Hoezo nieuwe linksback? Die marokkaan is toch juist stoer.quote:Davids baalt van houding Feyenoord
Geschreven door Jurre de Ruiter op donderdag, 25 januari om 00:19
Lorenzo Davids was zelf klaar voor een overstap naar NEC Nijmegen, maar zijn werkgever Feyenoord wil hem niet voor een schijntje laten vertrekken. De linkervleugelverdediger is dan ook teleurgesteld in de Rotterdamse club.
De reden is volgens zijn zaakwaarnemer Jeroen Hoogewerf duidelijk: Feyenoord wilde teveel geld vangen; onterecht zo vindt hij. "Lorenzo is dit seizoen weliswaar aan de A-selectie toegevoegd, maar hij heeft nog geen hele competitiewedstrijd gespeeld. Toch heeft Feyenoord zich opgesteld alsof het om een volwaardige eerste-elftalspeler ging."
"Lorenzo heeft daar wel even van gebaald, ja. Hij zit nu bij een club die het niet echt in hem ziet zitten en waar de kans op speeltijd nihil is, zeker nu Jacob Lensky aan de selectie is toegevoegd. Natuurlijk kan hij van trainen met mannen als Pierre van Hooijdonk nog veel leren, maar voor zijn ontwikkeling als voetballer was het nog veel béter geweest als hij nu bij NEC had gezeten", aldus Hoogewerf tegenover Sportweek.
Het contract van de 20-jarige Davids loopt eind deze zomer af, waardoor de kans groot zal zijn dat hij transfervrij kan vertrekken uit Rotterdam-Zuid. Wel heeft de ploeg nog een optie om het contract met twee jaar te laten verlengen.
quote:Beste N.E.C. supporters,
Afgelopen weekend is de competitie weer hervat en daardoor lijkt de storm in de media rondom met name de financiële positie van N.E.C., geluwd. Niet dat ik de bedoeling heb om die storm weer aan te wakkeren maar ik denk wel dat het een goed moment is om nog even terug te kijken op de publiciteit van de afgelopen weken en u als supporter nog wat meer toelichting vanuit N.E.C. te geven.
Nogmaals wil ik benadrukken dat we onszelf niet op de borst kloppen van trots omdat N.E.C. op dit moment is ingedeeld in categorie I van het financiële rankingsysteem van de KNVB. Maar we zijn er ook niet nerveus van geworden. Dat lijkt laconiek te klinken maar ik zal u proberen uit te leggen waarom het dat niet is.
Resultaten afgelopen seizoenen
De financiële boekjaren van N.E.C. lopen niet gelijk aan kalenderjaren maar aan voetbalseizoenen, een seizoen (en daarmee dus ook het financiële jaar) begint op 1 juli en eindigt op 30 juni. In het seizoen 2003–2004 en 2004–2005 heeft N.E.C. forse verliezen geleden in de jaarlijkse exploitatie. In beide seizoenen bedroeg het verlies meer dan twee miljoen euro. Een deel van die verliezen waren vooraf voorzien maar in beide jaren hebben de resultaten negatiever uitgepakt dan verwacht. In de loop van het seizoen 2004–2005 is door de directie, in overleg met de Raad van Commissarissen, de nieuwe financiële koers voor de club bepaald en vastgesteld. Uitgangspunt hierbij is dat N.E.C., anders dan veel andere bedrijven, niet als eerste doelstelling heeft om zoveel mogelijk winst te maken maar wel om minimaal met een sluitende begrotingen te werken. De reden waarom wij niet als doelstelling hebben om zoveel mogelijk winst te maken, is omdat wij de overtuiging hebben dat we, zoveel als mogelijk, moeten investeren in de club en dan natuurlijk met name in de kwaliteit van de spelers en de trainers. Wij geloven in de theorie dat, hoe beter de spelers en trainers, des te groter de kans op sportief succes. En hoe groter het sportieve succes, hoe groter het zakelijke succes zal zijn wat daarop volgt en dat betekent meer inkomsten.
Resultaat huidige seizoen
Mede geholpen door de extra inkomsten uit onder andere de nieuwe mediacontracten, maar zeker ook door goede kostenbeheersing en reëel te begroten, zijn we er goed in geslaagd om in het seizoen 2005–2006 de negatieve spiraal om te buigen. Dat seizoen is geëindigd met een winst van 600 duizend euro. De verwachting voor het einde van het seizoen 2006–2007 -waar we nu dus middenin zitten- is dat we in ieder geval break even (geen winst & geen verlies) zullen uitkomen. Voor het volgende seizoen is de doelstelling en uitdaging om ook minimaal break even resultaten te behalen.
Zolang we erin slagen om het bovenstaande waar te maken, zullen we gedurende een seizoen wel een paar momenten kennen waarbij we krap bij kas zitten. De momenten waarop de inkomsten binnenkomen en de momenten waarop de uitgaven moeten worden gedaan lopen namelijk niet altijd gelijk. Ieder jaar dat we winst maken zal onze liquiditeitspositie verbeteren. Datzelfde geldt voor de vermogenspositie van N.E.C. Maar omdat we op voorhand uitgaan van kleine winstjes zal dit allebei, over het algemeen, niet met grote stappen gaan. De vermogenspositie van N.E.C. zal met name kunnen verbeteren door het ontvangen van incidentele baten waarmee feitelijk inkomsten uit verkoop van spelers wordt bedoeld. Wanneer dat zal plaatsvinden is niet te voorspellen.
N.E.C. & Gemeente Nijmegen
Over het onderwerp ‘vermogen’ wil ik ook graag iets toelichten in relatie tot de positie van gemeente Nijmegen.
In 2003 is het stadion gekocht door de gemeente Nijmegen en sindsdien vindt er met regelmaat officieel overleg plaats tussen de gemeente (wethouders en ambtenaren) en N.E.C. (directie en Raad van Commissarissen). Tijdens die overleggen wordt over veel verschillende onderwerpen die N.E.C. en/of de gemeente aangaan gesproken, maar in ieder geval staat altijd het onderwerp ‘financiële prestaties N.E.C.’ op de agenda. Onze overlegpartners bij de gemeente zijn volledig op de hoogte van de financiële prestaties en prognoses van N.E.C. Het enige wat we verzuimd hebben is om onze partners op voorhand te informeren over de indeling in categorie I. We hebben daarvoor onze verontschuldiging aangeboden en daarmee is dat uitgesproken. Wat betreft de huurovereenkomst tussen de gemeente en de club zijn er twee onderwerpen die ik wil toelichten. Allereerst gaat het dan om de huurbetaling van N.E.C. aan de gemeente. N.E.C. heeft geen huurachterstand maar heeft wel gezien de eerder in deze column beschreven liquiditeitspositie een afspraak kunnen maken dat de huur onregelmatig betaald wordt. Harde afspraak hierbij is dat aan het einde van het kalenderjaar N.E.C. helemaal bij is met de huur en dat is tot nu toe altijd het geval geweest. Het tweede onderwerp gaat over de afspraken over het opbouwen van een garantievermogen. In het overleg tussen de gemeente en de club is dit onderwerp al meerdere keren aan de orde geweest waarbij N.E.C. zich altijd op het standpunt, zoals hierboven geschreven over de verbetering van het vermogen, heeft gesteld.
KNVB
Bovenstaand verhaal begon ik door te stellen dat we niet nerveus zijn geworden van de categorie indeling door de KNVB. Ondertussen is een plan van aanpak opgestuurd aan de KNVB en krijgen we eind februari te horen of daar nog aanvullingen op moeten komen of dat men hiermee uit de voeten kan. Wij zijn ervan overtuigd dat ons financiële beleid ertoe zal leiden dat we in de loop van volgend seizoen weer in categorie II terecht zullen komen. Dat zal prettig zijn maar zeker ook geen reden om uitgebreid te vieren. Ook dan blijft het belangrijk om met beide benen op de grond te blijven staan en de uitgangspunten van ons financiële beleid te handhaven.
Ik hoop u met deze column voldoende uitleg en inzicht te hebben gegeven over financiële situatie bij N.E.C.
Iedereen die deze column heeft gelezen en niet halverwege is afgehaakt, zal bijna vergeten dat N.E.C. een voetbalclub is en dat we zaterdag een fantastische wedstrijd voor de boeg hebben tegen NAC Breda. Veel plezier zaterdagavond in het McDOS Goffertstadion en laten we met z’n allen Mario Been en zijn elftal fanatiek en positief steunen!
Met sportieve groet,
Jacco Swart
Directeur Algemene Zaken N.E.C. BV
Olsson op de vleugel is inderdaad helemaal niet zo gek; hij kan dat prima. In het centrum is hij natuurlijk nog beter. Jonas is toch wel een van mijn favorieten in de huidige selectie.quote:Op donderdag 25 januari 2007 16:48 schreef Kabouter_Krulleput het volgende:
Olsson is stoer, waar hij ook staat. En hij doet het er niet eens slecht. Maar heel veel heb je op deze manier niet aan z'n lengte.
Inderdaad, doelpunten moeten we hebben. Redan lijkt mij de man die hiervoor kan gaan zorgen. Lopes ken ik niet zo goed, maar ik weet het niet zo met eerste divisie spitsen.quote:Mij lijkt scorend vermogen op dit moment nodig. Boutahar weg, die was toch altijd goed voor minimaal 5 goals. Spitsen scoren moeilijk. Van mij mag zo'n Lopes wel komen.
Qua kwaliteiten wel, maar vraag me af hoe hij als persoon is, zie ook dat akkefietje met zijn eigen ploeg in de bekerquote:Op donderdag 25 januari 2007 17:31 schreef Kabouter_Krulleput het volgende:
Redan lijkt me eerlijk gezegd maar niks..
Nou.. Wat dat betreft vind ik het niet zo'n ramp. Die dingen gebeuren in het veld. Hij is ook een tijd aanvoerder geweest. Vind 'm juist qua kwaliteiten zeer matig.quote:Op donderdag 25 januari 2007 17:36 schreef Mark het volgende:
[..]
Qua kwaliteiten wel, maar vraag me af hoe hij als persoon is, zie ook dat akkefietje met zijn eigen ploeg in de beker
quote:1999/00 RBC Roosendaal 9 2 Eerste divisie
2000/01 RKC Waalwijk 24 5 Eredivisie
2001/02 RKC Waalwijk 0 0 Eredivisie
2002/03 RKC Waalwijk 5 0 Eredivisie
2003/04 RKC Waalwijk 18 8 Eredivisie
2003/04 Roda JC 11 5 Eredivisie
2004/05 RKC Waalwijk 0 0 Eredivisie
2004/05 Willem II 26 6 Eredivisie
2005/06 Willem II 11 8 Eredivisie
2006/07 Willem II 15 2 Eredivisie
Totaal 119 36
Wie zong dat? Van Beukering?quote:Op vrijdag 26 januari 2007 12:41 schreef DeVinger het volgende:
"En wie niet spring is voor Vites", zong hij (springend) toen ze Vitesse versloegen in de comp.
Van ForzaNec, die het weer van VI had.quote:Marcel Boekhoorn is onaangenaam verrast door voormalig NEC-voorzitter Hans van Delft, die twee weken geleden in VI de puissant rijke geldschieter bekritiseerde. Geconfronteerd met het nieuws dat NEC onder curatele staat bij de KNV8 vertelde Van Delft waarom het goed is dat Boekhoorn niet langer miljoenen pompt in de Nijmeegse club. 'Als het aan mijnheer Boekhoorn had gelegen, was er nog veel meer geld geïnvesteerd', zei hij. 'Dan zaten we nu met een schuld van twintig miljoen euro of meer. We hebben allemaal een NEC-hart, maar als voorzitter moest ik naar de lange termijn kijken. Iedereen kent de geschiedenis, ik heb alleen maar lopen remmen. Daarom wilde ik ook hoe dan ook geen investeerder of sponsor als mijn opvolger. Dat zijn opportunisten.' En Van Delft zei eveneens: 'NEC is geen speeltje voor miljonairs.'
Boekhoorn heeft de opmerkingen van Van Delft -die achter zijn opvolger Vincent Paes nog steeds aan de touwtjes trekt - opgevat als natrappen. Wat hem betreft is Van Delft door de mand gevallen. Zelf heeft de flamboyante multimiljonair, die zijn nek uitstak en miljoenen in de club stopte, geen behoefte om publiekelijk te reageren op de verwijten. Ook andere geldschieters nemen de oud-preses diens pittige woorden niet in dank af. Op de achtergrond werd door enkele grote sponsors juist gemasseerd om Boekhoorn weer langzaam bij de club te betrekken, maar dat proces is er met de uitspraken van Van Delft niet eenvoudiger op geworden. Boekhoorn behoudt zijn vip-box en daar zal de NEC-fan ook geen afstand van doen, maar het ziet er niet naar uit dat hij zich op korte termijn weer actiever met de club gaat bemoeien. Eerder kreeg Boekhoorn ook al min of meer de schuld van het vertrek van Cees Lok, omdat hij Hans Kraay senior tegen de zin van de trainer inhuurde als adviseur.
De verwijten passen in de sfeer van onenigheid in het elftal geldschieters dat is verenigd in Goffert-spelers BV. De investeerders hebben nooit de formule kunnen vinden om de club naar een hoger plan te tillen. Steeds kwam er een zak geld op tafel waarmee op basis van tips impulsieve aankopen volgden, zoals Andrzej Niedzielan en Edgar Barreto. Geen van de dure investeringen heeft tot dusver iets opgeleverd. De publicatie in VI was ook voor de Nijmeegse CDA-fractie een onaangename verrassing. De partij eiste snel duidelijkheid van sportwethouder Paul Depla (PvdA). Het CDA vindt dat Depla de financiële problemen bij de club veel te makkelijk opvat.
Dat ze hem in de slotfase maar goed in de gaten houden.quote:Op donderdag 25 januari 2007 12:10 schreef Mark het volgende:
Hopelijk heeft Zonneveld het vizier ook minder scherp tegen zijn ouwe ploeg
quote:Op vrijdag 26 januari 2007 09:27 schreef EKterror het volgende:
Volgend jaar Van Beukering halen, ik blijf erbij.
Die gast heeft nog nooit meer dan 26 wedstrijden in een seizoen gespeeld. We hebben een spits nodig waarop we kunnen bouwen. We hebben al te veel onberekenbare spelers voorin; Niedzielan is regelmatig ziek/zwak/misselijk en bij Denneboom is het altijd maar de vraag of die zijn dag heeft.quote:Op donderdag 25 januari 2007 17:56 schreef De_Hypotheker het volgende:
2003/04 RKC Waalwijk 18 8 Eredivisie
2003/04 Roda JC 11 5 Eredivisie
2004/05 Willem II 26 6 Eredivisie
2005/06 Willem II 11 8 Eredivisie
Dit zijn allemaal geen onaardige moyennes. Ik denk dat hij prima als eindstation van de acties van Holman en Denneboom kan fungeren.
Inderdaad, NEC heeft een uur lang gedomineerd en het had toen zonder overdrijven 4-0 kunnen staan. Nu werd het onnodig spannend, maar gelukkig wel 3 punten overgehouden. Had een veel beter NAC verwacht, die hebben bijna niks laten zien.quote:Op zaterdag 27 januari 2007 23:49 schreef Strooper het volgende:
Mooie wedstrijd idd. Alleen NEC maakte het zichzelf onnodig moeilijk, want die kopbal van van Gessel was eigenlijk de eerste echte kans voor NAC in de wedstrijd.
2003/04 RKC Waalwijk 18 8 Eredivisiequote:Op vrijdag 26 januari 2007 23:18 schreef Strooper het volgende:
[..]
Die gast heeft nog nooit meer dan 26 wedstrijden in een seizoen gespeeld.
Op zich heb je hier wel een punt, maar ik heb wel vertrouwen in Redan. Ach, er komt toch geen spits meer bij als we Been moeten geloven...quote:We hebben een spits nodig waarop we kunnen bouwen. We hebben al te veel onberekenbare spelers voorin; Niedzielan is regelmatig ziek/zwak/misselijk en bij Denneboom is het altijd maar de vraag of die zijn dag heeft.
Zijn wissels pakte zelfs redelijk uit.quote:Op zondag 28 januari 2007 12:18 schreef DeVinger het volgende:
Damn, respect voor Been toch hoor. Ik had er sowieso geen geld op durven zetten wie er zou winnen gisteravond, maar toch 2-1 van een ploeg die tijden ongeslagen is en regelmatig stunt.
Het wordt godverdomme nog echt spannend die strijd om de play-offs, net als vorig jaar.
Nu je het zegt, echt slechte wissels heb ik hem nog niet zien doen.quote:Op zondag 28 januari 2007 15:47 schreef DeVinger het volgende:
Is het een beetje een tacticus of geniale wisselman?
Laat ze je in Liverpool of Glasgow (e.v.a.) maar niet horenquote:Op maandag 29 januari 2007 13:00 schreef cazzie het volgende:
de moeder der aller voetbal derby's
Denk dat we weer wat meer moeten gaan rellen om dat cijfer omhoog te krijgenquote:Op maandag 29 januari 2007 13:46 schreef DeVinger het volgende:
6.8 maar de derby op footballderby.com oid
Inderdaad, hij heeft ook niet bepaald een clean-sheet of zo. Maar goed, dan moet Wisgerhof hem maar opeten. Zoals hij dat ook deed met Huntelaar, Charisteas en Alves.quote:Op maandag 29 januari 2007 16:38 schreef Kabouter_Krulleput het volgende:
Lazovic vrijgesproken.. Onbegrijpelijk.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |