, omdat wat je ogen zien, niet door een camera kan worden vastgelegd.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 13:18 schreef vamos1 het volgende:
[..]
dus in plaats van de technieken toepassen bij het ontwikkelen doen we het maar in photoshop,.. maar dan ook gelijk ff de lucht veel donkerder maken dan dat ie echt is en het paard witter dan dat ie in werkelijkheid is, de contrast van de paarden aanpassen zodat ze er wél mooi uitkomen terwijl dit in werkelijkheid totaal niet het beeld was van de paarden.........
zie eerder: naakt wijf, schimmel met hoorn
Een regenlucht kan in het echt veel dreigender zijn dan deze op een foto lijkt. Shoppen brengt de foto in dat geval ook dichter bij de werkelijkheid.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 13:34 schreef vamos1 het volgende:
[..]
Blijkbaar had het moment niet genoeg emotie...
Het is ook dan vooral die foto waaraan ik me stoor, omdat er echt overduidelijk en vreselijk slecht is geshopt
Je hebt die ene foto die ook een prijs had gewonnen, die met dat jankend uitgemergeld meisje dat naakt over straat loopt met andere rennende bange kindere eromheen (kan niet beter uitleggen),.. Die foto was puur, ik kan best begrijpen dat er kleine technieken zijn gebruikt, maar niet dat ze de lucht dan maar even lichter maken om het uitgemergelde bruin-getinte kind eruit te laten springen of dat ze haar digitaal naakt gemaakt hebben
dat zegt hier juist ook iedereen!!quote:Op dinsdag 9 januari 2007 13:19 schreef vamos1 het volgende:
[..]
een slechte foto wordt niet altijd/meestal niet een goede door em te shoppen......
maar dat het een slechte foto is(/was voor het shoppen), dat is een feit
Klopt helemaal. Je moet dus bij het bekijken van de foto goed beseffen of een foto met journalistieke of artistieke bedoelingen is gemaakt. Ik zit meestal in de 1e categorie, ben dus erg terughoudend met het bijv. wegklonen van ongewenste dingen. OK, wat ruis wegwerken en wat nascherpen is geen enkel probleem bij journalistiek werk, als de afbeelding maar zo dicht mogelijk bij de realiteit blijft.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 10:38 schreef American_Nightmare het volgende:
Voor journalistieke foto's gelden weer andere normen. Met het contrast verbeteren en verscherpen van een foto is niets mis (om de tekortkomingen van een camera te compenseren), maar het is de bedoeling dat je een registratie van de werkelijkheid maakt en dus geen dingen gaat zitten veranderen, zoals clonen, blurren etc.
als een foto goed is, dan is ie goed,.. oké je kunt de afbeelding met PS mooier maken, de foto niet..quote:Op dinsdag 9 januari 2007 13:41 schreef Puckzzz het volgende:
dat zegt hier juist ook iedereen!!
je moet niet van PS verwachten dat je een slechte foto klikketieklik tot een goed foto kan maken. wat je WEL kan, is een goede foto nog beter maken.
of dus juist totaal weg van de werkelijkheid...quote:Op dinsdag 9 januari 2007 13:39 schreef American_Nightmare het volgende:
[..]
Een regenlucht kan in het echt veel dreigender zijn dan deze op een foto lijkt. Shoppen brengt de foto in dat geval ook dichter bij de werkelijkheid.
Inderdaad is het zo dat sommige foto's nauwelijks shopwerk behoeven. Ik zie echter niet in waarom dat een argument is voor het niet shoppen van foto's die dat wel nodig hebben, of waar het wel een verbetering oplevert.
Iedereen gewoon lekker zijn ding laten doen en niet lopen zeiken dat iets teveel of te weinig bewerkt isquote:Op dinsdag 9 januari 2007 14:29 schreef pea4fun het volgende:
Is er ook zoiets als een gulden middenweg?
Nee, ik zeg alleen dat je een foto iets kan verbetern nog, helderder maken qua kleur, verscherpen, een irritant iets eraf croppen. Als de foto al kut is, is er in PS niet zoveel aan te doen.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 13:15 schreef vamos1 het volgende:
[..]
tsja, maar vaak is de werkelijkheid ook een emotioneel gebeuren, snap je. Dit was een emotioneel iets, paarden, stervend, dagen uitgehongered, niet te reden. Dreiging, zie je 't voor je? Dan klopt de plaat ook wel, journalistiek is dus niet alleen 't weergeven van wat er gebeurt, maar ook 't duidelijk maken van menselijke emoties.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 14:21 schreef vamos1 het volgende:
[..]
of dus juist totaal weg van de werkelijkheid...
ging me hier absoluut niet om de wedstrijd, maar om de algehele anti PS in fotos tendens van de laatste tijdquote:Op dinsdag 9 januari 2007 15:15 schreef k_man het volgende:
Hadden we deze discussie niet al zo'n 37 keer gevoerd?
Het argument om uitgebreid shoppen bij de wedstrijden niet toe te staan is volgens mij niet dat 'iedereen met Photoshop een mooie foto kan maken', maar eerder het tegenovergestelde. Photoshop is juist een bijzonder ingewikkeld programma, als je verder gaat dan de basale bewerkingen. Foto's die tot stand zijn gekomen met 'shoppen voor gevorderden' zijn voor de beginnende fotograaf niet haalbaar.
Om ervoor te zorgen dat de fotowedstrijd toegankelijk blijft voor iedereen - met name ook voor beginners - is er daarom voor gekozen al te erg shoppen niet toe te staan. Het argument dat je met Photoshop dezlefde dingen kunt doen als vroeger in de doka, gaat daarom ook niet op: er is geen beginnend fotograaf te vinden die zelf z'n foto's afdrukt en daarbij gebruik maakt van ingewikkelde bewerkingen.
Ik vind dat heel beperkt shoppen moet worden toegestaan, eigenlijk zoals de regel nu is. Zowel bij (gescand) analoog als digitaal is het nodig om kleine aanpassingen te kunnen doen aan scherpte, contrast en saturatie. Een analoge foto verliest bij het scannen wat van de scherpte, contrast e.d. en dat moet je weer recht kunnen trekken.
Foto's die hun effect voor het grootste deel moeten hebben van het uitgebreide shoppen horen daarentegen niet thuis in een laagdrempelige fotowedstrijd. Ik kan me wel voorstellen dat er een categorie voor gevorderden komt waarbij letterlijk alle middelen zijn toegestaan, maar dus niet binnen de bestaande wedstrijd.
En juist daar hoort extreem photoshoppen weer ontzettend thuis. Niemand wil puisten op een model zien, of harige benen, putjesbillen, een oneffen huid. Die meiden moeten perfect op de foto staan zodat mensen vooral die kleding willen kopen (in geval van modefotografie). Overigens wordt het meeste met visagie gedaan. Volgens sommigen is dit ook een manier van de werkelijkheid verhullen. Visagie zou dan ook in beperkte mate toegestaan moeten worden?quote:Op dinsdag 9 januari 2007 15:18 schreef Mr.Noodle het volgende:
[..]
Ander verschil vind ik weer zoiets als modelfotografie zoals in de playboy of FHM, mijn god daar zie je gewoon duidelijk de punten waarom er geshopt is. Daarin is zoveel veranderd dat het werkelijke plaatje niet eens meer terug te zien is... en dat vind ik persoonlijk een overkill aan bewerking waardoor eigenlijk de kunst van fotografie gedegradeerd wordt.
Ach dat gemekker komt alleen maar van mensen die er zelf niet mee om kunnen gaan. Geen enkel zichzelf serieus nemende en serieus genomen fotograaf heeft problemen met gebruik van photoshop hoor. Of het moet net die ene zeldzame fotopurist zijn die alles wat digitaal is per definitie al rotzooi vindt.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 15:27 schreef ChatChewbacca het volgende:
[..]
ging me hier absoluut niet om de wedstrijd, maar om de algehele anti PS in fotos tendens van de laatste tijd
Even mijn complimenten over hoe je dingen kan verwoordenquote:Op dinsdag 9 januari 2007 15:11 schreef ChatChewbacca het volgende:
[..]
tsja, maar vaak is de werkelijkheid ook een emotioneel gebeuren, snap je. Dit was een emotioneel iets, paarden, stervend, dagen uitgehongered, niet te reden. Dreiging, zie je 't voor je? Dan klopt de plaat ook wel, journalistiek is dus niet alleen 't weergeven van wat er gebeurt, maar ook 't duidelijk maken van menselijke emoties.
In FOT zijn de meeste mensen gewoon voor het gebruik van photoshop. De reactie die je kreeg op je bewerkte foto was door het wedstrijdreglement (en dit om niemand af te schrikken deel te nemen)quote:Op dinsdag 9 januari 2007 15:27 schreef ChatChewbacca het volgende:
[..]
ging me hier absoluut niet om de wedstrijd, maar om de algehele anti PS in fotos tendens van de laatste tijd
Uiteraard is photoshop toegestaan, ik gebruik het zelf ook! [***]quote:Op dinsdag 9 januari 2007 11:47 schreef Casemodders het volgende:
Photoshop is mijn digitale doca dus ben het er helemaal mee eens! Photoshop is dus in mijn ogen toegestaan.
Hier ben ik helemaal voor, ik gebruik zelden photoshop, vaker microsoft picture it maar kan niet alles wat ik wil.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 12:31 schreef pea4fun het volgende:
Volgens mij wordt het tijd voor een aantal howto's. Zodat de photofoobs er zelf eens mee aan de gang kunnen. Simpel beginnen een howto levels, dan 1 met contrast en dan steeds uitgebreider.
Er is nu wel een topic waar je vragen kunt stellen over photoshop, maar als je al niet weet waar je moet beginnen, dan weet je ook niet wat je moet vragen.
Dat was te voorzien. Een prima OP, daar lag het niet aan, maar er lopen nu eenmaal een paar anti-PS-fundi's rond. En fundamentalisten zijn niet gevoelig voor argumenten, ook niet voor hele goede.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 14:29 schreef pea4fun het volgende:
Dit wordt een wellus/nietus spelletje.
Ik zou zeggen koop het boek photoshop for dummys. Zo ben ik ook begonnenquote:Op woensdag 10 januari 2007 01:32 schreef snakelady het volgende:
[..]
Hier ben ik helemaal voor, ik gebruik zelden photoshop, vaker microsoft picture it maar kan niet alles wat ik wil.
en alle goede uitlegsites zijn in het engels, nu is mijn engels niet superslecht maar moet me er wel erg op concentreren en het zou veel handiger zijn als dingen in het Nederlands uitgelegd worden voor leken.
Was dat een reactie jegens mij?quote:Op woensdag 10 januari 2007 15:58 schreef American_Nightmare het volgende:
Waar hebben we het eigenlijk over? Je houdt van bepaalde bewerkingen, van andere weer niet, of je houdt van geen enkele bewerking. Iedereen moet het zelf weten. Ik blijf toch mijn foto's bewerken zoals mij dat goeddunkt of iedereen dat nou mooi of lelijk vindt dus waar hebben we het eigenlijk over..
Ik ben theoretisch erg slecht in leren ivm concentratiestoornis.quote:Op woensdag 10 januari 2007 14:05 schreef fr.oosje het volgende:
[..]
Ik zou zeggen koop het boek photoshop for dummys. Zo ben ik ook begonnen
Don't worry...ik ben ook een mens die meer leert vanuit de praktijk dan van een boek.quote:Op woensdag 10 januari 2007 19:58 schreef snakelady het volgende:
[..]
Ik ben theoretisch erg slecht in leren ivm concentratiestoornis.
Een boek uit de winkel is voor mij geen optie.
Daarom, met jou is het ook goedgekomen.quote:Op woensdag 10 januari 2007 22:11 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
Don't worry...ik ben ook een mens die meer leert vanuit de praktijk dan van een boek.
Niks mis mee, het legt je geen windeieren.quote:Op woensdag 10 januari 2007 22:11 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
Don't worry...ik ben ook een mens die meer leert vanuit de praktijk dan van een boek.
precies, de leraar natuurkunde kon me met zoveel formules om mijn kop slingeren ik begreep het gewoon niet. tot we de proefjes gingen doen. toen was het speelkwartier geopend en snapte ik het wel, gewoon omdat ik het zag wat er gebeurdequote:Op woensdag 10 januari 2007 22:38 schreef snakelady het volgende:
[..]
Daarom, met jou is het ook goedgekomen.![]()
Maar voordeel is wel dat als ik dan praktijkgericht iets doe het heel snel onthou.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |