Dat vind ik nou dus weer niet. Een goede fotograaf moet een goede compositie kunnen maken. Bij een goede foto hoef je achteraf niks bij te gaan knippen. Ik erger me lichtelijk aan de we-knippen-maar-wat-raak-en-kijken-later-wel-of-we-er-wat-van-kunnen-maken-mentaliteit.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 10:55 schreef IkVind het volgende:[..] Foto op het juiste formaat maken d.m.v. van stukken eraf te snijden is natuurlijk geen probleem.
Ik heb al mijn foto's altijd nog op goedkope TFT's bewerkt hoor. Nooit problemen mee gehad.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 11:45 schreef Puckzzz het volgende:
Photoshoppen op een laptop?
nee, je hebt toch echt wat CRT-tjes nodig om die dan maar als tweede scherm eraan te koppelen. Misschien ff apart brainstormtopicje openen?
als je bij een laptop het scherm maar iets meer naar voren of naar achteren kantelt heb je al een heel ander contrats en kleuren. Ik heb zelf een laptop en heb daar een CRT aangekoppeld. wanneer ik de foto vanaf mijn CRT beeld verschuif naar het scherm van de laptop zie je een enorm verschil hoor.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 11:59 schreef American_Nightmare het volgende:
[..]
Ik heb al mijn foto's altijd nog op goedkope TFT's bewerkt hoor. Nooit problemen mee gehad.
Het is toch saai dat je altijd hetzelfde formaat foto's hebt? je kunt toch ook bewust een foto maken, met de voorkennis dat je bepaalde stukken eraf kan snijden.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 11:57 schreef American_Nightmare het volgende:
[..]
Dat vind ik nou dus weer niet. Een goede fotograaf moet een goede compositie kunnen maken. Bij een goede foto hoef je achteraf niks bij te gaan knippen. Ik erger me lichtelijk aan de we-knippen-maar-wat-raak-en-kijken-later-wel-of-we-er-wat-van-kunnen-maken-mentaliteit.
Als je een foto bij moet knippen, heb je simpelweg de foto niet goed genoeg genomen. Een uitzondering is achteraf digitaal zoomen. Dan schiet je materiaal in feite tekort. Als je dit kan doen zonder dat de kwaliteit van de foto er onder lijdt is dat okay naar mijn mening. Een goed voorbeeld waarin het niet okay is, is de insectenfoto in het wedstrijdtopic, dat bol staat van de vergrotings- en verscherpingsartifacts.
Als je daarmee mijn foto bedoelt moet ik je toch ff teleurstellen, aan die foto is niets digitaal ingezoomd.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 11:57 schreef American_Nightmare het volgende:
[..]
Dat vind ik nou dus weer niet. Een goede fotograaf moet een goede compositie kunnen maken. Bij een goede foto hoef je achteraf niks bij te gaan knippen. Ik erger me lichtelijk aan de we-knippen-maar-wat-raak-en-kijken-later-wel-of-we-er-wat-van-kunnen-maken-mentaliteit.
Als je een foto bij moet knippen, heb je simpelweg de foto niet goed genoeg genomen. Een uitzondering is achteraf digitaal zoomen. Dan schiet je materiaal in feite tekort. Als je dit kan doen zonder dat de kwaliteit van de foto er onder lijdt is dat okay naar mijn mening. Een goed voorbeeld waarin het niet okay is, is de insectenfoto in het wedstrijdtopic, dat bol staat van de vergrotings- en verscherpingsartifacts.
Zoals ik bij het nieuwsbericht ook al vermeldde:quote:Op dinsdag 9 januari 2007 09:45 schreef ChatChewbacca het volgende:
*knip*
Mwa als het zo uitkomt kan een vierkante foto leuk zijn ja. Van 'breedbeeld'-foto's hou ik zelf niet zo van. Verder horen foto's in een serie altijd van hetzelfde formaat te zijn (dat is althans wat mij verteld is door de kenners).quote:Op dinsdag 9 januari 2007 12:11 schreef IkVind het volgende:
[..]
Het is toch saai dat je altijd hetzelfde formaat foto's hebt? je kunt toch ook bewust een foto maken, met de voorkennis dat je bepaalde stukken eraf kan snijden.
Dan had jij vroeger een polaroid, zodat er zeker geen doordrukken ofzo kon gebruikt worden tijdens het ontwikkelen van je film?quote:Op dinsdag 9 januari 2007 12:18 schreef vamos1 het volgende:
[..]
Zoals ik bij het nieuwsbericht ook al vermeldde:
Als de winnaar van de zilveren camera dan toch photoshop gebruikte,
had ie net zo goed een hoorn op de kop van dat schimmel kunnen plakken
of een naakte amazone op één van de knollen...
fotografie doe je met een fototoestel,.. na het bewerken is het geen gewone foto meer maar een bewerkte foto...het is een fotografie-wedstrijd, geen feauteauf*ck-vrijdag
Chatchewbacca heeft wel gelijk hier. Een fototoestel is erg beperkt in de dynamic range. Lucht die mooi getekend is met bewolking, kan op een foto volkomen wit tevoorschijn komen. Er is niets mis om dat 'terug te toveren' met photoshop, mits het wel zo gebeurd dat het niet overduidelijk geshopt is, en dat is bij die wedstrijdwinnaar helaas niet gelukt.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 12:18 schreef vamos1 het volgende:
[..]
fotografie doe je met een fototoestel,.. na het bewerken is het geen gewone foto meer maar een bewerkte foto...het is een fotografie-wedstrijd, geen feauteauf*ck-vrijdag
Ik moest het even opzoeken, maar ik bedoelde de foto van compumessquote:Op dinsdag 9 januari 2007 12:11 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
[..]
Als je daarmee mijn foto bedoelt moet ik je toch ff teleurstellen, aan die foto is niets digitaal ingezoomd.
Voor een serie is dat idd een must. Maar voor de rest zie ik het probleem niet echt.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 12:18 schreef American_Nightmare het volgende:
[..]
Mwa als het zo uitkomt kan een vierkante foto leuk zijn ja. Van 'breedbeeld'-foto's hou ik zelf niet zo van. Verder horen foto's in een serie altijd van hetzelfde formaat te zijn (dat is althans wat mij verteld is door de kenners).
Dus een beetje contrast toevoegen, wat verscherpen en er eventueel een stukje afcroppen is al teveel?quote:Op dinsdag 9 januari 2007 12:18 schreef vamos1 het volgende:
[..]
Als je van tevoren weet dat je een vierkante foto gaat maken is het inderdaad geen probleem (je cropt de foto in gedachte al), maar als je maar wat knipt met de gedachte 'ik kijk wel wat voor formaat ik straks kies' dan heb je dus geen idee waar je mee bezig bent en ben je een slechte fotograaf.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 12:22 schreef IkVind het volgende:
[..]
Voor een serie is dat idd een must. Maar voor de rest zie ik het probleem niet echt.
Ik schiet in RAW, ik móet dus wel bewerken. Eenzelfde foto geschoten in JPG wordt door de camera al bewerkt om hem minder vlak te maken.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 12:18 schreef vamos1 het volgende:
[..]
Er zijn op internet talloze manuals, howto's, guides, etc etc te vinden en volgens mij zitten er zelfs in photoshop zelf goede tutorials. Mensen moeten alleen wel wat moeite doen als ze iets willen leren.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 12:31 schreef pea4fun het volgende:
Volgens mij wordt het tijd voor een aantal howto's. Zodat de photofoobs er zelf eens mee aan de gang kunnen. Simpel beginnen een howto levels, dan 1 met contrast en dan steeds uitgebreider.
[..]
In het geval van de wedstrijdwinnaar was er niks teruggetoverd, de lucht is gewoon donkerder gemaakt omdat de witte schimmel niet zou opvallen op het witte wolkendek dat er die dag hing...quote:Op dinsdag 9 januari 2007 12:21 schreef American_Nightmare het volgende:
[..]
Chatchewbacca heeft wel gelijk hier. Een fototoestel is erg beperkt in de dynamic range. Lucht die mooi getekend is met bewolking, kan op een foto volkomen wit tevoorschijn komen. Er is niets mis om dat 'terug te toveren' met photoshop, mits het wel zo gebeurd dat het niet overduidelijk geshopt is, en dat is bij die wedstrijdwinnaar helaas niet gelukt.
Mensen die niet kunnen fotograferen moeten dus maar leren photoshoppenquote:Op dinsdag 9 januari 2007 12:31 schreef MissBliss het volgende:
Dus een beetje contrast toevoegen, wat verscherpen en er eventueel een stukje afcroppen is al teveel?Je fotofotografie zou toch maar iets beter kunnen worden zeg
Kun jij photoshoppen, kan jij fotograferen? Voordat je oordeelt moet je wel weten waarover je het hebt. Maar een slechte foto wordt niet een goede door 'm te photoshoppen. Soms zien mensen dat alleen nietquote:Op dinsdag 9 januari 2007 13:15 schreef vamos1 het volgende:
[..]
Mensen die niet kunnen fotograferen moeten dus maar leren photoshoppen
dus in plaats van de technieken toepassen bij het ontwikkelen doen we het maar in photoshop,.. maar dan ook gelijk ff de lucht veel donkerder maken dan dat ie echt is en het paard witter dan dat ie in werkelijkheid is, de contrast van de paarden aanpassen zodat ze er wél mooi uitkomen terwijl dit in werkelijkheid totaal niet het beeld was van de paarden.........quote:Op dinsdag 9 januari 2007 12:19 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
[..]
Dan had jij vroeger een polaroid, zodat er zeker geen doordrukken ofzo kon gebruikt worden tijdens het ontwikkelen van je film?
Nee hoor, de lucht is door een zeer veel gebruikte truuk gewoon opgehaald, onzichtbare details zijn zichbaar gemaakt door de levels aan te passen. Er staat ergens op DPZ een goede howto voor deze methode, ik zal hem vanavond wel eens erbij zoeken als ik eraan denk.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 13:12 schreef vamos1 het volgende:
[..]
In het geval van de wedstrijdwinnaar was er niks teruggetoverd, de lucht is gewoon donkerder gemaakt omdat de witte schimmel niet zou opvallen op het witte wolkendek dat er die dag hing...
een slechte foto wordt niet altijd/meestal niet een goede door em te shoppen......quote:Op dinsdag 9 januari 2007 13:16 schreef ChatChewbacca het volgende:
[..]
Kun jij photoshoppen, kan jij fotograferen? Voordat je oordeelt moet je wel weten waarover je het hebt. Maar een slechte foto wordt niet een goede door 'm te photoshoppen. Soms zien mensen dat alleen niet
Nee hoor, bij compact camera's vindt al in-camera-sharpening plaats. Bij DSLR's niet of nauwelijks. Dit dient nog achteraf te gebeuren. Contrast verhogen kan gedaan worden om tekortkomingen van de lens te compenseren. Dit heeft allemaal niets te maken met 'niet kunnen fotograferen'. Wat croppen betreft zie wat ik hierboven zei (zou normaliter niet nodig hoeven zijn tenzij je van tevoren een ander formaat in gedachte had).quote:Op dinsdag 9 januari 2007 13:15 schreef vamos1 het volgende:
[..]
Mensen die niet kunnen fotograferen moeten dus maar leren photoshoppen
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |