Och, er zullen vast wel mensen zijn die het wel doen.quote:Op vrijdag 5 januari 2007 22:29 schreef miss_schaapje het volgende:
of dat mensen dat hier gaan typen denk niet dat ze het met iedereen willen delen dat hun ouders gescheiden zijn
dit had ik ook moeten doenquote:Op vrijdag 5 januari 2007 22:39 schreef Oblivion het volgende:
Wel heb ik van te voren gezegd, ik ga met beide om en ik wil absoluut geen gezeik van zowel de 1 als de ander, over die 1 of de ander.
Daar houden ze zich netjes aan.![]()
Op feesten en zo nodig ik ze steevast allebei uit, 1 komt altijd de ander nooit. Of op ander tijdstip.
Ook prima.
Als ze maar nooit vragen te kiezen, ik kies namelijk niet en zeker niet als er emotioneel gechanteerd wordt.
Kan nog steeds hoor, gewoon het mes op tafel!quote:
ik trek me er inmiddels ook niets meer van aanquote:Op vrijdag 5 januari 2007 22:50 schreef Oblivion het volgende:
[..]
Kan nog steeds hoor, gewoon het mes op tafel!
Als jij er erg hinder van ondervindt dan hebben zij maar te slikken, zij hebben de beslissing gemaakt voor hun zelf en niet voor jou.
Ja, dat is shit, je raakt in paniek omdat er met je gesold wordt....quote:Op vrijdag 5 januari 2007 22:52 schreef beertenderrr het volgende:
ik trek me er inmiddels ook niets meer van aan![]()
toen ze gingen scheiden was ik echter nog wat jonger en had ik geen poot om op te staan en had amper het idee wat er nou echt gebeurde
ze maken het er niet makkelijker op neequote:Op vrijdag 5 januari 2007 22:57 schreef Oblivion het volgende:
[..]
Ja, dat is shit, je raakt in paniek omdat er met je gesold wordt....
Maar dan kan je het nog niet thuis brengen.
Ouders kunnen dan opeens hele enge mensen zijn...![]()
Ja, en waarschijnlijk allemaal in hun eigen straatje...quote:Op vrijdag 5 januari 2007 22:59 schreef beertenderrr het volgende:
ze maken het er niet makkelijker op nee
ik moest zelfs voor de rechter gaan vertellen wat ik nou wildeen ze bleven maar op me inpraten
![]()
Iets wat niet van belang is. Tevens is dit de laatste waarschuwing die hij gaat krijgen.quote:Op vrijdag 5 januari 2007 23:06 schreef robert-dirksen het volgende:
[..]
wat zeg je nou telkens jonge?![]()
quote:Op vrijdag 5 januari 2007 23:08 schreef Oblivion het volgende:
[..]
Ja, en waarschijnlijk allemaal in hun eigen straatje...![]()
Mijn zoontje heeft dus ook 2 aparte ouders, nu hij weet dat ik niks meer met zijn vader wil (ben immers van hem weggegaan), maar heb 'm wel verteld dat een kinderhart zooooooooooooooooooooo groot is dat daar alle mensen in passen waar HIJ van wil houden.
En zo is het en niet anders.
Ook zal ik er rekening mee moeten houden dat hij op een gegeven moment bij zijn vader zou willen gaan wonen....mijn hart zou bloeden, maar kan toch niet verlangen van een kind dat bij iemand anders wil wonen en dat je hem dwingt om toch maar bij te blijven...
Nee, ik zou geen goed gevoel daar aan over houden.
Ik zou 'm alleen maar heel erg missen...
En dan heb je nog telefoon, internet, auto, etc etc...
Maar goed, zover is het nog niet...![]()
waarom worden al jouw posts ge-edit?quote:Op vrijdag 5 januari 2007 23:17 schreef martinlutherking het volgende:
Mijn ouders zijn ook gescheiden, laat ik het daar maar bij laten. Sindsdien heb ik en mijn zussen geen contact meer met hem. Hij heeft zijn telefoonnummers veranderd, hij gaat Portugal verhuizen, ik hoor met nieuwjaar niks van hem .. Ach, maar het is niet van belang hoor.
quote:Op vrijdag 5 januari 2007 23:15 schreef beertenderrr het volgende:
ik dacht altijd al dat je een man was (aan je username afgeleid dan)
quote:
zolang je hem zo blijft opvoeden moet het wel goedkomen met hemook heeft hij contact nodig met z'n vader en ik weet dat mijn moeder dat niet leuk vond in het begin (en nogsteeds niet) maar ik wil het zelf en hoeveel pijn het ook doet, je moet het wel aanmoedigen (vind ik dan).
quote:Zo'n omgangsregeling is verschrikkelijk, daar moet je nooit aan beginnen. Je voelt je dan echt een product, niet meer dan dat en je zal ook nooit met plezier naar een van je ouders gaan als je alleen gaat omdat het moet
Ja, zo is het. Loslaten doet een mens goed, houden van doe ik toch wel.quote:
en uiteindelijk gaat je zoon toch het huis uit en dan zal je hem alsnog los moeten laten en dan heb je ook al die dingen nogdus dat komt wel goed
volgens mij gebeurt het overigens niet heel snel dat een kind na een paar jaar zomaar besluit over te stappen naar de andere ouder, maar de kans is er
Zeg dat dan gelijk, ipv die nietszeggende 'mijn vader heeft me geen gelukkig nieuwjaar gewenst'...quote:Op vrijdag 5 januari 2007 23:17 schreef martinlutherking het volgende:
Mijn ouders zijn ook gescheiden, laat ik het daar maar bij laten. Sindsdien heb ik en mijn zussen geen contact meer met hem. Hij heeft zijn telefoonnummers veranderd, hij gaat naar Portugal verhuizen, ik hoor met nieuwjaar niks van hem .. Ach, maar het is niet van belang hoor.
Is wel lullig ja...quote:Op vrijdag 5 januari 2007 23:17 schreef martinlutherking het volgende:
Mijn ouders zijn ook gescheiden, laat ik het daar maar bij laten. Sindsdien heb ik en mijn zussen geen contact meer met hem. Hij heeft zijn telefoonnummers veranderd, hij gaat naar Portugal verhuizen, ik hoor met nieuwjaar niks van hem .. Ach, maar het is niet van belang hoor.
Hoe oud ben je nu? Hoelang is het geleden?quote:Op vrijdag 5 januari 2007 22:37 schreef beertenderrr het volgende:
* beertenderrr heeft ook gescheiden ouders
dacht nooit echt dat het effect op me zou hebben, maar begin steeds meer door te krijgen dat ik nu zeker een enorm belangrijk deel mis wat betreft relaties aangaan.Ik kijk er sceptisch tegenop, aangezien ik meer het idee heb dat het toch voor niets is en er uiteindelijk alleen maar ellende uit komt.
![]()
Hij moet niks, maar het is toch wel apart dat je vader je niet even belt ofzo. Nu is het de verjaardag van mijn zus afwachten.quote:Op vrijdag 5 januari 2007 23:25 schreef Oblivion het volgende:
[..]
Is wel lullig ja...
Maar als jullie geen contact met hem hebben, waarom moet hij je dan wel een gelukkig 2007 wensen?
Jawel, hij moet het wel, want je bent er kennelijk verbolgen onder...quote:Op vrijdag 5 januari 2007 23:26 schreef martinlutherking het volgende:
[..]
Hij moet niks, maar het is toch wel apart dat je vader je niet even belt ofzo. Nu is het de verjaardag van mijn zus afwachten.![]()
Hij heeft zijn telefoonnummers veranderd. Verder zitten we niet op een verlossend telefoontje te wachten, het was maar even een gevoel, van heei maf toch, een vader die zijn kinderen geen gelukkig nieuwjaar wenst, maar daar gaat het verder helemaal niet om, het was maar een klein detail.quote:Op vrijdag 5 januari 2007 23:30 schreef Oblivion het volgende:
[..]
Jawel, hij moet het wel, want je bent er kennelijk verbolgen onder...
Ik vind het vreemd, jullie hebben geen contact meer, maar zitten wel op een verlossend telefoontje te wachten?
Waarom bellen jullie dan zelf niet?
Stimmt. Hij had een ander en had geen zin meer in z'n vier kinderen waarvan de jongste acht (8) maanden was. Ik heb hem nog 2 keer gezien, mijn oudere zus heeft namelijk contact met hem gezocht toen ik een jaar of 10 was. Hij heeft mij en mijn broertje toen meegenomen naar Duinrell en we zijn een dagje bij hem en z'n nieuwe gezin geweest (inmiddels was hij bij z'n 4e vrouw ofzo). Helaas heeft hij op die dagen in mijn ogen gefaald en kon me er niet van overtuigen dat wij er ook maar iets toe deden, dus heb toen besloten dat ik hem niet meer wil zien. Nu ik meer kennis heb van hoe het was toen hij nog wel thuis was en hoe hij vooral mijn moeder behandeld heeft is dat besluit alleen maar definitiever geworden, maar met een kanttekening. Ik zou hem graag nog één keer willen spreken om te vragen wáárom hij in godsnaam de dingen heeft gedaan die hij heeft gedaan. Wie weet komt dat er nog een keer van, wie weet is het beter dat het niet gebeurt.quote:Op vrijdag 5 januari 2007 23:15 schreef Oblivion het volgende:
Wilde hij jou niet meer zien, clumsy_clown?
Vaders.quote:Op vrijdag 5 januari 2007 23:33 schreef clumsy_clown het volgende:
[..]
Stimmt. Hij had een ander en had geen zin meer in z'n vier kinderen waarvan de jongste acht (8) maanden was. Ik heb hem nog 2 keer gezien, mijn oudere zus heeft namelijk contact met hem gezocht toen ik een jaar of 10 was. Hij heeft mij en mijn broertje toen meegenomen naar Duinrell en we zijn een dagje bij hem en z'n nieuwe gezin geweest (inmiddels was hij bij z'n 4e vrouw ofzo). Helaas heeft hij op die dagen in mijn ogen gefaald en kon me er niet van overtuigen dat wij er ook maar iets toe deden, dus heb toen besloten dat ik hem niet meer wil zien. Nu ik meer kennis heb van hoe het was toen hij nog wel thuis was en hoe hij vooral mijn moeder behandeld heeft is dat besluit alleen maar definitiever geworden, maar met een kanttekening. Ik zou hem graag nog één keer willen spreken om te vragen wáárom hij in godsnaam de dingen heeft gedaan die hij heeft gedaan. Wie weet komt dat er nog een keer van, wie weet is het beter dat het niet gebeurt.
ik ben 21, was iets van 14 ofzo, weet niet precies meer wanneer ze gescheiden waren.quote:Op vrijdag 5 januari 2007 23:25 schreef martinlutherking het volgende:
[..]
Hoe oud ben je nu? Hoelang is het geleden?
Ik weet niet of een borderliner iets kan laten bezinken.quote:Op vrijdag 5 januari 2007 23:34 schreef Oblivion het volgende:
Okay, dus hij wil geen contact meer? Heeft ie dat ook gezegd?
Hij heeft zijn biezen gepakt en is vertrokken?
Misschien moet hij het gewoon even allemaal laten bezinken...
Oh deze sloeg op Martinlutherking!![]()
Je bent bij je moeder gaan wonen?quote:Op vrijdag 5 januari 2007 23:35 schreef beertenderrr het volgende:
[..]
ik ben 21, was iets van 14 ofzo, weet niet precies meer wanneer ze gescheiden waren.
quote:Op vrijdag 5 januari 2007 23:37 schreef martinlutherking het volgende:
[..]
Je bent bij je moeder gaan wonen?
Auch, dat is wel pijnlijk ja, en ik kan me levendig voorstellen dat je daar nou niet echt op zit te wachten...quote:Op vrijdag 5 januari 2007 23:33 schreef clumsy_clown het volgende:
Stimmt. Hij had een ander en had geen zin meer in z'n vier kinderen waarvan de jongste acht (8) maanden was. Ik heb hem nog 2 keer gezien, mijn oudere zus heeft namelijk contact met hem gezocht toen ik een jaar of 10 was. Hij heeft mij en mijn broertje toen meegenomen naar Duinrell en we zijn een dagje bij hem en z'n nieuwe gezin geweest (inmiddels was hij bij z'n 4e vrouw ofzo). Helaas heeft hij op die dagen in mijn ogen gefaald en kon me er niet van overtuigen dat wij er ook maar iets toe deden, dus heb toen besloten dat ik hem niet meer wil zien. Nu ik meer kennis heb van hoe het was toen hij nog wel thuis was en hoe hij vooral mijn moeder behandeld heeft is dat besluit alleen maar definitiever geworden, maar met een kanttekening. Ik zou hem graag nog één keer willen spreken om te vragen wáárom hij in godsnaam de dingen heeft gedaan die hij heeft gedaan. Wie weet komt dat er nog een keer van, wie weet is het beter dat het niet gebeurt.
Tja, of je verteld het hele verhaal, maar met deze antwoorden...?quote:Op vrijdag 5 januari 2007 23:36 schreef martinlutherking het volgende:
Ik weet niet of een borderliner iets kan laten bezinken.
Jah, sorrie, laat ik dat dan maar niet doen.quote:Op vrijdag 5 januari 2007 23:52 schreef Oblivion het volgende:
[..]
Tja, of je verteld het hele verhaal, maar met deze antwoorden...?
Het kan zeer opluchten en relativerend werken...quote:Op vrijdag 5 januari 2007 23:54 schreef martinlutherking het volgende:
Jah, sorrie, laat ik dat dan maar niet doen.
Wat een onzin. Waarom moet hij het hele verhaal vertellen?quote:Op vrijdag 5 januari 2007 23:52 schreef Oblivion het volgende:
[..]
Tja, of je verteld het hele verhaal, maar met deze antwoorden...?
Nee, geen onzin, hij beantwoord alleen maar 1 opmerking... en dan elke keer met de smiley -->quote:Op vrijdag 5 januari 2007 23:59 schreef arneaux het volgende:
[..]
Wat een onzin. Waarom moet hij het hele verhaal vertellen?
Het zit blijkbaar diep bij 'm, nou so be it.quote:Op zaterdag 6 januari 2007 00:00 schreef Oblivion het volgende:
[..]
Nee, geen onzin, hij beantwoord alleen maar 1 opmerking... en dan elke keer met de smiley -->![]()
Maakt mij verder niet uit...
Niks moet.
Het is ook een echtequote:Op zaterdag 6 januari 2007 00:00 schreef Oblivion het volgende:
[..]
Nee, geen onzin, hij beantwoord alleen maar 1 opmerking... en dan elke keer met de smiley -->![]()
Maakt mij verder niet uit...
Niks moet.
*kuch* Zover was ik al...quote:Op zaterdag 6 januari 2007 00:01 schreef arneaux het volgende:
[..]
Het zit blijkbaar diep bij 'm, nou so be it.
Tja, dat weten wij toch niet?quote:Op zaterdag 6 januari 2007 00:01 schreef martinlutherking het volgende:
[..]
Het is ook een echte-situatie.
Ja kut. Maar je moet toch verder.quote:Op zaterdag 6 januari 2007 00:01 schreef martinlutherking het volgende:
[..]
Het is ook een echte-situatie.
Is toch ook niet belangrijk.quote:
Waar bemoei jij je eigenlijk mee?quote:
Wtf?quote:Op zaterdag 6 januari 2007 00:07 schreef arneaux het volgende:
Okay.
Nou, mijn ouders gingen scheiden toen ik 12 was en toen kreeg mn vader een nieuw huis + inrichting en shit van zijn ouders en toen moest mn moeder alles nieuw kopen en dat was allemaal heel kut. O, ze moest alles nieuw kopen omdat mn vader het óf gecrashed had, óf verkocht.
Next.
Hij kan toch zn ding kwijtwillen zonder daar meteen commentaar op te krijgen? Jaaa, en ik weet dat is Fok nou eenmaal, maargoed, hij heeft t volgens mij duidelijk genoeg aangegeven dat het verder niet uitgelegd hoefd te worden op dit moment.quote:Op zaterdag 6 januari 2007 00:09 schreef Oblivion het volgende:
[..]
Waar bemoei jij je eigenlijk mee?![]()
Martinlutherking kan het volgens mij best alleen af...
Kennelijk vind hij het wel belangrijk anders post je niet in zo'n topic.
Mn vader kreeg een huis omdat ze gingen scheiden. En waarom zeg ik niet.quote:Op zaterdag 6 januari 2007 00:09 schreef martinlutherking het volgende:
[..]
Wtf?Waarom kreeg je vader een huis, en gingen ze daarom scheiden?
Ja, nu doe je net of ik een antwoord wil afdwingen...quote:Op zaterdag 6 januari 2007 00:10 schreef arneaux het volgende:
Hij kan toch zn ding kwijtwillen zonder daar meteen commentaar op te krijgen? Jaaa, en ik weet dat is Fok nou eenmaal, maargoed, hij heeft t volgens mij duidelijk genoeg aangegeven dat het verder niet uitgelegd hoefd te worden op dit moment.
quote:Op vrijdag 5 januari 2007 23:46 schreef beertenderrr het volgende:
hier woonde ik al m'n hele leven en voelde er niets voor om weg te gaan toen, ondanks mijn vader maar 5 minuten verderop woont. Het feit zou zijn dat als ik eenmaal bij m'n vader zou gaan wonen ik helemaal geen contact meer zou hebben met mijn zusjes en broertje, want daar heb ik niet zoveel mee (en nogsteeds niet). Dit was vooral de druk die m'n moeder me oplegde dat ik ze niet in de steek kon latenen als er iemand goed is in onderhuidse psychologische spelletjes spelen, dan is het m'n moeder wel
ze wilt niet eens de naam van m'n vader uitspreken
en ik vraag me af waarom, want hij heeft niets fout gedaan. Niet vreemd gegaan ofzo. Hij was notabene zelf degene die de stekker uit het huwelijk trok omdat hij het niet meer trok.
Je hebt het niet leuk gehad bij je moeder?quote:
Na een hoop gedoe met rechters enzo waar ik ook alles van heb meegekregen uiteindelijk bij de rechter besloten dat ik bij m'n moeder ging wonen, zonder eigenlijk een reëel beeld te hebben wat me nou te wachten stond.
Achteraf is het lastiger dan toen eerlijk gezegd
Misschien is het mijn fascinatie, maar hoe kan je pijn hebben?quote:Op zaterdag 6 januari 2007 00:22 schreef BloodyLotte het volgende:
Ik hou me staande, maar het is toch enorm kut om de twee mensen die je gemaakt hebben, die je al je hele leven kent opeens uit elkaar te zien gaan. Het doet meer pijn dan dat ik had verwacht.
Ja dat had ik ook. Ik heb ook echt geen last gehad van enig verdriet naderhand ofzo. Best bizar want mn leraar was allemaal keiongerust enzo, maarja, ik had dus niks.quote:Op zaterdag 6 januari 2007 00:29 schreef Oblivion het volgende:
[..]
Ik vond het namelijk afschuwelijk dat mijn moeder en mijn vader zo diep ongelukkig waren samen.
Ja dat snap ik ook. Maar het is de 'droom' die uit elkaar spat die pijn doet. En ik zie mijn vader ook verdriet hebben, en mijn moeder ook. Zowel vanwege het samenzijn als hoe het nu gaat en dat het ze niet gelukt is. Dat doet pijn. Ik weet ook zeker dat als alles achter de rug is, mijn vader een eigen huisje heeft en dingen wat rustiger gaan dat over gaat. Maar nu is het vooral pijnlijk en naar.quote:Op zaterdag 6 januari 2007 00:29 schreef Oblivion het volgende:
[..]
Misschien is het mijn fascinatie, maar hoe kan je pijn hebben?
Waarom moeten ouders altijd bij elkaar zijn...
Ik kan het niet goed uitleggen wat ik bedoel..![]()
Als je na hun scheiding (en dat hoop ik natuurlijk van harte voor jullie allemaal) 2 gelukkige en "aparte" ouders hebt...
Doet het dan niet meer zeer?
Ik vond het namelijk afschuwelijk dat mijn moeder en mijn vader zo diep ongelukkig waren samen.
ik durf er niet over te oordelen, maar ik heb het vermoeden dat de schuld ligt bij een vriendin van m'n moeder die eens lekker begon met stokenquote:Op zaterdag 6 januari 2007 00:23 schreef Oblivion het volgende:
[..]
Mjah, waar twee kijven hebben er toch wel 2 schuld... (Heel vaak, meestal dan...)
[..]
Je hebt het niet leuk gehad bij je moeder?
Dan nog is het je moeders keus geweest dat te laten gebeuren...quote:Op zaterdag 6 januari 2007 00:39 schreef beertenderrr het volgende:
[..]
ik durf er niet over te oordelen, maar ik heb het vermoeden dat de schuld ligt bij een vriendin van m'n moeder die eens lekker begon met stokenZo'n Femke Halsema emancipatie snol
Jeetje, je moeder heeft wel een hele dominante rol in jouw leven...quote:
Bij m'n moeder heb ik het niet altijd even makkelijk gehad nee. Ik kan mezelf niet echt emotioneel uiten, omdat ik niet echt bij haar terecht kon. Ik kom uit een gezin met 5 kinderen en dan wordt de aandacht toch al snel op de jongeren gericht en ik was het oudste. Daarnaast is m'n moeder ook zo gesloten als de pest, dus dat zal ik wel geërfd hebben. Ik heb bepaalde dingen dus nooit geleerd. Liefdesleven moet ik zelf ontwikkelen en heb ooit 1 relatie van bijna een jaar gehad, dat was het. In die tijd heeft m'n moeder nooit m'n ex gezien, omdat ik er niet mee aan durfde te komen, want ik was bang voor een haar mening. We hebben het dan ook nooit over vriendinnetjes gehad. Daarnaast deel ik tot op heden de kamer met m'n broertje, dus privacy heb ik toch niet. Na de zomer ben ik iig een half jaartje naar Engeland en als ik eenmaal terug ben, denk ik niet dat ik nog hier ga wonen, omdat ik echt m'n vrijheid nodig heb.
De band word nu wel steeds sterker met m'n moeder, maar heb een enorme dip gehad en was zelfs bang voor haarweglopen voor dat probleem vond ik echter geen optie
zij had ook tegen die vriendin in moeten gaan, maar helaasquote:Op zaterdag 6 januari 2007 00:42 schreef Oblivion het volgende:
[..]
Dan nog is het je moeders keus geweest dat te laten gebeuren...
[..]
Jeetje, je moeder heeft wel een hele dominante rol in jouw leven...
Ik hoop dat je snel je eigen stek krijgt.
preciesquote:Op zaterdag 6 januari 2007 00:53 schreef Oblivion het volgende:
Ja, als je het maar een beetje relativeert, en niet alles slecht ziet heb je ook de meeste kans.
Goed van je dat je in sommige dingen al "inzicht" hebt!![]()
Ondanks dat zullen ze dat vast wel eens proberen.Maak ze gewoon duidelijk dat zij zijn gaan scheiden en dat jij daar niet tussen wilt staan.quote:Op zaterdag 6 januari 2007 00:22 schreef BloodyLotte het volgende:
Stormlooptopic!
Nu is het afwachten hoe het loopt. Voor emotionele chantage ben ik niet te vangen. Ik heb duidelijk aangegeven dat ik daar geen zin in heb. Met mijn vader heb ik sowieso nooit echt een hele hechte band gehad, mijn moeder is daarentegen mijn beste vriendin en vindt het daarom nodig om mij zo nu en dan op de hoogte te stellen van alle details. Waar ik geen zin in heb.
Dat klopt.Maar over een tijdje weet je niet beter.Ik was 12 toen mijn ouders (voor mij volkomen onverwacht) uit elkaar gingen.Dat was in 1989 en dat was toen nog bijzonder.Er waren een hoop mensen die ons daarna met de nek aankeken voornamelijk van de kerk.Ik heb heel veel moeite gehad met hun scheiding,psycholoog,blijven zitten op school,noem het maar op.quote:Ik hou me staande, maar het is toch enorm kut om de twee mensen die je gemaakt hebben, die je al je hele leven kent opeens uit elkaar te zien gaan. Het doet meer pijn dan dat ik had verwacht.
Toen mijn ouders uit elkaar gingen vonden mijn broer en ik dat in het begin ook heel verdrietig. Het zijn immers je ouders, en die horen gewoon bij elkaar voor je gevoel.quote:Op zaterdag 6 januari 2007 00:33 schreef BloodyLotte het volgende:
Ja dat snap ik ook. Maar het is de 'droom' die uit elkaar spat die pijn doet. En ik zie mijn vader ook verdriet hebben, en mijn moeder ook. Zowel vanwege het samenzijn als hoe het nu gaat en dat het ze niet gelukt is. Dat doet pijn. Ik weet ook zeker dat als alles achter de rug is, mijn vader een eigen huisje heeft en dingen wat rustiger gaan dat over gaat. Maar nu is het vooral pijnlijk en naar.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |